konekieli vs. assembly

tehokkuuseroja?

Hei,

vanhoissa pelikoneissahan oli pakko ohjelmoida assemblyllä, jotta saataisiin tarpeeksi laitteesta jotain irti. Mutta...

...eikös C64:n, joka tosin on tietokone, pelit ollut pakko ohjelmoida konekielellä? Tästä päästäänkin varsinaiseen kysymykseen, että onko assemblyllä, joka kai noin yleisesti ottaen kehitettiin helpottamaan ohjelmoimista konekieleen nähden, ja konekielellä ohjelmoitaessa tehoeroja? Manfred Trenz, mies maineikkaan C64-pelin Turrican takana (tai no, ainakin idean, muusta en ole varma), ohjelmoi ja teki suoraan sanoen kokonaisen pelin Nintendon 8-bittiselle, pelin nimi oli Super Turrican (ei pidä sekoittaa Super Nintendo -versioon). Nyt nähtyäni useampaan kertaan 60 framen videoversion läpipeluuvideosta, jäi askarruttamaan olisiko mies ohjelmoinut pelin konekielellä ja saanut yllätävää tehoetua assemblyyn verrattuna? NES-pelithän yleensä ohjelmoidaan assemblyllä, mutta on kyllä niin paljon spritejä samanaikaisesti ruudussa ilman minkäänlaista flickeriä että pistää ihmetyttämään miten Trenz oikein ohjelmoi.

7

1934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asm Koodaaja

      Nyt puhut samasta asiasta assembly on konekielen mnemoni koodaus kieli, lopputulema on sama koodataanko viittein tai rustaamalla ykkösiä ja nollia.

    • mies..

      Juu, Siitä on kivikausi aikaa kun jotain väänsin assemblyllä, mutta eikös Assembly = konekieli! Siinä vain tietyt "koodit" on korvattu nimillä, eli käskyillä, joita on helpompi vain ymmärtää kuin numeroita/hexakoodeja.

      Atari ST:n aikaan kauhistelin kun avasin "exe:n" tekstieditoriin ja kauhistelin, että kuka ymmärtää tätä sekasotkua ja myöhemmin kauhistelin, että kuka ymmärtää näitä hexakoodin pätkiä. Meni aikaa, kunnes ymmärsin että ne hexakoodin pätkät vastasivat tiettyjä käskyjä -> Assemply jne...

    • korsi kekoon eli heapiin

      Assembly on suomeksi hienolta nimeltään tietääkseni symbolinen konekieli. Käännetään assemblerilla konekieleksi.

    • joku joskus

      C64 pelejä ei ollut pakko tehdä "assemblyllä".

      Itse ajattelen assemblystä että kyseessä on symbolinen konekieli kääntäjä specifiset ohjauskomennot.

      Symboolinen konekielihän on prosessori valmistajan määrittelemät symbooliset nimet eri toiminnoille, joille taas on olemassa numerosarja, joiden perusteella prosessori tekee (loogisia ja muita) toimintoja.

      Mahdollisesti "assembly" nimi on väännetty assembler ohjelman nimestä. Samalla periaatteella C-kieli voisi olla C-compily! ;-)

      Teoreettisesti konekielellä ja assemblyllä saa aivan identtistä koodia. Toisaalta monet assembler kääntäjät osaavat koodin optimoinnin (mitätön tehoetu) ja lisäksi koodin kirjoitus symboolisena on ajan käytön kannalla niin paljon tehokkaampaa.

      • jää käteen?

        "Teoreettisesti konekielellä ja assemblyllä saa aivan identtistä koodia. Toisaalta monet assembler kääntäjät osaavat koodin optimoinnin (mitätön tehoetu) ja lisäksi koodin kirjoitus symboolisena on ajan käytön kannalla niin paljon tehokkaampaa."

        Assembler (esim. MASM) on parhaimmillaan työkalu joka taipuu moneksi, mm. tekee objektikoodia, jota voi sijoittaa C-kielisiin sovelluksiin ja - TÄRKEIN - pitää syntaksin kasassa. On tuskallista etsiä koodista 'kielioppi'-virheitä , ellei ole siihen mitään tukea! Ja siitä on kokemusta tuolta 70-luvun lopusta alkaen! Kynällä ja paperilla mnemoonista kääntäen ja suoraa heksaa koneelle naputellen.


    • Delete program ? (Y)

      Siihen aikaan tehtiin suuri läjä omia aliohjelmia konekielellä eli tavallaan hiemankin mutkikkaammassa ohjelmassa joutui kirjoittamaan käytännössä kaikki perusrutiinit valmiiksi ennen kuin pääsi kirjoittamaan varsinaista ohjelmaa. Mitä pienempään tilaan sai kirjoitettua ne perusrutiinit jotka toimivat pelille kuin käyttöjärjestelmän kernel sitä parempi. 64K oli tosiaan tiukka alue kirjoittaa koodia, mutta onneksi 6502:n käskykanta oli simppeliä 8-bittistä eli yksittäiset käskyt veivät vain 1-3 tavua tilaa.

    • BlueMax

      C64:sta ohjelmoitiin CBasicilla. Myös assembler oli mahdollinen, mutta paljon hankalampi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe