Tämä on nyt mielipidekysymys että onko teidän mielestänne ihan hirveää jos EI aseta servettiä syliinsä? Itsehän siitä sitten kärsii jos jotakin tippuu syliin. Mä en henk. koht. tykkää pitää sitä niin, suunpielet voi pyyhkiä servettiin siististi vaikka se olisi pöydälläkin. En tosin pyyhi suupieliä aina ENNEN ja JÄLKEEN juomisen kuten ilmeisesti olisi suotavinta...
servetti syliin?
10
5883
Vastaukset
- Riku
Teen aivan kuten Sinäkin. Se on jokaisen ruokailijan oma asia, miten toimii. Vahvemmat yksilöt luovat tapoja, toiset seuraavat niitä. Olen ikäni myös syönyt amerikkalaisittain, en muista mistä olen oppinut, eli ensin ruoka pilkotaan, sitten haarukka oikeaan käteen ja syömään. Jotkut ovat ihmeissään, mutta olkoon. Kyllä hekin sitten kotona salaa kokeilevat, että mitenköhän se heiltä onnistuu...
- minä itse
Koulussa kotitaloustunnilla opetettiin, että lautasliina laitetaan syliin kun syödään hienosti. Joskus olen nähnyt lautasliinan kaulassa "ruokalappuna". Ihan hyvä idea, kun syöjä on lapsi. Kerran keskusteltiin siskoporukassa tästä lautasliinan käytöstä, ja ravintola-alan koulutuksen saanut siskoni sanoi, että virallisen etiketin mukaan lautasliina on vain suun pyyhkimistä varten, eikä sitä kuulu laittaa sen enempää syliin kuin kaulaankaan. (Vain possut suojaavat sillä vaatteitaan.) Minä olin tiedosta kiitollinen: Nyt minun ei enää tarvitse istua hienoissa ruokailu tilanteissa p* jäykkänä jotta lautasliina pysyisi sylissäni. Voin siis pitää liinan pöydällä lautasen vieresä istua rennosti.
- mie
kaulaanhan sitä servettiä ei sa ripustaa. mutta kai se oikeaoppisesti kuuluu laittaa syliin.
- huuru
Maailman huippupaikoissa tarjoilija LAITTAA lautasliinan syliisi, jollet sitä itse lautasen päältä poista!
Että sillälailla. - huhhaaja
Itse hämmästyin kerran kovasti, kun tosiaan hienoilla päivällisillä kaikki laittoivat lautasliinan syliin. Se oli minulle aivan outo tapa. Mietin tosiaan, että onko heillä tapana tiputella ruokaa päällensä. Nyt näen täältä, että sitä pidetäänkin ihan normaalina.
tavat ovat näköjään kauhean erilaisia näinkin pienessä maassa.
- Lorvikatari
servetti syliin tai pitää pöydällä kumpikin oikein riippuu miten hieno paikka on kysees?mutta entäs syönnin jäkeen:onko oikein laskuttaa liina nätisti lautasen viereen vai rypistää ryttyyn lautasen reunan alle?häh?
- sow
Ruokaliina syliin ja ruokailun jälkeen siisisti pöydälle. Ei mitään rytisteltyjä palloja.
- liina
Syliin se lautasliina kuuluu, ja lisäksi taitetaan vähän että taitettuun osaan voi tarvittaessa pyyhkiä suun. Ruokailun jälkeen lautasliina taitellaan ja laitetaan lautasen alle oikealle puolelle.
- saivartelija
liina kirjoitti:
Syliin se lautasliina kuuluu, ja lisäksi taitetaan vähän että taitettuun osaan voi tarvittaessa pyyhkiä suun. Ruokailun jälkeen lautasliina taitellaan ja laitetaan lautasen alle oikealle puolelle.
Lautasliinan paikka on todellakin sylissä. Myönnän, että paperilautasliinat eivät tahdo pysyä paikallaan, mutta ei niitä saisi kunnon paikoissa ollakaan. Lautasliinan pitäisi olla aina kankainen ja riittävän suuri.
Sitäpaitsi, kun on kerran tipahtanut punaviinikastiketta silkkimekolle tai mustikkarahkaa pellavapuvulle, käyttää lautasliinaa ilomielin.
Tuo suun pyyhkiminen tuntuu olevan hieman hämärä asia. Tarkoitushan ei ole oikeasti pyyhkiä tai hinkata turpavärkkiään, vaan taputella kevyesti huulia esim. ennen kuin juo viiniä. Näin eivät muusit ym. töhnät jää lasin reunaan. Naisilla kosketuksen täytyy olla todella kevyt, muutenhan liina on aivan huulipunassa. Toki on ruokalajeja, jolloin lautasliinaa oikeasti tarvitaan ja käytetään reilusti, mutta yleensä sen sanoo jo terve järki.
Mutta tärkein etikettisääntö niin pöydässä kuin muuallakin on se, että kun osaa etiketin, siitä voi poiketa. Minä en ainakaan järkyty, jos joku pitää lautasliinansa pöydällä, pilkkoo ruokansa valmiiksi tai vaikka juo piimää pillillä, mikäli hän on huomaavainen, ystävällinen, hauska ja henkevä pöytäkumppani. - huhhaaja
sow kirjoitti:
Ruokaliina syliin ja ruokailun jälkeen siisisti pöydälle. Ei mitään rytisteltyjä palloja.
;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?971968- 881380
- 1101153
- 761047
- 1201038
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57893- 47811
- 36792
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48761- 33713