Kuka jaksaa

mietin vaan

En nyt halua mitään kiihkoilua puolesta ja vastaan!!! Voisiko joku kertoa, mitkä ovat kestovaippojen TOSIASIALLISET edut ilman tunteilua kertakäyttöisiin verrattuna kun itse niitä vain arvailen tässä?

Ymmärtääkseni pääasiallisin kestoilun valinta on halu suojella luontoa ja vauvan peppua(????) (jos se peppu sitä villaa kestää, no kestäähän se muovivaippojakin riippuen vauvasta), mutta kertokaapa mikä siitä tekee luontoystävällistä?

Pesuaineiden ja pesukoneiden tekeminen, kuljettaminen, markkinointi, käytöstä poisto yms. ei voi olla kuormittamatta luontoa. Vedenkuljetus alkulähteiltä kotiin, jätevesien syntyminen koneessa ja liotuksessa sekä niiden käsitteleminen tai takaisin luontoon kaataminen lisää rasitusta.

Samahan se on kertavaipoissa, materiaa, aikaa ja rahaa palaa tekemiseen, markkinointiin, kuljetuksiin yms. mutta siitä jää se pesuvaihe pois. Toki kaatopiakoilla niiden maatuminen vie vuosia ja aiheuttaa kaasuja (?) mutta tartteehan ne kestotkin jotenkin hävittää (kuitenkin ehkä luontoystävällisempää se on).

Onkohan kukaan ajatellut ja laskenut sitäkään, kuinka paljon AIKAA ja VAIVAA ottaa kestojen ompelu, tekeminen, huolto, korjaaminen, ostaminen kirppareilta jne. Onhan se poissa lapsen viihdyttämisestä ja omasta jaksamisesta.

Tuntuu että plus miinus nolla.

21

2360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viittikö vastata tuohon!!

      Ei jaksais!!!

      • viitsin...

        Samaa olen pohtinut pitkään.
        Ulosteen pesu vaatii kunnon pesuaineet ja kuuman veden.
        Myös, jos et heti voi viskata kestoa koneeseen pitää se huuhdella erikseen, myös kikkareet ja kokkareet pitää huuhtoa pois ennen koneeseen laittoa. Ja taas kuluu vettä.
        Entäs se kuivattaminen? Aikaa ja vaivaa vievää, vauvaperheessä kyllä muutenkin varmasti piisaa pyykkiä.

        Entäs kodin ulkopuolella, mihin ja miten jemmaat käytetyn keston? Raahaat päivät pitkät paskaa mukanasi? Ja kotiin tullessasi aloitat liottelu ja pesuruljanssin?

        Toki kertakäyttöisistä tulee jätettä, mutta jätteenpolttolaitoksilla nekin palavat energiaksi.

        Näin ompelutaidottomana äitinä joutuisin ostamaan kaikki valmiina kalliisti.

        Koitappa käyttää terveyssiteenäkin kestoa! Kun olet koittanut palataan sitten asiaan niiden mukavuudesta ja helppoudesta.

        Kaikki jotka tuntevat asian omakseen käyttäköön kestoja, en heitä tuomitse. Mutta toivonkin että kestoilijat eivät myöskään tuomitse meitä kertakäyttövaippojen käyttäjiä.


      • kerro nyt ihmeessä

        miksi ei asialliseen pohdintaan voi vastata vai onko kyse siitä, että ei osaa?

        -AP-


      • yksi kesto
        viitsin... kirjoitti:

        Samaa olen pohtinut pitkään.
        Ulosteen pesu vaatii kunnon pesuaineet ja kuuman veden.
        Myös, jos et heti voi viskata kestoa koneeseen pitää se huuhdella erikseen, myös kikkareet ja kokkareet pitää huuhtoa pois ennen koneeseen laittoa. Ja taas kuluu vettä.
        Entäs se kuivattaminen? Aikaa ja vaivaa vievää, vauvaperheessä kyllä muutenkin varmasti piisaa pyykkiä.

        Entäs kodin ulkopuolella, mihin ja miten jemmaat käytetyn keston? Raahaat päivät pitkät paskaa mukanasi? Ja kotiin tullessasi aloitat liottelu ja pesuruljanssin?

        Toki kertakäyttöisistä tulee jätettä, mutta jätteenpolttolaitoksilla nekin palavat energiaksi.

        Näin ompelutaidottomana äitinä joutuisin ostamaan kaikki valmiina kalliisti.

        Koitappa käyttää terveyssiteenäkin kestoa! Kun olet koittanut palataan sitten asiaan niiden mukavuudesta ja helppoudesta.

        Kaikki jotka tuntevat asian omakseen käyttäköön kestoja, en heitä tuomitse. Mutta toivonkin että kestoilijat eivät myöskään tuomitse meitä kertakäyttövaippojen käyttäjiä.

        Täytyy sanoa, että olen kokeillut terveyssiteenä kestoa ja jättänyt sen ansiosta kertakäyttösiteet pois! Perusteluna voin sanoa, että kertakäyttöiset alkoivat aiheuttaa iho-ongelmia, joita puolestaan kestot eivät ole tehneet. Lapsellanikin aloin käyttää kestoja ikäänkuin kokeilumielessä, olematta mikään luontoaktivisti. Käyttömukavuus on ollut meillä syypää, ei mitkään ihmeaatteet :)


      • asiallisesta
        yksi kesto kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että olen kokeillut terveyssiteenä kestoa ja jättänyt sen ansiosta kertakäyttösiteet pois! Perusteluna voin sanoa, että kertakäyttöiset alkoivat aiheuttaa iho-ongelmia, joita puolestaan kestot eivät ole tehneet. Lapsellanikin aloin käyttää kestoja ikäänkuin kokeilumielessä, olematta mikään luontoaktivisti. Käyttömukavuus on ollut meillä syypää, ei mitkään ihmeaatteet :)

        tiedosta :) Atoopikkona ymmärrän, että tuo syy on todella hyvä. Ja että kestoilla voi ilman ympäristöaatettakin.

        Ympäristönsuojelu on tärkeää sekin, mutta että ihmiset ymmärtäisivät tehdä sen faktojen perusteella, eikä luulojen.


      • 4:n äiti
        kerro nyt ihmeessä kirjoitti:

        miksi ei asialliseen pohdintaan voi vastata vai onko kyse siitä, että ei osaa?

        -AP-

        Minä käytin kertakäyttösiteitä ja tamponeja n. 20 vuotta. Sitten kokeilin ihan uteliaisuuttani kuukuppia, ja se osoittautui suorastaan ihanaksi verrattuna kertakäyttösuojiin. Seuraavaksi kokeilin kesto-pikkuhousunsuojia, ja paluuta kertakäyttöisiin ei ollut. Ja kun kestot osoittautuivat omassa käytössäni niin paljon mukavammiksi kuin kertikset, päätin kokeilla kestovaippoja lapsellanikin.

        Meillä on siis käytetty sekä kertakäyttöivaippoja ja -siteitä että kestoja, ja nyt on kestot aktiivisessa käytössä ihan yksinkertaisesti mukavuussyistä.

        Kyllähän tuota ekologisuutta on tullut mietittyä ripulivaippoja huuhdellessa, mutta toisaalta silloin kun käytettiin vatsataudin aikana kertakäyttöisiä, oli vaatteet lähes jokaisen pienenkin ripuliturauksen jälkeen kakasssa, kun taas kestot (sisvaippa kuori) pitävät kohtalaisen isotkin ripulit sisällään. Ja kun ajattelee, että jo yksi falskaava vaippa voi aiheuttaa helposti koneellisenkin pyykkiä, on ehdottomasti ekologisinta käyttää niitä vaippoja, jotka vähiten falskaavat.


      • saatte kestot pitämään?
        4:n äiti kirjoitti:

        Minä käytin kertakäyttösiteitä ja tamponeja n. 20 vuotta. Sitten kokeilin ihan uteliaisuuttani kuukuppia, ja se osoittautui suorastaan ihanaksi verrattuna kertakäyttösuojiin. Seuraavaksi kokeilin kesto-pikkuhousunsuojia, ja paluuta kertakäyttöisiin ei ollut. Ja kun kestot osoittautuivat omassa käytössäni niin paljon mukavammiksi kuin kertikset, päätin kokeilla kestovaippoja lapsellanikin.

        Meillä on siis käytetty sekä kertakäyttöivaippoja ja -siteitä että kestoja, ja nyt on kestot aktiivisessa käytössä ihan yksinkertaisesti mukavuussyistä.

        Kyllähän tuota ekologisuutta on tullut mietittyä ripulivaippoja huuhdellessa, mutta toisaalta silloin kun käytettiin vatsataudin aikana kertakäyttöisiä, oli vaatteet lähes jokaisen pienenkin ripuliturauksen jälkeen kakasssa, kun taas kestot (sisvaippa kuori) pitävät kohtalaisen isotkin ripulit sisällään. Ja kun ajattelee, että jo yksi falskaava vaippa voi aiheuttaa helposti koneellisenkin pyykkiä, on ehdottomasti ekologisinta käyttää niitä vaippoja, jotka vähiten falskaavat.

        Uteliaisuuteni on vilpitöntä.

        Kokemuksesta tiedän että kertikset kestävät lähes mitä vaan. Ja aina kun kesto-ihmiset väittävät kertakäyttövaippojen vuotavan enemmän kuin kestojen, herääkin se valehtelu epäilys minulle.

        Myönnän, että kestojen kokeilut kohdallani ovat olleet lyhyitä jaksoja, mutta kun ne eivät ole pitäneet mitään! Vaippa olisi pitänyt vaihtaa kerran tunnissa tai kahdessa. Kolmessa se vuosi poikkeuksetta läpi. Ja meillä kyllä junnu nukkuu kellon ympäri. Kertakäyttö vaippa kestää sen hyvin.

        kolme lasta minullakin on.


      • 4:n äiti
        saatte kestot pitämään? kirjoitti:

        Uteliaisuuteni on vilpitöntä.

        Kokemuksesta tiedän että kertikset kestävät lähes mitä vaan. Ja aina kun kesto-ihmiset väittävät kertakäyttövaippojen vuotavan enemmän kuin kestojen, herääkin se valehtelu epäilys minulle.

        Myönnän, että kestojen kokeilut kohdallani ovat olleet lyhyitä jaksoja, mutta kun ne eivät ole pitäneet mitään! Vaippa olisi pitänyt vaihtaa kerran tunnissa tai kahdessa. Kolmessa se vuosi poikkeuksetta läpi. Ja meillä kyllä junnu nukkuu kellon ympäri. Kertakäyttö vaippa kestää sen hyvin.

        kolme lasta minullakin on.

        Pissaa kertiksiin mahtuu kyllä huomattavasti enemmän kuin kestoihin, paitsi jos kestovaipaste tekee niin paksun kuin kertakäyttövaippa on mmonen pissan jälkeen. Mutta jostain syystä ne ripulikakat eivät imeydy kertiksiin, vaan lurahtavat lahkeesta vaatteille.

        Sairaalassa ihmettelin hoitajalle sitä kun joka pieraisun jälkeen piti vaihtaa vaipan lisäksi myös vähintäänkin housut lapselta. Hoitaja sanoi vaan että kun se kakka on niin löysää, niin valuu siksi pois vaipasta. Mutta kotona kestovaippoja käytäessämme se löysin ripuli imeytyy vaippaan ihan samalla tavalla kuin pissakin. Ihmettelenkin, miksi ne kertakäyttövaipat eivät ime sitä vesiripulia?


      • tiipi+
        saatte kestot pitämään? kirjoitti:

        Uteliaisuuteni on vilpitöntä.

        Kokemuksesta tiedän että kertikset kestävät lähes mitä vaan. Ja aina kun kesto-ihmiset väittävät kertakäyttövaippojen vuotavan enemmän kuin kestojen, herääkin se valehtelu epäilys minulle.

        Myönnän, että kestojen kokeilut kohdallani ovat olleet lyhyitä jaksoja, mutta kun ne eivät ole pitäneet mitään! Vaippa olisi pitänyt vaihtaa kerran tunnissa tai kahdessa. Kolmessa se vuosi poikkeuksetta läpi. Ja meillä kyllä junnu nukkuu kellon ympäri. Kertakäyttö vaippa kestää sen hyvin.

        kolme lasta minullakin on.

        kyllä minä vaihdan pojalleni vaipan vähintään kahden tunnin välein, vaikka onkin ihan kertakäyttömallisia nämä.

        yöllä sentään en vaihtele, mutta päiväsaikaan kyllä. ei tee hyvää hauduttaa pyllyä kosteassa vaipassa tuntikaupalla :O


      • ...........
        saatte kestot pitämään? kirjoitti:

        Uteliaisuuteni on vilpitöntä.

        Kokemuksesta tiedän että kertikset kestävät lähes mitä vaan. Ja aina kun kesto-ihmiset väittävät kertakäyttövaippojen vuotavan enemmän kuin kestojen, herääkin se valehtelu epäilys minulle.

        Myönnän, että kestojen kokeilut kohdallani ovat olleet lyhyitä jaksoja, mutta kun ne eivät ole pitäneet mitään! Vaippa olisi pitänyt vaihtaa kerran tunnissa tai kahdessa. Kolmessa se vuosi poikkeuksetta läpi. Ja meillä kyllä junnu nukkuu kellon ympäri. Kertakäyttö vaippa kestää sen hyvin.

        kolme lasta minullakin on.

        Meillä käytössä AIO vaipat ja taskuvaippa pul kuorella ja ei kertaakaan läpi tullut pissa, enkä vaihda parin tunnin välein. Yöllä kertakäytö käytössä kuoren kera, koska kertakäytöt fuskaa. Aion kokeilla lähiaikana keston yöllistä pitoa.


      • ei tarvi
        tiipi+ kirjoitti:

        kyllä minä vaihdan pojalleni vaipan vähintään kahden tunnin välein, vaikka onkin ihan kertakäyttömallisia nämä.

        yöllä sentään en vaihtele, mutta päiväsaikaan kyllä. ei tee hyvää hauduttaa pyllyä kosteassa vaipassa tuntikaupalla :O

        koska se on kuiva, vaikka pissaa paljon. en tiedä riippuuko sekin merkistä.


      • vaikka
        ........... kirjoitti:

        Meillä käytössä AIO vaipat ja taskuvaippa pul kuorella ja ei kertaakaan läpi tullut pissa, enkä vaihda parin tunnin välein. Yöllä kertakäytö käytössä kuoren kera, koska kertakäytöt fuskaa. Aion kokeilla lähiaikana keston yöllistä pitoa.

        tähän kohtaan.. meillä kertakäytöt ei ole vuotanu yli kertaakaan. On pitänyt myös vesiripulit.


    • Rainora

      Kesto- ja kertavaippojen eroista on tehty useita tutkimuksia, joista luotettavimmat osoittavat, että kestovaippa on luontoystävällisempi verrattuna kesrtakäytövaippaan, kun tuotteen koko elinkaari otetaan huomion kaikkine noine osineen, jotka mainitsit. Onhan sitten jotain (yllättäen kertisfirmojen rahoittamia) tutkimuksia, joiden mukaan asia on toisin päin - kun kestovaippa pestään aina 90 asteessa, käytetään huuhteluaineita ym. ja vaippa heitetään suhteellisen pian pois... huomioon ei oteta myöskään kertavaipan ympäristörasitusta kaatopaikalla. Oikein käytettynä (pesu useimmiten 60 asteessa jne.) kestovaippa tulee ekologisemmaksi.

      Itse en ompele kestoja, koska en osaa enkä halua tai jaksa. Ostan ne netistä käytettynä useimmiten. Mieluummin ostan sillä tavalla silloin tällöin keston, joka kolahtaa postiluukustani alas, kuin että lähden kiireessä kauas markettiin huutavan vauvan kanssa hakemaan ison paketin kertavaippoja, kun ne ovat jälleen päässeet loppumaan ja on unohtunut ostaa lisää ajoissa. Meillä ei ole autoa, ja lähikaupan vaipoista ei hullukaan maksa sitä hintaa, minkä pyytävät. En myöskään jaksa kanniskella tonnin painoisia roskapusseja päivittäin ulos. Ne pussit myös löyhkäävät! kertakäyttövaipat dramaattisesti voimistavat kakan hajua ja muuten hajuttoman virtsan ne muuttavat pistävän ammoniakin hajuiseksi. Ihmeellistä! Kertakäyttövaipan kanssa vauvasta aina haistaa, koska on tullut pienikin pissa. Eron huomaa kangasvaipan kanssa. Tokihan kakka avatussakin kangasvaipassa haisee, mutta ei sentään tuoksuja tule läpi.

      Kestovaipat eivät muuten ole kaikki villaa. Meillä ei ole käytössä yhtään villavaippaa. Vauvan ihoa vasten on joko vaipassa kuivapintainen coolmax tai sitten kuivaliina. Itse sisävaippojen ihoa lähinnä oleva materiaali on sen coolmaxin lisäksi bambua tai hamppu-bambusekoitetta.

      Koskaan en ole tajunnut, miksi pyykinpesua pidetään niin rasittavana, koska "tuleehan sitä lapsiperheessä pyykkiä muutenkin". No tulee jonkin verran joo, mutta sinne ne vaipat menevät niiden muutamien bodyjen joukossa samalla vaivalla. Kone ne pyykit pesee, en minä. ;) Ja kuivuvatkin ihan itsekseen narulla, en puhaltele niihin ilmaa itse. ;D En pidä kovinkaan rasittavana koneellisen pesemistä päivittäin. Ja minä pesen vaippapyykkiä usein: suurin osa taitaa pestä vain joka toinen päivä. Enkä liottele vaippoja tai muutakaan, pyykkikorin reunalla roikkuvat pesuun saakka.

      Olen myös itse kokeillut kestositeitä, mutta en kylläkään pidä niistä sen enempää, kuin kertakäyttöisistäkään. Hiostavia ne eivät samaan malliin ole, eikä muutaman pikkuhousuja pienemmän lärpäkkeen nosto pesukoneeseen ole mikään vaiva. Myöskään niitä ei tarvitse pestä, kuin kerran kuukautisten päätteeksi muun pyykin seassa, jos siteitä vain on tarpeeksi. Ne eivät haise tai muutakaan kuivasäilytyksessä. Säännöllisesti en kestositeitäkään kylläkään käytä, koska mielestäni aikuisten ei kuulu kulkea vaipoissa. ;)Minulla on kuukautisia varten kuppi, koska sen kanssa veren valumista ei tunne ja olo on kuiva.

      • ainakin kokeilla

        Meillä oli päätetty ottaa kestot käyttöön vähän lapsen syntymän jälkeen. Tilasin all-in-one-vaippoja netistä, kun ajattelin ettemme mieheni kanssa lähde mihinkään rättishow-meininkeihin. Alkuun jouduttiin käyttämään tavallisia vaippoja lapsen syntyessä keskosena. Sairaalasta kotiuduttuamme ja normiarkeen vihdoin päästyämme aloimme osakestoilla noilla all-in-one-vaipoilla. Miehen kanssa ihmeteltiin kertisvaippojen vähäisiä hajuja verrattuna kestoihin ja vaippojen maksaminen ja kantaminen kaupasta ärsytti. Onneksi kokeiltiin äippäpakkauksen kestovaippaa sisävaipalla ja harsolla. Ystäväni olivat kertoneet ihastuneensa harsoihin ja pidin heitä ihan pimeinä. Luulin etten mitään taitteluja oppisi, vaan toisin kävi! Nyt meillä taitellaan origameja muutamassa sekunnissa ja bambuimut ovat toimineet huipusti. Päälle imse vimse-muovikuori ja hyvin pysyy tavarat sisällä. Reissuissa ollaan vielä käytetty kertiksiä tai "riistoja" niinkuin nykyisin kertiksiä kutsumme. Riistoissa vaan on se huono puoli, että falskaavat välillä lahkeesta tai selästä.

        Ikinä en olisi uskonut, että tällaisesta kestoilusta tulisi ihan arkinen, itsestään selvä juttu, mutta toisin kävi. Kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja ennen kuin luovuttaa, ja mikäli kestoilun aloittaminen tuntuu ekoina viikkoina epäonnistuvan, kannattaa sitä kokeilla myöhemmin
        uudelleen, sitten kun niitä voimiakin on enemmän.


    • siksi.......

      koska säästän rahaa...on ihana ostella ihania erilaisia kuoseja. Jonkun verran ajattelen sitä, että meidän kerttiksistä ei tule kasvihuone kaasuja ilmaan..Ja oikeesti...vauvan iho pysyy kuivana..en tiedä sit riippuuko sekin vaipasta.

    • kjkkk

      Minä olen niiiin kyllästynyt tuohon kestovaippailuun...me ei niitä edes olla kokeiltu, eikä tulla kokeilemaankaan!

      Ikävä kyllä mullakin on ystävä, joka niitä koittaa meille tuputtaa...antoi meille jopa omiaan, mutta tuolla ne on käyttämättömänä kaapissa...mua niin ottaa päähän tuo ystävänkin sepustus kaikenmaailman kestoista! ei vaan ole pokkaa sanoa suoraan, että mua ei yksinkertaisesti huvita ja kiinnosta tuo kestoilu!

      • evian

        Minuakaan ei voisi kestoilu vähempää kiinnostaa ja uskallan kyllä sanoa sen ihan suoraan päin naamaa jos joku tulee niistä minulle jauhamaan.. Jokainen tehköön tavallaan, meidän muksut tulee ainakin kulkemaan kertakäyttövaipoissa.


    • kompostoituvat kertakäyttöv...

      miksi valitsin kestot?
      olen niin "köyhä" että ei ole varaa kertakäyttösiin.kaikki mun vaipat maksoivat 400 euroa kun halusin hienoja printtikuviollaisia.näillä mä pärjään koko vaippa iän ja vaipatan vielä vaikka kymmenen muuta samaan rahaan.
      vaipan vaihdossa menee ehkä hetki pitempään kun valkkailaan mikä vaippa halutaan.vauva saa seurustelua äitin(tai toisen vaipan vaihtajan) kanssa ja ilmakylpyjä
      sekäjätteen määrä vähenee.pienempi lasku omakotitalo asukkaalle jäteyritykseltä.
      ei vaippojen takia kaupassa käyntiä.säästää polttoainetta
      yms.muita hyviä puolia.
      ainut miinus on ehkä kaksi koneellista pyykiä enemmän viikossa.

      ja jos inhottaa vaipan peseminen niin miksi ei kokeilisi kompostoituvia kertakäyttövaippoja
      saa esimerkiksi:
      www.luomula.fi(huom!kompostoituvat terveyssiteet myös)
      www.villiankka.fi

    • kestojen kannalla

      No ainakin yksi tosiasiallinen etu on se, että yksi kertakäyttövaipatettava tuottaa useita tonneja muoviin kiedottua ulostejätettä kaatopaikalle. Ilmasto kiittää ja jälkipolvet siivoaa.
      Toisekseen, muovi materiaalina ei pärjää ekovertailussa kestovaippojen materiaaleille.
      Lisäksi pakkaus, kuljetus ym. kuorma on kertakäyttövaipalla moninkertainen. Kestot paitsi kestävät koko oman lapsikatraan, myös nuoren naapuripariskunnan (tulevan) lapsikatraan kakat, ja imuteho vaan paranee. Täten niitä ei tarvitse valmistaa läheskään yhtä paljon kuin vaippoja, jotka joutavat pois jo yhden käyttökerran jälkeen.

      Että tämän pohjalta, paljonkohan sen pesuvaiheen todellinen osa ympäristönkuormituksesta on? Ilman tunteilua?

      Suomessa ei ole (pohja)vesipulaa, joten huuhtelu on hyvin pieni ympäristöhaitta (eikä konepesukaan ole mitenkään verrattavissa ekologisilta vaikutuksiltaan kertiksiin, kun on energiatehokas kone ja pesuaine ekoa. Tuo jälkimmäinen on hyväksi myös lapsen iholle, jos vertaa niihin aineisiin millä kertakäyttövaippojakin käsitellään).

      Mistä päästäänkin muihin etuihin, eli lapsen iho saa hengittää kestovaipassa paremmin, ja tämä vähentää ihon ärtyisyyttä, punaisuutta ja ihottumaa ko. oireille herkällä lapsella. Ja (muistaakseni joku kyseli) miltä itse tuntuisi olla kestovaipoissa? Minusta näin atoopikkona tuntuisi varmasti aivan h****tin paljon paremmalta hauduttaa ulosteista peppua kangasta vasten kuin muovia vasten. Kestokuukautissuojia käytän juuri tästä syystä. Asian voi testata myös niin, että leikkaa molemmista vaipoista suikaleet ja nukkuu ne kiedottuna ranteiden ympäri. Aamulla voi verrata kumman käden iho tuntuu paremmalta.

      Ja rahansäästö on valtava, vaikka kestot ovatkin kertaostoksena hurjan hintaisen kuuloisia. Kertiksien hinta kertyy pikkuhiljaa, ja se voi yllättää tarkankin. Kestoilla säästää useamman mammakahvilakäynnin ym. pienet arkielämän piristeet joilla vahvistaa sitä lapsen viihtyvyyttä ja omaa jaksamista.

      Lisäksi vielä pieni henk.koht. makukysymys, ainakin minusta kertakäyttövaipat ovat järjestään rumia, kun taas vaippakuoria saa mitä ihanimmissa kuoseissa.

      Entäs sitten tämä kestoilun ylimääräinen vaiva? No... Haisee se vaipparoskiskin, puhumattakaan roskien viemisen ja kauppareissujen vaivalloisuudesta. Kaikki on niin suhteellista - aivan kuten kertikset voi viedä roskiin samalla vaivalla muiden roskien kanssa ja kaupassa hoitaa muutkin ostokset, voi kestot pestä samalla vaivalla kuin muunkin vauvapyykin. Kokonaisuudessaan aikaa (ja vaivaa) kuluu molempaan rumbaan ihan yhtä paljon.

      Ja lopuksi huomautus, etten ole sanelemassa kenellekään kuinka tulisi omaa lasta hoitaa, vaan tiedän että jokainen äiti osaa itse ajatella oman lapsensa parasta. En usko, että kertikset pilaavat lapsen ihon lopullisesti tai että koko perhe joutuu konkurssin partaalle vaippojen takia tai muuta vastaavaa - no, ekokatastrofiin sillä saattaisi olla osuutensa ;). Kunhan kerron sen, miten itse olen asian ajatellut ja miten itse olen kokenut molemmat vaipat käytännössä.

      • kiittää

        sillä tämä on sitä ASIALLISTA tekstiä, jota toivoinkin lukevani. Silloin annetaan yksi kirosana anteeksi, kun osaa muuten tuoda asiansa näin hyvin esille ;) Toki tässä ketjussa on muitakin hyviä vastauksia, tack!

        Olen muuten itsekin atoopikko. En ole koskaan edes ajatellut käyttäväni kestositeitä, innokkaana siivousihmisenä, en nyt ihan bakteerikammoisena kuitenkaan, en innostu kestovaipoista kun ne näyttävät/tuntuvat/vaikuttavat jotenkin "siivottomilta". Helppouttani valitsin kertakäyttövaipat itselleni ja vauvalle.

        AP toivottaa ihanaa kesää kaikille kestoilijoille ja kertakäyttäjille :)

        P.S. Yksi valinta ei tee ihmisestä toista parempaa, vaan kokonaisuus ratkaisee. Sitä paitsi kokonainen elämä on miljardisti täynnä valintoja, joten ei se paremmuusjärjestykseen laittaminen onnistu sitten kokonaisuuttakaan vertailemalla ;)


      • ++++++++++
        kiittää kirjoitti:

        sillä tämä on sitä ASIALLISTA tekstiä, jota toivoinkin lukevani. Silloin annetaan yksi kirosana anteeksi, kun osaa muuten tuoda asiansa näin hyvin esille ;) Toki tässä ketjussa on muitakin hyviä vastauksia, tack!

        Olen muuten itsekin atoopikko. En ole koskaan edes ajatellut käyttäväni kestositeitä, innokkaana siivousihmisenä, en nyt ihan bakteerikammoisena kuitenkaan, en innostu kestovaipoista kun ne näyttävät/tuntuvat/vaikuttavat jotenkin "siivottomilta". Helppouttani valitsin kertakäyttövaipat itselleni ja vauvalle.

        AP toivottaa ihanaa kesää kaikille kestoilijoille ja kertakäyttäjille :)

        P.S. Yksi valinta ei tee ihmisestä toista parempaa, vaan kokonaisuus ratkaisee. Sitä paitsi kokonainen elämä on miljardisti täynnä valintoja, joten ei se paremmuusjärjestykseen laittaminen onnistu sitten kokonaisuuttakaan vertailemalla ;)

        Niin, bakteerikammo jne...varmaan sitten käytössä kertakäyttöpikkarit ja vaatteet jos ei ne kerta pesemällä puhdistu... :) Ihan huomiona vain tuosta ajatuskuviosta...

        Ja kesto vs kertis.. Kuinka moni pitää mielummin puuvillapaitaa kuin esim jätesäkkiä päällä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe