Formula kuskiksi

Automekaanikko...

Tervehdys!

Olen kohta 19-vuotias mies täältä etelä-pohjanmaalta. Todella paljon kiinnostunut autoista ja moottoriurheilusta. Karting taustaa ei ole, paitsi joitakin yksittäisiä kilpasesonkeja on ollut kavereitten kanssa.

Haluaisin aloittaa Formula-uran ja jos realistista on, niin haluja olisi vaikka kuninguusluokkaakin. Itseäni hiukan mietityttää, että olenkohan jo liian vanha?

Mitenkä voisi aloittaa uraa? Mihinkä sarjaan kannattaa hakea? Kertokaa jotain taustatietoa.

11

2534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian vanha

      Jos formula ykkösiin aikoo pitää aloittaa karting 5 vuotiaana ja ajaa koko ajan. Tietysti kovalla harjoituksella voi vielä päästä ajamaan jotain sm-tasoisia kisoja, enpä niistä tiedä.

      • täysosuma lotossa

        niin pääset johonkin häntäpään talliin sählään.


      • tällä hetkellä
        täysosuma lotossa kirjoitti:

        niin pääset johonkin häntäpään talliin sählään.

        Itse asiassa juuri tällä hetkellä yksikään F1-kuski ei ole ostanut paikkaansa, vaan kaikki ovat palkattuja. Minkään tallin rahoitus ei ole niin heikoissa kantimissa, että joutuisi turvautumaan kuskien tuomiin taskurahoihin.

        Lisäksi tietysti pitää olla superlisenssi, joten *pelkät* lottovoitot eivät vielä riitä.

        Aloittajalle voi sanoa lohduksi, että Takuma Sato aloitti kartingin ja siten koko autourheilu-uransa vasta 19-vuotiaana. Sitä ennen hän kilpaili polkupyörillä.


      • pitkään seurannut
        tällä hetkellä kirjoitti:

        Itse asiassa juuri tällä hetkellä yksikään F1-kuski ei ole ostanut paikkaansa, vaan kaikki ovat palkattuja. Minkään tallin rahoitus ei ole niin heikoissa kantimissa, että joutuisi turvautumaan kuskien tuomiin taskurahoihin.

        Lisäksi tietysti pitää olla superlisenssi, joten *pelkät* lottovoitot eivät vielä riitä.

        Aloittajalle voi sanoa lohduksi, että Takuma Sato aloitti kartingin ja siten koko autourheilu-uransa vasta 19-vuotiaana. Sitä ennen hän kilpaili polkupyörillä.

        Takuman otteista kyllä huomaa, että ei ole aivan nuorena aloittanut.

        Itse asiassa muutamia kuskeja on "ostokuskeina" siten, että he ovat tuoneet mukanaan sellaisen määrän sponsorirahaa, että tallit eivät pärjäisi ilman sitä.


      • pelkkää
        pitkään seurannut kirjoitti:

        Takuman otteista kyllä huomaa, että ei ole aivan nuorena aloittanut.

        Itse asiassa muutamia kuskeja on "ostokuskeina" siten, että he ovat tuoneet mukanaan sellaisen määrän sponsorirahaa, että tallit eivät pärjäisi ilman sitä.

        Elikkä näköjään turha haaveilla? Ei kannata varmaan edes aloittaa mitään karting juttuja?

        Harmi vain, koska olen ollut kokoelämäni rakastanut moottoriurheilua, enkä ikinä itse pääse kokemaan sitä.

        Nuorempana oisin harrastanut kartingia, mutta se oli niin kallista. Nykyään pystyisi itse maksamaan. harmi harmi.


      • seuranneelle
        pitkään seurannut kirjoitti:

        Takuman otteista kyllä huomaa, että ei ole aivan nuorena aloittanut.

        Itse asiassa muutamia kuskeja on "ostokuskeina" siten, että he ovat tuoneet mukanaan sellaisen määrän sponsorirahaa, että tallit eivät pärjäisi ilman sitä.

        No pääsi se silti kuninkuusluokkaan, vaikkakin Hondan tuella. Viis esityksistä. Pointti oli siinä onko 19 liian myöhäinen ikä aloittaa F1:n kannalta, ja Takuman tapaus osoittaa, ettei välttämättä.

        Mutta ei se kyllä Suomesta kovin helpolla onnistu.

        Kerrotko ketä kuskeja ja heidän sponsoreitaan tarkoitat? Nakajima ajaa Williamsilla Toyotan tuella, mutta ei hänkään rahaa tuo, vaan ilmeisesti vain halventaa moottoreiden hintaa (mikä tietysti on käytännössä suht sama asia).


      • harrastaa
        pelkkää kirjoitti:

        Elikkä näköjään turha haaveilla? Ei kannata varmaan edes aloittaa mitään karting juttuja?

        Harmi vain, koska olen ollut kokoelämäni rakastanut moottoriurheilua, enkä ikinä itse pääse kokemaan sitä.

        Nuorempana oisin harrastanut kartingia, mutta se oli niin kallista. Nykyään pystyisi itse maksamaan. harmi harmi.

        Jos autourheilu ja kilpaileminen kiinnostaa, niin totta kai kannattaa aloittaa. Ajatus ykkösistä nyt on jokseenkin epärealistinen kenelle tahansa uraansa aloittelevalle iästä huolimatta. Sellaisia asioita kannattaa miettiä vasta, jos menestys siihen antaa aihetta. Useimmille ei anna. Haaveet ovat eri asia.

        Jos rahat riittää kartingiin, niin siitä vaan. Jos näyttää homma toimivan, niin siitä sitten Suomen formulasarjoihin. Jos siihenkin rahat riittää, niin vaikka Euroopan sarjoihin.

        Mutta sitten sitä rahaa tarvitaankin jo sen verran paljon, ettei pelkkä taito riitä, vaan pitää olla suhteita ja sponsoreita. Ja se onkin jo ihan oma maailmansa.

        Ei F1 ole ainut merkittävä luokka maailmassa. Jos oikeasti on rahkeita, niin vakioautoillakin ajetaan maailmamestaruudesta (WTCC) ja legendaarinen Le Mans on myös tavoittelemisen arvoinen kilpailu. Ja onhan maailmalla noita muuhun kuskikatraaseen verrattuna vanhempia kuskeja, jotka osallistuvat eri formulasarjoihin, koska se on heistä hauskaa.

        Voithan sinä käydä kokeilemassa F1-autoa, jos rahaa löytyy. Ei tietenkään näitä tämänvuotisia, mutta aloittelijalle vanhempikin vehje on aika kokemus. Maailmalla on useampikin yritys, joka sitä tarjoaa. Taitaa olla pohjoismaissakin yksi, mutten löytänyt linkkiä tähän hätään.


      • nii kuule
        seuranneelle kirjoitti:

        No pääsi se silti kuninkuusluokkaan, vaikkakin Hondan tuella. Viis esityksistä. Pointti oli siinä onko 19 liian myöhäinen ikä aloittaa F1:n kannalta, ja Takuman tapaus osoittaa, ettei välttämättä.

        Mutta ei se kyllä Suomesta kovin helpolla onnistu.

        Kerrotko ketä kuskeja ja heidän sponsoreitaan tarkoitat? Nakajima ajaa Williamsilla Toyotan tuella, mutta ei hänkään rahaa tuo, vaan ilmeisesti vain halventaa moottoreiden hintaa (mikä tietysti on käytännössä suht sama asia).

        Alain prost aloitti vasta 17-vuotiaana. En oikeestaan usko, että ei sillä iällä sinästä väliä jos se pysyy 23 tienoilla. Päättäväisyys, lahjakkuus ja taito ratkaisee!

        Siitä vain ykkösiin mä ainakin kannustan sua!


      • suoraan
        nii kuule kirjoitti:

        Alain prost aloitti vasta 17-vuotiaana. En oikeestaan usko, että ei sillä iällä sinästä väliä jos se pysyy 23 tienoilla. Päättäväisyys, lahjakkuus ja taito ratkaisee!

        Siitä vain ykkösiin mä ainakin kannustan sua!

        Älä aloita ollenkaan enää karting-autoilua. Suoraan vain formula-luokkiin. Jacgues villeneuva teki, niin ja hän on sentään maailmanmestari!


      • Anonyymi
        suoraan kirjoitti:

        Älä aloita ollenkaan enää karting-autoilua. Suoraan vain formula-luokkiin. Jacgues villeneuva teki, niin ja hän on sentään maailmanmestari!

        Juuri näin. Turhia alaluokkia. Suoraan vaan formuloihin. Simulaattorilla voi harjoitella oikeat ajolinjat ja jarrutuspaikat. Ei ole loppupeleissä kovinkaan vaikeea.


    • Anonyymi

      Juo viinaa niin pääset puliukoksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe