rakennuspaikan ostaminen vanhemmilta

velkakirja

Olemme todennäköisesti ostamassa rakennuspaikan vanhemmiltani. Kyseeseen tulee siis hallinnanjakosopimus. omalle lapselle voi vissiin myydä alle markkinahinnan, mutta kuinka paljon alle? Kuka tässä tapauksessa määrittelee sen markkinahinnan? Verottajako? Kiinteistövälittäjäkö?

Teemme todennäköisimmin velkakirjan. Voiko lainaa lyhentää aivan jonkun nimellisen summan? Eli voiko summa oli tyyliin jotain 100€ vuodessa? Vai puuttuuko verottaja siihen?

Oletetaan, että vain nimellinen summa riittää vuosittain. Mitäs sitten kun jossain vaiheessa vanhemmistani aika jättää ja tulee lopullinen perunkirjoitus. Vähennetäänkö osuudestani tuo velan sen hetkinen määrä? Vai katsotaanko siinä vaiheessa tontin sen hetkistä markkina-arvoa? Jos velka on myös mieheni nimissä, niin sitähän ei kaiketi voi suoraan vähentää minun perintöosastani?


Kiitoksia etukäteen jos joku tietää edes vähänkin aiheesta:)

14

3936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pera

      Minulla on ollut mökilleni vuokratontti isäni maalla vuodesta -90 alkaen, ilman vuokranmaksua. Rajat on merkitty vai ylimalkaiseen karttaan. Vuokrasopimus tehtiin 50 vuodeksi.

      Mitään veroseuraamuksia tms. siitä ei ole kenellekään ollut. Nyt tuo maa kuuluu isäni perikunnalle, mutta tulen perimään tonttimaan muiden sitä ympäröivien maiden kanssa aikanaan, jos olen perunjaon aikaan hengissä.

      Jos en noita maita perisi, olisi vuokra- ja tieoikeus yms. perijän rasitteena ainakin sovitun vuokra-ajan.

      • csi049

        Vuokraaminen on tosiaan hyvä keino.

        Mutta paperit kannattaa tehdä kunnolla, ja vuokraoikeus kirjata (ns. erityisenä oikeutena) käräjäoikeudessa kiinteistörekisteriin. Muuten vuokrasopimus ei sido kiinteistön uusia omistajia (ostajia, perillisiä jne). Myös vuokratun alueen ulottuvuus on syytä merkitä tarkasti, koska muuten on riidan mahdollisuus olemassa siitäkin asiasta.

        Sopimuksiahan ei tehdä tarkasti hyvän päivän varalta, vaan siksi, että riidat jäisivät syntymättä.


      • Pera
        csi049 kirjoitti:

        Vuokraaminen on tosiaan hyvä keino.

        Mutta paperit kannattaa tehdä kunnolla, ja vuokraoikeus kirjata (ns. erityisenä oikeutena) käräjäoikeudessa kiinteistörekisteriin. Muuten vuokrasopimus ei sido kiinteistön uusia omistajia (ostajia, perillisiä jne). Myös vuokratun alueen ulottuvuus on syytä merkitä tarkasti, koska muuten on riidan mahdollisuus olemassa siitäkin asiasta.

        Sopimuksiahan ei tehdä tarkasti hyvän päivän varalta, vaan siksi, että riidat jäisivät syntymättä.

        Se tuleva perimiseni. Kun kysyin mökin lainhuudosta, sanoi notaari että tee se sitten kun omistat muutkin maat.


      • csi049
        Pera kirjoitti:

        Se tuleva perimiseni. Kun kysyin mökin lainhuudosta, sanoi notaari että tee se sitten kun omistat muutkin maat.

        Lainhuuto on vahvistus omistusoikeudesta, jota et tietenkään saa, ellet omista kiinteistöä tai osuutta siitä. Vuokrauksen ollessa kyseessä lainhuuto ei siis liity mitenkään asiaan.

        Vuokraoikeuden kirjauksen idea on siinä, että sen jälkeen kiinteistön tulevat omistaja on sidottu sopimukseen aivan kuten vuokrasopimuksen aikanaan tehnyt omistaja. Ja vuokralainen saa myydä vuokraoikeuden halutessaan muulle taholle.

        Ilman kirjausta uusi omistaja tai osaomistaja voi vaatia sinua siirtämään mökin pois kiinteistöltään, koska sinulla ei ole vuokrasopimusta hänen kanssaan eikä vuokraoikeutesi näy kiinteistörekisterissä.

        Tilanteessasi voi olla ongelmallista, että olet ilmeisesti tehnyt vuokrasopimuksen edesmenneen isäsi kanssa, eikä perikunnan ja sinun välillä ilmeisesti ole sopimusta - niinpä kirjaaminen ei onnistu. Toki jos sinulla on vuokrasopimus perikunnan - siis nykyisen omistajan kanssa - niin sitten voit kirjata.


      • Pera
        csi049 kirjoitti:

        Lainhuuto on vahvistus omistusoikeudesta, jota et tietenkään saa, ellet omista kiinteistöä tai osuutta siitä. Vuokrauksen ollessa kyseessä lainhuuto ei siis liity mitenkään asiaan.

        Vuokraoikeuden kirjauksen idea on siinä, että sen jälkeen kiinteistön tulevat omistaja on sidottu sopimukseen aivan kuten vuokrasopimuksen aikanaan tehnyt omistaja. Ja vuokralainen saa myydä vuokraoikeuden halutessaan muulle taholle.

        Ilman kirjausta uusi omistaja tai osaomistaja voi vaatia sinua siirtämään mökin pois kiinteistöltään, koska sinulla ei ole vuokrasopimusta hänen kanssaan eikä vuokraoikeutesi näy kiinteistörekisterissä.

        Tilanteessasi voi olla ongelmallista, että olet ilmeisesti tehnyt vuokrasopimuksen edesmenneen isäsi kanssa, eikä perikunnan ja sinun välillä ilmeisesti ole sopimusta - niinpä kirjaaminen ei onnistu. Toki jos sinulla on vuokrasopimus perikunnan - siis nykyisen omistajan kanssa - niin sitten voit kirjata.

        Minä olen kotitilani pääperijä. Maksan muut ulos kuviosta parilla erillisellä metsäpalstalla ja ehkä rahallakin.

        Muita perikunnan osallisia ei kiinnosta muu kuin raha. Rahan määrästä tosin kai syntyy erimielisyys, kuten tavallista.


      • csi049
        Pera kirjoitti:

        Minä olen kotitilani pääperijä. Maksan muut ulos kuviosta parilla erillisellä metsäpalstalla ja ehkä rahallakin.

        Muita perikunnan osallisia ei kiinnosta muu kuin raha. Rahan määrästä tosin kai syntyy erimielisyys, kuten tavallista.

        Eihän kukaan sinua siihen pakota. Monissa tilanteissa se vaan säästä monelta harmilta, kun asiat ovat pilkkua myöten paperilla ja rekisterissä nähtävillä. Kukaan ei voi väittää, ettei tiennyt tai että ymmärsi eri tavalla.

        Rahan määrän erimielisyydet hoituvat käyttämällä ulkopuolista riippumatonta asiantuntijaa tai vaikka useampaa.


      • Pera
        csi049 kirjoitti:

        Eihän kukaan sinua siihen pakota. Monissa tilanteissa se vaan säästä monelta harmilta, kun asiat ovat pilkkua myöten paperilla ja rekisterissä nähtävillä. Kukaan ei voi väittää, ettei tiennyt tai että ymmärsi eri tavalla.

        Rahan määrän erimielisyydet hoituvat käyttämällä ulkopuolista riippumatonta asiantuntijaa tai vaikka useampaa.

        Minä kun en aio elää ikuisesti ja nyt näyttää melko samantekevältä, kuka kotitilani missäkin määrin perii. Myyntiin se menee minun jälkeeni kuitenkin.


      • kunnassa oli
        Pera kirjoitti:

        Minä kun en aio elää ikuisesti ja nyt näyttää melko samantekevältä, kuka kotitilani missäkin määrin perii. Myyntiin se menee minun jälkeeni kuitenkin.

        pakko kirjata että saa rakenusluvan ja rekisterit on ajantasalla. Ja pankki vaatii kirjauksen jos otat lainaa.


    • suosittelen

      vuokrasopimusta. Aika 50 takaa että pankki antaa lainaa ja rakentamaan pääsee. Vuokraa ei tarvitse periä mutta sopimuksessa se pitää määritellä käyväksi siltä varalta että talo myydään ja vuokralainen vaihtuu.

      • se että

        kaupasta on kuluja ja velkaa pitää oikeasti lyhentää muuten se on lahjaa.

        Sukulaiskaupoissa 25 % ale sallitaan ja hinnasta ennakkopäätöksen saa verottajalta.


      • ei sitä voi valvoa
        se että kirjoitti:

        kaupasta on kuluja ja velkaa pitää oikeasti lyhentää muuten se on lahjaa.

        Sukulaiskaupoissa 25 % ale sallitaan ja hinnasta ennakkopäätöksen saa verottajalta.

        "velkaa pitää oikeasti lyhentää"

        Ja mitenköhän sitä asiaa voidaan valvoa?

        Jos haluaa pelata varman päälle, niin tekee kerran vuodessa tilisiirron jolla maksaa vuokran ja toinen antaa rahat kirjekuoressa takaisin ;)


      • päälle pelaaminen on
        ei sitä voi valvoa kirjoitti:

        "velkaa pitää oikeasti lyhentää"

        Ja mitenköhän sitä asiaa voidaan valvoa?

        Jos haluaa pelata varman päälle, niin tekee kerran vuodessa tilisiirron jolla maksaa vuokran ja toinen antaa rahat kirjekuoressa takaisin ;)

        laitonta, vuokratulot pitää ilmoittaa verottajalle. Mutta sukulaiselta ei tosiaan vuokraa tarvitse ottaa eli ei tuloa eikä veronkiertoa tarvita.


    • Asko Parkkinen

      Tehdä justiin tuommonen maanvuokra-sopimus jos on tulossa riitainen pesänjako on tilanne mielenkiintoinen.

    • lahjaverooo?

      Onko kotitilasi niin köyhä(KIINNITETTY),ettei voi sitä plänttiä lahjoittaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6273
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3808
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1975
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1478
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1468
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe