Ailahteleva mieli

Kiia

En tiedä, kuuluuko tämä tänne luonnonuskontopalstalle, mutta olen joka tapauksessa kiinnostunut luonnonuskonnoista ja etenkin shamanismista. Shamanismi ei ole varsinaisesti uskonto vaan elämäntapa ja maailmankatsomus. Ymmärrätte kuitenkin mitä tarkoitan.

Asiaan... Olen aika herkkä ihminen ja vaistoan intuitiivisesti asioita ennakkoon. Olen hyvä ihmistuntija (käsittääkseni) ja avoin kaikenlaisille opeille ja katsomuksille. Tarkastelen niitä, ehkä vähän maistankin, mutta en syö ähkyyn asti, enkä toisaalta viskaa käyttökelvottomana poiskaan. Oletteko huomanneet, että ns. herkät ihmiset, elävät henkisesti eräänlaisessa vuoristoradassa? Hyvät hetket ovat todella hyviä ja huonot hetket todella huonoja. Eletään täysin tunteiden mukaan ja välillä tuntuu, että häilyy ikään kuin kahden maailman välissä, eikä aina tule ymmärretyksi. Herkkyydestä/intuitiivisuudesta joutuu maksamaan tällaisen hinnan.

Pahoitteluni, jos tämä olisi kuulunut jollekin toiselle palstalle. Vastatkaa tai hypätkää rohkeasti yli!

6

723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wiikatemies

      Vähintäänkin shamanismista näkemykseni ja kokemukseni ovat täysin samat. Olen perehtynyt alaan toistakymmentä vuotta, ja onhan se ollut yhtä helvetin vuoristorataa.

      Nyt ollaan taas harvinaisen syvässä aallonpohjassa. Meni keskikesällä välit bänks ihanan naisen kanssa. Hyvin lahjakas shamaani, joka minun rummutuksellani pääsi heti pitemmälle kuin minä samassa ajassa toistakymmentä vuotta sitten... mutta sitten se kaikki kaatui typerän triviaaleihin uskonnollisiin kiistakysymyksiin. Jopa symboleihin.
      Pahoin pelkään, tapaammeko enää koskaan.

      En viitsi tässä ruveta julkisesti likapyykkiä pesemään, mutta siitä minun on pakko olla samaa mieltä, että herkkyydestä joutuu maksamaan kovan hinnan. Eikä minua kukaan edes pidä tunneihmisenä. (Paremminkin olen melkein linkolalainen ekofasisti, tunnen jopa Pentin henkilökohtaisesti, eikä hän taas halua tietää mitään näistä henkimaailman jutuista!)

      Ja etten herättäisi sinussa turhia unelmia, voin kertoa että olen päälle 5-kymppinen eläkeläinen. Maanmittari K, jos olet Kafkaa lukenut.

      Mutta jokin tuossa viestissä kolahti. Ilman turhia illuusioita, olisikohan tämä se sattuman eli kohtalon tarjoama tilaisuus, jolla me voisimme jotenkin auttaa toisiamme nousemaan tästä masennuksen montusta?

    • Topu

      En ole huomannut tällaista. Tai kyllä: aina ei tule ymmärretyksi, mutta ei se mielestä johdu.

      Pidän itseäni samalla tavalla herkkänä ihmistuntijana kuten itse kerroit, mutta ailahtelevaa mieltä en ainakaan omalta osaltani allekirjoita.

      Mielestäni intuitiivisuus on tulosta siitä niin muodikkaasta "tunneälystä", jossa analyyttisyys ja empatiakyky lyövät kättä. Kuva ei siis ole mustavalkoinen.

      Tunnen monia henkilöitä, jotka väittävät kivenkovaan olevansa nimenomaan mainitsemasi kaltaisia "tunneihmisiä". Pötyä! Useimmiten noitten tunneryöppyjen takaa olen tunnistavinani oikein vanhan kunnon savolaisuuden. Ehkä he itse eivät sitten kykene analysoimaan omia vaikuttimiaan niin pitkälle että näkisivät oman käyttäytymisensä tarkoitushakuisuuden.

      Shamanismissa taas nuo tunneryöpyt ovat tavoitettavissa, mutta myös hallittavissa. Se perustuu itsetuntemukseen ja itsesuojeluvaistoon. On tunnettava toisen ihmisen tunnetila ja mielen muutokset, mutta on samalla terveesti pidettävä niihin välimatkaa. Mielenterveyspotilasta voi auttaa vain terve ihminen. Shamaanin on pakko olla terve.

      Voi olla että intuitiosta joutuu ALUKSI maksamaan kertomasi hinnan, mutta opiskelulla tuota mielen ailahtelevuutta voi oppia nopeasti hallitsemaan. Siitä tulee voimavara. Mieli ailahtelee NIIN HALUTTAESSA.

      Itse en hae zeniläistä viileää mielenharmoniaa juuri tästä syystä. Tarpeen vaatiessa on pakko syöstä ilmoille tulikivenkatkuiset vihat ja saatanalliset aggressiot. Tuollaisessa purkauksessa on Shivan tuhovoimaa ja luovaa uudistumista. Kun oikein pääsee irrottelemaan vaikka lahkolaissaarnaajille. niin sen jälkeen syntyy yleensä tosi hyviä ideoita. Kiitos vaan Mikolle ja Eskolle: tukenne luontouskonnoille on merkittävämpää kuin uskottekaan!

      • Wiccaksi isona

        Ehkä se on niin, että naispuolisella shamaanilla ailahtelee mieli herkemmin kuin miehellä, Topu?
        Eli siis se on se puhdas naisellinen puoli, joka tulee esiin???

        Herkkä ihmistuntemus on vain hyväksi, kaikille, itse asiassa... ;-)

        (ajatus karkas ihan täysin.... Anteeksi)

        Blessed be


      • Topu
        Wiccaksi isona kirjoitti:

        Ehkä se on niin, että naispuolisella shamaanilla ailahtelee mieli herkemmin kuin miehellä, Topu?
        Eli siis se on se puhdas naisellinen puoli, joka tulee esiin???

        Herkkä ihmistuntemus on vain hyväksi, kaikille, itse asiassa... ;-)

        (ajatus karkas ihan täysin.... Anteeksi)

        Blessed be

        Käyn aina varovaiseksi, kun aletaan puhua "mies- ja naisenergioista". Tai että naiset olisivat jotenkin ailahtelevaisempia kuin miehet. Saattaa tosin olla että tuo ailahtelevaisuus ilmenee eri tavoin.

        Tässä suhteessa minua kiinnostaa esimerkiksi kasvatus ja ympäristön vaikutus: mies ei voi näyttää ailahtelevaisuuttaan, koska ympäristö tulkitsee tämän "naismaisuudeksi".

        Olen itse pohjalainen. Pohjalaiset miehet ovat tunnetusti kautta historian ailahdelleet kahdella tavalla: myhäilleet itsekseen tai lyöneet puukolla - ehkä hieman karrikoiden :-)

        Kaikesta edeltävästä vetäisinkin johtopäätoksen että ailahtelevaisuuden taustalla on kasvatus ja ympäristö, mutta osaltaan myös henkilökohtainen perimä ja ajan myötä muokkautunut persoonallisuus. Eli: kaikki se mikä on opittua, on myös opittavissa pois.

        Intuitiivisuus ja empatiakyky ovat taas pitkälti - luovuuden tapaan - sidoksissa aivojen kykyyn muodostaa uusia linkityksiä. Olen lukenut tutkimuksista, joissa naisilla ja homoseksuaaleilla miehillä ilmeni aivotoiminnassa tiettyjä samankaltaisuuksia. Ne liittyivät nimenomaan empatiakykyyn ja tapaan jolla oikea- ja vasen aivolohko kommunikoivat keskenään. Siis tämä olisi sitä feminiiniä puolta, jos sellaista kerran haetaan. Mutta kyseessä on silloin nimenomaan intuitiivisuus - kyky jäsentää informaatiota vaihtoehtoisilla tavoilla ja löytää ongelmanratkaisussa opitusta poikkeavia järkeviä malleja. Ei siis erot persoonallisuudessa.

        Shamanismi perustuu pitkälti nimenomaan intuitiivisuuteen ja toisaalta opittuun ihmistuntemukseen. Shamanismi liittyy siis juuri edellä mainitsemani kaltaiseen "naisellisuuteen" aivotoiminnassa. Tämä ei tarkoita sitä että miehillä tämä ilmenisi nimenomaan homoseksuaalisuutena, vaan kykynä käyttää ajattelussa tehokkaammin hyväksi vaihtoehtoisia malleja.

        Itse olen hetero, mutta olen ollut mukana tieteellisessä tutkimuksessa, jossa ajatteluni todettiin ongelmanratkaisussa toimivan juuri em. tavalla. Tulos poikkesi huomattavan paljon keskiverto suomalaismiehen ajattelumallista. Tutkijan mukaan tuo ajattelumalli korreloi suoraan mm. henkilön arvomaailman kanssa. Tunnen siis varsin hyvin oman feminiinisen puoleni tässä suhteessa.

        Mutta edelleen mielestäni "mielen ailahtelut" ovat osa persoonallisuutta eikä tästä voi vetää johtopäätöstä että sillä olisi suoranaisesti tekemistä "herkkyydeksi" kutsutun intuitiivisuuden ja empatiakyvyn kanssa.


      • Ereshkigal

        >On tunnettava toisen ihmisen tunnetila ja mielen muutokset, mutta on samalla terveesti pidettävä niihin välimatkaa. Mielenterveyspotilasta voi auttaa vain terve ihminen. Shamaanin on pakko olla terve.

        Olenkin tässä jo pidempään epäillyt omaa terveyttäni. Luulin innoissani että pystyisin avaamaan uskovaisen ymmärtämään että hänen sanansa tulevat hänestä itsestään, eivät jumalasta. Hah ja suurempi hah.

        Välimatkaa on minun opiskeltava vielä rutosti!


      • Topu
        Ereshkigal kirjoitti:

        >On tunnettava toisen ihmisen tunnetila ja mielen muutokset, mutta on samalla terveesti pidettävä niihin välimatkaa. Mielenterveyspotilasta voi auttaa vain terve ihminen. Shamaanin on pakko olla terve.

        Olenkin tässä jo pidempään epäillyt omaa terveyttäni. Luulin innoissani että pystyisin avaamaan uskovaisen ymmärtämään että hänen sanansa tulevat hänestä itsestään, eivät jumalasta. Hah ja suurempi hah.

        Välimatkaa on minun opiskeltava vielä rutosti!

        Kaikkiahan ei tietenkään voi auttaa. Olen nähnyt läheltä opiskeluaikoinani, miten käy kun päässä alkaa oikein kunnolla heittää. Voi Luoja! Tästä asiasta pitäisi olla yleinen varoitus Opiskelija-asuntosäätiöitten papereissa!

        Anyway:

        1) Älä mene mukaan "lähimmäisesi" harhoihin.
        2) Älä "ojenna" hänen harhojaan, vaan pyydä perustelemaan ja miettimään niitä lähemmin.
        3) Pysy lujana omassa kannassasi että hän tarvitsee apua ja on harhainen.
        4) Kysy onko lähimmäisesi varmasti pysynyt lääkityksessään.
        5) Vältä ristiriitatilanteita.
        6) Varmista oma turvallisuutesi.
        7) Soita ambulanssi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe