Hei!
Voisitteko kokeneet Baltan kiertäjät kertoa kokemuksistanne reissulta jos olette olleet omalla autolla liikenteessä. Olemme lähdössä kesällä omalla autolla Viro-Latvia-Liettua-Puola ja mahdollisesti Saksan kautta takaisin Suomeen lautalla.
Otamme mielellämme vinkkejä vastaan, esim. mitä ehdottomasti pitää muistaa ottaa mukaan matkalle, ravintolat, ostospaikat ja "must see" -nähtävyydet. Kertokaa niin hyvät ja huonot kokemuksenne matkastanne.
Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille!
KOKEMUKSIA BALTIAN MATKALTA
5
1798
Vastaukset
- valtov
Green Card ei ole enää pakollinen mutta se kannattaa silti hankkia vakuutusyhtiöstä.
Vaahtosammutin, varoituskolmio ja heijastinliivi ovat pakollisia varusteita, puuttumisesta saa tuntuvat sakot. Varsinkin Puolassa tutka on liki joka taajamassa.Maahan ajaessa kannattaa pysähtyä katsomaan suurimmat sallitut nopeudet taajamassa, maantiellä ja moottoriteillä.
Opastustaulu on yleensä heti rajan ylityksen jälkeen. Kuvia Balttiasta: http://www.saunalahti.fi/~vavauh/- Käynnyt.
Milloin heijastinliivi on tullut Baltiassa pakolliseksi ja paljonko siitä sammuttimen sekä ensiapulaukun puuttumisesta sitten saa sakkoa?
Löytyykö yhtään moisesta sakot saanutta??
Moiset tietysti kannattaa olla ilman pakkoakin.
Autoliiton Via Balticaa Puolaan Ja Europpaan on hyvä ja ajantasainen opaskirja.
http://www.kauppa.autoliitto.fi/
Vakuutusturva kannattaa tarkistaa.
- Riganieki
En viitsi toistella samoja asioita jälleen, mutta noin yleisesti vinkiksi baltian osalta: Mukaan kärsivällisyyttä, pieni perussanasto kohdemaiden kielestä. Käyttäytykää liikenteessä maan tavalla ja jättäkää kotiin se Suomalaisten "minä-minä-minä" -asenne.
Baltian liikenne saattaa vaikuttaa aika hurjalta, mutta siinä se menee, kun ajelee kuten muutkin.
Ei välttämättä kaahata kannata, mutta muuten.
Varmimmat tankkauspaikat ovat Nesteen asemia. Statoil on melko ok vaikkakin hemmetin kallis.
Latviassa valkoisella pohjalla oleva musta teksti, jossa on kylän tai vast. nimi tarkoittaa myös 50 km/h nopeusrajoitusta.- mush
kerätään vähän lisää liikenneasiaa.
Sama taajamakyltti, teksti vaalealla pohjalla pätee myös Liettuassa ja Puolassa.
Liettuassa tietulli kaikille autoille, lukuunottamatta M1 luokkaa (henkilöautot). Vilaus rekisteriotteeseen on paikallaan jos kulkine on henkilöautoa suurempi. Tarroja saa rajalta ja ainakin Lukoilin asemilta. Lisätietoja lra.lt
Puolassa se infotaulu rajalla nopeuksista on tosiaankin niin sekava, että sitä sietää tutkia ihan ajan kanssa.
Puolan liikenne eroaa hiukan pohjoisemmasta, joten muutama sananen siitä lienee paikallaan.
Liikennevaloissa vihreä nuolivalo (siis pelkkä vihreä nuoli liikennevaloissa) ei takaa etuoikeutta kääntyä risteyksestä, se tarkoittaa lähinnä "mene jos uskallat, mutta varo muita". Edellyttää myös pysähtymistä ennen risteykseen ajamista. Samaan aikaan saattaa olla risteävälle liikenteelle vihreä valo, kuin myös jalankulkijoille.
"Koniec" liikennemerkeissä tarkoittaa loppua. Eli jos esimekiksi on sininen P-taulu ja sen alla sana "koniec", ei sen jälkeen passaa enää pysäköidä.
Kolme rinnakkain tiellä on lähestulkoon normaali käytäntö, tee tilaa jos joku haluaa ohi, seuraa takanatulevaa liikennettä. Varo kuitenkin pientareella kulkevia jalankulkijoita/pyöriä/mopoja/lehmiä/etc.
Sellainen elämää isompi keltainen taulu jossa on musta pallo ja ruksi keskellä, tarkoittaa vaarallista paikkaa, missä on sattunut paljon onnettomuuksia. Niissä tauluissa on usein alareunassa paikalla loukkaantuneiden ja kuolleiden lukumäärät. Myös liettuassa on käytössä vastaava merkki, mutta se on normaali varoitusmerkki, missä on musta pallo keskellä.
Puolassa, varsinkaan pienemmillä teillä ei laiteta varoitsumerkkejä ajan kuluksi, jos siinä on vaarallisen mutkan merkki, siellä mitä suuremmalla todennäköisyydellä on 90 asteen kulma tiessä.
Opasteet eivät ole aina loogisia Puolassa. Opettele seuraamaan tietä sen numeron perusteella, älä paikannimien. Opasteessa saattaa olla arvottu jonkun paikan nimi, joka sattuu olemaan saman tien varrella.
Ennen kaikkea, kuten täällä on jo todettu, jääräpäisyys kannattaa jättää kotiin. Opettele antamaan tietä ja myös ottamaan tarvittaessa. Seuraa miten muut käyttäytyvät, kyllä se logiikka siellä piilee.
Minä tykkään ajaa yöllä niin Balttiassa kuin Puolassakin. Suuremmat kaupungit kannattaa kiertää ruuhka-aikoina kaukaa. - Käynnyt
mush kirjoitti:
kerätään vähän lisää liikenneasiaa.
Sama taajamakyltti, teksti vaalealla pohjalla pätee myös Liettuassa ja Puolassa.
Liettuassa tietulli kaikille autoille, lukuunottamatta M1 luokkaa (henkilöautot). Vilaus rekisteriotteeseen on paikallaan jos kulkine on henkilöautoa suurempi. Tarroja saa rajalta ja ainakin Lukoilin asemilta. Lisätietoja lra.lt
Puolassa se infotaulu rajalla nopeuksista on tosiaankin niin sekava, että sitä sietää tutkia ihan ajan kanssa.
Puolan liikenne eroaa hiukan pohjoisemmasta, joten muutama sananen siitä lienee paikallaan.
Liikennevaloissa vihreä nuolivalo (siis pelkkä vihreä nuoli liikennevaloissa) ei takaa etuoikeutta kääntyä risteyksestä, se tarkoittaa lähinnä "mene jos uskallat, mutta varo muita". Edellyttää myös pysähtymistä ennen risteykseen ajamista. Samaan aikaan saattaa olla risteävälle liikenteelle vihreä valo, kuin myös jalankulkijoille.
"Koniec" liikennemerkeissä tarkoittaa loppua. Eli jos esimekiksi on sininen P-taulu ja sen alla sana "koniec", ei sen jälkeen passaa enää pysäköidä.
Kolme rinnakkain tiellä on lähestulkoon normaali käytäntö, tee tilaa jos joku haluaa ohi, seuraa takanatulevaa liikennettä. Varo kuitenkin pientareella kulkevia jalankulkijoita/pyöriä/mopoja/lehmiä/etc.
Sellainen elämää isompi keltainen taulu jossa on musta pallo ja ruksi keskellä, tarkoittaa vaarallista paikkaa, missä on sattunut paljon onnettomuuksia. Niissä tauluissa on usein alareunassa paikalla loukkaantuneiden ja kuolleiden lukumäärät. Myös liettuassa on käytössä vastaava merkki, mutta se on normaali varoitusmerkki, missä on musta pallo keskellä.
Puolassa, varsinkaan pienemmillä teillä ei laiteta varoitsumerkkejä ajan kuluksi, jos siinä on vaarallisen mutkan merkki, siellä mitä suuremmalla todennäköisyydellä on 90 asteen kulma tiessä.
Opasteet eivät ole aina loogisia Puolassa. Opettele seuraamaan tietä sen numeron perusteella, älä paikannimien. Opasteessa saattaa olla arvottu jonkun paikan nimi, joka sattuu olemaan saman tien varrella.
Ennen kaikkea, kuten täällä on jo todettu, jääräpäisyys kannattaa jättää kotiin. Opettele antamaan tietä ja myös ottamaan tarvittaessa. Seuraa miten muut käyttäytyvät, kyllä se logiikka siellä piilee.
Minä tykkään ajaa yöllä niin Balttiassa kuin Puolassakin. Suuremmat kaupungit kannattaa kiertää ruuhka-aikoina kaukaa.Maassa maan tavalla,myös liikenteessä,perisuomalainen joustamattomuus on hengenvaarallista varsinkin Puolassa.
Liikennevaloja kannattaa opetella noudattamaan,kympin vetokoukkuun tulevat pyörätelineet kannattaa jättää kotiin.
Bensaa ei öisin eikä pienemmiltä asemilta saa välttämättä muuten kuin maksamalla etukäteen.
Kartat kannattaa ostaa vasta matkan varrelta.
Ravintolat,pienemmissä paikoissa Virossa tilaus tehdään tiskillä ja maksetaan samantien,Puolassa kaikki on yleensä hinnoiteltu erikseen,jos tilaat pelkän pihvin saat pelkän pihvin,La.ja Li. voit monesti valita tiskiltä mitä syöt ja maksat vain niistä mitä otat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742502Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721802Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461467Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2671465- 851292
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3921255Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3431232Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3681208- 1281185