Mitäs tälle firmalle aikoinaan tapahtui? Menikö nurin vai sulautuiko johonkin toiseen?
Polar Express
31
7054
Vastaukset
- löytyy
On Schenkerin lipun alla nykyään.
http://www.ytj.fi/yrityshaku.aspx?path=1547;1631;1678&kielikoodi=1- ajettu on
Tämä onkin viimeinen kuljettaystävällinen talo, jonka ajossa olen ollut. Hyvä meininki oli aikoinaan ja mukavat nuoret naisjuitsarit. Vain hyvää sanottavaa. Jatkajien tyyli onkin muuttunut siitä ja kuskille ei anneta mitään arvoa enään.
- Vanha Rahtari
ajettu on kirjoitti:
Tämä onkin viimeinen kuljettaystävällinen talo, jonka ajossa olen ollut. Hyvä meininki oli aikoinaan ja mukavat nuoret naisjuitsarit. Vain hyvää sanottavaa. Jatkajien tyyli onkin muuttunut siitä ja kuskille ei anneta mitään arvoa enään.
Onpa ajeltu firman lipun alla. Taisi loppua joskus -80 luvun puolenvälin aikoin. Löysin varastostani vielä Polarin teippirullan. Pitää vetää siitä metrin pätkä sängyn päätyyn jos vaikka tulisi unia vanhoista hyvistä ajoista.
- Matti Rahtari
Polar Expressin asusta,eli 60-luvun alusta alkaen
Polari huomio sekä kuljettajat, että kaikki muut-
kin työntekijät kaikin tavoin. Firma ei mennyt nu-
rin, kuten monet ovat ehkä luulleet, se kaatui tai
paremminkin poistui sulautettuna ylisuureen yhty-
mään, jonka tarkoitus oli ainoastaan hyödyttää ra-
hamaailmaa. "Polari" oli kaikin tavoin aikansa edelläkävijä. Polarin nimi ja jääkarhulogo tunnet-
tiin kaikkialla Euroopassa. Jos ongelmia ilmaantui
kaluston suhteen, ei tarvinnut olla lompsa levällä
sillä luottoa löytyi remontteihin ja muutenkin.
Henkilöstöstä huolehdittiin mm oma lastentarha oli
pääkonttorin yhteydessä ja kuljettajien hyvinvoin-
nista pidettiin huolta.
Kaiken alku, henki ja elämä oli "POKU" Björkenheim
toimitusjohtajana, jonka puoleen voi aina kääntyä
niin pienissä kuin myös suuremmissa ongelmissa.
Poku oli aina mukana auttamassa Rahtarien toimin-
taa opiskelu-,kilpailu- tai vapaa-ajan toimissa.
Oli suuri vahinko, että ehkäpä Suomen ta melkeimpä
Euroopan paras ja luotettavin kuljetusvälitys fir-
ma joutui rahan, optioiden ja maksimaalisen voiton
tavoittelun alttarille.
Joskun, kun aikaa on, voimme me vanhat Polaria pal
velleet Rahtarit muistella aikoja ympäri Euroopan,
Lähi-idän ja kaikkialla missä JÄÄKARHU-logo oli
jälkensä jättänyt, sillä se historia, mikä liittyy
Polariin, ei saisi tuhoutua rahan alttarilla, vaan
tulee säilyttää tuleville Rahtareille hyvinä muis-
teloina ajasta, joka nosti suomalaiset Rahtarit
kaikkien tietoisuuteen tosi ammattilaisina.- Matti Rahtari
Toivottavasti se oli vain pieni alkusysäys tuleville tapaamisille, koska Polarin hiistoriaa on hukkunut vuosien varrella ja muita ei liene kuin me vanhat Polaria palvelleet. Voisimme jakaa muistojamme, valokuvia ta muuta mukavaa ja vaikka joskus tapaisimme, pistäisimme Euroopan kartaa jälleen uuteen uskoon jälkipolville.Voitte vastata milloin vain, sillä aikaa mulla on vastailla. Olen itse aloittanut ulkomaan liikenteessa 1960 kiertäen pohjoisen kautta noin vuoden päivät kun lauttoja ei ollut ajokkina Jyry Sisu ilman makuuohjaamoa, mutta hyvä peli näin muistellen.
Vastailkaa hyvät Rahtari-veljet ja vaihdetaan kuulumisia.
- Sisälähetti
Oli muuten paras duunipaikka ikinä.
- JyrySisulla
Näistä vanhoista kuljetusliikkeistä on ollut historiikkikirjoituksia siivitettynä valokuvilla Ajolinja-lehdessä. Monesta firmasta on ollut juttu. Olisikohan Polar Expressistä jo tehty?? Jos ei ole niin joku voisi kyseisen lehden toimitukselle vinkata asiasta.Niin myös me nuoremman polven kuskit viisastuisimme.
- KontioSisullaOnneen
JyrySisu jyrisee ihan asiaa. Kiinnostuin sen verran paljon asiasta,että Googletin asiaa ja paljastui,että 3/ 2012 ilmestyneessä Ajolinja-lehdessä oli hyvin monipuolinen juttu valokuvien kera kyseisestä yhtiöstä. Pakkohan se oli kaivaa kaapin pohjia ja etsiä kyseinen lehden numero. Kyllähän se lehti löytyi. Kannessa isolla Polar Express aikansa Legenda. Sisäsivun otsikko oli Polar Express oli ulkomaanliikenteen pidetty monialayhtiö jossa kuljettajista ja alihankkijoista pidettiin hyvää huolta.Paljon kuvia autoista ja terminaaleista ja henkilöstöstä jopa Rahtareiden Kimmo Puntti kertoi omasta ajastaan Polar Expressin leivissä. Yhteensä 6 sivua täyttä asiaa kuvien kera.Kimmo Puntin ajopeli oli muuten FORD Transcontinental vm.1980. Kannattaa kysellä Ajolinja-lehden toimituksesta kyseistä numero jos kiinnostaa.Hyvin kirjoitettu mielenkiintoinen juttu toden totta.Polar Expressin ensimmäinen keikka oli muuten keikka Saksaan 540 kg tuo tapahtui 8.4.1961
- Rahtarit2016
-->http://users.abo.fi/tfredman/articles/3_2012.pdf
Täytyy sanoa, että kyllä kuljetushommat on tainnut helpottua nykyään.
Kilpailu on tietenkin kiristynyt, mutta ajoneuvot on ollut hieman erilaisia kuin nykypäivänä. - Rahtarit2016
Kertokaapas tälläiselle nykypäivän rahtarille, että millaisia kantavuuksia ja kuormia aikoinaan on ollut noissa autoissa?
Nykypäivänä joku 51tonnin kantavuus on ihan pikku juttu 76tonnisessa autossa. - AlvariTuohitorvinen
Rahtarihommista en tiedä enkä noin isoista kiloista osaa sanoa mitään. Aloitin jakelukuskin hommat vuonna 1982. Meijerituotteita jaettiin asiakkaille tuollaisella perusvarmalla johtotähdellä MB 608. hevosvoimia oli 80 ja kantavuus 2800 kg.Ilmatehosteiset nestejarrut yhdellä painesäiliöllä.Pitkissä jarrutuksissa jarrut hävisivät kokonaan. Pitkissä ylämäessä vauhti putosi 25 km/h. Tänä päivänä sama firma autoni kokonaispaino on 26 tn. Heppoja löytyy 380. Kuormaa voin laittaa 14500 kg. Lopputulos:vaikka kuormaa voi laittaa melkein 12 tn enemmän niin nykyisin pääsen paljon helpommalla.Ennen silloin vanhaan hyvään aikaan tavarat kannettiin asiakkaalle johonkin hankalaan kellarivarastoon. Niin se maailma muuttuu.Kilot ei kerro koko totuutta.
- HÄHMitäsanoit
MB 406.407.508.608.709.913.1013.1113.1618 jne..... kuorma-autoalan ikoneja. Mittarissa vaikka mitä ,mutta aina kone lauloi kuin korppusirkkeli. Näillä menopeleillä Suomi laitettiin nousuun sotien jälkeen. Helvatin karuja menopelejä. Reikäpahvia katto. Ovet sisäpuolelta peltiä ja nykymääräysten mukaan kuulosuojaimet
olisivat pakollinen varuste jos meinaa töitä tehdä.Kaverille piti huutaa ajonaikana jos meinasi viestin saada perille. Radiota oli turha kuunnella tienpäällä. Silti.... oli ne hauskoja aikoja omassa elämässä...... - Oiniitäaikoja
Totta puhut.Oli eri ajat kuin nykyään.Totta tosiaan. Ajaminen oli hauskaa puuhaa ja jos ajoi pitkää päivää niin vielä hauskempaa ja tiliäkin tuli varsinkin jos tyttöystävä istui repsikan paikalla.(nykyisinhän vakuutusyhtiöt on kieltänyt sekin hauskuuden)jos työnantajan ohjeita noudattaa.(tylsää) yksin pitää taapertaa. 1990-luvulla alkoi jo tulla mukavia menopelejä jakelukuskeille 93 Scania oli jo todella mukava ja Volvo FM-7. Ne oli jo ihan asiallisia kuljettajaystavällisiä menopelejä.Oli mukava painaa pitkää päivää.
- rahtaritoy
Ajoiko puntti kimmo myös polarin konkurssiin? Tai muiden syliin?
On se käppänä tuo puntti, koska kaikki mitä tekee niin menee päin prinkkalaa. Ei ole oppinut tekemään koskaan mitään oikein, jotkut ei koskaan opi mitään?
Kallis on tuo käppänä suomelle.- öllölä
Mitä kaikkea käppänä muuten on tehnyt päin peetä?
- Punttieitutise
öllölä kirjoitti:
Mitä kaikkea käppänä muuten on tehnyt päin peetä?
Nyt poijaat suuta soikeammalle. Itse olen tavannut Herra Puntin kuljetusalan messuilla joskus tuossa 2000-luvun alussa Helsingin messukeskuksessa. Pitää muistaa ,että hän on Rahtarit ry:n kunniapuheenjohtaja edelleen eli ei ole ainakaan järjestöhommissa mokannut.Pitää olla varmaa tietoa jos kirjoittelee jostain henkilöstä negatiivista palautetta.Negatiivinen palaute myös kirjoitetaan aina ihan oikealla omalla nimellä,koska on oikeus ja kohtuus,että arvotelun kohde voi myös puolustautua. Vai mitä ??? uskallatko olla erimieltä???
- Puntillalupaelää
Punttieitutise kirjoitti:
Nyt poijaat suuta soikeammalle. Itse olen tavannut Herra Puntin kuljetusalan messuilla joskus tuossa 2000-luvun alussa Helsingin messukeskuksessa. Pitää muistaa ,että hän on Rahtarit ry:n kunniapuheenjohtaja edelleen eli ei ole ainakaan järjestöhommissa mokannut.Pitää olla varmaa tietoa jos kirjoittelee jostain henkilöstä negatiivista palautetta.Negatiivinen palaute myös kirjoitetaan aina ihan oikealla omalla nimellä,koska on oikeus ja kohtuus,että arvotelun kohde voi myös puolustautua. Vai mitä ??? uskallatko olla erimieltä???
Joopa joo.... kunniapuheenjohtaja. Paavo Väyrynen on Keskustapuolueen kunniapuheenjohtaja ja se saakelin riippakivi. Ymmärrän kyllä,että esim. Pohjois-Koreassa kunniapuheenjohtaja on kulttihenkilö. Jos arvostelee niin maanjohtaja joku Kim????? pallinaama teloittaa hänet kansalaisille varoittavana esimerkkinä vaikka singolla tai kranaatilla.Olemme kuitenkin Suomessa .Onneksi.
- irtoperä
Mitenniin käppänä on kallis Suomelle? Eikai se nyt koko maata ole konkurssiin ajanut??
- Rahtarit2016
Kyllä niitä tavaroita kanniskellaan vieläkin ns. *ittuimaisiin paikkoihin, mutta ei varmasti samanlailla, kuin ennen. Nykyään asiakkaan pitää maksaa "sisäänkannosta" rahallinen korvaus. Jos sitä ei rahtikirjaan ole merkitty voi jättää lähimpään purkupaikkaan eli oven eteen.
Tuota ajotilauksen lehteä, kuin luki niin ennen on saanut kuskit rahallisen korvauksen kapeli kärryn katon ja sivu pressujen avaamisesta.
Mitenköhän tänäpäivänä. Vois oma työnantaja (suuri firma suomessa) nauraa päin näköä ja sanoa, että voi poika unen näit.- SenpituinenSeoli
Niin jos luit huolella niin Polar Express piti hyvää huolta kuljettajistaan.Työstä maksettiin. Se on sitä kadonnutta kansanperinnettä. Nykyisin on ihan toiset ajat. Kuljettaja ei ole yrityksen voimavara(vaikka se sitä nimenomaan on) vaan kuluja tuottava rasite.Nauretaan päin näköä ja vielä haistatellaan perään. Ei Polar Expressin loppu ollut mikään yksittäinen tapaus ulkomaan liikenteessä.Niinivirta,Pynnönen ja moni muu aikoinaan merkittävä kuljetusyritys koki karvaan lopun kun Itä-Euroopan pojat tekivät maihinnousun näissä hommissa. Yks kaks huomattiin ettei meillä ole oikeastaan ollenkaan autoja ulkomaan liikenteessä.Olisiko tuo sitä aitoa suomalaista sinisilmäisyyttä vai mitä??
- tilanteentasalla
PEX:n kotimaan rahdin hoiti POLARKIITO.Virkatiellä vantaalla myös.Vanhoja kotimaan terminaaleja oli Kaukorahti kiiskinkadulla,sörkkä.Kiitokuljetus hertsikka.Rekkaterminaali pitäjänmäki.Kiitolinja muutti ruoholahdesta sompaan.Kaukokiito meilahdesta metsälään.Kovaa työtä,kelloon katsomatta.70-80 luku.ei ollu kun yhteinen lastausvaneeri.pumput aina lukossa.
- Anonyymi
en tiedä mitä polarille tapahtui mutta ajoin satama postia monta vuotta menin 1973v reitti oli jätkäsatama eteläsatama katajanokka sompasaari metsälä ynm.ministeriö kuskeille luvat ketkä niitä tarvitsi sitten menin sompaan terminaaliin sitä sitten vantaan terminaaliin .ps.muistan kun vein kuskeille matka rahaa usean tonnin ketkä sitä halusivat ps.kuskit olivat tosi reiluja kaikki huumori miehiä polarista vielä sen verran oli varmaan reiluin talo missä olin ollut.ps kaikille ketkä muistavat hartikaisen maurin terveisiä kaikille tassa puolisesti. lopetin polarilla ja siirryin sieltä oy enroth ab tullaajaksi kaikille terveyttä.
- Anonyymi
Kuule kaiffari noista upeista ajoista on 46 vuotta. Terveisiä vaan kaikille ,mutta kyllä ne siellä hautuumaalla jo kaikki kasvavat nurmea. Aika kuluu ja aika kultaa muistot. Oli mahtava nuoruus ja mukava ajella Sisulla,Vanajalla ja Volvo Titanilla ja ne onnekkaat Scania 140 perhana V-8 ja ne mahtavat soundit. Huonot työolosuhteet ja selkä paskaksi jo ennen 50 vuotta. Näin on ukki minulle kertonut juurikin Polar Expressin hommista.Sama kaava kaikissa muissakin firmoissa. Jos nyt joku vanhoista Polar Expressiläisistä on hengissä kuten vaarini on niin kyllä he asuvat hoivakodeissa ja muistisairaus rassaa pahasti eli ei olisi rattiin enää edes Nissan Micran. Sorry! otan osaa.
- Anonyymi
Jotenkin voin yhtyä edelliseen kirjoittajaan. Itse olen edelleen työssä firmassa jossa kuljettajien työsuhteet on todella pitkät eli monella yli 40 vuotta. Kun taloon tullaan niin firmassa pysytään. Isossa kuljetusyrityksessä olen töissä ja hyvät on ollut duunit jo yli 40 vuotta. Sinulle Polar express miehelle voin kertoa ihan kokemuksesta,että kun kuski jää eläkkeelle niin hän ottaa etäisyyttä entisiin työkavereihin. On hyvin vaikea pitää yhteyttä eläkeläiseen.Hän tuntee ,että on pudonnut kelkasta kokonaan. On ihan duunikavereista kiinni pidetäänkö kaverista huolta talvisodan hengessä ja muistetaan myös eläkeläistä "ns. talvisodan hengessä" ja järjestetä jotain mukavaa tapaamista.
Jos tällaista järjestetään niin ne on uskomattoman arvokkaita tällaisille työnsankareille jotka on tehnyt koko elämän raskasta työtä. Kannattaa miettiä ja pistää myös toimeksi. - Anonyymi
No nyt taas on jutut pojilla . Ajettiin postia vuonna 1973 ja kavereille terveisiä. Sanoisin nyt suoraan,että vie kukkakimppu hautuumaalle. Yritä nyt ymmärtää, että kuskin elämä päättyy viimeistää 70 vuotiaana. Tupakka,viina ja oluen juonti pitää huolen ettei tällä vuosituhannella kannata muistella.Muutenkin ihmisen muisti on hyvin lyhyt varsinkin työkavereiden kohdalla jos ei edesmennyt mokaillut oikein kunnolla... ne kyllä muistetaan sukupolvesta toiseen.
- Anonyymi
Oululainen Miika Kokko omistaa nykyisin Polar Expressin
- Anonyymi
Miika Kokon Polarline Oy on täysin eri asia kuin 1960-70 luvun Polar Express. Ainoa yhteys on yrityksen nimen alkuosa Polar....... Sanoilla on mukava leikkiä ja saada jutun juurta. Polar Expressin kuskeistakin suurin osa on jo tuolla hautuumaalla. Jälkipolvi kertoo kovia rekkajuttuja lauantai-iltojen iloksi mukamas ominaan jälkikasvulleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miika Kokon Polarline Oy on täysin eri asia kuin 1960-70 luvun Polar Express. Ainoa yhteys on yrityksen nimen alkuosa Polar....... Sanoilla on mukava leikkiä ja saada jutun juurta. Polar Expressin kuskeistakin suurin osa on jo tuolla hautuumaalla. Jälkipolvi kertoo kovia rekkajuttuja lauantai-iltojen iloksi mukamas ominaan jälkikasvulleen.
Polar Express on aikoja sitten sulautettu DB Chenker yritykseen jonka omistaa Saksan posti. t. nimimerkki Tilastonikkari
- Anonyymi
Kulj pakanen ja kemin kiitokuljetus.osti puoliks polarin oli iso yritys kauppa
- Anonyymi
Lapsuuden kaverin isä ajoi Polarilla ulkomaanajoja ensin täysperävaunua Scania Vabis oli ajokki ja sen jälkeen sai uuden Scanian 140 lbs puoliperävaunu,oli viimeisen päälle rahtari ja kehui Polarim hybäksi taloksi.
Aloitin ise ajohommat 18 vuotiaana Bedford kuormaautolla ja Mersu 1113 ja 1313 sen jälkeen Volvo F 86 joka olikin mhtaa kuormaauto aluevaihteisto ja miltei 200 hv.
Rekkahommiin lähdin armeijan jälkeen kun siellä Kontio Sisulla ajoin yhdistelmäkortin.
Tuli tutuksi Scania 110 ja 111 ja Volvo 88,89,F 12 ym.
Ajoin eurooppaan 6 vuotta ja sen jälkeen Suomessa 30 vuotta.
Hyviä aikoja oli jos joskus huonojakin,päivähommissakin oli Keskolla täysperällä rullakkojakelussa ja siinä tienasi hyvin kun sai suoritelisää mutta sekin ajettiin alas ja kuljetus ulkoistettiin.
Aika kultaa muistot mutta lapin kultaakin ajoin torniosta alas etelään jakauniit maisemat kesäaamut kun virta vei. - Anonyymi
Puolalaiset ovat omineet PEXin. Pikarahtia mantereelta tänne!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139