Oletteko tutustuneet? kumpi parempi?
Onko Kastellissakin rossipohja?
Eko-Kastelli vs. Ä-Hus
42
7719
Vastaukset
- Nieminen.
tahansa on parempi kuin Älväri mutta kun halvalla tehdään tuskin se laatu kummoista on, tekisen kuka tahansa.
- tosiaan...
näin persaukista että muuhun ei ole varaa kuin halpistaloihin.
Eikö kannattaisi pysyä siellä vuokraluukussa ja jättää rakennuttamiset siihen vaiheeseen kun on varaa kunnolliseen.- halvinta mitä saa
Olen täsmälleen samaa mieltä. Jos ei ole varaa rakentaa kunnollista taloa niin on huomattavan paljon järkevämpää olla rakentamatta ollenkaan. Säästyy monelta harmilta
Ostatko muissakin tuotteissa halvinta mahdollista? Jos, niin varmaan tiedät mitä se halvimman laatu on? - että nuo kaksi
asiaa ostetaan eri paketeissa, halpa ja hyvä.
- LarsOhra
Aika surkimuksia täällä palstalla vilisee, päänaukojilla ei ittellään ole varaa edes bussilippuun ja silti arvostelevat muiden valintoja talopakettien suhteen. Karavaani kulkee ja rakkikoirat räksyttää, näinhän aina ollut. Istukaa alas paskaiselle sohvallenne te kaikkienalojen erikoisasintuntijat ja ottakaa vehkeenne käteen, kuluu aika teillä järkevämmin ja tehokkaammin kuin kirjoitellen idiootteja viestejänne yleiseen verkkoon.
- näillä hinnoilla
No mieluummin ostaisin Kastellilta tuollaisen 100 neliön talopaketin avaimet käteen rakennettuna, kuin että ostaisin jonkun 50 neliön kaksion grynderin rakennuttamasta betonikolhoosista samalla hinnalla.
Luksusta ei sillä rahalla saa kummassakaan, mutta neliöhinta ja viihtyvyys on toisessa huomattavasti paremmin kohdallaan.
- Ä-talon
niin en pettyisi koska jo tilatessa tietäisin saavani paskaa eikä tarvis elätellä toiveita että jospa kerrankin sais halvalla hyvää.
- Juke
Halpuus perustuu tehokkaaseen toimintaan ja karsimiseen. Ikkunoita vähennetty, talo lähes neliö(vähemmän ulkoseinää, ei turhia mutkia ja terassit minimissä.
Rakenteet ovat samat kuin kalliimmissa puutaloissa. Mieluummin tuo n.110 000 e itse talosta, kuin 200 000 e, jossa paljon vinkkeleitä ja ilmanaikuista hörpötystä.
Minulle talo ei ole naapureita varten, vaan asumista. Ei se monimutkaisen näköinen ole sen laadukkaampi, monesti päinvastoin (rakennusvirheiden vaara). Olen itsekin monella eri talotyömaalla ollut rakentamassa: Lämpöharkko, täystiili, Designtalo, Kastelli, Lappli, Jukka.
Sanon vaan, että tyhmä maksaa älyttömiä summia toisen työstä, kun toisesta paikasta saat sen puolet halvemmalla. Minä rakentaisin tuollaisen yksinkertaisen talon itse vielä halvemmalla ilman talofirmoja.
Eikä minusta näytä enää miltään ne kalliit talot, on niin paljon nähnyt töissä ja muutenkin. Mieeluummin yksinkertainen ja kustannustehokas merkistä riippumatta.
Samankokoinen kastelli maksaa vaan n. 2000 e enempi, kuin ä-talo. Ottaisn kastellin (verta kaakeloitu pesuhuone/muovimattoja tapetti, betonilattia/rossilattia, lattialämmitys/patterilämmitys ja vertaa keittötä. - asuja
Juke kirjoitti:
Halpuus perustuu tehokkaaseen toimintaan ja karsimiseen. Ikkunoita vähennetty, talo lähes neliö(vähemmän ulkoseinää, ei turhia mutkia ja terassit minimissä.
Rakenteet ovat samat kuin kalliimmissa puutaloissa. Mieluummin tuo n.110 000 e itse talosta, kuin 200 000 e, jossa paljon vinkkeleitä ja ilmanaikuista hörpötystä.
Minulle talo ei ole naapureita varten, vaan asumista. Ei se monimutkaisen näköinen ole sen laadukkaampi, monesti päinvastoin (rakennusvirheiden vaara). Olen itsekin monella eri talotyömaalla ollut rakentamassa: Lämpöharkko, täystiili, Designtalo, Kastelli, Lappli, Jukka.
Sanon vaan, että tyhmä maksaa älyttömiä summia toisen työstä, kun toisesta paikasta saat sen puolet halvemmalla. Minä rakentaisin tuollaisen yksinkertaisen talon itse vielä halvemmalla ilman talofirmoja.
Eikä minusta näytä enää miltään ne kalliit talot, on niin paljon nähnyt töissä ja muutenkin. Mieeluummin yksinkertainen ja kustannustehokas merkistä riippumatta.
Samankokoinen kastelli maksaa vaan n. 2000 e enempi, kuin ä-talo. Ottaisn kastellin (verta kaakeloitu pesuhuone/muovimattoja tapetti, betonilattia/rossilattia, lattialämmitys/patterilämmitys ja vertaa keittötä.ottaisin edelleen ällyn. olen asunut älyssä jo 3 v. enkä moiti. Voi ällyssäkin tehdä lämpimiä ulkokuisteja ym. ym. itese jälkikäteen jos haluaa! olen nähnyt ykskerroksisen lapplin: aivan hireveän ruma! Ota ällystä perinnetaloversio ja tee lisäjuttuna itse lämminkuisti ym.ym. eikä maksa paljon; jos nimittäin haluat erilaista. Mutta jo perimmetalomalli(ei se jossa katto jatkuu yli päädyn) on upean näköinen!
- älvärifani
Juke kirjoitti:
Samankokoinen kastelli maksaa vaan n. 2000 e enempi, kuin ä-talo. Ottaisn kastellin (verta kaakeloitu pesuhuone/muovimattoja tapetti, betonilattia/rossilattia, lattialämmitys/patterilämmitys ja vertaa keittötä.Katsoin mielenkiinnolla mainoksen ja kuvan keittiö näytti hyvältä, mutta se olikin jonkun muun mallin keittiö. Economyssä ei ole erkkeriä, eikä perusversioon kuulu erillisuunia eikä liesitasoa. Mutta toimiva perustalo varmasti tämäkin. Positiivista että tulee lisää vaihtoehtoja ja kilpailua. Meille tulee Älvsby! (Olen 70-luvulta, joten ehkä siksi pidän Älvsbytalosta.) Kovasti täällä Älväreitä haukutaan, mutta näköjään kaikkia muitakin talotoimittajia, ja varmaan osin ihan aiheesta, mutta tuntemani älväriläiset ovat taloonsa tyytyväisiä. Aika näyttää olenko minä. Ainakin Kastellin Economyn ja Älvärin Kuuttaren vertailussa Älväri voittaa. Olen edelleen tyytyväinen valintaani.
- ällyläinen
älvärifani kirjoitti:
Katsoin mielenkiinnolla mainoksen ja kuvan keittiö näytti hyvältä, mutta se olikin jonkun muun mallin keittiö. Economyssä ei ole erkkeriä, eikä perusversioon kuulu erillisuunia eikä liesitasoa. Mutta toimiva perustalo varmasti tämäkin. Positiivista että tulee lisää vaihtoehtoja ja kilpailua. Meille tulee Älvsby! (Olen 70-luvulta, joten ehkä siksi pidän Älvsbytalosta.) Kovasti täällä Älväreitä haukutaan, mutta näköjään kaikkia muitakin talotoimittajia, ja varmaan osin ihan aiheesta, mutta tuntemani älväriläiset ovat taloonsa tyytyväisiä. Aika näyttää olenko minä. Ainakin Kastellin Economyn ja Älvärin Kuuttaren vertailussa Älväri voittaa. Olen edelleen tyytyväinen valintaani.
meidän talo ainakin myös näyttää hyvältä eikä kukkaan ole koskaan sanonut että jaa teillä onkin älly. Eivät edes erota muista. Enkäpä välitä vaikka sanoisivatkin. Olen sen verrran tyytyväinen, että voin olla ylpee talostani. Ei ole ollut mittään ongelmia ja edullisest sain. jäi rahhoo muuhunkin. eikä tarvihe tarjousten perässä juosta niikuin monet muut. Että tervetulloo vaan ällyjen kerhoon.
- Juke
ällyläinen kirjoitti:
meidän talo ainakin myös näyttää hyvältä eikä kukkaan ole koskaan sanonut että jaa teillä onkin älly. Eivät edes erota muista. Enkäpä välitä vaikka sanoisivatkin. Olen sen verrran tyytyväinen, että voin olla ylpee talostani. Ei ole ollut mittään ongelmia ja edullisest sain. jäi rahhoo muuhunkin. eikä tarvihe tarjousten perässä juosta niikuin monet muut. Että tervetulloo vaan ällyjen kerhoon.
Otat siis mieluummin ällyn pesuhuoneen? Ja lattiarakenteen? Ja keittiön? Minusta ne ovat juuri syyt mitä en haluaisi. Katsoin sen valmistusvideon.
Kyllä näyttää pahalta ammattiihmisen silmiin tuo ph ja lattia. 20cm villaa lattiassa ja siihen, kun laittaa 100 mm viemäriputken, jää siihen vain 100mm eristettä jne.. samoin ne massiivipuu lattiapalkit. Elävät melko paljon.. Ja pesuhuoneen seinä ei ole tehty SUOMALAISTEN hyvien rakennustapojen mukaisesti. Ei lastulevyä kosteisiin/märkiin tiloihin. Keittiön kaapin ovet ovat rumia. Puhumattakaan valkoisista päätypellityksistä.
Jos nuo korjais, niin tulis huomattavasti kalliimmaksi, kuin kastelli. Ja haluan kyllä jämäkän lattian ja kaakeloidun ph:n, sekä siistimmän keittiön vain n. 2000 e kalliimmalla tänne Oulun seudulle. - vapaasti asiakasta.
Juke kirjoitti:
Samankokoinen kastelli maksaa vaan n. 2000 e enempi, kuin ä-talo. Ottaisn kastellin (verta kaakeloitu pesuhuone/muovimattoja tapetti, betonilattia/rossilattia, lattialämmitys/patterilämmitys ja vertaa keittötä.Lautapojalla ei paljoa tietoa taida rakenteista olla.
- ihan muutaman vinkin, kun
Juke kirjoitti:
Samankokoinen kastelli maksaa vaan n. 2000 e enempi, kuin ä-talo. Ottaisn kastellin (verta kaakeloitu pesuhuone/muovimattoja tapetti, betonilattia/rossilattia, lattialämmitys/patterilämmitys ja vertaa keittötä.olet nähtävästi ensimmäisenä maailmassa keskinyt tuollaisen nerokkaan asian, ja viellä oikein "ammattilaisena". Vaikka tosi asiassa Kastellista halvalla tekemällä eivät kyllä mitenkään voi aiheuttaa edes ämatöörissä "hyvän" vaikutelmaa, eikä kyllä halvankaan tarkemmin ajatellen. On tullut asiaa oikein työn puolesta (pakosta) seurattua.
- Kuluttaja..
ihan muutaman vinkin, kun kirjoitti:
olet nähtävästi ensimmäisenä maailmassa keskinyt tuollaisen nerokkaan asian, ja viellä oikein "ammattilaisena". Vaikka tosi asiassa Kastellista halvalla tekemällä eivät kyllä mitenkään voi aiheuttaa edes ämatöörissä "hyvän" vaikutelmaa, eikä kyllä halvankaan tarkemmin ajatellen. On tullut asiaa oikein työn puolesta (pakosta) seurattua.
No eräs keino halvalla hyvän tekemiseen on katteen alentaminen. Korkea hinta ei KOSKAAN takaa hyvää laatua.Markkinamiehet kyllä tietää miten suomessa ihmiset ajattelee. Uskoisin että tästä syystä kaikki täällä on niin kallista.
Älväristä nyt tiedetään, mitä sillä rahalla saa, mutta tästä economysta nyt ei kellään ole vielä tietoa.Paikallaan rakennetun talon hyvyys tai huonous on aikapaljon kiinni porukasta joka sen tekee.Uskoisin että kastelli ei olisi niin hölmö, että alkaisi pilaamaan mainettaan, joka sekin tosin on ansaittu vähän heppoisesti, koska tähän asti ovat toimittaneet vain runkoja - Sportboy100
Juke kirjoitti:
Otat siis mieluummin ällyn pesuhuoneen? Ja lattiarakenteen? Ja keittiön? Minusta ne ovat juuri syyt mitä en haluaisi. Katsoin sen valmistusvideon.
Kyllä näyttää pahalta ammattiihmisen silmiin tuo ph ja lattia. 20cm villaa lattiassa ja siihen, kun laittaa 100 mm viemäriputken, jää siihen vain 100mm eristettä jne.. samoin ne massiivipuu lattiapalkit. Elävät melko paljon.. Ja pesuhuoneen seinä ei ole tehty SUOMALAISTEN hyvien rakennustapojen mukaisesti. Ei lastulevyä kosteisiin/märkiin tiloihin. Keittiön kaapin ovet ovat rumia. Puhumattakaan valkoisista päätypellityksistä.
Jos nuo korjais, niin tulis huomattavasti kalliimmaksi, kuin kastelli. Ja haluan kyllä jämäkän lattian ja kaakeloidun ph:n, sekä siistimmän keittiön vain n. 2000 e kalliimmalla tänne Oulun seudulle.Välitän työkseni asuntoja ja sitä kautta katsottuna en näe Älvärissä kovinkaan isoja ongelmia. Perusteitako? Täältä pesee!
Olemme tilanneet itsekin sellaisen ja ennen tilausta tein todella syvällisen pohjatyön asiaan: kuntoarvioijien haastatteluja, ammattirakentajien konsultointia rakenneratkaisuista, keskustelua rakennusvalvonnan kanssa ja todella kokeneen vastaavan mestarimme kanssa kaikkien rakennepiirustusten läpikäynti. Viimeksi mainittu on ollut rakennesuunnittelijana ja rakennustarkastajana, joten ammattitaitoa ja näkemystä riittää!
Lopputulemana päädyimme tilaamaan. Monin osin jäi myös toivomisen varaa, mutta niin jäi myös vaihtoehtoina olleissa talovalmistajissa. Mielestäni Älvärin ostajalla pitää olla ensisijaisesti terve ja vahva itsetunto, koska niin paljon on turhaa dissausta luettavissa. Moni luopunee tilaamisesta, koska tulee pelotelluksi pahemman kerran. Jatkuvasti saa lukea kommentteja rakenteiden huonoudesta ja milloin mistäkin. Kovin harva kuitenkaan perustelee näkemyksiään kunnolla ja anti jää siten todella ohkaiseksi.
Itse koimme pohjaratkaisun meille ihan passeliksi, vaikka joitakin asioita olisimme ehkä halunneetkin hiukan toisin. Me tosin ostimme talon TARPEEN mukaan, ei HALUN mukaan. Liian moni ostaa talon, auton, vaatteet muita ihmisiä ajatellen, ei oman tarpeensa mukaan. Itsetunto vaatii pönkittämistä ja päätöksenteossa tämä korostuu. Ai mistäkö tiedän? Elätän sillä asialla itseni, eli ihmisten turhamaisuudella...
Vertailimme muutamaa valmistaloa ja Älväriin päädyille periaatteessa kolmesta syystä: sopii tarpeeseemme, ulkonäkö miellytti ja kaikkien muutosten/lisäystenkin jälkeen hinta päihitti kilpailijan 20000-30000e verran. Ja kilpailijaan ei tässä vaiheessa kuulunut "kylkimiinana" olevaa autotallia eikä yläkerran erkkeriä. Ei edes saanut sellaisia. Tässä vaiheessa taloomme oli lisätty jo parkettilattiat, erittäin laadukkaat keittiökaapit- ja koneet, takka yms. materiaaliparannuksia kosolti.
On totta, että ilmanvaihto ei ole nykyajan mukainen, mutta toisaalta monissa uusissa kerrostaloissa on edelleen käytössä sama systeemi, jossa korvausilma tulee suoraan ulkoa. Enpä ole kuullut keneltäkään tästä valituksen sanaa ja neliöhinnat pyörivät kuitenkin 2500-3000e paikkeilla! Täällä etelässä pakkaspäiviä on kuitenkin todella vähän ja siksi ongelma on aika marginaalinen. Ja saahan niihin korvausilmaventtiileihn vaihdettua nykyään sähkövastukselliset mallit jos asia alkaa riivata oikein enemmälti. Eipä oo kylmä enää.
Rakenteen osalta lähinnnä kylppäriä on arvosteltu. Varmin tapa olisi laittaa suihkukaappi tai ainakin allas, jolloin kosteusrasitus vähenee todella vähiin. En muutenkaan ymmärrä suomalaisten muovimattohalveksuntaa, miksi ihmeessä lattialle pitää saada väkisin kaakelit?
Tämä kumpunee 70-luvulta, jolloin legendaarinen "aravamatto" koristi kaikkien bulkkikerrostalojen lattioita. Ruma, hankala puhdistaa ja pahanlainen imagotappio asukkaalle. Älvsby hyvittää oman muovimattonsa pois jättämisestä vajaat 12e, itse olemme ottamassa sen tilalle huippulaadukkaan muovimaton kaikkiin lattioihin. Kestoluokka yli 40 (vrt. laminaatti yleensä 23 tai 31), puhdistuu todella helposti ja näyttää hyvältä(subjektiivista). Jatketaan joskus... - Juke
ihan muutaman vinkin, kun kirjoitti:
olet nähtävästi ensimmäisenä maailmassa keskinyt tuollaisen nerokkaan asian, ja viellä oikein "ammattilaisena". Vaikka tosi asiassa Kastellista halvalla tekemällä eivät kyllä mitenkään voi aiheuttaa edes ämatöörissä "hyvän" vaikutelmaa, eikä kyllä halvankaan tarkemmin ajatellen. On tullut asiaa oikein työn puolesta (pakosta) seurattua.
En oo mitään keksinyt, vaan ilahdutta, kun tarjotaan kohtuu hinnalla taloja tavallisille ihmisille. Ei kaikki halua kalliita erkkereitä, kattolyhtyja, suuria patioita ja monitasoratkaisuja
Samat on tuossa rakenteet kuin muissakin puutaloissa.
Turhat mutkat pois turhat patiot pois liiat ikkunat pois. Tuolla säästää paljon. Ei se yksinkertaisuus taloa tai rakenteita huononna. Kivitalonkin saa kohtuuhintaan, kun tekee tuolla tyylillä ilman sikahintaisia rakennuttajafirmoja.
Toiseksi ei kannata ottaa kalliita miehiä tekemään, kun kohtuuhintaisiakin saa.
Kolmanneksi ei kannata ostaa kylmiltään mitään, vaan vertailla ja tingata.
Sanopa mitä huonoa tuossa Kastellissa on?
Runkorakenne on VTT tutkinut ja hyväksynyt ja samaa suositellaan MOTIVANkin toimesta tiiviiseen taloon. Kastepisteen muodostuminen muoviin on paskapuhetta, jos sillä perustelet. 25v. vanhoja taloja, mitä olemme remontoineet, ei ole ollut mitään ongelmaa ko. rakenteessa.
Jäykistyksistä on huolehdittu, lattia on jämäkkä betonilattia, johon pohjat tehdään vaatimusten mukaisesti, salaojat kunnossa, muuratut pesuhuoneen seinät jne..
En ymmärrä mikä tekee tuosta huonon, kun se ei sitä ole rakenteellisesti? Ulkonäöstähän ja makuasioista voi olla mitä mieltä vaan, mutta teknisesti tuo on hyvä. Eikä edes halvan näköinen - Juke
Sportboy100 kirjoitti:
Välitän työkseni asuntoja ja sitä kautta katsottuna en näe Älvärissä kovinkaan isoja ongelmia. Perusteitako? Täältä pesee!
Olemme tilanneet itsekin sellaisen ja ennen tilausta tein todella syvällisen pohjatyön asiaan: kuntoarvioijien haastatteluja, ammattirakentajien konsultointia rakenneratkaisuista, keskustelua rakennusvalvonnan kanssa ja todella kokeneen vastaavan mestarimme kanssa kaikkien rakennepiirustusten läpikäynti. Viimeksi mainittu on ollut rakennesuunnittelijana ja rakennustarkastajana, joten ammattitaitoa ja näkemystä riittää!
Lopputulemana päädyimme tilaamaan. Monin osin jäi myös toivomisen varaa, mutta niin jäi myös vaihtoehtoina olleissa talovalmistajissa. Mielestäni Älvärin ostajalla pitää olla ensisijaisesti terve ja vahva itsetunto, koska niin paljon on turhaa dissausta luettavissa. Moni luopunee tilaamisesta, koska tulee pelotelluksi pahemman kerran. Jatkuvasti saa lukea kommentteja rakenteiden huonoudesta ja milloin mistäkin. Kovin harva kuitenkaan perustelee näkemyksiään kunnolla ja anti jää siten todella ohkaiseksi.
Itse koimme pohjaratkaisun meille ihan passeliksi, vaikka joitakin asioita olisimme ehkä halunneetkin hiukan toisin. Me tosin ostimme talon TARPEEN mukaan, ei HALUN mukaan. Liian moni ostaa talon, auton, vaatteet muita ihmisiä ajatellen, ei oman tarpeensa mukaan. Itsetunto vaatii pönkittämistä ja päätöksenteossa tämä korostuu. Ai mistäkö tiedän? Elätän sillä asialla itseni, eli ihmisten turhamaisuudella...
Vertailimme muutamaa valmistaloa ja Älväriin päädyille periaatteessa kolmesta syystä: sopii tarpeeseemme, ulkonäkö miellytti ja kaikkien muutosten/lisäystenkin jälkeen hinta päihitti kilpailijan 20000-30000e verran. Ja kilpailijaan ei tässä vaiheessa kuulunut "kylkimiinana" olevaa autotallia eikä yläkerran erkkeriä. Ei edes saanut sellaisia. Tässä vaiheessa taloomme oli lisätty jo parkettilattiat, erittäin laadukkaat keittiökaapit- ja koneet, takka yms. materiaaliparannuksia kosolti.
On totta, että ilmanvaihto ei ole nykyajan mukainen, mutta toisaalta monissa uusissa kerrostaloissa on edelleen käytössä sama systeemi, jossa korvausilma tulee suoraan ulkoa. Enpä ole kuullut keneltäkään tästä valituksen sanaa ja neliöhinnat pyörivät kuitenkin 2500-3000e paikkeilla! Täällä etelässä pakkaspäiviä on kuitenkin todella vähän ja siksi ongelma on aika marginaalinen. Ja saahan niihin korvausilmaventtiileihn vaihdettua nykyään sähkövastukselliset mallit jos asia alkaa riivata oikein enemmälti. Eipä oo kylmä enää.
Rakenteen osalta lähinnnä kylppäriä on arvosteltu. Varmin tapa olisi laittaa suihkukaappi tai ainakin allas, jolloin kosteusrasitus vähenee todella vähiin. En muutenkaan ymmärrä suomalaisten muovimattohalveksuntaa, miksi ihmeessä lattialle pitää saada väkisin kaakelit?
Tämä kumpunee 70-luvulta, jolloin legendaarinen "aravamatto" koristi kaikkien bulkkikerrostalojen lattioita. Ruma, hankala puhdistaa ja pahanlainen imagotappio asukkaalle. Älvsby hyvittää oman muovimattonsa pois jättämisestä vajaat 12e, itse olemme ottamassa sen tilalle huippulaadukkaan muovimaton kaikkiin lattioihin. Kestoluokka yli 40 (vrt. laminaatti yleensä 23 tai 31), puhdistuu todella helposti ja näyttää hyvältä(subjektiivista). Jatketaan joskus...Sinullahan tulee huomattavasti lisähintaa, kun heti joudut älväriä tuunaamaan paremmaksi. Kannattaa käydä testaamassa talvella älvärin lattian lämpö ja yleensäkin notkuminen sekä resonanssi rakenteisiin.
Kestävyys ratkaisee minullakin ja rakenteiden varmuus.
täällä Oulun seudulla kaikki tietämäni rak. alan ihmiset puistelevat päätään älvärille.
Suomalaiset toimijat käyttävät lattiarakenteissa kertopuupalkkeja ja 300 mm eristystä rossipohjassa. Lämpimämpi ja elämättömämpi. Toisekseen Ällyn alapohja itsessään ei täytä lämmöneristysvaatimuksia, mutta kompensaatioksi riittää mm. poistoilmalämpöpumppu.
Vaan osta vain. Eihän tuo Älvärikään hinnan kiroissa ole. Minä teen mieluiten itse pitkästä, mutta jos teettää pitäisi ostaisin kastellin economy-talon. - kastepisteestä
Juke kirjoitti:
En oo mitään keksinyt, vaan ilahdutta, kun tarjotaan kohtuu hinnalla taloja tavallisille ihmisille. Ei kaikki halua kalliita erkkereitä, kattolyhtyja, suuria patioita ja monitasoratkaisuja
Turhat mutkat pois turhat patiot pois liiat ikkunat pois. Tuolla säästää paljon. Ei se yksinkertaisuus taloa tai rakenteita huononna. Kivitalonkin saa kohtuuhintaan, kun tekee tuolla tyylillä ilman sikahintaisia rakennuttajafirmoja.
Runkorakenne on VTT tutkinut ja hyväksynyt ja samaa suositellaan MOTIVANkin toimesta tiiviiseen taloon. Kastepisteen muodostuminen muoviin on paskapuhetta, jos sillä perustelet. 25v. vanhoja taloja, mitä olemme remontoineet, ei ole ollut mitään ongelmaa ko. rakenteessa.
Jäykistyksistä on huolehdittu, lattia on jämäkkä betonilattia, johon pohjat tehdään vaatimusten mukaisesti, salaojat kunnossa, muuratut pesuhuoneen seinät jne..
En ymmärrä mikä tekee tuosta huonon, kun se ei sitä ole rakenteellisesti? Ulkonäöstähän ja makuasioista voi olla mitä mieltä vaan, mutta teknisesti tuo on hyvä. Eikä edes halvan näköinenei ole ongelmaa. Miksi höyrynsulku laitetaan muuten villojen keskelle mutta kosteissa tiloissa se pitää laittaa sisäpintaan.
- kuluttaja..
kastepisteestä kirjoitti:
ei ole ongelmaa. Miksi höyrynsulku laitetaan muuten villojen keskelle mutta kosteissa tiloissa se pitää laittaa sisäpintaan.
Höyrynsulku on sentakia siellä rakenteen sisällä, ettei tarvii puhkoa sitä rasioiden yms takia.Huono se on sekin että höyrynsulku on sisäpinnassa mutta huonosti..se vasta huono on.
Kosteissa tiloissahan on aina kosteuseristys, ja 2 tiivin pinnan väliin ei kannata villaa laittaa.Ja eiköhän se muutenkin mene se muovi vähän eri tavalla kosteissa tiloissa - ammattilaisen silmin
Juke kirjoitti:
Jos nuo korjais, niin tulis huomattavasti kalliimmaksi, kuin kastelli. Ja haluan kyllä jämäkän lattian ja kaakeloidun ph:n, sekä siistimmän keittiön vain n. 2000 e kalliimmalla tänne Oulun seudulle.olisit joskus älvärin läheltä nähnyt ja todennut että ne viemärit kulkevat ryömintätilassa, eivät lattian eristeissä...
- Juke
ammattilaisen silmin kirjoitti:
olisit joskus älvärin läheltä nähnyt ja todennut että ne viemärit kulkevat ryömintätilassa, eivät lattian eristeissä...
No kyllä siinä valmistusvideolla tukittiin lattiakaivoa ja putkia villojen sekaan.. No älväriä en ole kehunut rakentaneeni, mutta useasti olen sen valmistusvideon katsonut...
- Näissä "laatuKastellei...
Juke kirjoitti:
No kyllä siinä valmistusvideolla tukittiin lattiakaivoa ja putkia villojen sekaan.. No älväriä en ole kehunut rakentaneeni, mutta useasti olen sen valmistusvideon katsonut...
Niinpä ... siellähän ne alapohjan sisällä kulkevat ;)
- se onkin maailman paras ;)
Juke kirjoitti:
Sinullahan tulee huomattavasti lisähintaa, kun heti joudut älväriä tuunaamaan paremmaksi. Kannattaa käydä testaamassa talvella älvärin lattian lämpö ja yleensäkin notkuminen sekä resonanssi rakenteisiin.
Kestävyys ratkaisee minullakin ja rakenteiden varmuus.
täällä Oulun seudulla kaikki tietämäni rak. alan ihmiset puistelevat päätään älvärille.
Suomalaiset toimijat käyttävät lattiarakenteissa kertopuupalkkeja ja 300 mm eristystä rossipohjassa. Lämpimämpi ja elämättömämpi. Toisekseen Ällyn alapohja itsessään ei täytä lämmöneristysvaatimuksia, mutta kompensaatioksi riittää mm. poistoilmalämpöpumppu.
Vaan osta vain. Eihän tuo Älvärikään hinnan kiroissa ole. Minä teen mieluiten itse pitkästä, mutta jos teettää pitäisi ostaisin kastellin economy-talon.Suunnittelu- ja rakennusvirheitä vuosikymmenten kokemuksella - ylihintaan ;) Sitä se on suomalainen osaaminen ;) Itseriittoisuutta ja haluttomuutta myöntää tumpulointia, ja että joku muukin voisi tietää ja osata jotain.
- hintaa tekemään rehellisin
Juke kirjoitti:
En ymmärrä mikä tekee tuosta huonon, kun se ei sitä ole rakenteellisesti? Ulkonäöstähän ja makuasioista voi olla mitä mieltä vaan, mutta teknisesti tuo on hyvä. Eikä edes halvan näköinenkeinoin. Työmiehet, ovatpa he sitten mistä tahansa, eivät yksinkertaisesti voi hoitaa lakisääteisiä velvoitteitaan. Eikä tuohon hintaan tehdä mitään kunnollista perustusta, no ehkäpä aivan ihanne tontille, ja sellaisia ei juurikaan ole tarjolla. VTT taas on tunnetusti laitos, joka yleensä pörrää 10 v. jäljessä muiden länsimaiden tietotaidosta.
- VTT-i
hintaa tekemään rehellisin kirjoitti:
keinoin. Työmiehet, ovatpa he sitten mistä tahansa, eivät yksinkertaisesti voi hoitaa lakisääteisiä velvoitteitaan. Eikä tuohon hintaan tehdä mitään kunnollista perustusta, no ehkäpä aivan ihanne tontille, ja sellaisia ei juurikaan ole tarjolla. VTT taas on tunnetusti laitos, joka yleensä pörrää 10 v. jäljessä muiden länsimaiden tietotaidosta.
VTT:stä samaa mieltä. VTT on mm. laatinut älväritehtaalle todistuksen eräästä rakenteellisesta yksityiskohdasta näkemättä yksityiskohtaa ensinkään. Todistuksessa mainitaan vain "sillä edellytyksellä, että". On upea näyttö VTT:n asiantuntemuksesta. Lausunnon saamisen edellytyksenä oli lausunnon tilaajan omaehtoinen sepostus ja $$$. Hyvä VTT, myytte nimeänne kantavia lausuntoja pikkurahaa vastaan!
- Kerrankin asiallinen...
Sportboy100 kirjoitti:
Välitän työkseni asuntoja ja sitä kautta katsottuna en näe Älvärissä kovinkaan isoja ongelmia. Perusteitako? Täältä pesee!
Tämä kumpunee 70-luvulta, jolloin legendaarinen "aravamatto" koristi kaikkien bulkkikerrostalojen lattioita. Ruma, hankala puhdistaa ja pahanlainen imagotappio asukkaalle. Älvsby hyvittää oman muovimattonsa pois jättämisestä vajaat 12e, itse olemme ottamassa sen tilalle huippulaadukkaan muovimaton kaikkiin lattioihin. Kestoluokka yli 40 (vrt. laminaatti yleensä 23 tai 31), puhdistuu todella helposti ja näyttää hyvältä(subjektiivista). Jatketaan joskus......kirjoitus ko. taloista. Olen samaa mieltä kanssasi, ihmisten harhaluulot värittävät aika lailla näitä keskusteluja. T:Samalla alalla toimiva ä-talossa 6 v asunut.
- Saturnustar
asuja kirjoitti:
ottaisin edelleen ällyn. olen asunut älyssä jo 3 v. enkä moiti. Voi ällyssäkin tehdä lämpimiä ulkokuisteja ym. ym. itese jälkikäteen jos haluaa! olen nähnyt ykskerroksisen lapplin: aivan hireveän ruma! Ota ällystä perinnetaloversio ja tee lisäjuttuna itse lämminkuisti ym.ym. eikä maksa paljon; jos nimittäin haluat erilaista. Mutta jo perimmetalomalli(ei se jossa katto jatkuu yli päädyn) on upean näköinen!
keräilen ällytunauksia, tuo lämminkuisti on yliveto, kun vielä yhdistää ns. "asuntolaivatunaukseen"
- Heh heh
Juke kirjoitti:
monta kertaa olet katsonut.... katsotko sillä silmällä et harmittaa kun et älväriä ottanut vai miten se sua noin kiinnostaa :D
- että on
Sportboy100 kirjoitti:
Tämä kumpunee 70-luvulta, jolloin legendaarinen "aravamatto" koristi kaikkien bulkkikerrostalojen lattioita. Ruma, hankala puhdistaa ja pahanlainen imagotappio asukkaalle. Älvsby hyvittää oman muovimattonsa pois jättämisestä vajaat 12e, itse olemme ottamassa sen tilalle huippulaadukkaan muovimaton kaikkiin lattioihin. Kestoluokka yli 40 (vrt. laminaatti yleensä 23 tai 31), puhdistuu todella helposti ja näyttää hyvältä(subjektiivista). Jatketaan joskus...kiinteistövälittäjä. Ei mitään tietoa oikeasti rakentamisesta. Vain pintapuolista mutua ja vielä luulee olevansa tietoinen asiasta.
ja muutenkin tekstistä paistaa läpi se, että Älsbyn vikoja ja puutteita pitää selitellä - taloja tutkiskellut
ällyläinen kirjoitti:
En ole kyllä koskaan nähnyt hyvännäköistä Älväriä. Ja ihan varmasti erottaa mikä talo on Älväri, jos vähänkin on niitä nähnyt. Meilläkin on muutaman talon päässä pari sellaista...
- Älväri-asukas
Sportboy100 kirjoitti:
Tämä kumpunee 70-luvulta, jolloin legendaarinen "aravamatto" koristi kaikkien bulkkikerrostalojen lattioita. Ruma, hankala puhdistaa ja pahanlainen imagotappio asukkaalle. Älvsby hyvittää oman muovimattonsa pois jättämisestä vajaat 12e, itse olemme ottamassa sen tilalle huippulaadukkaan muovimaton kaikkiin lattioihin. Kestoluokka yli 40 (vrt. laminaatti yleensä 23 tai 31), puhdistuu todella helposti ja näyttää hyvältä(subjektiivista). Jatketaan joskus...... Teit virheen, jota taatusti tulet vielä katumaan. Olen asunut nyt vuoden Älvsby-talon Lohitattaressa. Toimitukset tulivat ajallaan ja aikataulut pitivät aina siihen asti, kun tilisiirrot olivat vielä tekemättä. Sen jälkeen ei kyseisessä talofirmassa ole ketään kiinnostanut talossamme ilmenneet puutteet ja virheet. Olen itse tällä hetkellä ottamassa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.
No, kun kerran päädyit Älvsbyhyn, niin pari käytännön neuvoa. Muista selvittää aliurakoitsijoiden taustat. Meillä tapetoinnin suoritti aliurakoijan aliurakoitsia ja päin persettä meni tapetointi useaan otteeseen. Tapettien saumakohdat ovat melkein kaikki tehty kuin juosten kustuna. Kuvittele lisälistalta valittu hyvännäköinen kuviollinen tapetti, joka heittelee saumojen kohdalta parhaimmillaan vajaan sentin verran.
Toinen seikka on ulkoseinän sisemmän laudoituksen tuuletusraot. Rakennusvaiheessa perustukset "venyivät" jonkun sentin pitkäksi ja nyt toisen päätyseinän laudoituksen tuuletusraot ovat ummessa perustuksia vasten.
Ja, mitä tulee lattiaan... se on talvella kylmä, eikä se ole mitään keksittyä panettelua. Pesuhuone ja sauna ovat karuja ja, kun teet niihin muutostöitä palaa euroja ihan kiitettävästi.
Talo elää ja tapetit repeilee. Tämäkin asia pitää paikkaansa. Lattia on elänyt ja natisee. Tämäkin pitää paikkaansa. Jne jne...
Siinä teille tarpeiden mukainen talo. Missään nimessä en halua sanoa, että nämä samat viat löytyvät kaikista Älvsby-taloista, mutta meidän kohdallemme ne osuivat.
Ja mitä tulee rakennusvalvonnan kanssa käytyihin keskusteluihin niin, meillä keskustelut olivat rakennuslupavaiheesta alkaen aika vit... maisia.
En suosittele kenellekään Älvsby-taloa. Itse haluan olla varoittava esimerkki teille kaikille omakotitaloa tulevaisuudessa harkitseville ihmisille.
- LATTIA KIVEÄ!!!
EcoKastelli ehdottomasti jos maksat pystylaudoituksen, siistimpi naapureillekin. Lattiat ovat aitoa ihmispainon kestävää, jossa voi käyskennellä useampi yhtä aikaa samassa huoneessa ja reilu askel sallitaan. Pesutilan veden ropina ei häiritse olohuoneessa täydelliset naiset ohjelman seuraajia. Siitä vaan ostoskassi auki, monta pistetään ?
- Pettynyt
Emme suosittele kenellekään Kastelli-taloa. Erehdyimme sellaisen rakennuttamaan ja elämä oli yhtä helvettiä useamman vuoden.
Markkinat ovat pullollaan parempia talotarvikevaihtoehtoja (talopaketti-nimi on kusetusta, sillä roinat kasataan sekalaisilta tukkureilta sieltä sun täältä eli kastellit ovat todellisuudessa ylimääräinen tukkuportaiden krääsää välittävä ja lisäkatteet keräävä tukkuporras) eikä elämänlaatu/oma talous kärsi, kun ei erehdy Kastellia valitsemaan.
Kastelli on markkinoinut suurieleisesti "valmis"halpis"mallejaan. Vanha totuus vaan kuuluu, että halvalla saa vain p....ja jumalattoman määrän ongelmia tulevaisuuteen. - ovat riisuttuja
Pettynyt kirjoitti:
Emme suosittele kenellekään Kastelli-taloa. Erehdyimme sellaisen rakennuttamaan ja elämä oli yhtä helvettiä useamman vuoden.
Markkinat ovat pullollaan parempia talotarvikevaihtoehtoja (talopaketti-nimi on kusetusta, sillä roinat kasataan sekalaisilta tukkureilta sieltä sun täältä eli kastellit ovat todellisuudessa ylimääräinen tukkuportaiden krääsää välittävä ja lisäkatteet keräävä tukkuporras) eikä elämänlaatu/oma talous kärsi, kun ei erehdy Kastellia valitsemaan.
Kastelli on markkinoinut suurieleisesti "valmis"halpis"mallejaan. Vanha totuus vaan kuuluu, että halvalla saa vain p....ja jumalattoman määrän ongelmia tulevaisuuteen.malleja normitaloista. Puuttuu vaatekomerot, takat, terassit ym. Saahan sitä tällätavalla paketin näyttämään halvalta, mutta kun lisäät kaikki tämän päivän NORMAALIT VARUSTEET niin hinnat ovat aivan samoissa ellei kalliimpia muiden kanssa.
Yksinkertaisesti kusetusta!
- ihan ite
Jos teillä ei oo varaa rakentaa kuin jompikumpi noista niin ihan oikeasti älkää rakentako mitään. Ottakaa ennemmin vaikka rivitalon pätkä.
Jos nyt verrataan autoihin niin noi vastaa autoissa jotain Mossea. Ostaisitko autoksesi sellaisen?
Kuka tahansa lukutaitoinen löytää netistä Älvärin ongelmat. Niistä on kirjoitettu niin paljon että turha niitä on enää tähän luetella. Ostaisitko esim. auton jonka valmistaja on kuluttajaneuvonnan mustalla listalla?
Ja sitten Kastelli... Jos te haluatte sellaisen lautakasan pihallenne niin miksi ette yhtä hyvin teetätä jollain sitä taloa pitkästä? Jos teet ptkästä yhtä vaatimattoman kyhäelmän kuin mitä tuo EcoKastelli on niin saat sen vielä halvemmalla kuin EcoKastellin. Ja saat vieläpä ihan ite valita mitä siihen taloon tulee mihinkin ja miltä se talo näyttää.
Mutta Suomalainen ostaa mitä vaan, kunhan vain näennäisesti halvalla saa. Siis ihan mitä vaan. - Suosittelen
Heinä/koivuallergisella on älvärissä vaikeata. Sisäilmassuodattimia ei käytännössä saa. Talon ilmatiiveys on heikko. Älvärissä häiritsevät niidenkin lentokoneiden äänet joita aikaisemmin et ollut kuullut. Älvärin runko/lattia/märkätilojen(vintti/läpivienti -rakenteiden asillisuudesta voi olla kahta mieltä. Oppirahat maksaneena tietää enemmän kuin useimmat muut keskustelijat. Tutustukaa huolella taloon ennen kuin tilaatte!
- Älväri on
menneen ajan tuote.
Pintamateriaalit varsinkin märkätilan muovitapetteineen, pohjaratkaisu, lattian hetkunta ja ilmanvaihto 70-luvulta. - Ä-tyyppi
Tulee taas sellaista tuubaa, että on ihan pakko kommentoida.
Älväriasukkaana voin sanoa, että Älvärin Fresh-venttiileihin saa allergiasuodattimia jokaisesta rautakaupasta.
Vakioventtiilien tilalle voi tilata äänivaimennetut venttiilit.
Nehän on lentokenttien läheisyydessä pakolliset.
Vakioventtiileihinkin saa jälkikäteen äänenvaimentimet. Kustannukset on muutamia euroja.
Läpivienneissä on ole havainnut mitään epäasiallisuuksia. - Älvsbytaloa harkitseva
Ä-tyyppi kirjoitti:
Tulee taas sellaista tuubaa, että on ihan pakko kommentoida.
Älväriasukkaana voin sanoa, että Älvärin Fresh-venttiileihin saa allergiasuodattimia jokaisesta rautakaupasta.
Vakioventtiilien tilalle voi tilata äänivaimennetut venttiilit.
Nehän on lentokenttien läheisyydessä pakolliset.
Vakioventtiileihinkin saa jälkikäteen äänenvaimentimet. Kustannukset on muutamia euroja.
Läpivienneissä on ole havainnut mitään epäasiallisuuksia.Miten älväriasukkaalla virtaamat venttiileistä muuttuvat kun lisäsit ääni- ja siitepölyeristyksen?
Jos vertaat kattopellin läpivientejä suomitalojen vastaaviin, havaitsetko mitään eroja? - Ä-tyyppi
Älvsbytaloa harkitseva kirjoitti:
Miten älväriasukkaalla virtaamat venttiileistä muuttuvat kun lisäsit ääni- ja siitepölyeristyksen?
Jos vertaat kattopellin läpivientejä suomitalojen vastaaviin, havaitsetko mitään eroja?Niissähän on vakiona hieman karkeammat suodattimet. Kun vaihdoin tilalle allergiasuodattimet, en huomannut ilmavirrassa mitään eroa.
Tuon normi 100mm venttiilin halkaisija pienenee aika vähän tuosta äänenvaimentimestakin. En huomannut siinäkään virtauksessa mitään eroa.
Ihan samalta nuo läpiviennit näyttävät kuin "suomitaloissa" (Älvsbytalotkin tehdään Suomessa Kauhajoella).
Meillä on normi poimulevykatto, ei se yleisempi kivipintainen muotolevykatto, eli ainakin tuossa pomulevykatossa läpiviennit ovat asialliset.
Kuuden vuoden asumisen aikana ei ole läpiviennit vuotaneet. - Näin meillä
Läpiviennit peltikattin on tehty leikkaamalla kattopeltiin aukko rälläkällä, asettamalla aukon reunoille kattopellin profiiliin sopiva solumuovieristekaistale, jonka päälle piippupelteineen. Rartkaisusta on asiallisuus kaukana.
Asiallinen ja mitättömän pienen lisäkustannuksen tuova rakennustapa olisi ollut käyttää läpivientikaulusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222371- 522267
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 301456
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361412- 951171
- 281160
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136