kuulemma tosi hyvä kaikkeen vaivaan,mutta en löytänyt kunnon ohjetta siitä,pitääkö se ensin ryöpätä tai kuivattaa.jotka käytätte,niin annatteko vinkkejä.
nokkonen
6
1013
Vastaukset
- seurannut
Niitä voi vaihtoehtoisesti joko kuivata tai keittää.
- Nokkosfani
Minä olen nyt keväällä kerännyt aamuisin nokkosia ja laittanut kuumaa vettä päälle. Sauvasekoittimella pienennän ja annan muhia n. puoli tuntia tai enemmän. Siivilöin nokkoset pois ja juon päivän mittaan. Siivilöidystä nokkosmurskasta voi tehdä vaikka lettuja tai nokkoskeittoa tai laittaa pakkaseen talven varalle.
Kuivaan myös nokkosia talveksi teeaineksiksi. Kerään nuoret nokkoset varsineen ja laitan nippuun ja kuivumaan ilmavaan paikkaan, ei aurinkoon. Jos ovat kovin pölyisiä, niin voi huuhtoa, mutta sitten saattavat helpommin homehtua. Kun ovat kuivia, niin musertelen lehdet lasipurkkeihin ja heitän isoimmat kovat varret pois.- kauan???????????
se ryöpätty ja hienonnettu nokkosmössö säilyy hyvänä jääkaapissa?olen tehnyt siitä siitä teetä,mutta jo eilen siinä oli kumma maku.
- Nokkosfani
kauan??????????? kirjoitti:
se ryöpätty ja hienonnettu nokkosmössö säilyy hyvänä jääkaapissa?olen tehnyt siitä siitä teetä,mutta jo eilen siinä oli kumma maku.
Olisi hyvä tehdä joka päivä uusi annos. Teho on siten parempi ja varmasti makukin on parempi. Olen kyllä itsekin juonut edellisenpäiväistä teetä, jos sitä on jäänyt juomatta.
- Nokkosfani
Nokkosfani kirjoitti:
Olisi hyvä tehdä joka päivä uusi annos. Teho on siten parempi ja varmasti makukin on parempi. Olen kyllä itsekin juonut edellisenpäiväistä teetä, jos sitä on jäänyt juomatta.
Tarkoitin, että olisi hyvä poimia joka päivä uudet nokkoset ja tehdä tee. Myös kuivatuista lehdistä voi tehdä teen samalla tavalla, jos ei ole tuoreita.
- Jani-Jone
Hei sinä
Jaue jaue jeeaa, mä sanoin muuan nokkoselle, joka oli justiinsa viime kesänä tappanut mun punaviinimarja pensaan. Se hyökkäs sen pensaan kimppuun kuin idiootti, ja se näkymä takahuoneen ikkunalta oli kauhea; kirjaimellisesti se sai kylmät väreet hiipumaan kohti mun selkää...
Seuraavana päivänä käytiin kattomassa sitä ja se nokkonenhan vaani siellä varaston (meillä on varasto nimittäin ulkona) takana niin mulkoilevasti. Eihän siinä muuta, kun kroketti maila käteen ja PAM. Sinä kesänä ei meijän pihalla enää punaviinimarjoja tapettu...
Nokkonen meni nokkosten taivaaseen... ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135233
- 675034
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603178- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 381760
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371618