Työkyvyttömyyseläke tuli!

Helppoa!

Sairauttani enmpää selittelemättä niin maaliskuussa jätettiin sairaseläke hakemus varmaan/kelaan. Netissä tuli luettua vak.lääkärien mielivaltaisista päätöksistä ja lottovoiton todennäköisempää voittoa jutuista niin tämä 4kuukauden odotus ei nyt kuulosta hirveen painajaiselta.
Tietysti olen sairastellut jo monta vuotta ja sairauslomalla enemmän kuin töissä mutta ekalla hakemuksella myönteinen päätös(neljässä kuukaudessa) antaa ihan erilaisen kuvan vakuutusfirmasta(lääkäreistä) kuin mitä netissä tuli luettua. Kääntyiköhän ,hakemusta selvittänyt, vak.lääkäri uskoon kun niin suurella ihmisarvotunnella puolsi hakemusta;)?

63

27695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onneksi olkoon

      Hei,
      todella paljon onnea :)

      Viitsikö kertoa jossain välissä, mitä "sitten" tapahtuu.
      Olen ehkä myöskin saamassa työkyvyttömyyseläkkeen, joten kiinnostaa tietää, mihin asioihin se vaikuttaa.
      Veroihin? Lääkärikäynteihin?? Jotain alennusta?

      Kiitos etukäteen tiedoista!

      • eläkkeellä

        Miten se lääkärikäynteihin voisi vaikuttaa? Alennukset, no hae uusi Kelakortti sen jälkeen, kun eläkepäätös on tullut. Kelakortissa on Finnairin, VR:n ja Matkahuollon logo. Näissä matkustaminen on halvempaa.

        Finnairilla, oliko peräti 50 % edullisempaa. VR:llä 50 % edullisempaa, ja Linja-autossa n. 30 % alennusta. Mutta lippua ostaessa pitää aina esittää tämä kelakortti.

        Lääkäreissä ei alennusta anneta.

        Mutta taas messuille, näyttelyihin yms. pääsylippuihin se voi vaikuttaa. Monissa paikoissa eläkeläiset, opiskelijat ja varusmiehet pääsevät samanhintaisella lipulla. Ei aina, mutta monissa paikoissa kyllä.

        Verotus, en osaa siitä sanoa. Sanovat, että eläkeläisellä on suurempi veroporosentti samasta tulosta, kuin sen tulo olisi ansiotuloa.


      • Risteilylle

        En nyt ole noita vero-,eläkeläisalennus-ja sunmuut jutut mietinyt vielä(eipä hirveästi kiinnostaisikaan). Tuosta verosta niin eiköhän verotoimiston puhelimessa sitten saa laskettua se eläkkeen veroprossat. Oliskohan jotain 13-14% luokkaa? Mutta nyt tukholman risteilylle ensin ja tyhjennetään menneet henkiset, fyysiset ja psyykiset taakat pois. Eikun kovaa ajoa vaan!

        Niin, täytyypi vielä kiittää työpaikan lääkärille(hyvästä b-lausunnosta), hoitajille ja henkilöstöpäällikölle ihan ruusujen kera.


      • liki....
        Risteilylle kirjoitti:

        En nyt ole noita vero-,eläkeläisalennus-ja sunmuut jutut mietinyt vielä(eipä hirveästi kiinnostaisikaan). Tuosta verosta niin eiköhän verotoimiston puhelimessa sitten saa laskettua se eläkkeen veroprossat. Oliskohan jotain 13-14% luokkaa? Mutta nyt tukholman risteilylle ensin ja tyhjennetään menneet henkiset, fyysiset ja psyykiset taakat pois. Eikun kovaa ajoa vaan!

        Niin, täytyypi vielä kiittää työpaikan lääkärille(hyvästä b-lausunnosta), hoitajille ja henkilöstöpäällikölle ihan ruusujen kera.

        20 v, veroprosenttini on kylläkin 25%, eli mistä ihmeestä tuo olemanton 13-14%??!!!


      • ja onnea !
        eläkkeellä kirjoitti:

        Miten se lääkärikäynteihin voisi vaikuttaa? Alennukset, no hae uusi Kelakortti sen jälkeen, kun eläkepäätös on tullut. Kelakortissa on Finnairin, VR:n ja Matkahuollon logo. Näissä matkustaminen on halvempaa.

        Finnairilla, oliko peräti 50 % edullisempaa. VR:llä 50 % edullisempaa, ja Linja-autossa n. 30 % alennusta. Mutta lippua ostaessa pitää aina esittää tämä kelakortti.

        Lääkäreissä ei alennusta anneta.

        Mutta taas messuille, näyttelyihin yms. pääsylippuihin se voi vaikuttaa. Monissa paikoissa eläkeläiset, opiskelijat ja varusmiehet pääsevät samanhintaisella lipulla. Ei aina, mutta monissa paikoissa kyllä.

        Verotus, en osaa siitä sanoa. Sanovat, että eläkeläisellä on suurempi veroporosentti samasta tulosta, kuin sen tulo olisi ansiotuloa.

        Kävin vähän aikaa sitten kelassa kysymässä kuvallista kela-korttia.
        Maksaa 25 ekua. Kuvallinen kela-kortti poistuu kokonaan tulevana syksynä. Eläkkeelläolo todistetaan jatkossa eläkeläiskortilla. Työeläkelaitokset niitä ovat antaneetpitkään ja kela liittyy mukaan sitten syksyllä.

        En viitsi enää tämän takia käydä kuvassa ja ostamassa maksullista korttia.

        Tästä muutoksesta oli jossain lehdessäkin jo juttua.


      • myöskin
        liki.... kirjoitti:

        20 v, veroprosenttini on kylläkin 25%, eli mistä ihmeestä tuo olemanton 13-14%??!!!

        Odotan työkyvyttömyys eläkettä kuukausi sitten laitettu vireille.Mikähän mahtaa olla päätös ja kauanko kestää.Tässä vaan pelkää pahinta aina kun on kuullut kaikenlaisia kommentteja.


      • kesti
        myöskin kirjoitti:

        Odotan työkyvyttömyys eläkettä kuukausi sitten laitettu vireille.Mikähän mahtaa olla päätös ja kauanko kestää.Tässä vaan pelkää pahinta aina kun on kuullut kaikenlaisia kommentteja.

        ainakin tommoset 4 kuukautta. Päätös tuli kieltävänä, ja sehän ei ole outoa. Toivottavasti sinulle tulee myönteinen päätös.


      • käpertynyt
        kesti kirjoitti:

        ainakin tommoset 4 kuukautta. Päätös tuli kieltävänä, ja sehän ei ole outoa. Toivottavasti sinulle tulee myönteinen päätös.

        tee valitus muutoksehkulautakuntaan minulla meni läpi aina kannattaa vlittaa. sairas


      • eläkeläinen
        liki.... kirjoitti:

        20 v, veroprosenttini on kylläkin 25%, eli mistä ihmeestä tuo olemanton 13-14%??!!!

        Verothan menee tulojen suuruuden mukaan, ei eläkkeellä olovuosien mukaan... :) ,,mullakii on melkein 30% ja hyvä niin...
        Eläkeläiseltä puuttuu työntekemisestä aiheutuvat kulut, niin niitä ei voi vähentää verotuksessa, jollei oo ohessa työtuloja (osa-aikainen työ)...


      • samaa vuntsinut
        myöskin kirjoitti:

        Odotan työkyvyttömyys eläkettä kuukausi sitten laitettu vireille.Mikähän mahtaa olla päätös ja kauanko kestää.Tässä vaan pelkää pahinta aina kun on kuullut kaikenlaisia kommentteja.

        Käyppä katsomassa verottajan sivuilta mistä johtuu, eläkkeen määrästä


      • Anonyymi
        myöskin kirjoitti:

        Odotan työkyvyttömyys eläkettä kuukausi sitten laitettu vireille.Mikähän mahtaa olla päätös ja kauanko kestää.Tässä vaan pelkää pahinta aina kun on kuullut kaikenlaisia kommentteja.

        Mulla kesti kaks vuotta


      • Anonyymi
        Risteilylle kirjoitti:

        En nyt ole noita vero-,eläkeläisalennus-ja sunmuut jutut mietinyt vielä(eipä hirveästi kiinnostaisikaan). Tuosta verosta niin eiköhän verotoimiston puhelimessa sitten saa laskettua se eläkkeen veroprossat. Oliskohan jotain 13-14% luokkaa? Mutta nyt tukholman risteilylle ensin ja tyhjennetään menneet henkiset, fyysiset ja psyykiset taakat pois. Eikun kovaa ajoa vaan!

        Niin, täytyypi vielä kiittää työpaikan lääkärille(hyvästä b-lausunnosta), hoitajille ja henkilöstöpäällikölle ihan ruusujen kera.

        Eli ei kovin suuri eläke, isällä sairaseläke 2100€/kk brutto, joka ei pääkaupunkiseudulla riitä ihmisarvoiseen elämään ja siitäkin menee 27% veroja. Onneksi on maksettu talo ja asuu itäsuomessa.


      • Anonyymi
        kesti kirjoitti:

        ainakin tommoset 4 kuukautta. Päätös tuli kieltävänä, ja sehän ei ole outoa. Toivottavasti sinulle tulee myönteinen päätös.

        Minulla kesti vajaan viikon valituksen jälkeen. Ekan hakemuksen hylkäyspäätös kesti 4 viikkoa.


    • Vammanen_ja_kipee

      "myönteinen päätös antaa ihan erilaisen kuvan vakuutusfirmasta(lääkäreistä) kuin mitä netissä tuli luettua."

      Kerroppa, että kukas vakuutuslääkäri oot kun noin kovasti olet hyvää noissa lieroissa nähny ja oikein pika-eläkkeenkin saannu ;-) Vain lierot kehuu itteään, sanon mä...

      Yli metrin pino erikoislääkäreiden yhteen hiileen puhaltavia ja äärimmäisen selkeitä lausuntoja mulla takana ja 15 vuoden sairaus vamma ja korvauksia ei edelleenkään tuu kun on niin vitun viisaita vakuutuslääkäreitä.

      Tsekatkaapa osoite http://www.oikeusturva.info siellä faktaa noista lieroista ihan kivasti... Ovat muuten jossain mielenosoituksessa stadissa nyt perjantaina asian puolesta...

      • kysymys...

        Niinkuin eka viestissäni kerroin niin sairastin kyseistä vammaa jo monta vuotta ja viimeisin niitti oli se tähystysleikkaus; vamma paheni. Hyvä jos jaksan alepasta kantaa "mäyrän" hyllyltä kassalle(4m). Eli siis kyseessä olkapäävamma.
        Olen myöskin käynyt lukemassa tuota oikeusturva.info sivustoa ja nimenomaan noiden (tosi vanhoja)juttujen perusteella yllätyin kun itselläni meni kaikki niin hyvin.


      • vammalapanen
        kysymys... kirjoitti:

        Niinkuin eka viestissäni kerroin niin sairastin kyseistä vammaa jo monta vuotta ja viimeisin niitti oli se tähystysleikkaus; vamma paheni. Hyvä jos jaksan alepasta kantaa "mäyrän" hyllyltä kassalle(4m). Eli siis kyseessä olkapäävamma.
        Olen myöskin käynyt lukemassa tuota oikeusturva.info sivustoa ja nimenomaan noiden (tosi vanhoja)juttujen perusteella yllätyin kun itselläni meni kaikki niin hyvin.

        Pakko vastata tähän, sillä olen nyt ollut kuntoutustuella 1½ vuotta olkapäävamman takia, ½ vuotta aina kerrallaan. Yritin päästä työkokeiluun jo talvella ja siitä laitettiin mainita B-lausuntoon, joka lähti vakuutusyhtiölle. Päästös tuen jatkosta tuli, muttei työkokeilua. Soitin ja kysyin, miten pitää toimia, jotta pääsee kokeiluun halutessaan. Vastaus oli, että tod. näk. lääkäri vakuutusyhtiössä on katsonut, ettei "tässä vaiheessa" kannata vielä mennä töihin.

        Tilanne ei ole muuttunut yhtään (ainakaan paremmaksi), joten jännityksellä odotan seuraavaa päätöstä.


    • puoli vuotta

      olen odotellut työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä mielenterveysongelman (vaikea masennus) sekä liikuntarajoittuneisuuden takia. Ikää on karvaa vaille 60. Hylkypäätöksiä olen saanut Kelalta ja vakutuutusyhtiöltä kymmenkunta. Kaikki säästöni ovat huvenneet elämiseen, sairauksieni tutkimuksiin ja Kelan/vak.yhtiön vaatimiin lääkärintodistuksiin. Kelan toiminnan ilmiselvä tarkoitus on ajaa masennuspotilas itsemurhaan. Silloin olisi taas yksi sairauseläkkeen hakija saatu pois listoilta ja Kelan johtajat voisvat nostaa bonuksensa. Kovin kaukana se päivä ei olekaan...
      Näin tässä lottovoittajien maassa hoidetaan sairaita vanhuksia.

      • toimintaa

        Aivan käsittämätöntä toimintaa sinun (ja monen kohtalotoverisi) kohdalla. En voi ymmärtää, että tällaista ihmisen perusoikeuksia loukkaavaa asiaa ei sitten millään saada kuntoon. On vain huutavan ääni erämaassa ...?

        Toivotan sinulle jaksamista ja sitä, että loppujen lopuksi oikeus voittaa sinun(kin) kohdallasi.


      • sympatiasta!
        toimintaa kirjoitti:

        Aivan käsittämätöntä toimintaa sinun (ja monen kohtalotoverisi) kohdalla. En voi ymmärtää, että tällaista ihmisen perusoikeuksia loukkaavaa asiaa ei sitten millään saada kuntoon. On vain huutavan ääni erämaassa ...?

        Toivotan sinulle jaksamista ja sitä, että loppujen lopuksi oikeus voittaa sinun(kin) kohdallasi.

        Tarttee vissiin lisätä vielä, että tottakai Kelan toiminta ja lukuisat hylkypäätökset ovat syventäneet masennustani edelleen (psykiatrin havainto), mutta siitä ei saa olla mitään mainintaa uusissa lääkärintodistuksissa.
        Rahallisestihan tää on myös aika karmeeta: Kelan käteen jäävä työttömyyskorvaus on 420 egeä. Sillä ei pysty maksamaan edes vuokraa (450 €/kk). Lisäksi saan sosiaalitoimistosta asumis- ym. tukia n. 350 € kuukaudessa. Tämä summa saattaisi riittää ehkä juuri ja juuri ruokaan, mutta kun samalla rahalla pitäisi hoitaa myös kaikki muut jokapäiväiseen elämään kuuluvat laskut... Selviämisvaihtoehtoja on tasan 2 kpl: joko se aiemmin mainitsemani itsemurha tai sitten on tehtävä rötös, josta tuomitaan 2-5 vuodeksi vankilaan. Siellä sais ainakin elannon siihen asti, kunnes vanhuuseläke alkaisi pyörimään. Ei vain oikein kauheasti tee mieli aloittaa rikollisuraa enää tässä iässä...


      • wantone
        sympatiasta! kirjoitti:

        Tarttee vissiin lisätä vielä, että tottakai Kelan toiminta ja lukuisat hylkypäätökset ovat syventäneet masennustani edelleen (psykiatrin havainto), mutta siitä ei saa olla mitään mainintaa uusissa lääkärintodistuksissa.
        Rahallisestihan tää on myös aika karmeeta: Kelan käteen jäävä työttömyyskorvaus on 420 egeä. Sillä ei pysty maksamaan edes vuokraa (450 €/kk). Lisäksi saan sosiaalitoimistosta asumis- ym. tukia n. 350 € kuukaudessa. Tämä summa saattaisi riittää ehkä juuri ja juuri ruokaan, mutta kun samalla rahalla pitäisi hoitaa myös kaikki muut jokapäiväiseen elämään kuuluvat laskut... Selviämisvaihtoehtoja on tasan 2 kpl: joko se aiemmin mainitsemani itsemurha tai sitten on tehtävä rötös, josta tuomitaan 2-5 vuodeksi vankilaan. Siellä sais ainakin elannon siihen asti, kunnes vanhuuseläke alkaisi pyörimään. Ei vain oikein kauheasti tee mieli aloittaa rikollisuraa enää tässä iässä...

        Minulla pitkä sairausputki ja leikattu 2 kertaa mutta ongelmat ovat vain laajentuneet, mitä tehdä?? myös talous alkaa olla kuralla ja minusta suoraselkäisestä rehdistä suomimiehestä on se saatanan kela ja terv.henkilökunta tehnyt kieroilijan vaikka kaikki on luettavissa kuvista ja lääkärinlausunnoista, kela ei puolla eläkettä ja työkykyä ei ole. Joskus olen ollut niin vihainen ja katkera että ainoa jota voin tehdä on räjäyttää koko kelan toimisto maan tasalle ja samalla itse mukana mutta vielä on järki päässä.


      • Ginacita
        wantone kirjoitti:

        Minulla pitkä sairausputki ja leikattu 2 kertaa mutta ongelmat ovat vain laajentuneet, mitä tehdä?? myös talous alkaa olla kuralla ja minusta suoraselkäisestä rehdistä suomimiehestä on se saatanan kela ja terv.henkilökunta tehnyt kieroilijan vaikka kaikki on luettavissa kuvista ja lääkärinlausunnoista, kela ei puolla eläkettä ja työkykyä ei ole. Joskus olen ollut niin vihainen ja katkera että ainoa jota voin tehdä on räjäyttää koko kelan toimisto maan tasalle ja samalla itse mukana mutta vielä on järki päässä.

        Mulla ihan sama tilanne. Vuodesta 2007 saakka olen hakenut työkyvyttömyyseläkettä. Työkkäri lähetti
        "Eläkeselvitys yksikköön", jossa asiantuntijalääkärit antoivat lausuntonsa. Samat paperit toimitettu Kelaan ja Eläke-Ilmariseen. Hylkypäätökset molemmista. Valitin ohjeiden mukaan aina Vakuutusoikeuteen asti. Vakuutusoikeus perusteli hylkyään toimimalla Ilmarisen päätöksen mukaisesti.

        Valitin myös Eduskunnan Oikeusasiamiehelle, joka ei voi tehdä asialle mitään. Kehoitti vain uusimaan eläkehakemuksen.

        Olen taistellut kolme vuotta. Kesällä vitutti niin paljon, että menin työkkäriin hakemaan töitä.
        Nehän suurinpiirtein nauro mut ulos. Kommentti: PATTITILANNE.

        Vaadin Kelalta ja Ilmariselta KAIKKI hakemukseni, hylkypäätökset, päätösten tehneiden lääkäreiden nimet. Tilasin ajan oikeusaputoimistosta ja näytin asianajajalle koko paksun nivaskan, sekä Kelalta että ilmariselta. Asianajaja aikoo tehdä kantelun Oikeusministerille. Sitä ennen pitää tehdä vielä yksi hakemus. Nyt mulla on tukenani sellainen lekurisissiporukka, että mua viedään kuin pikajunalla tutkimuksista, kuvauksista toiseen. Kaikki lääkärinlausunnot puoltavia. Läpi menee varmasti. Mutta en aio lopettaa asiaa siihen. Kun/jos päätös on myönteinen ja olen saanut takautuvasti eläkkeen siitä päivästä lähtien, kun olen hakemukseni jättänyt, tunnen velvollisuudekseni pistää Ilmarisen lekurit kuseen...siis teen kantelun lainvastaisista päätöksistä, sama juttu Kelasta.

        Teen valituksen myös EU:n oikeus tuomioistuimeen, tai mikä se nyt virallisesti on.

        Kehotan kaikkia hylkypäätöksen saaneita valittamaan ohjeiden mukaisesti. Ne lakipykälät, jotka ovat hylyn perusteleluina, ovat samat kaikille ja yhtä pyöreitä kuin persereikä. Tarkoittaa HARKINNANVARAISIA!!!!! Niillä ei ole hakijan kannalta mitään muuta merkitystä, kuin hämätä, että asia jäisi siihen. Käsitykseni mukaan vain hyvin pieni osa ihmisistä valittaa.

        Nyt kaikki uudet hakemukset, hylyn jälkeen valitukset, sen jälkeen valitus Vakuutusoikeuteen ja lopuksi vielä Eduskunnan Oikeusasiamiehelle!

        Kyseessä on törkeä ihmisarvon tietoinen laiminlyönti! TOIMIKAA!!!!


      • Ah tätä onnea
        Ginacita kirjoitti:

        Mulla ihan sama tilanne. Vuodesta 2007 saakka olen hakenut työkyvyttömyyseläkettä. Työkkäri lähetti
        "Eläkeselvitys yksikköön", jossa asiantuntijalääkärit antoivat lausuntonsa. Samat paperit toimitettu Kelaan ja Eläke-Ilmariseen. Hylkypäätökset molemmista. Valitin ohjeiden mukaan aina Vakuutusoikeuteen asti. Vakuutusoikeus perusteli hylkyään toimimalla Ilmarisen päätöksen mukaisesti.

        Valitin myös Eduskunnan Oikeusasiamiehelle, joka ei voi tehdä asialle mitään. Kehoitti vain uusimaan eläkehakemuksen.

        Olen taistellut kolme vuotta. Kesällä vitutti niin paljon, että menin työkkäriin hakemaan töitä.
        Nehän suurinpiirtein nauro mut ulos. Kommentti: PATTITILANNE.

        Vaadin Kelalta ja Ilmariselta KAIKKI hakemukseni, hylkypäätökset, päätösten tehneiden lääkäreiden nimet. Tilasin ajan oikeusaputoimistosta ja näytin asianajajalle koko paksun nivaskan, sekä Kelalta että ilmariselta. Asianajaja aikoo tehdä kantelun Oikeusministerille. Sitä ennen pitää tehdä vielä yksi hakemus. Nyt mulla on tukenani sellainen lekurisissiporukka, että mua viedään kuin pikajunalla tutkimuksista, kuvauksista toiseen. Kaikki lääkärinlausunnot puoltavia. Läpi menee varmasti. Mutta en aio lopettaa asiaa siihen. Kun/jos päätös on myönteinen ja olen saanut takautuvasti eläkkeen siitä päivästä lähtien, kun olen hakemukseni jättänyt, tunnen velvollisuudekseni pistää Ilmarisen lekurit kuseen...siis teen kantelun lainvastaisista päätöksistä, sama juttu Kelasta.

        Teen valituksen myös EU:n oikeus tuomioistuimeen, tai mikä se nyt virallisesti on.

        Kehotan kaikkia hylkypäätöksen saaneita valittamaan ohjeiden mukaisesti. Ne lakipykälät, jotka ovat hylyn perusteleluina, ovat samat kaikille ja yhtä pyöreitä kuin persereikä. Tarkoittaa HARKINNANVARAISIA!!!!! Niillä ei ole hakijan kannalta mitään muuta merkitystä, kuin hämätä, että asia jäisi siihen. Käsitykseni mukaan vain hyvin pieni osa ihmisistä valittaa.

        Nyt kaikki uudet hakemukset, hylyn jälkeen valitukset, sen jälkeen valitus Vakuutusoikeuteen ja lopuksi vielä Eduskunnan Oikeusasiamiehelle!

        Kyseessä on törkeä ihmisarvon tietoinen laiminlyönti! TOIMIKAA!!!!

        työkyvyttömyyseläkepäätöksen! Täysin uskomaton juttu, enkä usko ennenkuin maaliskuun alussa ensimmäinen eläke tilille tulee. Kuntoutustuella olen ollut 2,5 vuotta nyt yhtäjaksoisesti, sitä ennen sairauslomia, puoli vuotta pisin, välillä töissäkin pitempiä jaksoja.
        Sairastan kahta pitkäaikaista (yli 10 vuotta) fyysistä sairautta, kolmas puhkesi 2,5 vuotta sitten. Viimeisen sairauden diagnosointi ja selvittely kesti yli vuoden. Tämän kaiken epätietoisuuden, kivun ja valvomisen seurauksena sairastuin myös masennukseen.
        Psykiatrin lausunnolla tuli eläkepäätös. Tosin hän oli kuvaillut fyysiset sairauteni ja rajoitteeni niin hyvin, että edes ko. sairauksien hoitavat lääkärit eivät ole niin hyviä lausuntoja koskaan kirjoittaneet, jotain ylimalkaista vaan. Ei se riitä että siellä lukee diagnoosit vaan nimenomaan sairauksien toiminta-/työkykyä rajoittavat piirteet tulee kuvata täsmällisesti.
        Olin varautunut kuukausien odotteluun, valituskierteeseen, taisteluun, hylkääviin päätöksiin ym.
        Ikää minulla on 54 vuotta ja eläkkeenmaksaja Kuntien eläkevakuutus. Sieltä muuten on tullut aiemmat kuntoutustukipäätöksetkin aina kuukaudessa!


      • KIRPEÄ APPELSIINI
        Ah tätä onnea kirjoitti:

        työkyvyttömyyseläkepäätöksen! Täysin uskomaton juttu, enkä usko ennenkuin maaliskuun alussa ensimmäinen eläke tilille tulee. Kuntoutustuella olen ollut 2,5 vuotta nyt yhtäjaksoisesti, sitä ennen sairauslomia, puoli vuotta pisin, välillä töissäkin pitempiä jaksoja.
        Sairastan kahta pitkäaikaista (yli 10 vuotta) fyysistä sairautta, kolmas puhkesi 2,5 vuotta sitten. Viimeisen sairauden diagnosointi ja selvittely kesti yli vuoden. Tämän kaiken epätietoisuuden, kivun ja valvomisen seurauksena sairastuin myös masennukseen.
        Psykiatrin lausunnolla tuli eläkepäätös. Tosin hän oli kuvaillut fyysiset sairauteni ja rajoitteeni niin hyvin, että edes ko. sairauksien hoitavat lääkärit eivät ole niin hyviä lausuntoja koskaan kirjoittaneet, jotain ylimalkaista vaan. Ei se riitä että siellä lukee diagnoosit vaan nimenomaan sairauksien toiminta-/työkykyä rajoittavat piirteet tulee kuvata täsmällisesti.
        Olin varautunut kuukausien odotteluun, valituskierteeseen, taisteluun, hylkääviin päätöksiin ym.
        Ikää minulla on 54 vuotta ja eläkkeenmaksaja Kuntien eläkevakuutus. Sieltä muuten on tullut aiemmat kuntoutustukipäätöksetkin aina kuukaudessa!

        Sain minäkin myönteisen päätöksen työkyvyttömyyseläkkeestäni.
        En vieläkään osaa hahmottaa sitä, ettei ole tuolla Te-keskuksen kyykytettävänä ja kauheissa pätkätöissä.
        Pahimmat olivat niitä joista sai 8€/päivältä ja kohdeltiin huonosti.
        Ikää minulla on 53 vuotta ja viimeiset kaksikymmentä vuotta näissä töissä kiertänyt.
        "Oikeita" töitä ehdin tehdä 18 vuotta, kas, nuorena tehdyistä töistä ei taas kertynyt eläkettä!
        Eläkkeen pienuus on pientä siihen, kuinka sairas olen tuolla kilometritehtaan listoilla.
        Meni selkä ja ne hermot.


      • 9+4
        Ginacita kirjoitti:

        Mulla ihan sama tilanne. Vuodesta 2007 saakka olen hakenut työkyvyttömyyseläkettä. Työkkäri lähetti
        "Eläkeselvitys yksikköön", jossa asiantuntijalääkärit antoivat lausuntonsa. Samat paperit toimitettu Kelaan ja Eläke-Ilmariseen. Hylkypäätökset molemmista. Valitin ohjeiden mukaan aina Vakuutusoikeuteen asti. Vakuutusoikeus perusteli hylkyään toimimalla Ilmarisen päätöksen mukaisesti.

        Valitin myös Eduskunnan Oikeusasiamiehelle, joka ei voi tehdä asialle mitään. Kehoitti vain uusimaan eläkehakemuksen.

        Olen taistellut kolme vuotta. Kesällä vitutti niin paljon, että menin työkkäriin hakemaan töitä.
        Nehän suurinpiirtein nauro mut ulos. Kommentti: PATTITILANNE.

        Vaadin Kelalta ja Ilmariselta KAIKKI hakemukseni, hylkypäätökset, päätösten tehneiden lääkäreiden nimet. Tilasin ajan oikeusaputoimistosta ja näytin asianajajalle koko paksun nivaskan, sekä Kelalta että ilmariselta. Asianajaja aikoo tehdä kantelun Oikeusministerille. Sitä ennen pitää tehdä vielä yksi hakemus. Nyt mulla on tukenani sellainen lekurisissiporukka, että mua viedään kuin pikajunalla tutkimuksista, kuvauksista toiseen. Kaikki lääkärinlausunnot puoltavia. Läpi menee varmasti. Mutta en aio lopettaa asiaa siihen. Kun/jos päätös on myönteinen ja olen saanut takautuvasti eläkkeen siitä päivästä lähtien, kun olen hakemukseni jättänyt, tunnen velvollisuudekseni pistää Ilmarisen lekurit kuseen...siis teen kantelun lainvastaisista päätöksistä, sama juttu Kelasta.

        Teen valituksen myös EU:n oikeus tuomioistuimeen, tai mikä se nyt virallisesti on.

        Kehotan kaikkia hylkypäätöksen saaneita valittamaan ohjeiden mukaisesti. Ne lakipykälät, jotka ovat hylyn perusteleluina, ovat samat kaikille ja yhtä pyöreitä kuin persereikä. Tarkoittaa HARKINNANVARAISIA!!!!! Niillä ei ole hakijan kannalta mitään muuta merkitystä, kuin hämätä, että asia jäisi siihen. Käsitykseni mukaan vain hyvin pieni osa ihmisistä valittaa.

        Nyt kaikki uudet hakemukset, hylyn jälkeen valitukset, sen jälkeen valitus Vakuutusoikeuteen ja lopuksi vielä Eduskunnan Oikeusasiamiehelle!

        Kyseessä on törkeä ihmisarvon tietoinen laiminlyönti! TOIMIKAA!!!!

        Tsemppiä, tosi hienoa että jaksat hakea oikeutta, uskon että siitä on hyötyä meidän kaikkien 'hylättyjen' kannalta ennen pitkää. Epäoikeudenmukaisuudesta ja kohtuuttomuudesta täytyy pitää ääntä.

        Itse sain syksyllä Kelasta hylyn sairauspäivärahasta: olet terve ja kykenet opiskelemaan joka katsotaan päätyöksesi. Sitten tuli hylkäys vammaistukeen, ja nyt hylky tk-eläkehakemukseen. Kelan mielestä kykenen työskentelemään minulle 'sopivalla alalla' sairauksieni rajoitteista huolimatta, ja hankkimaan sillä kohtuullisen elannon.

        Aioin aloittaa pitkän valituskierroksen vaikka siitä ei mitään hyötyä tulekaan olemaan, kun muutoksenhakulautakunta oikaisee päätöksistä vain mitättömän osan.

        Ja tuon eläkehakemuksen käsittelyyn ja hylyn laittamiseen meni kolme kuukautta.


      • Liki piti

        Itselläni meni myönteiseen päätökseen liki kuusi vuotta, osa tuli sitten taannehtivasti, mutta tässä nyt tämä varsinainen asia. Tämän päätöksen myötä säästyi kentis ainakin kahden ihmisen henki. Olin valmis tekemään selvää noista lääkäreistä ja sitten itsestäni kun kaikki oli menetetty mitä vuosien varrella on saanut kasaan niin eipä tuntunut enää olevan millään mitään väliä.
        Mutta nyt voi taas vähitellen maksaa velkojaan pois ja koettaa ajatella myönteisesti ja kulkea pillerien voimalla.


      • Toinen tapaus
        Ginacita kirjoitti:

        Mulla ihan sama tilanne. Vuodesta 2007 saakka olen hakenut työkyvyttömyyseläkettä. Työkkäri lähetti
        "Eläkeselvitys yksikköön", jossa asiantuntijalääkärit antoivat lausuntonsa. Samat paperit toimitettu Kelaan ja Eläke-Ilmariseen. Hylkypäätökset molemmista. Valitin ohjeiden mukaan aina Vakuutusoikeuteen asti. Vakuutusoikeus perusteli hylkyään toimimalla Ilmarisen päätöksen mukaisesti.

        Valitin myös Eduskunnan Oikeusasiamiehelle, joka ei voi tehdä asialle mitään. Kehoitti vain uusimaan eläkehakemuksen.

        Olen taistellut kolme vuotta. Kesällä vitutti niin paljon, että menin työkkäriin hakemaan töitä.
        Nehän suurinpiirtein nauro mut ulos. Kommentti: PATTITILANNE.

        Vaadin Kelalta ja Ilmariselta KAIKKI hakemukseni, hylkypäätökset, päätösten tehneiden lääkäreiden nimet. Tilasin ajan oikeusaputoimistosta ja näytin asianajajalle koko paksun nivaskan, sekä Kelalta että ilmariselta. Asianajaja aikoo tehdä kantelun Oikeusministerille. Sitä ennen pitää tehdä vielä yksi hakemus. Nyt mulla on tukenani sellainen lekurisissiporukka, että mua viedään kuin pikajunalla tutkimuksista, kuvauksista toiseen. Kaikki lääkärinlausunnot puoltavia. Läpi menee varmasti. Mutta en aio lopettaa asiaa siihen. Kun/jos päätös on myönteinen ja olen saanut takautuvasti eläkkeen siitä päivästä lähtien, kun olen hakemukseni jättänyt, tunnen velvollisuudekseni pistää Ilmarisen lekurit kuseen...siis teen kantelun lainvastaisista päätöksistä, sama juttu Kelasta.

        Teen valituksen myös EU:n oikeus tuomioistuimeen, tai mikä se nyt virallisesti on.

        Kehotan kaikkia hylkypäätöksen saaneita valittamaan ohjeiden mukaisesti. Ne lakipykälät, jotka ovat hylyn perusteleluina, ovat samat kaikille ja yhtä pyöreitä kuin persereikä. Tarkoittaa HARKINNANVARAISIA!!!!! Niillä ei ole hakijan kannalta mitään muuta merkitystä, kuin hämätä, että asia jäisi siihen. Käsitykseni mukaan vain hyvin pieni osa ihmisistä valittaa.

        Nyt kaikki uudet hakemukset, hylyn jälkeen valitukset, sen jälkeen valitus Vakuutusoikeuteen ja lopuksi vielä Eduskunnan Oikeusasiamiehelle!

        Kyseessä on törkeä ihmisarvon tietoinen laiminlyönti! TOIMIKAA!!!!

        Juuri kuin minun tapaukseni. Epäilen jotta tämä eläkevakuutusyhtiö on päätöksissään piukempi kuin muut. Kuntoutuksessa kanssani olleet (sama vamma) saaneet työkyvyttömyyseläkkeen heti kuntoutustuen jälkeen. Ajattelin kanssa viedä nämä asiat loppuun asti.Olen myös kokenut ihmisarvoni täysin menneeksi.


      • Tympäsee
        Liki piti kirjoitti:

        Itselläni meni myönteiseen päätökseen liki kuusi vuotta, osa tuli sitten taannehtivasti, mutta tässä nyt tämä varsinainen asia. Tämän päätöksen myötä säästyi kentis ainakin kahden ihmisen henki. Olin valmis tekemään selvää noista lääkäreistä ja sitten itsestäni kun kaikki oli menetetty mitä vuosien varrella on saanut kasaan niin eipä tuntunut enää olevan millään mitään väliä.
        Mutta nyt voi taas vähitellen maksaa velkojaan pois ja koettaa ajatella myönteisesti ja kulkea pillerien voimalla.

        kysyisin Älä vielä luovuta kirjoittajalta, että minkä sait taanehtivasti takaisin.
        Itse olen pistänyt jo kolmet eläkepaperit hakuun ja vakuutusoikeuteen asti, kaksi on tullut hylkynä kolmatta odottelen. Kiinnostaa tietää, että tuleeko joltakin ajalta sitten jotain takaisin jos ja kun 3 menee läpi


    • Sais ees nukuttua

      Itselläni ei käynyt yhtä hyvin, vaan sain hylkypäätöksen vakuutusyhtiöstä, ja sain osatyökyvyttömyyseläkkeen, vaikka olin hakenut täyttä eläkettä. Hylky tuli myös muutoksenhakulautakunnasta. Minulla on monenlaista tuki ja liikuntaelinvaivaa, jotka myös röntgeneistä nähtävissä, lisäksi olen kuulovammainen.
      Siellä viisaammat tiesivät , että kuulen vastaanotolla kuulokojeella, vaikka totuus on aivan muuta.
      Jos kuulokojeen vahvistusta nostetaan, kuulen äänet voimakkaammin, niin että päähän sattuu ja tuntuu kuin sekoaisin siihen paikkaan, mutta puheesta en saa senkään vertaa selvää. Minut voisi myydä vaikka 5 eurosta, enkä tietäisi mitä tapahtuu. Minulla on monialaisia vaikeuksia pärjätä jo tavallisessa arjessa, saati työelämässä. Mutta päätöksessä luki, että minulla on työkykyä jäljellä sairaudelleni sopiviin töihin, mitähän se voisi olla "oloneuvos vai" "
      Olen "työttömänä puoliksi" ja puoliksi osatyökyvyttömänä, vaikka minua ei ees kukaan kuuna päivänä palkkaisi, vaikka kuinka yrittäisin valehdella pärjääväni työssä, sillä minusta näkee jo kauas, että meikäläisestä ei enää työhön tule koskaan olemaan. Saati sitten kuulisin lähempääkään haastatteleijan kysymykset.
      Muutoksenhakulautakunnassa oli kaksi eriävää mielipidettä/ kuudesta. Nyt sitten en tiedä valittaisiko vakuutusoikeuteen, vai laitanko uuden hakemuksen??????
      Mielenterveyskin on niin ja näin ainaisen kivun ja tinnityksen, sekä huonon kuulon vuoksi ja minusta ei ole enää lenkille, eikä ystävien kanssa seurusteluun ja nyt vielä tuo toimeentulokin on epävarmaa. Revi siitä sitten huumoria, vaikka sitäkin on yritetty.

    • lköllöl

      tuohon itsekin? Tai sitten mahdollinen vakava psyykkinen sairaus.

      • Voimat yhteen

        No meitä pöllöjä on täällä sitten kaksi, sinä ja minä. Mutta ei kannata mennä mauttomuuksiin, vaan minä ilmoitan aikovani tehdä samoin, kuin täällä edäs fiksu kirjoitti tekevänsä. Oikeutta sairaille :)


    • nainen.....

      Ja ikää sulla on ? paljonkos? Mullekin sanottiin että jos 60v olisin pääsisin heti eläkkeelle mun sairauksien kanssa, Kun olen niin nuori niin ei päästetä, koitetaan jotakin keksiä homman tynkää. työuraa on vasta 25.v. vuotta mittarissa.

      Sama mitkä sairaudet mutta kun on nuori" niin pitäs jaksaa..

      • elliivo

        Minä pääsin viime syksynä eläkkeelle kun ensin olin kaksi vuotta kuntoutustuella.
        Viime vuoden keväällä olin tekonivel-leikkauksessa ja kesällä sitten sain erikoislääkärin b-lausunnon pohjalta eläkepäätöksen. Tuki-ja liikuntaelinvaivat sekä myös käsien nivelissä kulumia. Siivoustyötä tein noin 30 vuotta.
        Täytän kohta 55 v. eli pääsin eläkkeelle 54 vuotiaana.
        Tuolla aiemmin oli verotuksesta juttua. Minulta menee eläkkeestä 9% veroa.


    • Eläkepäätös

      Minä pääsin eläkkeelle olkapäässä olevan jännepuutoksen sekä suuren repeämän yli 6 cm. vuoksi.Kuntoutustuella olin 3 kuukautta,jonka jälkeen lääkäri kirjoitti B-lausunnon jatkoksi,käsittely kesti noin 5 viikkoa ja eläkepäätös tuli.Itse olen tyytyväinen saamaani kohteluun kelalta erinomaista palvelua ja vakuutusyhtiöltä.Minulla ei ainakaan ole mitään moitittavaa.

    • kuoleman sairas

      vammat
      -niskan välilevypullistumat dystonia eli huimaa kokoajan ja niska jäykkä.
      -jalka 5 kohtaa poikki ,leikattu 3 kertaa ,eli ei hyvä nilkutan en pysty kävely lenkkeihin..
      -nenä leikattu 8 kertaa polyypit ei hajuaistia ja makuaisti noin 50%
      -hausislihaspoikki kiertäjäkalvo eli käsi särkee ja ei nouse ylös ja sattuu.
      -hermovaurio vasen käsi 2 kohtaa pinne sormet ei toimi !!
      -oikea polvi sökö jalkakyykystä en pääse kyykkyyn.
      -selkä kipeä pullistuma .
      -8 vuotta taistellut parhaat lääkärit neurogirurgit ym ym. 4 lekurii todennut työkyvyttömäksi ,jouduin myymään talon kun en voi hoitaa pihaa ym kelassa sanottiin kotihommia ei tarvitse pystyä tekemään voi mennä töihin ???haloo
      -alkaa pikku hiljaa hermot menee ....s.....tana kun väitetään eetä on työkykyinen.

      -3 kertaa pyörtynyt niskan takia.
      miten vitussa pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle ?? oikeasti olen sairas ,mutta kela sanoo aina työkykyinen. ilmarisen lääkärit sanoo kokki pystyy tekemään töitä ilman haju /makuaistia. jos joku haluaa kommentoida tai autta ennen kuin rajähdän niin [email protected]
      - lääkitys tapissa ,diapam niskaan lyrica 25mg banadol 1 mg ym ym

    • potkin eteenpäin

      Kyllä sairailla ei ole helppoa tuo eläkkelle pääseminen.Ei vaikka kuinka lääkäri lausunnossaan kertoo sairauden aih.rajoiteet yksityiselämään ja nimenomaan työelämään.. : ( Jossakin on aina joku "viisaampi"...Kerran (olin nuorempi silloin) kuulin kun olin lounastamassa niin vieressä oli vakuutusyhtiön väkeä ja kovasti naureskelivat että sille tyypille ei meiltä mitään heru..säästetään kuulkaas firman rahoja summa x. :O Kyllä potuutttaa...taas jotakin kyykytettiin..

      • kaaakeli

        mannet saa täyden eläkkeen kun täyttää 18.v tosi juttu


    • sdfghj232

      mulla oli viimeisemmässä hakemuksessa psykologin, neuropsykologin, psykiatrin sekä sossun kotikäyntilausunto ( en ole sossun asiakas) ja hops: viides eläkehakemus tuotti tulosta,Ilmarisessa meni läpi. Kesäkuussa alkaa, toivottavasti kela saa päätöksensä siihen mennessä tehtyä. Ikää on 48 vuotta.

    • sdfghj232

      Klastakin myönteinen päätös, vihdoin ja viimein. :)

    • millmossu

      Kela pelaa ja rahoittaa niilla sahoilla jotka sinne a pnnetaan, se pelaa ja rahoittaa soliduimia ja muita valtion yhtioita, kuten talviaaaroja ja pitaa hakemuksia vuosia muutos ja saosiaalilautakunnissa kunnnes palauttaa kielteisena.. eli myos sairaille tarkoitetulla rahalla virkamiehisto pelaa valtion yhtioihin ne eli pelikasinoihin ..ja sairaat syo sukanvartta.. taallaisia nama keskitetyt julkistalousmaat on.. taysin matia. ja jokainen joka aanestaa sosialidemokratiaa aanestaa mielivaltaa kansalle..

      kaikki nama kelat ja muut monopoli yhtiot tultt purkaa ja tyonantajat maksaa jatkssa tyoelake maksut kunkinnhenkilon omalle pankkisulkutilille josta laakarintodistusta vastaan saa nostaa maarasumman kuussa..ja silloin henkilo saa sen mita hallle luvataan...
      valtio on huijari johon ei voi luottaa.

    • älkääjauhakopaskaa

      Hohhoijaa, siellä vissiin Kelan vaiko jonkun eläkevakuutus yhtiön vaiko peräti Vakuutusoikeuden paskanpuhujat yrittää manipuloida kansaa miten mutkattomasti työkyvyttömyyseläke tulee, ei muuten tule, kokemusta löytyy!.

      Vakuutusoikeus ei päätä kenekään eläkkeestä paskan vertaa.
      Sieltä voi tulla päätös että olet työkyvytön mutta Kela ja
      eläkevakuutusyhtösi voikin sanoa ettei se päätös kelpaa.
      Näin kävi minulle, minusta tehtiin kansalainen joka ei ole enää
      työtön, työssä, eläkkeellä eikä työkyvyttömyyseläkkeellä.
      Näin ollen kukaan ei myöskään maksa minulle mistään mitään.
      Esim sosiaalitoimi ei maksa koska minut on tässä
      ns Vakuutusoikeudessa todettu työkyvyttömäksi eli
      heidän mielestään siis saan tk eläkettä, jota en kylläkään saa.

      Siivä vaan ns Vakuutusoikeudelle valittelemaan,
      saatte tekin kokea miten ruusuiseksi tilanne
      saattaakin yhtäkkiä muodostua!.

      Kippis!

      • työkyvyttömyyseläkeläine

        Kannattaa muistaa, että kuulut siihen vajaan 30%:n vähemmistöön, jonka eläkehakemus on hylätty. Yli 70%:lla hakemukset hyväksytään. Kuulun niihin, joiden hakemus hyväksyttiin. Tästä tulee tänä vuonna kolme vuotta.


      • kannattaapahyvinkin

        Kannattaa muistaa, miksihän?. Oletko ihan tosissasi?.
        Kyllä tuon muistaa ihan ilman sinun kehotteluja.
        Et tainnut tajuta oikein asian pointtia kun alat horista
        aivan muuta asiaa kuin mistä tuossa on kyse.
        Miten tuo että 30% hylätään ja 70% hyväksytään mielestäsi
        liittyi asiaani?.
        Lues pari kertaa uudestaan mitä sanon, ja jos satut jotain ymmärtämään.
        tules sitten viisauksinesi uudestaan kommentoimaan,
        toivottavasti itse asiasta sillä kertaa.
        Muuten, tietämättömyysä esilletuonti ei aina ole
        ihan se viisain ratkaisu.


      • 60-v
        työkyvyttömyyseläkeläine kirjoitti:

        Kannattaa muistaa, että kuulut siihen vajaan 30%:n vähemmistöön, jonka eläkehakemus on hylätty. Yli 70%:lla hakemukset hyväksytään. Kuulun niihin, joiden hakemus hyväksyttiin. Tästä tulee tänä vuonna kolme vuotta.

        Vaikutat omahyväiseltä. Jokainen todella sairas hakija, joka jää ilman Eläketurvankeskuksen määrittelemää työkyvyttömyyseläkettä, on sankari.

        En ymmärrä, ei juuri kukaan muukaan, miksi eläkevakuutusyhtiöt ja Kela lukevat niitäkin suoria sanoja kieroillen ja totuutta muunnellen. Ainoa asia mikä on heille tärkeää, on raha. Ja kuitenkin, ihan sama raha ja jopa kasvavastikin tulee potilaan hoitotoimiin joka tapauksessa. Ennemmin tai myöhemmin. Sairas ihminen, joka sinnittelee niin taloudellisen kuin jaksamisenkin äärirajoilla vuosia, on jo miltei menetetty tapaus.
        Oma kokemukseni on työkyvyttömyysjylyissä neljä vuotta. Olen näköalaton ja väsynyt.


      • työkyvyttömyyseläkeläine
        kannattaapahyvinkin kirjoitti:

        Kannattaa muistaa, miksihän?. Oletko ihan tosissasi?.
        Kyllä tuon muistaa ihan ilman sinun kehotteluja.
        Et tainnut tajuta oikein asian pointtia kun alat horista
        aivan muuta asiaa kuin mistä tuossa on kyse.
        Miten tuo että 30% hylätään ja 70% hyväksytään mielestäsi
        liittyi asiaani?.
        Lues pari kertaa uudestaan mitä sanon, ja jos satut jotain ymmärtämään.
        tules sitten viisauksinesi uudestaan kommentoimaan,
        toivottavasti itse asiasta sillä kertaa.
        Muuten, tietämättömyysä esilletuonti ei aina ole
        ihan se viisain ratkaisu.

        Kirjoitit nimimerkiksesi: "älkää jauhako paskaa". Oletin, että viittaat tällä siihen, että ihmiset valehtelisivat eläköitymisestään. Eivät olisi siis eläkkeelle päässeet ja huvikseen toista kertoisivat. Ajattelin tuoda esille sen, että useimmat kuitenkin pääsevät eläkkeelle - ihan rehellisesti puhuttuna.
        Luin tarinasi uudestaan. Siitä kuulsi läpi suunnaton tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi. Jos asia ei olisi näin, kuin sen sanon, olisit eläkkeellä. Nyt minä olen eläkkeellä ja sinä vain haaveilet siitä. Kumpi se tietämätön oli?


      • työkyvyttömyyseläkeläine
        60-v kirjoitti:

        Vaikutat omahyväiseltä. Jokainen todella sairas hakija, joka jää ilman Eläketurvankeskuksen määrittelemää työkyvyttömyyseläkettä, on sankari.

        En ymmärrä, ei juuri kukaan muukaan, miksi eläkevakuutusyhtiöt ja Kela lukevat niitäkin suoria sanoja kieroillen ja totuutta muunnellen. Ainoa asia mikä on heille tärkeää, on raha. Ja kuitenkin, ihan sama raha ja jopa kasvavastikin tulee potilaan hoitotoimiin joka tapauksessa. Ennemmin tai myöhemmin. Sairas ihminen, joka sinnittelee niin taloudellisen kuin jaksamisenkin äärirajoilla vuosia, on jo miltei menetetty tapaus.
        Oma kokemukseni on työkyvyttömyysjylyissä neljä vuotta. Olen näköalaton ja väsynyt.

        Luulen, että se tosiasia, että olen itse tk-eläkkeellä sai sinut pitämään minua omahyväisenä, sitä en ole. Toin esille vain tosiasiat.
        Se, että tk-eläke hylätään ei tee kestään sankaria.
        Suosittelen keskustelua sen henkilön kanssa, joka hylkäsi eläkehakemuksesi, ennen sitä on aika turha jatkaa.


      • älkääjauhakositäpaskaa
        työkyvyttömyyseläkeläine kirjoitti:

        Kirjoitit nimimerkiksesi: "älkää jauhako paskaa". Oletin, että viittaat tällä siihen, että ihmiset valehtelisivat eläköitymisestään. Eivät olisi siis eläkkeelle päässeet ja huvikseen toista kertoisivat. Ajattelin tuoda esille sen, että useimmat kuitenkin pääsevät eläkkeelle - ihan rehellisesti puhuttuna.
        Luin tarinasi uudestaan. Siitä kuulsi läpi suunnaton tietämättömyytesi ja ymmärtämättömyytesi. Jos asia ei olisi näin, kuin sen sanon, olisit eläkkeellä. Nyt minä olen eläkkeellä ja sinä vain haaveilet siitä. Kumpi se tietämätön oli?

        En haaveile mistään eläkkeestä ja kun nyt kysyit,
        vaikuttaa sille että sinä se tietämätön olet,


      • Jokinn

        Mikä on tilanteesi nyt? Onko valoa tunnelin päässä? Olen Vastaavassa tilanteessa itse ja en todellakaan tiedä mitä seuraavaksi.


      • arkajalku

        Nii, missä tilanteessa olet?
        Tarkoitatko, ettet saa mistään mitään?
        Miten jouduit tilanteeseen?
        Kyselen, koska pelotta, että itsellä sama edessä. On niin epävarmaa kaikki.


      • Anonyymi

        Kyllä olet oikeutettu toimeentulotukeen. Lain mukaan.


    • halleluujaa

      Kun on tilanne tosi niin tk eläke menee läpi.
      Puliveivareilla tilanne toinen. Täälläkin tietämättömyys paistaa läpi.

      • Anonyymi

        Tuosta ovat esim. erikoislääkärit eri mieltä. Työterveyshuollossa sanoivat, että B-lausuntoja ja eläkehakemuksia tehdessä hekään eivät enää uskalla arvailla, mikä tuomio tulee olemaan.


    • eitööötai

      Kupongit vetämässä ja viisi vuotta ollut kuntoutustuella. Aina mennyt läpi, mutta nyt hiukan jännittää kun vastaus lähiviikkoina saapuu.

      • aiivNA

        Tänään tuli kirje ja läpi meni, että heilahti. En meinaa uskoa tätä, vaikka oikea päätös ilman muuta.


    • hiougbiouy

      Verotus on eläkeläisiltä kova, varautukaa siihen kun saatte eläkkeen että varmasti on oikea veroprosentti minkä mukaan eläkkeenmaksaja verottaa sillä voi tulla muuten yllätyksenä mätkyjä jotka melkeinpä mahdottomuus pienestä eläkkeestä maksaa, minulle kävi juuri noin.

    • JKJ

      Hei. Olin julkisella puolella 37 vuotta työssä. 19 vuotiaana sinne pääsin ja työstäni tykkäsin. Vuosien varrella vaivoja tuli niinkuin monelle meistä. Viisi kertaa minua on leikattu eri puolelta kehoa. Viime vuonna en suostunut enää mihinkään leikkaukseen ja työterveyslääkäri hyväksyi päätökseni. Hän opasti minua hakemaan työkyvyttömyyseläkettä. Minusta ajatus tuntui vieraalta - varsinkin kun olen vielä alle 60v. Voisiko se mahdollista? Tein hakemuksen ja lääkäri laittoi B-lausunnon eteenpäin. Sain myönteisen päätöksen työkyvyttömyyseläkkeestä kuukaudessa.
      Eläkkeeni on nyt 2171€ bruttona, siitä verottaja ottaa tietysti n. 24 %. Sillä pärjää kun pitää menot kurissa.
      Toivon teille kaikille oikeuden mukaisia päätöksiä näissä asioissa.
      Ohjeeni on. Paneutukaa hakemukseen hyvin ja perustelkaa tarkasti, mutta " Lapin lisää " ei kannata laittaa.
      Voimia kaikille toivoo Long John

    • Anonyymi

      Miten työkyttömyyseläke lasketaan ? Paljonko saat kuussa ja kauanko teit töitä ?

      • Anonyymi

        1.5% saadusta työtulosta. Jos palkka on tonnin, on puoltoista prosenttia 15€ se kertaa esim 30 vuotta on 450 euroa. 2000 palkkaa, on eläke 900 euroa jne. Tuleva aika lasketaan mukaan, jos on ollut työssä viimeisen 10 vuoden aikana ja tienannut tänä aikana noin 18000 euroa. Selviää esim Kelan sivuilta. Tuleva aika tarkoittaa siis sitä, että sikäli, kun jäisit 40-vuotiaana eläkkeelle ja eläkeikäsi olisi 65v, saisit eläkettä ikään kuin olisit töissä ollut eläköitymisestäsi oikeaan eläkeikääsi saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.5% saadusta työtulosta. Jos palkka on tonnin, on puoltoista prosenttia 15€ se kertaa esim 30 vuotta on 450 euroa. 2000 palkkaa, on eläke 900 euroa jne. Tuleva aika lasketaan mukaan, jos on ollut työssä viimeisen 10 vuoden aikana ja tienannut tänä aikana noin 18000 euroa. Selviää esim Kelan sivuilta. Tuleva aika tarkoittaa siis sitä, että sikäli, kun jäisit 40-vuotiaana eläkkeelle ja eläkeikäsi olisi 65v, saisit eläkettä ikään kuin olisit töissä ollut eläköitymisestäsi oikeaan eläkeikääsi saakka.

        Niin se vielä, että kysyit kysymyksesi ihmiseltä, joka on tässä ollut kirjoittamassa lähes kaksi vuotta sitten. Todennäköisyys siihen, että kysymykseesi vastaisi on aika pieni, mutta eipä siinä, tämä oli jo osan kirjoittanutkin viestiinsä, jonka suosittelen lukemaan uudestaan ajatuksella.


    • Anonyymi

      lääkäri voi olla huono lausunnon kirjoittaja ja puuttuu todistuksesta esim.kävelykyvyn puute tai että potilas istuu pyörätuolissa ym.tärkeää kokeilkaa esim.uuden lääkärin lausuntoa joka erikoistunu työelämään. sosiaalityöntekijät esin keskussairaalois voi auttaa eläkehakemuksissa.kamalaa kun sairaita kiusataan.

    • Anonyymi

      "Kannattaa muistaa, että kuulut siihen vajaan 30%:n vähemmistöön, jonka eläkehakemus on hylätty. Yli 70%:lla hakemukset hyväksytään. Kuulun niihin, joiden hakemus hyväksyttiin. Tästä tulee tänä vuonna kolme vuotta."

      Nuo luvut todennäköisesti pitää sisällään myös määräaikaiset eläkkeet eli kuntoutustuet.
      Olisi mielenkiintoista tietää kun haetaan pysyvää eli toistaiseksi olevaa työkyvyttömyyseläkettä niin mikä on prosenttiluku niissä?

    • Anonyymi

      Läpi meni mullakin eläke noin 3300e/ kk

    • Anonyymi

      Kaikki nyt kannattamaan kansalaisaloitetta, jotta saataisiin vakuutuslääkärit edesvastuuseen.
      Toivotaan, että jonain päivänä potilasta hoitaneen lääkärin sana on painavampi kuin vakuutuslääkärin.
      Sivusta seuranneena monta surullista kamppailua työkyvyttömyyden kanssa on lähipiirissäkin.

    • Anonyymi

      Ainakin 61-62 vuotiaat sairaat saisi päästää hakemuksen mukaan eläkkeelle. Ei he enää tule sijoittumaan tehtäviin tai virkoihin. Työkyvyttömyyseläkkeelle vaan, jos on vikoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1690
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1329
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1075
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      5
      1009
    Aihe