ilmaus

kele kun

pääsi polttoaine loppumaan ja nyt pitäisi ilmata pumppu enkä oikein tiedä mitenkäs se tehdään, ei ole tarvinnut teehdä sitä ennen. Kyseessä olis MF65 ad4.203 koneella tai jotakin tuonne päin.

21

18417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Air flow

      Jos ei erehdy käynnistelemään tyhjällä tankilla>horii lisää ilmaa putkiin.

      Kaikki muut koneet on lähteneet ilmaamatta käymään paitsi Claysonin leikkuupuimuri.

      Vähän aikaa röpöttävät mutta kyllä ne ilmat sieltä häviää.

      Jossakin siinä pumpun korkeimmassa kohdassa on ilmausruuvi sieltä saa ilmat pihalle.

      • sitä kun

        avaat sen verran,että kun polttoainepumpusta pumppaat,niin alkaa aine tulemaan pihalle,avaa myös joku neljästä moottoriin ruiskutuspumpusta tulevista putkista moottorin päästä,pumppaa kunnes ilma on poistunut polttoaineen seasta,ja yritä sen jälkeen startata,turhaa starttausta kannattaa välttää akun varauksen vähenemisen estämiseksi.


    • Kokemusta on

      Ilmattava on,muuten ei käynnisty.Pumpun kyljessä kaksi pientä ruuvia,ruuvit auki,siirtopumppua käyttäen ilmat pois syöttöpumpusta,sen jälkeen 1-2 polttoaineputkea irti suuttimista ja sen jälkeen startilla pyöritys,kunnes kone käynnistyy niillä sylintereillä,joissa putket ovat kiinni.Sitten putket kiinni ja ajoon.

    • P.Ölvästi

      kun mikä. Tässä ohjeet, pätevät kaikkiin brittikoneisiin.

      1. Jätä homma suosiolla maanantaille.
      2. mee sunnuntaina kirkkoon, ja ota perhekin mukaan.
      3. maanantaina, herää varhain, ja käske muijan pitää kakarat koko päivän sisällä, jotteivat opi rumia sanoja.
      4. olethan muistanut kerätä kaikki kylän joutilaat akut, ja ladannut ne.
      5. pakillinen työkaluja
      6. raahaa kaikki roju pelipaikalle.
      7. unohda se saatanan käsipumppu, sillä ei juuri tässä hädässä auteta.
      8. avaa pumpun kyljestä ilmausruuvit, sitten löysää suutinputket.
      9. eiku startti oikariin jakarilla
      10. juokse perässä, unohdit vaihteen päälle.
      11. ota lakki päästä, katso ylös taivaaseen risti kätesi ja rukoile.
      12 rukouksessa kannattaa anoa seuraavia: anna akkujen riittää, älä anna britti-insinöörien luomuksen palaa, ja tietysti, anna koneen riittävän koettelemuksen jälkeen käynnistyä.
      13. kun löysätyistä ilmausruuveista alkaa löpöä lennellä ylt ympäriinsä, ala kiristellä niitä. Ensin pumpun sivusta (joskus kandee avata myös suotimen ilmausruuvi, jos koneessa sellainen on, ja jos kone ajettu ihan kuiviin tai vaihdettu osia ym.) sitten pumpun päältä, ja lopuksi suutinputkia yks kerrallaan.
      14. kone käy ja lapset voi päästää pihalle.
      15. tai sitten se ei käy, jos se ei käy, odota seuraavaa viikkoa ja aloita uudelleen kohdasta 1.

      Vertailun vuoksi saksalaisen mersun koneen ilmaus: Mene ohjaamoon, käännä virta-avaimesta, odota hetki, moottori käy.

      Tai tsekkiläisen traktorin ilmaus: Pumppaa muutama painallus käsipumpulla ja käynnistä kone.

      Tai vaikka perkins moottorin ilmaus kun siihen on asennettu saksalaisten toimesta polttoainelaitteet (alkup cav jakajapumppu kuitenkin jäljellä): Avaa ilmaushana, pumppaa käsipumpulla, käynnistä kone.

      Miten helvetissä toi britti-insinööri on voinut olla noin helvetin tyhmä???????????????

    • kele kun

      kovasti kaikille veuvoja antaneille. Nyt sitten kakarat sisään ja muija traktorin kupeelle jakarin kanssa auttamaan, kun toi startti sattuu olemaan oikealla puolella ja pumppu vasemmalla. Toivottavasti ei tarvittes käyttää noita suomalaisia apusanoja kovasti että ei menisi taivas osuus tuon ilmauksen takia.

      • kele kun

        monien yrityksien jälkeen. Suodattimen päällä oleva ilmaus ruuvi auki ja sitten käsipumpulla ainetta niin paljon että rupesi valaumaan, pumpun kyljessä 2 ilmausruuvia ja niille sama toimenpide, ja sitten starria pyöritettiin ja taas pyöritettiin ja vara akku viellä melkein tyhjäksi niin lähtipä käyntiin. Täyty myöntää että tosi tollojo noi englantilaiset inssit.


      • tietoa
        kele kun kirjoitti:

        monien yrityksien jälkeen. Suodattimen päällä oleva ilmaus ruuvi auki ja sitten käsipumpulla ainetta niin paljon että rupesi valaumaan, pumpun kyljessä 2 ilmausruuvia ja niille sama toimenpide, ja sitten starria pyöritettiin ja taas pyöritettiin ja vara akku viellä melkein tyhjäksi niin lähtipä käyntiin. Täyty myöntää että tosi tollojo noi englantilaiset inssit.

        Alun teit ihan oikein, suodatin ja ruiskutuspumppu käsipumpulla. Tämän jälkeen pari suuttimen putkea löysälle, sammutin käyntiasentoon, kaasupoljin pohjaan ja startataan kunnes alkaa tulla polttoainetta, putket kiinni ja toiset kaksi löysälle ja starttia. Pumpun ilmausruuveja voi jättää puolikierrosta auki startauksen ajaksi. Tämän jakaja pumpun rakenne on se että yksimäntäpari suorittaa ruiskutuksen joka sylinterille ja jos ilmaa pääsee mäntien väliin se poistuu helpoiten kun löysää suuttimen putkea jolloin ei ole vastassa suuttimen aiheuttamaa n. 180 bar painetta. Moottorin käydessä putket pitää kiristää avaimella, polttoaine saattaa tulla kovalla paineella sormille. 43 vuoden kokemuksella ei vielä ole jäänyt yhtään moottoria käynnistymättä näin ilmaten.


      • tuossa perkinsissä
        tietoa kirjoitti:

        Alun teit ihan oikein, suodatin ja ruiskutuspumppu käsipumpulla. Tämän jälkeen pari suuttimen putkea löysälle, sammutin käyntiasentoon, kaasupoljin pohjaan ja startataan kunnes alkaa tulla polttoainetta, putket kiinni ja toiset kaksi löysälle ja starttia. Pumpun ilmausruuveja voi jättää puolikierrosta auki startauksen ajaksi. Tämän jakaja pumpun rakenne on se että yksimäntäpari suorittaa ruiskutuksen joka sylinterille ja jos ilmaa pääsee mäntien väliin se poistuu helpoiten kun löysää suuttimen putkea jolloin ei ole vastassa suuttimen aiheuttamaa n. 180 bar painetta. Moottorin käydessä putket pitää kiristää avaimella, polttoaine saattaa tulla kovalla paineella sormille. 43 vuoden kokemuksella ei vielä ole jäänyt yhtään moottoria käynnistymättä näin ilmaten.

        Suuttimista ei tarvitse ilmata muita kuin 1. sylinterin suutinputki. Ei paljon tarvitse pyöräyttää, että pärähtää! (kunhan vain suodattimet ja pumppu on ilmattu käsipumpulla)


    • Konsta Kuttaperka

      Mahtavia neuvoja engelsmannien vehkehien ilimauksehen P.Ölvästillä. Taitaa olla nämä britti-inssit oikein Jumalan mieliharmia tässä elämässä.Nehän keksii sen plus-maadoituksenki. Tosin Luukas oli hyvä apostoli mutta huono sähkömies.

      • nuhvieltti

        Englantilaista tekniikkaa parjaa kokemattomat.

        Itse omistan kolme traktoria joissa kaikissa on englantilaiset polttoaine ja sähkölaitteet.

        Kaksi niistä valmistettu englannissa, yksi suomessa.

        Suomessa valmistettu on konstikkaampi ilmata, vaatii käsipumppuun koskemisen, ja sitä saakin pumpata reippaasti jos tankki imasee ilmaa. Kun käy kaikki läpi yksi kerrallaan niin selviää nopeasti. Noin kaksi kolme minuuttia menee ilmauksessa jos imaisee ilmat tuo suomalaisvalmisteinen traktori.

        Englannissa taas on älytty mitävarten mikäkin juttu on suunniteltu (tehdas lähellä polttoainelaitteiden valmistajia -> yhteistyö mahdollista).

        Jos ilmaa sattuu tankista hörppäämään, niin eikun uutta ainetta tilalle, pikkuisen raottaa sakkakuppia hana auki ja eikun starttaamaan. Lähtee noin 10 sekunnin starttauksella käymään, ja muuta ei tarvitse aukaista kuin tuo sakkakuppi.

        Tosin jos vielä ekan ilmahörpyn jälkeen koettaa startata niin sitten pitää kajota jo toiseen pumpun avattavista ilmausruuveista, tässäkin on ajateltu, ja pumpun ilmausruuvi aukeaa käsin kun siinä on semmoinen neulaventtiili. Tästä panjoliittimellä viety putki rungon sivusta maahan, ettei runko öljyynny. Erittäin fiksu järjestelmä.

        Ilmaus ei ole minulle tuottanut ongelmia näitten koneitten kanssa!

        Lucaksen sähkölaitteita parjaavat eivät tiedä mistä puhuvat. Pienellä huollolla saa 50 vuotta vanhat lucaksen sähkölaitteet toimimaan ongelmitta. Kokeileppas huoltaa nykytraktoreiden sähköpokseja, kun et saa niitä edes auki!

        Minun koneissa toimii kaikissa lucaksen sähkölaitteet, väitän että esim. Lucas M50 startti toimii huollon jälkeen paljon pitempään mitä esim. ko. startin nykyisin myytävät kopiot!

        Toisilla ne vehkeet pelaa toisilla ei... Missä lie sitten vika?


      • Konsta Kuttaperka
        nuhvieltti kirjoitti:

        Englantilaista tekniikkaa parjaa kokemattomat.

        Itse omistan kolme traktoria joissa kaikissa on englantilaiset polttoaine ja sähkölaitteet.

        Kaksi niistä valmistettu englannissa, yksi suomessa.

        Suomessa valmistettu on konstikkaampi ilmata, vaatii käsipumppuun koskemisen, ja sitä saakin pumpata reippaasti jos tankki imasee ilmaa. Kun käy kaikki läpi yksi kerrallaan niin selviää nopeasti. Noin kaksi kolme minuuttia menee ilmauksessa jos imaisee ilmat tuo suomalaisvalmisteinen traktori.

        Englannissa taas on älytty mitävarten mikäkin juttu on suunniteltu (tehdas lähellä polttoainelaitteiden valmistajia -> yhteistyö mahdollista).

        Jos ilmaa sattuu tankista hörppäämään, niin eikun uutta ainetta tilalle, pikkuisen raottaa sakkakuppia hana auki ja eikun starttaamaan. Lähtee noin 10 sekunnin starttauksella käymään, ja muuta ei tarvitse aukaista kuin tuo sakkakuppi.

        Tosin jos vielä ekan ilmahörpyn jälkeen koettaa startata niin sitten pitää kajota jo toiseen pumpun avattavista ilmausruuveista, tässäkin on ajateltu, ja pumpun ilmausruuvi aukeaa käsin kun siinä on semmoinen neulaventtiili. Tästä panjoliittimellä viety putki rungon sivusta maahan, ettei runko öljyynny. Erittäin fiksu järjestelmä.

        Ilmaus ei ole minulle tuottanut ongelmia näitten koneitten kanssa!

        Lucaksen sähkölaitteita parjaavat eivät tiedä mistä puhuvat. Pienellä huollolla saa 50 vuotta vanhat lucaksen sähkölaitteet toimimaan ongelmitta. Kokeileppas huoltaa nykytraktoreiden sähköpokseja, kun et saa niitä edes auki!

        Minun koneissa toimii kaikissa lucaksen sähkölaitteet, väitän että esim. Lucas M50 startti toimii huollon jälkeen paljon pitempään mitä esim. ko. startin nykyisin myytävät kopiot!

        Toisilla ne vehkeet pelaa toisilla ei... Missä lie sitten vika?

        Nuhujus on samat vehkeet kuin Valmet 565,500 ja osin 502:ssa. Simmsin ruiskutusvehkeet ja Lucaksen laturit ja kaikista näistä Vallun malleista on kokemusta. Ei muuta eroa kuin että Vallun tankki on rungos, Nuhujun motin päällä.Siksi Vallu pitää ilimata käsipumpulla kun Nuhujun ilimaus onnistuu iliman käsipumppua. Kokemusta on myös Valmet 359:n Boschin ja V:n -05 ja 6000 sarjan Boschilaisista vehkeistä. Eroa on kyllä Boschin eduksi. Jakajapumpuista ja niiden ilmauksesta ei kokemusta.Toki Simmsiläisilläkin ruiskutuspumpuilla pärjää kun muistaa öljynvaihdon, mutta Lucaksen sähkövehkeet oli ainakin Valluissa aivan perseestä.Hiiliä meni enempi kuin Ukko-Pekan veturissa.


      • hiilisti
        Konsta Kuttaperka kirjoitti:

        Nuhujus on samat vehkeet kuin Valmet 565,500 ja osin 502:ssa. Simmsin ruiskutusvehkeet ja Lucaksen laturit ja kaikista näistä Vallun malleista on kokemusta. Ei muuta eroa kuin että Vallun tankki on rungos, Nuhujun motin päällä.Siksi Vallu pitää ilimata käsipumpulla kun Nuhujun ilimaus onnistuu iliman käsipumppua. Kokemusta on myös Valmet 359:n Boschin ja V:n -05 ja 6000 sarjan Boschilaisista vehkeistä. Eroa on kyllä Boschin eduksi. Jakajapumpuista ja niiden ilmauksesta ei kokemusta.Toki Simmsiläisilläkin ruiskutuspumpuilla pärjää kun muistaa öljynvaihdon, mutta Lucaksen sähkövehkeet oli ainakin Valluissa aivan perseestä.Hiiliä meni enempi kuin Ukko-Pekan veturissa.

        Jos laturista menee hiiliä on se merkki, että kollektori on kulunut kieroksi ja se on sorvattava pyöreäksi. Teitkö näin?


      • P.Ölvästi
        nuhvieltti kirjoitti:

        Englantilaista tekniikkaa parjaa kokemattomat.

        Itse omistan kolme traktoria joissa kaikissa on englantilaiset polttoaine ja sähkölaitteet.

        Kaksi niistä valmistettu englannissa, yksi suomessa.

        Suomessa valmistettu on konstikkaampi ilmata, vaatii käsipumppuun koskemisen, ja sitä saakin pumpata reippaasti jos tankki imasee ilmaa. Kun käy kaikki läpi yksi kerrallaan niin selviää nopeasti. Noin kaksi kolme minuuttia menee ilmauksessa jos imaisee ilmat tuo suomalaisvalmisteinen traktori.

        Englannissa taas on älytty mitävarten mikäkin juttu on suunniteltu (tehdas lähellä polttoainelaitteiden valmistajia -> yhteistyö mahdollista).

        Jos ilmaa sattuu tankista hörppäämään, niin eikun uutta ainetta tilalle, pikkuisen raottaa sakkakuppia hana auki ja eikun starttaamaan. Lähtee noin 10 sekunnin starttauksella käymään, ja muuta ei tarvitse aukaista kuin tuo sakkakuppi.

        Tosin jos vielä ekan ilmahörpyn jälkeen koettaa startata niin sitten pitää kajota jo toiseen pumpun avattavista ilmausruuveista, tässäkin on ajateltu, ja pumpun ilmausruuvi aukeaa käsin kun siinä on semmoinen neulaventtiili. Tästä panjoliittimellä viety putki rungon sivusta maahan, ettei runko öljyynny. Erittäin fiksu järjestelmä.

        Ilmaus ei ole minulle tuottanut ongelmia näitten koneitten kanssa!

        Lucaksen sähkölaitteita parjaavat eivät tiedä mistä puhuvat. Pienellä huollolla saa 50 vuotta vanhat lucaksen sähkölaitteet toimimaan ongelmitta. Kokeileppas huoltaa nykytraktoreiden sähköpokseja, kun et saa niitä edes auki!

        Minun koneissa toimii kaikissa lucaksen sähkölaitteet, väitän että esim. Lucas M50 startti toimii huollon jälkeen paljon pitempään mitä esim. ko. startin nykyisin myytävät kopiot!

        Toisilla ne vehkeet pelaa toisilla ei... Missä lie sitten vika?

        tuli talohon ensimmäinen massikka. Mallia 165 MP. Siitä lähtien on kokemusta brittikonehista. Ei asu meillä nuita enään!

        Vuonna 74 tuli talohon ensimmäinen zetori, mallia 12045 Siitä lähtien kokemusta tsekkikonehista. (On yks vieläkin)

        Vuodesta 89 kokemusta saksalaisvalmisteisista natikoista ja vuodesta 91 jenkkimalleista. (ei talossa enää)

        Vuodesta 96 alkaen kokemusta jenkki deereistä (yksi edelleen talossa)

        Ja vuodesta 2006 kokemusta Fendtistä (3 talossa tällä hetkellä)

        Jokaisella tehty töitä, eikä vaan piretty naapurien kateureksi. Ja täytyy sanoa jotta kotimaisen koneen jälkehen englantilaiset koneet ollu kaikista huonoimpia. Juuri polttoaine- ja sähkölaiteongelmat olleet niitä yleisimpiä. Muissa merkeissä viat olleet lähinnä öljyvuotoja ym.


    • Ehkätietävä

      irti, sit srarttisuihku imusarjaan suihkuttelemaan, sit käynnistys.

    • 1asa

      paineilmaa tankkiin,pääsee vähällä pumppausell

      • nojustjooo

        Kaivoit sitten 10 vuotta vanhan viestiketjun... Ap lienee jo saannut ilmattua traktorinsa, tuskin niin tyhmää mökkitraktorin omistajaakaan on, ettei olisi jo tässä ajassa saannut ilmatuksi...


      • Pumpattava_Barbara

        Jep, jalkapallopumppu on aika hyvä. ja sellainenkin pumppu käy, jolla poikamiehet täyttää Barbaraa.


      • Anonyymi
        nojustjooo kirjoitti:

        Kaivoit sitten 10 vuotta vanhan viestiketjun... Ap lienee jo saannut ilmattua traktorinsa, tuskin niin tyhmää mökkitraktorin omistajaakaan on, ettei olisi jo tässä ajassa saannut ilmatuksi...

        Ja kyseinen viisastelija jopa vastasi siihen. Pointti näissä aikuisten ihmisten vanhoissa ketjuissa on ettei faktat vanhene ja muiden ideoista on järkevää oppia.


    • fghgfhgfh

      Massikka melkein viheliäin ilmattava noin yleensä.Ruuvit vuoronperään auki ja siirtopumpulla ilmaus.Sitten suuttimen muttereita auki melkein kahdesta ja starttaus sitten tosi pitkään.Lähinnä alkujaan suodattimien vaihto tappelua vaikka maljat sitten täytti ensin päältä.

      • Massikkapuimuri

        Mikä siinä Massikassa NIIN vaikeaa muka on ilmauksessa? Meikäläisellä useampi Massikka puimuri Perkinsin moottoreilla ja suodattimien vaihto tosi helppo homma ilmauksineen. Ei ratvitse edes kovin mahdottomasti startata, kun moottori käynnistyy. Riittää, kun ilmaa ensin suodattimet, sitten syöttöpumpun käsipumpulla pumppaamalla ja lopuksi löystyttää yhden suuttimen putken suuttimelta ja starttaa. Käynnistyy melkein heti ja kiristää suuttimenputken. Siinä se!


      • ämäf
        Massikkapuimuri kirjoitti:

        Mikä siinä Massikassa NIIN vaikeaa muka on ilmauksessa? Meikäläisellä useampi Massikka puimuri Perkinsin moottoreilla ja suodattimien vaihto tosi helppo homma ilmauksineen. Ei ratvitse edes kovin mahdottomasti startata, kun moottori käynnistyy. Riittää, kun ilmaa ensin suodattimet, sitten syöttöpumpun käsipumpulla pumppaamalla ja lopuksi löystyttää yhden suuttimen putken suuttimelta ja starttaa. Käynnistyy melkein heti ja kiristää suuttimenputken. Siinä se!

        Niin justiin. Ei mitenkään paha homma, toki helpompiakin pumppuja on mutta kyllä se on käyttäjässä vika jos cav:n ilmaaminen tuottaa tuskaa. Suodattimen kun vaihtaa niin suodatinjalasta tyhjä lähtöliitäntä auki ja käsipumpulla suodatin täyteen niin ei yleensä muuta ilmausta kaipaakkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe