Kuinka monelle tuli G. Grindelwaldin rakennuttaman Nurmengardin vankilan portissa lukevasta tekstistä "Yhteiseksi hyväksi" (ja taikaministeriön patsaan tekstistä "taika on valtaa") mieleen "Arbeit macht frei" (työ vapauttaa) ja "Jedem das seine" (jokaiselle omansa) natsien keskitysleirien porteilla?
Grindelwald kopioi merkkinsä kuoleman varjelusten merkistä. Myös Hitlerin hakaristimerkki oli hyvyyden merkki, tosin Hitlerkin varmaan toimi mielestään "yhteiseksi hyväksi".
Nimi Azkaban muistuttaa jonkin verran Auschwitzia. Eikös Voldemort tehnyt siitä keskitysleirin "kuraverisille" vikassa kirjassa?
Nurmengard, Grindelwald
3
954
Vastaukset 3
- CassandraButterfly
Olen jo ensimmäisestä Potterista asti nähnyt yhtäläisyyksiä Voldemortin ja Hitlerin tavoitteissa... ''Kelvottomien'' poissiistiminen ja ''vahvojen ja oikeanlaisten'' hallitseminen.
- huomattu aika
monesti, mutta J.K Rowling on itse haastattelussa sanonut että ainakaan tarkoituksellista yhteyttä tai viittauksia ei ole.
kirjoissahan on se hyvä puoli että ihminen voi omassa päässään rakentaa loput kertomuksesta/tarinasta, toimii näissä. - Vertauksia
huomattu aika kirjoitti:
monesti, mutta J.K Rowling on itse haastattelussa sanonut että ainakaan tarkoituksellista yhteyttä tai viittauksia ei ole.
kirjoissahan on se hyvä puoli että ihminen voi omassa päässään rakentaa loput kertomuksesta/tarinasta, toimii näissä.löytyy kaikkialta! Ettei sitä ihan suoraan voi sanoa natsien kopioimiseksi, kun ennen natsejaki näitä on käytetty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3571106- 71748
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37696- 49590
- 41588
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht320496Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19481- 75471
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459