Öljytikku

foordisti

Kun ottaa öljytikun ulos, kuivaa, pujottaa takaisin ja ottaa taas ulos aikeissa katsoa minkä verran ölyä on, niin tikku tahriintuu hankalasti tulkittavaksi koko keltaisen osan matkalta kuivaa tikkua takaisin pujotettaessa. Onko kukaan pannut vastaavaa merkille? Toinen puoli tikusta säilyy jotenkin tulkittavana. Tdci -07 kone kyseessä.

24

4788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mondeonistimies

      Kun tikku on reiässään ja pohjassa, pyöräytä sitä hieman. Kyllä siitä selvästi öljyn pinnan näkee.

    • öljyä..

      Ihan hyvä, että öljyn kulutusta tarkastelet, mutta noin uudessa autossa ei periaatteessa öljynpinnan tason pitäisi laskea huoltojen välissä.

      • auto..

        ei kuluta öljyä... se haluaa pian, koska öljy voitelee kohteita ja sitä myös silloin häviää


      • periaatteessa

        ei pitäisi kulua,mutta totuus on monesti toisenlainen.Esim. wv/audi/seat ja toyota ilmoittavat joissakin moottoreissa 1-1,5L/1000km olevan normaalia kulutusta!!!Osta 40000 euron auto ja lisää litra/1000km öljyä koneeseen,kyllä mua vituttais ja valmistaja sanoo sen olevan normaalia uudessa autossa...totuus on ihmeellista joskus.


      • Anonyymi
        periaatteessa kirjoitti:

        ei pitäisi kulua,mutta totuus on monesti toisenlainen.Esim. wv/audi/seat ja toyota ilmoittavat joissakin moottoreissa 1-1,5L/1000km olevan normaalia kulutusta!!!Osta 40000 euron auto ja lisää litra/1000km öljyä koneeseen,kyllä mua vituttais ja valmistaja sanoo sen olevan normaalia uudessa autossa...totuus on ihmeellista joskus.

        Mercedes on ilmoittanut tietyissä moottoreissa todella isot normaalit öljynkulutukset.


      • Anonyymi
        auto.. kirjoitti:

        ei kuluta öljyä... se haluaa pian, koska öljy voitelee kohteita ja sitä myös silloin häviää

        Ei häviä kunnon autoista, en tiedä onko Ford sellainen.


    • -06 1.8 bensa

      Olen myös ihmetellyt sitä että, jos auto seisoo pihassa ja vedän öljytikun ylös niin se on rutikuiva. Arvatkaa säikähdinkö ensimmäisellä kerralla :) Sitten kun käyttää uudestaan sisällä, niin tikun pää kastuu. En ole viitsinyt tutkia mistä tämä johtuu, vaan tyydyn tähän ominaisuuteen.

      • ////////

        Öljytikun tiiviste on ilmatiivis joten öljy ei pääse tunkeutumaan kanavaan jossa tikku on.
        Kun tikun ottaa pois niin siinä vaiheessa öljy pääsee siihen kanavaan tikun alapään kohdalle.
        Nämä on asioita joita tutkin alakoulussa fysikan tunnilla.


      • ostan sen
        //////// kirjoitti:

        Öljytikun tiiviste on ilmatiivis joten öljy ei pääse tunkeutumaan kanavaan jossa tikku on.
        Kun tikun ottaa pois niin siinä vaiheessa öljy pääsee siihen kanavaan tikun alapään kohdalle.
        Nämä on asioita joita tutkin alakoulussa fysikan tunnilla.

        Okei, uskon että asia on noin.

        Meillä fysiikka alkoi vasta yläasteella, eikä silloinkaan kerrottu, että mittatikun putki olisi umpinaisenna öljypinnan alapuolelle asti.

        Kerotko vielä miten se öljy poistuu sieltä putkesta tarkastuksen jälkeen? Laskeeko pinta koneen käydessä putken alarajan alle? Ilmeisesti.

        Miksi rakenne ylipäätään on tehty muista autoista poiketen tuollaiseksi? Mitä etua sillä saavutetaan?


      • sanoisin
        ostan sen kirjoitti:

        Okei, uskon että asia on noin.

        Meillä fysiikka alkoi vasta yläasteella, eikä silloinkaan kerrottu, että mittatikun putki olisi umpinaisenna öljypinnan alapuolelle asti.

        Kerotko vielä miten se öljy poistuu sieltä putkesta tarkastuksen jälkeen? Laskeeko pinta koneen käydessä putken alarajan alle? Ilmeisesti.

        Miksi rakenne ylipäätään on tehty muista autoista poiketen tuollaiseksi? Mitä etua sillä saavutetaan?

        "Laskeeko pinta koneen käydessä putken alarajan alle? Ilmeisesti."

        Toivottavasti ei voi käydä niin että pinta on putkessa korkammalla kuin öljynpinta oikeasti...


      • se on vaan niin
        ostan sen kirjoitti:

        Okei, uskon että asia on noin.

        Meillä fysiikka alkoi vasta yläasteella, eikä silloinkaan kerrottu, että mittatikun putki olisi umpinaisenna öljypinnan alapuolelle asti.

        Kerotko vielä miten se öljy poistuu sieltä putkesta tarkastuksen jälkeen? Laskeeko pinta koneen käydessä putken alarajan alle? Ilmeisesti.

        Miksi rakenne ylipäätään on tehty muista autoista poiketen tuollaiseksi? Mitä etua sillä saavutetaan?

        Mondeossa äljytikku on sellaisessa putkessa ja se putken pää ulottuu koneen sisälle öljytilaan asti.

        Kun kone käy niin silloin öljyä on kierroksella koneen ylemmissä osissa sen verran että mittatikku ei lainkaan ulotu öljypinnan tasolle.

        Voit kokeilla sen minun fysikan tunnilla tekemän havainnon vesiämpärillä ja jollain putkella.

        Laita putki pystyasentoon tyhjään vesiämpäriin
        Pidä putkenpäässä vaikka peukaloa
        Kaada ämpäriin huljalleen vettä
        Huomaat että vesi ei nouse putkeen koska sen yläpää on suljettu ilmatiiviisti.
        Kun poistat peukalon putken yläpäästä niin siinä vaiheessa myös putki täyttyy vedella samalle tasolle kuin veden pinta ämpärissä.

        Sen verran tuun vastaan että fysikkaa oli vasta yläasteella.


    • mittaus tehdä

      Pitäisikö mittaus tehdä kylmällä vai lämpöisellä moottorilla pian sammuttamisen jälkeen? Minulla kun tuo pinta tuntuu tdci:ssä vaihtelevan todella paljon sen mukaan, että onko moottori kylmä vai lämmin.

      Kylmänä näyttää noin puoltaväliä, lämpimänä taas ylärajaa...

      Muistaakseni mittatikun pään kääntö 90astetta eri suuntaan kuin normaalisti auttoi siihen että lukeminen oli helpompaa, pitiköhän pää olla tällöin vaakasunnassa(?). Kuitenkin silloin ei poisvedettäessä tahrinnu niin pahasti.

      • koneesta

        Yleensä pinta mitataan lämpimästä koneesta jonkin aikaa pysäytyksen jälkeen.


      • Mondeonisti
        koneesta kirjoitti:

        Yleensä pinta mitataan lämpimästä koneesta jonkin aikaa pysäytyksen jälkeen.

        Minä olen aina mitannut kylmästä koneesta... Miksi juuri lämpimästä?


    • Öyenssöyen

      Minä puolestaan olen huomannut, että mittatikun lukemat heittää suht paljonkin riippuen siitä, kummalta puolelta tikkua sen lukee. Mondeo 2001, 2.0, Estate, bensa.

      Mistäs se johtuu?

    • Anonyymi

      Huomattiin sama Ford Focus 2,0 vm 2005 sama juttu öljyä uusittaessa vika ehkä öljytikun mallissa?

    • Anonyymi

      Nii olen kanssa samaa mieltä toi ilmiö tuttu

    • Anonyymi

      Kyllä on tehty vaikeaksi jonkun mittatikun lukeminen...foooordilla.
      Mut autohan on kaikkien vikatilastojen kunkku ja eihän edes öljyn tarkistaminen voi olla helppoa.
      Ei voi muuta ku nauraa.. hauskaa teillä on foooordikansa.


      T. köfffff

      • Anonyymi

        Ford on vähän kuten ranskalaiset. Aina yritetään tehdä jotain erilaista, meni se sitten suteen tai saveen. Tosin taitaa nuo dieselit olla PSAn valmistetta.


    • Anonyymi

      Mondeon 1.8 B mallia -2001 ja siinä on sellainen mittatikku, että kun nostaa tikun ylös ja katsoo, niin näyttää tyhjää, mutta kun laittaa takaisin ja nostaa ylös, niin näyttääkin täyttä. Tällainen laite oli mulla uutena ostettu. Tosin, ensin piti löytää auton avaimet, että sai edes konepellin ylös.

      • Anonyymi

        Oli kans Fokuksessa tuo avaimella avattava konepelti. Voi vitalis kun oli kiva talvella kun räntä oli jäätynyt auton keulaan. Millään muulla merkillä en ole nähnyt noin typerää systeemiä.


    • Anonyymi

      Toi on typeryyden kunkku fooordilla.. laittaa lukon maskiin ja konepellin saa auki vain avaimella.
      Hulluuden huippu...hahhhaaaaaaa

      T. Köfffff ja Toyota.

      • Anonyymi

        Nyt löytyi myös Toyota ja typeryys................ öljysyöppöjä hahahahahaha.......


    • Anonyymi

      Aina ihaillut tuota avain avausta pakko ei oo silloin avata ovia tms kaivella vedintä ja autohan on aina muutenkin lukittuna että ne avaimet kummiskin tarvii ja onhan siinä maskissa merkki suojana toki itellä vanhempi malli jossa ei oo tuota ominaisuutta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe