U.S.A Asiaa

Kiinnostunut------

Suunnitelmissa muutto muutamiksi vuosiksi usaan.
Kertokaa ihmeessä kokemuksista.
Työluvat ym: asiat tiedossa.
Sosiaaliturva vaan ei samaa luokkaa kuin meillä suomessa, mutta kait sekin sitten rahalla hoituu.

Työlupa asia aika kinkkinen ja monimutkanen, aikeissa olisi enemmänkin oman flafkan perustaminen.
Onko keneläkkään palastalaisilla kokemuksia.

19

4094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • expect

      You'll get your questions answered here. Not many of us have started our own flafka (whatever that is).
      Your best bet is to contact the Embassy in Helsinki.

    • drama

      Tyolupa ym. asioita varmasti helpottaa, jos sulla on joku pateva syy, miksi haluat Jenkkeihin (puoliso, sukua, tms.). Millaista lafkaa meinasit perustaa? Taalla ei ole ihan talous huipussaan juuri nyt. Okyfirmoja se ei juurikaan haittaa, mutta tavallisissa pienemmissa yrityksissa tuntuu... Mutta oky-ihmisten trendi nyt on myos tuhlata mahdollisimman vahan, joten lykkya sinulle :)

      Kaiken kaikkiaan Suomi on enemman down-to-Earth kuin USA, taalla on aika hullua. Kansa on aivopesty suurempaan asteeseen kuin Suomessa, on oma havaintoni. Moni asia voi tuntua tosi pinnalliselta kun vertaa Suomen "kulttuuria" ja Jenkkien vastaavaa. Tietysti riippuu missa vietat aikaasi, ja millaiseen seuraan hakeudut. Tietysti taalta loytyy myos tosi ajattelevaista ja jarkevaa sakkia, mutta tama taho ei heti ensimmaisena pista silmaan -> taytyy vahan tietaa, mista etsia!

      Toisaalta, Amerikassa tormaa sellaiseen optimismiin ja positiiviseen henkeen toisinaan, joka on tosi ilahduttavaa. Voi puhua vapaasti vieraille ihmisille (paitsi Bostonissa ehka - siella on jotenkin tiukkapipoista jengia, heh) ja ihmiset on avuliaita ja ystavallisia, tosin tiettyyn pisteeseen asti. Jos olet liian persoonallinen, niin se saatetaan kokea pelottavana. Taalla kaikki nayttaa samanlaiselta enimmakseen - talot, tiet, autot, ihmiset, jne. Vaihtoehtovakea nakee vahemman, ellei asu jossain hip pikkukaupungissa tai NYC:ssa tai jossain.

      Luonto on upea! En tieda hyodyttiko tama mitaan, enimmakseen taisi olla kokemuksiani psykologiaan liittyen, voit kirjoittaa [email protected] jos haluat! Olen asunut taalla puolisen vuotta.

      • analyysia

        puolen vuoden kokemuksella! Etta ihan talotkin ovat kaikki samanlaisia, entas Suomen betonilaatikot? Ihmisten kirjoakaan et ole huomannut, taitaa viela jet-lag vaikuttaa.


      • Käytöstä
        analyysia kirjoitti:

        puolen vuoden kokemuksella! Etta ihan talotkin ovat kaikki samanlaisia, entas Suomen betonilaatikot? Ihmisten kirjoakaan et ole huomannut, taitaa viela jet-lag vaikuttaa.

        Todella asiallista käytöstä asialliseen kysymykseen...


      • muuta_
        analyysia kirjoitti:

        puolen vuoden kokemuksella! Etta ihan talotkin ovat kaikki samanlaisia, entas Suomen betonilaatikot? Ihmisten kirjoakaan et ole huomannut, taitaa viela jet-lag vaikuttaa.

        suosittelen että hommaat itelles äkkiä matkan jonnekin.uskallan väittää että tekis sun elämänkatsomukselle pelkästään hyvää.
        hyvät kesät;)


      • vielä opi
        muuta_ kirjoitti:

        suosittelen että hommaat itelles äkkiä matkan jonnekin.uskallan väittää että tekis sun elämänkatsomukselle pelkästään hyvää.
        hyvät kesät;)

        paljon. Täytyy elää ja asua useampi vuosi, käydä töissä, tutustua ihmisiin, lukea lehtiä, matkustella, ennenkuin alkaa ymmärtää jotain. Ensimmäinen vuosi on vain lomamatka.


    • Hemmo

      Minne päin olet muuttamassa? Esim. itärannikko, "keskimaa" ja länsirannikko ovat varsin erilaisia vähän joka suhteessa. Jo vierekkäisten paikkakuntien välillä on monenlaisia eroja, onhan kyseessä sentään Euroopan kokoinen läntti.

      "Sosiaaliturva vaan ei samaa luokkaa kuin meillä suomessa". Niinpä. USAhan ei kaivata sosiaalipummeja vaan sinne tullaan tekemään duunia.

      • Hemmo USA

        Miten sinä pystyt käyttämään Hemmo nimimerkkiä ?


    • neuvoja 123

      On viisumi jonka saa firman perustamisen perusteella, siina vaadittiin monta vuotta sitten miljoonan taalan paaomaa. On mahdollista etta nykyaan tuo vaadittava rahasumma on korkeampi.

      Ei ole mitaan 'tyolupaa' Amerikkaan, on tyoviisumeita jonka tyonantaja jarjestaa jos haluaa sen tehda ja saa luvan valtiolta, ja on noita yrityksen perustamis-viisumeita joissa omat vaatimuksensa.

      Venajalta saavat juutalaiset green cardin automaattisesti, joten ehka uuteen uskoon kaantyminen ja venajan kansalaisuuden hakeminen voisi olla realistisempaa kuin nuo 'tyolupa'-asioiden selvittamiset.

      Kannattaa kysya suurlahetystosta eika keskustelupalstoilta, mutta tassa oli vaan perustietoja.

    • ottaa selvää

      amerikan meiningistä. Jos todella haluat lähteä matkalle muutamaksi vuodeksi, ehdottaisin kuukauden parin lomaa täällä. Sinulla olisi mahdollisuus ihmetellä paikkoja ja rakentaa yhteyksiä (lakimiehet, muut suomalaiset joiden apuun ei kannata perustaa mitään, jne.)

      Suurlähetystön voit unohtaa heti. Heillä ei ole mitään intressiä auttaa USAan muuttavia.

      Yksinkertaisin keino muuttaa tänne on ostaa lippu ja lentää. Voit muuttaa turistiviisumisi työviisumiksi parhaiten paikan päällä. Yksi keino saada viralliset paperit, ellei sinulla satu olemaan miljoonaa matkalaukussa, on perustaa oma yhtiö ja antaa yhtiösi sponsoroida työlupaasi. Työluvan voit myöhemmin muuttaa green cardiksi ja kansalaisuudeksi.

      Asiat ovat paljon yksinkertaisempi hoitaa täällä kuin uskotkaan. Ota loma ja tule tutustumaan. Jos tietäisit tarkemmin minne päin maata halajat, olisi helpompi antaa tarkempia tietoja.

      Muista että täällä on kymmeniä miljoonia immeisiä ilman mitää papereita ja useat ovat eläneet maassa ikänsä. Liemeen joutuu vasta kun tekee rikoksen. Muuten viranomaiset eivät juuri välitä kuka on laillinen ja kuka on laiton mitä asukkaisiin tulee. Kunhan maksat verot, niin kukaan ei tule perääsi vaikka olisit maassa laittomasti. Tämä ei tarkoita sitä, että ehdottaisin laittomasti tuloa vaan sitä että käsittäisit paremmin maan ajattelun.

      Reippaasti tänne vaan ja siitä se lähtee.

      • Mutkat suoriksi?

        Miten minusta tuntuu että tässä yksinkertaistetaan asioita todella rajusti?

        Jos tämä väite on totta:

        "Muuten viranomaiset eivät juuri välitä kuka on laillinen ja kuka on laiton mitä asukkaisiin tulee. Kunhan maksat verot, niin kukaan ei tule perääsi vaikka olisit maassa laittomasti."

        Niin miksi USA:lla on niin järkyttävä ongelma laittoman maahanmuuton kanssa, ja miksi ihmisiä karkotetaan koko ajan, ja miksi laiton maahanmuuto on jopa poliittinen kysymys, ja miksi maahantulijoiden aikeista tentataan niin paljon?

        Joko et ole koskaan USA:ssa käynytkään ja olet pelkkä provo, tai sitten olet muuttanut sinne joskus 1960-luvulla ja aika on kullannut muistosi rajusti.

        Joka tapauksessa höpinäsi on törkeää ja edesvastuutonta.


      • Mari K

        Hei!

        Olen itsekkin hakemassa tyoviisumia ja olin juuri hakemassa tietoa internetista miten sita haetaan. Tietokone on hyva paikka hakea vahan tietoa asioista,silla aika moni on kuitenkin kaynyt saman asian lapi. Kuitenkaan kirjoittaja ei ole vastuussa kirjoituksistaan, joten ihan kaikkea ei kannata uskoa.Olen itse talla hetkella New Yorkissa ja olen aijemminkin ollut Americassa 10 kerta ja aina poistunut maasta 3kk jalkeen. Ensimmaisen kolmen kuukauden aikana kavin suomessa ja olin kaksi viikkoa ja toisen kolmen Canadassa ja olin yhteensa 9kk.

