QAM-järjestelmä ja digiboksi??

Tekniikan ihmelapsi.

Olen muuttamassa uuteen asuntoon ja nyt heräsi kysymys, minkälainen digiboksi täytyy asuntoon hankkia.
No, soitin isännöitsijälle ja kysyin boksista, luurin päässä oli naishenkilö, joka vain höpötti jostakin c-mallin boksista ja QAM-järjestelmästä ja antoi internet osoitteen, josta pystyisin itse katsomaan, minkälainen boksi täytyy taloon hankkia.
Ja tällainen sepostus sieltä sitten löytyi:

Kanavapaketti-Taajuus--Symbolinop.--Konstellaatio
A-muksi.......154.000...4000........4QAM
B-muksi.......162.000...4000........64QAM
C-muksi.......170.000...4000........64QAM
E-muksi.......178.000...4000........64QAM
Satelliitti...130.000...6875........64QAM
Satelliitti...138.000...6110........64QAM

Plustv ja Canal maksullisille kanaville käytettävä ns. Antenniverkon korttia.

Urakoitsija: Antenni J.Lammi Oy

Eli voisiko joku kiltti nyt sitten valottaa minulle, että minkälainen boksi minun nyt kannattaisi ottaa? Antenni vai Kaapeli vai joku ihan muu vai onko niitä edes muunlaisia? En vain yksinkertaisesti ymmärrä.
Kiitos ja kumarrus jo etukäteen niille ihanille ihmisille, jotka minua osaavat opastaa! (:

9

4570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo tota....

      c-malli tarkoittaa kaapeliboxia mutta noi webbisivun jokellukset kyllä puhuu antenniverkon eli t-mallin puolesta.

      Soita naapurin ovikelloa ja kysy häneltä millainen boxin pitää olla.

    • ...

      tulee sanasta cable eli kaapeliverkkoon tarkoitettu digiboxi kannattaa ostaa ja sillä näkyy nuo A, B, C ja E paketit.
      Satelliiteista ei taida tulla kaapelia joten satelliittikanavien katsomiseen tarvitset antenniboxin sekä antennin.

      • QAM-tekniikalla tehdyssä toteutuksessa käytetään kaapeliboksia siis _kaikki_ kanavat vastaanotetaan kaapeliboksilla.

        Kaapeliboksin pitää olla käsin viritettävissä. Lisäksi olen kuullut huhua ongelmista kesäajan kanssa joillain bokseilla. Itse välttäisin kaapeliyhtiöiden omia bokseja. Ne voivat olla turhan räätälöityjä paikalliseen verkkoon.


    • DVB-C:tä

      Minä arvaan, että pitää hankkia DVB-C-virittimellä varustettu kaapeliboksi.

      Talossa saattaa olla esimerkiksi niin vanha antenniverkko ettei korkeat taajuudet tule perille asti.

      Listan mukaan näyttäisi sille, että DVB-T-kanavaniput muunnetaan DVB-C-nipuiksi ja siirretään matalammalle taajuudelle. Samoin satelliittilähetyksiä muunnetaan DVB-C:ksi, jotta nekin näkyvät kahden kanavanipun osalta samalla DVB-C-boksilla.

      Koska kanavaniput on muunnettu DVB-T:stä pitää maksukanavien katseluun käyttää antenniverkon maksukortteja.

      Saattaa olla, että automaattinen kanavahaku ei toimi ja kanavanippujen tiedot joutuu itse lisäämään digiboksiin.

      • Jari Niemelä

        Kaapeliboksi on oikea boksi QAM-järjestelmään. Automaattinen kanavahaku ei toimi ainakaan minulla (Humax Fox cII). Manuaalihakuun ei mene kohtuuttomasti aikaa.

        Maksukanavia varten sitten pitää olla antennikortti.


    • taajuuksia

      Kyllä nuo ovat niin matalia taajuuksia että ne ovat varmasti DVB-C-boxilla vastaanotettavia.

    • Tekniikan ihmelapsi.

      Minullekin sanottiin, ettei automaattinen kanavien haku toimi tässä talonyhtiössä, mutta on kai jokaisessa digiboksissa mahdollisuus hakea kanavat myös manuaalisesti, ettei tarvitse tämän takia uutta boksia ostaa? Itselläni nimittäin on kaapeliin soveltuva boksi, käyttöohjeet vain ovat eri paikkakunnalla, joten en sieltäkään voi lueskella.

      Kiitos kaikille avusta, nyt olen taas hieman viisaampi! (: Naisihmisenä kun ei ole tullut tutustuttua näihin tekniikan maailmoihin kovinkaan hyvin.

      • sat'

        Kyllä vaan, kaikissa kaapeliverkon bokseissa on manuaalinen kanavahaku, eikä sen pitäisi olla edes kovin hankalaa. Katsot vaan tuosta lähettämästäsi listasta jokaisen kanavanipun numerotiedot ja syötät ne boksille (se miten tuo tehdään, vaihtelee eri boksien välillä). Kannattaa hakea boksin muistiin myös nuo kaksi viimeistä kanavanippua, jotka on merkitty nimellä "Satelliitti" - sillä tarkoitetaan, että nipuissa on monia ilmaisia kanavia, jotka normaalisti ovat satelliitti-tv-levityksessä, nyt ne vaan on muunnettu kaapeliboksille sopivaan muotoon taloyhtiön antennisysteemeissä.


    • dsffadfasfasddfasfdasfdf

      E nippu hävinnyt,,, sub tv jne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      134
      10022
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2914
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      183
      2715
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      17
      1570
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      17
      1530
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1528
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe