Koira ei ole onnellinen yksin?

hmmm...

Totta vai tarua..minusta ehkä totta. siis yksin tarkoitan sitä että se ainut lemmikki talossa. Joutuu jäämään yksin kotiin kun omistaja lähtee töihin tai kouluun..eri asia perheissä jossa joku aina kotona,tällöin "lauma" paikalla..

onhan se järkyttävää ajatella kun koira kumminkin niin laumaeläin..ihmiset eivät sitä monesti edes tajua..on se aikamoine rangaistus kyyhöttää yksin kotona se 8h..koira kun ei ole mikään kissa..joka on yksinäinen saalistaja..

On jännä huomata miten yksin asuneet koirat, kun ne saavat joko lajitoverin seurakseen tai vaikka kissan kaveriksi. Ne muuttuvat täysin..Ennen levottomat,eroahdistuksesta sekä muista pakko-oireista,tekemisestä kärsivät koirat (mm.tassujen jatkuvat nuoleminen), muuttuvat rauhallisiksi, tyyniksi,ja iloisiksi voi melkein nähdä niiden hymyilevän (suupielet ylöspäin) ..=)

tämä siis mitä olen itse nähnyt..Joten sanoisin että kaikista onnellisempia ovat ne koirat jonka lauma on aina läsnä.

13

1134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inhottava aatella että koira joutuis asumaan yksin ilman lajitoveria, sama ku ite asuis kennelissä ilman ainuttakaan ihmistä.. kuka voi ymmärtää omaa mielenlaatua paremmin ku samaa lajia oleva :)

    • 4 koiraa

      Kyllä meidän koira nukkui sen ajan,kun olimme töissä.

      Samoin nukkuivat kaikki, vaikka oli jo 4 koiraa. Joskus kun tulin kesken päivän yllättäen käymään kotona, niin koirat tuli moikkaamaan eteiseen ja menivät jatkamaan uniaan.

      Ei meillä ainakaan päivisin leikitty eikä peuhattu, vaikka olikin useampi koiruus keskenään samassa asunnossa.

      • Nimetön

        kanssa koira nukkuu päivät ja vaikka yhdessä välissä oli 2 kissaakin talossa (ex-miehen),silti nukkui niin koira kuin kissatkin sillä aikaa kun olimme töissä. Se on miten ne ovat tottuneet.


    • koira...

      tee eroa lajien välillä, sille lauma on lauma, koostuu se sitten ihmisistä tai muista eläimistä. Tottahan se on, että laumaeläimenä yksin jääminen kotiin työpäivän ajaksi on lajinvastaista, mutta toisaalta koira on sopeutuvainen eläin ja tottuu siihen, nukkuu yleensä sen ajan.

      • minun mielestäni ihan

        täysin, vaikka ihan tottahan tuo on noin yleisesti.

        "Ei koira tee eroa lajien välillä, sille lauma on lauma, koostuu se sitten ihmisistä tai muista eläimistä. "

        Pitää siltä osin vain paikkaansa, että koiralle kyllä riittää ihmislaumakin ja se on onnellinen ihmistenkin seurassa. Pääasia että on seuraa.
        Mutta koiralaumassa koirat muuttuu yleensä erikoiriksi, kuin ne olisivat yksin ihmislaumassa.
        Tästä aiheesta Susi-Pulliainen on mm. luennoinut.
        Ihmislaumassa koira ei ala niin selkeästi käyttäytymään susilauman tavoin, kuin koirat koiralaumassa. Hieman on rotukohtaista, mutta Susi-Pulliaisen tutkimusten mukaan koskee kaikkia rotuja, mutta toisista roduista asian huomaa heti ja toisista hieman seuraamalla ja miettimällä, mitä ne oikein touhuaa....
        Saman asian itse laitoin merkille, kun otettiin toinen koira. Ensimmäinen koira muuttui erikoiraksi.
        Koiralauman omistajan on hyvä kerrata susilauman käyttäytymisperiaatteita hieman tarkemmin, niin ymmärtää mitä ne touhuaa ja miksi. Mitä isompi koiralauma sen enemmän.


        Koira sopeutuu sisällä yksinoloon, kun ei voi muuta tehdä. Ne koirat, jotka ei sopeudu haukkuvat koko paivän tuskissaan.
        Mutta en pidä itse hyvänä ratkaisuna, että koiran pitää nukkua päivät ja sitten vielä yöt.
        Muuten monet ihmisetkin masentuneena mieluummin nukkuvat. Unessa koira pääsee jäniksien perään, jne.

        Usein täällä pilkataan ulkona päivät narussa pidettäviä koiria.
        Itse pitäisin ulkona narussa työpäivän ajan mieluummin kuin sisällä. On sentään mahdollisuus seurata muutakin kuin koreita tapetteja. On taivas, linnut, hajut, äänet...
        Kunnollinen tarha on paras vaihtoehto kunnon näkymillä, jotta saa seurata tapahtumia.


      • hyvä mieli :)
        minun mielestäni ihan kirjoitti:

        täysin, vaikka ihan tottahan tuo on noin yleisesti.

        "Ei koira tee eroa lajien välillä, sille lauma on lauma, koostuu se sitten ihmisistä tai muista eläimistä. "

        Pitää siltä osin vain paikkaansa, että koiralle kyllä riittää ihmislaumakin ja se on onnellinen ihmistenkin seurassa. Pääasia että on seuraa.
        Mutta koiralaumassa koirat muuttuu yleensä erikoiriksi, kuin ne olisivat yksin ihmislaumassa.
        Tästä aiheesta Susi-Pulliainen on mm. luennoinut.
        Ihmislaumassa koira ei ala niin selkeästi käyttäytymään susilauman tavoin, kuin koirat koiralaumassa. Hieman on rotukohtaista, mutta Susi-Pulliaisen tutkimusten mukaan koskee kaikkia rotuja, mutta toisista roduista asian huomaa heti ja toisista hieman seuraamalla ja miettimällä, mitä ne oikein touhuaa....
        Saman asian itse laitoin merkille, kun otettiin toinen koira. Ensimmäinen koira muuttui erikoiraksi.
        Koiralauman omistajan on hyvä kerrata susilauman käyttäytymisperiaatteita hieman tarkemmin, niin ymmärtää mitä ne touhuaa ja miksi. Mitä isompi koiralauma sen enemmän.


        Koira sopeutuu sisällä yksinoloon, kun ei voi muuta tehdä. Ne koirat, jotka ei sopeudu haukkuvat koko paivän tuskissaan.
        Mutta en pidä itse hyvänä ratkaisuna, että koiran pitää nukkua päivät ja sitten vielä yöt.
        Muuten monet ihmisetkin masentuneena mieluummin nukkuvat. Unessa koira pääsee jäniksien perään, jne.

        Usein täällä pilkataan ulkona päivät narussa pidettäviä koiria.
        Itse pitäisin ulkona narussa työpäivän ajan mieluummin kuin sisällä. On sentään mahdollisuus seurata muutakin kuin koreita tapetteja. On taivas, linnut, hajut, äänet...
        Kunnollinen tarha on paras vaihtoehto kunnon näkymillä, jotta saa seurata tapahtumia.

        Meillä 4-vuotias koira ollut yksin päivät kun ollaan oltu töissä mieheni kanssa,lapset jo maailmalla ja voi kyllä sanoa että tosiaan vaan nukkui päivät.
        Mietimme jossain vaiheessa toisen koiran ottamista,sitten sitä mietti että ei hitsi ku tuo ollut jo neljä vuotta siinä yksin niin miltä siitä mahtaa tuntua jos siinä ois toinen koira???? (niinku me olisimme osanneet mennä hänen ajatus maailmaan)
        No sitten tuli tilanne että otimme vähän niinku pakollisista syistä ku ei kaverille ollut kotia (sukulaisen koira ja ero tuli perheeseen eikä kummallakaan ollut mahdollisuutta pitää sitä)
        Joten adoptoimme sen koiran, oli silloin 5kk ja voin kertoa että päivääkään emme ole katunut,ovat maailman parhaita kavereita ja kivalla mielellä voi lähteä töihin,sitä en tiedä nukkuvatko ne vai mitä mutta onpa ainakin kaveria kenen kanssa odottaa ukkoa ja akkaa... :)


    • paikkaansa...

      Kaikki koirat eivät todellakaan kaipaa mitään muita eläimiä huusholliin ei koiria eikä kissoja ja pärjäävät mainiosti vaikka omat ihmiset ovat poissa.
      Se mikä on tärkeintä on mitä koiran kanssa puuhailee ennen ja jälkeen työn/opiskelun kun tietää että koira ollut yksin esim.sen 8h.Hyvin hoidettu/aktivoitu ja lenkitetty koira ei kärsi yksinolosta ja koira todellakin tarvitsee enemmän häiriötöntä unta kuin mitä moni uskoo se pitää koiran nuppi tasapainossa kun ei ole liikaa virikkeitä&seurattavaa/vahdittavaa jatkuvasti kuten piha&tarhakoirilla.
      Ja monesti ei edes koirakaveri olekaan ollut niin hyvä ajatus kun silloin eroahdistus pahentunut tai jopa puhjennut uuden koiran tullessa.Moni koira ei välitä muista eläimistä ja haluaa vain ihmisten seuraa.
      koirat kuten kissatkin ovat yksilöitä!Kissatkin saattavat kaivata lajitoverin seuraa tai edes koiran seuraa sillä eivät kaikki kissat yksin viihdy.

      • la.ra

        Mä tässä just tänään mietiskelin, että kun tuo koiruus nukkuu aina päivän (kun olen poissa ja vaikka olisin kotonakin) niin tiedostaakohan se sitä onko se yksin vai seurassa?

        Joskus tuntuu, ettei se mun kotona ollessani malta nukkua kunnolla, vähän väliä nostaa päätään kun puuhastelen ja mulle tulee tunne, että häiriötön uni olisi sille ehkä parempi...

        Voiko koira siis nukkuessaan olla joko onnellinen tai onneton?


      • kljin
        la.ra kirjoitti:

        Mä tässä just tänään mietiskelin, että kun tuo koiruus nukkuu aina päivän (kun olen poissa ja vaikka olisin kotonakin) niin tiedostaakohan se sitä onko se yksin vai seurassa?

        Joskus tuntuu, ettei se mun kotona ollessani malta nukkua kunnolla, vähän väliä nostaa päätään kun puuhastelen ja mulle tulee tunne, että häiriötön uni olisi sille ehkä parempi...

        Voiko koira siis nukkuessaan olla joko onnellinen tai onneton?

        se ollutkin tämän yhden kirjoittajan mielipide ja vissiin ihan omakohtainen kokemus,ja niistähän vissiin saa kirjoittaa....toiset viihtyy ja toiset ei...kaikki omia yksilöitä...niinku meissä ihmisissäkin on..


    • haluaisin toisen koiran

      Olet ihan oikeassa. Mutta on vaikea saada/ostaa toista koiraa, jos on jo yksi. Monet myyjät eivät myy koiraa perheeseen, jossa on jo koira. Se on hämmästyttävää, kun toisaalta vaaditaan kokemusta koirista. Ei ole "hyväksyttävä" syy ostaa koira sen takia, että omistaa jo yhden koiran ja haluaa sille seuraa - vaikka olisi tarkoituksena juuri se yksinäisyyden lievittäminen. Kun joidenkin meistä on pakko käydä töissäkin välillä...

      • ihme juttu

        TÄytyy kyllä sanoa,että myyjässä on jotain vikaa jos hän ei myy koiraa perheeseen jossa jo on ennestään koira. Itselläni on tällä hetkellä kaksi uroskoiraa..jotka ovat vasta puoli vuotta tunteneet toisensa,molemmat ovat aikuisia..ja voin sanoa että niistä on seuraa toisilleen ja molemmat ovat paljon virkeämpiä kun ei tarvitse yksin viettää arkipäiviä:)


      • ?????????!!!!!!!!!
        ihme juttu kirjoitti:

        TÄytyy kyllä sanoa,että myyjässä on jotain vikaa jos hän ei myy koiraa perheeseen jossa jo on ennestään koira. Itselläni on tällä hetkellä kaksi uroskoiraa..jotka ovat vasta puoli vuotta tunteneet toisensa,molemmat ovat aikuisia..ja voin sanoa että niistä on seuraa toisilleen ja molemmat ovat paljon virkeämpiä kun ei tarvitse yksin viettää arkipäiviä:)

        ihmetellä,sama täällä kaksi urosta ja 4-vuotias on ku eri koira ku 7kk kaveri leikkimässä...mutta HUOM!!!!!!!! antaa myös toisen olla rauhassa ettei taas ala niitä häiritsemis kommentteja.... :)
        Nytkin pienempi nukkuu ja isompi on pihalla ja ovet on auki että voi niinku mennä ja tulla ja häiritäkin jos vaan ois haluja...


    • Ja sitten vielä hieman laumajuttua ;)

      Eli kun kerran puhutaan,että koira on laumaeläin,niin mitä tekee laumaeläin useastikkin.Ottaa mallia esim.siitä vanhemmasta koirasta ;)

      Toisinsanoen,voikin käydä niin,että kun on yksi huonosti käyttäytyvä,otetaan siihen toinen,niin hupsheijaa,onkin ykskaks kaksi huonosti käyttäytyvää.
      Toisin sanoen,jos on yksi "eroahdistus" koira,niin kun se pentu sitä vanhempaa tsekkailee,niin sekin oppii samat temput.Tämä vaara kannattaa sitten myös huomioida.
      Ihan vaan siksi,ettei nyt ihmiset luule,että toisen koiran otto parantaa "eroahdistuskoiran" hokkus pokkus aina.

      Ja esim.näinpäin käymisestä oli pahimmillaan kämppä,jossa oli neljä omistajan poissaollessa kiljuvaa ja sisälle tarpeita tekevaa koiraa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      30
      2604
    2. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      144
      1917
    3. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      189
      1881
    4. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      145
      1682
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      129
      1661
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      322
      1376
    7. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      186
      1334
    8. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      115
      1213
    9. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1091
    10. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1064
    Aihe