Lyhyesti. Onko tuo 60-luvun alun koottujen 599-sivuinen sisällöltään täysin sama kuin vuoden 1946 ensimmäisessä painoksessa, jonka laajuus siis 978 sivua (kahdessa osassa)?
Paavolaisen Synkkä yksinpuhelu
6
1480
Vastaukset
- äitiparta
Jopas sattui.
Paavolaisen SYNKKÄ YKSINPUHELU alkuperäinen kaksiosainen teos sattuu olemaan minulla tässä työpöydällä. No, ei sinänsä ihme, onhan tässä pari kolme sataa muutakin kirjaa, pöydän ympärillä muutama tuhat lisää.
Muistan selailleeni tuota lyhennelmää Kompassikirja-painoksena, joskus jossain; ja totta, kyseessähän on lyhennelmä. En ole ihan varma onko sekin ollut minulla tai ehkä vieläkin on varastossa?
Lyhennelmästä puuttuu kuvitus, mikä on olennainen seikka, koska alkuperäisen teoksen runsas kuvamateriaali on tärkeä osa teosta. Myös tekstin osalta kirjaa on muokattu.
Jos oikein muistan Paavolainen itse lyhensi ja muokkasi tekstiä teoksen toista painosta varten, mikä ilmestyi 1960 tai 1961. Kyseessä on Olavi Paavolaisen Valitut teokset, osa 4. Tässä laitoksessa oli kuitenkin kuvitus tai ainakin osa siitä vielä mukana. Sivumäärä 599 kuvaliitteet. Niin... tämä siis on kirja mitä kyselet.
Juu, kuvamateriaali tosin on tallella mutta lyhennelmä se on, tekijän muokkaama versio alkuperäisteoksesta.
Tarkistetaanpa Fennican tietokannasta...
Tietokannan mukaan seuraava painos ilmestyi 1963, Otavan kompassikirja, sivumäärä 599. Ilmeisesti kyseessä on sama versio kuin Valituissa teoksissa ilmestynyt, koska sivumäärä on sama. Ei kuvitusta.
Seuraava painos 1982, Otavan pingviinikirjat. Sivumäärä 599. Ei kuvitusta.
Seuraava painos 2006, Otava. Sivumäärä 599. Ei kuvitusta.
Ainoastaan vuonna 1946 ilmestynyt kaksiosainen alkuperäisteos siis sisältää koko teoksen lyhentämättömänä, ja kaikki muut painokset perustuu Paavolaisen muokkaamaan ja lyhentämään laitokseen.
Itse asiassa viime viikolla kun oli tunti "ylimääräistä" aikaa kävin kirjastossa selailemassa Hegelstamin arvokirjojen opasta, muistaakseni tsekkasin mitä kirja sanoo Vilho Annalan lasitehdashistoriikista, mikä on minulla myynnissä kolmiosaisena, selailin opasta sitten muutenkin. Kirjoitin oppaasta itselleni ylös seuraavan asiatiedon koskien Olavi Paavolaisen Synkkää yksinpuhelua:
Osa I, painettiin 9000 kpl. Myytiin 6586 kpl.
Osa II, painettiin 8000 kpl ja ehdittiin myydä 5300 kpl.
Loput hävitettiin.
Kirjoja ehti siis lähteä liikenteeseen vain 6586 (I) ja 5300 (II). Siinä syy miksi alkuperäisteos on vaikeasti tavoitettava, miltei keräilyharvinaisuus.
Wikipedia: Synkkä yksinpuhelu.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Synkkä_yksinpuhelu
Helsingin sanomat, kirjallisuusarvostelu 1946.
http://www.hs.fi/juttusarja/kritiikinklassikot/artikkeli/Olavi Paavolainen Synkkä yksinpuhelu/1135223449320
:)
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=113&conference=676&posting=22000000022150700#22000000022150700
Hyvää yötä.- otsansa maahan
Kiitos perusteellisesta selvityksestä. Pienen paikkakuntamme kirjastossa kyllä on tuo ensimmäinen painos (kunto mielenkiintoinen). Lainasin. Kun sitten aloin selvitellä josko jokin uusi painos olisi hankittavissa, aloin tosiaan haistaa palaneen käryä (nokkelaa vai, sivumäärät huomioiden). Pahus ynnä kirottua, tässä mitään miljunäärejä olla.
- Vielä vähän
otsansa maahan kirjoitti:
Kiitos perusteellisesta selvityksestä. Pienen paikkakuntamme kirjastossa kyllä on tuo ensimmäinen painos (kunto mielenkiintoinen). Lainasin. Kun sitten aloin selvitellä josko jokin uusi painos olisi hankittavissa, aloin tosiaan haistaa palaneen käryä (nokkelaa vai, sivumäärät huomioiden). Pahus ynnä kirottua, tässä mitään miljunäärejä olla.
Siis tuolla v. 2006 tekstissä mainittu myyntihinta siis ei liene enää kovinkaan ajantasainen, jos nyt tämä työpöydällä (halusin lukea sen "yöpöydällä", koska mielikuva oli hauskempi) majaileva kappale ylipäätään on myynnissä? Tyylikkäämmin tämä kommunikointi tietysti hoituu jos ja kun palstalta löytynyt s-postiosoitteesi on yhä sama.
- äitiparta
Vielä vähän kirjoitti:
Siis tuolla v. 2006 tekstissä mainittu myyntihinta siis ei liene enää kovinkaan ajantasainen, jos nyt tämä työpöydällä (halusin lukea sen "yöpöydällä", koska mielikuva oli hauskempi) majaileva kappale ylipäätään on myynnissä? Tyylikkäämmin tämä kommunikointi tietysti hoituu jos ja kun palstalta löytynyt s-postiosoitteesi on yhä sama.
myös yöpöydällä, koska on "seuraavaksi luettavien" pinossa eli kuuluu niihin kirjoihin mitkä haluaisin tällä hetkellä joko selaillen tai paremminkin perehtyen lukea. Aikaisemmin ei ole ollut kyseiseen kirjaan henkilökohtaista kiinnostusta juuri nimeksikään, mutta nyt on vähän aikaa ollut sellainen fiilinki että olisi kiinnostavaa ainakin pikaisesti lukaista teos läpi. Saattaa kuitenkin olla, että kirja jää lukematta, kun näihin "seuraavaksi luettaviin" kuuluu muutama kymmenen kirjaa ja nykyisellään luen varsin vähän.
Tilanne siis on se, että seuraavaksi luettavien pino kasvaa nopeammin kuin vähenee.
Kirja on kuitenkin sen verran mielenkiintoinen etten ole viitsinyt kiirehtiä myymistä, onhan se mukava olla itselläkin tämä alkuperäislaitos, että voi tarpeen tullen lukea tai tarkistaa jotakin tietoa tai yksityiskohtaa, jos niikseen sattuu.
Huomasin tässä päivänä eräänä että olin jossain viestissä vuonna 2006 tai 2007 ilmoittanut, että minulla on noin 10 000 kirjaa itselle kerättyjä ja noin 10 000 myynnissä. Kyseessä on virhe. Laskin vuonna 2006 suurpiirteisesti että itselle kerättyjä on noin 5000 ja myytäviä noin 5000, yhteensä noin 10 000 kirjaa. Kirjamäärä on parissa vuodessa kuitenkin lähes tuplaantunut, joten nykyisellään tilanne ei ole melko kaukana tuosta 10 000 10 000 kirjaa.
Periaatteessa MELKEIN KAIKKI kirjat on ostettavissa, myös itselle kerätyt jos nyt joku VÄLTTÄMÄTTÄ haluaa saada tietyn teoksen. Ehkä noin tuhat on sellaista mistä en suostu luopumaan paitsi ehkä vaihdossa yhtä kiinnostaviin ja sitten on muutama kirja joista tuskin luovun mihinkään hintaan.
Tämä SYNKKÄ YKSINPUHELU ei ole minulle henkilökohtaisesti kauhean tärkeä, korkeintaan jonkin verran kiinnostava, ja koska se on myytävien kirjojen joukossa niin kyllä se sopivaan hintaan lähtee. Sopivalla hinnalla en tarkoita mitään riistohintaa tai edes maksimihintaa mitä kirjasta voisi pyytää. Yleensä myyn kirjat kohtalaisen edullisesti...
Muutama vuosi sitten lopetin antikvariaatin, mutta liikkeenharjoittajanakin tämä oli yhtä paljon harrastus kuin bisnes. Nykyisin lähinnä enää harrastus kun olen myynyt netin kautta; muiden kirjoista kiinnostuneiden palvelemista, näin olen ajatellut. Toki samalla rahoitan omaa keräilyä, myydessäni kirjoja pienellä voitolla eteenpäin, mutta totuus on, että olen tässä puuhassa jatkuvasti miinuksen puolella, rahaa palaa enemmän kuin tulee.
Runsas vuosi sitten jo päätin etten hanki lisää kirjoja, ehkä muutamia itselle mutta myyntiä varten ei enää mitään, koska myyntihomma monestakin syystä on varsin hidasta ja aikaa (tilasta puhumattakaan) vievää. Paljon en ole ehtinyt tähän perehtyä kun aikani enemmän menee muissa puuhissa. Kuitenkin on kiva kun silloin tällöin tulee yhteydenottoja, ja joku on iloissaan löydettyään kauan etsimänsä kirjan.
Päätöksestä huolimatta ostin perjantaina taas kolme muovikassillista kirjoja kun edullisesti sain. En silti ilmaiseksi, vähän yli 80 e maksoin. Joukossa on vain pari mitkä ehdottomasti jää omaan hyllyyn, sitten muutama mitkä menee jossain vaiheessa myyntiin, mutta suurin osa menee myyntiin suoraan eli heti, kun ehdin saada ne lajiteltua, listattua ja naputeltua joko nettiin ja/tai kotisivulle. Ehkä noin kymmenen vuoden kuluttua?
Niin, pari vuotta on ollut työn alla kotisivut minkä kautta voisi myydä kirjoja helposti, mutta niidenkin avaaminen on viivästynyt ajan puutteessa. Eilen illalla juuri työstin sivustoa ja juutuin sitten tutkimaan erästä ruotsalaista kirjailijasukua (Wägner) lähinnä netistä löytyvien tietojen kautta, suurin osa tiedoista on ruotsinkielisillä sivuilla. Hidasta puuhaa lähes kielitaidottomalle. Kirjaharrastukseni ei siis rajoitu pelkästään kirjoihin. Kirjathan ilmentävät aikansa kulttuuria ja katsantotapoja sekä kirjoittajansa henkilökohtaista ajattelua silloinkin kun ovat "vain" fiktiota. Samalla minua kaihoisasti kiinnostaa ajan kuluminen: yhtenä hetkenä nuoruutesi innossa kirjoitat kuohuvaa tekstiä - sitten silmät samenevat, katto ruostuu, tuuli puhaltaa navetan kumoon ja kädet, jotka hetki sitten täynnä elinvoimaa sivelivät nuoruudenrakkaan poskea, pysähtyvät pöydälle, sydän lyö viimeisen sykäyksensä. Mikä on olennaista ja tärkeää - yksilön kannalta?
By the way. Tämänkin viestin kirjoittamisessa on vierähtänyt runsas tunti. Kohta lyön pisteen, lähden kaupungille: Vihreän pitsiverhon takana visertävät linnut.
Nopeasti.
Antikassa ILKAN KIRJA AY ilmoittaa myyvänsä:
1. Alkuperäisen kaksiosaisen (normaali antikvariaattikunto K3, kansissa jonkin verran kulumaa) hintaan 80 e;
2. Valitut teokset osa 4 hintaan 65 euroa;
3. Kompassikirjana muovitetuin kansin 40 euroa.
Henkilökohtainen mielipiteeni.
Alkuperäisteoksessa hinta on kohdallaan tai makuasia, halvemmallakin voisi myydä mutta 80 ei ole varsinaisesti liikaa.
Valittujen teosten osa 4 sen sijaan on hinnaltaan järjetön. Realistinen hinta olisi korkeintaan 50 e, mielellään 40 - 50 e välillä.
Kompassikirjassa lievästi ylihintaa.
Jos minulla olisi myynnissä kompassikirjapainos hinta olisi erittäin hyväkuntoisesta 30 - 35, normaalikuntoisesta siististä 25 - 30 e ja vähän kuluneemmasta tai esimerkiksi muovitetuilla (kontaktimuovi) tärvellystä 10 - 25 kunnosta riippuen, runsaammin kuluneesta 5 - 10 euroa kunnosta riippuen.
PAAVOLAINEN OLAVI: SYNKKÄ YKSINPUHELU I-II.
Päiväkirjan lehtiä vuosilta 1941-1944.
Wsoy 1946. Sivuja 978 liitekuvasivut ja liitekartta.
K3, kansissa pientä kulumaa.
Lähtee minulta hintaan 60 e. Jos kiinnostaa. Sähköposti sama kuin ennenkin, siis [email protected]
Hyvää kesän jatkoa! - positiivisesti
äitiparta kirjoitti:
myös yöpöydällä, koska on "seuraavaksi luettavien" pinossa eli kuuluu niihin kirjoihin mitkä haluaisin tällä hetkellä joko selaillen tai paremminkin perehtyen lukea. Aikaisemmin ei ole ollut kyseiseen kirjaan henkilökohtaista kiinnostusta juuri nimeksikään, mutta nyt on vähän aikaa ollut sellainen fiilinki että olisi kiinnostavaa ainakin pikaisesti lukaista teos läpi. Saattaa kuitenkin olla, että kirja jää lukematta, kun näihin "seuraavaksi luettaviin" kuuluu muutama kymmenen kirjaa ja nykyisellään luen varsin vähän.
Tilanne siis on se, että seuraavaksi luettavien pino kasvaa nopeammin kuin vähenee.
Kirja on kuitenkin sen verran mielenkiintoinen etten ole viitsinyt kiirehtiä myymistä, onhan se mukava olla itselläkin tämä alkuperäislaitos, että voi tarpeen tullen lukea tai tarkistaa jotakin tietoa tai yksityiskohtaa, jos niikseen sattuu.
Huomasin tässä päivänä eräänä että olin jossain viestissä vuonna 2006 tai 2007 ilmoittanut, että minulla on noin 10 000 kirjaa itselle kerättyjä ja noin 10 000 myynnissä. Kyseessä on virhe. Laskin vuonna 2006 suurpiirteisesti että itselle kerättyjä on noin 5000 ja myytäviä noin 5000, yhteensä noin 10 000 kirjaa. Kirjamäärä on parissa vuodessa kuitenkin lähes tuplaantunut, joten nykyisellään tilanne ei ole melko kaukana tuosta 10 000 10 000 kirjaa.
Periaatteessa MELKEIN KAIKKI kirjat on ostettavissa, myös itselle kerätyt jos nyt joku VÄLTTÄMÄTTÄ haluaa saada tietyn teoksen. Ehkä noin tuhat on sellaista mistä en suostu luopumaan paitsi ehkä vaihdossa yhtä kiinnostaviin ja sitten on muutama kirja joista tuskin luovun mihinkään hintaan.
Tämä SYNKKÄ YKSINPUHELU ei ole minulle henkilökohtaisesti kauhean tärkeä, korkeintaan jonkin verran kiinnostava, ja koska se on myytävien kirjojen joukossa niin kyllä se sopivaan hintaan lähtee. Sopivalla hinnalla en tarkoita mitään riistohintaa tai edes maksimihintaa mitä kirjasta voisi pyytää. Yleensä myyn kirjat kohtalaisen edullisesti...
Muutama vuosi sitten lopetin antikvariaatin, mutta liikkeenharjoittajanakin tämä oli yhtä paljon harrastus kuin bisnes. Nykyisin lähinnä enää harrastus kun olen myynyt netin kautta; muiden kirjoista kiinnostuneiden palvelemista, näin olen ajatellut. Toki samalla rahoitan omaa keräilyä, myydessäni kirjoja pienellä voitolla eteenpäin, mutta totuus on, että olen tässä puuhassa jatkuvasti miinuksen puolella, rahaa palaa enemmän kuin tulee.
Runsas vuosi sitten jo päätin etten hanki lisää kirjoja, ehkä muutamia itselle mutta myyntiä varten ei enää mitään, koska myyntihomma monestakin syystä on varsin hidasta ja aikaa (tilasta puhumattakaan) vievää. Paljon en ole ehtinyt tähän perehtyä kun aikani enemmän menee muissa puuhissa. Kuitenkin on kiva kun silloin tällöin tulee yhteydenottoja, ja joku on iloissaan löydettyään kauan etsimänsä kirjan.
Päätöksestä huolimatta ostin perjantaina taas kolme muovikassillista kirjoja kun edullisesti sain. En silti ilmaiseksi, vähän yli 80 e maksoin. Joukossa on vain pari mitkä ehdottomasti jää omaan hyllyyn, sitten muutama mitkä menee jossain vaiheessa myyntiin, mutta suurin osa menee myyntiin suoraan eli heti, kun ehdin saada ne lajiteltua, listattua ja naputeltua joko nettiin ja/tai kotisivulle. Ehkä noin kymmenen vuoden kuluttua?
Niin, pari vuotta on ollut työn alla kotisivut minkä kautta voisi myydä kirjoja helposti, mutta niidenkin avaaminen on viivästynyt ajan puutteessa. Eilen illalla juuri työstin sivustoa ja juutuin sitten tutkimaan erästä ruotsalaista kirjailijasukua (Wägner) lähinnä netistä löytyvien tietojen kautta, suurin osa tiedoista on ruotsinkielisillä sivuilla. Hidasta puuhaa lähes kielitaidottomalle. Kirjaharrastukseni ei siis rajoitu pelkästään kirjoihin. Kirjathan ilmentävät aikansa kulttuuria ja katsantotapoja sekä kirjoittajansa henkilökohtaista ajattelua silloinkin kun ovat "vain" fiktiota. Samalla minua kaihoisasti kiinnostaa ajan kuluminen: yhtenä hetkenä nuoruutesi innossa kirjoitat kuohuvaa tekstiä - sitten silmät samenevat, katto ruostuu, tuuli puhaltaa navetan kumoon ja kädet, jotka hetki sitten täynnä elinvoimaa sivelivät nuoruudenrakkaan poskea, pysähtyvät pöydälle, sydän lyö viimeisen sykäyksensä. Mikä on olennaista ja tärkeää - yksilön kannalta?
By the way. Tämänkin viestin kirjoittamisessa on vierähtänyt runsas tunti. Kohta lyön pisteen, lähden kaupungille: Vihreän pitsiverhon takana visertävät linnut.
Nopeasti.
1. Alkuperäisen kaksiosaisen (normaali antikvariaattikunto K3, kansissa jonkin verran kulumaa) hintaan 80 e;
Alkuperäisteoksessa hinta on kohdallaan tai makuasia, halvemmallakin voisi myydä mutta 80 ei ole varsinaisesti liikaa.
Valittujen teosten osa 4 sen sijaan on hinnaltaan järjetön. Realistinen hinta olisi korkeintaan 50 e, mielellään 40 - 50 e välillä.
Jos minulla olisi myynnissä kompassikirjapainos hinta olisi erittäin hyväkuntoisesta 30 - 35, normaalikuntoisesta siististä 25 - 30 e ja vähän kuluneemmasta tai esimerkiksi muovitetuilla (kontaktimuovi) tärvellystä 10 - 25 kunnosta riippuen, runsaammin kuluneesta 5 - 10 euroa kunnosta riippuen.
Lähtee minulta hintaan 60 e. Jos kiinnostaa. Sähköposti sama kuin ennenkin, siis [email protected]
Hyvää kesän jatkoa!Olen toki kolunnut verkon kauppapikat, huippuna Huudon 150 euroa. Vammalassa en muista viime vuosina nähneeni, tai sitten en ole kiinnittänyt huomiota, kuten en Paavolaiseen oikein muutenkaan.
Nyt olen muuten eksynyt 20-30-40-luvulle ja yritän perehtyä edes perusteoksiin. Viimeksi yritin selvittää miten teurastettu versio tuo Speerin "Diktaattorin työkaluna" oikein on, alkuteokseen verrattuna.
Sivumennen sanoen ja lievästi yleisemmänkin valistustoimen motivoimana kysyisin liekö Paasilinnan Arndt Pekurisen elämä ja teloitus (käytännössä lukematon, kansipapereineen) missään arvossa (ei tarvitse etsiä luetteloista, jos näppituntuma uupuu!!!), kun se Huudossa on pari kertaa noussut melko korkella (omistan kaksi). Entä Asimovin Teräsluolat, ensimmäinen painos, peräti hyväkuntoisena kovakantisena kansipapareineen. Tai Saarikosken Hämärän tanssit, myös ensipainos ja hyväkuntoinen. Huudon hintataso noista on tuttu, mutta miten lienee laajemmin? Käyn nykyisin kovin harvoin kaupungeissa, joissa olisi enemmän kuin yksi antikvariaatti :-)
Kirjoitat häkellyttävän perusteellisia tekstejä tälle foorumille, uskoisin kiittäväni monia useampien puolesta!
Tarjouksesta keskustelen pian yksityispostin kautta, hinta on hyvin tolkullinen, täytyy vain hieman räknätä muiden kirjahankintojen prioriteetteja. - M*A
äitiparta kirjoitti:
Nopeasti.
Hyvää kesän jatkoa!Hei,
Onko tuo Synkkä yksinpuhelu jo löytänyt uuden omistajan? Jos ei niin olisin kiinnostunut siitä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581179Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961038
- 62833
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36811Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6754- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680