Mitä viemisiksi?

Tuliainen

Mitähän Marokkoon voisi viedä tuliaisiksi perheelle? Onko tapana viedä kaikille perheenjäsenille jotakin vai vain esim. äidille? Mitä ei ehdottomasti kannata viedä (alkoholi tietysti on kiellettyä)?

17

2237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marily1

saman pulman kanssa olen pähkäillyt monet kerrat ja yleensä viemiset sitten jäänyt aika hävettäviksi. Lapsille vien aina leluja, koska myös vanhemmat arvostaa sitä paljon kun heidän lapsiaan muistetaan :) Sitten olen perheen äidille vienyt jotain pientä ja perheelle jotain suomi ruokaa. joulun alla vein suklaata ja pipareita ja glögiä.

• perheelle

Viina voi olla hyvinkin iloinen yllätys
        mutta riippuu toki hlöstä. Hyvin monelle
        marokkolaiselle kuitenkin viinakset maistuu
        yön pimeydessä sisätiloissa kun Allah ei näe ;)

Agadirissa tuli hyvinkin usein paikalllisia
        pummaamaan josko olisi ollut tarjota
        Finlandia-votkaa. Sekun kuulemma oli parasta ;)

• marily1
        perheelle kirjoitti:

kyllä se Allah näkee ihan sisätiloihinkin, että osasi taas olla fiksu vastaus..
        Toivottavasti et ikinä oikeasti menisi tollasta tekemään..

• Tuliainen
        perheelle kirjoitti:

Ainakin tässä perheessä alkoholi on ehdottomasti ei toivottujen tuliaisten listalla.

Pitävätkö marokkolaiset ruisleivästä??? Olen yllättynyt.

• uskonnoltaan musulmaaneja v...

Joten alkoholia ei pidä viedä, mutta koska siellä eletään köyhyydessä, niin vie hyvät ruokatuliaiset. Jotain säilyvää että siitä on iloa pitempäänkin. Esim. purkkiruoat ja kuivamuona säilyvät hyvin.

• kille

Itse olen huomannut että haluavat merkkivaatteita tai hajuvesiä tietty fazerin sinistä, salmiakkia ja ruisleipää. Jos ei ole varaa viedä laadukasta, vie vaikka kukkia tai leivoksia lähikahvilasta ennen menoa. Yleensä vaan loukkaantuvat, jos vie jotain halpiskamaa...

• marily1
        kille kirjoitti:

Itse olen huomannut että haluavat merkkivaatteita tai hajuvesiä tietty fazerin sinistä, salmiakkia ja ruisleipää. Jos ei ole varaa viedä laadukasta, vie vaikka kukkia tai leivoksia lähikahvilasta ennen menoa. Yleensä vaan loukkaantuvat, jos vie jotain halpiskamaa...

itse en kyllä ole ikinä törmännyt Marokkolaiseen joka loukkaantuisi saadessaan liian halvan lahjan :D päinvastoin, ovat aidosti ilahtuneita pienistäkin jutuista :)

• marokkolainen
        marily1 kirjoitti:

itse en kyllä ole ikinä törmännyt Marokkolaiseen joka loukkaantuisi saadessaan liian halvan lahjan :D päinvastoin, ovat aidosti ilahtuneita pienistäkin jutuista :)

salamualaikom

olen Marokkolainen nainen, ja olen iloinen lukiessani mitä sinä kirjoitat minun kotimaastani. kiitos ja mabrouk zawaj.

• i.love.marocco

marokkolaiset asuvat yleensa omassa kerrostalossa ja syovat joka paiva lihaa, toisin kuin me suomalaiset...

• Marokkolainen Mies

haluaisin vastata sille joka sanoi marokkossa elätään köyhä, missä olet ollu marokkossa ? olet varma käynyt jossain afrikassa mutta et marokkossa
        Marokkossa on enemmään rikkaita ihmisiä kuin suomessa se on totta 30% elävät tai saavat 200 euroa kuussa mutta marokkossa syödään lihaa kalaa joka päivä tiedätkö että 5 euroa marokkossa riittä koko perhelle siis päivän ruokaa !??? ja suomessa ei edes maksa parkkipaikka lopetaaka loukka ihmisia
        mee klatsomaan kauniit kaupunkiä Marakkech casablanca Fes Tanger agadir Rabat tetuan ja katso myös kuinka paljon rikkait maailman Jet7 ihmisiä omistavat asuntoa ja kuinka paljon maksaa neliömetri marokkossa !? ja lopuksi haluaisin sanoa joka paikkassa maailmassa on köyhiä ihmisiä ja tämä ei ole häpiä mutta häpiä kuin arvostetaan toiset...

• Zineb
        Marokkolainen Mies kirjoitti:

haluaisin vastata sille joka sanoi marokkossa elätään köyhä, missä olet ollu marokkossa ? olet varma käynyt jossain afrikassa mutta et marokkossa
        Marokkossa on enemmään rikkaita ihmisiä kuin suomessa se on totta 30% elävät tai saavat 200 euroa kuussa mutta marokkossa syödään lihaa kalaa joka päivä tiedätkö että 5 euroa marokkossa riittä koko perhelle siis päivän ruokaa !??? ja suomessa ei edes maksa parkkipaikka lopetaaka loukka ihmisia
        mee klatsomaan kauniit kaupunkiä Marakkech casablanca Fes Tanger agadir Rabat tetuan ja katso myös kuinka paljon rikkait maailman Jet7 ihmisiä omistavat asuntoa ja kuinka paljon maksaa neliömetri marokkossa !? ja lopuksi haluaisin sanoa joka paikkassa maailmassa on köyhiä ihmisiä ja tämä ei ole häpiä mutta häpiä kuin arvostetaan toiset...

Olen täysin samaa mieltä marokkolaisen miehen kanssa, että jos ei ole edes käynyt Marokossa, olisi syytä olla kommentoimatta, että Marokko olisi köyhä maa! Ja jos ei ole mitään käsitystä maan kulttuurista, jättää antamatta neuvoja, mitä Marokkoon viedään tuliaisiksi. Ja joka on käynyt Rabatissa, Tangerissa, Tetouanissa, Fesissä, Casablancassa jne. voi kyllä alkaa ihmetellä, että mikä se olikaan se köyhä maa, jospa se olisikin vaikka - Suomi!
        Itse Marokossa vuosia asuneena voin vain sanoa, että köyhyyttä voi mitata niin monilla mittareilla, ei sitä pelkässä rahassa mitata. Köyhyyttä on Suomessa yksinäisyys, välinpitämättömyys ja kylmyys läheisiä kohtaan, mitä et koskaan tapaa Marokossa, missä köyhimmälläkin ihmisellä on aina ovi (ja sydän) avoinna vieraalle.

Totta kai Marokossa voi olla taloudellista puutetta, mutta tässä ns. hyvinvointi-Suomessa ihmiset voi vaikka rypeä rahassa ja ovat silti yksinäisiä ja onnettomia, riittää kun katsoo ympärilleen vaikka vain viikonloppuisin tai ns. juhlapäivien tai festivaalien aikaan.
        Todellakaan, köyhyys ei ole häpeä ja köyhinkin ihminen ansaitsee arvostusta - häpeää on arroganssi ja ylimielisyys.

• Anonyymi
        marokkolainen kirjoitti:

salamualaikom

olen Marokkolainen nainen, ja olen iloinen lukiessani mitä sinä kirjoitat minun kotimaastani. kiitos ja mabrouk zawaj.

Hyvä marokkolainen nainen. Voisitko neuvoa minua suomalaista? Olen aikoinaan ystävystynyt erittäin kohteliaan marokkolaisen miehen kanssa ja pidän häntä veljelläni. Niin kutsuin häntä jo silloin, kun asuimme molemmat vierasssa maassa.
        Nyt molemmat kotimaassamme, mutta hän on kutsunut minut vierailulle omaan kotiinsa, Marokkoon.
        Olen nainen ja hän mies, jolla nykyään vaimo ja kolme lasta.
        Mitä voin viedä tuliaisiksi ja miten muutenkin voisin kunnioittaa heitä esim pukeutuminen?

• käydessäni..

itse vien lapsille leluja ja vaatteita sekä karkkia (suomalaista suklaata),perheen äidille en koskaan keksi mitään erikoista..muutaman vaatteen vienyt,hajuvettä,ostetaan paikanpäällä kotitavaraa laseja yms. sekä perheen isälle myös vaatteita,pukuja on viety, sukkia,paitoja,partavettä yms.Vaatteista tykkäävät sekä kengistä, jos on laadukkaita ja aitoja, koska feikkejähän siellä on pilvin pimein ja niiden kesto on mitä on.Suomesta tuodut sukat esim. kestävät tosi kauan verraten sielläoleviin.Itse asiassa Casablancassa on kaikkea heillä itselläänkin, joten eivät tarvitse oikein mitään, vaikkakin joku kirjoitti että köyhä maa että vie purkkiruokaa.Ainakaan Casablancassa ei olla köyhiä ja olisi jo loukkaus jos sinne lähtisit purkkiruokia yms. viemään.Siellä ostetaan ruoka tuoreena, eikä käytetä purkkiruokia.Kyllä jokaisella kaupungissa jääkaapit ja pakastimet on,jopa omat asunnot (ei vuokra)Kännykätkin jokaiselta löytyy.

• Anonyymi

Olen ymmärtänyt, että perhe ei ole köyhä. Asuvat Marrakkech. Hän, tuttavani oli todella veli minulle ja auttoi aina, jos tarvitsin apua. Todelia erinomainen veli.
        Nyt tämä suomalainen suklaa ei ole hyvää! En pidä siitä itsekkään.
        Onko kukat riittäviä marraskuussa, nehän ovat jo sieltä.
        Hajuvesi vaimolle, toiselta naiselta?
        Eikö todella ole mitään muuta?

• Anonyymi

Hyvä marokkolainen nainen. Älä vain naura minun titämättömyydelleni. Tiedän, että voit auttaa minua, jos haluat.

• Anonyymi

Ja kaikki muutkin. Esim sinä marokkolainen mies: voisitko auttaa?

• Anonyymi

Nyt taitaa olla jo kaikki nukkumassa. Myös Te, jotka Marokosta tietävät.
      Marokosta ei tule mitään ohjeita. Aivan kuin näin suomalaisena naisena, pukeutumiseni mukaan lukien, olisin tervetullut. Aivan kuin he hyvöksyisivvät minut sellaisena kuin olen.
      Mutta minua kaivertaa koko ajan ajatus, että minun pitäisi pukeutua tms, ollakseni hyväksytty siellä.
      Onkohan marokkolaisilla sama ajatus, kun tulevat tänne peräpohjolaan? Kylmään ja hyvinkin omasta mielestä sivistyneeseen ja rikkaaseen Suomeen 🤔

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      7111
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      47
      4896
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      56
      2751
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      5
      2258
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1238
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      183
      1195
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      92
      1053
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      249
      889
    9. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      866
    10. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      179
      823
    Aihe