Kestääkö Megane yli 300 000 km

Romuko?

Onko kenelläkään kokemusta paljon ajetusta meganesta vm-haarukasta 98-2000?

Vai onko kaikki noille kilometreille päässeet meganet jo romuttamolla?

Tarjolla olisi todella edullisesti vm-2000, 280 000 km ajettu megane.

12

3541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -kysymys-

      Kaikki autot on mahdollista pitää liikenteessä lähes ikuisesti, Kysymys on siitä missä vaiheessa liikeneteessä pitäminen on taloudellisesti kannattamatonta. Jos saat Meganen tosi halvalla ja varaudut sijoittamaan siihen tietyn summan vuodessa se saattaa olla kannattavaa. Paljon ajetun Meganen omistajat ehkä osaavat kertoa millaisista korjaussummista puhutaan. Minusta oma paljon vähemmän ajettu Meganeni tarvitsee niin paljon remonttia että sitä ei kannattaisi pitää kuin minunlaiseni tee-se-itse-miehen.

      • MeganeMegane

        Onhan noita kaksi 1,6 16V 2002. Kummallakin ajettu 150000km. Toiseen on vaihdettu etupalat kaksi kertaa ja toiseen kerran. Toisen putki on alkuperäinen ja toiseen vaihdettu takapönttö. Toiseen vaihdettu takaiskarit. Ainuttakaan niveltä ja muutakaan alutan osaa ei ole tarvinnut uusia kumpaankaan Renuun.

        Ainoa "renault-ismi" on; oikean takaoven avausmekanismi ei toimi ulkopuolen kahvasta, ja sama vika molemmissa autoissa. Aikaisemmissa Meganeissa takaluukun lukot reistaili.

        Yleisesti renujen ylläpito-osia saa halvalla ja perustaidot omaava asentaja suoriutuu töistä hyvinkin nopeasti - jostain syystä huomattavasti nopeammin kuin merkkikorjaamossa - ja hinta on murto-osa merkkikorjaamon hinnasta.


    • Tuplamegane

      Ei kestä. Yleensä toun ikäisiin ja paljon ajettuihin autoihin täytyy jotain ylläpitoa tehdä. Jarrupaloja ja levyjä, jarrukenkiä ja rumpuja, iskareita, pyöränlaakereita... näin niin kuin jos yleensä meinaa autoa liikenteessä pitää. Mutta ei mikään auto ole ikiliikkuja paitsi tojot muutamien tojotaunojen mielestä.

      Eli jos autoa on hyvin ylläpidetty niin 300000km ei ole mikään takaraja millekään automerkille. Esimerkiksi vanhoilla Renault 9/11 1,4 työntötankokoneilla pääsi helposti yli 400000km.
      Jos nokkahihnan vaihtotarve lähellä, niin moottorin rakenteesta ja myös hinnoittelusta johtuen odotettavissa oleva kustannus voi olla 300-700E , 8V halvempia kuin 16V ja kaikki hilut kannattaa vaihtaa samalla kertaa, myös vesipumppu. Lisälaitehihna kannattaa vaihtaa myös nokkahihnan vaihdon yhteydessä!

    • Gognacboy

      Itselläni on Renault Megane 1,5 Dci ( 100 hv), joka on ostettu uutena joulukuussa 2004.

      Ajan autolla n. 70000 km vuodessa pääasiassa maantieajoa.

      Nyt mittarissa 251 000 km.

      Tämän reilun kolmen ja puolen vuoden aikana ollut seuraavat viat:

      raidetangon molemmat päät vaihdettu
      alatukivarren pallonivel vaihdettu
      egr venttiili vaihdettu 150 000 km:n kohdalla ( törkeen kallis noin 500 euroa töineen..)
      laturi meni uusikisi noin 170 000 km:n kohdalla
      useampi ajovalopolttimo vaihdettu - vaike vaihdettava jos tekee itse pihalla pakkasessa..

      Positiivista:

      erittäin pieni kulutus; olen ajanut jopa 3,5 litran keskikulutuksella maantie ajoa!
      erittäin hiljainen ( ei ajomelua pahemmin sisälle)
      ei ruostetta!

      Eli tässä hieman käyttökokemusta.

      Ongelma: pitäisi kohta vaihtaa uuteen autoon mutta eihän tästä nykyisestä autosta saa vaihdossa enää kun muutaman tontun ( kuski mukaan lukien).

      Onkos arvon lukijoilla hyviä ehdotuksia mikä olisi järkevin valinta meiläläiselle seuraavaksi kulkuneuvoksi? Itse olen ajatellut lähinnä uusia metsäsuksia...

      • Itsellä oli 1.5 -07 Megane Diesel. Ajoin 47? ??? Km kun alkoi ekan kerran moottori oireilee. En korjannut vaan paaliin


      • Siinä oli teholastu


    • megane vm. 2000

      ja ajettu runsaat 270 000 km.
      Hyvin käy eikä mitään merkkiä hyytymisestä, niin kuin ei pitäisikään hyvin huolletusta autosta. Kulumisosiahan joutuu aina vaihtamaan, mutta tarvikeosat suht. edullisia ja auto itsekin edullinen ostaa ja ylläpitää.
      Tiedän ettei kaikilla ole positiviisia kokemuksia Rellusta, mutta itse voin suositella.

      Viime vuonna jouduin vaihtamaan laturin, sitä edellisenä vuonna pakoputken ja takajarrukengät ja sitä edellisenä vuonna etupyörän laakeri ja etujarrupalat. Lisäksi jotain aivan pientä jota ei edes muista.

      Megane on hiljainen, tilava, mukava ajaa, pirteä ja taloudellinen. Eikä ruostu.
      Tosin sähköpuolella saattaa olla enemmän vikaa, tai sitten ei, tuuripeliä...

      Mutta positiiviset puolet painaa enemmän minun kupissani :-)

    • huhhahheijarelluapullo

      Periaatteessa kaikki autot ovat romuja. Jos olisi olemassa auto, joka ei olisi romu, olisimme jo aikoja sitten tuhoutuneet ydinsodassa. Elikkä me emme ole USA, jossa autoilu on valheellisella keinotekoisella tavalla tähän saakka tehty taloudellisesti järkeväksi urheilumuodoksi (valitettavasti ei ole vielä olympialajia markettiinajo). Kaikki autot ovat epätaloudellisia, ja varsinkin Suomen kaltaisessa ddr-stasi-securitate-fsb-henkisessä kökkötraktori-maassa autoilu on erittäinkin taloudellisesti kannattamatonta, tulee heti off-line-olo, ellet sitten kuulu hyväveliverkostoon. Sumean logiikan ja fraktaalimatematiikan perusteella kuitenkin voisi epäillä, että Rellu on hyvinkin "fiksu tapa", jos vain osaa itse huoltaa mahdollisimman paljon, ja jättää isoimmat jutut luotetulle hyvälle korjaajakaverille (siis tässäkin tapauksessa sinun pitää verkostoitua hyvävelijärjestelmään).

      Itselläni on 1997 Classic-Megane, 2-litrainen F3R-kone, ja mitään valtavan isoja vikoja ei vielä ole tullut. Ajettu nyt jo melkein 110 tkm. Kohta pitää vaihtaa jakohihna, kiristinrullat, vesipumppu ja laturin hihna. Laturikin pimahtaa ehkä kohta, varmasti tietenkin talvella. Mutta pahin vika on takajousituksen vika tai ominaisuus. Ilmeisesti vääntötanko tai -tangot muljahtaneet rikki ja lisäksi vielä takaiskarit väärin asennettu, että kuluneet heikoiksi ennen aikojaan.

      Välillä tykkään Meganesta tuommoisena perusautona, mutta välillä en tykkää siitä ollenkaan, olen nääs senverran dinosaurus kaukaa 70- ja 80-luvuilta, että auton pitää olla kulmikas ja iso, kuten, sanotaan nyt vaikka, Opel Admiral tai Renault 25. Kumpiakaan ei enää näy Suomessa, jos kohta niitä koskaan tänne tuotiinkaan, tänne sossujen ja kokkeleiden ja kepulaisten Lada- & Corolla-landeen.


      Mutta Megane ei ole ruostunut (tai sitten autokauppa osasi kusettaa minua tosi hyvin). Ajan sen loppuun saakka eli seuraava omistaja on iso terminaattorimainen paalauskone. Ei Rellusta todellakaan saa myymällä edes "tonttua". Olen mieluummin itse se tonttu (pikkujoulumaisteissa ja pikkujoulutontuttaria palvellen). Epätaloudellista tai todella epätaloudellista, no, sitten rahat loppuu. Eivät mene ainakaan siihen toiseen Relluun, joka onkin paljon parempaa!

    • elwiseläää

      Ehkä se kestää.

      Minulla oli vuoden 2000 Break DTI, ajoin 2 1/2 vuodessa 250 tkm. Isommat viat olivat:
      Kytkin (takuuseen)
      3 pyöränlaakeria (viimeinen takuun jälkeen, töineen vaivaiset 1200€)

      Pikkuvikoja ei mielestäni ollut merkittävästi, mutta pari seuraavaa autoa opettivat, että määräaikaishuoltojen välillä ei välttämättä tarvi ollenkaan käydä korjaamolla.

      Pyöränlaakereita varmaan menee suhteelisen usein. Muuten varmaan selviää pikkuvioilla.

      Huollot ja korjaukset ovat erittäin kalliit. Muualla on vaikea korjauttaa, osia kun on niin monenlaisia eri alihankkijoilta.
      Merkkikorjaamossa oli vähän halua hoitaa asiat kerralla kuntoon. Osia sai usein odotella niin, että auto jäi korjaukseen useammaksi päiväksi. Kerran sain jopa käydä määräaikaishuollon jälkeen vaihdattamassa erikseen öljynsuodattimen.

      Nyt erehdyin jälleen Relluun. Onneksi se on tälläkertaa työsuhdeauto. Alku näyttää todella surkealta.

    • Meguuni

      Mulla on 1.5dci megane jolla ajettu 490 000km ja hienosti toimii!

      • fakta.tieto

        paitsi että on kumminkin käyntivikainen romu niinkuin kaikki rellut buahahahhahaha ei ne osaa käyvää peliä tehä kaikki syviä perseenreikiä.


      • AvoHoito
        fakta.tieto kirjoitti:

        paitsi että on kumminkin käyntivikainen romu niinkuin kaikki rellut buahahahhahaha ei ne osaa käyvää peliä tehä kaikki syviä perseenreikiä.

        Jahas, on näemmä jolttakulat jäänyt lääkkeet ottamatta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1701
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe