Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Muistaako joku? Hassen matkat - lentokielto -80 luvulla

Hans

Hassen matkatoimisto oli 80-luvulla ylivoimaisesti halvin seuramatkatoimisto. Matkatoimisto käytti halvimmat hotellit ja halvimmat lentoyhtiöt (myöhemmin Finnairia). 80-luvulla matkatoimisto käytti islantilaisomistuksessa olevaa lentoyhtiötä jossa oli Turkkilainen miehistö. Lentokoneet olivat loppuunajettuja muistakseni Boeing 707 lentokoneita. Sama lentoyhtiö sai suomessa lentokiellon kun lentokoneet eivät olleet lentokuntoisia. Muistaako joku mikä lentoyhtiö oli kyseessä ja milloin tämä tapahtui? Olin itse mukana yhdellä lennolla, ja se oli kyllä "tapahtumarikas" ja suorastaan helvetillinen lentomatka.

23

8704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koskaan...

      Hassella matkustaa, mutta heti tuli mieleen mainoksen renkutus:

      "Hyppää Hassen, hyppää Hassen, hyppää Hassen siivelle, hyppääää, hyppääää" jne!

      • RVA EX-LENTOEMÄNTÄ

        Onneksi niitä hassen matkoja ei enää ole,lensivät helsingistä belgialaisella sobelair yhtiöllä koneena B-707,lensivät myös islantilaisella air atlanta yhtiöllä ja koneena myös B-707.
        Se oli niitä aikoja kun ERJA HÄKKINEN oli hassella bussi-oppaana :-D,kuljetti matkustajia bryssel-pariisi väliä,oli halvinta lennättää matkustajat HEL-BRU B-707 koneella ja siitä bussilla pariisiin. Kyllä oli "hienoja" matkustajia.
        Valitettavasti myös jotkut laadukkaat reittiyhtiöt lensivät "hasselaisia",ne olivat KAMALIA lentoja.


      • PeraS

        Kukakohan sen "Häppää Hassen siivellä..." -biisin oli tehnyt ja laulanut? Joku sen ajan ihan hyvä laulaja muistaakseni laullanut. Kerran tuli koko biisi telkkarista, mutta kun en muista esittäjää..

        Pera


      • x-files
        RVA EX-LENTOEMÄNTÄ kirjoitti:

        Onneksi niitä hassen matkoja ei enää ole,lensivät helsingistä belgialaisella sobelair yhtiöllä koneena B-707,lensivät myös islantilaisella air atlanta yhtiöllä ja koneena myös B-707.
        Se oli niitä aikoja kun ERJA HÄKKINEN oli hassella bussi-oppaana :-D,kuljetti matkustajia bryssel-pariisi väliä,oli halvinta lennättää matkustajat HEL-BRU B-707 koneella ja siitä bussilla pariisiin. Kyllä oli "hienoja" matkustajia.
        Valitettavasti myös jotkut laadukkaat reittiyhtiöt lensivät "hasselaisia",ne olivat KAMALIA lentoja.

        Pientä korjausta tuon ääliön kommenttiin.
        Hasse teki matkoja Brysseliin ja halukkaat saivat jatkaa Bussilla Pariisiin (2h) koska siellä oli myös mahikset viettää loma. Sobelair oli Sabenan tytöryhtiö, eli Belgialainen"Finnair". Erja Häkkinen oli Pariisissa kohdepäällikkönä joka luonnollisesti haki vieraat Brysselistä. Mikä hemmetin bussiopas, hitto että on juntti tyyppi . Avaa arkkus sitten kun jotain tiedät maailmanmatkaa, onko Tallinna seuraava kaukokohteesi?? Taisi olla Eurooopan sivistys liika sinun kaltaiselle.


      • fly me dot com
        x-files kirjoitti:

        Pientä korjausta tuon ääliön kommenttiin.
        Hasse teki matkoja Brysseliin ja halukkaat saivat jatkaa Bussilla Pariisiin (2h) koska siellä oli myös mahikset viettää loma. Sobelair oli Sabenan tytöryhtiö, eli Belgialainen"Finnair". Erja Häkkinen oli Pariisissa kohdepäällikkönä joka luonnollisesti haki vieraat Brysselistä. Mikä hemmetin bussiopas, hitto että on juntti tyyppi . Avaa arkkus sitten kun jotain tiedät maailmanmatkaa, onko Tallinna seuraava kaukokohteesi?? Taisi olla Eurooopan sivistys liika sinun kaltaiselle.

        samaa mieltä, Hasse oli yrittäjä joka tajusi jo silloin miten pitää päästä parhaimmalla mahdollisella tavalla lämpimään tai keskelle kyltyyriä, nyt kaikki suomiapinat (=apina=möykky=se halvin turisti, ai mitä, ai että kukaan ei ole kuullut tätä slangia) matkustaa sasilla jostain tampereelta tai baltic airilla jonkun vanhan neukkustadin kautta, maksaa lipusta 200e eestaas ja erikseen kuivasta sämpylästä koneessa (edes vettä ei saa ilmaiseksi jota sentään jaettiin jo 70-luvulla aeroflotilla moskovasta vladivistokiin) ja kiroilee kun koneet on myöhässä ja ei ehdi kattoon kotiin ajoissa salkkareita. oi niitä aikoja.


    • lennellyt

      Muistaakseni olen käynyt kahdesti kultaisella 80-luvulla Hassen lomalla. Ensimmäinen oli Rhodokselle, lento suoraan Turusta, ja kone oli Sterlingin. Toisella kertaa Riminille Helsingistä, ja silloin lensimme ihan sinivalkoisin Finnairin siivin.
      Minulle ei jäänyt mitään erityistä negatiivista mieleen noilta matkoilta, toisaalta saatoin olla nuori ja kokematon matkustaja, ja voihan olla että aika kultaa muistot.

    • Reppumatkaaja

      Lentokiellon saanut yhtiö oli kyproslainen Airfast, joka käytti ikäloppua, melko harvinaista, nelimoottorista Boeing 720:ä. Koneen teräsrakenteet olivat niin ruosteessa, että suomalaisviranomaiset keskeyttivät lennot. Kone saatiin minimikorjausten jälkeen myöhemmin lentää tyhjänä pois Helsinki-Vantaalta.

      • Hans

        Kiitos. Juuri noin se taisi olla. Muistan että kone lähti Kreetan kentältä nousuun vasta kolmannella yrittämällä. Lentokapteeni painoi jotain 170 kg ja poltti tupakkaa ohjaamossa ihan koko matkan. Lentokoneen ohjaamossa oli lasit rikki lähes joka toisesta mittarista.Matkustamo oli koristettu jollain ihme arabialaisilla hevosilla ja lentolaukkuhylly oli avonnainen, niin että tavarat tippui ilmakuopissa välillä alas. Lennolla oli mukana myös lentokonemekaniikko, joka kiersi koneessa hermostuneesti.Helsingissä oli sitten vastassa ilmailulaitoksen tarkastajat jotka antoi koneelle välittömän lentokiellon.


      • ROUVA MATKUSTAJA
        Hans kirjoitti:

        Kiitos. Juuri noin se taisi olla. Muistan että kone lähti Kreetan kentältä nousuun vasta kolmannella yrittämällä. Lentokapteeni painoi jotain 170 kg ja poltti tupakkaa ohjaamossa ihan koko matkan. Lentokoneen ohjaamossa oli lasit rikki lähes joka toisesta mittarista.Matkustamo oli koristettu jollain ihme arabialaisilla hevosilla ja lentolaukkuhylly oli avonnainen, niin että tavarat tippui ilmakuopissa välillä alas. Lennolla oli mukana myös lentokonemekaniikko, joka kiersi koneessa hermostuneesti.Helsingissä oli sitten vastassa ilmailulaitoksen tarkastajat jotka antoi koneelle välittömän lentokiellon.

        Voitteko kertoa mikä on "LENTOLAUKKUHYLLY" ja "ILMAKUOPPA" ?????????????????????????????
        Sellaisia ei ole olemassakaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Monella yhtiöllä on lennolla mukana "lentomekaanikko".
        VITTU kuinka tyhmiä olettekaan,ei ihme että olette matkustaneet HASSEN matkoilla,tyypillisiä HASSEN matkustajia....niin SAATANAN tyhmiä!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Reppumatkaaja
        ROUVA MATKUSTAJA kirjoitti:

        Voitteko kertoa mikä on "LENTOLAUKKUHYLLY" ja "ILMAKUOPPA" ?????????????????????????????
        Sellaisia ei ole olemassakaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Monella yhtiöllä on lennolla mukana "lentomekaanikko".
        VITTU kuinka tyhmiä olettekaan,ei ihme että olette matkustaneet HASSEN matkoilla,tyypillisiä HASSEN matkustajia....niin SAATANAN tyhmiä!!!!!!!!!!!!!!!!

        "Lentolaukkuhyllyjä" oli vielä 60-luvulla tehdyissä koneissa, joissa ei yleisesti ollut suljettavia ylälokeroita. Joissakin koneissa oli verkot, jotka estivät tavaroiden putoamisen. Ilmakuoppa=turbulenssi on äkillinen virtaus tai ilmanpaineen vaihtelu, joka voi lennättää juomat mukista kattoon. On joskus tappanut vyöttömän matkustajankin, kun isku päähän on ollut kova. 60-luvun koneissa oli varsin yleisesti kapteeni, perämies ja mekaanikko tai vastaava tekninen ohjaamotyöntekijä, eli kolme miestä tai enemmänkin ohjaamossa.


      • QWFATHRUDKYF
        ROUVA MATKUSTAJA kirjoitti:

        Voitteko kertoa mikä on "LENTOLAUKKUHYLLY" ja "ILMAKUOPPA" ?????????????????????????????
        Sellaisia ei ole olemassakaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Monella yhtiöllä on lennolla mukana "lentomekaanikko".
        VITTU kuinka tyhmiä olettekaan,ei ihme että olette matkustaneet HASSEN matkoilla,tyypillisiä HASSEN matkustajia....niin SAATANAN tyhmiä!!!!!!!!!!!!!!!!

        Etköhän sinä nyt vaan oo idiootti hiljaa.


    • Keihäsmatkat
    • pöökköö

      Lennettiin Hassen siivellä vielä -90 luvulla ja silloin allamme oli Sunwaysin kone. Ja oli muuten elämäni ahtain matkustamo. En ole kuin normi mittainen nainen, mutta sittenkin oli käsittämättömän ahdasta.

    • gabrielaaa

      1998 Käytiin Hassella Retymonissa . Nyt 15 vuoden jälkeen uudelleen siellä, olipa paikat muuttuneet. Vanha osa tallella, mut se osa missä majailtiin uusittu.
      Varmaan tuosta vanhan osan kupeesta kaikki melkein vedetty maan tasalle ja rakennettu isoo hotellia tilalle. Eipä näkynyt meidän edellistä pikku hotlaa enään:)
      Jos jollain parempaa tietoa niin kiitos.

    • Hasse fron libya

      Sekoitatte Airfast oli oikein eli joutui lentokieltoon Airfastin koneet oli kuitenkin kaksi moottorisia ja yhtiö oli Kyprokselainen olin lähdössä Kyprokselle muutaman päivän päästä lentokiellon jälkeen . Hasse hommasi tilalle todellisen lentokonejaunottaren ;)
      Yhtiö oli muistaakseni MEA =Midle east airvays Libyasta kone oli ikivanha nelimoottorinen Boeing ja heti lupaavasti 4 tuntia myöhässä
      Oli hurja vesisade kun muut koneet laskeutuivat niin terminaalin kohdalla vauhti oli jo niin hiljainen että kääntyivät rullaamaan terminaaliin. Lopulta Mea laskeutui hirvittävän vesisumun saattelemana ,samassa kohtaa vauhtia oli varmaan 400 missä muut jo oli pysähtynyneet ;)

      Koneen sisusta oli itämainen hieroklyyffeineen ja arabialaisine koristeineen ja haisi kamelin paskalle/mahorkalle ja oli todella paskainen...noh eipä siinä mitään ohjaamon ovi oli rullauksen ajan selkosen selällään auki ja kaikki kolme lentäjää poltti JOTAIN? ;) Savua oli niin että heikompi olis pyörtynyt....

      Eipä siinä hengissä selvittiin pidin plussana että koneessa oli neljä moottoria ;)

      • dosenttiMoppexx

        Kyprokselle rekisteröidyn Airfast-yhtiön kone oli tyyppiä Boeing 720, eli kyseessä oli 707:n keskipitkille matkoille tarkoitettu muunnos. Yhtiön omistajista ei ollut varmaa tietoa, mutta vahva epäilys oli, että ainakin merkittävä osa heistä olisi ollut saksalaisia. Lentäjien kansalaisuudesta ei ollut tietoa.
        Koneen todettiin suomalaisessa tarkastuksessa olevan niin pahasti ruosteessa, ettei sen annettu eräällä Suomessa käynnillä enää nousta ilman korjaustoimia. Niinpä koneelle tehtiin Seutulassa tilapäiskorjaus, minkä jälkeen se sai lentää ilman matkustajia pois.
        Lisähuomiona ao. koneen lennolla olleet sanoivat, ettei koneen autopilotti ilmeisesti ollut kunnossa tai ehkä lainkaan päällä. Koneen liikehdintä niin pysty kuin vaakatasossa oli epämääräisen ailahtelevaa, mikä viittaa tähän.


      • dosenttiMoppexx

        Sorry edellinen epätarkkuus omistajatahojen suhteen . Kone oli siis nelimoottorinen Boeing 720, ja tässä on täydentävää tietoa eräältä aikalaiselta:
        "Koneessa oli USA:n rekkarit kyljessä ( tosin se oli poistettu rekisteristä jossain vaiheessa FAA:n toimesta, kun ei oltu aikoihin katsastettu! Tämä selvisi groundauksen jälkeen). Koneen omistaja oli Bermudalla sijaitseva yhtiö, jolla oli saksankielinen nimi. Lentoyhtiö oli tosiaan Kyproslainen, mutta sen miehistö ja ilmeisesti omistajat Libanonilaisia. Libanonhan oli tuolloin(kin) aika sekasortoinen paikka, eikä siellä silloin ollut juuri, jos ollenkaan lentoliikennettä. Ja tämä oli tosiaan 1987-88."


      • Anonyymi

        Kone oli muuten pelimoottorinen. Kaksi kummassakin siivessä. Sori oot väärässä


      • Anonyymi

        MEA on libanonilainen lentoyhtiö, Middle East Airlines.
        Libyassa oli aikoinaan, Libyan Arab Airlines.

        Kirjoituksesi on täyttä höpö höpöä, urbaanilegendaa.


    • MuistiEiPetä

      Siis kun olin kerran käymässä Kreetalla 80-luvun loppupuolella Hassen kyydillä, oli kulkineena Maerskin kone. Se pysyi ilmassa ihan hyvin. Vaikka siinä oli vain kaksi moottoria.

    • Anonyymi

      Lensin jo nykyisen eksän kanssa Hassen lennoilla Helsingistä Kanarian Saarille Puerto Ricoon 1991 vuoden joulun jälkeen ja 1992 alkuvuodesta pois. Meillä oli Finskin kone molempiin suuntiin eikä mitään hämminkiä koko reissulla. Hotelli ihan ok, retket onnistuneita, opas mukava vaikka joutui paimentamaan muutamia känniääliöitä. Lama-aikana piti ottaa halpa reissu.

    • Anonyymi

      Se oli Kyproslainen yhtiö Airfast Boeing 720. Kone oli Libanonin rekisterissä.

    • Anonyymi

      Hassen matkoilla taisin olla aikoinaan ainakin 4 kertaa ja olisin ollut jatkossakin mutta sitten se loppui,todella hyvä asiakaspalvelu ja miellyttävät oppaat ja kätevät kuljetukset helsinki-vantaalle lähes ympäri suomea.Rantasipi-yhtiö sen sitten osti ja siitä alkoi näivettyminen

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe