pumppu ongelma

jari

Juu, olisi ongelma pumpun kanssa. Keksittekö nitroja ongelmaan ja vai laitanko raudan romutukseen? Siis, Antonio Zoli pumppu (tai Tikka MP2 ovat sama rauta) jättää hylsyn piippuun. Hylsyn metalliin jää selvät jäljet josta se puree kiinni panoskammioon. Ase on ollut minulla yli kymmenen vuotta ja ongelma tuntuisi vasta nyt tulleen merkittäväksi, toki teki jo nuorena ja terveenä samaa silloin tällöin. Liekkö ongelma panospesän kuluminen vai ahtaus? Panospesän ei ahtautua iän myötä mutta jos panokset ovat kehittyneet siihen suuntaan etteivät toimi ahtaan panoskammion kanssa.

Vuosien saatossa olen ampunut luokkaa 3000-5000 laukausta aseella, ei siis järkyttävän paljoa.

t:Jari

9

1208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Test Driver

Tekeekö samaa kaikilla patruunoilla?
      Minulla oli probleemaa Ithacassa magnumeilla, mutta patruunapesän kalvaminen auttoi.
      65 ja 70-millisiä ase on koko ajan syönyt moitteettomasti.
      Ylimalkaan säiliöhaulikot (myös pumput) tuntuvat olevan krantuhkoja patruunoille, joten merkin vaihto voi hyvinkin auttaa, ettei tarvitse sepälle mennä.

• jari

Aivan lyhyt kantaisilla ei tee, kaikkilla normaali kantaisilla -mitä olen viime aikoina kokeillut- tekee. Magnumeita en ole ampunut viime aikoina. "Ongelma" on ettei noita lyhyt kantaisia ole tarjolla paljoa, tai jos on, ei niillä saa tarpeeksi lyijyä ilmaan. 8-)

• Andy

Oletko tarkistanut, että ulosvetäjän kynsi ei ole kulunut?

• peruskallio

Vaikuttaisi vahvasti siltä että ulosvetäjän kynsi on kulunut.
      Kaverilla mosbergissa samaa vikaa ja aika yleisesti ajanmittaan myös muissa pumpuissa joissa on yksi ulosvetäjän kynsi.
      Itsellä remingtonissa on kaksi kynttä ja kaikki pelaa vaikka alkaa ikä jo torrakkoa painaa=)

• jari

Vika ei ole ulosvetäjässä. Kun Hylsy jää jumiin jää se niin tiukkaan ettei liikkuvia saa taakse. Eli kynsi ei pääsä lipsahtamaan kannan yli.

• jani
        jari kirjoitti:

Vika ei ole ulosvetäjässä. Kun Hylsy jää jumiin jää se niin tiukkaan ettei liikkuvia saa taakse. Eli kynsi ei pääsä lipsahtamaan kannan yli.

Itelläni on remarin pumppu, kovassa käytössä kulunut n.5 vuoden ikäinen tussari. Hylsy jumittaa patruunapesään, ja kun pumppua riuskasti rempaisee taaksepäin, hylsyn kanta pettää, mutta hylsy istuu edelleen tiukasti patruunapesässä. Patruunamerkin vaihto ei auttanut ja sepälle en oo vielä kerinnyt.

• pumpsu

Mulla on pumppuhaulikossa pyörähtövä lukko niin se pyöräyttää tiukkaankin istuvan hylsyn aina ulos.

• Niin minullakin,

mutta alussa oli väärä sulkuväli ja se jumitti aseen heti ekallalaukauksella. Meni takuuseen.
        Vaan vaikea on sulkuväliä yksityisen mitata ja tietää.

• Rantamäkinen

Miullakin oli alkuun vaikeeta pumppuhaulikon kanssa. Kun olin makasiinin täyttänyt ja tehnyt latausliikkeen niin piti kokeeksi ampua pahvilaatikkoa jotta näkisi osumakuvion. Ase ei millään lauennut. Ei vaikka minkä teki. Sitten soitin myyjäliikkeeseen eikä siellä osattu neuvoa vikaa. Lähetin aseen liikkeeseen yli 200 kilometrin päähän josta se toimitettiin maahantuojan huoltoon. Sieltä se palasi sitten parin viikon päästä ilmoituksella ettei mitään vikaa ole.
      Kokeilin taas asetta kuten aiemminkin, ei lauennut. Onneksi paikalle sattui naapurin 9-vuotias poika joka heti ihmetteli miksi aseessa on varmistin päällä. En tiennyt moisen olemassa olosta mitään kun se on niin pieni ja piilotettu liipasinkaaren takaosaan. Heti kun laitoin varmistimen pois niin ase alkoi toimia.
      Mistä näitä tekniikan vehkeitä tietää kun ovat niin monimutkaisia nykyään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      8086
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      174
      3782
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3289
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      255
      2541
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2175
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2035
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      29
      1970
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1912
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1788
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1783
    Aihe