Kaksi äitiä???

annie1

Heippa lapselliset! Millä nimityksillä lapsenne kutsuvat teitä? Oletteko molemmat äitejä, vai mitenkä olette sen asian sumplineet?
Ja sitten, missä vaiheessa olette lapset hankkineet? Minulla on ollut vauvakuume aina, ja luulen että olen tartuttamassa sitä tyttikseenikin :). Emme ole seurustelleet vielä edes vuotta, eli periaatteessa lastenhankinta ei ole vielä ajankohtaista, mutta kun kuume on niin kova :). Kertokaahan kokemuksia siltä saralta!

24

5746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja..

      toista vanhempaa etunimeltä. Ei ole mitään järkeä sekoittaa lapsen päätä sellaisella ajatuksella, että hänellä olisi 2 äitiä.

      Jos nyt vaikka hieman ajateltaisiin sitä ristiriitaa, että kun on aika mennä päivähoitoon/ esikouluun/ kouluun ja suurimmalla osalla on isä ja äiti, niin voi lapsiraukkaa, jos hän luulee, että hänellä on 2 äitiä.. Lapset (ja jopa aikuiset) voivat olla TODELLA julmia.

      Lapsille todellakin opetetaan ja painotetaan jo päiväkodissa, että jokaisella lapsella voi olla vain yksi äiti ja jokaisella lapsella on isä, vaikkei hän kotona asuisikaan. Ja että vaikka perheitä on monenlaisia, äitejä on vain yksi ja isä on oltava. Niin ja lisäksi kaikissa päiväkodeissa on uskonnonopetusta ym, johon ei paljon vanhempien lupia kysellä.. siellä painotetaan kyllä idyllistä mies-nainen-lapset-perhemallia.

      Kaikkein parasta on selittää lapselle hänen ikänsä ja käsityskykynsä mukaan asioiden todellinen laita: Äiti rakastaa naista ja he ovat hankkineet lapsen yhdessä, mutta vauvan siemen tulee aina mieheltä. Oma ratkaisunne sitten, onko mies tuttu, tuntematon vai mikä.

      Me ainakin olemme joutuneet käsittämättömän loukkaaviin ja nöyryyttäviin tilanteisiin ja vastailemaan ylimääräisiin kyselyihin lasten miehenmallista ja vaikka mistä.. Sitä ei koskaan tiedä, millaisiin ahdistaviin tilanteisiin lapsi sitten joutuu, kun ei ole vanhempia suojelemassa. Kannattaa siis varmistaa, ettei lapsella ole harhakäsityksiä ainakaan tämän asian biologisesta puolesta. Ette osaa kuvitellakaan, millaiseen raivoon se saattaa yllyttää joitain heteroita, kun lapsi selittää olevansa isätön ja että hänellä on 2 äitiä.

      • Pölinäkeiju

        Tuohon "Lapsille todellakin opetetaan ja painotetaan jo päiväkodissa, että jokaisella lapsella voi olla vain yksi äiti ja jokaisella lapsella on isä, vaikkei hän kotona asuisikaan " ei todellakaan pidä paikkaansa, työskentelen päiväkodissa ja tänä päivänä on monta perhemallia ettei monessakaan ole vain äiti ja isä, sitä mitä ja miten lasten vanhemmat puhuvat lapsilleen kotona ei voi vaikuttaa.


      • Höpöhöpötti

        Kyllä meidän tulevalla lapsella on kaksi äitiä. Isää ei ole,siemenet tulivat luovuttajalta.


      • Heteroäiti

        Mitä ihmettelemistä siinä on? Jos toinen vanhemmista on biologinen äiti, niin hän on äiti ja toista nimitetään etunimellä. Niin varmaankin uusioperheissäkin, missä äidillä voi olla useampiakin kumppaneita lapsen lapsuuden aikana. Ihmisillä on nimet.
        Lapsi ei kummastele, lapsi elää häntä hoivaavien ihmisten keskellä, hän ei valikoi ja päivittele.
        Tämän päivän lapsilla on niin monenlaisia perhemalleja, että kummastus on ihan toista kuin näiden tiukkapipojen, joiden lapsuuden aikana avioerot olivat mahdottomat ja esiaviolliset suhteet kauhistus.

        Nämä ongelmat ovat vain aikuisten mielessä.


    • perhe

      Minä oon 2 lapsen äiti ja lapseni ovat päiväkodissa, muutettiin avovaimoni(olemme kihloissa) kanssa yhteen viime syyskuussa, hänellä on pian 10-vuotias poika.

      Meidän lapsemme tapaavat isejään säännöllisesti ja niin se on ihan hyvä. Mitä tulee siihen 2 äitiä juttuun, niin mun lapset (4 ja 5 vuotiaat) sanovat rakastani "mammaksi". Tämä 10-vuotias taas kertoillessaan jotain, sanoo että "mulla on kaks äitiä ja yks isä".

      On kyllä hänelle yritetty kertoa, että mua voi sanoo mammaksi.. Tähän mennessä ei päiväkodilta eikä koulustakaan ole kuulunut mitään "häiriöääniä".
      Mun poikani oli jopa kaverisynttäreillä ja minä sit istuin parin äiteen kans kaffia litkimäs, uskoisin kyllä että aika moni tietää "mitä" me ollaan, päiväkodilla varsinkin, rakkaani kun on välillä lapsiani hakenut sieltä ja samoten mä olen hakenut hänen poikaansa iltsusta.

      Kauppaan mennessämme koko porukalla, saattaa jotkut vanhemmat ihmiset hieman kattoa, mutta se ei meitä haittaa, kattokoot!

      Baarissa niitä "haukkuja" sitten tuleekin.

      Näin siis vaasassa :)

      • korjaus

        Siis eihän me tietty koko porukalla sinne baariin mennä :D

        Vois saada tosta tokavimpasta lauseesta sen kuvan;)

        Ihan siis minä ja hani vaan tietty:D


      • sitähän minäkin
        korjaus kirjoitti:

        Siis eihän me tietty koko porukalla sinne baariin mennä :D

        Vois saada tosta tokavimpasta lauseesta sen kuvan;)

        Ihan siis minä ja hani vaan tietty:D

        aattelin jo haukkuu teijät!
        Kuullostatte muuton "terveeltä" ja tasapainoiselta uusioperheeltä:) Onnittelut!


      • kuulostaa
        korjaus kirjoitti:

        Siis eihän me tietty koko porukalla sinne baariin mennä :D

        Vois saada tosta tokavimpasta lauseesta sen kuvan;)

        Ihan siis minä ja hani vaan tietty:D

        teidän perhe-elämänne! Toivon jatkossakin kaikkea hyvää teille :)

        (ja itsellenikin joskus sitten samanlaista..)


      • adult
        kuulostaa kirjoitti:

        teidän perhe-elämänne! Toivon jatkossakin kaikkea hyvää teille :)

        (ja itsellenikin joskus sitten samanlaista..)

        Äiti on äiti ja sos. äiti on mami. Naapurin lapsetkin kutsuvat meidän mamia mamiksi. Päiväkodin kanssa ei tule ongelmia, kun heti lapsen sinne mennessä kertoo, mikä on homman nimi ja vanhempainilloissa on valistettu muiden lasten vanhemmat. Ongelmia ei ole ollut ja lapsi on hyvin suosittu kaveripiirissään. Uskonnonopetuksesta muuten kysytään vanhempien mielipidettä.


    • kutsua

      isäksi? Olemmeko todella niin sukupuolemme vankeja ettemme voi kutsua vanhempia äidiksi ja isäksi ellei kyseessä ole mies ja nainen?

      • osaisikin vastata...

        Oon tässä vähän ootellut jos cee666 pistäis jotain vastausta,mut ei silläkään taida raksuttaa tähän mitään.
        Vähän sama ku pohtis vastausta kysymykseen,miks jumala on mies eikä nainen?


      • Catsy_666
        osaisikin vastata... kirjoitti:

        Oon tässä vähän ootellut jos cee666 pistäis jotain vastausta,mut ei silläkään taida raksuttaa tähän mitään.
        Vähän sama ku pohtis vastausta kysymykseen,miks jumala on mies eikä nainen?

        Lapsella on perustuslaillinen oikeus kutsua vanhempiaan miten huvittaa.
        Itse kutsuin vanhempiani etunimellä.

        Äiti ja kasvatti-äiti?

        Minäkin puhun kasvatti-isovanhemmistani vaikka esimerkiksi biologinen isoisäni kuoli ennen syntymääni eikä biologinen isoäiti näyttäytynyt.


    • odush

      Siis entä sellaisessa tilanteessa, jossa lapsi ei ole kummankaan vanhemman biologinen? Miksei molempia vanhempia voisi kutsua äideiksi?

      • biologinen, onhan adoptio-

        lapsilla Suomessa äiti, vaikka lapsi olisi esim. Kiinasta.


      • annie1
        biologinen, onhan adoptio- kirjoitti:

        lapsilla Suomessa äiti, vaikka lapsi olisi esim. Kiinasta.

        Niin siis kyse ei ollut siitä miksi lapsi "saa" kutsua vanhempiaan, monesti pieni lapsi kutsuu vanhempiaan juuri siksi kuin sille opetetaan. Eli pointtini oli siinä, että miten opetatte lasta kutsumaan itseänne. Ja vastauksiakin sain, toivoisin vain että nuo muut keskustelut muussa topicissa :).
        Niin ja sitten tuo, että kun on vain normaalia, että isä on sukupuolisidonnainen sana ja tarkoittaa mies puolista vanhempaa. Siksi mun mielestä olisi turha sekoittaa lapsen päätä sanomalla naista isäksi. Mutta jokainen tavallaan, itse vain en niin tekisi :).


      • näi meillä toimii
        annie1 kirjoitti:

        Niin siis kyse ei ollut siitä miksi lapsi "saa" kutsua vanhempiaan, monesti pieni lapsi kutsuu vanhempiaan juuri siksi kuin sille opetetaan. Eli pointtini oli siinä, että miten opetatte lasta kutsumaan itseänne. Ja vastauksiakin sain, toivoisin vain että nuo muut keskustelut muussa topicissa :).
        Niin ja sitten tuo, että kun on vain normaalia, että isä on sukupuolisidonnainen sana ja tarkoittaa mies puolista vanhempaa. Siksi mun mielestä olisi turha sekoittaa lapsen päätä sanomalla naista isäksi. Mutta jokainen tavallaan, itse vain en niin tekisi :).

        Meidän neidille 1v 7 kk, on puhuttu biologisesta äidistä äitinä ja minua (siis toista naispuolista) äippänä.
        Välillä neiti sanoo äiti ja välillä äippä,tarkoittaen minua. Jos neidiltä kysyy missä äippä niin osa kyllä erottaa kumpi on äiti ja kumpi äippä.


      • annie1
        näi meillä toimii kirjoitti:

        Meidän neidille 1v 7 kk, on puhuttu biologisesta äidistä äitinä ja minua (siis toista naispuolista) äippänä.
        Välillä neiti sanoo äiti ja välillä äippä,tarkoittaen minua. Jos neidiltä kysyy missä äippä niin osa kyllä erottaa kumpi on äiti ja kumpi äippä.

        Hei toi olikin paras mitä oon kuullu! Täytyypä laittaa itelläkin harkintaan. Ootteko yhdessä kuitenkin hankkinu lapsen ja onko se teidän yhteinen, siis toinen adoptoinu tmv.? en yhtään tiedä miten nuo jutut menee virallisesti, joten kiinnostaa :)


      • näi meillä toimii
        annie1 kirjoitti:

        Hei toi olikin paras mitä oon kuullu! Täytyypä laittaa itelläkin harkintaan. Ootteko yhdessä kuitenkin hankkinu lapsen ja onko se teidän yhteinen, siis toinen adoptoinu tmv.? en yhtään tiedä miten nuo jutut menee virallisesti, joten kiinnostaa :)

        Me ollaan yhessä hankittu meidän lapsi, eli löydetiin sopiva luovuttaja ja muumimuki menetelmällä (koti inseminaatio)homma hoitui. Ja nyt meillä odotellaan sitten toista lasta. Meillä keskusteltiin asioista ja tultiin tulokseen että yritämme ensin koti inseminaatiolla ja jollei se onnistu niin sitten siirrymme seuraaviin vaihtoehtoihin. Äidiksi sitten suunnittelimme tuon nuoremman osapuolen, meillä kun on jonkin verran ikäeroa.


    • vähänmyöhässä

      Oon nyt pikkasen myöhässä muttä ehkä joku vielä lukee tän joskus :)
      Itse olen kahden äidin kasvattama, toinen biologinen ja toinen adoptoi. Molempia kutsun äidiksi mutta jos molemmat on paikalla lisää vaan nimen eteen esim. Sanna-äiti.
      Ja minä olen aina sanonut vaan että "mulla on kaksi äitiä ja ei isää" eikä mua koskaan sen takia ole syrjitty tai kiusattu. Kysymyksiä kyllä on tullut mutta ei koskaan negatiivisia ;)

    • Ehdixjeuejdjxw

      Mullakin on kaksi äitiä ja ihan samanlailla mennyt kun edellisellä vastaajalla. Eli kutsun molempia äideiksi ja jos täytyy erotella, käytän etunimeä. Myös äidit sanoo "Vie tämä äidille" tai "Vie tämä Iida-äidille". En ole koskaan ajatellut että tämä tapa olisi hankala, koska se tulee niin luonnostaan.

      Minua ei ole kyllä koskaan äideistäni kiusattu. Joskus on ihmetelty tai ei ei olla ymmärretty, mutta aina olen selittämällä selvinnyt. Aina mulla on ollut kavereita ja meillä on kaverit käyneet kylässä ja pitäneet paljon vanhemmistani. Jos joku on vaikka kysyny "Missä sun isä on töissä?", olen vaan vastannut että "Mulla ei ole isää, sillä mulla on kaksi äitiä vanhempina. Toinen äideistäni on psykologi." Että ihan niin. :)

    • Nkbcdjbj

      Piti vielä lisätä edelliseen viestiin ihan muuten vain, että en koskaan ajattele sitä, kumpi on minun biologinen äitini. Minulla saattaa mennä kuukausiakin, etten edes ajattele kumman äidin masusta olen maailmaan tullut. :)

      Koen, että olen perinyt molemmilta äideltäni paljon. Toiselta ulkonäköä ja biologiaa kaiken muun lisäksi ja toiselta äidiltä erityisesti luonnetta, eleitä, ilmeitä ja kiinnostuksenkohteita. Perimä ja perhe on niin paljon muutakin kuin ne solut. Minulle jopa sanotaan usein, rttä olen ei-biologisen äitini näköinen. Meillä on niin samat maneerit ja ilmeet. :)

      Molemmilta olen saanut rakastavan ja kannustavan kasvatuksen. En oikeasti olisi parempaa perhettä voinut toivoa.

    • pasiba55555

      hei halutko tavata n´mua pasi 46v voin autta vauvan alulle hoitakin sitä yhdessä [email protected]

      • fsociety

        mitä vittua


    • äöåk9b4

      Mä oon lapsellinen mies, luonnonmenetelmällä vaimorakkaan kanssa kaksi nyt jo aikuista naista tehty. Ne ei kutsu mua isäksi. Ei tarvi. Ei ne kutsu mua etunimellä. Ei tarvi. Sukunimikään ei oikein toimi kun on vielä sama kaikilla. En oikein ymmärrä ongelmaa?

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe