Löysin kirpparilta tosi hienon vanhan singerin malli on 201-3. Siinä oli langat paikoillaan ja se toimi ihan hyvin, mutta pöljänä ihmisenä revin ne irti ennen ko katoin miten ne siinä oli. No sitten vaan yrittämään niitä takasin. Ylälangat luulen saaneeni oikein paikoilleen,mutta tuosta puolan kotelo jutusta en kyllä tajua mittään. Kummin päin puolan pitäs pyöriä? myötä vai vastapäivään? Ja mistä mie sen langan laitan että se syöttäs sen neulan alle? Puolalle on kolo ja sitä koloa kiertää semmonen kehikko jossa on sellanen vipu jonka vissiin pitäs napata se lanka ja viä se neulan alle, mutta en oo saanu sitä lankaa pysymään siinä vivussa:) tosi selvä selitys varmaan mutta oisin tosi kiitollinen jos joku osais sanoa miten saan tuon alalangan tuolta tulemaan?!?
vanhan singerin langat?!?!
11
6473
Vastaukset
- Singer-Sister
Yritän auttaa, jos osaan...
Jos ajattelet nyt, että sinulla on se puolakotelo kädessä niin päin,
että olisit laittamassa sitä koneeseen,
pitää langan kiertää 'yläkautta vasemmalle'.
Eli vastapäivään.
Pidä puolakoteloa se 'vipu' ylöspäin.
Okei.
Sitten pidät puolaa siellä kotelossa sormella paikoillaan,
ettei se pyöri.
Vedä nyt puolasta tulevaa lankaa siihen pieneen 'rakoon tai viiltoon',
joka on vasemmalla siinä puolakotelossa...
miten sen nyt sanoisi. :)
Vedä ihan pohjaan asti.
Huomaat, että se loksahtaa jotenkin...
Sitä ei kunnolla näe, mutta huomaat kyllä jos se meni oikein.
Se pitää vetää jotenkin 'liian kauas', että se loksahtaa.
Huh, tää ei oo helppoa... :)
Sitten koko komeus koneeseen (se pieni vipu ylöspäin), ja normaalisti käännät pyörästä saadaksesi alalangan ylös.
Toivottavasti onnistuu!
Onnea uudelle vanhalle koneellesi!
Vanhat Singerit on parhaita! :D- tiedoton...
Kiitos hyvistä ohjeista!! Sain sen alalangan nyt ihan oikean näkösesti, mutta nyt sitten onkelmana että se ei tee tikkiä ollenkaan. Ko yritän ommella niin neula tekee vain reikiä kankaaseen, mutta tikkiä ei tuu.alussa vain sylttää ja langat on sekasin ja irti neulasta ym... Ja mulla taitaa olla rikki tuosta se neulan alla oleva kankaan syöttäjä ko se ei syötä sitä kangasta kyllä kumpaakaan suuntaan vaan liikkuu vain ylös ja alas. Mutta kyllä kai tuon pitäs silti tikkiä tehä.... aapuvaa mitäs teen seuraavaksi.
- syynä..
tiedoton... kirjoitti:
Kiitos hyvistä ohjeista!! Sain sen alalangan nyt ihan oikean näkösesti, mutta nyt sitten onkelmana että se ei tee tikkiä ollenkaan. Ko yritän ommella niin neula tekee vain reikiä kankaaseen, mutta tikkiä ei tuu.alussa vain sylttää ja langat on sekasin ja irti neulasta ym... Ja mulla taitaa olla rikki tuosta se neulan alla oleva kankaan syöttäjä ko se ei syötä sitä kangasta kyllä kumpaakaan suuntaan vaan liikkuu vain ylös ja alas. Mutta kyllä kai tuon pitäs silti tikkiä tehä.... aapuvaa mitäs teen seuraavaksi.
esimerkikisi tikin pituussäätö jumissa tosi lyhyellä, silloin ei syötä kangasta.. tai sitten syöttäjä on rikki?
Oletko kokeillut että langat juoksevat suht hyvin paininjalan ollessa alhaalla? Jos pujotus ei olekaan oikein voi olla että lanka ei vaan kulje.
Onnea sinulle koneesi kanssa! :) - alkuperänen
syynä.. kirjoitti:
esimerkikisi tikin pituussäätö jumissa tosi lyhyellä, silloin ei syötä kangasta.. tai sitten syöttäjä on rikki?
Oletko kokeillut että langat juoksevat suht hyvin paininjalan ollessa alhaalla? Jos pujotus ei olekaan oikein voi olla että lanka ei vaan kulje.
Onnea sinulle koneesi kanssa! :)Juu mulla oli tuo sivulla oleva kankaan syöttöä säätävä tappi nollassa niin siks se ei toiminu, mutta kyllä nyt toimii tuo syöttö juttu. Mutta edelleenkään se ei tee tikkiä...:( Kyllä ne langat juoksee ihan hyvin ko vedän niistä paininjalan ollessa alhaalla, mutta sitten ko laittaa kankaan väliin niin se vaan sylttää ja katkoo lankaa ja irrottaa sen neulan silmästä.... oisko jollaki vielä jotain vinkkejä jota voisin kokeilla?!?
- Singer Sister
alkuperänen kirjoitti:
Juu mulla oli tuo sivulla oleva kankaan syöttöä säätävä tappi nollassa niin siks se ei toiminu, mutta kyllä nyt toimii tuo syöttö juttu. Mutta edelleenkään se ei tee tikkiä...:( Kyllä ne langat juoksee ihan hyvin ko vedän niistä paininjalan ollessa alhaalla, mutta sitten ko laittaa kankaan väliin niin se vaan sylttää ja katkoo lankaa ja irrottaa sen neulan silmästä.... oisko jollaki vielä jotain vinkkejä jota voisin kokeilla?!?
Luulenpa, että sinulla on lankojen kireyssäädöt päin p...settä. :)
Veikkaisin, että alalanka on liian löysällä...
siis sitä purkautuu liian "kevyesti" suhteessa ylälankaan.
Koneessasi on (luulisin) molemmille langoille kireyden säätömahdollisuus.
Langan kireys on näissä vanhoissa koneissa melko tarkka juttu.
Kokeilehan hiukan "trimmata" säätöjä ja kokeile uudestaan.
Sisua! :)
Jos langat on erilaatuisia (ylä/ala),
saattaa kone takuta jo senkin vuoksi.
Oma Singerini toimii moitteettomasti ainoastaan silloin, kun ylä- ja alalanka on samaa laatua.
Se taitaa olla hiukan hemmoteltu... :D
Laadukkailla ompelukoneen langoilla tulee myös paras lopputulos!
Onnea ja tsemppiä! :) - alk.peränen
Singer Sister kirjoitti:
Luulenpa, että sinulla on lankojen kireyssäädöt päin p...settä. :)
Veikkaisin, että alalanka on liian löysällä...
siis sitä purkautuu liian "kevyesti" suhteessa ylälankaan.
Koneessasi on (luulisin) molemmille langoille kireyden säätömahdollisuus.
Langan kireys on näissä vanhoissa koneissa melko tarkka juttu.
Kokeilehan hiukan "trimmata" säätöjä ja kokeile uudestaan.
Sisua! :)
Jos langat on erilaatuisia (ylä/ala),
saattaa kone takuta jo senkin vuoksi.
Oma Singerini toimii moitteettomasti ainoastaan silloin, kun ylä- ja alalanka on samaa laatua.
Se taitaa olla hiukan hemmoteltu... :D
Laadukkailla ompelukoneen langoilla tulee myös paras lopputulos!
Onnea ja tsemppiä! :)tuota en oo löytäny tuosta koneesta mitään säätönappia mistä tuota alalankaa vois säätää... ylälangalle on kyllä oma. tuossa koneen päällä samaalla korkeudella ko lankarulla mutta suoraan neulan kohalla on tommonen ruuvin tapanen tappi, mitäköhän se tekee?!?
Mutta tässä hidastettuna katoin miksi se ei sitä tikkiä tee, niin se ei ilmeisesti tee sitä silmukkaa ollenkaan. Minun järjen mukaan ylälanka tekee silmukan alalangan ympärille josta syntyy tikki...:) niin sitä tuo ei tee ollenkaan. Oisko mulla sittenki tuo alalanka väärin. Se lanka kulkee nyt vastapäivään pyörivästä puolasta siihen vasemalla olevaan koloon joka napsahti ja sitten se lanka menee puolan yli ja sit vaan ylös reiästä.... onko väärin. Oon täsä miettiny että mitä se vipu tekee siinä puolan ympärillä ku se aina joka kierroksella kiertää sen puolan ja mennee ylälangan alle ja voisin kuvitella että sen tehtävä ois sen silmukan teko. Mutta mitään ei tapahdu... ala ja ylälangat on samaa sorttia. ja yritin kaikilla mahollisilla ylälangan kireyksillä mutta ei tee tikkiä. Jossain välissä se vaan sylttää ja katkasee ylälangan....hmmmmmm..... on tää onkelmallista.
mut jos jollain, sulla singer-sister tai muilla on jotain vinkkejä ennen ko soitan johonki ompelukone liikkeeseen niin kertokaa ihmeessä! - niin..?
alk.peränen kirjoitti:
tuota en oo löytäny tuosta koneesta mitään säätönappia mistä tuota alalankaa vois säätää... ylälangalle on kyllä oma. tuossa koneen päällä samaalla korkeudella ko lankarulla mutta suoraan neulan kohalla on tommonen ruuvin tapanen tappi, mitäköhän se tekee?!?
Mutta tässä hidastettuna katoin miksi se ei sitä tikkiä tee, niin se ei ilmeisesti tee sitä silmukkaa ollenkaan. Minun järjen mukaan ylälanka tekee silmukan alalangan ympärille josta syntyy tikki...:) niin sitä tuo ei tee ollenkaan. Oisko mulla sittenki tuo alalanka väärin. Se lanka kulkee nyt vastapäivään pyörivästä puolasta siihen vasemalla olevaan koloon joka napsahti ja sitten se lanka menee puolan yli ja sit vaan ylös reiästä.... onko väärin. Oon täsä miettiny että mitä se vipu tekee siinä puolan ympärillä ku se aina joka kierroksella kiertää sen puolan ja mennee ylälangan alle ja voisin kuvitella että sen tehtävä ois sen silmukan teko. Mutta mitään ei tapahdu... ala ja ylälangat on samaa sorttia. ja yritin kaikilla mahollisilla ylälangan kireyksillä mutta ei tee tikkiä. Jossain välissä se vaan sylttää ja katkasee ylälangan....hmmmmmm..... on tää onkelmallista.
mut jos jollain, sulla singer-sister tai muilla on jotain vinkkejä ennen ko soitan johonki ompelukone liikkeeseen niin kertokaa ihmeessä!että puolalanka on liian löysästi puolattu.. tahi sitten vika on koneessa, siispä elimellinen häiriö.. :) (Voihan sukkula olla epäkuntoinen..).
Se ruuvimainen nuppi koneen yläosassa voipi olla paininjalan painannan säätö.. tiedä häntä, itsellä Husky ja siinä paininjalan säätö niin.
Ehkä olisi aika ottaa yhteys asiantuntijaan?
Onnea ompeluillesi jatkossa :P - tikkiä
alk.peränen kirjoitti:
tuota en oo löytäny tuosta koneesta mitään säätönappia mistä tuota alalankaa vois säätää... ylälangalle on kyllä oma. tuossa koneen päällä samaalla korkeudella ko lankarulla mutta suoraan neulan kohalla on tommonen ruuvin tapanen tappi, mitäköhän se tekee?!?
mut jos jollain, sulla singer-sister tai muilla on jotain vinkkejä ennen ko soitan johonki ompelukone liikkeeseen niin kertokaa ihmeessä!katsopa että neula on oikein päin ,langan pujotus tapahtuu vasemmalta oikealle,itselläni oli sama ongelma ja kun neulan käänsin niin jo alkoi tapahtumaan.
- ....
Jos neulassa on vikaa tai väärässä asennossa (silloin lankakin tulee väärässä asennossa jolloin sieppari ei saa poimittua sitä)?
- singerimies
Minä puolestani en saa singerin 258 alalankaa oikein paikoilleen. Yritin laittaa sen monella eri tavalla, mutta lanka ei kulje oikein. Osaisiko joku auttaa?
Kiitos!
- apua tarvitseva
Hei! Mulla on vähän samankaltaisia ongelmia mun "uuden" koneeni kanssa. Singer 7186. En sitten löydä mistään, että miten puolaan. Muut asiat rupee pikku hiljaa toimimaan, mutta kun alalanka loppuu niin ei viittis aina keriä käsin.
Eli miten tämä toiminta tapahtuu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004353
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!421996- 611657
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696