Tuhkaus

uurna

Onkohan kenelläkään tietoa tai kokemuksia tuhkauurnan viemisestä ulkomaille?
Minkälaisia lupia tarvitaan, vai tarvitaanko?
Tämä tuli mieleen aamu-TVtä katsoessani.
Jos tahtoisin, esim. tuhkani levitettäväksi mereen Kreikan saaristossa tai Thaimaassa.
Saako uurnaa viedä pois maasta? Mitä sanovat tullivirkailijat?
Onkohan tietoa tai kokemuksia?

39

4136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos on

Ompa omituinen kysymys? Mitäs onnea se tuo jos tuhkat mennään Thaimaaseen asti heittelee. Maapallo on pyöreä, sama se on vaikka heität ne tuuleen Kainuunkorvessa. Tuhkasi vaeltelee joka paikassa. Mielikuvitus vaan liikkeelle. Mielikuvissasi joudut asiaa pohtimaan nytkin. Kuoltuasi siihen ei ole resusseja. Tisille jätät liikaa päänvaivaa ja oletko varma että toiveesi toteutettaisiin.

• Anonyymi

Mielestäni se ei ole mitenkään omituinen kysymys mitenkään, jotkut vaan ehkä haluavat tuhkansa maahan missä ovat olleet ja mieltyneet,
        Ja se miten eri tavalla ihmiset ajattelevat tuhkasta vaihtelee ja mikään ei ole väärin

• se on, kun

ruumis poltetaan ja viet jonkin purkin, mihin tuhkia sitten kohteliaasti laittavat. Purkin saat sitten viedä melkein mihin tahansa, ei sitä kysellä. Ei tullissa eikä muualla. Sen voivat katsoa, ettet ole piilottanut joukkoon timantteja tai muuta mistä pitäisi tulli maksaa.

On olemassa "tuhkalehtoja", "uurnalehtoja" ja sellaisia hautuumailla.

Muutakin on tapahtunut. Jenkeissä eräs firma lupasi sirotella lentokoneesta mereen. Ei niillä edes ollut mitään lentokonetta. Vessan pöntöstä vain alas. Kuitenkin viemärit menivät jostain muusta syystä tukkoon ja poliisit ratsasivat huumekauppiaita ja alkoivat ihmetellä, mistä kumman syystä tässä autokorjaamossa on tuhansia uurnia polttohautauksesta.

Itse olen antanut lapsilleni käskyn. "Kun se lähdön aika koittaa, pistäkää palamaan. Tuhkat sitten metsään jonnekin tuuliselle harjulle."

• tai on kesken

KÄSKYN LAPSILLESI. Oletpa itsekäs. Lapsesi jää tänne suremaan, jos surevat. Paras tapa on pyytää että hautajaisten näköiset juhlat. Kuuluu ihmisen elämään. Ristijäiset, rippijuhlat, häät, hatajaiset. Siinäpä se ihmisen elämä. Suomalaiset juhlii liian vähän kaikkia merkkipäiviään. Eläessä juhlat pitää pitää ja järjestää. Karhunpalveluksen tekee lapsilleen jos pyyttää jotain omituista. Suru on suru. Miksi pitää olla niin itserakas että pullistelee muka kuolemankin edessä?? Ei se ukko paljoo kysele. Surutyön pitää saada jokaisen tehdä.

• 1943
        tai on kesken kirjoitti:

KÄSKYN LAPSILLESI. Oletpa itsekäs. Lapsesi jää tänne suremaan, jos surevat. Paras tapa on pyytää että hautajaisten näköiset juhlat. Kuuluu ihmisen elämään. Ristijäiset, rippijuhlat, häät, hatajaiset. Siinäpä se ihmisen elämä. Suomalaiset juhlii liian vähän kaikkia merkkipäiviään. Eläessä juhlat pitää pitää ja järjestää. Karhunpalveluksen tekee lapsilleen jos pyyttää jotain omituista. Suru on suru. Miksi pitää olla niin itserakas että pullistelee muka kuolemankin edessä?? Ei se ukko paljoo kysele. Surutyön pitää saada jokaisen tehdä.

eläessä puhua näistä asioista. Mieheni kuoli äkillisesti, en tiedä olisiko hän hyväksynyt tuhkauksen. Krematoriossa kysyttin paikka, minne tuhka viedään. Se oli sukuhauta. On kuulemma vähän tarkempaa kuin vähän aikaa sitten näiden tuhkien kanssa. Tietyt rituaalit ovat surutyötä, kunnioittakaamme toistemme käsityksiä.

• uurna
        tai on kesken kirjoitti:

Olen mieheni ja lasteni kanssa keskustellut hautaustoiveistani, ja he ymmärtävät ja hyväksyvät toiveeni.
        Thaimaa ja Kreikka ovat minulle rakkaita lomapaikkoja, joissa olen paljon lomaillut.
        Siksi haluaisin tuhkani siroteltavaksi mereen, paikkaan jossa olen ollut onnellinen.
        Tulin Kreetalta viikko sitten, siellä olin kuukauden.
        Marraskuussa lähden mieheni kanssa Thaimaahan kuukaudeksi, tuttuun paikkaan, jossa olen ollut monta kertaa. Toivottavasti voimia riittää matkan tekemiseen.

• uurna kirjoitti:

Olen mieheni ja lasteni kanssa keskustellut hautaustoiveistani, ja he ymmärtävät ja hyväksyvät toiveeni.
        Thaimaa ja Kreikka ovat minulle rakkaita lomapaikkoja, joissa olen paljon lomaillut.
        Siksi haluaisin tuhkani siroteltavaksi mereen, paikkaan jossa olen ollut onnellinen.
        Marraskuussa lähden mieheni kanssa Thaimaahan kuukaudeksi, tuttuun paikkaan, jossa olen ollut monta kertaa. Toivottavasti voimia riittää matkan tekemiseen.

pystyy tuhkat kuljettamaan.
        Mieheni kuoli Virossa,hänet tuhkattiin Tallinnan Piritan krematoriossa,toin sitten tuhka-arkun Suomeen.
        Mutta voi sitä byroktatian ja papereitten määrää tarvittiin ihmisen kuollessa ulkomailla.No,tuhka-arkku...uurna sitten sinetöitiin,jote minulla oli lupa tuoda se tänne.
        Itse olen myös tehnyt lasteni kanssa ihan kirjallisen sopimuksen;tuhkaus ja sitten tuhkani Itämereen,Virossa Läänemeri,koska siellä on minulle rakkaita paikkoja.
        Muistella voi läheistä poismennyttään missä hyvänsä,vaik metsässä.....ja metsä kirkkoni olla saa.Italian matkalla käydessämme äsken tyttäreni kanssa,sytytimme kirkoissa kynttilät palamaan.

• Haudalle kynttilöitä
        uurna kirjoitti:

Lisääkö se tuhkan mereen heittäminen kokemaasi onnea. Tietääkseni tuhka ei koe enää mitään. No mieltymyksiä on monenlaisia, jopa omituisia.

• pirremiinapas
        1943 kirjoitti:

eläessä puhua näistä asioista. Mieheni kuoli äkillisesti, en tiedä olisiko hän hyväksynyt tuhkauksen. Krematoriossa kysyttin paikka, minne tuhka viedään. Se oli sukuhauta. On kuulemma vähän tarkempaa kuin vähän aikaa sitten näiden tuhkien kanssa. Tietyt rituaalit ovat surutyötä, kunnioittakaamme toistemme käsityksiä.

Nyt ei annata uurnaa omaisille, ennen kuin hautapaikka on tiedossa, ja uurna säilytetään hautausurakoitsijan toimesta, en tiedä missä, mutta uunin päälle kotiin sitä ei anneta.
        Mieheni uurna haudataan hänen vanhempiensa haudan viereen tai läheisyyteen, sitten kesällä.

Lapset ovat niin halunneet, ja osan tuhkista metsästysmaille sirotellaan, jos saadaan maanomistajilta lupa. Sitten aikanaan minut lapset saa sijoittaa mihin tahtovat, tuhkani toiveeni mukaan.

halusin lasten päättävän hautaustavasta ja muustakin , hautajaisista jne..

• pirremiinapas kirjoitti:

Nyt ei annata uurnaa omaisille, ennen kuin hautapaikka on tiedossa, ja uurna säilytetään hautausurakoitsijan toimesta, en tiedä missä, mutta uunin päälle kotiin sitä ei anneta.
        Mieheni uurna haudataan hänen vanhempiensa haudan viereen tai läheisyyteen, sitten kesällä.

Lapset ovat niin halunneet, ja osan tuhkista metsästysmaille sirotellaan, jos saadaan maanomistajilta lupa. Sitten aikanaan minut lapset saa sijoittaa mihin tahtovat, tuhkani toiveeni mukaan.

halusin lasten päättävän hautaustavasta ja muustakin , hautajaisista jne..

Kyllähän siitä jotain kontrollia pidetään, ettei ihan minne vain saa mennä niitä tuhkia heittelemään.

Likallani oli setänsä tuhkat hyvin suljetussa ja sinetöidyssä pahvilaatikossa hattuhyllyllään yhden joulun ja uudenvuoden yli. Hän oli kuitannut sen ulos, kun Suomessa olevat sukulaiset halusivat sen Suomeen. Mutta siellä sitten tulikin sukulaisten kesken jotain erimielisyyttä, eikä sen sinne viennistä tullutkaan mitään. Haudattiin sitten tänne Ruotsiin.
        Ja kyllä sen tuhkan matkaan vartioidaan silleen, että itse sen saa viedä laivaan, mutta siellä se on luovutettava kuitattuna laivan toimistoon matkan ajaksi. Ehkä siksi, ettei tule mieleen kipata sitä mereen minne vain. Luultavasti perillä taas kuitataan, että tänne se on saapunut minne pitikin, uskoisin.

• Anonyymi

Mutta eikö tulli kysele mitä purkki sisältää, sillä mahdollisuushan on aina olemassa että esim huume kauppias sanoo kuljettavansa jonkun tuhkaa vaikka suljettu purkki voi olla täynnä huumeita . Tullissa siis saattaa tulla kyselyitä

• Anonyymi
        uurna kirjoitti:

Ajattelin juuri noin että jos ihminen on ollut onnellinen jossain paikassa niin sattaa olla että haluaa tuhkansa sinne

• Anonyymi
        Haudalle kynttilöitä kirjoitti:

Lisääkö se tuhkan mereen heittäminen kokemaasi onnea. Tietääkseni tuhka ei koe enää mitään. No mieltymyksiä on monenlaisia, jopa omituisia.

Jokaisella saa olla ihan vaan ajatus omasta kuolemastaan se mikä sopii yhdelle ei ehkä sovi toiselle, ei mielestäni tarvitse selitellä tukan kokemisesta mitään ihmiselle jolla on kaunis ajatus sinönsä ajatuksensa kanssa. Itse kuulun siihen tavalliseen ryhmää. Jossa ei pahemmasti kuolemaa ajatella muuna kun sellaisena mikä se omaisille on helpompi ..
        Se mikä on oikeinkilkekkin on oaras tapa

• postipakettina

Veljeni kuoli ukomailla ja tuhkattiin siellä. Kotimaahan hän saapui postipakettina. En tiedä käytännöstä toisinpäin.

• Oikeinko?

Ajatellaanpa kylmän realistisesti asiaa, että turistirannalle lähdetään kippaamaan jonkun turistin tuhkat. Onko se oikein oikeastaan?
      Maassa käy tuhansia ja taas tuhansia turisteja. Entäs, jos joka toinen ajattelisi samoin. Päivittäin rannalta seurattaisiin tuhkanripotusrituaaleja samoihin vesiin, joissa vielä elävät turistit uivat ja sukeltavat.

Olisikohan ajattelemisen paikka sittenkin? Mitä itse sanoisimme, jos meidän vesiimme ruvettaisiin tuomaan ulkomaalaisten vainajien tuhkat?

• matkustellut

ja ollut tosi ihanaa minella lomalla, mutta eipä ole ennen matkaan lähtöä moista ajatellut.
        Miltähän tuntuisi jos venäläiset, virolaiset, italialaiset ja muut tulis tuhkiaan heittelemään järviin, kubn on ollut niin IHANAA. Ei ihan tervettä ja todella lapsellista. Aika monessa maassa on vanha kulttuuri ja tulisi varmaan pitkiä katseita jos menet kertomaan moista.
        Halunsa kullakin???MINÄ ELÄN.

• uurna
        matkustellut kirjoitti:

ja ollut tosi ihanaa minella lomalla, mutta eipä ole ennen matkaan lähtöä moista ajatellut.
        Miltähän tuntuisi jos venäläiset, virolaiset, italialaiset ja muut tulis tuhkiaan heittelemään järviin, kubn on ollut niin IHANAA. Ei ihan tervettä ja todella lapsellista. Aika monessa maassa on vanha kulttuuri ja tulisi varmaan pitkiä katseita jos menet kertomaan moista.

Mutta aika vähissä ovat päivät.
        Hyväksyttävä vain on nämä realiteetit.
        Eipä ole tarkoituskaan,että tuhkani sirotellaan johonkin turistirannoille, vaan aavalle meren selälle tuulen vietäväksi.
        Jälkeenjäävät voivat muistella mummua sytyttämällä vaikka kynttilän kotona,ja ajatella,että mummu sai nyt levon ja viimeisen leposijansa rakastamallaan paikalla.

• uurna kirjoitti:

Mutta aika vähissä ovat päivät.
        Hyväksyttävä vain on nämä realiteetit.
        Eipä ole tarkoituskaan,että tuhkani sirotellaan johonkin turistirannoille, vaan aavalle meren selälle tuulen vietäväksi.
        Jälkeenjäävät voivat muistella mummua sytyttämällä vaikka kynttilän kotona,ja ajatella,että mummu sai nyt levon ja viimeisen leposijansa rakastamallaan paikalla.

tunnen myötätuntoa sinua kohtaan...emmehän päiviemme määrää tiedä.Elämme nyt niin ,mikä meistä tuntuuu hyvältä....kiroilisin kuten voin tuolla chatissä tehdä....minusta täällä keskusteleminen on yhtä tyhjän kanssa.Muotoilla sanoja....se ei sovi minulle...spontaani keskustelu on toista.

• 1943

ajatellen tuhka pitäisi sirotella jonnekin, missä se ei rehevöitä luontoa. Tuhkahan koostuu kivennäisaineista, jotka ovat osa luonnon kiertokulkua. Itse olisi voinut sirotella/haudata mieheni tuhkan metsään. Suvun kannalta se olisi ollut liian radikaali ratkaisu. Yhden henkilön tuhka ei mitään merkitse, mutta jos kaikki levitetään veteen, niin vesistöt rehevöityvät.

• Anonyymi
        matkustellut kirjoitti:

Mitä eroo, sillä on minkä vainajan tuhkat, esim järvesdä lilluu. Jos järjellä aateltais, niin eiköhän noi pitäis ns muös haudata. Itse kyllä haluaisin myös Kreikkaan, johonkin rauhalliseen ja kauniiseen paikkaan.

• o-orvokki

ihmisten vimmaa päästä likaamaan vesiä tuhkillaan. Yök! Mielestäni olisi luonnollisempaa sirotella tuhkat jonnekin, missä ne lopulta laskeutuisivat maahan. "Maasta sinä olet tullut, maaksi pitää sinun jälleen tuleman" on lause, joka on joillekin pyhä ja merkitsee ainakin useimmille perinteiden kunnioittamista.

Minusta olisi omaisiani kohtaan väärin, jos sanoisin haluavani jäännökseni vietävän jonnekin mahdollisimman kauaksi heistä. Sinne missä olen ollut onnellinen. Olisinko ollut onnellinen VAIN lomalla ja kaukana kodistani?

Luuletko omaistesi nauttivan joutuessaan järjestelemään ulkomaanmatkaa noin surullisissa merkeissä?
      Oletko varma, ettei heitä kammottaisi ajatus säilyttää uurnaasi kotona odottamassa matkalle lähtemistä?
      Mitä se heille maksaa ja voivatko he nauttia matkastaan?
      Kuka joutuu lähtemään matkalle tuhkiesi kanssa?
      Vai pitäisikö heidän turvautua jonkun ulkomaisen keksimään "Tuhkanlevitystä postiennakolla" -palveluun?

Jos olisit omaiseni, kieltäytyisin täyttämästä itsekästä toivettasi.

Kunnioitan läheisiäni ja haluan ottaa myös heidän tunteensa huomioon. Siksi olen sanonut, että he voivat vapaasti valita paikan, johon tuhkani sirottelevat ja lisännyt, ettei rakkaitteni tarvitse turhaan epäröidä päätöksiä tehdessään. Jos he ovat jonkin asian suhteen epävarmoja, he voivat luottaa siihen, ettei mikään heidän tekemänsä ratkaisu voisi tuntua minusta väärältä. Minulle asialla ei ole kuolemani jälkeen mitään merkitystä, jälkeeni jäävillä saattaa olla asian suhteen joitain ajatuksia. Niitä haluan kunnioittaa.

• o-orvokki

eläkeläisille. Te voisitte ryhtyä ansaitsemaan sivutuloja palvelemalla hullujen suomalaisten "haluan tuhkani siroteltavaksi mereen siellä missä olin onnellinen" -ihmisten omaisia.

Perustakaa "Tuhkanlevitystä postipaketista" -palvelu. Omaiset voivat suorittaa maksun etukäteen tilillenne ja lähettää teille tuhkat postipakettina tai kuriiripalvelun välityksellä.

• Miksi näin kiivaasti otat kantaa,ei varmaankaan meitä tällasia "hulluja" kovinkaan monta,jotka saastuttavat meriä...heheh.
        Itämerikin jo ennestään saastunut,joten yhen susmorsiimen tuhka ei siinä paljon meinaa,puhistaa vaan. Kyllä minä tiedän tilanteen maailman saastumisesta yms......mutten tee siitä numeroo.
        Sallitko minun pienen tuhkamääräni heitettäväksi Läänemereen...no älä mene sitten uimaan Haapsalun rannalle.

• susmorsian kirjoitti:

Miksi näin kiivaasti otat kantaa,ei varmaankaan meitä tällasia "hulluja" kovinkaan monta,jotka saastuttavat meriä...heheh.
        Itämerikin jo ennestään saastunut,joten yhen susmorsiimen tuhka ei siinä paljon meinaa,puhistaa vaan. Kyllä minä tiedän tilanteen maailman saastumisesta yms......mutten tee siitä numeroo.
        Sallitko minun pienen tuhkamääräni heitettäväksi Läänemereen...no älä mene sitten uimaan Haapsalun rannalle.

huumorintajuisena...tietääkseni....ymmärrän että yhtä kiivaasti minäkin...heh.Jos olen sopinut lähimmäisteni kanssa,että näin tehdään,se osoittaa että elämämme on sujunut suht.läheisesti.Me elämme kai nyt eikä vasta minun kuolemani jälkeen.Ovat onnellisii,kun tietävät,että äitinsä pääs sinne "kalojen" joukkoon.
        Hyvää kesää!

• -46s
        susmorsian kirjoitti:

huumorintajuisena...tietääkseni....ymmärrän että yhtä kiivaasti minäkin...heh.Jos olen sopinut lähimmäisteni kanssa,että näin tehdään,se osoittaa että elämämme on sujunut suht.läheisesti.Me elämme kai nyt eikä vasta minun kuolemani jälkeen.Ovat onnellisii,kun tietävät,että äitinsä pääs sinne "kalojen" joukkoon.
        Hyvää kesää!

ainakin on ihan tuolla merellä paikka mihin tuhkat sirotellaan.
        Niin minunkin.
        Eipä se tuhka tuota suomenlahtea rehevöitä, eikä saastuta.
        Uimassa käyn edelleen, eikä ne tuhkat ole rannoille ajautuneet.

• Ingles

Me ollaan sovittu mieheni ja lasteni kanssa että kuoltuani tuhkani levitetään jonnekin Inglesin dyynien kohdalle mereen tai maalle, mihin ne nyt siellä saa ripotella, eikä minulle järjestetä minkäänlaisia uskonnollisia hautajaisia, vaikka kuka niin haluaisi. Juhlat voivat pitää jos haluavat ja yrittää muistella jotain hausk äidistä.

• Vanha mies oli neuvottelemassa isoa pitkällä maksuajalla olevaa lainaa - otan sen siksi, että kun kuolen sukulaisetkin itkevät ja maksavat.

• lullallaaa

Näköjään on tietoa.

• Per-kel

Anoppi autuas joka oli thaimaalainen ja asui kuoli ja tuhkattiin ruotsissa , jouduttiin ennen Juutinraumansiltaa tullissa täyttämään lomake että on viety tuhkat maasta.- Ei siinä sen kummempia, Wat Konkhaloumissa pieni tilaisuus ennenkuin se uurna muurattiin temppelin muuriin.- Khrap

• henrjii

Luultaisi kokakasi, luulisin, ja ongelmia olisi tullissa

• Vainajan.tahto

Tuttavani on pyytänyt meitä lähellään eläviä sirottelemaan tuhkat lapsuudenkotinsa viereiseen Pohjanlahteen, pitää kysyä ja on saatu rannalla eläjältä lupa. Samoin on ihan ok. että joku haluaa tuhkansa jonkin ulkomaan rannoille. Kannattaa kyllä ottaa selvää aurinkorantamaan lainsäädännöstä, kylmiltään ei kannata tuhkaa lähteä kuskaamaan. Olisipa kurjaa jos tulisi oikeudenkäynti jossain ulkomaille ja mahdollisesti sakot.

• Bengalitikku

Millainen hiilijalanjälki jää tuhkien raijaamisista?

• Vainajan.tahto

Netissä oli tällainen kaava (ei kyllä äkkiä raksuta minulle), jota en nyt ala aukaisemaan, koska lumenluonti odottaa ja meinaan vielä ehtiä hiihtämään ennen iltapäivän enkuntuntia. Mutta jos joku jaksaa niin olisi rattoisa tieto. Esimerkiksi voisi ottaa vaikka Thaimaan.
      Päästölaskuri laskee lennon päästöt seuraavalla kaavalla:
      X kg CO2 / 164 kg CO2/MWh / 0,000009 MW =
      X kg CO2 = lennon tuottamat päästöt per henkilö

• tuhkattunturiin

Jos tuhkat sijoitetaan muualle kuin hautausmaalle niin pitää olla maanomistajan lupa, vesistöön sirotteluun pitää olla vesialueen omistajan lupa......netistä löytyy virallista tietoa kun viitsii etsiä......jos täällä Suomessa haluaa tuhkansa esim tunturiin niin Metsähallitukselta saa luvan heidän mailleen kun pyytää, ohjeet löytyy Metsähallituksen sivuilta...….itse sain luvan kirjallisena juuri ennen joulua :)

• Bengalitikku

Täytyypä lisätä aiempaan.
      En ymmärrä, miksi pitää tehdä jokin käsikirjoitus ja ohjelmanumero siitä, mihin heitättää tuhkat. Minusta itserakkauden huipentuma.
      Tausta-ajatuksena on oletus, että siinä sitten muistelevat minua ja mielipaikkaan.
      Niitähän minulla on monta. Apuaaaa.

Eläviltään haluan läheisteni kanssa olla ja viettää aikaa.
      Niin helppo kuopata (srk tekee valmiiksi reiän) ja peitellä kotomaan multiin.
      Ei yhtään mitään turhia krumeluureja.
      Kun on kuollut niin on kuollut ja piste.

• Anonyymi

"Niin helppo kuopata (srk tekee valmiiksi reiän) ja peitellä kotomaan multiin."

Vaan kun on meitäkin jotka emme halua sinne kirkkomaan multiin. Itse olen aina sanonut että ei missään tapauksessa sinne.

• ÄläSaastutaEnää

Ja meriä pitäisi sitten päästä saastuttamaan vielä kuoleman jälkeenkin. Yök!
      Maalle voi ripotella tai kaivaa pikku-kuopan, jonne tuhkat voi laittaa.
      Luultavasti tuhkia voi kuljettaa jossain pahvilaatikossa matkalauikussa ihan minne vaan. Voihan pahvilaatikon läpivalaista helposti, jos haluavat tarkastaa tullissa.

• Anonyymi

Lukemani perusteella saa joko käsimatkatavarana tai ruumaan. Kuolintodistus pitää olla mukana. Mitkä luvat sitten sirotteluun ulkomailla en tiedä.

• Anonyymi

Muistaakseni joku on joskus puhunut tälläisestä tapauksesta että on esitettävä kuolin todistus ja että tukan on oltava tiiviissä pitävässä säilytys uurnassa . Mutta kai nistä voi kysyä ehkä jostain virastosta vaikea tietää kun ei ole koskaan ajatellut asiaa, mutta nyt tuleekin ajatukset että minun Askainen ei välttämättä tarvitse olla siellä missä asun.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe