Öljytikku

foordisti

Kun ottaa öljytikun ulos, kuivaa, pujottaa takaisin ja ottaa taas ulos aikeissa katsoa minkä verran ölyä on, niin tikku tahriintuu hankalasti tulkittavaksi koko keltaisen osan matkalta kuivaa tikkua takaisin pujotettaessa. Onko kukaan pannut vastaavaa merkille? Toinen puoli tikusta säilyy jotenkin tulkittavana. Tdci -07 kone kyseessä.

24

5633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mondeonistimies

      Kun tikku on reiässään ja pohjassa, pyöräytä sitä hieman. Kyllä siitä selvästi öljyn pinnan näkee.

    • öljyä..

      Ihan hyvä, että öljyn kulutusta tarkastelet, mutta noin uudessa autossa ei periaatteessa öljynpinnan tason pitäisi laskea huoltojen välissä.

      • auto..

        ei kuluta öljyä... se haluaa pian, koska öljy voitelee kohteita ja sitä myös silloin häviää


      • periaatteessa

        ei pitäisi kulua,mutta totuus on monesti toisenlainen.Esim. wv/audi/seat ja toyota ilmoittavat joissakin moottoreissa 1-1,5L/1000km olevan normaalia kulutusta!!!Osta 40000 euron auto ja lisää litra/1000km öljyä koneeseen,kyllä mua vituttais ja valmistaja sanoo sen olevan normaalia uudessa autossa...totuus on ihmeellista joskus.


      • Anonyymi
        periaatteessa kirjoitti:

        ei pitäisi kulua,mutta totuus on monesti toisenlainen.Esim. wv/audi/seat ja toyota ilmoittavat joissakin moottoreissa 1-1,5L/1000km olevan normaalia kulutusta!!!Osta 40000 euron auto ja lisää litra/1000km öljyä koneeseen,kyllä mua vituttais ja valmistaja sanoo sen olevan normaalia uudessa autossa...totuus on ihmeellista joskus.

        Mercedes on ilmoittanut tietyissä moottoreissa todella isot normaalit öljynkulutukset.


      • Anonyymi
        auto.. kirjoitti:

        ei kuluta öljyä... se haluaa pian, koska öljy voitelee kohteita ja sitä myös silloin häviää

        Ei häviä kunnon autoista, en tiedä onko Ford sellainen.


    • -06 1.8 bensa

      Olen myös ihmetellyt sitä että, jos auto seisoo pihassa ja vedän öljytikun ylös niin se on rutikuiva. Arvatkaa säikähdinkö ensimmäisellä kerralla :) Sitten kun käyttää uudestaan sisällä, niin tikun pää kastuu. En ole viitsinyt tutkia mistä tämä johtuu, vaan tyydyn tähän ominaisuuteen.

      • ////////

        Öljytikun tiiviste on ilmatiivis joten öljy ei pääse tunkeutumaan kanavaan jossa tikku on.
        Kun tikun ottaa pois niin siinä vaiheessa öljy pääsee siihen kanavaan tikun alapään kohdalle.
        Nämä on asioita joita tutkin alakoulussa fysikan tunnilla.


      • ostan sen
        //////// kirjoitti:

        Öljytikun tiiviste on ilmatiivis joten öljy ei pääse tunkeutumaan kanavaan jossa tikku on.
        Kun tikun ottaa pois niin siinä vaiheessa öljy pääsee siihen kanavaan tikun alapään kohdalle.
        Nämä on asioita joita tutkin alakoulussa fysikan tunnilla.

        Okei, uskon että asia on noin.

        Meillä fysiikka alkoi vasta yläasteella, eikä silloinkaan kerrottu, että mittatikun putki olisi umpinaisenna öljypinnan alapuolelle asti.

        Kerotko vielä miten se öljy poistuu sieltä putkesta tarkastuksen jälkeen? Laskeeko pinta koneen käydessä putken alarajan alle? Ilmeisesti.

        Miksi rakenne ylipäätään on tehty muista autoista poiketen tuollaiseksi? Mitä etua sillä saavutetaan?


      • sanoisin
        ostan sen kirjoitti:

        Okei, uskon että asia on noin.

        Meillä fysiikka alkoi vasta yläasteella, eikä silloinkaan kerrottu, että mittatikun putki olisi umpinaisenna öljypinnan alapuolelle asti.

        Kerotko vielä miten se öljy poistuu sieltä putkesta tarkastuksen jälkeen? Laskeeko pinta koneen käydessä putken alarajan alle? Ilmeisesti.

        Miksi rakenne ylipäätään on tehty muista autoista poiketen tuollaiseksi? Mitä etua sillä saavutetaan?

        "Laskeeko pinta koneen käydessä putken alarajan alle? Ilmeisesti."

        Toivottavasti ei voi käydä niin että pinta on putkessa korkammalla kuin öljynpinta oikeasti...


      • se on vaan niin
        ostan sen kirjoitti:

        Okei, uskon että asia on noin.

        Meillä fysiikka alkoi vasta yläasteella, eikä silloinkaan kerrottu, että mittatikun putki olisi umpinaisenna öljypinnan alapuolelle asti.

        Kerotko vielä miten se öljy poistuu sieltä putkesta tarkastuksen jälkeen? Laskeeko pinta koneen käydessä putken alarajan alle? Ilmeisesti.

        Miksi rakenne ylipäätään on tehty muista autoista poiketen tuollaiseksi? Mitä etua sillä saavutetaan?

        Mondeossa äljytikku on sellaisessa putkessa ja se putken pää ulottuu koneen sisälle öljytilaan asti.

        Kun kone käy niin silloin öljyä on kierroksella koneen ylemmissä osissa sen verran että mittatikku ei lainkaan ulotu öljypinnan tasolle.

        Voit kokeilla sen minun fysikan tunnilla tekemän havainnon vesiämpärillä ja jollain putkella.

        Laita putki pystyasentoon tyhjään vesiämpäriin
        Pidä putkenpäässä vaikka peukaloa
        Kaada ämpäriin huljalleen vettä
        Huomaat että vesi ei nouse putkeen koska sen yläpää on suljettu ilmatiiviisti.
        Kun poistat peukalon putken yläpäästä niin siinä vaiheessa myös putki täyttyy vedella samalle tasolle kuin veden pinta ämpärissä.

        Sen verran tuun vastaan että fysikkaa oli vasta yläasteella.


    • mittaus tehdä

      Pitäisikö mittaus tehdä kylmällä vai lämpöisellä moottorilla pian sammuttamisen jälkeen? Minulla kun tuo pinta tuntuu tdci:ssä vaihtelevan todella paljon sen mukaan, että onko moottori kylmä vai lämmin.

      Kylmänä näyttää noin puoltaväliä, lämpimänä taas ylärajaa...

      Muistaakseni mittatikun pään kääntö 90astetta eri suuntaan kuin normaalisti auttoi siihen että lukeminen oli helpompaa, pitiköhän pää olla tällöin vaakasunnassa(?). Kuitenkin silloin ei poisvedettäessä tahrinnu niin pahasti.

      • koneesta

        Yleensä pinta mitataan lämpimästä koneesta jonkin aikaa pysäytyksen jälkeen.


      • Mondeonisti
        koneesta kirjoitti:

        Yleensä pinta mitataan lämpimästä koneesta jonkin aikaa pysäytyksen jälkeen.

        Minä olen aina mitannut kylmästä koneesta... Miksi juuri lämpimästä?


    • Öyenssöyen

      Minä puolestaan olen huomannut, että mittatikun lukemat heittää suht paljonkin riippuen siitä, kummalta puolelta tikkua sen lukee. Mondeo 2001, 2.0, Estate, bensa.

      Mistäs se johtuu?

    • Anonyymi

      Huomattiin sama Ford Focus 2,0 vm 2005 sama juttu öljyä uusittaessa vika ehkä öljytikun mallissa?

    • Anonyymi

      Nii olen kanssa samaa mieltä toi ilmiö tuttu

    • Anonyymi

      Kyllä on tehty vaikeaksi jonkun mittatikun lukeminen...foooordilla.
      Mut autohan on kaikkien vikatilastojen kunkku ja eihän edes öljyn tarkistaminen voi olla helppoa.
      Ei voi muuta ku nauraa.. hauskaa teillä on foooordikansa.


      T. köfffff

      • Anonyymi

        Ford on vähän kuten ranskalaiset. Aina yritetään tehdä jotain erilaista, meni se sitten suteen tai saveen. Tosin taitaa nuo dieselit olla PSAn valmistetta.


    • Anonyymi

      Mondeon 1.8 B mallia -2001 ja siinä on sellainen mittatikku, että kun nostaa tikun ylös ja katsoo, niin näyttää tyhjää, mutta kun laittaa takaisin ja nostaa ylös, niin näyttääkin täyttä. Tällainen laite oli mulla uutena ostettu. Tosin, ensin piti löytää auton avaimet, että sai edes konepellin ylös.

      • Anonyymi

        Oli kans Fokuksessa tuo avaimella avattava konepelti. Voi vitalis kun oli kiva talvella kun räntä oli jäätynyt auton keulaan. Millään muulla merkillä en ole nähnyt noin typerää systeemiä.


    • Anonyymi

      Toi on typeryyden kunkku fooordilla.. laittaa lukon maskiin ja konepellin saa auki vain avaimella.
      Hulluuden huippu...hahhhaaaaaaa

      T. Köfffff ja Toyota.

      • Anonyymi

        Nyt löytyi myös Toyota ja typeryys................ öljysyöppöjä hahahahahaha.......


    • Anonyymi

      Aina ihaillut tuota avain avausta pakko ei oo silloin avata ovia tms kaivella vedintä ja autohan on aina muutenkin lukittuna että ne avaimet kummiskin tarvii ja onhan siinä maskissa merkki suojana toki itellä vanhempi malli jossa ei oo tuota ominaisuutta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      323
      7075
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4258
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3155
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2937
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      149
      1781
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      212
      1746
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      165
      1560
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1438
    Aihe