Kokin allergiat?

Tyttötietämätön

"Erilaisille ruoka-aineille ja pesukemikaaleille allergisten on vaikea toimia ammatissa. "

Kokin ammatti siis harkinnassa, mutta asiasta tietävät: minulla on päärynä-, porkkana- ja omena-allergia, keitettynä menee mutta raakana ei, kuinka paha este uralle tällainen? Yksikään näistä ei siis minulle aiheuta hengenvaaraa, mutta mielelläni kitalaen kutinan ja aivastelun vuoksi en suuhuni pistä.

Olikohan taas aivan idioottimainen kysymys...

5

1977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merva

      Ei ole allergiat este, mutta aika sumplimista, jos aikoo alalle. Kulkee minunkin työpaikalla keittiön emäntä hanskat kädessä ja hengityssuojain päässä, kun on kalaruokaa (allerginen kalalle).

      • ehkä?

        Porkkanaraaste on aika yleinen keittiöllä ja tuskinpa kokki sen kanssa pläräämiseltä välttyy.

        Allergiat saattavat kyllä olla estekin, mikäli esimerkiksi jauhopöly aiheuttaa oireita.

        Kokin myös täytyy maistella tekemiään ruokia, mutta koska kypsennetyt raaka-aineet eivät tuota ongelmaa, voisi kai sitä harkita.


    • vanha konkari

      Ei tollaset pikku allergiat haittaa ollenkaan.Pääasia,että kiinnostusta muuten löytyy.Mäkään en voi syödä raakaa omenaa/porkkanaa,enkä voi käsitellä tiettyjä raaka-aineita paljain käsin.Mutta vuosia on jo takana tällä alalla,ja olen vielä aika pitkälle päässytkin.Sitä paitsi harvemmin raakaa porkkanaa joutuu maistamaan,sillä kaikkihan tietää et mille se maistuu.Eikä esim.a la carte paikoissa edes tarjoilla raakaa porkkanaa.

    • .............

      Ei ole este. Koulussa kahdella opettajallani oli laktoosi-intoleranssi ja monilla töissä on ollut. Tiedän monia, joilla on allergioita yksittäisille/muutamille tietyille ruoille. Jos jotain on täytynyt maistaa, niin allerginen on antanut toisen maistaa tai maistanut itse (kun jokainen tietää itse oman sietokykynsä).

      Tietenkin siinä tapauksessa se vaikeuttaa, jos on kovin vaikea allergia. Esim. jos saa vaikka pahan astmakohtauksen pelkästä pienen pienestä määrästä jauhopölyä samassa huoneessa tai hengitystiet turpoavat raa'an ja keitetyn perunan tuoksusta. Näissähän on itsestään selvää, että ammatti on terveydelle haitaksi.

      Mutta monilla tällä alalla on allergioita, eikä se ole este. Eli tervetuloa tälle mukavalle alalle.

    • 13 v. poika

      eikö kala-allergiasta ole siis haittaa kun aion kokin uralle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2468
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2230
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2059
    5. 173
      1876
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      43
      1865
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1548
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe