Halpoja ravintoloita Lissabonissa?

n. ninni

Hei jos on tiedossa halpoja ravintoloita Lissabonissa, aterian hinta alle 7 euroa/henkilö ja mitä se suunnilleen sisältää, niin olis kiva tietää ravintoloiden nimiä ja osoitteita?

7

2382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ravintoloista Portugalissa ja Lissabonissa on tällä palstalta kirjoitettu useasti, varmasti ainakin kirjan verran tekstiä. Niillä tiedoilla kyllä pärjää tarkkabudjettinen Lusitaniassa ongelmitta. Nämä neuvot löydät tämän palstan alussa olevalla hakutoiminnolla. Huomaa, että laajennetulla haulla voi hakea mm. jonkin tietyn nimimerkin kaikki jostakin aiheesta kirjoittamat viestit.

      Lissabon on täynnä toistensa kaltaista ravintolaa, monin paikoin vieri vieressä. Portugalin ravintolatiheys onkin Euroopan suurimpia (1 ravintola/275 ihmistä). On mielestäni tarpeetonta kerätä nimiä tai osoitteita etukäteen. Lissabon ei tosiaankaan ole Helsinki. Ravintolatiheyden ja -kulttuurin suhteen ero on kuin yöllä ja päivällä.

      Pakettilounaat alkavat halvimmillaan 5 eurosta. Toki tämä euromäärää saattaa olla kohta historiaa polttoaineiden ja elintarvikkeiden hintojen nousun vuoksi. Tällaiseen lounaaseen kuuluu vähintään pääruoka, usein myös leipä ja voi, kahvi ja/tai jälkiruoka, mahdollisesti myös lasi talon viiniä, vettä. Pakettilounaan koostumus vaihtelee jonkun verran. Yleensä leivästä ja voista (tai jostakin muusta levitteestä) pitää maksaa erikseen, mutta pakettilounaalla tästä voi olla poikkeus.

      Suurin osa portugalilaisista syö pikkuravintoloissa, joissa on paperliinat. Tällaisen ravintolan nimi vaihtelee ja voi olla mm. snack bar restaurante, casa do pasto, tasca, pastelaria, cafetaria, cafe. Useimmissa näissä on pöytiin tarjoilu, joissakin tilaus tehdään kassalla (prepagamento), mutta ruoka tuodaan silloinkin pöytään.

      Tarjoilupalkkio on tavallisesti 10 prosenttia; jos tilaus tehdään kassalla tai mitään palvelua ei ole, ei tippiä anneta.

      7 eurolla ei kunnon illallista saa, kymmpikin voi olla vähän nafti. Kaikkihan on kiinni siitä, mitä ja miten syö. Annokset ovat yleensä kookkaat eikä perinteisissä ravintoloissa ole tarpeen tilata alkuruokia, vaikka niitä listalla olisikin.

      Portugali on keittomaa ja soppia (sopa, canja=kanakeitto, caldo verde, klassikko, perunasosekeitto, jossa hieman sipulia, silputtua kaalia, couve galegaa, ja pieni pala chouricoa) riittää moneen lähtöön. Hinnat alkavat yhden ja kahden euron väliltä.

      Varsin suosittu ja ruokaisa ja edullinen on feijão, papumuhennos, josta on erilaisia versioita keittäjän kotipaikasta riippuen. Perinteisen portugalilaisen ravintolan keittiössä häärii useimmiten nainen, salin puolella on runsaasti miehiä.

      Huomaa, että monen portugalilaisen ravintolan sisäänkäynti on varsin vaatimaton; etuosassa voi olla baari-kahvila, ruokasali (sala de jantar) on ravintola takaosassa, joskus toisessa kerroksessa.

      Kansanravintoloiden lounasmenut on usein kirjoitettu liitutaululle pelkästään portugaliksi. Niinpä portugalin ruokasanaston vähäisestäkin tuntemisesta on matkailijalle suurta hyötyä.

      • hinnat...

        ...hinnat sitten yhtäkkiä laskeneet sitten kesäkuun :) Itse juuri palasin Lissabonista, ja minun illallisbudjettini oli juuri tuota 7 euron luokkaa, ja riitti hyvin. Olimme tosin liikkeellä kahden melko pieniruokaisen henkilön porukalla.

        Annokset ovat Portugalissa isoja, joten kahdelle hengelle riittää usein hyvin yksi annos puoliksi, tai yhdelle hengelle puolikas annos (meia-dose), jonka voi tilata erikseen vaikkei se aina olisi edes merkitty ruokalistaan. Kokonaisen annoksen on yleensä jotakuinkin 7-9 euroa. Siihen päälle juomat 1-2 euroa/hlö ja mahdolliset alkupalat tai jälkiruoat, niin ei tuosta juuri yli 7 euroa/hlö tule. Näillä hinnoilla aterioin itse nimenomaan perinteisissä (mutta ei luksus- tai välttämättä edes turistitason) portugalilaisissa ravintoloissa. Ja tietenkään tuolla 7 eurolla ei voi olettaa saavansa alkudrinkkejä, alkupaloja, alkuruokaa, pääruokaa, jälkiruokaa ja ruokajuomaa, vaan kohtuullisen vaatimattoman perinteisen aterian, eli esimerkiksi alkupalat, pääruoan ja ruokajuoman.

        Ravintolasanasto ja portugalilainen ruokakulttuuri kannattaa opetella huolella, koska ravintolat, joissa on englanninkielinen menu ovat yleensä automaattisesti hieman hintavampia. Kannattaa etsiä paikallisten suosimia pikkuravintoloita, ja kokeilla erilaisia ravintoloita ja aterioita ennakkoluulottomasti.

        "Säästölinjalla" olevan kannattaa myös muistaa, että tarjoilijan pöytään kantamat alkupalat ja leivät eivät yleensä sisälly hintaan, vaan niistä joutuu maksamaan sen mukaan mitä syö. Tämä voi tulla monelle turistille yllätyksenä. Jos niitä ei halua syödä/maksaa, niin ne voi jättää koskemattomina pöydälle, josta tarjoilija korjaa ne pois.


      • hinnat... kirjoitti:

        ...hinnat sitten yhtäkkiä laskeneet sitten kesäkuun :) Itse juuri palasin Lissabonista, ja minun illallisbudjettini oli juuri tuota 7 euron luokkaa, ja riitti hyvin. Olimme tosin liikkeellä kahden melko pieniruokaisen henkilön porukalla.

        Annokset ovat Portugalissa isoja, joten kahdelle hengelle riittää usein hyvin yksi annos puoliksi, tai yhdelle hengelle puolikas annos (meia-dose), jonka voi tilata erikseen vaikkei se aina olisi edes merkitty ruokalistaan. Kokonaisen annoksen on yleensä jotakuinkin 7-9 euroa. Siihen päälle juomat 1-2 euroa/hlö ja mahdolliset alkupalat tai jälkiruoat, niin ei tuosta juuri yli 7 euroa/hlö tule. Näillä hinnoilla aterioin itse nimenomaan perinteisissä (mutta ei luksus- tai välttämättä edes turistitason) portugalilaisissa ravintoloissa. Ja tietenkään tuolla 7 eurolla ei voi olettaa saavansa alkudrinkkejä, alkupaloja, alkuruokaa, pääruokaa, jälkiruokaa ja ruokajuomaa, vaan kohtuullisen vaatimattoman perinteisen aterian, eli esimerkiksi alkupalat, pääruoan ja ruokajuoman.

        Ravintolasanasto ja portugalilainen ruokakulttuuri kannattaa opetella huolella, koska ravintolat, joissa on englanninkielinen menu ovat yleensä automaattisesti hieman hintavampia. Kannattaa etsiä paikallisten suosimia pikkuravintoloita, ja kokeilla erilaisia ravintoloita ja aterioita ennakkoluulottomasti.

        "Säästölinjalla" olevan kannattaa myös muistaa, että tarjoilijan pöytään kantamat alkupalat ja leivät eivät yleensä sisälly hintaan, vaan niistä joutuu maksamaan sen mukaan mitä syö. Tämä voi tulla monelle turistille yllätyksenä. Jos niitä ei halua syödä/maksaa, niin ne voi jättää koskemattomina pöydälle, josta tarjoilija korjaa ne pois.

        Couvert, eli alkupalat: maassa asuvana haluan kertoa, etta normaali käytäntö on ilmoittaa tarjoilijalle välittömästi, kun hän tuo alkupalat poytään, jos ei niitä tai jotakin niistä halua syödä. Jos ei näin tee, tämä couvert-tarjoilu tavallisesti laskutetaan, olipa sitä sitten käyttänyt hyväkseen tai ei. Couvert-tarjoilun sisältö vaihtelee alueittain ja siihen kuuluu myös leipä.


      • edellinen
        masseur kirjoitti:

        Couvert, eli alkupalat: maassa asuvana haluan kertoa, etta normaali käytäntö on ilmoittaa tarjoilijalle välittömästi, kun hän tuo alkupalat poytään, jos ei niitä tai jotakin niistä halua syödä. Jos ei näin tee, tämä couvert-tarjoilu tavallisesti laskutetaan, olipa sitä sitten käyttänyt hyväkseen tai ei. Couvert-tarjoilun sisältö vaihtelee alueittain ja siihen kuuluu myös leipä.

        ...joissa itse olen käynyt (Porto, Braga, Guimaraes, Lissabon ja sen ympäristö, Evora, Coimbra...) käytäntö on ollut se, että ne alkupalat, joita ei halua syödä jätetään siihen pöydälle hieman sivummalle, ja siitä tarjoilija ne noutaa jossain vaiheessa. Näin ovat myös paikalliset asiakkaat toimineet. Ikinä ei näin toimittaessa ole minulle tullut laskua syömättä jättämistäni alkupaloista.

        Ja jos pöytään tuodaan esimerkiksi leivän kanssa syötäväksi yksittäispakattuja voita, juustoja tai pateeta, niin niistä olen aina valinnut ne, jotka haluaa syödä, ja loput jättänyt sivummalle. Aina on laskutettu vain niistä, jotka olen syönyt. (Tietenkin jos tarjoiluna on vaikkapa kuppi oliiveja, niin ei siinä yksittäisiä oliiveja aleta laskemaan, vaan lasku tulee luonnollisesti koko kupillisesta.)

        Mielestäni ajatus siitä, että pöytään kannetaan jotain jota en ole tilannut, minä en siihen koske, ja se kuitenkin laskutetaan, olisi aika erikoinen. Mutta en asu Portugalissa, vaan olen pelkästään joitakin kertoja siellä tämän vuosikymmenen aikana vieraillut tai oleskellut lyhyemmän aikaa, joten ehkäpä sinä tiedät paremmin.


      • edellinen kirjoitti:

        ...joissa itse olen käynyt (Porto, Braga, Guimaraes, Lissabon ja sen ympäristö, Evora, Coimbra...) käytäntö on ollut se, että ne alkupalat, joita ei halua syödä jätetään siihen pöydälle hieman sivummalle, ja siitä tarjoilija ne noutaa jossain vaiheessa. Näin ovat myös paikalliset asiakkaat toimineet. Ikinä ei näin toimittaessa ole minulle tullut laskua syömättä jättämistäni alkupaloista.

        Ja jos pöytään tuodaan esimerkiksi leivän kanssa syötäväksi yksittäispakattuja voita, juustoja tai pateeta, niin niistä olen aina valinnut ne, jotka haluaa syödä, ja loput jättänyt sivummalle. Aina on laskutettu vain niistä, jotka olen syönyt. (Tietenkin jos tarjoiluna on vaikkapa kuppi oliiveja, niin ei siinä yksittäisiä oliiveja aleta laskemaan, vaan lasku tulee luonnollisesti koko kupillisesta.)

        Mielestäni ajatus siitä, että pöytään kannetaan jotain jota en ole tilannut, minä en siihen koske, ja se kuitenkin laskutetaan, olisi aika erikoinen. Mutta en asu Portugalissa, vaan olen pelkästään joitakin kertoja siellä tämän vuosikymmenen aikana vieraillut tai oleskellut lyhyemmän aikaa, joten ehkäpä sinä tiedät paremmin.

        Portugalin kuluttajavirasto käsitteli couvert-tarjoilukäytäntöä ja sen laskutusta viime vuonna, ilmeisestikin juuri siitä syystä, että käytäntö on aiheuttanut jonkun verran epäselvyyksiä.

        Couvert-tarjoilun erikoispiirteenä on, että syötäväksi tuodaan ruokaa, jota ravintolavieras ei ole tilannut ja että tästä ruoasta laskutetaan. Päätöksessään kuluttajavirasto totesi, että käytäntöä voidaan jatkaa mutta, että ravintolavieraan on ilmoitettava tarjoilijalle välittömästi siinä vaiheessa, kun tarjoilija tuo couvert-alkupalat pöytään, jos hän ei niitä tai joitakin niitä halua. Jos ei tällaista ilmoitusta ole tullut, tarjoilu katsotaan hyväksytyksi ja ravintolalla on oikeus siitä laskuttaa.

        On pikkusyötävää, jota ei ole pakattu yksittäispakkauksiin tai jota ei ole pakattu lainkaan ja jonka jättäminen pöytään hygienasyistä ei ole suotavaa. Tällaista ruokaa, esim. mustekalasalaatti, jotkut leikkeleet, ei voi enää tarjoilla uudelleen. On sekä ravintolan että asiakkaan edun mukaista, että tarjoilija saa tietää välittömästi, jos ei ravintolavieras halua käyttää näitä couvert-tarjoilun antimia hyväkseen.

        Käytännössä ongelmaa harvemmin tulee, sillä valtaosa asiakkaista napsii näitä couvert-tarjoilun antimia odotellessaan tilauksensa saapumista. Perinteisessä portugalilaisessa ravintolassa alkuruokien tilaaminen ei olekaan tavallista.


      • edellinen
        masseur kirjoitti:

        Portugalin kuluttajavirasto käsitteli couvert-tarjoilukäytäntöä ja sen laskutusta viime vuonna, ilmeisestikin juuri siitä syystä, että käytäntö on aiheuttanut jonkun verran epäselvyyksiä.

        Couvert-tarjoilun erikoispiirteenä on, että syötäväksi tuodaan ruokaa, jota ravintolavieras ei ole tilannut ja että tästä ruoasta laskutetaan. Päätöksessään kuluttajavirasto totesi, että käytäntöä voidaan jatkaa mutta, että ravintolavieraan on ilmoitettava tarjoilijalle välittömästi siinä vaiheessa, kun tarjoilija tuo couvert-alkupalat pöytään, jos hän ei niitä tai joitakin niitä halua. Jos ei tällaista ilmoitusta ole tullut, tarjoilu katsotaan hyväksytyksi ja ravintolalla on oikeus siitä laskuttaa.

        On pikkusyötävää, jota ei ole pakattu yksittäispakkauksiin tai jota ei ole pakattu lainkaan ja jonka jättäminen pöytään hygienasyistä ei ole suotavaa. Tällaista ruokaa, esim. mustekalasalaatti, jotkut leikkeleet, ei voi enää tarjoilla uudelleen. On sekä ravintolan että asiakkaan edun mukaista, että tarjoilija saa tietää välittömästi, jos ei ravintolavieras halua käyttää näitä couvert-tarjoilun antimia hyväkseen.

        Käytännössä ongelmaa harvemmin tulee, sillä valtaosa asiakkaista napsii näitä couvert-tarjoilun antimia odotellessaan tilauksensa saapumista. Perinteisessä portugalilaisessa ravintolassa alkuruokien tilaaminen ei olekaan tavallista.

        ...että tarjoilija ymmärtää tulkita tuon alkupala- (tai siis couvert-) lautasten ja kuppien siirtämisen pöydällä hieman sivuun merkiksi siitä, ettei niitä halua ottaa vastaan. Usein tarjoilija kiirehtii välittömästi pois tarjoiltuaan nämä herkut, mikä ei juuri anna mahdollisuutta eikä aikaa valita mitkä tarjoilluista alkupaloista haluaa syödä ja mistä kohteliaasti kieltäytyä...

        Esimerkiksi turistien suosimissa paikoissa on mielestäni kohtuutonta, että kaikki tuntisivat Portugalin kuluttajaviraston päätöksiä, ja osaisivat siten kieltäytyä välittömästi tarjoiluista, jotka kannetaan heidän eteensä, eikä tarjoilija jää juuri odottelemaan kommentteja... Varsinkin, kun yleisemmin Keski- ja Etelä-Euroopassa ravintoloissa alkupalaksi tuotavat pikkunaposteltavat sisältyvät hintaan, jos ne tilaamatta tuodaan pöytään.

        Pahimmillaan se, ettei tiedä tästä käytännöstä voi aiheuttaa illallisen hinnan tuplaantumisen, sillä jossain ravintoloissa couvert-tarjoilu voi olla erittäin runsas; esimerkiksi mainitsemasi mustekalasalaatti, erilaisia juustoja, oliiveja, leipää, leikkeleitä ja pateeta. Eli tarkkana siis kannattaa olla, ja ehkä varmuuden vuoksi heti mainita tarjoilijalle, jos ei halua tarjottavia ottaa vastaan, tai vähintäänkin siirtää ne selkeästi syrjemmälle.


    • alfacinha

      Jos kriteeri on vain hinta, voitte toki tsekata ostoskeskusten ravintolat, niitä on paljon ja sellaista "mättöruokaa" edullisesti. Eri asia sitten, mitä näin syöden saatte perinteisesta portugalilaisesta ruokakulttuurista irti. Ei sillä, kyllä minäkin joskus shoppailun lomassa olen käynyt noista jotain haukkaamassa ja niin ne vain paikallisetkin tekevät (eli ehkä se on sitä modernimpaa ruokakulttuuria...). Huom. ostoskeskuksissakin on kyllä ihan kunnon ravintoloita pöytiintarjouluineen ( kalliimmat hinnat tietty), eli ei kaikki mene halvan tai roskaruuan piikkiin.
      Kun nostatte budjetin 10-15 euroon per ateria, on mahdollisuuksia jo paljon enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe