Kesällä reissullansa on tarkoitus liikennöidä Norjaa etelä-pohjois -suunnassa. Norjan kapeammalla keskiosalla on kaksi päätietä, tylsempi ja nopeampi E6 sekä mielenkiintoisempi mutta hitaampi Rv17. Rv17:n pohjoisosalla on kansallisen turistitien status ja eteläosalle se on jossain vaiheessa tulossa. Norjan kansalliset turistitiet on ajamisen arvoisia, muutama pätkä on tullut koettua.
Onko joku reissannut noita teitä enemmän? Kannattaako joku väli Rv17-tietä jättää väliin ja ajaa se kohta "siirtymänä" E6-tietä? Rv17:llä on ainakin yksi useiden lauttojen pirstoma kohta, jossa menee aikaa...
Rv17 vs. E6
5
2046
Vastaukset
- Mai 17
Rv17:lla on aivan liian monta lauttaylitystä, jotka kaikki ovat maksullisia. Kun on useita lauttamatkoja tiedossa, niin aikaahan siinä menee ja varsinkin, mikäli vielä halajaa Svartisenin jäätikölle.
Maisemiltaan Rapakkoa reunustava tie on paljon parempi kuin sisämaassa kulkeva E6 Rv17:n korkeudella.
Kantsii muistaa Norjan olevan miltei 3000 km pitkä maa YHTEEN suuntaan, kun kuljetaan Pohjanmeren rannikkokaupungista Egersundista E6:sta myöden Norjan valtion alueella pohjoiseen ääripäähän Kuningas Oskari II kappelille Etelä-Varankiin.- Etelästä pohjoiseen
Pitää kai katsoa jonkinlaista kompromissia. Trondheim-Narvik kun on yli 900 km jo E6-tietä pitkin. Johan tuota Rv17-tietä saa sahata 4-5 päivää. Pitää nyt kattoa mitä kohteita siellä on ja mennä sen mukaan.
- Etelästä pohjoiseen
Etelästä pohjoiseen kirjoitti:
Pitää kai katsoa jonkinlaista kompromissia. Trondheim-Narvik kun on yli 900 km jo E6-tietä pitkin. Johan tuota Rv17-tietä saa sahata 4-5 päivää. Pitää nyt kattoa mitä kohteita siellä on ja mennä sen mukaan.
Jälkeenpäin havainnot noista kahdesta tiestä on samat kuin mutu ennen lähtöä. E6 on maisemiltaan tavallisempi (paikoin jopa suomalaisen oloinen), mutta tien etuna on matkan joutuisa eteneminen.
Tuli tehtyä seuraavanlainen kompromissi. Trondheimista pohjoiseen ajettaessa käännyin E6:lta tien 775 kautta Rv17:lle. Sitä tuli ajettua Bronnoysundiin asti (Torghattenilla käynti). Eteenpäin tien 76 kautta E6:lle ja Mo i Ranaan. Mo i Ranasta jälleen tien 12 kautta Rv17:lle ja tuli ajettua tien pohjoinen osa (kansallinen matkailutie) kokonaan. Näin ajaen väli Trondheim-Bodö meni kolmessa päivässä.
- palaaja...
Mä kävin parin päivän pikapyrähdyksen Tromssa-Narvik-välillä ja täytyy sanoa, että liikkuminen oli yllättävän hidasta. Vaikka kartan mukaan välimatka oli esim. 150 km, siihen sai uppoamaan aikaa kaksi kertaa sen mitä suoraa tietä ajaessa... Joten myös se kannattaa huomioida matkaa suunnitellessa :)
- Anonyymi
No tämänhän kaikki Norjassa matkailleet tietävätkin, voi mennä jopa 3 kertaa pidempään, mutta turvallisuus ennen kaikkea!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2111668Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1411435- 541153
- 601110
- 721035
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva55950- 106942
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53870- 82840
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla6811