        Itse olen vaarien tietojen takia, joutunut vaikeuksiin, joten tiedan mista puhun.

        Suosittelen sinulle 3kk;n matkaa, silla et silloin tarvitse viisumia ja sinun ei tarvitse kayda paperi sotaa. Voit tutustua rauhassa ja matkustella eri osavaltioissa ja katsoa mihin haluat asettua, jos haluat muuttaa americaan.

        Itse olen aijemmin ollut Californiassa ja haaveilin joskus muuttavani sinne, mutta tulin nyt ensimmaisen kerran New Yorkiin ja voin sanoa, etta tama on se paikka jonne oikeasti haluan muuttaa.

        Americassa on kaikki tiukentunut, joten enaan ei voi kayda 3kk:n jalkeen hakemassa leimaa Canadasta tai Mexicosta;). Ystavani oli kolmen kuukauden american matkalla menossa kaymaan canadaan ja hanelle sanottiin, etta voit menna sinne, mutta et paase takaisin.

        Jos myos haet tyoviisumia, niin sinulla pitaa olla americassa ,joku tyonantaja, joka on vastuussa sinun tyoviisumista (sponssori). Ota itse selvaa aluksi mita kaikkea tarvitset ja ota vasta sitten yhteytta
        American Suurlähetystoon, kun sinulla on kaikki tiedossa. He eivat helpolla anna tyoviisumia ja ovat muutenkin vaikeita, joten ela lannistu. Americassa oman yrityksen perustaminen on todella kallista, joten mene aluksi tutustumaan ja mieti myohemmin tyontekoa.

        Americassa on paljon ihmisia laittomasti esim Mexocolaisia, jolla ei ole mitaan menetettavaa, mutta sita en suosittele suomalaisille. Kun kerran jaat kiinni, niin sinulla ei ole mitaan asiaa tahan maahan.

        Yksi tapa saada oleskelu tai tyoviisumi on menna naimisiin henkilon kanssa, jolla on jo nama asiat kunnossa. Tamakin on myos vaikeutunut, joten helppoa tieta ei ole!!


        Good luck!


      • suurlahetysto neuvoo
        Mari K kirjoitti:

        Hei!

        Olen itsekkin hakemassa tyoviisumia ja olin juuri hakemassa tietoa internetista miten sita haetaan. Tietokone on hyva paikka hakea vahan tietoa asioista,silla aika moni on kuitenkin kaynyt saman asian lapi. Kuitenkaan kirjoittaja ei ole vastuussa kirjoituksistaan, joten ihan kaikkea ei kannata uskoa.Olen itse talla hetkella New Yorkissa ja olen aijemminkin ollut Americassa 10 kerta ja aina poistunut maasta 3kk jalkeen. Ensimmaisen kolmen kuukauden aikana kavin suomessa ja olin kaksi viikkoa ja toisen kolmen Canadassa ja olin yhteensa 9kk.

        Itse olen vaarien tietojen takia, joutunut vaikeuksiin, joten tiedan mista puhun.

        Suosittelen sinulle 3kk;n matkaa, silla et silloin tarvitse viisumia ja sinun ei tarvitse kayda paperi sotaa. Voit tutustua rauhassa ja matkustella eri osavaltioissa ja katsoa mihin haluat asettua, jos haluat muuttaa americaan.

        Itse olen aijemmin ollut Californiassa ja haaveilin joskus muuttavani sinne, mutta tulin nyt ensimmaisen kerran New Yorkiin ja voin sanoa, etta tama on se paikka jonne oikeasti haluan muuttaa.

        Americassa on kaikki tiukentunut, joten enaan ei voi kayda 3kk:n jalkeen hakemassa leimaa Canadasta tai Mexicosta;). Ystavani oli kolmen kuukauden american matkalla menossa kaymaan canadaan ja hanelle sanottiin, etta voit menna sinne, mutta et paase takaisin.

        Jos myos haet tyoviisumia, niin sinulla pitaa olla americassa ,joku tyonantaja, joka on vastuussa sinun tyoviisumista (sponssori). Ota itse selvaa aluksi mita kaikkea tarvitset ja ota vasta sitten yhteytta
        American Suurlähetystoon, kun sinulla on kaikki tiedossa. He eivat helpolla anna tyoviisumia ja ovat muutenkin vaikeita, joten ela lannistu. Americassa oman yrityksen perustaminen on todella kallista, joten mene aluksi tutustumaan ja mieti myohemmin tyontekoa.

        Americassa on paljon ihmisia laittomasti esim Mexocolaisia, jolla ei ole mitaan menetettavaa, mutta sita en suosittele suomalaisille. Kun kerran jaat kiinni, niin sinulla ei ole mitaan asiaa tahan maahan.

        Yksi tapa saada oleskelu tai tyoviisumi on menna naimisiin henkilon kanssa, jolla on jo nama asiat kunnossa. Tamakin on myos vaikeutunut, joten helppoa tieta ei ole!!


        Good luck!

        Koska et osaa kirjoittaa oikein tavallisia suomen kielen sanoja kuten 'Amerikka' tai 'Kanada' oletan etta et ole suomalainen.

        Olen samaa mielta, laittomasti maassaolo on erittain paha asia. Tuntuu hirvealta etta joku menisi naimisiin jonkun Amerikan kansalaisuuden hankkineen kanssa vaan saadakseen kansalaisuuden, ja se on laitonta.

        Valitettavasti tallaista porukkaa kuitenkin on paljon kehitysmaista, kuten Venajalta, Romaniasta ja Puolasta, seka varmasti monesta muusta vahemman kehittyneesta maasta.

        Toisaalta, muutenhan nama ihmiset olisivat Suomessa tai muussa EU-maassa anomassa starttirahoja ym.

        Suomalainen voi tosiaan olla ilman viisumia lomalla 90 paivaa. Pidempaan oleskeluun lahetysto antaa neuvoja.


    • ja siitä se lähtee

      elämä amerikassa.

      tere tulemast

    • neuvoja 123

      Tuossa muutama neuvoi etta firman perustamisen perusteella (ilman vaadittava paaomaa jne) voi jarjestaa itselleen viisumin, tama ei pida paikkaansa, kysy suurlahetystosta.

      Laittomasti toki voi olla missa maassa tahansa ja perustaa firmoja mutta sellaiseen neuvominen on vastuutonta.

      Kaikki tiedot ovat myos uscis: n sivuilla netissa ilmaiseksi saatavana. Siella on myos tuo sijoittaja-kategoria selostettuna, siihen vaaditaan miljoonan taalan sijoitus, joillain alueilla riittaa 500k.

      Ei ole tarkoitus lannistaa mutta nuo neuvot olivat mielestani erittain torkeita ja vastuuttomia.

      • toihin

        ei kannata menna. Se on todella huono neuvo. Vaikka maksaa veroja, voi vallan hyvin jaada kiinni. Kokemuksesta tiedan, koska olin yhdessa firmassa, johon tehtiin tarkastus, ja laittomat heitettiin pihalle. Tarkastivat kaikki tyontekijoiden henk.tiedot. Noin 20 henkiloa jai kiinni, kaikilla heilla USA sos. turvatunnus ja osa ollut maassa yli 20v. En tieda, miten niille laittomille kavi. Itse olen asunut maassa melkein 20 vuotta, koko ajan laillisesti.

        Jokainen tehkoon kuten haluaa, mutta kannattaa varautua myos seurauksiin.


    • Hyvin perinteinen tapa saada jalka oven väliin USA:ssa on ollut lähteä sinne opiskelemaan. Henkilölle, joka ei aikaisemmin ole asunut maassa, opiskeluaika antaa erinomaisen mahdollisuuden tutustua maahan ja mahdollisuuksiin.

      Asuin itse kuutisen vuotta USA:ssa 70-luvulla. Suoritin sinä aikana kaksi yliopistollista lopputkintoa ja kävin samanaikaisesti työssä. Minun maassaoleskeluani helpotti se, että menin green cardin omaavan henkilön kanssa naimisiin ja sa5n siten itse ongelmitta green cardin.

      On tietenkin syytä olla selvillä viranomaisvaatimuksista. Viranomaisten suhtautuminen maahanmuuttoa suunnitteleviin saattaa kuitenkin olla lannistava. Niinpä muiden omakohtaiset kokemukset voivat olla varsin hyödyllisiä faktatietojen ohella.

      Mahdollisuudet kannattaa tutkia huolella ja hankkia mahdollisimman oikeaa tietoa.

    • mailmanvalloittaja

      Entä jos perustaa jenkkeihin yrityksen ja liikekumppanina amerikan kansalainen?

      • reissannut on

        Hei.
        Kyllä jenkkilään pääsee yrityksen perustamalla eikä se nyt oikeasti paljoa maksa. noi pääoma jutut mistä joku mainitsi on totta mutta suomesta käsin voi perustaa yrityksen valtoihin ja kun yritys on pystyssä ja sillä on ihan oikea tilitoimisto niin voi anoa bisnes viisumia millä toimii tosin tässä vaiheessa olisi kyllä hyvä olla oikeita kauppasuhteita ja se että on valloissa yhtiökumppani on helvatin hyvä.

        Tiedän koska itse aloitin maahantuonnin näin kiitos ja hei hei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      1992
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1897
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      19
      1587
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1380
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe