Mitä viemisiksi?

Tuliainen

Mitähän Marokkoon voisi viedä tuliaisiksi perheelle? Onko tapana viedä kaikille perheenjäsenille jotakin vai vain esim. äidille? Mitä ei ehdottomasti kannata viedä (alkoholi tietysti on kiellettyä)?

12

2028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marily1

      saman pulman kanssa olen pähkäillyt monet kerrat ja yleensä viemiset sitten jäänyt aika hävettäviksi. Lapsille vien aina leluja, koska myös vanhemmat arvostaa sitä paljon kun heidän lapsiaan muistetaan :) Sitten olen perheen äidille vienyt jotain pientä ja perheelle jotain suomi ruokaa. joulun alla vein suklaata ja pipareita ja glögiä.

      • perheelle

        Viina voi olla hyvinkin iloinen yllätys
        mutta riippuu toki hlöstä. Hyvin monelle
        marokkolaiselle kuitenkin viinakset maistuu
        yön pimeydessä sisätiloissa kun Allah ei näe ;)

        Agadirissa tuli hyvinkin usein paikalllisia
        pummaamaan josko olisi ollut tarjota
        Finlandia-votkaa. Sekun kuulemma oli parasta ;)


      • marily1
        perheelle kirjoitti:

        Viina voi olla hyvinkin iloinen yllätys
        mutta riippuu toki hlöstä. Hyvin monelle
        marokkolaiselle kuitenkin viinakset maistuu
        yön pimeydessä sisätiloissa kun Allah ei näe ;)

        Agadirissa tuli hyvinkin usein paikalllisia
        pummaamaan josko olisi ollut tarjota
        Finlandia-votkaa. Sekun kuulemma oli parasta ;)

        kyllä se Allah näkee ihan sisätiloihinkin, että osasi taas olla fiksu vastaus..
        Toivottavasti et ikinä oikeasti menisi tollasta tekemään..


      • Tuliainen
        perheelle kirjoitti:

        Viina voi olla hyvinkin iloinen yllätys
        mutta riippuu toki hlöstä. Hyvin monelle
        marokkolaiselle kuitenkin viinakset maistuu
        yön pimeydessä sisätiloissa kun Allah ei näe ;)

        Agadirissa tuli hyvinkin usein paikalllisia
        pummaamaan josko olisi ollut tarjota
        Finlandia-votkaa. Sekun kuulemma oli parasta ;)

        Ainakin tässä perheessä alkoholi on ehdottomasti ei toivottujen tuliaisten listalla.

        Pitävätkö marokkolaiset ruisleivästä??? Olen yllättynyt.


    • uskonnoltaan musulmaaneja v...

      Joten alkoholia ei pidä viedä, mutta koska siellä eletään köyhyydessä, niin vie hyvät ruokatuliaiset. Jotain säilyvää että siitä on iloa pitempäänkin. Esim. purkkiruoat ja kuivamuona säilyvät hyvin.

      • kille

        Itse olen huomannut että haluavat merkkivaatteita tai hajuvesiä tietty fazerin sinistä, salmiakkia ja ruisleipää. Jos ei ole varaa viedä laadukasta, vie vaikka kukkia tai leivoksia lähikahvilasta ennen menoa. Yleensä vaan loukkaantuvat, jos vie jotain halpiskamaa...


      • marily1
        kille kirjoitti:

        Itse olen huomannut että haluavat merkkivaatteita tai hajuvesiä tietty fazerin sinistä, salmiakkia ja ruisleipää. Jos ei ole varaa viedä laadukasta, vie vaikka kukkia tai leivoksia lähikahvilasta ennen menoa. Yleensä vaan loukkaantuvat, jos vie jotain halpiskamaa...

        itse en kyllä ole ikinä törmännyt Marokkolaiseen joka loukkaantuisi saadessaan liian halvan lahjan :D päinvastoin, ovat aidosti ilahtuneita pienistäkin jutuista :)


      • marokkolainen
        marily1 kirjoitti:

        itse en kyllä ole ikinä törmännyt Marokkolaiseen joka loukkaantuisi saadessaan liian halvan lahjan :D päinvastoin, ovat aidosti ilahtuneita pienistäkin jutuista :)

        salamualaikom

        olen Marokkolainen nainen, ja olen iloinen lukiessani mitä sinä kirjoitat minun kotimaastani. kiitos ja mabrouk zawaj.


      • i.love.marocco

        marokkolaiset asuvat yleensa omassa kerrostalossa ja syovat joka paiva lihaa, toisin kuin me suomalaiset...


      • Marokkolainen Mies

        haluaisin vastata sille joka sanoi marokkossa elätään köyhä, missä olet ollu marokkossa ? olet varma käynyt jossain afrikassa mutta et marokkossa
        Marokkossa on enemmään rikkaita ihmisiä kuin suomessa se on totta 30% elävät tai saavat 200 euroa kuussa mutta marokkossa syödään lihaa kalaa joka päivä tiedätkö että 5 euroa marokkossa riittä koko perhelle siis päivän ruokaa !??? ja suomessa ei edes maksa parkkipaikka lopetaaka loukka ihmisia
        mee klatsomaan kauniit kaupunkiä Marakkech casablanca Fes Tanger agadir Rabat tetuan ja katso myös kuinka paljon rikkait maailman Jet7 ihmisiä omistavat asuntoa ja kuinka paljon maksaa neliömetri marokkossa !? ja lopuksi haluaisin sanoa joka paikkassa maailmassa on köyhiä ihmisiä ja tämä ei ole häpiä mutta häpiä kuin arvostetaan toiset...


      • Zineb
        Marokkolainen Mies kirjoitti:

        haluaisin vastata sille joka sanoi marokkossa elätään köyhä, missä olet ollu marokkossa ? olet varma käynyt jossain afrikassa mutta et marokkossa
        Marokkossa on enemmään rikkaita ihmisiä kuin suomessa se on totta 30% elävät tai saavat 200 euroa kuussa mutta marokkossa syödään lihaa kalaa joka päivä tiedätkö että 5 euroa marokkossa riittä koko perhelle siis päivän ruokaa !??? ja suomessa ei edes maksa parkkipaikka lopetaaka loukka ihmisia
        mee klatsomaan kauniit kaupunkiä Marakkech casablanca Fes Tanger agadir Rabat tetuan ja katso myös kuinka paljon rikkait maailman Jet7 ihmisiä omistavat asuntoa ja kuinka paljon maksaa neliömetri marokkossa !? ja lopuksi haluaisin sanoa joka paikkassa maailmassa on köyhiä ihmisiä ja tämä ei ole häpiä mutta häpiä kuin arvostetaan toiset...

        Olen täysin samaa mieltä marokkolaisen miehen kanssa, että jos ei ole edes käynyt Marokossa, olisi syytä olla kommentoimatta, että Marokko olisi köyhä maa! Ja jos ei ole mitään käsitystä maan kulttuurista, jättää antamatta neuvoja, mitä Marokkoon viedään tuliaisiksi. Ja joka on käynyt Rabatissa, Tangerissa, Tetouanissa, Fesissä, Casablancassa jne. voi kyllä alkaa ihmetellä, että mikä se olikaan se köyhä maa, jospa se olisikin vaikka - Suomi!
        Itse Marokossa vuosia asuneena voin vain sanoa, että köyhyyttä voi mitata niin monilla mittareilla, ei sitä pelkässä rahassa mitata. Köyhyyttä on Suomessa yksinäisyys, välinpitämättömyys ja kylmyys läheisiä kohtaan, mitä et koskaan tapaa Marokossa, missä köyhimmälläkin ihmisellä on aina ovi (ja sydän) avoinna vieraalle.

        Totta kai Marokossa voi olla taloudellista puutetta, mutta tässä ns. hyvinvointi-Suomessa ihmiset voi vaikka rypeä rahassa ja ovat silti yksinäisiä ja onnettomia, riittää kun katsoo ympärilleen vaikka vain viikonloppuisin tai ns. juhlapäivien tai festivaalien aikaan.
        Todellakaan, köyhyys ei ole häpeä ja köyhinkin ihminen ansaitsee arvostusta - häpeää on arroganssi ja ylimielisyys.


    • käydessäni..

      itse vien lapsille leluja ja vaatteita sekä karkkia (suomalaista suklaata),perheen äidille en koskaan keksi mitään erikoista..muutaman vaatteen vienyt,hajuvettä,ostetaan paikanpäällä kotitavaraa laseja yms. sekä perheen isälle myös vaatteita,pukuja on viety, sukkia,paitoja,partavettä yms.Vaatteista tykkäävät sekä kengistä, jos on laadukkaita ja aitoja, koska feikkejähän siellä on pilvin pimein ja niiden kesto on mitä on.Suomesta tuodut sukat esim. kestävät tosi kauan verraten sielläoleviin.Itse asiassa Casablancassa on kaikkea heillä itselläänkin, joten eivät tarvitse oikein mitään, vaikkakin joku kirjoitti että köyhä maa että vie purkkiruokaa.Ainakaan Casablancassa ei olla köyhiä ja olisi jo loukkaus jos sinne lähtisit purkkiruokia yms. viemään.Siellä ostetaan ruoka tuoreena, eikä käytetä purkkiruokia.Kyllä jokaisella kaupungissa jääkaapit ja pakastimet on,jopa omat asunnot (ei vuokra)Kännykätkin jokaiselta löytyy.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2214
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1448
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1055
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe