Välivuosi ulkomailla?Kokemuksia?

Donna

Onko kukaan viettänyt välivuotta ulkomailla esim. lukion jälkeen? Suunnitelmissani olisi lukion jälkeen oleskella (työskennellä/opiskella) vuosi ulkomailla. Löytääkö töitä helposti? Entä olisiko au-pair mitään? Kokemuksia? Kohdemaaehdotuksia? Opiskelupaikkaehdotuksia? Olen kiinnostunut kielistä. Erityisesti englannista ja ranskasta.

6

2480

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stiina

olin viime vuoden au pairina englannissa, englantilaisessa perheessä. oli mahtava vuosi, kieltä opin käyttämään ja ymmärtämään, josta oon tosi tyytyväinen koska enkku on aina ollu mulle kaikkein heikoin kohta.. suosittelen!!!

• Sanna

Itse olen myös kiinnostunut lähtemään vuodeksi ulkomaille.. Mistä näitä au-pair paikkoja pystyy etsimään? Itse olen kiinnostunut yhdysvalloista, millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä maasta?

• Etsivä löytää
    • weera

Ite olin Lontoossa Scanaupairs-välitystoimiston kautta: www.scanaupairs.uk.com
      Toimistoa pitää suomalainen nainen eikä hän peri aupaireilta välitysmaksua.

Kyllä au pairiksi kannattaa lähtee, saa paljon uusia kokemuksia ja kielitaito karttuu. Varmaan elämän parasta aikaa. Mutta täytyy myös muistaa miks perhe aupairin tahtoo: huolehtimaan lapsista. Jos ei lapsista pidä tai jaksa niiden kanssa touhuta, kannattaa harkita jotain muuta vaihtoehtoa lähtee ulkomaille. Au pairista joka ei tykkää työstään, ei tule kuin harmia sekä itselle, että perheelle.

Usa:ta suunnitteleville; tunsin siellä asuessani yhden saksalaisen aupairin new yorkin alueelta. Hänellä oli puoleksi saksalainen perhe ja hän oli lastentarhanopettajaksi opiskeleva tyttö. Hän viihtyi todella hyvin ja oli päässyt matkustelemaan perheen kanssa ympäri maata ja meksikossa. Ainoa huono puoli kuulemma oli au pairien huono arvostus: Jos tapasi amerikkalaisia nuoria esim. viikonloppuna ulkona, he menettivät kiinnostuksensa heti kun oli kertonut että on au pair. Myös amerikkalaisten tapa kasvattaa lapsia voi olla erilainen kuin suomessa, mutta kaikkiallahan pärjää kun osaa sopeutua ja varmasti tulee olemaan hienoa aikaa!

• Eeva

Olin itse lukion jälkeen au pairina Irlannissa sekä call centerissä töissä. Mahtava vuosi ja nyt on irkkuaksenttikin hallussa:) Kulttuuri on tietysti toisenlainen eikä elämä irlantilaisperheen kanssa aina sujunut täysin ongelmitta, mutta silti en kadu lähtöäni!
      Irlannissa on myös paljon muita töitä...lähinnä hotelleissa sekä pubeissa. Lisäksi löytyy call centereitä, joihin haetaan aina suomenkielisiä. Työ on melko tylsää, mutta kansainvälinen ilmapiiri takaa hauskoja kokemuksia.

• Donna

Kiva kun vastasit. Voisitko tarkentaa, et mikä on call center? Ja lähitkö jonkun järjestön kautta vai ihan yksityisesti?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      49
      3202
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2919
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2336
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1346
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe