konekieli vs. assembly

tehokkuuseroja?

Hei,

vanhoissa pelikoneissahan oli pakko ohjelmoida assemblyllä, jotta saataisiin tarpeeksi laitteesta jotain irti. Mutta...

...eikös C64:n, joka tosin on tietokone, pelit ollut pakko ohjelmoida konekielellä? Tästä päästäänkin varsinaiseen kysymykseen, että onko assemblyllä, joka kai noin yleisesti ottaen kehitettiin helpottamaan ohjelmoimista konekieleen nähden, ja konekielellä ohjelmoitaessa tehoeroja? Manfred Trenz, mies maineikkaan C64-pelin Turrican takana (tai no, ainakin idean, muusta en ole varma), ohjelmoi ja teki suoraan sanoen kokonaisen pelin Nintendon 8-bittiselle, pelin nimi oli Super Turrican (ei pidä sekoittaa Super Nintendo -versioon). Nyt nähtyäni useampaan kertaan 60 framen videoversion läpipeluuvideosta, jäi askarruttamaan olisiko mies ohjelmoinut pelin konekielellä ja saanut yllätävää tehoetua assemblyyn verrattuna? NES-pelithän yleensä ohjelmoidaan assemblyllä, mutta on kyllä niin paljon spritejä samanaikaisesti ruudussa ilman minkäänlaista flickeriä että pistää ihmetyttämään miten Trenz oikein ohjelmoi.

7

2057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asm Koodaaja

      Nyt puhut samasta asiasta assembly on konekielen mnemoni koodaus kieli, lopputulema on sama koodataanko viittein tai rustaamalla ykkösiä ja nollia.

    • mies..

      Juu, Siitä on kivikausi aikaa kun jotain väänsin assemblyllä, mutta eikös Assembly = konekieli! Siinä vain tietyt "koodit" on korvattu nimillä, eli käskyillä, joita on helpompi vain ymmärtää kuin numeroita/hexakoodeja.

      Atari ST:n aikaan kauhistelin kun avasin "exe:n" tekstieditoriin ja kauhistelin, että kuka ymmärtää tätä sekasotkua ja myöhemmin kauhistelin, että kuka ymmärtää näitä hexakoodin pätkiä. Meni aikaa, kunnes ymmärsin että ne hexakoodin pätkät vastasivat tiettyjä käskyjä -> Assemply jne...

    • korsi kekoon eli heapiin

      Assembly on suomeksi hienolta nimeltään tietääkseni symbolinen konekieli. Käännetään assemblerilla konekieleksi.

    • joku joskus

      C64 pelejä ei ollut pakko tehdä "assemblyllä".

      Itse ajattelen assemblystä että kyseessä on symbolinen konekieli kääntäjä specifiset ohjauskomennot.

      Symboolinen konekielihän on prosessori valmistajan määrittelemät symbooliset nimet eri toiminnoille, joille taas on olemassa numerosarja, joiden perusteella prosessori tekee (loogisia ja muita) toimintoja.

      Mahdollisesti "assembly" nimi on väännetty assembler ohjelman nimestä. Samalla periaatteella C-kieli voisi olla C-compily! ;-)

      Teoreettisesti konekielellä ja assemblyllä saa aivan identtistä koodia. Toisaalta monet assembler kääntäjät osaavat koodin optimoinnin (mitätön tehoetu) ja lisäksi koodin kirjoitus symboolisena on ajan käytön kannalla niin paljon tehokkaampaa.

      • jää käteen?

        "Teoreettisesti konekielellä ja assemblyllä saa aivan identtistä koodia. Toisaalta monet assembler kääntäjät osaavat koodin optimoinnin (mitätön tehoetu) ja lisäksi koodin kirjoitus symboolisena on ajan käytön kannalla niin paljon tehokkaampaa."

        Assembler (esim. MASM) on parhaimmillaan työkalu joka taipuu moneksi, mm. tekee objektikoodia, jota voi sijoittaa C-kielisiin sovelluksiin ja - TÄRKEIN - pitää syntaksin kasassa. On tuskallista etsiä koodista 'kielioppi'-virheitä , ellei ole siihen mitään tukea! Ja siitä on kokemusta tuolta 70-luvun lopusta alkaen! Kynällä ja paperilla mnemoonista kääntäen ja suoraa heksaa koneelle naputellen.


    • Delete program ? (Y)

      Siihen aikaan tehtiin suuri läjä omia aliohjelmia konekielellä eli tavallaan hiemankin mutkikkaammassa ohjelmassa joutui kirjoittamaan käytännössä kaikki perusrutiinit valmiiksi ennen kuin pääsi kirjoittamaan varsinaista ohjelmaa. Mitä pienempään tilaan sai kirjoitettua ne perusrutiinit jotka toimivat pelille kuin käyttöjärjestelmän kernel sitä parempi. 64K oli tosiaan tiukka alue kirjoittaa koodia, mutta onneksi 6502:n käskykanta oli simppeliä 8-bittistä eli yksittäiset käskyt veivät vain 1-3 tavua tilaa.

    • BlueMax

      C64:sta ohjelmoitiin CBasicilla. Myös assembler oli mahdollinen, mutta paljon hankalampi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      51
      3705
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      117
      2708
    3. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      610
      2364
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      20
      2067
    5. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      83
      1957
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1708
    7. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1678
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      1632
    9. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      97
      1506
    10. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1476
    Aihe