aivan uusi sukunimi..

thezinni

Kertokaapa viisaampina, kun en tahtonut netistä löytää, että jos ottaa uuden sukunimen joka on joskus ollut nykyisen sukunimen perustana niin
Saako sellaisen?

Ja missä vaiheessa täytyy alkaa hakea sitä? Eli kuinka kauan päätöksessä kestää?

Kumpikaan meistä ei halua omaa sukunimeään, joten idea lähti ettei kauas puusta kuitenkaan pudottais.
Isovanhempani tiesivät tämänkin kertoa että joku esi-isistä käytti nimeä Lammella (nykyään Lammela). Todistettavaa tietoa ei ole. Ja kun nimi on jo käypä suomalainen sanakin.

Meillä vasta häät 4.10.

4

2006

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätä kautta

Periaatteessa ajattelemasi nimi saattaa onnistua, sillä sitä ei väestörekisterikeskuksen nimihaun mukaan näyttäisi olevan kenelläkään käytössä. Jos olisi, sitä ei voisi saada, jos ei se ole omassa suvussa riittävän lähellä (muistaakseni viisi sukupolvea). Asiasta pääset alkuun www.maistraatti.fi ja nimiasiat.

• ..tuon haluamasi sukunimen :) mitä nyt olen itse käsittänyt, niin periaatteessa minkä tahansa sukunimen saa ottaa itsellensä, kunhan se on hyvien tapojen mukainen (ettei synny Anu Saukko-ilmiötä) ja ei ole suljettu sukunimi. Etenkin aatelissukujen sukunimet ovat useimmiten sellaisia, että niitä ei todellakaan saa, jollet oikeasti kuulu sukuun.

Niin, ja sukunimet, jotka ovat esiintyneet omassa suvuss, käyvät toki myös.

• saisikaan

Nyt jaat väärää tietoa. Uudeksi sukunimeksi voi ottaa vain sellaisen nimen, joka on ollut vakiintuneessa käytössä omassa suvussa eikä siitä saa edes olla liian pitkä aika, joka lasketaan sukupolvissa. Muutenhan nimi ei ole sukuun vakiintunut. Toinen vaihtoehto on kokonaan uusi sukunimi, joka ei ole kenenkään käytössä. Jos siis kysyjän haaveilema nimi on ollut hänen suvullaan riittävän "lähellä" ja/tai sitä ei ole kellään muulla suomalaisella sukunimenä, hän voi sen saada.

Mitään erityisiä "suljettuja" sukunimiä ei ole enää olemassa. Nykyään kaikki sukunimet ovat sillä tavalla suojattuja, että käytössä olevaa sukunimeä ei voi saada sellainen, jonka omasta suvusta sitä ei löydy (paitsi tietysti avioliittoon vihittäessä voi ottaa puolison nimen). Ei siis voi ryhtyä sen enempää Virtaseksi kuin haaveilla aatelisnimestäkään, jos Virtasia ei ole suvussa ennestään, tai kyseistä aatelisnimeä. Näin se vaan nykyään menee.

• thezinni

Kaikille jotka auttoivat minua pähkäilyissäni.

Kävin eilen nyt maistraatissa hakemassa sukunimeä itselleni, jotta avokkini voisi ottaa sen myös itselleen (ollaan menossa naimisiin lokakuusssa).
      Joskin varmuutta ei saatu että ehtiikö nimi siksi vaihtumaan mutta yritystä on.

Aika kallista tuo nimen muutos. 166€ per haku, että mielellään en sitä toiste tee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      13
      3634
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1629
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      264
      1468
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      73
      1445
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      237
      1341
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1130
    7. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1079
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1070
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1014
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      993
    Aihe