Kokin allergiat?

Tyttötietämätön

"Erilaisille ruoka-aineille ja pesukemikaaleille allergisten on vaikea toimia ammatissa. "

Kokin ammatti siis harkinnassa, mutta asiasta tietävät: minulla on päärynä-, porkkana- ja omena-allergia, keitettynä menee mutta raakana ei, kuinka paha este uralle tällainen? Yksikään näistä ei siis minulle aiheuta hengenvaaraa, mutta mielelläni kitalaen kutinan ja aivastelun vuoksi en suuhuni pistä.

Olikohan taas aivan idioottimainen kysymys...

5

2224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merva

Ei ole allergiat este, mutta aika sumplimista, jos aikoo alalle. Kulkee minunkin työpaikalla keittiön emäntä hanskat kädessä ja hengityssuojain päässä, kun on kalaruokaa (allerginen kalalle).

• ehkä?

Porkkanaraaste on aika yleinen keittiöllä ja tuskinpa kokki sen kanssa pläräämiseltä välttyy.

Allergiat saattavat kyllä olla estekin, mikäli esimerkiksi jauhopöly aiheuttaa oireita.

Kokin myös täytyy maistella tekemiään ruokia, mutta koska kypsennetyt raaka-aineet eivät tuota ongelmaa, voisi kai sitä harkita.

• vanha konkari

Ei tollaset pikku allergiat haittaa ollenkaan.Pääasia,että kiinnostusta muuten löytyy.Mäkään en voi syödä raakaa omenaa/porkkanaa,enkä voi käsitellä tiettyjä raaka-aineita paljain käsin.Mutta vuosia on jo takana tällä alalla,ja olen vielä aika pitkälle päässytkin.Sitä paitsi harvemmin raakaa porkkanaa joutuu maistamaan,sillä kaikkihan tietää et mille se maistuu.Eikä esim.a la carte paikoissa edes tarjoilla raakaa porkkanaa.

• .............

Ei ole este. Koulussa kahdella opettajallani oli laktoosi-intoleranssi ja monilla töissä on ollut. Tiedän monia, joilla on allergioita yksittäisille/muutamille tietyille ruoille. Jos jotain on täytynyt maistaa, niin allerginen on antanut toisen maistaa tai maistanut itse (kun jokainen tietää itse oman sietokykynsä).

Tietenkin siinä tapauksessa se vaikeuttaa, jos on kovin vaikea allergia. Esim. jos saa vaikka pahan astmakohtauksen pelkästä pienen pienestä määrästä jauhopölyä samassa huoneessa tai hengitystiet turpoavat raa'an ja keitetyn perunan tuoksusta. Näissähän on itsestään selvää, että ammatti on terveydelle haitaksi.

Mutta monilla tällä alalla on allergioita, eikä se ole este. Eli tervetuloa tälle mukavalle alalle.

• 13 v. poika

eikö kala-allergiasta ole siis haittaa kun aion kokin uralle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      137
      2405
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      346
      1880
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1557
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1373
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1310
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      850
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      752
    Aihe