kuinka pitkiä matkoja?

äiskäliini81

Kuinka pitkiä matkoja 4,5kk vanhan vauvan kan saa/voi matkustaa autolla? Ois sellanen 1200km edessä jos lähettäs ja välillä yövyttäs ettei ihan yhtämatkaa kokoajan. Kärsiikö se vauva jotenki? Jos välillä aina pysähtyy ja ottaa kaukalosta pois ettei selkä väsy.

46

3152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huvittaa

      ongelmaa sillä eihän tuon ikäinen tiedä onko autossa vai missä? Onko siinä järkeä niin se jo eri juttu se.

    • ei voi muuta

      tyypillistä uusavottomuutta että laittaa miettii kuinka selviää joka päivästä ko äiti pienen vauvan kanssa? Mutta matkalle pitää päästä keinolla millä vaan ja ei kai siinä mitään estettä ole jos ruokaa, vaippoja ja juomaa vaan mukana. Ja varmaan ihan järkevää nostaa vauva sieltä kopasta...aina välillä.

    • alkuperäinen..

      Vittu täältä kannate kysyä mitään ku kaikki vaan vittuilee heti vastaukseksi,ite ootta uusavuttomia!! Mistäpä näitä tietää ku ei oo lapsia ennen ollu. Mietin vaan,etä onko se vauvalle ressaavaa ja ette vissii ite ikinä matkustele mihinkää,totta helvetissä sitä haluaa joskus jossain matkustaa,ei se vauva mikään este tai ongelma ole,kysyinpä vaa mut en kysy enää ikänä mitää täältä ku on niin idiootteja nuo vastaukset.

      • !!!!!!!!!

        vastaukset, kuin on kysymykset.
        Selvemmin, jos et ymmärrä.
        Idioottimaiseen kysymykseen saat samanlaisen vastauksen.
        Kerro, jos et tajua, tai kysy mieheltäsi.


      • mitää idioottimaista
        !!!!!!!!! kirjoitti:

        vastaukset, kuin on kysymykset.
        Selvemmin, jos et ymmärrä.
        Idioottimaiseen kysymykseen saat samanlaisen vastauksen.
        Kerro, jos et tajua, tai kysy mieheltäsi.

        te vastaajat ootte idioottimaisia ku pitää vastata idioottimaisesti,kysymys ei ollut tyhmä,eikä täälä kukaan tyhmiä kysele,menkää muualle vittuileen jos haluatte vittuilla!!!


    • ajelleet

      vauvan kanssa mimmosia matkoja ?
      En nyt muista enää minkä ikäsenä mutta meidän ipanat ovat rääkyneet naama punaisena kun eivät viihtyneet istuimeen sidottuna eli lyhyemmätkin matkat olivat yhtä tuskaa .
      Lapset ovat erilaisia ja jokainen tuntee omansa .
      Kesäkuumalla on toivottavasti ilmastoitu auto ja ikkunoihin auringonsuojat .Vesipullo !
      Jos pitää tarpeeksi taukoja niin miksei vauvan kanssa voisi reissata :)

    • me matkailimme

      asuntovaunulla 2 vko saman ikäisen lapsen kanssa. Päivämatkat oli noin 3h nukkuma aikoina ja hienosti meni. Ei lapselle ole hyväksi istua 10h yhtäkyytiä

      • Yx lapinkävijä

        Meillä oli sellaiset vaunut, jossa oli sisäkoppana kunnon turvakaukalo, se oli huisin kätevä näillä sukuloimismatkoilla - siis juuri tuon 1200 km siivuunsa. Kyllä sitä mielellään kerran kesässä käy vaikka vanhempiensa luona, kaikki kun ei asu 50 km säteellä Hesasta, kuten te neropattikakarat, jotka täällä aina häiriköitte. Ihan asiallinen kysymys eka kertaa vauvan kanssa reissaavilta. Muksut eivät tosiaan viihdy oikein turvatuolissa, ähkäävät pystympään asentoon hereillä, valuvat läjään nukkuessaan - ei siis kovin kivaa. Mutta hyvät päikkärit, välillä 3-4 h putkeen menee tuommoisessa kaukalomallisessa "vuoteessa" oikein hyvin.Niitä on saanut vuokratakin eri lastentarvikeliikkeistä ainakin isommissa kaupungeissa. Päällä on turvaverkko ja "vuode" on kunnolla parissa vyössä kiinni. Kun tankkaa itsensä, autonsa ja mukelon, niin voi lasetella yhtäsoittoa pitkään, sitten taas pitää kunnon tauon. Kyllä se juniori siihen tottuu, herää vain mokoma kun hurina loppuu, ettei sitten turhia pissitaukoja kuskillakaan ;)


      • alakuperäinen
        Yx lapinkävijä kirjoitti:

        Meillä oli sellaiset vaunut, jossa oli sisäkoppana kunnon turvakaukalo, se oli huisin kätevä näillä sukuloimismatkoilla - siis juuri tuon 1200 km siivuunsa. Kyllä sitä mielellään kerran kesässä käy vaikka vanhempiensa luona, kaikki kun ei asu 50 km säteellä Hesasta, kuten te neropattikakarat, jotka täällä aina häiriköitte. Ihan asiallinen kysymys eka kertaa vauvan kanssa reissaavilta. Muksut eivät tosiaan viihdy oikein turvatuolissa, ähkäävät pystympään asentoon hereillä, valuvat läjään nukkuessaan - ei siis kovin kivaa. Mutta hyvät päikkärit, välillä 3-4 h putkeen menee tuommoisessa kaukalomallisessa "vuoteessa" oikein hyvin.Niitä on saanut vuokratakin eri lastentarvikeliikkeistä ainakin isommissa kaupungeissa. Päällä on turvaverkko ja "vuode" on kunnolla parissa vyössä kiinni. Kun tankkaa itsensä, autonsa ja mukelon, niin voi lasetella yhtäsoittoa pitkään, sitten taas pitää kunnon tauon. Kyllä se juniori siihen tottuu, herää vain mokoma kun hurina loppuu, ettei sitten turhia pissitaukoja kuskillakaan ;)

        Ihana ku täälä sentään joku fiksukin jaksaa vastata ja mun kysymys ei ollu todellakaan mikään tyhmä niinku jotku itse tyhmät väittää täälänäin... kiitos asiallisesta vastauksesta,pitääpä kysellä vuokralle tollasta missä vauva vois olla makuuasennossa vöissä kiinni :) Meillä olikin tarkotus olla välillä yötä jossain ettei yhtäsoittoa ajeta tuota 1200km.


      • muuten hyvä
        Yx lapinkävijä kirjoitti:

        Meillä oli sellaiset vaunut, jossa oli sisäkoppana kunnon turvakaukalo, se oli huisin kätevä näillä sukuloimismatkoilla - siis juuri tuon 1200 km siivuunsa. Kyllä sitä mielellään kerran kesässä käy vaikka vanhempiensa luona, kaikki kun ei asu 50 km säteellä Hesasta, kuten te neropattikakarat, jotka täällä aina häiriköitte. Ihan asiallinen kysymys eka kertaa vauvan kanssa reissaavilta. Muksut eivät tosiaan viihdy oikein turvatuolissa, ähkäävät pystympään asentoon hereillä, valuvat läjään nukkuessaan - ei siis kovin kivaa. Mutta hyvät päikkärit, välillä 3-4 h putkeen menee tuommoisessa kaukalomallisessa "vuoteessa" oikein hyvin.Niitä on saanut vuokratakin eri lastentarvikeliikkeistä ainakin isommissa kaupungeissa. Päällä on turvaverkko ja "vuode" on kunnolla parissa vyössä kiinni. Kun tankkaa itsensä, autonsa ja mukelon, niin voi lasetella yhtäsoittoa pitkään, sitten taas pitää kunnon tauon. Kyllä se juniori siihen tottuu, herää vain mokoma kun hurina loppuu, ettei sitten turhia pissitaukoja kuskillakaan ;)

        lain vaatimusta eli sakot tulee tuosta "turvakopasta". Kumma kun en ole tuomoista turvakoppa vaunua enkä turvaverkkoa sattunut näkemään. Koiraverkko on tuttu mutta että on myös vauvoille?


      • naurattaa
        alakuperäinen kirjoitti:

        Ihana ku täälä sentään joku fiksukin jaksaa vastata ja mun kysymys ei ollu todellakaan mikään tyhmä niinku jotku itse tyhmät väittää täälänäin... kiitos asiallisesta vastauksesta,pitääpä kysellä vuokralle tollasta missä vauva vois olla makuuasennossa vöissä kiinni :) Meillä olikin tarkotus olla välillä yötä jossain ettei yhtäsoittoa ajeta tuota 1200km.

        kysymys oli tämän palstan tyhmimpiä ja et kyllä tuollaista turvakoppaa löydä mistään sillä se on mielikuvitus tuote eikä mikään turvaverkko ole turvallinen kun kolari sattuu. Taas näitä jutuja nämä.


      • paska ja lopeta tuo jo
        naurattaa kirjoitti:

        kysymys oli tämän palstan tyhmimpiä ja et kyllä tuollaista turvakoppaa löydä mistään sillä se on mielikuvitus tuote eikä mikään turvaverkko ole turvallinen kun kolari sattuu. Taas näitä jutuja nämä.

        ala vetää täältä jo kirjottelemasta noita kommenttejasi ääliö.


      • ne hermot
        paska ja lopeta tuo jo kirjoitti:

        ala vetää täältä jo kirjottelemasta noita kommenttejasi ääliö.

        ja miten ne hermot on noin kireellä. Ehkä lääkärissä käynti kannattaa ennenkuin sattuu jotain ikävää. Se on helppo haistattaa kun ei teidä kenelle terveiset menee mutta ihan samaa sinulle myös ja se ero meillä on ettei tarvitse noin tyhmiä kysellä kun on järkee omassakin päässä toisin kuin teillä jotka ette osaa perunoita kuoria.


      • kyl oot yks...
        ne hermot kirjoitti:

        ja miten ne hermot on noin kireellä. Ehkä lääkärissä käynti kannattaa ennenkuin sattuu jotain ikävää. Se on helppo haistattaa kun ei teidä kenelle terveiset menee mutta ihan samaa sinulle myös ja se ero meillä on ettei tarvitse noin tyhmiä kysellä kun on järkee omassakin päässä toisin kuin teillä jotka ette osaa perunoita kuoria.

        joo,eipä ookkaa tullu mieleeni,että kun kysyn täälä tyhmän kysymyksen niin mun täytyy soittaa lääkäriaika ja kertoa,että pääsisinkö hoitoon kun kyselen netissä tyhmiä ja oiskohan tuohon tyhmyyteen jotain lääkettä kenties,varmaankin,pitääpä heti soittaa ja varata aika ja mieluiten sieltä mielenterveyspuolelta,suosittelen sinulle,että soitat myös ja hankit itsesti hoitoon kun oot noin helvetin fiksu tyyppi,että huhuh... en ala tappeleen täälä lapsellisten kans tän enempää,kaikenlaista sitä on olemassa...


      • 10v sitten
        muuten hyvä kirjoitti:

        lain vaatimusta eli sakot tulee tuosta "turvakopasta". Kumma kun en ole tuomoista turvakoppa vaunua enkä turvaverkkoa sattunut näkemään. Koiraverkko on tuttu mutta että on myös vauvoille?

        esikoiselle ostettiin vaunukopan päälle sellainen. Nyt kun sitä kysyin ei enää ole laillinen.

        Viime kesänä tosiaan asuntovaunuiltiin 4kk kanssa ja kyllä siinä istuimessa max. 3h on hyvä mutta käy kyllä selän päälle aivan varmasti.


    • lahden...

      Vauvasi selkaranka on viela herkassa rakentumisvaiheessa ja voit pitaa hanta yhtajatkoisesti turvakaukalossa max puoli tuntia kerrallaan. Varmaan autossanne on hyvat iskunvaimentimet, etteivat maanteiden toyssyt turhaan hyppyyta vauvaa.

      Itse olen antanut pitemmilla matkoilla maata takapenkilla, lastenvaunujen makuukopassa ja istunut itse vieressa vahtien, koska eihan se turvallista ole.

      Pue vauva mukavasti, alle body ja paalle potkupuku. Jos joudutte kayttamaan auton ilmastointia, vauvalle paahan ohut puuvillainen paahine.

      Joku tuossa mainitsikin, etta ikkunoihin auringonsuojat.

      Varatkaa matkaan ihan oikeasti reilusti aikaa ja pitakaa taukoja useasti.

      Mukaan myos pukluliinoja, kosteuspyyhkeita, vaippoja, vesipullo, lastenmusiikki CD, vauvan peitto ja varmista, etta matkavakuutuksesi on kunnossa.

      • kun vauva oli 2vkoa

        neuvolassa ne sano ku vauva oli 2vkoa vanha,että saa jo matkustaa,mentiin sillon lappiin päin vanhempien luo ja matkaa 300km. Ei sanonut mitään,että max puoli tuntia van sais istua kaukalossa. voihan se olla tietty eri asia noin pikkusella vauvalla ku tässä vaiheessa olevalla,en tiedä.


      • hups hups

        sattuu niin jää vauvan kuva tuulilasiin muistoksi.Ja nykylain mukaan ei saa lasta edes kopassa pitää vaan pitää olla turvaistuin.


      • pitänytkään
        hups hups kirjoitti:

        sattuu niin jää vauvan kuva tuulilasiin muistoksi.Ja nykylain mukaan ei saa lasta edes kopassa pitää vaan pitää olla turvaistuin.

        vauvaa kopassa ikinä ja kyllä on TURVAKAUKALO


    • tuo koppajuttu

      onko monikin kokeillut tuota vaunun koppaa autossa? Tuskimpa se kovin turvallinen on vaikka vyöt laittas ja sakothan siitä saa. Turvakaukalo mulla on,että siihen mä ajattelin sen laittaa kuitenkin ja välillä pidetään taukoja...

      • äiti- ihminen

        ...oli lapset viime kesänä kolme vuotta ja toinen kaksi kuukautta, kun lähdettiin kesäloma reissuun. Pienempi oli vielä täysimetyksellä, joten pysähdeltiin, kun tuli ruokatauon paikka. Meillä on molemmat lapset ollut aina helppoja automatkailijoita, nukkuvat suurimman osan matkasta. Mutta tuollaselle 4-5 kuukautiselle vois ottaa autoon mukaan kaikennäköisiä pureskeltavia leluja ja jotain värikästä katseltavaa, kuten esim. pehmokirjoja.
        Ja kyllä meillä ainakin on lapset viihtynyt ihan turvakaukalossa automatkat. Tuo on ihan höpö puhetta että saa pitää vain puoli tuntia kerrallaan, kyllä se lapsi osaa ilmottaa, jos sillä on huono olla.


      • johtuu?
        äiti- ihminen kirjoitti:

        ...oli lapset viime kesänä kolme vuotta ja toinen kaksi kuukautta, kun lähdettiin kesäloma reissuun. Pienempi oli vielä täysimetyksellä, joten pysähdeltiin, kun tuli ruokatauon paikka. Meillä on molemmat lapset ollut aina helppoja automatkailijoita, nukkuvat suurimman osan matkasta. Mutta tuollaselle 4-5 kuukautiselle vois ottaa autoon mukaan kaikennäköisiä pureskeltavia leluja ja jotain värikästä katseltavaa, kuten esim. pehmokirjoja.
        Ja kyllä meillä ainakin on lapset viihtynyt ihan turvakaukalossa automatkat. Tuo on ihan höpö puhetta että saa pitää vain puoli tuntia kerrallaan, kyllä se lapsi osaa ilmottaa, jos sillä on huono olla.

        lehdessä juttua miten monet 12-15 vuotiaat sairastavat selkäsairauksia. MIstähän voisi johtua rakkaat vanhemmat? Mistä tiedät onko vauvalla nälkä, kuuma tai koskee selkään?


      • äiti- ihminen
        johtuu? kirjoitti:

        lehdessä juttua miten monet 12-15 vuotiaat sairastavat selkäsairauksia. MIstähän voisi johtua rakkaat vanhemmat? Mistä tiedät onko vauvalla nälkä, kuuma tai koskee selkään?

        ...kuule olisi nämä nykyajan turvaistuimet kehittyneempiä kuin sillon 12-15 vuotta sitten? Ja oliko tässä jutussa oikein perusteltu, että nykyajan nuorten selkäsairaudet johtuvat liian pitkistä automatkoista?

        Meinaatko siis ihan tosissaan, että sitä nukkuvaa lasta pitää repiä istuimesta ylös puolen tunnin välein? Ja nykyajan ilmastoidussa autossa tuskin on kuuma, jos on aurinkosuojatkin. Ja nälän varmaan tietää siitä, että ne lapset ruukaa syödä tietyin väliajoin. Eli kyllä sen aika hyvin tietää mitä se lapsi känisee tai itkee!


      • tosiessa lehdessä
        äiti- ihminen kirjoitti:

        ...kuule olisi nämä nykyajan turvaistuimet kehittyneempiä kuin sillon 12-15 vuotta sitten? Ja oliko tässä jutussa oikein perusteltu, että nykyajan nuorten selkäsairaudet johtuvat liian pitkistä automatkoista?

        Meinaatko siis ihan tosissaan, että sitä nukkuvaa lasta pitää repiä istuimesta ylös puolen tunnin välein? Ja nykyajan ilmastoidussa autossa tuskin on kuuma, jos on aurinkosuojatkin. Ja nälän varmaan tietää siitä, että ne lapset ruukaa syödä tietyin väliajoin. Eli kyllä sen aika hyvin tietää mitä se lapsi känisee tai itkee!

        mutta toisessa lehdessä oli testi turvaistuimista ja niitä tosi hyviä ergonomian kannalta oli vain muutama malli ja suurin osa oli aivan sopimattomia niin myös turvallisuuden kanssa. Ruotsissa piti yksi malli poistaa kokonaan markkinoilta kun se oli jopa vaarallinen.Ei jutussa otettu kantaa että automatkat liittyy asiaan mutta tuli vain mieleen että miksi ei voisi olla jos 4 kk ikäistä lasta istutetaan väkisin tuntikausia?Ei se ihan normaalia ole että muutaman kuukauden ikäistä autossa kuljetetaan pitkiä matkoja, minusta ainakaan.Tuo autojen ilmastointi on jo eri juttu ja väitän ettei sekään ole terveellistä pitkillä matkoilla. Jopa itsellä kun istuu esim. 3 tuntia autossa ilmastointi päällä niin on pieni nuha heti ja korviin sattuu. Entä 4 kk ikäisellä vauvalla joka ei vielä edes kykene lämpötilaa muuttamaan?
        Mutta on mahtava kyky että osaat heti sanoa onko nälkä vai mikä hätänä...minä en ja lapsia 4.


      • äiti- ihminen
        tosiessa lehdessä kirjoitti:

        mutta toisessa lehdessä oli testi turvaistuimista ja niitä tosi hyviä ergonomian kannalta oli vain muutama malli ja suurin osa oli aivan sopimattomia niin myös turvallisuuden kanssa. Ruotsissa piti yksi malli poistaa kokonaan markkinoilta kun se oli jopa vaarallinen.Ei jutussa otettu kantaa että automatkat liittyy asiaan mutta tuli vain mieleen että miksi ei voisi olla jos 4 kk ikäistä lasta istutetaan väkisin tuntikausia?Ei se ihan normaalia ole että muutaman kuukauden ikäistä autossa kuljetetaan pitkiä matkoja, minusta ainakaan.Tuo autojen ilmastointi on jo eri juttu ja väitän ettei sekään ole terveellistä pitkillä matkoilla. Jopa itsellä kun istuu esim. 3 tuntia autossa ilmastointi päällä niin on pieni nuha heti ja korviin sattuu. Entä 4 kk ikäisellä vauvalla joka ei vielä edes kykene lämpötilaa muuttamaan?
        Mutta on mahtava kyky että osaat heti sanoa onko nälkä vai mikä hätänä...minä en ja lapsia 4.

        ...minä ainakin olen osannut lukea molempia lapsiani sen verran, että olen aina tiennyt mitä hätää he vauvana autossa kitisevät(todella harvoin ovat kitisseet, raukoilta varmaan mennyt tunto selästä :)).

        Meillä ei ole tähän autoiluun vaihtoehtoja, lähimmät sukulaiset asuvat kolmen sadan kilometrin päässä. Ja jos meinaa, että ne lapset tunnistavat mummeja ja vaareja, niin se on pakko matkustaa autossa. Ja minun mielestä ei ole normaalia, että lapset ei totu olemaan autossa ollenkaan, kun vanhempien mielestä ei ole normaalia matkustaa useita tunteja autossa.

        Ja niiden turvaistuinten ostossa voi käyttää omaa järkeä ja ottaa selvää millaisen istuimen ostaa. Ei sitä tarvitse kauppaan mennä ihan pööpönä pyörimään ja ostaa sitten sikaa säkissä.

        Ja minun mielestä, jos menee heittämään "että lehti juttu sanoi sitä tai tätä" niin kannattaa perustaa ne väittämät suoraan faktaan. Eikä rueta kiertelemään, että "kun minä vain olettaisin näin".

        Ja niin ne lapsetkin kasvaa ja näkee maailmaa, kun autolla reissataan, ettei tule sitten mitäään pikku kylän metsäläisiä.


      • asiaa :)
        äiti- ihminen kirjoitti:

        ...oli lapset viime kesänä kolme vuotta ja toinen kaksi kuukautta, kun lähdettiin kesäloma reissuun. Pienempi oli vielä täysimetyksellä, joten pysähdeltiin, kun tuli ruokatauon paikka. Meillä on molemmat lapset ollut aina helppoja automatkailijoita, nukkuvat suurimman osan matkasta. Mutta tuollaselle 4-5 kuukautiselle vois ottaa autoon mukaan kaikennäköisiä pureskeltavia leluja ja jotain värikästä katseltavaa, kuten esim. pehmokirjoja.
        Ja kyllä meillä ainakin on lapset viihtynyt ihan turvakaukalossa automatkat. Tuo on ihan höpö puhetta että saa pitää vain puoli tuntia kerrallaan, kyllä se lapsi osaa ilmottaa, jos sillä on huono olla.

        oon sun kans samaa mieltä,että lapsi kyllä ilmoittaa jos sillä on huono olla,ajattelin ottaakkin sille purulelun ja katseltavaa mukaan autoon,että viihtyy ja täysimetän myös itse. Kaukalot on tehty sitä varten,että vauvalla on niissä hyvä matkustaa autossa.


      • ei jaksa enää
        äiti- ihminen kirjoitti:

        ...minä ainakin olen osannut lukea molempia lapsiani sen verran, että olen aina tiennyt mitä hätää he vauvana autossa kitisevät(todella harvoin ovat kitisseet, raukoilta varmaan mennyt tunto selästä :)).

        Meillä ei ole tähän autoiluun vaihtoehtoja, lähimmät sukulaiset asuvat kolmen sadan kilometrin päässä. Ja jos meinaa, että ne lapset tunnistavat mummeja ja vaareja, niin se on pakko matkustaa autossa. Ja minun mielestä ei ole normaalia, että lapset ei totu olemaan autossa ollenkaan, kun vanhempien mielestä ei ole normaalia matkustaa useita tunteja autossa.

        Ja niiden turvaistuinten ostossa voi käyttää omaa järkeä ja ottaa selvää millaisen istuimen ostaa. Ei sitä tarvitse kauppaan mennä ihan pööpönä pyörimään ja ostaa sitten sikaa säkissä.

        Ja minun mielestä, jos menee heittämään "että lehti juttu sanoi sitä tai tätä" niin kannattaa perustaa ne väittämät suoraan faktaan. Eikä rueta kiertelemään, että "kun minä vain olettaisin näin".

        Ja niin ne lapsetkin kasvaa ja näkee maailmaa, kun autolla reissataan, ettei tule sitten mitäään pikku kylän metsäläisiä.

        Ei ne sukulaiset kaikilla asu lähellä ja sanokaapa te viisaammat mikä kulkuneuvo se ois lapselle paras? HÄ? Ei sitä lasta istuteta väkisin siinä autossa montaa tuntia,vaan nimenomaan sitä lähetään sillai reissuun,että on aikaa välillä pysähdellä ja huilia,ottaa se vauva pois istuimesta yms.
        Tiiäkkö äiti-ihminen,että me olemma tosi tyhmiä täälä palstalla? =) herrajumala sentään...


      • äiti- ihminen
        asiaa :) kirjoitti:

        oon sun kans samaa mieltä,että lapsi kyllä ilmoittaa jos sillä on huono olla,ajattelin ottaakkin sille purulelun ja katseltavaa mukaan autoon,että viihtyy ja täysimetän myös itse. Kaukalot on tehty sitä varten,että vauvalla on niissä hyvä matkustaa autossa.

        ...hyviä ilmottamaan, että millon asiat on huonosti. Meidän lapset osasi ainakin(ja osaa siis edelleen, nyt se vaan ilmotetaan entistä selvemmin :)).

        Tuo imetyshomma tuo toisaalta siihen menemiseen semmosta vapautta, kun on varmasti aina sapuskat mukana, eikä tarvii rahdata mitään purkkia ja pulloa matkassa. Ja pystyi ihan mukavasti autossakin imettämään, kun parkkeerasi rauhalliseen paikkaan ja varasi puklurättiä väliin, ettei sotke joka paikkaa. Ja yleensä kaikissa lomakohteissa yms. on aika hyvin otettu lastenhoito tiloissa imettävätkin, jos ei halua "julki-imettää".


      • äiti- ihminen
        ei jaksa enää kirjoitti:

        Ei ne sukulaiset kaikilla asu lähellä ja sanokaapa te viisaammat mikä kulkuneuvo se ois lapselle paras? HÄ? Ei sitä lasta istuteta väkisin siinä autossa montaa tuntia,vaan nimenomaan sitä lähetään sillai reissuun,että on aikaa välillä pysähdellä ja huilia,ottaa se vauva pois istuimesta yms.
        Tiiäkkö äiti-ihminen,että me olemma tosi tyhmiä täälä palstalla? =) herrajumala sentään...

        ...en ruukaa yleistää kaikkia samanlaisiksi, vaikka joukkoon sattuu muutama "toisinajattelija".

        Meilläkään ei ole oikeastaan muita mahdollisuuksia matkusteluun, kuin oma auto. Asutaan täällä maalaismaisessa kaupungissa, jossa ei linja-autot kulje vartin välein, eikä paikallisjunia ole paljoa näkynyt :)


      • pysytään asiassa
        ei jaksa enää kirjoitti:

        Ei ne sukulaiset kaikilla asu lähellä ja sanokaapa te viisaammat mikä kulkuneuvo se ois lapselle paras? HÄ? Ei sitä lasta istuteta väkisin siinä autossa montaa tuntia,vaan nimenomaan sitä lähetään sillai reissuun,että on aikaa välillä pysähdellä ja huilia,ottaa se vauva pois istuimesta yms.
        Tiiäkkö äiti-ihminen,että me olemma tosi tyhmiä täälä palstalla? =) herrajumala sentään...

        pennusta kysymys vaan kysyjän 4 kk ikäisestä paaperosta ja 12 tunnin automatkasta. Pysykää asiassa vaikka kuinka tekee itseään mieli tyrkyttää.


      • outoa porukkaa
        äiti- ihminen kirjoitti:

        ...minä ainakin olen osannut lukea molempia lapsiani sen verran, että olen aina tiennyt mitä hätää he vauvana autossa kitisevät(todella harvoin ovat kitisseet, raukoilta varmaan mennyt tunto selästä :)).

        Meillä ei ole tähän autoiluun vaihtoehtoja, lähimmät sukulaiset asuvat kolmen sadan kilometrin päässä. Ja jos meinaa, että ne lapset tunnistavat mummeja ja vaareja, niin se on pakko matkustaa autossa. Ja minun mielestä ei ole normaalia, että lapset ei totu olemaan autossa ollenkaan, kun vanhempien mielestä ei ole normaalia matkustaa useita tunteja autossa.

        Ja niiden turvaistuinten ostossa voi käyttää omaa järkeä ja ottaa selvää millaisen istuimen ostaa. Ei sitä tarvitse kauppaan mennä ihan pööpönä pyörimään ja ostaa sitten sikaa säkissä.

        Ja minun mielestä, jos menee heittämään "että lehti juttu sanoi sitä tai tätä" niin kannattaa perustaa ne väittämät suoraan faktaan. Eikä rueta kiertelemään, että "kun minä vain olettaisin näin".

        Ja niin ne lapsetkin kasvaa ja näkee maailmaa, kun autolla reissataan, ettei tule sitten mitäään pikku kylän metsäläisiä.

        tarinaa Ei ketään kiinnosta sinun selviytymistarinasi oleppa kuinka hyvä tahansa. Kysymys oli että onko 4 kk ikäiselle vauvalle 1200 km matka liian pitkä? Ei muuta kysytty...vastaa siihen äläkä laita legendaa muuta, ei muuten edes kiinnosta.Jo sinä osaat erottaa 4 kk ikäiseltä onko sillä nälkä, kuuma,kylmä,jne niin olet kyllä fakiiri.


      • äläkä vaan
        äiti- ihminen kirjoitti:

        ...hyviä ilmottamaan, että millon asiat on huonosti. Meidän lapset osasi ainakin(ja osaa siis edelleen, nyt se vaan ilmotetaan entistä selvemmin :)).

        Tuo imetyshomma tuo toisaalta siihen menemiseen semmosta vapautta, kun on varmasti aina sapuskat mukana, eikä tarvii rahdata mitään purkkia ja pulloa matkassa. Ja pystyi ihan mukavasti autossakin imettämään, kun parkkeerasi rauhalliseen paikkaan ja varasi puklurättiä väliin, ettei sotke joka paikkaa. Ja yleensä kaikissa lomakohteissa yms. on aika hyvin otettu lastenhoito tiloissa imettävätkin, jos ei halua "julki-imettää".

        julki-imetä, aivan hirveän näköistä kun ämmät laittaa turvonneet tissinsä esille. Jopa ravintoloissa tällaista on nähty. Taitaa moni vaan haluta esittää niitä hinkkejä kaikille, miksei voi käyttää vessaa tai lastenhoitohuonetta siihen tarkoitukseen? Voisi ajatella esim. ravintoloissa, että siellä muut syö. Mutta eihän tuollaiset lehmät mitään osaa ajatella.


      • ihan hullu
        äläkä vaan kirjoitti:

        julki-imetä, aivan hirveän näköistä kun ämmät laittaa turvonneet tissinsä esille. Jopa ravintoloissa tällaista on nähty. Taitaa moni vaan haluta esittää niitä hinkkejä kaikille, miksei voi käyttää vessaa tai lastenhoitohuonetta siihen tarkoitukseen? Voisi ajatella esim. ravintoloissa, että siellä muut syö. Mutta eihän tuollaiset lehmät mitään osaa ajatella.

        en tiiä ootko sä sama joka täälä kokoajan vittuilee mutta olet täysi kahjo,sulla ei itellä lapsia taida olla tai jos onkin niin sääliksi käy!!! Tartte tulla tänne ihmisiä haukkumaan tuolla tavalla. Tai sitte oot joku pentu joka kirjottelee täälä tietämättä mistään mitään.


      • äiti- ihminen
        pysytään asiassa kirjoitti:

        pennusta kysymys vaan kysyjän 4 kk ikäisestä paaperosta ja 12 tunnin automatkasta. Pysykää asiassa vaikka kuinka tekee itseään mieli tyrkyttää.

        ...ihan miltä susta itestä tuntuu. Eihän näitä juttuja ole pakko lukea jos tuntuu, että rupeaa ahdistamaan!


      • äiti- ihminen
        äläkä vaan kirjoitti:

        julki-imetä, aivan hirveän näköistä kun ämmät laittaa turvonneet tissinsä esille. Jopa ravintoloissa tällaista on nähty. Taitaa moni vaan haluta esittää niitä hinkkejä kaikille, miksei voi käyttää vessaa tai lastenhoitohuonetta siihen tarkoitukseen? Voisi ajatella esim. ravintoloissa, että siellä muut syö. Mutta eihän tuollaiset lehmät mitään osaa ajatella.

        ...minun jutussa ollut nimenomaan puhe EI julki-imettämisestä?! Mitähän se pikku ukko siellä pienen pään sisällä oikein on sulle huudellut, kun olet tuota juttua lukenut?


      • äiti- ihminen
        outoa porukkaa kirjoitti:

        tarinaa Ei ketään kiinnosta sinun selviytymistarinasi oleppa kuinka hyvä tahansa. Kysymys oli että onko 4 kk ikäiselle vauvalle 1200 km matka liian pitkä? Ei muuta kysytty...vastaa siihen äläkä laita legendaa muuta, ei muuten edes kiinnosta.Jo sinä osaat erottaa 4 kk ikäiseltä onko sillä nälkä, kuuma,kylmä,jne niin olet kyllä fakiiri.

        ...olla fakirii, että tuntee omat lapsensa.

        Ja kaikkia juttujahan ei edellenkään ole pakko lukea!


      • eivät ole
        äläkä vaan kirjoitti:

        julki-imetä, aivan hirveän näköistä kun ämmät laittaa turvonneet tissinsä esille. Jopa ravintoloissa tällaista on nähty. Taitaa moni vaan haluta esittää niitä hinkkejä kaikille, miksei voi käyttää vessaa tai lastenhoitohuonetta siihen tarkoitukseen? Voisi ajatella esim. ravintoloissa, että siellä muut syö. Mutta eihän tuollaiset lehmät mitään osaa ajatella.

        samaa mieltä kanssasi .Minusta on naurettavaa edes puhua aiheesta :onko julki-imettäminen sopivaa vai ei .
        Se on LUONNOLLISTA ja KAUNISTA !
        ( Kyllä on kumma juttu että turvonneet tissit kyllä kelpaavat muuten mutta jos vauvaa imettää niin sitten ei !!! ) .


      • kysyä ?
        äläkä vaan kirjoitti:

        julki-imetä, aivan hirveän näköistä kun ämmät laittaa turvonneet tissinsä esille. Jopa ravintoloissa tällaista on nähty. Taitaa moni vaan haluta esittää niitä hinkkejä kaikille, miksei voi käyttää vessaa tai lastenhoitohuonetta siihen tarkoitukseen? Voisi ajatella esim. ravintoloissa, että siellä muut syö. Mutta eihän tuollaiset lehmät mitään osaa ajatella.

        Olisi kiva tietää osaanko ennustaa eli oletko katkeroitunut yksinäinen lapseton lesbo ?


      • Elli Mia
        äiti- ihminen kirjoitti:

        ...oli lapset viime kesänä kolme vuotta ja toinen kaksi kuukautta, kun lähdettiin kesäloma reissuun. Pienempi oli vielä täysimetyksellä, joten pysähdeltiin, kun tuli ruokatauon paikka. Meillä on molemmat lapset ollut aina helppoja automatkailijoita, nukkuvat suurimman osan matkasta. Mutta tuollaselle 4-5 kuukautiselle vois ottaa autoon mukaan kaikennäköisiä pureskeltavia leluja ja jotain värikästä katseltavaa, kuten esim. pehmokirjoja.
        Ja kyllä meillä ainakin on lapset viihtynyt ihan turvakaukalossa automatkat. Tuo on ihan höpö puhetta että saa pitää vain puoli tuntia kerrallaan, kyllä se lapsi osaa ilmottaa, jos sillä on huono olla.

        Ei ole mikaan hopojuttu, etta vauvaa ei saisi pitaa turvakaukalossa puolta tuntia kauempaa. Itsekin kysyin lastenlaakarilta samaa asiaa, etta mika on sopiva aika. Kas kun en ole alan asiantuntija, ja maalaisjarjella sita ei ihan voi paatella.

        vauvan selka ei kesta sita!!! Vauva ja lapsi on ihan eri asia ;-)


      • äiti- ihminen
        Elli Mia kirjoitti:

        Ei ole mikaan hopojuttu, etta vauvaa ei saisi pitaa turvakaukalossa puolta tuntia kauempaa. Itsekin kysyin lastenlaakarilta samaa asiaa, etta mika on sopiva aika. Kas kun en ole alan asiantuntija, ja maalaisjarjella sita ei ihan voi paatella.

        vauvan selka ei kesta sita!!! Vauva ja lapsi on ihan eri asia ;-)

        ...noissa ohjeissa joita jopa lastenlääkärit antaa, niin voidaan käyttää tervettä maalaisjärkeä. Esim. vauva joka on jo 4 kuukauden ikäinen, on kuitenkin eri asia kuin vasta syntynyt. Ja hyvin ymmärrän, että näitä ohjeita on jouduttu antamaan, ettei vanhemmat pidä turvakaukaloa kotona ollessaan sitterinä.

        Mutta normaalisti liikkuvalla vauvalla(jolla siis selkä, lihakset yms. kehittyneet normaalisti), joka nukkuu rauhassa auton kyydissä turvakaukalossa, niin voidaan varmasti jopa lastenlääkärin mielestä soveltaa näitä puolen tunnin sääntöjä SILLOIN TÄLLÖIN.

        Tuskin mikään yksi kesäloma reissu vahingoittaa vauvan selkää mitenkään. Jos kaukalossa pitkiä aikoja istuminen olisi jatkuvaa ja esim. päivittäistä niin sitten sillä varmasti on vaikutuksia!


      • Elli Mia
        äiti- ihminen kirjoitti:

        ...noissa ohjeissa joita jopa lastenlääkärit antaa, niin voidaan käyttää tervettä maalaisjärkeä. Esim. vauva joka on jo 4 kuukauden ikäinen, on kuitenkin eri asia kuin vasta syntynyt. Ja hyvin ymmärrän, että näitä ohjeita on jouduttu antamaan, ettei vanhemmat pidä turvakaukaloa kotona ollessaan sitterinä.

        Mutta normaalisti liikkuvalla vauvalla(jolla siis selkä, lihakset yms. kehittyneet normaalisti), joka nukkuu rauhassa auton kyydissä turvakaukalossa, niin voidaan varmasti jopa lastenlääkärin mielestä soveltaa näitä puolen tunnin sääntöjä SILLOIN TÄLLÖIN.

        Tuskin mikään yksi kesäloma reissu vahingoittaa vauvan selkää mitenkään. Jos kaukalossa pitkiä aikoja istuminen olisi jatkuvaa ja esim. päivittäistä niin sitten sillä varmasti on vaikutuksia!

        Just nain, nyt ollaan samoilla aalloilla :-)

        Ja, kaukaloissakin on eroja, ykkoselle ostettu oli huomattavasti huonomman mallinen (Graco) kuin tama kakkoselle hankittu (Maxicosi). Maxicosissa on paljon makaavampi asento.


    • Äiteex4

      Moi!

      Matkustimme keski-suomesta Ruotsin poikki Norjan rannikolle kun nuorin oli 2,5 kk. Matkaan me käytimme 1,5 viikkoa. Poikkesimme eläintarhassa ym.
      Hyvin meni reissu! Vauvan kanssa on helppoa matkustaa, ruuat kulkevat yleensä valmiina mukana (rintaruokitut), mutta huoltsikoilla saa hyvin mikroa käyttää jos on tarvis. Iso kasa kosteuspyyhkeitä ja vaippoja sekä roskapusseja (jos pysäätte vaihtamaan vaippaa ja paikalla ei ole roskista) mukaan.
      Meillä oli kaukalon lisäksi kantokoppa, johon laitoimme vauvan välillä nukkumaan (turvaverkko kuomut kiinni).
      Hyvää matkaa!!

    • eikö vain

      Mitä tyhmempi kysymys, sitä parempia vastauksia...

      • provo ole

        ite oot provo!!!


    • mapee

      Pitkäkin matka onnistuu ihan hyvin kun vauvalla on hyvä istuin. Tuon ikäisenhän pitäisi olla liki selällään jotta ranka ei rasitu. Jos istuinta ei siten saa niin silloin ainakin tuet vauvan sivuilta vaikka pyyheliinakääröillä tai jollain muilla jotka pitää sen lapsen suorassa.

      Tuossa iässähän moni nukkuu vielä paljon joten autossa torkkuminen on ihan yhtä käypää kuin mikä vain muukin makoilu. Ja jos vauva on hereillä niin seurustellahan voi autossakin kuten kotona konsanaan.

      Kun varmaan pysähtelette toisinaan niin nosta vauva penkille jolloin saa vähän villimmin touhuta tai vaunun koppaan tms paikkaan jossa ei ole rajoitettu liikkumista. Istuimessa kannattaa välillä ihan vähän vaihtaa asentoa myös jos ei its esitä osaa vielä tehdä. Kun painoa siirtää ihan inasen verran kankulta toiselle niin ei paiakt puudut, vaikka lapsilla sitä ei kyllä niinkään tapahdu kuin meillä aikuisilla.

      Jos jaatte matkan kahteen osaan niin jakakaa niin, että ekana ajatte vaikka jonkun 700km ja toiselle päivälle jää pienempi osa jolloin se ei tunnu niin uuvuttavalta kenestäkään.

      Hauskaa matkaa!

    • Sanroosa

      Kun lähdette matkalle, sinä aivan varmasti osaat tulkita lapsesi tarpeet yhtä hyvin kuin kotonakin. Lapsi osaa kyllä ilmoittaa/näytää jos on huono olla.
      Meillä on aina reissattu paljon autolla ja välillä poika saattoi nukkua turvakaukalossayhtä soittoa kolme tuntia ja eikun nieltiin kilometrejä. Sitten on ollut taas niitä reissuja, että vajaata kahtasataa kilometriä on taitettu yli neljä tuntia kun ei vain maistu tuolissa istuminen ja lelut ei kiinnosta yhtään.
      Onneksi meillä on maanteiden varsilla hyviä levähdyspaikkoja ja voihan sitä aina poiketa päätieltä vähän kauemmaksikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 190
      2204
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2022
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      162
      1793
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      159
      1668
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1344
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      14
      1252
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      14
      1168
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1158
    Aihe