KIELIMATKA MALTALLE

lähtijä

siis,

Olisin lähdössä maltalle STS:n kielimatkalle opiskelemaan englantia (10-18v).
Majoittuisin isäntäperheeseen.
Haluaisin kysyä joltain kokemuksia tai vinkkejä?
kuten, millainen oma isäntäperheesi ja millaista opetus oli.
kiitos paljon jo etukäteen.

15

5438

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iitatiita

      Olin Maltalla St.paul's bayssä pari viikkoa kielikurssilla ja asuin isäntäperheessä toisen suomalaistytön kanssa. Matka oli todella mukava, isäntäperhe huolehti niin ruuasta kuin kännykkäni katoamisestakin, mutta antoivat silti meille tarpeeksi omaa aikaa ja valtuuksia.
      Kaikki perheet ovat tietenkin erilaisia, mutta yhteisistä säännöistä (kotiintuloajat, ruokailu tms.) kannattaa sopia jo heti alussa, ettei tule väärinkäsityksiä.
      Malta on todella mukava paikka. Satuin kyllä olemaan siellä pahimman helleaallon aikaan. Rantoja on vähän vaikea löytää, koska ne ovat aika kaukana kaupungeista, mutta järjestö varmasti järkkää jonkun rantareissun (toivottavasti golden baylle, se on mahtava paikka ja mm. brad pitt on ollut siellä troijan kuvauksissa...)
      Lähde vain ennakkoluulottomasti matkaan ja pidä silmät auki, jos eksyt tai olet muuten pulassa, voit kysyä aina apua paikallisilta, koska kaikki maltalla puhuvat englantia.

    • äiskäs

      Varo alkoholia!!Sain juuri viestin, tyttäreni 16v on Maltalle kielimatkalla. Jäi kaljapullo kädessä kiinni ja tulee huomenna kotiin. Ehti olla 4 päivää! Olen tosi pettynyt, itseeni ja tyttööni. Enkö ole osannut kasvattaa häntä. Eli varoitus kaikille lähtijöille, unohtakaa alkoholi!!! Selittelyt ei auta, alkoholi kielto on ehdoton.

    • maltalle

      siis ootko jo ollut vai meetkö vasta nyt kesänä mä meen nyt kesänä maltalle (10-18) mutta en isäntäperheeseen ja olisin siellä 3 viikkoa. entäs sä?

      • lähtijä

        tänä kesänä tuli leirejä päällekkäin niin pääsen maltalle vasta ensi vuonna =(
        kerro sitten millasta oli!


      • Loule
        lähtijä kirjoitti:

        tänä kesänä tuli leirejä päällekkäin niin pääsen maltalle vasta ensi vuonna =(
        kerro sitten millasta oli!

        Oot menossa kesällä 2010? Minä myös. EF:n kautta kuitenkin, sts vaikutti huonolta eikä sivuilta löytynyt asianmukaista tietoa, mutta saatan olla väärässäkin. Olin aluksi menossa isäntäperheeseen, mutta sisareni oli juuri kuukauden italiassa kielimatkalla, ja isäntäperhe oli aivan kamala. Ja kuulin että maltalaiset perheet ovat hyvinkin köyhiä ja isäntäperheissä on usein huonot oltavat juuri sen takia. Global Villagessa on myös enemmän muita ja on helpompi tutustua uusiin ihmisiin. Oon lähdössä yksin, ilman tuttuja ja toivon tutustuvani uusiin ihmisiin. Yks syy miksi menen EF:n kautta on se että ryhmät ovat 13-18 vuotiaille, itse olen silloin miltei 15, ja minusta olisi ärsyttävää jos siellä olisi joitain 10 vuotiaita.. Kuinka vanha olet kun lähdet? Entä minne? Minä menen St. Julian'siin.


      • Anxuuuuu

        Siistii :) Itekkin oon lähössä Maltalle kesällä 2011! Kun tänä kesänä ei vanhemmat vielä päästäny. Täytän sillon 14, ja aiks pääsen. En oo varma meenkö perheeseen vai sinne ihme Clobal Villegeen? Mitä mieltä ootte, saatan varmaan mennä Clobal Villageenkin, vaikka aluksi halusin paljon isäntä perheeseen..:D Toivottavasti sitten nähään siellä Maltalla! Mä lähen sinne varmaan kesäkuussa, jo ensimmäisillä viikoilla ja aattelin olla 2-3 viikkoo.. En osaa päättää.;)


      • Marge24
        Anxuuuuu kirjoitti:

        Siistii :) Itekkin oon lähössä Maltalle kesällä 2011! Kun tänä kesänä ei vanhemmat vielä päästäny. Täytän sillon 14, ja aiks pääsen. En oo varma meenkö perheeseen vai sinne ihme Clobal Villegeen? Mitä mieltä ootte, saatan varmaan mennä Clobal Villageenkin, vaikka aluksi halusin paljon isäntä perheeseen..:D Toivottavasti sitten nähään siellä Maltalla! Mä lähen sinne varmaan kesäkuussa, jo ensimmäisillä viikoilla ja aattelin olla 2-3 viikkoo.. En osaa päättää.;)

        Kielimatkat on kaikki hyviä, jos vaan itse osaa käyttäytyä ja pysyä kaukana alkoholista. Olen itse nähnyt kun liiderit dokaa nuorten kanssa ja sitten nuoret lähetetään kotiin. On yleisempää, että EF:n matkoilata tullaan nopeasti kotiin. Syynä on se, että EF järjestää todella huonosti matkat. Kouluun pääsemisestä joutuu huolehtimaan itse, ( sun pitää itse järjestää koulumatkat ja vielä maksaa ne itse) ohjattua vapaa-ajan toimintaa on niukasti ja se on surkeaa. Vapaa-aikaa on siis paljon, ja Maltalle kenelle vaan myydään kaljaa, vaikka ikäraja on 16v. Globale village on "asuntola" tyyppinen "hotelli", jossa kaikki majoittuu. Meteli on uskomatonta, eikä kukaan osaa pitää järjestystä ja ruoka on aikaa surkeaa. Sämpylä ja chipsejä aamusta iltaan. Houkutus näissä globale villagessä nauttia alkholia on todella suuri. Isäntäperhe on tässä mielessä parempi vaihtoehto. Toisaalta ne bussikuljetukset voivat olla rasittavia, kun ei tiedä millä bussilla pitää mennä ja tulla. Liideriltä on turha odottaa apua.

        Jos matkustat sts:n kautta, on matka huomattavasti turvallisempi ja vapaa-aika hyvin järjesetty. Huono puoli on se, että se on huomattavasti kalliimpi. Hintaa voi kertyä jopa 2300 e, jos sinulla on explorer passi ja italianretki mukana. Hintaan kuuluu myös valmiiksi maksettu bussikuletus, millä myös mennään kaikille retkille. Huonoa STS:n reissussa on se, että ne harhauttaa tietoa vanhemmille, eikä informaatio kulje. Munkin piti olla perheessä, missä oli tietyt edellytykset. En päässyt lähellekkään semmoista paikkaa. Pyykit jouduin kuuraamaan itse käsin, suihkua sai käyttää kerran päivässä, ruokaa oli naftisti ja perheessä oli ennestään samanikäisiä nuoria ja dokas koko ajan. Lisäksi, vaikka oltiin maksettu kaikista retkistä, niin paikan päällä minulle myytiin kaksi reissua lisää joista maksoin todella paljon. Näistä reissuista mun vanhemia ei oltu informoitu mienkään. Mutsi veti vähän herneet nenään ja haukkui STS:n pystyyn. Muutenkin mutsilla oli todella vaikeeta saada tietoa koska retket ja muut vapaa-ajan jutut järjestettiin. Selvisi sitten paikan päällää, että niitä ei ole edes valmiiksi suunniteltu. Epäilen, että se johtuu juuri siitä, että ne haluaa myydä vielä ylimääräisiä retkiä ja heti alussa, kun kaikilla nuorilla on rahaa. Ihan suoraan kusetusta ja rahastusta. Perheessä ei ollut nettiyhteyksiä, joten ei voinut edes meilata himaan.

        joten loppujen lopuksi suosittelen ennemmin EF:n matkoja. Suosittelen isäntäperhettä. Varmista, että perheessä on netti käytössä, niin sun mutsis voi olla etukateen niihin yhteydessä. Varmista myös, että saat käyttää kodin pyykinkonetta ja , että perhe auttaa sinua alussa bussin kanssa. Ota selvää vapaa-ajan toiminnasta ja osallistu niihin. Meette rantaan löhömään ja teette retkiä. Lisäksi on vielä diskot. Muista vaan pysyä kaukana viinasta ja kaljasta vaikka kuka tarjoiasi sinulle. Lykkyä tykö!


      • Peter 15
        Marge24 kirjoitti:

        Kielimatkat on kaikki hyviä, jos vaan itse osaa käyttäytyä ja pysyä kaukana alkoholista. Olen itse nähnyt kun liiderit dokaa nuorten kanssa ja sitten nuoret lähetetään kotiin. On yleisempää, että EF:n matkoilata tullaan nopeasti kotiin. Syynä on se, että EF järjestää todella huonosti matkat. Kouluun pääsemisestä joutuu huolehtimaan itse, ( sun pitää itse järjestää koulumatkat ja vielä maksaa ne itse) ohjattua vapaa-ajan toimintaa on niukasti ja se on surkeaa. Vapaa-aikaa on siis paljon, ja Maltalle kenelle vaan myydään kaljaa, vaikka ikäraja on 16v. Globale village on "asuntola" tyyppinen "hotelli", jossa kaikki majoittuu. Meteli on uskomatonta, eikä kukaan osaa pitää järjestystä ja ruoka on aikaa surkeaa. Sämpylä ja chipsejä aamusta iltaan. Houkutus näissä globale villagessä nauttia alkholia on todella suuri. Isäntäperhe on tässä mielessä parempi vaihtoehto. Toisaalta ne bussikuljetukset voivat olla rasittavia, kun ei tiedä millä bussilla pitää mennä ja tulla. Liideriltä on turha odottaa apua.

        Jos matkustat sts:n kautta, on matka huomattavasti turvallisempi ja vapaa-aika hyvin järjesetty. Huono puoli on se, että se on huomattavasti kalliimpi. Hintaa voi kertyä jopa 2300 e, jos sinulla on explorer passi ja italianretki mukana. Hintaan kuuluu myös valmiiksi maksettu bussikuletus, millä myös mennään kaikille retkille. Huonoa STS:n reissussa on se, että ne harhauttaa tietoa vanhemmille, eikä informaatio kulje. Munkin piti olla perheessä, missä oli tietyt edellytykset. En päässyt lähellekkään semmoista paikkaa. Pyykit jouduin kuuraamaan itse käsin, suihkua sai käyttää kerran päivässä, ruokaa oli naftisti ja perheessä oli ennestään samanikäisiä nuoria ja dokas koko ajan. Lisäksi, vaikka oltiin maksettu kaikista retkistä, niin paikan päällä minulle myytiin kaksi reissua lisää joista maksoin todella paljon. Näistä reissuista mun vanhemia ei oltu informoitu mienkään. Mutsi veti vähän herneet nenään ja haukkui STS:n pystyyn. Muutenkin mutsilla oli todella vaikeeta saada tietoa koska retket ja muut vapaa-ajan jutut järjestettiin. Selvisi sitten paikan päällää, että niitä ei ole edes valmiiksi suunniteltu. Epäilen, että se johtuu juuri siitä, että ne haluaa myydä vielä ylimääräisiä retkiä ja heti alussa, kun kaikilla nuorilla on rahaa. Ihan suoraan kusetusta ja rahastusta. Perheessä ei ollut nettiyhteyksiä, joten ei voinut edes meilata himaan.

        joten loppujen lopuksi suosittelen ennemmin EF:n matkoja. Suosittelen isäntäperhettä. Varmista, että perheessä on netti käytössä, niin sun mutsis voi olla etukateen niihin yhteydessä. Varmista myös, että saat käyttää kodin pyykinkonetta ja , että perhe auttaa sinua alussa bussin kanssa. Ota selvää vapaa-ajan toiminnasta ja osallistu niihin. Meette rantaan löhömään ja teette retkiä. Lisäksi on vielä diskot. Muista vaan pysyä kaukana viinasta ja kaljasta vaikka kuka tarjoiasi sinulle. Lykkyä tykö!

        Olen ihan samaa mieltä kun marge 24. Mulle kävi ihan samoin. Joo, eikä ne tiiä mitään siell toimistoss. Meidän liideri oli ihan hukassa kun tultiin Maltalle. Se vaan sano, että se oli sen eka kerta Maltalla.....todella ammattimaista...En ikinä enään mene STS:n kielikurssille, vaikka saisin ilmaitteeksi.


      • Älä luota sts:ään
        Peter 15 kirjoitti:

        Olen ihan samaa mieltä kun marge 24. Mulle kävi ihan samoin. Joo, eikä ne tiiä mitään siell toimistoss. Meidän liideri oli ihan hukassa kun tultiin Maltalle. Se vaan sano, että se oli sen eka kerta Maltalla.....todella ammattimaista...En ikinä enään mene STS:n kielikurssille, vaikka saisin ilmaitteeksi.

        Malta 14.7-3.8.2010

        Sälli tulee huomenna kotiin. Matka oli kallis (2309e) ja siihen kuului kaikki vapaa-ajan aktiviteetti ja retket. Näin siis luulin. Heti perille tultua hänelle myytiin vanhempien tietämättä kaksi retkeä lisää, josta hän maksoi 60e. Toinen retkistä tehtiin kolmannella viikolla uudestaan ja silloin se liiderin mukaan kuului hintaa. Hänelle siis myytiin jo maksettu retki kahteen kertaan! KAIKILLE VANHEMMILLE TIEDOKSI, ETTÄ STS:LLÄ EI OLE OIKEUTTA MYYDÄ ALAIKÄISILLE YHTÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ RETKEÄ VANHEMPIEN TIETÄMÄTTÄ PAIKAN PÄÄLLÄ. KULUTTAJAOIKEUSNEUVOJAN MUKAAN 15V. EI OLE OIKEUSTOIMIKELPOINEN. Joten, kaikki vanhemmat, jos teille on käynyt näin, tehkää reklamaatio ja vaatikaa rahat takaisin!!!!!! Ja vielä semmoinen juttu, että jos teille sanotaan, että liiderit ovat koulutettuja ja päteviä nuoriso-ohjaajia, niin se ei pidä paikkansa. Suurin osa on seikkailumielessä lähtenyt sts:n järjestämälle koulutustilaisuuteen, ja niin heistä tulee "nuoriso-ohjaajia" ja he kantavat vastuun noin 5-10v nuoremmista asiakkaista.....


      • St. Julian`s 07/2010
        Älä luota sts:ään kirjoitti:

        Malta 14.7-3.8.2010

        Sälli tulee huomenna kotiin. Matka oli kallis (2309e) ja siihen kuului kaikki vapaa-ajan aktiviteetti ja retket. Näin siis luulin. Heti perille tultua hänelle myytiin vanhempien tietämättä kaksi retkeä lisää, josta hän maksoi 60e. Toinen retkistä tehtiin kolmannella viikolla uudestaan ja silloin se liiderin mukaan kuului hintaa. Hänelle siis myytiin jo maksettu retki kahteen kertaan! KAIKILLE VANHEMMILLE TIEDOKSI, ETTÄ STS:LLÄ EI OLE OIKEUTTA MYYDÄ ALAIKÄISILLE YHTÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ RETKEÄ VANHEMPIEN TIETÄMÄTTÄ PAIKAN PÄÄLLÄ. KULUTTAJAOIKEUSNEUVOJAN MUKAAN 15V. EI OLE OIKEUSTOIMIKELPOINEN. Joten, kaikki vanhemmat, jos teille on käynyt näin, tehkää reklamaatio ja vaatikaa rahat takaisin!!!!!! Ja vielä semmoinen juttu, että jos teille sanotaan, että liiderit ovat koulutettuja ja päteviä nuoriso-ohjaajia, niin se ei pidä paikkansa. Suurin osa on seikkailumielessä lähtenyt sts:n järjestämälle koulutustilaisuuteen, ja niin heistä tulee "nuoriso-ohjaajia" ja he kantavat vastuun noin 5-10v nuoremmista asiakkaista.....

        Muutama sana EF:n matkoista. Aktiviteetit joihin on PAKKO osallistua on takoitettu nuoremmille, ei 17 vuotiaille. Baareihin suomalaiset ei saa mennä (ikäräja niihin nykyään 17v) vaikka ei alkoholia nauttisikaan. Ja jos käy niin että jää kiinni alkoholin käytöstä, lähtö kotiin ilman selittelyjä on seuraavana päivänä. Omalla kustannuksella ja yksin! Maltalla iltaelämä on todella vilkasta ja baareihin miltei revitään sisään. Alkoholia myydään 2 yhden hinnalla ja kaikin muin mahdollisin keinoin jotta saataisiin nuoria baariin. Liidereitä löytyy ihan laidasta laitaan. Osa dokailee nuorten kanssa iltaisin ja sairastaa seuraavan päivän krapulaa. Osa on lähettämässä heti kotiin jos tapaa nuoren nauttimassa alkoholia. Tämä jos mikä ihmetyttää että linja ei ole yhtenäinen. Esimerkkejä näistä tapauksista on vaikka kuinka paljon. Kyllä siinä on nuoren vaikea olla tiukkana kun kaverit käy baareissa ja ostaa alkoholia (tässä tapauksessa ei suomalaisia) eikä liiderit puutu asiaan mitenkään. Jos sitten itse erehdyt tekemään saman ja liideri osuu paikalle niin EI MUUTA KUN SEURAAVALLA KONEELLA KOTISUOMEEN!


    • SUMMER2012IWATEU

      HEJDÅ ! Onko kukaan menoossa ens kesänä maltalle st pauls baylle 3 viikoks EF kautta kielikurssille mää oon ja ootan sitä iha TOSITOSI paljon !!!!! ;) mutta HUOMHUOM meen junior kurssille ,oon siis nyt 13 ens kesänä 14 , ku äiti sanoo et ekalla kielimatkalla pitää meenää sinne junior kurssille ! :_D oon muuten matkustanu aikas paljon oon käyny 12 maassa mutta ilman perhettä en oo käynyt ja oon aika itsenäinen (kai?) joten ootan ens kesää NIIIIIIN paljon !

    • serfh

      tiesittekö että paska on parempaa pakastettuna

      • omgentienny

        Oikeestikko?!?!!?!?!?!?!!?!?!?!?!?!?!!? MIKSET HETI SANONU😃😃😃😃😃


    • Vierailija12

      Moi! Mä oon lähössä ensi kesänä EF:n kautta Maltalle kielimatkalle kahdeksi viikoksi ja majoitun asuntolassa. Valitsin itselleni international ryhmän, koska ajattelin, että siinä oppisi paremmin englantia, kuin classic style ryhmässä, koska international on kansainvälinen ryhmä eikö siinä ole ollenkaan suomenkielistä opettajaa. Se taas merkitsee sitä, että oppitunneilla on yritettävä ymmärtää asiat englannin kielellä, ilman suomenkielistä avustusta. Odotan matkaa jo nyt ihan sikana , enkä jaksa odottaa kesää!

      Mulla on aikalailla sama mielipide, kuin kaikilla aiemmin kommentoineilla. Alkoholi kannattaa unohtaa kokonaan matkan ajaksi ja pysyä siitä kaukana. Kielimatka ei ole mikään ryyppyreissu. Vaikka kielimatkoilla on EF diskoja ja rantabileitä yms. niin nekin ovat täysin päihteettömiä. EF:n säännöt kieltävät päihteiden käytön matkan aikana ja jos niitä rikkoo, sinut lähetetään omakustanteisesti kotiin! Matkasta voi varmasti nauttia ihan yhtä paljon ilman päihteitäkin, joten suosittelen lämpimästi unohtamaan ne! :)

      Jos sua kiinnostaa lukea lisää EF:n kielimatkoista, niin löydät tietoa EF:n nettisivuilta, osoitteesta: www.ef.fi

      • Anonyymi

        Miten kielimatka meni?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe