6 metristä

jmp35

24.05.2008
En ralua kehuskella,ainakaan toisten kustannuksella,mutta olen elossa ja suhteellisen terveenä. Lääkärin lausunto: Pudonnut 6 metrin korkeudelta katolta,tehty traumahälytys.Ambulanssi tuo.
Status Suhteellisen hyväkuntoinen mies joka vaikuttaa aikaan ja paikkaan orientoituneelta. Stabiili hyvä hemodynamiikka, aristaa hieman oikeaa kylkeä.Painellen rintakehä on stabiili samoin lantio. Niska aristamaton,vasen kyynärpää aristaa lateraalisesti. Vasemmassa reidessä turvotusta,lonkkien liikkeet normaalit. Thoraxkuvassa ei erityistä,fast- tutkimuksessa ei abdominaalialueen vuotoa todeta. Lantion röntgenissä ei murtumia eikä lonkkaröntgeneissäkään murtumia nähdä, vasemmassa kyynärpäässä hyväasentoinen pieni capitulum radiin murtuma. Thoraxkuva siisti. Observoidaan 1/2 tuntia ensiapupkl:lla vointi hyvä pystyy kävelemään ja käyttäytyy asiallisesti,pääsee kotihoitoon. A-todistus viikoksi. Tämä tuli postitse Turun yliopistosairaalasta. Liittyisköhän mitenkään siihen, että 3 vuotta sitten lähdin seuraamaan Jeesusta.? Kuulun Turun Helluntaiseurakuntaan.

8

1555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jmp35

      Toivon ja rukoilen teidän puolesta,että saisitte voimia kipujen keskellä, ja että paranisitte mahdollisimman hyvin. Kiitos herralle!!

      • minä-

        Kiitos toivomuksistasi.

        Minä jäin auton alle 60 rajoitusalueella viime vuoden lopussa. Olin vähällä kuolla saamiini vammoihin, ja lääkärit sanoivat tehohoidon aikana läheisilleni, että minä en välttämättä selviä tästä, ja jos selviän, olen kasvis ja päädyn eläkkeelle. No ei sentään ihan näin sanoin, mutta sisältö oli tässä. Sain siis 13 murtumaa, joista yksi operoitiin heti sekä vakavan ja mittavan aivovamman. Parin päivän päästä sain myös keuhkokuumeen ja aivoinfarktin. Mutta nyt ajattelu ja muisti onkin osoittautunut hyväksi ja muutkin vammat yllättäen aikaisemmin arveltua vähäisemmiksi - tai että toivun niistä ihmeellisen hyvin. En siis ole mikään kasvis :) Kävin siis totaalisen pohjalla, melkein jo kuolin, menetin ajattelu-/muistamiskykyni, mutta ylös on noustu yllättävän hyvin siihen nähden mitä tästä olisi voinut aiheutua. Hengen menetys, paha vammautuminen loppuiäksi... En muuten ole uskovainen ja silti toivuin näin hyvin. Mielestäni paranemiseen ei tarvita jumalia eikä uskoa, vaan se on silkkaa sattumien summaa. Eipä siitä enempää, ettei mene paasaukseksi. Sinulla varmaan on oma näkemys asioista, kuten minullakin. Toivotan silti sinulle voimia ja kuntoutumista! Eihän hyvä tahto usko(nto)a katso. Kiitos meille itsellemme, että jaksamme tämän kipujen ja vaivojen keskellä.


      • samakirjoittaja
        minä- kirjoitti:

        Kiitos toivomuksistasi.

        Minä jäin auton alle 60 rajoitusalueella viime vuoden lopussa. Olin vähällä kuolla saamiini vammoihin, ja lääkärit sanoivat tehohoidon aikana läheisilleni, että minä en välttämättä selviä tästä, ja jos selviän, olen kasvis ja päädyn eläkkeelle. No ei sentään ihan näin sanoin, mutta sisältö oli tässä. Sain siis 13 murtumaa, joista yksi operoitiin heti sekä vakavan ja mittavan aivovamman. Parin päivän päästä sain myös keuhkokuumeen ja aivoinfarktin. Mutta nyt ajattelu ja muisti onkin osoittautunut hyväksi ja muutkin vammat yllättäen aikaisemmin arveltua vähäisemmiksi - tai että toivun niistä ihmeellisen hyvin. En siis ole mikään kasvis :) Kävin siis totaalisen pohjalla, melkein jo kuolin, menetin ajattelu-/muistamiskykyni, mutta ylös on noustu yllättävän hyvin siihen nähden mitä tästä olisi voinut aiheutua. Hengen menetys, paha vammautuminen loppuiäksi... En muuten ole uskovainen ja silti toivuin näin hyvin. Mielestäni paranemiseen ei tarvita jumalia eikä uskoa, vaan se on silkkaa sattumien summaa. Eipä siitä enempää, ettei mene paasaukseksi. Sinulla varmaan on oma näkemys asioista, kuten minullakin. Toivotan silti sinulle voimia ja kuntoutumista! Eihän hyvä tahto usko(nto)a katso. Kiitos meille itsellemme, että jaksamme tämän kipujen ja vaivojen keskellä.

        -38 raamatun käännös psalmista 115 jakeet 1-8: 1.Älä meille,Herra,älä meille vaan omalle nimellesi anna kunnia armosi ja totuutesi tähden. 2.Miksi pakanat saisivat sanoa: "missä on heidän Jumalansa" 3.Meidän jumalamme on taivaissa; mitä ikinä hän tahtoo,sen hän tekee.
        4.Mutta heidän epäjumalansa ovat hopeata ja kultaa,ihmiskätten tekoa. 5.Niillä on suu, mutta eivät ne puhu,niillä on silmät mutta eivät näe.6.Niillä on korvat, mutta eivät kuule,niillä on nenä,mutta eivät hajua tunne.7.niiden kädet eivät koske,niiden jalat eivät astu,ei tule ääntä niiden kurkusta.8.Niiden kaltaisia ovat niiden tekijät ja kaikki,jotka turvaavat niihin.
        -Itse uskoisin vähemmälläkin,kuin sinun kokemuspohjalla,.Jumala on kuitenkin suurempi ja käsittämätönkin,häntä voidaan oppia tuntemaan mutta kaikkia hänen aivoituksiaan emme tässä elämässä opi tuntemaan, ehkä iankaikkisuudessa.


    • Yksi vaan.

      Voi kuudesta metristäkin käydä pahasti mutta sinulla oli hyvä tuuri. Toisaalta henki voi lähteä vaikka kaatuisi seisaaltaan maahan vaikka pää edellä.

      Kaikki ylimääräinen koheltaminen vaikka alkon vaikutuksen alaisena on typerää kun seurauksena voi lähteä henki tai jäädä vaikeasti vammautuneeksi loppuiäksi.

    • jmp35

      En kuitenkaan tarkoita että helluntai seurakunta olisi ainoa oikea paikka, mihin kuulua, tärkeintä on uskoa Jeesukseen kristukseen, häntä minäkin huusin siinä maassa maatessani kun ilmat oli pihalla,olin melko varma että kuolen varmaan kohta mutta kuten tuttu lääkäri sanoi, sun aikas ei ollut vielä. Mulla tuli kyllä ajatuksia,vähän aikaa harmittelin,kyllä mä kaipasin herran huomaan, mutta nyt kun aikaa on kulunut, olen havainnut että mulla on vielä käyttöä,ja onhan mulla vielä tyttöystäväkin.

    • -pjonttu-

      "Liittyisköhän mitenkään siihen, että 3 vuotta sitten lähdin seuraamaan Jeesusta.?"

      No ei sitä jeesusta nyt katolle tarvi seurata... Onneksi olet vielä hengissä.

    • sellasta

      Siskoni hyppäsi myös jostain 5-6metrin korkeudesta parvekkeelta ja meni tajuttomaksi ja pidettiin nukutettuna yli viikon kohonneen aivopaineen takia, jonka takia jouduttiin myös tekemään heti tippumis yönä suuri leikkaus, jossa poistettiin pala pääkallosta (hänelle oli siis todettu vakava aivovamma) eikä selviytymistä uskaltanut kukaan luvata ja vammautumisen riski oli sekin suuri. pari viikkoa hän oli teho-osastolla hengityskoneissa, sieltä siirrettiin tehostettuun valvontaan, missä vasta tuli tajuihinsa, mutta ei vielä ymmärtänyt tästä maailmasta mitään eikä puhunut. sormissa ja selässä oli murtumia ja solisluu oli poikki. kaikki ruokakin tuli siinä vaiheessa vielä letkuilla. sieltä sitten muutaman päivän päästä siirrettiin kirurgian vuodeosastolle, missä alkoi jo syömään pieniä annoksia ruokaa itse ja missä aloitettiin fysioterapia, ensin vain parin sekunnin istumisella ja siitä pikkuhiljaa jo seisomaan nousemiseen. Siellä aluksi tuli joitain sanoja ja sitten jo lauseitakin. Jutut olivat kuitenkin aivan sekavia (haukkui hoitajia ankoiksi ja luuli pehmolelua pikkuveljekseen ym..). kuitenkin koko ajan huomasi ajatusten ja toimintojen selkeytymisen ja muuten paranemisen. sieltä hänet siirrettiin taas parin viikon päästä vielä neurologian vuodeosastolle, missä oli myös pari viikkoa ja oppi taas kävelemään, ensin tuettuna ja sitten ilmankin. Jututkin alkoivat olemaan jo suurelta osin järkeviä, vaikkakin vielä tuli välillä jotain aivan kummallista. sieltä oli vielä siirrettävä eri sairaalaan kuntoutukseen, missä hän oli vielä n. 2 kuukautta, ennen kun voitiin kotiuttaa. Siinä ajassa parannus oli huomattava ja liikkuminen sekä puhuminen kävi paljon paremmin. tästä kaikesta on vasta puolisen vuotta ja nyt siskoni kuin ihmeen kaupalla puhuu selkeästi ja liikkuu hyvin ja tajunnan taso on lähes normaali, eikä ulkopuolinen huomaa mitään eroa "normaalin" ihmisen ja siskoni valillä(paitsi tietenkin suuresta arvesta päässä voi arvata hänen olleen leikkauksessa, mutta hiuksetkin kasvavat takaisin). Muistikatkoksia menneestä elämästä on jonkin verran, mutta ei häiritse arki elämää kovinkaan paljoa. Yksi huolestuttava asia vain on se, että kaikki lääkärit ja psykologit sun muut ovat sanoneet siskolleni alkoholin käytön riskeistä sen verran, että aivojen paraneminen ei tapahdu normaalisti, jos juo itsensä humalatilaan ja epilepsia riski on silloni todella suuri ja parantumisessa saattaa jopa tapahtua taantumia, mutta silti viime viikonloppuna siskoni meni ja joi kahden päivän putken ja oli todella humalassa. Hän sai kun saikin jonkin moisen kohtauksen, kun joutui ambulanssikin käymään paikalla (itse en ollut siellä, joten en tiedä sen tarkemmin), mutta hän ei suostu uskomaan, että aivovammalla olisi mitään tekemistä sen kanssa, vaikka omasta mielestäni se on melko ilmeistä. ja minulla on sellainen tunne, että kun hän nyt ensimmäisen kerran onnettomuuden jälkeen uskalsi juoda, hän kuvittelee mielessään sen menneen hyvin ja alkaa juomaan useammin, mikä pelottaa minua. mutta mitä sille voi? siskoni on jo täysi-ikäinen, eikä kukaan voi jatkuvasti juosta hänen perässään. En tiedä, eikö hän sitten itse ymmärrä samalla tavalla oman tilansa vakavuutta, vai eikö hän vain halua ymmärtää (sillä hän ei kuulemma muista sairaala ajasta edes puolia), mutta luulisi ihmisen sen verran välittävän omasta terveydestään (varsinkin kun ei hänellä enää ole minkäänlaisia itsemurha ajatuksia eikä ole ilmennyt masennusta, ja hän ei edes muista hypänneensä ikinä mistään ja on itsekin ihmetellyt miten joku voi sellaista tehdä), että ei joisi niin hirveää humalatilaa, kun on kerrottu moneen kertaan kaikki riskit ja on selvinnyt noin vakavasta vammasta noin hyvin. tämä alkaa tuntumaan toivottomalta yrittää selittää hänelle mitään, sillä me kaikki perheenjäsenet sekä psykologit ja terapeutit olemme kyllä jo puhuneet asiasta moneen kertaan ja aina silloin siskoni esittää olevansa samaa mieltä ja myöntelee jatkuvasti, mutta kuitenkin käyttäytyy aivan erilailla. mutta en voi kuin toivoa hänen pian jo tulevan järkiinsä. En tiedä jaksaako kukaan tätä edes lukea, mutta olo oli sellainen, että oli hyvä saada tänne(tai ylipäätään jonnekkin)kirjoitettua ja purkaa huolia ja ajatuksia.

      • jmp35

        Todella,voihan sitä sanoa toiselle, että miten hän aiheuttaa murhetta käytöksellään. Mutta täysi-ikäisen ihmisen käytökseen on vaikea vaikuttaa, hänen käyttäytymisensä on kyllä itsetuhoista,tiedosti hän sen tai ei. Voisihan häntä yrittää saada tahdon vastaiseen hoitoon,mutta en tiedä miten iso prosessi se on ja löytyykö lääkäria joka olisi halukas kirjoittamaan lähetteen,kysykää asiantuntijoilta. Rukoilen puolestanne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1193
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      839
    5. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      839
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      824
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe