Kuka on ajanut Saksasta Liettuaan

pohjoisen Puolan halki

Eli, olisiko kokemusperäistä tietoa muistakin kuin Varsovan kautta kulkevista vaihtoehdoista? Ei kiinnostaisi mennä itse ajelemaan Varsovaan, vaan katselisin mieluummin enemmän "maalaismaisemaa". Matka tulee ajankohtaiseksi muutaman viikon kuluttua.

15

1392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rosvo Roope

      ajalelin muutama vuosi sitten reittiä: Cottbus, Saksa - Kaunas, Liettua. Aamulla klo.9 lähdettiin ja perillä oltiin klo.23. Silloin navigointi laite lähti viemään aika pohjoisen kautta, mikä taisi olla väärä valinta. Ajelin ensiksi Cottbusista Poznaan ja sen jälkeen muutin asetusta, koska se tie mitä ajeltiin oli "tukossa".

      • se kysyjä

        ihan pohjoisinta, siis rantaa pitkin menevästä vaihtoehdosta seuravaksi eteläisempää. Suunta olisi joka tapauksessa Berliinistä koilliseen, tai korkeintaan länteen. Pitäisi löytää saksalaisten tekemä hyvä opaskirja Puolasta, mutta se on toistaiseksi jossain muuttolaatikossa piilossa. Tuo TomTomikin on vielä tarkkaan tutkimatta, joten en tiedä mitä se tietää. Ainakin se on mallia "Europe".


      • eu01
        se kysyjä kirjoitti:

        ihan pohjoisinta, siis rantaa pitkin menevästä vaihtoehdosta seuravaksi eteläisempää. Suunta olisi joka tapauksessa Berliinistä koilliseen, tai korkeintaan länteen. Pitäisi löytää saksalaisten tekemä hyvä opaskirja Puolasta, mutta se on toistaiseksi jossain muuttolaatikossa piilossa. Tuo TomTomikin on vielä tarkkaan tutkimatta, joten en tiedä mitä se tietää. Ainakin se on mallia "Europe".

        Odotapas vähän. Minä tunnen ne pohjoisen Puolan tiet erittäin hyvin. Vastaan kunhan hieman aikaa löytyy.


      • Käynnyt
        se kysyjä kirjoitti:

        ihan pohjoisinta, siis rantaa pitkin menevästä vaihtoehdosta seuravaksi eteläisempää. Suunta olisi joka tapauksessa Berliinistä koilliseen, tai korkeintaan länteen. Pitäisi löytää saksalaisten tekemä hyvä opaskirja Puolasta, mutta se on toistaiseksi jossain muuttolaatikossa piilossa. Tuo TomTomikin on vielä tarkkaan tutkimatta, joten en tiedä mitä se tietää. Ainakin se on mallia "Europe".

        Niiltä kulmilta tuli pari vuotta sitten tultua,muistaakseni Szczecin kohdalta rajasta yli,tie Berliinistä rajalle oli loppupäästä tosi huonoa,Sopot oli yöpaikkana,aikaa meni hitosti,kaikki tiet oli remontissa mut eiköhän ne jo nyt ole kunnossa.

        Gdansk ja noi lähikaupungit on komeita ja onhan siellä Malborkin linna,Elblaskin kanava ja Hitlerin sudenpesä melkein matkan varrella.


      • mush
        se kysyjä kirjoitti:

        ihan pohjoisinta, siis rantaa pitkin menevästä vaihtoehdosta seuravaksi eteläisempää. Suunta olisi joka tapauksessa Berliinistä koilliseen, tai korkeintaan länteen. Pitäisi löytää saksalaisten tekemä hyvä opaskirja Puolasta, mutta se on toistaiseksi jossain muuttolaatikossa piilossa. Tuo TomTomikin on vielä tarkkaan tutkimatta, joten en tiedä mitä se tietää. Ainakin se on mallia "Europe".

        Minulla on parilla viimereissulla ollut mukanan TomTom One Itäeuroopan kartoilla (eivät taida olla aivan viimeisimmät kartat, mutta eivät kovin vanhatkaan).

        Minun mielestä siitä on lähinnä hyötyä kaupungeissa liikkumiseen ja ruuhkan välttämisessä. Esim. viimeksi Olsztyninssä en jaksanut seistä pitkässä jonossa vaan ajoin TomTomin avulla keskustan läpi, olipahan jotain näkemistä ja uskoisin että säästyi aikaakin, ainakaan ei tarvinnut seistä siinä jonossa.

        Tuota lukuunottamatta TomTom sai uuden nimen... DumbDumb, ei osaa kaikkia isompiakaan teitä hyödyntää, vänkää vastaan minkä kerkeää jos ei aja täsmälleen sen idoiden mukaan, sekosi totaalisesti Mrągowon tienoilla ja jäi luupissa suunnittelemaan reittä seuraavaksi 50 kilometriksi... jne.

        Kokeeksi ajoin TomTomin ohjeiden mukaan kerran Suwałkista eteenpän, niin se ajatti mutkaisia kuoppaisia, vain puoliksi päällystettyjä pikkuteitä, jne. muka "nopeimpana reittinä". Ei kannata sokeasti luottaa.


      • pohjoisen Puolan...
        mush kirjoitti:

        Minulla on parilla viimereissulla ollut mukanan TomTom One Itäeuroopan kartoilla (eivät taida olla aivan viimeisimmät kartat, mutta eivät kovin vanhatkaan).

        Minun mielestä siitä on lähinnä hyötyä kaupungeissa liikkumiseen ja ruuhkan välttämisessä. Esim. viimeksi Olsztyninssä en jaksanut seistä pitkässä jonossa vaan ajoin TomTomin avulla keskustan läpi, olipahan jotain näkemistä ja uskoisin että säästyi aikaakin, ainakaan ei tarvinnut seistä siinä jonossa.

        Tuota lukuunottamatta TomTom sai uuden nimen... DumbDumb, ei osaa kaikkia isompiakaan teitä hyödyntää, vänkää vastaan minkä kerkeää jos ei aja täsmälleen sen idoiden mukaan, sekosi totaalisesti Mrągowon tienoilla ja jäi luupissa suunnittelemaan reittä seuraavaksi 50 kilometriksi... jne.

        Kokeeksi ajoin TomTomin ohjeiden mukaan kerran Suwałkista eteenpän, niin se ajatti mutkaisia kuoppaisia, vain puoliksi päällystettyjä pikkuteitä, jne. muka "nopeimpana reittinä". Ei kannata sokeasti luottaa.

        sokeasti luottaa teknologiaan. Sen olin minäkin kokenut ulkomailla jo ennen tuon värkin ostoa. Eli, on syytä ajatellakin ja jos on tottunut kartankäyttäjä, niin aina varmimmin löytyy tilanteeseen hyvä ratkaisu.
        Kiitokset asian harrastuksesta sinullekin.


    • eu01

      Reittiehdotukseni:

      Berliinistä Szczeciniin moottoritiellä. Voi ajaa eteenpäin tai käydä kaupungin nähtävyyksiä katsomassa (vanha keskusta, kirkot). Sitten jatketaan Goleniowia kohti, mutta jo n. 20 km ennen sitä kaupunkia oikealle pikkutiellä numero 142 Chociweliin. Se pikkutie onkin erittäin hyvä moottoritietä varten rakennettu kaista (aloitettu jo ennen toista maailmaansotaa). Ja sitten tiellä nro 20: Chociwel, Wegorzyno, Drawsko Pomorskie, Zlocieniec (täällä erittäin kaunis järvimaisema, paljon metsiä), Czaplinek. Czaplinekissa kannattaa tutustua puhtaaseen (toivottovasti edelleen) Drawsko - järveen. Jatketaan edelleen järvimaiseman kautta Szczecinek - kaupunkiin. Mukava suht. pieni kaupunki järven rannalla. Sitten Bialy Bor, Miastko, Bytow (koko ajan tie nro 20). Ennen Koscierzynaa kannattaa poiketa Wdzydze kylässä. Eli n. 2 km ennen Koscierzynaa oikealle ja n. 17 km eteenpäin kauniista metsätietä pitkin (asfaltoitu). Wdzydzessa on ns. Open Air Museum, etnograafinen puisto, jonne on kerätty vanhoja maalaisrakennuksia koko Kaszubian seudulta http://www.muzeum-wdzydze.gda.pl/en_plan.html . Ja sitten Gdanskiin. Ennen Gdanskia on useita leirinta-alueita, sinne voi majoitua. Koko alue on kauniista järvimaisemaa, suosittelen esim. Radunskie järveä tai Ostrzyckie järveä Wiezyca kukkulan edessä.
      Gdansk on ehdottomasti näkemisen arvoinen, siitä kuitenkin löytyy paljon tietoa netistä, esim. http://www.shopandsee.eu/en/dokumenty/tourism

      Matkamme jatkuu (kun taas on vähän aikaa).

      • pohjoisen Puolan...

        tässä vaiheessa. Luen miellelläni "jatko-osankin" kunhan ehdit...


      • eu01
        pohjoisen Puolan... kirjoitti:

        tässä vaiheessa. Luen miellelläni "jatko-osankin" kunhan ehdit...

        Kuten mush mainitsi, kauniit ja maalaukselliset reitit eivät välttämättä ole nopeita, mutta niin kuin tylsää autolla ajo voi joskus olla, niin rauhallisempi meno hyviksi todettuilla pikkuteillä eipä todellakaan ole ikävystyttävää (riippuu asenteestakin).

        No, tässä "minun" reittini Gdanskista eteenpäin.

        Malbork on must-see. Mahtavan iso ritarilinna, hyvin säilynyt/restauroitu, voi toki joskus olla ongelmallista saada liput päästäkseen sisään (paljon turisteja). Museon sivusto: http://www.zamek.malbork.pl/en/index.html .
        Sieltä Elblągiin, kannattaa tutustua kaupunkiin, voi poiketa myös Elblągin kanavaa katsomaan http://www.ielblag.pl/?page=articles&cat=33 ja jatketaan reittiä Pasłęk - Orneta - Dobre Miasto http://en.wikipedia.org/wiki/Dobre_Miasto . Edessä Nicolaus Copernicuksen paikkakunta Lidzbark Warmiński http://en.wikipedia.org/wiki/Lidzbark_Warmiński - se on myös Warmia - seudun historiallinen pääkaupunki. Isompi Olsztyn ohitettiin, huomasitko? Aika usein todelliset nähtävyydet ovatkin kaukana isoista keskuksista.

        Jatketaan. Bartoszyce, Ketrzyn ja sen lähellä Wolfsschanze http://fi.wikipedia.org/wiki/Wolfsschanze - eli Hitlerin päämaja toisen maailmansodan aikana. Lähin kylä on Gierłoż. Sieltä sitten esim. Wegorzewoon (jonne päin vain pikkutiet, mutta käyttökelpoisia, lähellä on mukava Mamry- järvi) ja Venäjän Kaliningradin alueen rajan eteläpuolitse Goldapin kautta Liettuaan asti. Tie on niin hyvä, että sain jopa ylinopeussakon 50 zlotya, eli noin 15 euroa :)

        Toinen vaihtoehto Ketrzynin jälkeen on ajaa reittiä Gizycko - Olecko - Suwalki, siellä on kuitenkin aika paljon liikennettä, tästä en itse pidä.

        Kuka ehdottomasti haluaa nähdä Puolan isompia kaupunkeja, voi ajaa Berliinistä myös Poznanin kautta http://en.wikipedia.org/wiki/Poznan (mukava paikka mielestäni) Toruniin (jonka vanha historiallinen keskusta on UNESCO:n maailmanperintöluettelossa) http://en.wikipedia.org/wiki/Toruń ja sitten eteenpäin (Brodnica - Olsztyn jne.), itse olen kuitenkin pikkuteiden ihailija.


      • pohjoisen Puolan...
        eu01 kirjoitti:

        Kuten mush mainitsi, kauniit ja maalaukselliset reitit eivät välttämättä ole nopeita, mutta niin kuin tylsää autolla ajo voi joskus olla, niin rauhallisempi meno hyviksi todettuilla pikkuteillä eipä todellakaan ole ikävystyttävää (riippuu asenteestakin).

        No, tässä "minun" reittini Gdanskista eteenpäin.

        Malbork on must-see. Mahtavan iso ritarilinna, hyvin säilynyt/restauroitu, voi toki joskus olla ongelmallista saada liput päästäkseen sisään (paljon turisteja). Museon sivusto: http://www.zamek.malbork.pl/en/index.html .
        Sieltä Elblągiin, kannattaa tutustua kaupunkiin, voi poiketa myös Elblągin kanavaa katsomaan http://www.ielblag.pl/?page=articles&cat=33 ja jatketaan reittiä Pasłęk - Orneta - Dobre Miasto http://en.wikipedia.org/wiki/Dobre_Miasto . Edessä Nicolaus Copernicuksen paikkakunta Lidzbark Warmiński http://en.wikipedia.org/wiki/Lidzbark_Warmiński - se on myös Warmia - seudun historiallinen pääkaupunki. Isompi Olsztyn ohitettiin, huomasitko? Aika usein todelliset nähtävyydet ovatkin kaukana isoista keskuksista.

        Jatketaan. Bartoszyce, Ketrzyn ja sen lähellä Wolfsschanze http://fi.wikipedia.org/wiki/Wolfsschanze - eli Hitlerin päämaja toisen maailmansodan aikana. Lähin kylä on Gierłoż. Sieltä sitten esim. Wegorzewoon (jonne päin vain pikkutiet, mutta käyttökelpoisia, lähellä on mukava Mamry- järvi) ja Venäjän Kaliningradin alueen rajan eteläpuolitse Goldapin kautta Liettuaan asti. Tie on niin hyvä, että sain jopa ylinopeussakon 50 zlotya, eli noin 15 euroa :)

        Toinen vaihtoehto Ketrzynin jälkeen on ajaa reittiä Gizycko - Olecko - Suwalki, siellä on kuitenkin aika paljon liikennettä, tästä en itse pidä.

        Kuka ehdottomasti haluaa nähdä Puolan isompia kaupunkeja, voi ajaa Berliinistä myös Poznanin kautta http://en.wikipedia.org/wiki/Poznan (mukava paikka mielestäni) Toruniin (jonka vanha historiallinen keskusta on UNESCO:n maailmanperintöluettelossa) http://en.wikipedia.org/wiki/Toruń ja sitten eteenpäin (Brodnica - Olsztyn jne.), itse olen kuitenkin pikkuteiden ihailija.

        matkalle.
        Kiitokset "jatko-osastakin, vihjeistä ja linkeistä!
        Löysin alemyynnistä ostamani "Reisebuch Polen:inkin. Se on 1995 painettu, mutta saksalaisella perusteellisuudella tehty. Onhan niillä lisäksi pitkäaikainen tuntemus Puolan maastoista, suuntaan jos toiseen;-)
        Btw. Mitä muuten "sellaisen jolla on jo kaikkea", se en tosin ole minä, eikä varsinaisesti kerää mitään krääsää matkoiltaan, kannattaa ostaa Puolasta (paitsi Oraksen hanoja)?


      • (vielä) halpoja
        pohjoisen Puolan... kirjoitti:

        matkalle.
        Kiitokset "jatko-osastakin, vihjeistä ja linkeistä!
        Löysin alemyynnistä ostamani "Reisebuch Polen:inkin. Se on 1995 painettu, mutta saksalaisella perusteellisuudella tehty. Onhan niillä lisäksi pitkäaikainen tuntemus Puolan maastoista, suuntaan jos toiseen;-)
        Btw. Mitä muuten "sellaisen jolla on jo kaikkea", se en tosin ole minä, eikä varsinaisesti kerää mitään krääsää matkoiltaan, kannattaa ostaa Puolasta (paitsi Oraksen hanoja)?

        Tilaa silmälasit (jos tarvitset)


      • rillipää kyselijä
        (vielä) halpoja kirjoitti:

        Tilaa silmälasit (jos tarvitset)

        Edelliset onkin ostettu Pärnusta;-). Muuten palveluiden tarjontaan olen jo törmännyt parilla Varsovan reissullani, mutta uskollisena aviomiehenä tyydyin vain tutustumaan esitteisiin.
        Toistaiseksi olenkin mietiskellyt että mahtavatko ne polakit pistää juomakelpoista oluttaan purkkeihin, olutpulloja en ryhdy raahaamaan edes autossa.


      • mush
        rillipää kyselijä kirjoitti:

        Edelliset onkin ostettu Pärnusta;-). Muuten palveluiden tarjontaan olen jo törmännyt parilla Varsovan reissullani, mutta uskollisena aviomiehenä tyydyin vain tutustumaan esitteisiin.
        Toistaiseksi olenkin mietiskellyt että mahtavatko ne polakit pistää juomakelpoista oluttaan purkkeihin, olutpulloja en ryhdy raahaamaan edes autossa.

        Löytyy toki purkkejakin, melkeinpä kaikkia laatuja. 0,5l purkeissa, pakattuna 4 tai 6 purkin nippuihin. Niistä on mukava kerätä sopiva sortimentti tuliaisiksi. Kirkastakin kannattaa ostaa Puolasta, värilliset juomat ovat melkeinpä järjestään halvempia Saksan puolella.


    • mush

      Toinen, eilen viimeksi kokeiltu ehdotus, Ajelen Tallinnasta Szczeciniin ja takaisin noin kerran kuussa. Itse ajan seuraavasti:
      Szczecin - Wałcz - Elbląg - Ostróda - Olsztyn - Mrągowo - Giżycko - Suwałki jne...

      Tuolla reitillä pystyy pitämään kohtalaista vauhtia (Puolan mittakaavassa), eikä reitille satu ala-arvoisen kuntoisia teitä (taas Puolan mittakaavassa).

      Olen kokeillut muita reittejäkin, mutta tämä toimii ainakin minulle. Tietöitä oli jonkin verran, mutta niin niitä on joka puolella tähän aikaan vuodesta. Jonoa kertyi oikeastaan vain Starogard Gdańskissa, jossa oli hiukan pitempi kiertotie. Parilla pätkällä väleillä Wałcz - Człuchów ja Mrągowo - Ryn oli yksi kaista pois käytöstä (valo-ohjaus), kumpikaan ei haitannut liikennettä ylivoimaisesti.

      Matkan varrella Malborkin vanha linna kannattaa ainakin käydä katsomassa.

      Hyvä taukopaikka löytyy juuri ennen Człuchówia sijaitseva suuri BP:n huoltiskka CANPOL. Hyvä ruoka, erittäin siistit vessat, jne. Siinä on pieni eläintarhakin samalla tontilla.

      Auton olen ottanut tavaksi tankata biodiselillä (4,09pln/litra vs. ~4,70pln normaali diesel) Suchań nimisessä pikkukylässä noin 50km Szczecinistä itäänpäin.

      • pohjoisen Puolan...

        sinulle ja eu01:lle!
        Nyt pitää vain löytää jo muutamia vuosia vanha kirja josta löytyy kyllä runsaasti "taustatietoja", kartat ja tietiedot yleensä ovat varmaan jo hieman EU:n myötä vanhentuneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe