konekieli vs. assembly

tehokkuuseroja?

Hei,

vanhoissa pelikoneissahan oli pakko ohjelmoida assemblyllä, jotta saataisiin tarpeeksi laitteesta jotain irti. Mutta...

...eikös C64:n, joka tosin on tietokone, pelit ollut pakko ohjelmoida konekielellä? Tästä päästäänkin varsinaiseen kysymykseen, että onko assemblyllä, joka kai noin yleisesti ottaen kehitettiin helpottamaan ohjelmoimista konekieleen nähden, ja konekielellä ohjelmoitaessa tehoeroja? Manfred Trenz, mies maineikkaan C64-pelin Turrican takana (tai no, ainakin idean, muusta en ole varma), ohjelmoi ja teki suoraan sanoen kokonaisen pelin Nintendon 8-bittiselle, pelin nimi oli Super Turrican (ei pidä sekoittaa Super Nintendo -versioon). Nyt nähtyäni useampaan kertaan 60 framen videoversion läpipeluuvideosta, jäi askarruttamaan olisiko mies ohjelmoinut pelin konekielellä ja saanut yllätävää tehoetua assemblyyn verrattuna? NES-pelithän yleensä ohjelmoidaan assemblyllä, mutta on kyllä niin paljon spritejä samanaikaisesti ruudussa ilman minkäänlaista flickeriä että pistää ihmetyttämään miten Trenz oikein ohjelmoi.

7

2031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asm Koodaaja

      Nyt puhut samasta asiasta assembly on konekielen mnemoni koodaus kieli, lopputulema on sama koodataanko viittein tai rustaamalla ykkösiä ja nollia.

    • mies..

      Juu, Siitä on kivikausi aikaa kun jotain väänsin assemblyllä, mutta eikös Assembly = konekieli! Siinä vain tietyt "koodit" on korvattu nimillä, eli käskyillä, joita on helpompi vain ymmärtää kuin numeroita/hexakoodeja.

      Atari ST:n aikaan kauhistelin kun avasin "exe:n" tekstieditoriin ja kauhistelin, että kuka ymmärtää tätä sekasotkua ja myöhemmin kauhistelin, että kuka ymmärtää näitä hexakoodin pätkiä. Meni aikaa, kunnes ymmärsin että ne hexakoodin pätkät vastasivat tiettyjä käskyjä -> Assemply jne...

    • korsi kekoon eli heapiin

      Assembly on suomeksi hienolta nimeltään tietääkseni symbolinen konekieli. Käännetään assemblerilla konekieleksi.

    • joku joskus

      C64 pelejä ei ollut pakko tehdä "assemblyllä".

      Itse ajattelen assemblystä että kyseessä on symbolinen konekieli kääntäjä specifiset ohjauskomennot.

      Symboolinen konekielihän on prosessori valmistajan määrittelemät symbooliset nimet eri toiminnoille, joille taas on olemassa numerosarja, joiden perusteella prosessori tekee (loogisia ja muita) toimintoja.

      Mahdollisesti "assembly" nimi on väännetty assembler ohjelman nimestä. Samalla periaatteella C-kieli voisi olla C-compily! ;-)

      Teoreettisesti konekielellä ja assemblyllä saa aivan identtistä koodia. Toisaalta monet assembler kääntäjät osaavat koodin optimoinnin (mitätön tehoetu) ja lisäksi koodin kirjoitus symboolisena on ajan käytön kannalla niin paljon tehokkaampaa.

      • jää käteen?

        "Teoreettisesti konekielellä ja assemblyllä saa aivan identtistä koodia. Toisaalta monet assembler kääntäjät osaavat koodin optimoinnin (mitätön tehoetu) ja lisäksi koodin kirjoitus symboolisena on ajan käytön kannalla niin paljon tehokkaampaa."

        Assembler (esim. MASM) on parhaimmillaan työkalu joka taipuu moneksi, mm. tekee objektikoodia, jota voi sijoittaa C-kielisiin sovelluksiin ja - TÄRKEIN - pitää syntaksin kasassa. On tuskallista etsiä koodista 'kielioppi'-virheitä , ellei ole siihen mitään tukea! Ja siitä on kokemusta tuolta 70-luvun lopusta alkaen! Kynällä ja paperilla mnemoonista kääntäen ja suoraa heksaa koneelle naputellen.


    • Delete program ? (Y)

      Siihen aikaan tehtiin suuri läjä omia aliohjelmia konekielellä eli tavallaan hiemankin mutkikkaammassa ohjelmassa joutui kirjoittamaan käytännössä kaikki perusrutiinit valmiiksi ennen kuin pääsi kirjoittamaan varsinaista ohjelmaa. Mitä pienempään tilaan sai kirjoitettua ne perusrutiinit jotka toimivat pelille kuin käyttöjärjestelmän kernel sitä parempi. 64K oli tosiaan tiukka alue kirjoittaa koodia, mutta onneksi 6502:n käskykanta oli simppeliä 8-bittistä eli yksittäiset käskyt veivät vain 1-3 tavua tilaa.

    • BlueMax

      C64:sta ohjelmoitiin CBasicilla. Myös assembler oli mahdollinen, mutta paljon hankalampi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7763
    2. 112
      6026
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5177
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4546
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3220
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      59
      2997
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2938
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2454
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2437
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2066
    Aihe