Koiran kunnonkohotus

harrastaja11

meille muutti keväällä suomalainen, aikuinen rescue-noutaja. hyvin menee koiran kanssa muuten, mutta yksi ongelma meillä on. noutaja on fyysisesti, lihaksistoltaan omaan makuuni turhan huonossa kunnossa. luulen, että se vastaa sellaista peruskotikoirasohvaperunaa, eli liikunta ollut aika heikoissa kantimissa aiemmin.

minulla on itselläni ennestään 3 pk-rotuista koiraa, joiden kaikkien kanssa harrastetaan ja on harrastettu aktiivisesti maastolajeja, eli niillä kaikilla on erittäin hyvä lihaskunto. jopa eläkeläismalilla on parempi kunto kuin noutajalla. olen siis taipuvainen uskomaan että oikean ravinnon ja tekemisen ohella runsas liikunta ja hyvä fyysinen kunto ovat omiaan pitämään koiran kuin koiran terveenä vielä eläkeiässäkin.

noutajasta ei ole tarkoitus aikaansaada samanlaista harrastuskoiraa kuin muut koirani, mutta haluaisin, että sen kanssa voi käydä pääosin samat lenkit kuin muidenkin koirieni kanssa. nyt se on läkähdyksissä jo 5 kilometrin reippaasta lenkistä. ongelmana on myös se, että noutaja ei juokse itse vapaanakaan lainkaan, ei oikein edes innostamalla. ei ui myöskään.

onko jolla kulla kokemusta luonnostaan laiskotteluun taipuvaisen noutajan kunnonkohotuksesta, ja mahdollisesti vinkkejä antaa? ruokinnassa olen lisännyt normaaliaktiivisen koiran napujen sekaan lihaa proteiiniinlähteeksi, onko muita vinkkejä ruokintaan? aikaisemmat koirani ovat aina itse osanneet huolehtia liikunnastaan, eikä minulla ole kokemusta koiran kunnonkohotuksesta.

6

2429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos koira ei oo oppinu liikkumaan nii sun pittää alusta alkaen opettaa se siihen.
      jos 5km on koiran kunnolle liikaa se pittää puolittaa.

      alota vaikka 1-2 kilometrin mittasesta reippaasta lenkistä kerran päivässä, tai useamman kilometrin vähän vähemmän reippaasta lenkistä, viikon toistat samaa ja pikkuhiljaa pidennät matkaa tai nopeutta..
      viikon ku oot samalla matkalla reenannu nii joko lisäät nopeutta tai matkaa.. varaat kunnon kohotukseen useamman kuukauden.
      koiran mielestä lenkkeilyn pitää olla mukavaa, ja jos on huono kunto nii sehä on yhtä helevettiä maitohappoineen kaikkineen..

      pikkuhiljaa hyvä tulee, mutta jos se on tottunut vaan kävelylenkkeihin nii siihe voi mennä hetki ennenku se alakaa es miettimään että juokseminen vois olla mukavaa.. vähä kerrallaa nii hyvä tullee :)

      muista ruoka sen mukaan mitä se liikkuu, muute voi käyä nii että nousee vyötärölle :)

    • kunnon....

      Ruokintaan on minun kummankin koiran kasvattaja(metsästynoutajia) todennut että nappulaa ja lihaa tms ei saisi sotkea samalla aterialla. Syynä niiden erilainen koostumus ja koiran ruuansulatus.

      Itse olen antanut toisen ruuan nappulaa ja toisen ruuan Yrjölän puuroa, ohje löytyy netistä. kerran viikkoon koirat saavat myös järsiä lihaisaa luuta teurastajalta mutta se taitaa olla enemmänkin ajanviete;)

      • harrastaja11

        Sen verran tunnen koiran ruokintaa, että voin sanoa tuon olevan ihan puppua, että ei voisi samaan aikaa syöttää napua ja lihaa. Ja lihaisista luista saa kalsiumia, se niiden merkitys on. Kun kerran napuihin lisätään lihaa, elikä fosforin saanti lisääntyy.


      • HImpulla
        harrastaja11 kirjoitti:

        Sen verran tunnen koiran ruokintaa, että voin sanoa tuon olevan ihan puppua, että ei voisi samaan aikaa syöttää napua ja lihaa. Ja lihaisista luista saa kalsiumia, se niiden merkitys on. Kun kerran napuihin lisätään lihaa, elikä fosforin saanti lisääntyy.

        Meillä on myös sekarotuinen koira (pystykorva sekoitus), ja huomasin jo viime talvena että koiralla on hyvin huono kunto. Silloin päätin alkaa kohottamaan sen kuntoa. Aloitin lenkkeilemään kerran päivässä erilaisissa maastoissa, annoin koiran juosta vapaana metsässä ja lumisella pellolla, hyppiä ojien ja ns maastoesteiden yli pienellä polulla, käydä pyörältä käsin vähän enemmän reippaampia juoksulenkkejä ym. Nyt koiralla on selvästi parempi peruskunto, mutta vielä on kehitettävää.
        Ollaan aloitettu koiran kanssa nyt pääasiallisesti maastoesteet. Hypitään vasta samanlaisia kuin talvella (jtn 40-50cm puupölkkyjä) ja suurennetaan pikkuhiljaa. Maastoesteet on pienellä metsäpolulla. Polku ei ole mitenkään kovin tasainen joten se kehittää koiran tasapainoa ja keskittymiskykyä. Olen huomannut että koira hyppää mieluummin metsäpolulla esteitä, kuin kotona nurmikolla. Kaikkien kannattaa kokeilla(:
        Se käy myös yhä useammin juoksentelemassa metsässä vapaana. Toimii hyvin jos koira pysyy lähistöllä.

        Viesti vuoden myöhäsä, mutta toivotaan että joku edes saa apua 8)


      • kiitti vinkeistä
        HImpulla kirjoitti:

        Meillä on myös sekarotuinen koira (pystykorva sekoitus), ja huomasin jo viime talvena että koiralla on hyvin huono kunto. Silloin päätin alkaa kohottamaan sen kuntoa. Aloitin lenkkeilemään kerran päivässä erilaisissa maastoissa, annoin koiran juosta vapaana metsässä ja lumisella pellolla, hyppiä ojien ja ns maastoesteiden yli pienellä polulla, käydä pyörältä käsin vähän enemmän reippaampia juoksulenkkejä ym. Nyt koiralla on selvästi parempi peruskunto, mutta vielä on kehitettävää.
        Ollaan aloitettu koiran kanssa nyt pääasiallisesti maastoesteet. Hypitään vasta samanlaisia kuin talvella (jtn 40-50cm puupölkkyjä) ja suurennetaan pikkuhiljaa. Maastoesteet on pienellä metsäpolulla. Polku ei ole mitenkään kovin tasainen joten se kehittää koiran tasapainoa ja keskittymiskykyä. Olen huomannut että koira hyppää mieluummin metsäpolulla esteitä, kuin kotona nurmikolla. Kaikkien kannattaa kokeilla(:
        Se käy myös yhä useammin juoksentelemassa metsässä vapaana. Toimii hyvin jos koira pysyy lähistöllä.

        Viesti vuoden myöhäsä, mutta toivotaan että joku edes saa apua 8)

        Painiskelen itse kunnon kohotuksen kimpussa, siis koiran ;)) ja tästä viestiketjusta oli siihen hyötyä.


      • kultainennoutaja---
        kiitti vinkeistä kirjoitti:

        Painiskelen itse kunnon kohotuksen kimpussa, siis koiran ;)) ja tästä viestiketjusta oli siihen hyötyä.

        Samoin täällä yritetään kohottaa noutajan kuntoa, joten kiitos hyvistä vinkeistä =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      152
      6409
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3868
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1995
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1488
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe