Eli, olisiko kokemusperäistä tietoa muistakin kuin Varsovan kautta kulkevista vaihtoehdoista? Ei kiinnostaisi mennä itse ajelemaan Varsovaan, vaan katselisin mieluummin enemmän "maalaismaisemaa". Matka tulee ajankohtaiseksi muutaman viikon kuluttua.
Kuka on ajanut Saksasta Liettuaan
15
1503
Vastaukset
- Rosvo Roope
ajalelin muutama vuosi sitten reittiä: Cottbus, Saksa - Kaunas, Liettua. Aamulla klo.9 lähdettiin ja perillä oltiin klo.23. Silloin navigointi laite lähti viemään aika pohjoisen kautta, mikä taisi olla väärä valinta. Ajelin ensiksi Cottbusista Poznaan ja sen jälkeen muutin asetusta, koska se tie mitä ajeltiin oli "tukossa".
- se kysyjä
ihan pohjoisinta, siis rantaa pitkin menevästä vaihtoehdosta seuravaksi eteläisempää. Suunta olisi joka tapauksessa Berliinistä koilliseen, tai korkeintaan länteen. Pitäisi löytää saksalaisten tekemä hyvä opaskirja Puolasta, mutta se on toistaiseksi jossain muuttolaatikossa piilossa. Tuo TomTomikin on vielä tarkkaan tutkimatta, joten en tiedä mitä se tietää. Ainakin se on mallia "Europe".
- eu01
se kysyjä kirjoitti:
ihan pohjoisinta, siis rantaa pitkin menevästä vaihtoehdosta seuravaksi eteläisempää. Suunta olisi joka tapauksessa Berliinistä koilliseen, tai korkeintaan länteen. Pitäisi löytää saksalaisten tekemä hyvä opaskirja Puolasta, mutta se on toistaiseksi jossain muuttolaatikossa piilossa. Tuo TomTomikin on vielä tarkkaan tutkimatta, joten en tiedä mitä se tietää. Ainakin se on mallia "Europe".
Odotapas vähän. Minä tunnen ne pohjoisen Puolan tiet erittäin hyvin. Vastaan kunhan hieman aikaa löytyy.
- Käynnyt
se kysyjä kirjoitti:
ihan pohjoisinta, siis rantaa pitkin menevästä vaihtoehdosta seuravaksi eteläisempää. Suunta olisi joka tapauksessa Berliinistä koilliseen, tai korkeintaan länteen. Pitäisi löytää saksalaisten tekemä hyvä opaskirja Puolasta, mutta se on toistaiseksi jossain muuttolaatikossa piilossa. Tuo TomTomikin on vielä tarkkaan tutkimatta, joten en tiedä mitä se tietää. Ainakin se on mallia "Europe".
Niiltä kulmilta tuli pari vuotta sitten tultua,muistaakseni Szczecin kohdalta rajasta yli,tie Berliinistä rajalle oli loppupäästä tosi huonoa,Sopot oli yöpaikkana,aikaa meni hitosti,kaikki tiet oli remontissa mut eiköhän ne jo nyt ole kunnossa.
Gdansk ja noi lähikaupungit on komeita ja onhan siellä Malborkin linna,Elblaskin kanava ja Hitlerin sudenpesä melkein matkan varrella. - mush
se kysyjä kirjoitti:
ihan pohjoisinta, siis rantaa pitkin menevästä vaihtoehdosta seuravaksi eteläisempää. Suunta olisi joka tapauksessa Berliinistä koilliseen, tai korkeintaan länteen. Pitäisi löytää saksalaisten tekemä hyvä opaskirja Puolasta, mutta se on toistaiseksi jossain muuttolaatikossa piilossa. Tuo TomTomikin on vielä tarkkaan tutkimatta, joten en tiedä mitä se tietää. Ainakin se on mallia "Europe".
Minulla on parilla viimereissulla ollut mukanan TomTom One Itäeuroopan kartoilla (eivät taida olla aivan viimeisimmät kartat, mutta eivät kovin vanhatkaan).
Minun mielestä siitä on lähinnä hyötyä kaupungeissa liikkumiseen ja ruuhkan välttämisessä. Esim. viimeksi Olsztyninssä en jaksanut seistä pitkässä jonossa vaan ajoin TomTomin avulla keskustan läpi, olipahan jotain näkemistä ja uskoisin että säästyi aikaakin, ainakaan ei tarvinnut seistä siinä jonossa.
Tuota lukuunottamatta TomTom sai uuden nimen... DumbDumb, ei osaa kaikkia isompiakaan teitä hyödyntää, vänkää vastaan minkä kerkeää jos ei aja täsmälleen sen idoiden mukaan, sekosi totaalisesti Mrągowon tienoilla ja jäi luupissa suunnittelemaan reittä seuraavaksi 50 kilometriksi... jne.
Kokeeksi ajoin TomTomin ohjeiden mukaan kerran Suwałkista eteenpän, niin se ajatti mutkaisia kuoppaisia, vain puoliksi päällystettyjä pikkuteitä, jne. muka "nopeimpana reittinä". Ei kannata sokeasti luottaa. - pohjoisen Puolan...
mush kirjoitti:
Minulla on parilla viimereissulla ollut mukanan TomTom One Itäeuroopan kartoilla (eivät taida olla aivan viimeisimmät kartat, mutta eivät kovin vanhatkaan).
Minun mielestä siitä on lähinnä hyötyä kaupungeissa liikkumiseen ja ruuhkan välttämisessä. Esim. viimeksi Olsztyninssä en jaksanut seistä pitkässä jonossa vaan ajoin TomTomin avulla keskustan läpi, olipahan jotain näkemistä ja uskoisin että säästyi aikaakin, ainakaan ei tarvinnut seistä siinä jonossa.
Tuota lukuunottamatta TomTom sai uuden nimen... DumbDumb, ei osaa kaikkia isompiakaan teitä hyödyntää, vänkää vastaan minkä kerkeää jos ei aja täsmälleen sen idoiden mukaan, sekosi totaalisesti Mrągowon tienoilla ja jäi luupissa suunnittelemaan reittä seuraavaksi 50 kilometriksi... jne.
Kokeeksi ajoin TomTomin ohjeiden mukaan kerran Suwałkista eteenpän, niin se ajatti mutkaisia kuoppaisia, vain puoliksi päällystettyjä pikkuteitä, jne. muka "nopeimpana reittinä". Ei kannata sokeasti luottaa.sokeasti luottaa teknologiaan. Sen olin minäkin kokenut ulkomailla jo ennen tuon värkin ostoa. Eli, on syytä ajatellakin ja jos on tottunut kartankäyttäjä, niin aina varmimmin löytyy tilanteeseen hyvä ratkaisu.
Kiitokset asian harrastuksesta sinullekin.
- eu01
Reittiehdotukseni:
Berliinistä Szczeciniin moottoritiellä. Voi ajaa eteenpäin tai käydä kaupungin nähtävyyksiä katsomassa (vanha keskusta, kirkot). Sitten jatketaan Goleniowia kohti, mutta jo n. 20 km ennen sitä kaupunkia oikealle pikkutiellä numero 142 Chociweliin. Se pikkutie onkin erittäin hyvä moottoritietä varten rakennettu kaista (aloitettu jo ennen toista maailmaansotaa). Ja sitten tiellä nro 20: Chociwel, Wegorzyno, Drawsko Pomorskie, Zlocieniec (täällä erittäin kaunis järvimaisema, paljon metsiä), Czaplinek. Czaplinekissa kannattaa tutustua puhtaaseen (toivottovasti edelleen) Drawsko - järveen. Jatketaan edelleen järvimaiseman kautta Szczecinek - kaupunkiin. Mukava suht. pieni kaupunki järven rannalla. Sitten Bialy Bor, Miastko, Bytow (koko ajan tie nro 20). Ennen Koscierzynaa kannattaa poiketa Wdzydze kylässä. Eli n. 2 km ennen Koscierzynaa oikealle ja n. 17 km eteenpäin kauniista metsätietä pitkin (asfaltoitu). Wdzydzessa on ns. Open Air Museum, etnograafinen puisto, jonne on kerätty vanhoja maalaisrakennuksia koko Kaszubian seudulta http://www.muzeum-wdzydze.gda.pl/en_plan.html . Ja sitten Gdanskiin. Ennen Gdanskia on useita leirinta-alueita, sinne voi majoitua. Koko alue on kauniista järvimaisemaa, suosittelen esim. Radunskie järveä tai Ostrzyckie järveä Wiezyca kukkulan edessä.
Gdansk on ehdottomasti näkemisen arvoinen, siitä kuitenkin löytyy paljon tietoa netistä, esim. http://www.shopandsee.eu/en/dokumenty/tourism
Matkamme jatkuu (kun taas on vähän aikaa).- pohjoisen Puolan...
tässä vaiheessa. Luen miellelläni "jatko-osankin" kunhan ehdit...
- eu01
pohjoisen Puolan... kirjoitti:
tässä vaiheessa. Luen miellelläni "jatko-osankin" kunhan ehdit...
Kuten mush mainitsi, kauniit ja maalaukselliset reitit eivät välttämättä ole nopeita, mutta niin kuin tylsää autolla ajo voi joskus olla, niin rauhallisempi meno hyviksi todettuilla pikkuteillä eipä todellakaan ole ikävystyttävää (riippuu asenteestakin).
No, tässä "minun" reittini Gdanskista eteenpäin.
Malbork on must-see. Mahtavan iso ritarilinna, hyvin säilynyt/restauroitu, voi toki joskus olla ongelmallista saada liput päästäkseen sisään (paljon turisteja). Museon sivusto: http://www.zamek.malbork.pl/en/index.html .
Sieltä Elblągiin, kannattaa tutustua kaupunkiin, voi poiketa myös Elblągin kanavaa katsomaan http://www.ielblag.pl/?page=articles&cat=33 ja jatketaan reittiä Pasłęk - Orneta - Dobre Miasto http://en.wikipedia.org/wiki/Dobre_Miasto . Edessä Nicolaus Copernicuksen paikkakunta Lidzbark Warmiński http://en.wikipedia.org/wiki/Lidzbark_Warmiński - se on myös Warmia - seudun historiallinen pääkaupunki. Isompi Olsztyn ohitettiin, huomasitko? Aika usein todelliset nähtävyydet ovatkin kaukana isoista keskuksista.
Jatketaan. Bartoszyce, Ketrzyn ja sen lähellä Wolfsschanze http://fi.wikipedia.org/wiki/Wolfsschanze - eli Hitlerin päämaja toisen maailmansodan aikana. Lähin kylä on Gierłoż. Sieltä sitten esim. Wegorzewoon (jonne päin vain pikkutiet, mutta käyttökelpoisia, lähellä on mukava Mamry- järvi) ja Venäjän Kaliningradin alueen rajan eteläpuolitse Goldapin kautta Liettuaan asti. Tie on niin hyvä, että sain jopa ylinopeussakon 50 zlotya, eli noin 15 euroa :)
Toinen vaihtoehto Ketrzynin jälkeen on ajaa reittiä Gizycko - Olecko - Suwalki, siellä on kuitenkin aika paljon liikennettä, tästä en itse pidä.
Kuka ehdottomasti haluaa nähdä Puolan isompia kaupunkeja, voi ajaa Berliinistä myös Poznanin kautta http://en.wikipedia.org/wiki/Poznan (mukava paikka mielestäni) Toruniin (jonka vanha historiallinen keskusta on UNESCO:n maailmanperintöluettelossa) http://en.wikipedia.org/wiki/Toruń ja sitten eteenpäin (Brodnica - Olsztyn jne.), itse olen kuitenkin pikkuteiden ihailija. - pohjoisen Puolan...
eu01 kirjoitti:
Kuten mush mainitsi, kauniit ja maalaukselliset reitit eivät välttämättä ole nopeita, mutta niin kuin tylsää autolla ajo voi joskus olla, niin rauhallisempi meno hyviksi todettuilla pikkuteillä eipä todellakaan ole ikävystyttävää (riippuu asenteestakin).
No, tässä "minun" reittini Gdanskista eteenpäin.
Malbork on must-see. Mahtavan iso ritarilinna, hyvin säilynyt/restauroitu, voi toki joskus olla ongelmallista saada liput päästäkseen sisään (paljon turisteja). Museon sivusto: http://www.zamek.malbork.pl/en/index.html .
Sieltä Elblągiin, kannattaa tutustua kaupunkiin, voi poiketa myös Elblągin kanavaa katsomaan http://www.ielblag.pl/?page=articles&cat=33 ja jatketaan reittiä Pasłęk - Orneta - Dobre Miasto http://en.wikipedia.org/wiki/Dobre_Miasto . Edessä Nicolaus Copernicuksen paikkakunta Lidzbark Warmiński http://en.wikipedia.org/wiki/Lidzbark_Warmiński - se on myös Warmia - seudun historiallinen pääkaupunki. Isompi Olsztyn ohitettiin, huomasitko? Aika usein todelliset nähtävyydet ovatkin kaukana isoista keskuksista.
Jatketaan. Bartoszyce, Ketrzyn ja sen lähellä Wolfsschanze http://fi.wikipedia.org/wiki/Wolfsschanze - eli Hitlerin päämaja toisen maailmansodan aikana. Lähin kylä on Gierłoż. Sieltä sitten esim. Wegorzewoon (jonne päin vain pikkutiet, mutta käyttökelpoisia, lähellä on mukava Mamry- järvi) ja Venäjän Kaliningradin alueen rajan eteläpuolitse Goldapin kautta Liettuaan asti. Tie on niin hyvä, että sain jopa ylinopeussakon 50 zlotya, eli noin 15 euroa :)
Toinen vaihtoehto Ketrzynin jälkeen on ajaa reittiä Gizycko - Olecko - Suwalki, siellä on kuitenkin aika paljon liikennettä, tästä en itse pidä.
Kuka ehdottomasti haluaa nähdä Puolan isompia kaupunkeja, voi ajaa Berliinistä myös Poznanin kautta http://en.wikipedia.org/wiki/Poznan (mukava paikka mielestäni) Toruniin (jonka vanha historiallinen keskusta on UNESCO:n maailmanperintöluettelossa) http://en.wikipedia.org/wiki/Toruń ja sitten eteenpäin (Brodnica - Olsztyn jne.), itse olen kuitenkin pikkuteiden ihailija.matkalle.
Kiitokset "jatko-osastakin, vihjeistä ja linkeistä!
Löysin alemyynnistä ostamani "Reisebuch Polen:inkin. Se on 1995 painettu, mutta saksalaisella perusteellisuudella tehty. Onhan niillä lisäksi pitkäaikainen tuntemus Puolan maastoista, suuntaan jos toiseen;-)
Btw. Mitä muuten "sellaisen jolla on jo kaikkea", se en tosin ole minä, eikä varsinaisesti kerää mitään krääsää matkoiltaan, kannattaa ostaa Puolasta (paitsi Oraksen hanoja)? - (vielä) halpoja
pohjoisen Puolan... kirjoitti:
matkalle.
Kiitokset "jatko-osastakin, vihjeistä ja linkeistä!
Löysin alemyynnistä ostamani "Reisebuch Polen:inkin. Se on 1995 painettu, mutta saksalaisella perusteellisuudella tehty. Onhan niillä lisäksi pitkäaikainen tuntemus Puolan maastoista, suuntaan jos toiseen;-)
Btw. Mitä muuten "sellaisen jolla on jo kaikkea", se en tosin ole minä, eikä varsinaisesti kerää mitään krääsää matkoiltaan, kannattaa ostaa Puolasta (paitsi Oraksen hanoja)?Tilaa silmälasit (jos tarvitset)
- rillipää kyselijä
(vielä) halpoja kirjoitti:
Tilaa silmälasit (jos tarvitset)
Edelliset onkin ostettu Pärnusta;-). Muuten palveluiden tarjontaan olen jo törmännyt parilla Varsovan reissullani, mutta uskollisena aviomiehenä tyydyin vain tutustumaan esitteisiin.
Toistaiseksi olenkin mietiskellyt että mahtavatko ne polakit pistää juomakelpoista oluttaan purkkeihin, olutpulloja en ryhdy raahaamaan edes autossa. - mush
rillipää kyselijä kirjoitti:
Edelliset onkin ostettu Pärnusta;-). Muuten palveluiden tarjontaan olen jo törmännyt parilla Varsovan reissullani, mutta uskollisena aviomiehenä tyydyin vain tutustumaan esitteisiin.
Toistaiseksi olenkin mietiskellyt että mahtavatko ne polakit pistää juomakelpoista oluttaan purkkeihin, olutpulloja en ryhdy raahaamaan edes autossa.Löytyy toki purkkejakin, melkeinpä kaikkia laatuja. 0,5l purkeissa, pakattuna 4 tai 6 purkin nippuihin. Niistä on mukava kerätä sopiva sortimentti tuliaisiksi. Kirkastakin kannattaa ostaa Puolasta, värilliset juomat ovat melkeinpä järjestään halvempia Saksan puolella.
- mush
Toinen, eilen viimeksi kokeiltu ehdotus, Ajelen Tallinnasta Szczeciniin ja takaisin noin kerran kuussa. Itse ajan seuraavasti:
Szczecin - Wałcz - Elbląg - Ostróda - Olsztyn - Mrągowo - Giżycko - Suwałki jne...
Tuolla reitillä pystyy pitämään kohtalaista vauhtia (Puolan mittakaavassa), eikä reitille satu ala-arvoisen kuntoisia teitä (taas Puolan mittakaavassa).
Olen kokeillut muita reittejäkin, mutta tämä toimii ainakin minulle. Tietöitä oli jonkin verran, mutta niin niitä on joka puolella tähän aikaan vuodesta. Jonoa kertyi oikeastaan vain Starogard Gdańskissa, jossa oli hiukan pitempi kiertotie. Parilla pätkällä väleillä Wałcz - Człuchów ja Mrągowo - Ryn oli yksi kaista pois käytöstä (valo-ohjaus), kumpikaan ei haitannut liikennettä ylivoimaisesti.
Matkan varrella Malborkin vanha linna kannattaa ainakin käydä katsomassa.
Hyvä taukopaikka löytyy juuri ennen Człuchówia sijaitseva suuri BP:n huoltiskka CANPOL. Hyvä ruoka, erittäin siistit vessat, jne. Siinä on pieni eläintarhakin samalla tontilla.
Auton olen ottanut tavaksi tankata biodiselillä (4,09pln/litra vs. ~4,70pln normaali diesel) Suchań nimisessä pikkukylässä noin 50km Szczecinistä itäänpäin.- pohjoisen Puolan...
sinulle ja eu01:lle!
Nyt pitää vain löytää jo muutamia vuosia vanha kirja josta löytyy kyllä runsaasti "taustatietoja", kartat ja tietiedot yleensä ovat varmaan jo hieman EU:n myötä vanhentuneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812