Heippa lapselliset! Millä nimityksillä lapsenne kutsuvat teitä? Oletteko molemmat äitejä, vai mitenkä olette sen asian sumplineet?
Ja sitten, missä vaiheessa olette lapset hankkineet? Minulla on ollut vauvakuume aina, ja luulen että olen tartuttamassa sitä tyttikseenikin :). Emme ole seurustelleet vielä edes vuotta, eli periaatteessa lastenhankinta ei ole vielä ajankohtaista, mutta kun kuume on niin kova :). Kertokaahan kokemuksia siltä saralta!
Kaksi äitiä???
34
6391
Vastaukset
- ja..
toista vanhempaa etunimeltä. Ei ole mitään järkeä sekoittaa lapsen päätä sellaisella ajatuksella, että hänellä olisi 2 äitiä.
Jos nyt vaikka hieman ajateltaisiin sitä ristiriitaa, että kun on aika mennä päivähoitoon/ esikouluun/ kouluun ja suurimmalla osalla on isä ja äiti, niin voi lapsiraukkaa, jos hän luulee, että hänellä on 2 äitiä.. Lapset (ja jopa aikuiset) voivat olla TODELLA julmia.
Lapsille todellakin opetetaan ja painotetaan jo päiväkodissa, että jokaisella lapsella voi olla vain yksi äiti ja jokaisella lapsella on isä, vaikkei hän kotona asuisikaan. Ja että vaikka perheitä on monenlaisia, äitejä on vain yksi ja isä on oltava. Niin ja lisäksi kaikissa päiväkodeissa on uskonnonopetusta ym, johon ei paljon vanhempien lupia kysellä.. siellä painotetaan kyllä idyllistä mies-nainen-lapset-perhemallia.
Kaikkein parasta on selittää lapselle hänen ikänsä ja käsityskykynsä mukaan asioiden todellinen laita: Äiti rakastaa naista ja he ovat hankkineet lapsen yhdessä, mutta vauvan siemen tulee aina mieheltä. Oma ratkaisunne sitten, onko mies tuttu, tuntematon vai mikä.
Me ainakin olemme joutuneet käsittämättömän loukkaaviin ja nöyryyttäviin tilanteisiin ja vastailemaan ylimääräisiin kyselyihin lasten miehenmallista ja vaikka mistä.. Sitä ei koskaan tiedä, millaisiin ahdistaviin tilanteisiin lapsi sitten joutuu, kun ei ole vanhempia suojelemassa. Kannattaa siis varmistaa, ettei lapsella ole harhakäsityksiä ainakaan tämän asian biologisesta puolesta. Ette osaa kuvitellakaan, millaiseen raivoon se saattaa yllyttää joitain heteroita, kun lapsi selittää olevansa isätön ja että hänellä on 2 äitiä.- Pölinäkeiju
Tuohon "Lapsille todellakin opetetaan ja painotetaan jo päiväkodissa, että jokaisella lapsella voi olla vain yksi äiti ja jokaisella lapsella on isä, vaikkei hän kotona asuisikaan " ei todellakaan pidä paikkaansa, työskentelen päiväkodissa ja tänä päivänä on monta perhemallia ettei monessakaan ole vain äiti ja isä, sitä mitä ja miten lasten vanhemmat puhuvat lapsilleen kotona ei voi vaikuttaa.
- Höpöhöpötti
Kyllä meidän tulevalla lapsella on kaksi äitiä. Isää ei ole,siemenet tulivat luovuttajalta.
- Heteroäiti
Mitä ihmettelemistä siinä on? Jos toinen vanhemmista on biologinen äiti, niin hän on äiti ja toista nimitetään etunimellä. Niin varmaankin uusioperheissäkin, missä äidillä voi olla useampiakin kumppaneita lapsen lapsuuden aikana. Ihmisillä on nimet.
Lapsi ei kummastele, lapsi elää häntä hoivaavien ihmisten keskellä, hän ei valikoi ja päivittele.
Tämän päivän lapsilla on niin monenlaisia perhemalleja, että kummastus on ihan toista kuin näiden tiukkapipojen, joiden lapsuuden aikana avioerot olivat mahdottomat ja esiaviolliset suhteet kauhistus.
Nämä ongelmat ovat vain aikuisten mielessä. - Anonyymi
Aina on mahdollisuus asua mehen kanssa
Silloin lapsella on äiti ja isä!! - Anonyymi
Aika jäljessä kehityksestä nämä kyselijät . Yksi nais pari odotti samaan aikaan lapsiaan ja kun perhe kasvoi niin sanoivat molempia äidiksi sitä jotka ei ollut synnyttänyt kutsui äiskäksi
Sitä miehen mallia sitten aina vaan höpötetään, vanhoillisessa maassa missä vaan on tiukkapipoja esittelemässä miten on oltava. Kun on katsonut ystävieni avioliittoja niin se miehen malli on usein joka pyhä juovuksissa ja räyhää, mutta ilmeisesti ei haittaa, onhan sillä miehen vehkeet ainakin niin että mallia on kovasti.
Joten maailman luulisi olevan jo näinä vuosina hieman enemmän kehittynyttä siitä ettei sekaannusta toisten suhteisiin , jaan annetaan ihmisten ihan vaan itse hoidella omat asiansa. Kaksi isäkin hoitelee lapsensa ihan hyvin, ei puutu mitään ja lapsista tulee turvallisia joista ei opettajat löydä mitään negatiivista sanomista.
Kun on koko elämänsä katsellut niitä miehen malleja niin ei ymmärrä mikä niissä malleissa on niin kovin erikoista .
Kukin saa rakastaa ketä haluaa olis se aitten mies tai nainen , pääasia että ovat onnellisia. - Anonyymi
Pölinäkeiju kirjoitti:
Tuohon "Lapsille todellakin opetetaan ja painotetaan jo päiväkodissa, että jokaisella lapsella voi olla vain yksi äiti ja jokaisella lapsella on isä, vaikkei hän kotona asuisikaan " ei todellakaan pidä paikkaansa, työskentelen päiväkodissa ja tänä päivänä on monta perhemallia ettei monessakaan ole vain äiti ja isä, sitä mitä ja miten lasten vanhemmat puhuvat lapsilleen kotona ei voi vaikuttaa.
Kai se riittää kun sanotaan että lapsella on vanhemmat ilman erittelyitä , koska nykyään on niin paljon perheitä missä pari on samaa sukupuolta .
Ja pääasia on että lapset tuntevat olevansa rakastettuja omassa perheessään.
Heteot haluavat vastakkaista sukupuolta olevat partnerit sekään ei ole väärin mitenkään.
Siis kenen vuoksi jonkun tulisi olla jotain toista mitä on , jonkun vanhoillisen käävän vuoksiko . Että aina vaan jaksetaan jauhaa homoseksualisuudesta , sillä sen pitäisi olla nykyään niin tavallinen asia . Kuinka monta elämäää on mennyt pilalle ennen vanhaan kun ihmiset taipuivat sääntöön nainen/ mies , vaikka kaipasivat ihan toisenlaista puolisoa itselleen, ihmisten tähden on mennyt niin monen ihmisen elämä mönkään, kun eivät saaneet olla sitä mitä ovat. Hyvä että nykyään saavat olla sen kanssa ketä rakastavat. - Anonyymi
Heteroäiti kirjoitti:
Mitä ihmettelemistä siinä on? Jos toinen vanhemmista on biologinen äiti, niin hän on äiti ja toista nimitetään etunimellä. Niin varmaankin uusioperheissäkin, missä äidillä voi olla useampiakin kumppaneita lapsen lapsuuden aikana. Ihmisillä on nimet.
Lapsi ei kummastele, lapsi elää häntä hoivaavien ihmisten keskellä, hän ei valikoi ja päivittele.
Tämän päivän lapsilla on niin monenlaisia perhemalleja, että kummastus on ihan toista kuin näiden tiukkapipojen, joiden lapsuuden aikana avioerot olivat mahdottomat ja esiaviolliset suhteet kauhistus.
Nämä ongelmat ovat vain aikuisten mielessä.Minunkin kaikki koulukaverit menivät pakkoavioliittoon kun alkoivat odottamaan lasta liian aikaisin osa eronnut todella, joten annetaan ihmisten olla ja elää piukkapipotvoisivat keksiä jonkun muun puheenaiheen joka ehkä voisi avartaa heidän maailmankatsomustaan hieman siitä että maailmassa on niin paljon asioita mistä nämä eivät tiedä mitään. Kylä luuta kulkee talosta taloon tiedoittaen ” uutisia” että,”, oletteko kuulleet jne”
- perhe
Minä oon 2 lapsen äiti ja lapseni ovat päiväkodissa, muutettiin avovaimoni(olemme kihloissa) kanssa yhteen viime syyskuussa, hänellä on pian 10-vuotias poika.
Meidän lapsemme tapaavat isejään säännöllisesti ja niin se on ihan hyvä. Mitä tulee siihen 2 äitiä juttuun, niin mun lapset (4 ja 5 vuotiaat) sanovat rakastani "mammaksi". Tämä 10-vuotias taas kertoillessaan jotain, sanoo että "mulla on kaks äitiä ja yks isä".
On kyllä hänelle yritetty kertoa, että mua voi sanoo mammaksi.. Tähän mennessä ei päiväkodilta eikä koulustakaan ole kuulunut mitään "häiriöääniä".
Mun poikani oli jopa kaverisynttäreillä ja minä sit istuin parin äiteen kans kaffia litkimäs, uskoisin kyllä että aika moni tietää "mitä" me ollaan, päiväkodilla varsinkin, rakkaani kun on välillä lapsiani hakenut sieltä ja samoten mä olen hakenut hänen poikaansa iltsusta.
Kauppaan mennessämme koko porukalla, saattaa jotkut vanhemmat ihmiset hieman kattoa, mutta se ei meitä haittaa, kattokoot!
Baarissa niitä "haukkuja" sitten tuleekin.
Näin siis vaasassa :)- korjaus
Siis eihän me tietty koko porukalla sinne baariin mennä :D
Vois saada tosta tokavimpasta lauseesta sen kuvan;)
Ihan siis minä ja hani vaan tietty:D - sitähän minäkin
korjaus kirjoitti:
Ihan siis minä ja hani vaan tietty:Daattelin jo haukkuu teijät!
Kuullostatte muuton "terveeltä" ja tasapainoiselta uusioperheeltä:) Onnittelut! - kuulostaa
korjaus kirjoitti:
Ihan siis minä ja hani vaan tietty:Dteidän perhe-elämänne! Toivon jatkossakin kaikkea hyvää teille :)
(ja itsellenikin joskus sitten samanlaista..) - adult
kuulostaa kirjoitti:
teidän perhe-elämänne! Toivon jatkossakin kaikkea hyvää teille :)
(ja itsellenikin joskus sitten samanlaista..)Äiti on äiti ja sos. äiti on mami. Naapurin lapsetkin kutsuvat meidän mamia mamiksi. Päiväkodin kanssa ei tule ongelmia, kun heti lapsen sinne mennessä kertoo, mikä on homman nimi ja vanhempainilloissa on valistettu muiden lasten vanhemmat. Ongelmia ei ole ollut ja lapsi on hyvin suosittu kaveripiirissään. Uskonnonopetuksesta muuten kysytään vanhempien mielipidettä.
- Anonyymi
Eteläpohjaisilla vaikuttaa olevan ne junttien tavat aina vaan .Toopeja kerrassaan , pelkäävät jopa musiikkiakin jos laulaja on homoseksuaalinen . Istuu syvässä vanhat käsitykset.
- Anonyymi
adult kirjoitti:
Äiti on äiti ja sos. äiti on mami. Naapurin lapsetkin kutsuvat meidän mamia mamiksi. Päiväkodin kanssa ei tule ongelmia, kun heti lapsen sinne mennessä kertoo, mikä on homman nimi ja vanhempainilloissa on valistettu muiden lasten vanhemmat. Ongelmia ei ole ollut ja lapsi on hyvin suosittu kaveripiirissään. Uskonnonopetuksesta muuten kysytään vanhempien mielipidettä.
Oikeastaan eimkukaan tarttis tuntea olevansa velvollinen selittämään perhesuhteita
Eihän heteronainenkaqn päiväkodissa sano että miehensä on juoppo ja käy vieraissa , sitten kun on eronnut niin sanoo että isällä toinen osoite.
Kenenkään seksualisuus ei pitäisi kuulua kellekkään .
- kutsua
isäksi? Olemmeko todella niin sukupuolemme vankeja ettemme voi kutsua vanhempia äidiksi ja isäksi ellei kyseessä ole mies ja nainen?
- osaisikin vastata...
Oon tässä vähän ootellut jos cee666 pistäis jotain vastausta,mut ei silläkään taida raksuttaa tähän mitään.
Vähän sama ku pohtis vastausta kysymykseen,miks jumala on mies eikä nainen? - Catsy_666
osaisikin vastata... kirjoitti:
Oon tässä vähän ootellut jos cee666 pistäis jotain vastausta,mut ei silläkään taida raksuttaa tähän mitään.
Vähän sama ku pohtis vastausta kysymykseen,miks jumala on mies eikä nainen?Lapsella on perustuslaillinen oikeus kutsua vanhempiaan miten huvittaa.
Itse kutsuin vanhempiani etunimellä.
Äiti ja kasvatti-äiti?
Minäkin puhun kasvatti-isovanhemmistani vaikka esimerkiksi biologinen isoisäni kuoli ennen syntymääni eikä biologinen isoäiti näyttäytynyt. - Anonyymi
Catsy_666 kirjoitti:
Lapsella on perustuslaillinen oikeus kutsua vanhempiaan miten huvittaa.
Itse kutsuin vanhempiani etunimellä.
Äiti ja kasvatti-äiti?
Minäkin puhun kasvatti-isovanhemmistani vaikka esimerkiksi biologinen isoisäni kuoli ennen syntymääni eikä biologinen isoäiti näyttäytynyt.Minulla oli tuttava pari ja heidän lapsensa kutsuivat vanhempiaan nimellä olivat vaan tavallisen hetero pari, mutta he päättivät jo ensimmäisen syntyessä että lapset saavat kutsua heitä vaan heidän nimiltä. Kerran eksyi heidän tyttönsä ja kun häneltä kysyttiin ketkä ovat vanhemmat niin ei vastannut että äiti ja isä, vaan sanoa pamautti vanhempiensa nimet. Ja niin selvisi sekin asia . Vaivattomasti.
Moni pieni lapsi ei edes tiedä mikä isän ja äidin nimi on kun vanhemmatkin kutsuvat toisiaan isäksi ja äidiksi jostain kumman syystä . Yksi vanha poikakaverini puhuu aina meidän äidistä, ensin luulin että tarkoitti omaa äitiään mutta tarkoittikin rouvaansa .minä en ainakaan ollut miehelleni koskaan mikään äiti, enkä olisi edes hyväksynyt etä olisi minua kutsunut äidiksi, se olisi jotenkin tuntunut vastenmieliseltä .
- odush
Siis entä sellaisessa tilanteessa, jossa lapsi ei ole kummankaan vanhemman biologinen? Miksei molempia vanhempia voisi kutsua äideiksi?
- biologinen, onhan adoptio-
lapsilla Suomessa äiti, vaikka lapsi olisi esim. Kiinasta.
- annie1
biologinen, onhan adoptio- kirjoitti:
lapsilla Suomessa äiti, vaikka lapsi olisi esim. Kiinasta.
Niin siis kyse ei ollut siitä miksi lapsi "saa" kutsua vanhempiaan, monesti pieni lapsi kutsuu vanhempiaan juuri siksi kuin sille opetetaan. Eli pointtini oli siinä, että miten opetatte lasta kutsumaan itseänne. Ja vastauksiakin sain, toivoisin vain että nuo muut keskustelut muussa topicissa :).
Niin ja sitten tuo, että kun on vain normaalia, että isä on sukupuolisidonnainen sana ja tarkoittaa mies puolista vanhempaa. Siksi mun mielestä olisi turha sekoittaa lapsen päätä sanomalla naista isäksi. Mutta jokainen tavallaan, itse vain en niin tekisi :). - näi meillä toimii
annie1 kirjoitti:
Niin siis kyse ei ollut siitä miksi lapsi "saa" kutsua vanhempiaan, monesti pieni lapsi kutsuu vanhempiaan juuri siksi kuin sille opetetaan. Eli pointtini oli siinä, että miten opetatte lasta kutsumaan itseänne. Ja vastauksiakin sain, toivoisin vain että nuo muut keskustelut muussa topicissa :).
Niin ja sitten tuo, että kun on vain normaalia, että isä on sukupuolisidonnainen sana ja tarkoittaa mies puolista vanhempaa. Siksi mun mielestä olisi turha sekoittaa lapsen päätä sanomalla naista isäksi. Mutta jokainen tavallaan, itse vain en niin tekisi :).Meidän neidille 1v 7 kk, on puhuttu biologisesta äidistä äitinä ja minua (siis toista naispuolista) äippänä.
Välillä neiti sanoo äiti ja välillä äippä,tarkoittaen minua. Jos neidiltä kysyy missä äippä niin osa kyllä erottaa kumpi on äiti ja kumpi äippä. - annie1
näi meillä toimii kirjoitti:
Meidän neidille 1v 7 kk, on puhuttu biologisesta äidistä äitinä ja minua (siis toista naispuolista) äippänä.
Välillä neiti sanoo äiti ja välillä äippä,tarkoittaen minua. Jos neidiltä kysyy missä äippä niin osa kyllä erottaa kumpi on äiti ja kumpi äippä.Hei toi olikin paras mitä oon kuullu! Täytyypä laittaa itelläkin harkintaan. Ootteko yhdessä kuitenkin hankkinu lapsen ja onko se teidän yhteinen, siis toinen adoptoinu tmv.? en yhtään tiedä miten nuo jutut menee virallisesti, joten kiinnostaa :)
- näi meillä toimii
annie1 kirjoitti:
Hei toi olikin paras mitä oon kuullu! Täytyypä laittaa itelläkin harkintaan. Ootteko yhdessä kuitenkin hankkinu lapsen ja onko se teidän yhteinen, siis toinen adoptoinu tmv.? en yhtään tiedä miten nuo jutut menee virallisesti, joten kiinnostaa :)
Me ollaan yhessä hankittu meidän lapsi, eli löydetiin sopiva luovuttaja ja muumimuki menetelmällä (koti inseminaatio)homma hoitui. Ja nyt meillä odotellaan sitten toista lasta. Meillä keskusteltiin asioista ja tultiin tulokseen että yritämme ensin koti inseminaatiolla ja jollei se onnistu niin sitten siirrymme seuraaviin vaihtoehtoihin. Äidiksi sitten suunnittelimme tuon nuoremman osapuolen, meillä kun on jonkin verran ikäeroa.
- Anonyymi
näi meillä toimii kirjoitti:
Meidän neidille 1v 7 kk, on puhuttu biologisesta äidistä äitinä ja minua (siis toista naispuolista) äippänä.
Välillä neiti sanoo äiti ja välillä äippä,tarkoittaen minua. Jos neidiltä kysyy missä äippä niin osa kyllä erottaa kumpi on äiti ja kumpi äippä.Ihan pimeetä touhua
- Anonyymi
annie1 kirjoitti:
Niin ja sitten tuo, että kun on vain normaalia, että isä on sukupuolisidonnainen sana ja tarkoittaa mies puolista vanhempaa. Siksi mun mielestä olisi turha sekoittaa lapsen päätä sanomalla naista isäksi. Mutta jokainen tavallaan, itse vain en niin tekisi :).No ei kai kukaan sanokkaan naista isäksi , vai sanooko, en usko
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan pimeetä touhua
Se mitä et ymmärrä tulee aina olemaan sinulle hyvin pimeetä.
- vähänmyöhässä
Oon nyt pikkasen myöhässä muttä ehkä joku vielä lukee tän joskus :)
Itse olen kahden äidin kasvattama, toinen biologinen ja toinen adoptoi. Molempia kutsun äidiksi mutta jos molemmat on paikalla lisää vaan nimen eteen esim. Sanna-äiti.
Ja minä olen aina sanonut vaan että "mulla on kaksi äitiä ja ei isää" eikä mua koskaan sen takia ole syrjitty tai kiusattu. Kysymyksiä kyllä on tullut mutta ei koskaan negatiivisia ;) - Ehdixjeuejdjxw
Mullakin on kaksi äitiä ja ihan samanlailla mennyt kun edellisellä vastaajalla. Eli kutsun molempia äideiksi ja jos täytyy erotella, käytän etunimeä. Myös äidit sanoo "Vie tämä äidille" tai "Vie tämä Iida-äidille". En ole koskaan ajatellut että tämä tapa olisi hankala, koska se tulee niin luonnostaan.
Minua ei ole kyllä koskaan äideistäni kiusattu. Joskus on ihmetelty tai ei ei olla ymmärretty, mutta aina olen selittämällä selvinnyt. Aina mulla on ollut kavereita ja meillä on kaverit käyneet kylässä ja pitäneet paljon vanhemmistani. Jos joku on vaikka kysyny "Missä sun isä on töissä?", olen vaan vastannut että "Mulla ei ole isää, sillä mulla on kaksi äitiä vanhempina. Toinen äideistäni on psykologi." Että ihan niin. :) - Nkbcdjbj
Piti vielä lisätä edelliseen viestiin ihan muuten vain, että en koskaan ajattele sitä, kumpi on minun biologinen äitini. Minulla saattaa mennä kuukausiakin, etten edes ajattele kumman äidin masusta olen maailmaan tullut. :)
Koen, että olen perinyt molemmilta äideltäni paljon. Toiselta ulkonäköä ja biologiaa kaiken muun lisäksi ja toiselta äidiltä erityisesti luonnetta, eleitä, ilmeitä ja kiinnostuksenkohteita. Perimä ja perhe on niin paljon muutakin kuin ne solut. Minulle jopa sanotaan usein, rttä olen ei-biologisen äitini näköinen. Meillä on niin samat maneerit ja ilmeet. :)
Molemmilta olen saanut rakastavan ja kannustavan kasvatuksen. En oikeasti olisi parempaa perhettä voinut toivoa. - pasiba55555
hei halutko tavata n´mua pasi 46v voin autta vauvan alulle hoitakin sitä yhdessä [email protected]
- fsociety
mitä vittua
- äöåk9b4
Mä oon lapsellinen mies, luonnonmenetelmällä vaimorakkaan kanssa kaksi nyt jo aikuista naista tehty. Ne ei kutsu mua isäksi. Ei tarvi. Ei ne kutsu mua etunimellä. Ei tarvi. Sukunimikään ei oikein toimi kun on vielä sama kaikilla. En oikein ymmärrä ongelmaa?
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631503Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271365Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701308Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2171181- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201031Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271027- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että282946IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel307943