blokkaus

Röhnä

Tietääkö kukaan minkä ikäisenä saa mennä ravintolaan/baariin blokkaamaan? Pitääkö olla täysi-ikäinen?!?

12

4734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö

      olla täysikänen.. kai 16-vuotiaan saa..

    • Siiri

      Jos niillä on vaikka kaks vaihtoehtoa, että ottaako ne sen alaikäsen vai sen täysikäsen niin varmasti ottaa sen täysi-ikäisen.

    • jukka

      Alkoholilaki on tiukka. Alle 18-vuotias saa anniskella alkoholia itsenäisesti vain jos on hankkinut lain vaatiman riittävän koulutuksen. Lisätietoja alkoholiasioista ravintolassa saa: www.sttv.fi Kannattaa lukea muutenkin niin huomaa kuinka holhottua ja valvottua ravintolatoiminta Suomessa on pelkästään jo alkoholiasioissa.

      • Röhnä

        Mutta eihän blokkarit anniskele työaikana. He ovat töissä keräämässä tuoppeja jne.


      • minä...

        Niimpä niin alkoholilaki on tiukka! Alle 18-vuotias EI saa anniskella itsenäisesti vaikka olisi käynyt kuinka monta kurssia tahansa ja hankkinut alan koulutuksen, mutta ravintola-alan koulutus kestää peruskoulu pohjalta kolme vuotta, joten olet kerinnyt täyttää jo 18 ennen kuin pääset pois koulusta. Alle 18-vuotias voi tarjoilla alkoholia vain ja ainoastaan valvotuissa olosuhteissa ja täytyy olla käynyt alkoholilainsäädäntö kurssit läpi. Mutta harvemmin kukaan ottaa alle 18-vuotiasta baariin töihin ihan senkin takia ettei tule mitään sotkuja oletko blokkari vai et...

        Joten sun on parasta vaan odottaa täys-ikäisyyttä ja sitten harkita baariin töihin menoa...


      • Röhnä
        minä... kirjoitti:

        Niimpä niin alkoholilaki on tiukka! Alle 18-vuotias EI saa anniskella itsenäisesti vaikka olisi käynyt kuinka monta kurssia tahansa ja hankkinut alan koulutuksen, mutta ravintola-alan koulutus kestää peruskoulu pohjalta kolme vuotta, joten olet kerinnyt täyttää jo 18 ennen kuin pääset pois koulusta. Alle 18-vuotias voi tarjoilla alkoholia vain ja ainoastaan valvotuissa olosuhteissa ja täytyy olla käynyt alkoholilainsäädäntö kurssit läpi. Mutta harvemmin kukaan ottaa alle 18-vuotiasta baariin töihin ihan senkin takia ettei tule mitään sotkuja oletko blokkari vai et...

        Joten sun on parasta vaan odottaa täys-ikäisyyttä ja sitten harkita baariin töihin menoa...

        Kiitos että selvitit asian minulle! :) Mutta pääsin blokkariksi ja aloitan työt ensikuussa, joten en aio odottaa siihen että täytän 18 :)


      • -T-
        Röhnä kirjoitti:

        Kiitos että selvitit asian minulle! :) Mutta pääsin blokkariksi ja aloitan työt ensikuussa, joten en aio odottaa siihen että täytän 18 :)

        Itse asiassa ravintolassa ei saa työskennellä jos on alle 18-v. Tai saa, mutta ei aukioloaikana tai niin että ravintola maksaa palkan. Aika mielenkiintoista että olet päässyt töihin. Epäilen vaan paikan tasoa itse ravintolassa työskentelevänä ja koulut suorittaneena..


      • Röhnä
        -T- kirjoitti:

        Itse asiassa ravintolassa ei saa työskennellä jos on alle 18-v. Tai saa, mutta ei aukioloaikana tai niin että ravintola maksaa palkan. Aika mielenkiintoista että olet päässyt töihin. Epäilen vaan paikan tasoa itse ravintolassa työskentelevänä ja koulut suorittaneena..

        Kyseinen ravintola on saanut viranomaisilta luvan palkata alle 18-v työntekijöitä blokkaushommiin. Vähän olisi vaikea uskoa, että ravintolan omistaja, joka pyörittaa muutakin toimintaa riskeeraisi ravintolansa tulevaisuuden tollasen takia.


      • jeppu
        Röhnä kirjoitti:

        Kyseinen ravintola on saanut viranomaisilta luvan palkata alle 18-v työntekijöitä blokkaushommiin. Vähän olisi vaikea uskoa, että ravintolan omistaja, joka pyörittaa muutakin toimintaa riskeeraisi ravintolansa tulevaisuuden tollasen takia.

        mites oikee hait duunii ku pääsit ja suhteillako vai täysin tsägäl? Millane liksa ja kui paljo duunia?


      • Ammattilainen
        -T- kirjoitti:

        Itse asiassa ravintolassa ei saa työskennellä jos on alle 18-v. Tai saa, mutta ei aukioloaikana tai niin että ravintola maksaa palkan. Aika mielenkiintoista että olet päässyt töihin. Epäilen vaan paikan tasoa itse ravintolassa työskentelevänä ja koulut suorittaneena..

        "Itse asiassa ravintolassa ei saa työskennellä jos on alle 18-v. Tai saa, mutta ei aukioloaikana tai niin että ravintola maksaa palkan. Aika mielenkiintoista että olet päässyt töihin. Epäilen vaan paikan tasoa itse ravintolassa työskentelevänä ja koulut suorittaneena.."

        MIstäs olet tuollaista kuullut. Älkää vaan uskoko tuo ei todellakaan pidäpaikkansa

        T: Restonomi


      • Tiskin tällä puolen
        -T- kirjoitti:

        Itse asiassa ravintolassa ei saa työskennellä jos on alle 18-v. Tai saa, mutta ei aukioloaikana tai niin että ravintola maksaa palkan. Aika mielenkiintoista että olet päässyt töihin. Epäilen vaan paikan tasoa itse ravintolassa työskentelevänä ja koulut suorittaneena..

        Et ainakaan ravintola-alaan liity, ihan vastauksestasi päätellen.

        Alaikäinen saa työskennellä ravintolassa ihan samoilla ehdoilla kun missä tahansa muussa paikassa. Sen sijaan alaikäinen ei saa anniskella alkoholia, tosin työharjoittelussa oleva alaikäinen saa anniskella ohjaajansa valvonnassa.

        Ja plokkari ei anniskele, joten sen osalta ei ole mitään estettä..


    • 7 Vuoden kokemus

      Pitää paikkansa. Itseasiassa Suomessa K-18 ravintolaankin saa ottaa vaikka lauman 5 vuotiaita. Heille ei vaan saa anniskella. Laki on sellaiseksi tehty juurikin ruokaravintoloita varten jossa sivutoimintana anniskellaan. Muutenhan sinne ei perheen kanssa saisi mennä. Tämä mahdollistaa täten sen, että ravintola voi ottaa töihin 15-vuotta täyttäneen (saa solmia oman työsopimuksen). Tämän voi helposti sekoittaa lakipykälään jossa määritellään millä perustein ala-ikäinen saa ANNISKELLA ravintolassa. Lyhyesti selitettynä, siihen vaaditaan ammatillinen TUTKINTO, eli sitä pykälää ei melkeinpä ollenkaan harjoiteta. Ja vähän ohi aiheen; baareissa työskentelee suhteellisen paljon ala-ikäisiä (17v yleensä). Mutta niitähän ei tiskin takana näe vaan keittiössä tai välillä blokkailemassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2786
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2086
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe