Sisäsiitos!!

paniikki

Hei !
Nyt sitä sitten ollaan paniikissa...
Koirani on kantava eli se saa pentuja.
No eihän siinä mitään panikoimista ole, mutta kun uros joka koirani astui on tämän oma pentu.
Eli toinen koirani astui äitinsä...
Ja äiti on nyt kantava.

Onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta tapahtumasta, sillä pelkään nyt, että pian syntyvät pennut ovat jollain tavalla "vammaisia".
Sitä en tiedä milloin astuminen tapahtui. Pidimme koirat erillään emän juoksuajan, mutta näyttää siltä että "se" on päässyt jotenkin tapahtumaan.

23

3200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinpä

Elikkäs olisko kannattanu leikata uroskoiralta kassit pois niin ei olis tapahtunu tämmöistä "vahinkoa". Kyllä se nyt on tiedettävissä, jos samankaton alla asuu naaras ja uros niin penikoitahan siitä syntyy. En niitä pysty erillään mitenkään pitään...

• Paniikki

...niin tämä uros on vielä alle vuoden ikäinen joten siltä ei ole voinut vielä leikata niitä PALLEJA idiootti!

• Paniik.....

...niin tämä uros on vielä alle vuoden ikäinen joten siltä ei ole voinut vielä leikata niitä PALLEJA idiootti!

Ja mitäköhän se eläinlääkäri enää voi tehdä koska pennut liikkuvat jo kohdussa, joten ne syntyvät pian. Kokemusta on tiineydestä ja pentujen syntymisestä noin kymmenen pentueen verran, mutta ennen ei ole päässyt käymään vahinkoa.

• Paniikki

.. alta vuoden vanhalta uroskoiralta...
        Kerropa missä päin suomea eläinlääkärit suosittelevat näin, ei ainakaan tällä suunnalla.
        Vai ajattelitko, että käytän kahta tiiliskiveä!!??

• niinkö?

Minulla on saman katon alla viisi narttua ja uros, eikä ole kertaakaan vahinkoja sattunut. Eli tiedettävissä on, että uroksia ja narttuja voi hyvinkin pitää samassa taloudessa ilman vahinkoja.

Jos ei ole mitään oikeita neuvoja annettavana ja ainoa anti on haukkua ja syyllistää, niin voisi pitää suunsa kiinni.

Koiran omistajalle suosittelisin pentujen lopettamista heti niiden synnyttyä tai jättää vain yhden tai kaksi. Automaattisesti ei sukusiitos tee pennuista mitenkään vammaisia, mutta piilevänä periytyviä vikoja voi tällaisessa yhdistelmässä tulla esiin. Usein myös sisäsiittoisten yksilöiden elinkyky on normaalia alempi.

• Kiia

kannattaisi varmaan käydä eläinlääkärillä/soittaa sinne ja kysellä mitä tehdä..ei paljoa auta nämä keskustelupalstat noin suureen hätään.kysykää silloin hyvät ihmiset kun on suuri hätä(niin eläinten kuin muidenkin asioiden kanssa) niin jostain josta saat heti ja ammattitaitoista apua!se on parempi kaikille!(ei ollut sitten millään pahalla!!)

• Likka

Minulla on kokemusta sisäsiittoisista pennuista sen verran että meillä on niin käynyt..... ei niistä pennuista sinänsä mitään nähnyt, ei ne vammaisia ollut eikä sairaita muutenkaan.

Mutta jos ajatellaan geeniperimän kautta niin vaarana on se että piilevät sairauksia/ lonkkavikoja yms aiheuttavat geenit ovat voimakkaammin syntyvillä pennuilla ja näin ollen riski sairauteen tai rakennevirheenseen on suurempi. Kysy eläinlääkärin tai jonkun ammattikasvattajan mielipidettä.

• Kata

...sisäsiitos on joskus jopa normaali jalostustapa. Kuulemma ainakin kultaisilla noutajilla. Esim, narttu voidaan astuttaa omalla isällään. Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon samanlaisia, hyviä ominaisuuksia periytymään- mutta periytyyhän siinä myös huonot ominaisuudet. Sairasta ja luonnonvastaista (näin ei susilauma toimi) mutta näin kuitenkin tapahtuu.

Pennuista ei vammaisia tule, ja jos narttusi on ollut kantavana jo jonkin aikaa ei eläinlääkärikään auta. Ns aborttipiikin voi ottaa juuri astumisen jälkeen, luultavasti nyt on jo myöhäistä? Mutta kysy eläinlääkäriltä kuitenkin..

• roosa

Milloin astuminen on tapahtunut? Oletko varma, että koira on tiine? Raskaus voidaan keskeyttää vielä 28 vrk:n maissa aborttipiikillä. Jos asia on jo pitemmällä, ala hoitaa emoa tiineyden vaatimalla tavalla. Tuskin ne pennut mitenkään vammaisia ovat. Perinnölliset sairaudet vain periytyvät helpommin. Pentue voidan myös rekistedöida EJ-rekisteriin,(ei jalostukseen) eli saa myydä rotupuhtaat pennut.

• Vihainen

No perkele vahtisitte koiranne paremmin niin tällaista ei kävisi!

• NO onpa
        Vihainen kirjoitti:

No perkele vahtisitte koiranne paremmin niin tällaista ei kävisi!

...pienet ympyrät jos tosta vihastut kun jollain on sattunu vahinko.
        Muutappa jonnekkin korpeen mihin et saa nettiliittymää niin on sinunkin helponpi elää vihastumatta...IDIOOTTI!!!!!
        huh huu......

• mää

maahan kaatunutta maitoahan oli turha itkeä joten minkäs tapahtuneelle enää mahtaa.
      Ei sisäsiittoisista pennuista päälle päin välttämättä huomaa sen kummempaa, mutta kaikki perimässä olevat viat (lonkka silmä) ja muutkin sairaudet kertaantuvat tulevissa pennuissasi. Samaten luonnevikaisuutta (arkuus, vihaisuus jne) ilmenee sisäsiittoisilla enemmän kuin nk. normaaleilla pennuilla.
      Tarkistuta pennut tarkkaan eläinlääkärillä, se on minun suositukseni. Rahassahan eniten menetät, tuleville pennuille kun et saa kunnon papereita (jos vanhemmat ovat paperillisia)... mutta kyllä niistä hyvällä tuurilla ihan kunnon hauveleita silti tulee :)

• shihtzu

Mitä tarkoittaa että pennuille ei saa kunnon papereita, kyllähän ne ihan samalla tavalla voi rekisteröidä kuin muutkin pennut.
        Kaikki pelottelee että pennuista tulee sairaita tai jos ei ainakaan sairaita niin ne kantaa huonoja geenejä. Se ei kyllä ole missään kirkossa kuulutettu että ne kantaisivat vääränlaisia geenejä, samalla tavalla niitä huonoja geenejä tulee ulkosiitoksesta.
        Tiedän tapauksen jossa poika astui äitinsä ja se oli silkka vahinko ja ensiksi siitä syytettiin lapsia että olivat päästäneet juoksuisen nartun uroksen kaa samaan tilaan, mutta myöhemmin selvisi että narttu itse oli avannut ovet ja esteet ja tullut näin itse ja palannut sitten takaisin omaan huoneeseensa, eli ei siinä pahemmin vahdita jos ihmiset eivät itse ole silloin kotona.

• Paniikki
        shihtzu kirjoitti:

Mitä tarkoittaa että pennuille ei saa kunnon papereita, kyllähän ne ihan samalla tavalla voi rekisteröidä kuin muutkin pennut.
        Kaikki pelottelee että pennuista tulee sairaita tai jos ei ainakaan sairaita niin ne kantaa huonoja geenejä. Se ei kyllä ole missään kirkossa kuulutettu että ne kantaisivat vääränlaisia geenejä, samalla tavalla niitä huonoja geenejä tulee ulkosiitoksesta.
        Tiedän tapauksen jossa poika astui äitinsä ja se oli silkka vahinko ja ensiksi siitä syytettiin lapsia että olivat päästäneet juoksuisen nartun uroksen kaa samaan tilaan, mutta myöhemmin selvisi että narttu itse oli avannut ovet ja esteet ja tullut näin itse ja palannut sitten takaisin omaan huoneeseensa, eli ei siinä pahemmin vahdita jos ihmiset eivät itse ole silloin kotona.

.... Toyvillakoirasta joten se oven avaaminen onnistuu kyllä aivan oma toimisesti. Että se siitä.
        Halusinkin kirjoituksellani kysellä kuinka toisilla on käynyt vastaavanlaisessa tilanteessa.
        Onko pennut olleet sairaita vai eikö?
        Sainkin kiitettävästi vastauksia kohteliaita ja sitten niitä toisia. Kiitos kuitenkin!
        En aijo hankkia pennuille papereita (vaikka se mahdollisuus olisikin), koska en halua että se suku jatkuu. En kyllä aijo myöskään lopettaa pentuja jos ne ovat "normaalin" oloisia.
        Myydessäni pennut tarkoitukseni on kyllä mainita vahingosta, jotta suku ei jatkuisi paperittomanakaan.
        Kiitos kuitenkin vastauksista, nyt sitten odottelen syntymää joka on varmaankin aivan lähiviikkojen sisällä. (Pennut liikkuvat jo vatsassa).

• kiinnostunut
        Paniikki kirjoitti:

.... Toyvillakoirasta joten se oven avaaminen onnistuu kyllä aivan oma toimisesti. Että se siitä.
        Halusinkin kirjoituksellani kysellä kuinka toisilla on käynyt vastaavanlaisessa tilanteessa.
        Onko pennut olleet sairaita vai eikö?
        Sainkin kiitettävästi vastauksia kohteliaita ja sitten niitä toisia. Kiitos kuitenkin!
        En aijo hankkia pennuille papereita (vaikka se mahdollisuus olisikin), koska en halua että se suku jatkuu. En kyllä aijo myöskään lopettaa pentuja jos ne ovat "normaalin" oloisia.
        Myydessäni pennut tarkoitukseni on kyllä mainita vahingosta, jotta suku ei jatkuisi paperittomanakaan.
        Kiitos kuitenkin vastauksista, nyt sitten odottelen syntymää joka on varmaankin aivan lähiviikkojen sisällä. (Pennut liikkuvat jo vatsassa).

Kiinnostaisi tietää mihin hintaan aiot myydä pentuja? Kiinnostaisi ihan vaan kun itse olen etsinyt kyseisen rodun "edullista" pentua itselleni.

• paniikki
        kiinnostunut kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää mihin hintaan aiot myydä pentuja? Kiinnostaisi ihan vaan kun itse olen etsinyt kyseisen rodun "edullista" pentua itselleni.

... Riippuu siitä minkälaisia pennut on. Tarkastutan pennut tietysti ensin eläinlääkärillä ja sitten päätän vasta hinnan. ja kauppakirjaan tulee kyllä merkintä että kysymyksessä on sisäsiitos ja en ota vastuuta mahdollisista sairauksista/vioista.

• vastuu on vahingoillakin
        paniikki kirjoitti:

... Riippuu siitä minkälaisia pennut on. Tarkastutan pennut tietysti ensin eläinlääkärillä ja sitten päätän vasta hinnan. ja kauppakirjaan tulee kyllä merkintä että kysymyksessä on sisäsiitos ja en ota vastuuta mahdollisista sairauksista/vioista.

...nimittäin kauppatavarana. Et voi luistaa vastuusta millään kauppakirjamerkinnällä. Vastuu pentujen mahdollisista perinnöllisistä sairauksista on sinun. Näin se menee.

• Paniikki
        vastuu on vahingoillakin kirjoitti:

...nimittäin kauppatavarana. Et voi luistaa vastuusta millään kauppakirjamerkinnällä. Vastuu pentujen mahdollisista perinnöllisistä sairauksista on sinun. Näin se menee.

Kyllähän se näin on, mutta kun myyn pennut vain nimellisestä hinnasta, niinkuin sekarotuisen, tai hienolla nimellä monirotuisen pennun, ja en käytä kauppakirjapohjana kennelliiton kauppakirja kaavaketta, silloin ei mikään oikeusaste voi minua vaatia korvaukseen.
        VASTUUHAN minulla on, mutta ilmeisesti sinä olet taasten joku kateellinen koirankasvattaja, joista olen saanutkin jo tarpeekseni kymmenen vuoden ajalta... se siitä.
        ILMEISESTI OLET SITÄ MIELTÄ ETTÄ MINUN TÄYTYISI TAPPAA PENNUT HETI NIIDEN SYNNYTTYÄ, JA SIIHEN HOMMAAN MINÄ EN RYHDY. Ennen myyn pennut rakastaviin koteihin sillä varauksella, että pennut voivat kantaa perimässään jotain sairautta, tai olla itse jollain tapaa "sairaita"
        Hyvää syksyä sinullekkin!

• Niisku
        Paniikki kirjoitti:

Kyllähän se näin on, mutta kun myyn pennut vain nimellisestä hinnasta, niinkuin sekarotuisen, tai hienolla nimellä monirotuisen pennun, ja en käytä kauppakirjapohjana kennelliiton kauppakirja kaavaketta, silloin ei mikään oikeusaste voi minua vaatia korvaukseen.
        VASTUUHAN minulla on, mutta ilmeisesti sinä olet taasten joku kateellinen koirankasvattaja, joista olen saanutkin jo tarpeekseni kymmenen vuoden ajalta... se siitä.
        ILMEISESTI OLET SITÄ MIELTÄ ETTÄ MINUN TÄYTYISI TAPPAA PENNUT HETI NIIDEN SYNNYTTYÄ, JA SIIHEN HOMMAAN MINÄ EN RYHDY. Ennen myyn pennut rakastaviin koteihin sillä varauksella, että pennut voivat kantaa perimässään jotain sairautta, tai olla itse jollain tapaa "sairaita"

Mun mielestä sun pitäisi hankkia pennuille paperit; ne on rotukoiria. Laita ne ej-rekisteriin. Rekisteröimättömyys ei estä niiden suvunjatkumista. Vahinkoja voi sattua muillekin:) Kun niillä on paperit, niiden kanssa voi tokoilla, käydä näyttelyssä ym.
        Itse laitan Kennelliiton kauppakirjaan rodunviat ja sairaudet sekä lauseen "Lisäksi rodussa voi satunnaisesti esiintyä mitä tahansa muissa roduissa esiintyviä vikoja ja sairauksia". Selitän pennun ostajalle tarkasti, mitä rodun sairaudet on ja mitä ne aiheuttaa, jos niitä ilmenee.
        Sukusiitos itsestään ei automaattisesti tarkoita sairauksia. Tietysti, jos sukusiitosta tehdään sairailla koirilla, riski on silloin suuren suuri.
        Ensimmäinen koirani oli Suomenpystykorvan ja Dreeverin sekoitus. Se oli koirana mahtava pakkaus, mutta myös sairain koira mitä mulla on koskaan ollut. Sillä oli sydänvika ja sokeritauti. Hoidolla se tosin eli 14 vuotiaaksi.
        Nykyisillä rotukoirillani ei sairauksia ole ollut.

• Makkara
        vastuu on vahingoillakin kirjoitti:

Ei muuten ole vastuu mahdollisista perinnöllisistä sairauksista kasvattajalla, jos hän kauppakirjassa näistä mahdollisista vioista ilmoittaa sekä suullisesti ostajalle. Vastuu siirtyy allekirjoituksella ostajalle, jos hän tästä huolimatta, että on saanut selvityksen mahdollisista vielä ei-näkyvistä vioista pennun haluaa. Kokonaan toinen juttu on jos ostajaa "huijataan" että pennut eivät olisi sisäsiittoisia, mutta tässähän ei niin kaiketi käy, silloin esineeseen rinnastaminen pitää paikkansa. Perinnöllisiä sairauksia esiintyy kaikilla roduilla, toisilla enemmän, toisilla vähemmän, eikä niistä linnaan eikä edes vastuuseen joudu, jos niistä on etukäteen ostajaa informoitu.
        Itsellä ylisuureksi todennäköisesti kasvava shelttipentu, joka ilmeisesti ei tule koskaan kelpaamaan näyttelyihin, mutta kauppakirjassa on maininta ettei pentua myydäkään nimenomaan ja pelkästään näyttelykoiraksi, joten se siitä. Harrastetaan sitten jotain muuta.

Eiköhän pennuista ihan hyviä kuitenkin tule, toivotaan ja uskotaan.

• jaa-a
        Makkara kirjoitti:

Ei muuten ole vastuu mahdollisista perinnöllisistä sairauksista kasvattajalla, jos hän kauppakirjassa näistä mahdollisista vioista ilmoittaa sekä suullisesti ostajalle. Vastuu siirtyy allekirjoituksella ostajalle, jos hän tästä huolimatta, että on saanut selvityksen mahdollisista vielä ei-näkyvistä vioista pennun haluaa. Kokonaan toinen juttu on jos ostajaa "huijataan" että pennut eivät olisi sisäsiittoisia, mutta tässähän ei niin kaiketi käy, silloin esineeseen rinnastaminen pitää paikkansa. Perinnöllisiä sairauksia esiintyy kaikilla roduilla, toisilla enemmän, toisilla vähemmän, eikä niistä linnaan eikä edes vastuuseen joudu, jos niistä on etukäteen ostajaa informoitu.
        Itsellä ylisuureksi todennäköisesti kasvava shelttipentu, joka ilmeisesti ei tule koskaan kelpaamaan näyttelyihin, mutta kauppakirjassa on maininta ettei pentua myydäkään nimenomaan ja pelkästään näyttelykoiraksi, joten se siitä. Harrastetaan sitten jotain muuta.

Eiköhän pennuista ihan hyviä kuitenkin tule, toivotaan ja uskotaan.

vastuuseen joutuu, vaikka ilmoittaisi kuinka moneen kertaan, mitä sieltä tulee. Mistä muuten luulette tulevan näiden tarinoiden, että kasvattaja on joutunut korvaamaan lonkkaleikkauksen kulut oikeuden päätöksellä. Ei siinä ole enää kukaan muistanut kysellä, noudattiko pennunottaja kasvattajan ohjeita vai ei, ja mistä vika tuli.

• vastuu on vahingoillakin
        Paniikki kirjoitti:

Sanoinko olevani kasvattaja? En. Käskinkö lopettaa pennut? En. Älä vingu asiallisia vastauksia, jos et itse kykene ottamaan vastaan muita kuin itsellesi mieluisia vastauksia. Get a life!!

• Niisku
        jaa-a kirjoitti:

vastuuseen joutuu, vaikka ilmoittaisi kuinka moneen kertaan, mitä sieltä tulee. Mistä muuten luulette tulevan näiden tarinoiden, että kasvattaja on joutunut korvaamaan lonkkaleikkauksen kulut oikeuden päätöksellä. Ei siinä ole enää kukaan muistanut kysellä, noudattiko pennunottaja kasvattajan ohjeita vai ei, ja mistä vika tuli.

Ei oikeuteen välttämättä joudu, jos on selittänyt asiat tarkasti ja ottanut kirjallisen lausunnon ostajan ymmärtämisestä ja hyväksymisestä siitä, mitä saattaa tapahtua.
        Itse olin joutua oikeuteen viasta, jota ei yleensä rodussa esiinny. Otin heti uhkauksen saatuani yhteyttä koira-asioihin erikoistuneeseen lakimieheen. Sieltä sain selville, etten ole korvausvelvollinen, koska vikaa ei esiintynyt rodussa enkä näin ollen voinut tietää siitä. Oikeuteen en koskaan johtunut. Tosin mua syytettiin vuosia, että olin kusettanut ko. pennunostajaa. Kun tarjouduin ostamaan koiran takaisin, se lopetettiin nopeasti. Vika ei ollut sellainen, että se olisi vaatinut koiran lopettamista. Se olisi voitu korjata suhteelisen halvalla leikkauksella.
        En myöskään välttämättä ole korvausvelvollinen, kun olen tehnyt pennunostajalle selväksi asiat "rautalangasta" vääntäen ja siis ottanut ylös kaiken kirjallisena. Sitten tarvitaa vielä hyvä lakimies, jos oikeuteen asti päädytään.
        Ne oikeudessa olleet kasvattajat ovat joutuneet oppimaan kantapään kautta, miten pennusnostajia tulee käsitellä.
        Sitäpaitsi mä päätän, kuka on sen arvoinen, että kelpaa mun pentujen omistajaksi. Olen käännyttänyt 10 v aikana (12 pentuetta) kymmeniä ostajia matkoihinsa ilman pentua. Kannattaa hieman katsoa, kelle pennun antaa, monestakin syystä. Yksikään pentu ei ole "käsiin" jäänyt, vaikka muutaman on hieman kauemmin mulla ollutkin. Oikea ostaja löytyy joka pennulle, kun malttaa etsiä.
        Koira on elävä olento. Voi sattua mitä vaan, vaikka kasvattaja olisi kuinka asiallinen. Tämä ihmisten pitäisi ymmärtää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe