Jos olet aikeissa hakea itsellesi kissanpennun, ole tarkkana!
Vastuullinen pennun antaja tai myyjä luovuttaa pennun aikaisintaan 12 viikon iässä. Parhaat ovat käyttäneet ne ennen luovutusta rokotuksessakin ja tehneet madotukset. Rokotuksesta hän antaa sinulle rokotustodistuksen (kissan terveyskortin).
Katso, että pennuilla tai emolla ei ole epäsiistin näköiset korvat (jos siellä tummanruskeaa töhnää, siellä on melko varmasti korvapunkit). Katso myös, että pentujen silmät eivät rähmi tai vuoda ja että pyllyn seutu on siisti, ei ripulia.
Maalla villisti lisääntyneillä kissoilla on usein myös tauteja, jotka ovat tarttuneet pentuun ja moni pentu kuoleekin sitten yllättäen jo pienenä uuden omistajan suureksi suruksi.
Pennusta ei tiedä sitäkään, millainen luonne sille kehittyy. Jos haluat esim. sylikissan, varmimmin sellaisen löydät esim. löytöeläinkodista. Siellä on aikuisia kissoja, joista hoitajat osaavat kertoa, millainen luonne niillä on.
Muutenkin ottamalla navettakissan tuet maalla vallitsevaa tapaa antaa kissojen lisääntyä holtittomasti, kunnes emo kuolee. Eivätkä monet siellä laikkauta emoja, mieluummin tappavat pennut, jos ei kukaan niitä ota... ja antavat pentuja kenelle vain. Kun joku niitä säälistä ottaa, sama kärsimys jatkuu aina vain. - Mieti siis haluatko oikeasti ottaa pennun, joka on alkuvaiheessa yleensä aika villikin ja joka voi kuolla yllättäen ja kun löytöeläintalot ovat täynnä kotia odottavia hyljättyjä hyviksi todettuja kissoja...
Harkitse tarkkaan, onko sinusta kissan emoksi. Muista, että kissan pitäminen tulee kalliiksi. Laadukas kissanruoka maksaa paljon ja hiekkaa kuluu, mutta kalleinta on eläinlääkärireissut, joita jokaiselle tulee elämänsä aikana useita, n. 100-300 €/reissu. Kun otat kissan, varaudu siihen, että siitä tulee sinulle perheenjäsen, joka elää kanssasi seuraavat yli 10 vuotta, jotkut lähemmäs 20 v. - Kissa, kuten ihminenkin on tunteva olento, jota ei voi noin vain hyljätä heti kun tulee toisenlaisia lomasuunnitelmia tai perheeseen syntyy vauva.
Jos kuitenkin päädyt hankkimaan kissan, niin onnellista ja pitkää elämää kissaystäväsi kanssa!
Olkaa pentujen ostajat VAROVAISIA
7
765
Vastaukset
- kesäkissoja vastaan
Mä laitoin viestin,että koiratarha kauppaa lehdessä 10-viikkosia pentuja.Viesti poistettiin.Syy?Eihän sen mun vikani ole jos he toimivat omia sääntöjään vastaan.Mutta ihan oikeassa olet:kissat eivät ole ilmaisia.Joku pyysi täällä ilmaiseksi kissanpentua.Heräsi heti epäluulo.Kesäkissoja etsitään ilmatteeks.Ei perheeseen tulevaa rakastettavaa lemmikkiä.Toiset kyllä tyrkyttääkin niitä ilmatteeks.Eli ei ole siis hoidettuja eikä madotettuja.
- kortsikka
Fiksua tekstiä teiltä kahdelta. Meidän tyttökissa joka nyt onnellisen vahingon kautta raskaana sai meiltä hyvän kodin viisi vuotta sitten. Kissa löytyi tien varresta muovipussista. Koiraa ulkoiluttanut nainen oli kuullut pientä vikinää ja kun koira myös kiinnostui äänestä hän kurkkasi tienpientareelle jossa oli muovipussi. Nainen kokeili jalalalla pussia joka heiman liikahti. Sieltä löytyi pieni kissa jonka toimitettiin eläinsuojeluun josta minä annoin sille kodin.
Ilmeisesti joku oli ajavasta autosta pussin tienpientareelle heittänyt. Olikohan kissa kirjava sellainen ettei se ollut kellekkään kelvannut vaan se piti muuten hävittää.
- pollaripollaripollari
koska tulee ensimmäinen kissapoliisi paikalle tänä kesänä. Meillä on nyt 10 viikkonen pentu, koska emo oli hylännyt jo pennut. Kissanhiekka ei maksa niin paljoa jos käyttää pellettejä. Eikä eläinlääkäri reissut tule kalliiksi jos hoitaa kissoja hyvin. Kissanruoasta vielä sen verran, että ei se tule maksamaan niin paljoa kun ostaa ne tarjousten perusteella eläinliikkeistä. Eikö se ole kuitenkin hyvä että kissoja joka tapauksessa annetaan ilmaiseksi kuin se että ne lopetetaan. Olen kesäkissoja vastaan aivan kuten sinäkin, mutta miksi ihmeessä niistä pennuista pitää maksaa esim. 50-100e?Ja perhe tai henkilö joka ottaa kissanpennun ilmaiseksi, sinun olettamuksen mukaan ei hoida kissaa kunnolla. Esim rokota. Olen onnellinen kissan omistaja. 2 aikuista ja 1 pentu. Ja olin onnellinen kun sain auttaa kissojen omistajaa ottamalla sieltä pennun itselleni ja hoitaa sen itse. Sinulla ei taida olla muuta tekemistä, kuin kirjoitella tänne moraalisia asioita. Kyllä ne ihmiset tietää jo että pennun voi LUOVUTTAA 12 viikon ikäisenä!
- kesäkissoja vastaan
Jos kissanpentuja tyrkytetään ilmaiseksi,ei niihin ole mitään kulutettukaan eli hädintuskin ruokittu.Rokotuksista tai madotuksista ei tietoakaan.Jos joku pyytää kissanpentua ilmaiseksi,hän ei oletakkaan että kissoista on huolehdittu.Tai on muuten vain idiootti eikä ole edes valmis korvaamaan pennusta aiheutuneita kuluja.Tästä oli kyse.Mutta kissa ei todellakaan ole ilmainen.Puhut niinkuin se olisi täysin arvoton luontokappale.Ja on oikeasti parempi lopettaa ne kissanpennut kuin jättää heitteille.Sanon näin siltikin,vaikka itse kasvatan kissoja.Mutta kodittomia kissoja on niin hemmetin paljon.Ja lisää tulee kesän jälkeen.
- muka voit tietää
kesäkissoja vastaan kirjoitti:
Jos kissanpentuja tyrkytetään ilmaiseksi,ei niihin ole mitään kulutettukaan eli hädintuskin ruokittu.Rokotuksista tai madotuksista ei tietoakaan.Jos joku pyytää kissanpentua ilmaiseksi,hän ei oletakkaan että kissoista on huolehdittu.Tai on muuten vain idiootti eikä ole edes valmis korvaamaan pennusta aiheutuneita kuluja.Tästä oli kyse.Mutta kissa ei todellakaan ole ilmainen.Puhut niinkuin se olisi täysin arvoton luontokappale.Ja on oikeasti parempi lopettaa ne kissanpennut kuin jättää heitteille.Sanon näin siltikin,vaikka itse kasvatan kissoja.Mutta kodittomia kissoja on niin hemmetin paljon.Ja lisää tulee kesän jälkeen.
minkälaisia ihmiset on jotka ottavat vastaan kissanpentuja ilmaiseksi? Tunnetko muka kaikki ihmiset jotka niitä ottaa? Kyllä sinun kannatais olla aivan hiljaa!.... Minä ja mieheni otettiin vastaan ilmainen kissanpentu, joo ei me uskottukaan että se oli saanut piikit ynnä muuta mutta me ITSE vietiin se eläinläkäriin missä se sai kaikki tarvittavat! Ja kyllä uskon että suurin osa kissaomistajista käyttää kissanpentunsa tarkastuksessa! Älä jaksa valittaa kun et todellakaan tunne ja tiedä mistään mitään!
- pepele
Itse olen kyllä saanut kummatkin kissat ilmaiseksi ja pelastin kummankin hengen. Pakko myöntää, etten kyllä yhtään huonoksi ihmiseksi itseni tunne vaikken maksanutkaan niistä mitään. Toisenkin kissan entisen omistajan kanssa olemme vielä yhteyksissä ja hänellä kovasti kiinnostaa miten täällä meillä menee.
Pari kaveriani olen suututtanut sillä, että sanoin suoraan mitä ajattelin. Nimittäin siitä, että antaa pentuja tulla ja tulla eikä edes vaivauduta kotia etsimään. Kamalaa tuommoinen ja en kyllä kadu sitä, että kerroin asiasta eteenpäin virallisemmalle taholle. Ei kissat mitään esineitä ole. - Anonyymi
Sitten on vielä tänäpäivänä nämä saakelin tehtailijat. Joita ei kiinnosta kuin että raha liikkuu, ihan sairasta touhua, kirjaimellisesti.
Meille oltiin myymässä pentua, jonka omistaja väitti ensin asuvansa Helsinki/Vantaan alueella, mutta asuukin Pietarissa venäjällä. Trokari toi pennun suomeen, ej myyjä itse. On mitä luultavammin sikiänyt ties mistä, pentu on 6kk ikäinen ja todella pienen pieni kokonsa puolesta. Siis hyvin pieni. Liian laiha, ruoka ei imeytynyt kunnolla ja pennulla on ollut ripulia ja silmien rähmimistä sekä aivastelua. Kun mainitsin näistä asioista omistajalle, hän sanoi tulevansa hakemaan pennun pois. Tavallaan ok että haki, minä en ala pentutehtailua tukemaan mutta että muutkin ymmärtäisivät että näitä viron ja Venäjän puolelta tulevia eläimiä kun on valmiita tuomaan kotiovelle asti, pitää hälytyskellojen soida.
Toivon että pieni poika kissa saa hyvän loppuelämän kodin.
Meille on tulossa omaksi kissaksi hylätty kissa, annan mieluummin kodin sellaiselle joka kotia tarvitsee, on hyvin ja asianmukaisesti hoisettu eikä näille perkeleen tehtailijoille, jotka kulkevat eun läpi kulta sormukset käsissään rahan himot päässään.
Valitettavasti niitä on liikaa, elkää ihmiset rakkaat langetko näihin.
Kerroin kokemuksesta jotta joku voisi toimia toisin. Pennun koti ja emo olisi hyvä nähdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367639Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361893Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251870- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4769- 32764