Cavalierille kaveri???

-R-

Minulla on kohta kolme vuotias Cavalier narttu ja minua on alkanut mietityttämään semmoinen asia, että tarvitseeko koirani toisen koiran kaveriksi?? Onko teillä muilla vain yhtä Cavalieriä, tarvitseeko se kaveria? Vai olenko opettanut koirastani liian "pers kärpäsen"...? Toivottavasti ymmärsitte mitä yritin kertoa... =)

9

939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sehän on

      ihan maku asia haluaako ottaa kaverin.
      Meille tuli toinen Cava vanhemman ollessa 1,5v.
      En ole katunut kertaakaan,että niitä on kaksi,sillä meillä tämä vanhempi koira kärsi valtavasta eroahdistuksesta kun oli vielä ainoa koira.
      Onneksi ei tartuttanut sitä "huutamista " pienempään,vaan tyytyväisinä jäävät kotiin meidän muiden lähtiessä aamulla töihin ja kouluihin.
      Nuorempi cava on myös paljon vilkkaampi ja on saanut säpinää tähän hieman laiskempaan ja nirsompaan koiraan.
      Cavasta saa helposti perskärpäsen,mutta mieti mikä olisi omalla kohdallasi paras ratkaisu asiaan.

    • 2xcavat

      Meillä on kaksi cavanarttua. Toisen ottaminen tuli vähän vahingossa, mutta hyvä että otettiin. Niistä on seuraa toisilleen kun me ihmiset ollaan töissä. Osaa myös olla yksinään, jos vaikka toisen kanssa pitää mennä lekuriin tai näyttelyihin. Se että otatko toisen, on tosiaan oma päätöksesi, mutta sen olen huomannut että aika moni yhden omistaja ottaa jossain vaiheessa toisen =) näihin jää koukkuun, itse haluaisin kolmannen..

      • -R-

        Koukkuun Cavaliereihin kyllä jää! =) Ehkä tuo on vain tekosyy otta toinen koira...


    • 2 cavalierin omistaja

      eli siis ei ole mikään pakko hankkia toista cavaliertä, mutta seuraahan siitä varmasti olisi cavalierillesi. :) Meillä on 2 cavaliertä, toinen 3v ja toinen 1v. molemmat tyttöjä. :) leikkivät sovussa , ruuasta joskus tuo vanhempi vähän murahtaa nuoremmalle.. Mutta sehän on vain sen merkki, että se tekee selväksi pienemmälle, kuka on koirista pomo.
      Joten jos mietit toisen cavaljeerin ottamista, käy ihan yhtä hyvin tyttö tai poika, mutta jos otat pojan, leikkauta se, jotta ei vain tulisi pieniä piiperoisia, jos niitä ei haluta..
      Totta kyllä, että näihin söpöläisiin jää kyllä koukkuun! :D

      • Ei myydä!

        No johan on ohje! Onhan koirien kasvattajallakin, onneksi, jotain sananvaltaa kenelle myy mitäkin. Ei ole sitten ihan yksinkertainen asia ostaa nartun kaveriksi urosta jos jo perusperiaatteena on, että uros kastroidaan. Mitä ihmeen järkeä???!!! Kuka haluaa edes myydä valmiiksi kastraatiksi päätyvää urospentua? Kastraattien turkit ovat työläitä hoitaa ja luonne muuttuu. Urokselle kaveriksi uros, nartulle narttu!


      • Heh Heh

        Narttukoiran kaveriksi sopii kyllä ihan yhtähyvin tyttö ja poika! Edellinen viestin kirjoittaja (nimim. Ei myydä!), sanoit että nartulle narttu kaveriksi ja urokselle uros. Ei sekään niin yksinkertaista ole, sillä urokset tappelevat keskenään helpommin. Nartulle on kyllä ihan kaikkein paras vaihtoehto ; Narttu. Tyttökoirat tulee hyvin toimeen keskenään. Uroskin käy, jos se kastroidaan.


      • Höpsistä :)
        Heh Heh kirjoitti:

        Narttukoiran kaveriksi sopii kyllä ihan yhtähyvin tyttö ja poika! Edellinen viestin kirjoittaja (nimim. Ei myydä!), sanoit että nartulle narttu kaveriksi ja urokselle uros. Ei sekään niin yksinkertaista ole, sillä urokset tappelevat keskenään helpommin. Nartulle on kyllä ihan kaikkein paras vaihtoehto ; Narttu. Tyttökoirat tulee hyvin toimeen keskenään. Uroskin käy, jos se kastroidaan.

        Nyt on kyse cavalierista, siis sosiaalisesta, lajikumppaneilleen aggressiivisuutta osoittamattomasta pieniegoisesta rodusta.

        Ja vaikkei olisikaan, niin nartut tappelevat tappaakseen, jos tappelemaan alkavat. Urokset sitävastoin vain setvivät välinsä ja se siitä, jos edustavat sellaista rotua, jossa dominanssi on korkea. Cavalierin kohdalla näin ei lähes 100 %:sti ole. Eli urokselle kaveriksi uros, nartulle narttu (eri-ikäisetkin cavat sopeutuvat toisiinsa, siis käy aikuiset keskenään tai penska ja aikuinen, keskenkasvuinen ja aikuinen), kuten tuossa ylempänä jo kirjoitettiinkin. Kuka haluaa nurkkiinsa kuseksivan uroksen nartun kaveriksi? Tai sen kastraattiuroksen turkinhoitoineen ja lihomisineen? Tai vahinkopentuja, koska rodun juoksut ovat useimmiten kokemattomalle varsinkin vaikea havaita vähäisen vuodon vuoksi tai siksi, että kääpiörotuisen kiima-ajat saattavat olla hvyninkin pitkiä tai vastaavasti tärppipäivät jo alle 10 vuorokauden (johtuu yleisimmin siitä, että juoksun alkamista ei huomata)?


      • Leikatun nartun omistaja
        Ei myydä! kirjoitti:

        No johan on ohje! Onhan koirien kasvattajallakin, onneksi, jotain sananvaltaa kenelle myy mitäkin. Ei ole sitten ihan yksinkertainen asia ostaa nartun kaveriksi urosta jos jo perusperiaatteena on, että uros kastroidaan. Mitä ihmeen järkeä???!!! Kuka haluaa edes myydä valmiiksi kastraatiksi päätyvää urospentua? Kastraattien turkit ovat työläitä hoitaa ja luonne muuttuu. Urokselle kaveriksi uros, nartulle narttu!

        No ei se kyllä niinkään mene että turkki olisi sen työläämpi hoitaa. Narttuni turkki ei leikkauksesta muuttunut miksikään eikä luonnekaan :)

        Niin sitä aina sanotaan että muuttuisi, mutta ihan taitaa olla koirakohtaista.


      • Kultacavalieri
        Ei myydä! kirjoitti:

        No johan on ohje! Onhan koirien kasvattajallakin, onneksi, jotain sananvaltaa kenelle myy mitäkin. Ei ole sitten ihan yksinkertainen asia ostaa nartun kaveriksi urosta jos jo perusperiaatteena on, että uros kastroidaan. Mitä ihmeen järkeä???!!! Kuka haluaa edes myydä valmiiksi kastraatiksi päätyvää urospentua? Kastraattien turkit ovat työläitä hoitaa ja luonne muuttuu. Urokselle kaveriksi uros, nartulle narttu!

        Oma koirani leikattiin alle vuoden ikäisenä kivesvian takia. Pelkäsin, että jos luonne muuttuu, kun oli niin ihana luonteeltaan :D No, ei muuttunut herran luonne pätkääkään ja turkki on kyllä ollut ihan helppohoitoinen koko karvaturrin elon ajan.

        Ja siis kastraattimme tietää totisesti edelleen olevansa uros, sen verran innokkaasti vieläkin (11 vee) kosiskelee pyyheliinoja yms. tarjolla olevia tyttöystäviä :D Meillä siis ainakin luonne pysyi ihastuttavan muuttumattomana ja turkki samaten :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe