sukunimi tappelu

fvfdafa

Mieheni haluaa ehdottomasti oman sukunimensä lapsellemme ja minä taas haluaisin omani... emme ole koskaan menossa naimisiin kuulema kuitenkaan. Miten tästä nyt sopuun päästäisiin?

20

2425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai sitten ette

      Joko pääsette sopuun asiasta, tai sitten ette. Mikäli sukunimen antaminen viivästyy tarpeeksi, niin lapselle annetaan äidin sukunimi... Eli, jos isä ei sinun sukunimeä suostu lapselle antamaan, niin odottele rauhassa...

    • .......................

      yhdistetty sukunimi? Jos ette ole yhdessä niin yleensähän lapsille annetaan äidin sukunimi. Riippuu tietenkin kumman luona lapset pysyvästi asuvat..

      • ei saa

        antaa yhdistettyä sukunimeä


      • No voihan, olisin
        ei saa kirjoitti:

        antaa yhdistettyä sukunimeä

        kuvitellut että näin saa tehdä. Ratkaisisi varmaan monet sukunimi riidat. Tästä syystä haluan naimisiin ennen lasten saantia :)


      • ota tämäkin huomioon
        No voihan, olisin kirjoitti:

        kuvitellut että näin saa tehdä. Ratkaisisi varmaan monet sukunimi riidat. Tästä syystä haluan naimisiin ennen lasten saantia :)

        Sinä haluat naimisiin ennen lasten saantia mm siksi, että vältät mahdollisen sukunimi-riidan?
        Asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen kuin luulet.
        Avioliitossakin voi puolisoilla olla omat sukunimet, ja näin ollen joudutaan ehkä taas tappelemaa siitä, kumman nimelle tuleva lapsi nimetään.


      • mapee
        ota tämäkin huomioon kirjoitti:

        Sinä haluat naimisiin ennen lasten saantia mm siksi, että vältät mahdollisen sukunimi-riidan?
        Asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen kuin luulet.
        Avioliitossakin voi puolisoilla olla omat sukunimet, ja näin ollen joudutaan ehkä taas tappelemaa siitä, kumman nimelle tuleva lapsi nimetään.

        EIKÖHÄN VIHILLE HALUAVA OLE OTTAMASSA MIEHN NIMEÄ JUURI VÄLTTÄÄKSEEN RIIDAT JA VARMAAN MUITAKIN SYITÄ ON..

        sorry toi tikkukirjain..


      • itse on
        mapee kirjoitti:

        EIKÖHÄN VIHILLE HALUAVA OLE OTTAMASSA MIEHN NIMEÄ JUURI VÄLTTÄÄKSEEN RIIDAT JA VARMAAN MUITAKIN SYITÄ ON..

        sorry toi tikkukirjain..

        Kaikki naimisiin menijät eivät todellakaan ota miehen nimeä, joten ei avioliito sinänsä mitään ratkaise. Edellinen halusi varmaankin vain selventää, että nimiasiat eivät ole itsestään selviä avioliitossakaan.


      • kumpi meistä on tyhmä?
        mapee kirjoitti:

        EIKÖHÄN VIHILLE HALUAVA OLE OTTAMASSA MIEHN NIMEÄ JUURI VÄLTTÄÄKSEEN RIIDAT JA VARMAAN MUITAKIN SYITÄ ON..

        sorry toi tikkukirjain..

        Ei todellakaan kaikki naimisiin menevät ota miehensä sukunimeä!


      • mapee
        kumpi meistä on tyhmä? kirjoitti:

        Ei todellakaan kaikki naimisiin menevät ota miehensä sukunimeä!

        ehkä asian ydin onkin se, että se, joka aloitti tämän naimisiinmenokeskustelun ratkaisee kyllä minun ymmärtääkseni juuri naimisin menollaan nimiongelman. Tuskin on tarkoitus pitää omaa nimeä jos näin aikoo homman hoitaa?


      • hän tekee niin
        mapee kirjoitti:

        ehkä asian ydin onkin se, että se, joka aloitti tämän naimisiinmenokeskustelun ratkaisee kyllä minun ymmärtääkseni juuri naimisin menollaan nimiongelman. Tuskin on tarkoitus pitää omaa nimeä jos näin aikoo homman hoitaa?

        Sen voi tietysti lukea rivien välistä, että keskustelun aloittaja aikoo ottaa miehensä kanssa yhteisen sukunimen, joka ratkaisee myös lasten nimeämisen. Koska hän ei kuitenkaan tuo ajatusta suoraan ilmi, on ihan asiallista selventää MUILLE keskustelua seuraaville, että avioliitto sinänsä ei ratkaise, miten lapsi nimetään, vaan myös silloin voidaan riidellä lapsen nimestä, jos vanhemmilla on eri sukunimet. Kaikille tämä ei ole itsestään selvää.

        Yllättäen ihmisillä on kaikenlaisia virheellisiä käsityksiä nimiasioista, kuten esimerkiksi, että aviottomat lapset saavat äidin sukunimen ja aviossa syntyneet isän. Henkilö, joka huomautti, ettei avioliitto ole määrävä tekijä nimiasiassa, halusi käsittääkseni vain varmistaa, ettei kenellekään jää virheellisiä käsityksiä. Ok?


    • mapee

      Pointtihan on se, että jos ette pääse sopuun niin lapselle tule esinun nimesi sillä isän nimi täytyy erikseen päättää. Automaattisesti lapsi saa äitinsä nimen. Näin siis kun ollaan avoliitossa tai aviossa, mutta ei nimillä ja kyse on ekasta lapsesta.

      PIru olallani sanoo, että miehen sauma on saada lapsi nimelleen kun ottaa ja kosii ja saa itselleen vaimon, jolla on sama nimi kuin hänellä.. Tässä taas on se puoli, että kaikkihan ei tahdo naimisiin eikä silloinkaan ota miehen nimeä jne...

      Meillä lapsilla on miehen nimi. Se on jollain tapaa asia joka tuli automaattisesti. Itse olin asian jo miettinyt aikoja ennen kuin mies otti sen puheeksi. Tavallaan kumpikin tuli jossakin asiassa vastaan toista, vaikka eri asioila olikin meille eri merkityksiä.

      Jos asiassa on olemassa vain joko tai niin jompi kumpi antaa periksi. Lopulta yksi ratkaisu on se, että toinen päättää sukunimen ja toinen etunimen? Kummankin ääni kuuluu ja saa tehdä jonkin päätöksen.

      • pieni lisäys vielä

        En voi olla puuttumatta tähän(kään) kirjoitukseen.
        Jos nimi päätetään niin, kuten "mapee" ehdotti (toinen päättää sukunimen ja toinen etunimen),
        kannattaa huomioida seuraava seikka:

        Olkoon ensimmäinen lapsi kumman sukunimellä tahansa, tulevat seuraavat (samojen vanhempien )lapset automaattisesti samalle sukunimelle.

        Eli, saako tämä puoliso, joka on antanut periksi sukunimiasiassa, päättää KAIKKIEN lasten .. siis tulevienkin lasten ... etunimet!!?!


    • sukunimesi

      automaattisesti syntymästään lähtien. Sukunimi pitää erikseen muuttaa jos haluaa isän sukunimen lapselle. Meillä lapsella on minun sukunimi, ilmoitin heti alussa jo miehelle että minun lapsellani ei ole eri sukunimi kuin minulla, heti kun hän on 9kk raskaana (ilkeä veto, tiedän) ja synnyttää, hän saa päättää sukunimen.

      Jos ette siis pääse sopuun, sinä päätät asian, sillä olet yksinhuoltaja ja lapsella on sinun sukunimesi kunnes toisin päätätte.

      • Tit-ta

        ole automaattisesti yksinhuoltaja vaikka lapsi avoliitossa olisikin syntynyt. Sukunimenkin lapsi saa vasta kun se ilmoitetaan kirkonkirjoihin tai väestörekisteriin.
        Ja silloinkin se pitää ilmoittaa kumpi nimi tulee. Ainoastaan jos isyys on selvittämättä lapsi on pakko kastaa äidin nimelle.
        Sairaalassa yleensä käytetään äidin sukunimeä koska lapsi on siellä äitinsä kanssa mutta ei se silloinkaan ole lapsen virallinen nimi.


    • tottakai!

      älä anna tässä asiassa periksi, meillä aikoinaan miehen kanssa sama ongelma ja minä tyhmä annoin periksi ja kaduttaa ihan sanoin kuvaamattoman paljon! mieheni kyllä haluaisi naimisiin ja minä olen suostunut sillä ehdolla että meidän kaikkien sukunimi muuttuu, mutta ei ole ukkokulta valmis luopumaan nimestään, että ei sitten kuitenkaan häitä päästä viettämään!

    • lapsi / sopimusta

      Miten ihmeessä suhteenne on kypsä lapsen hankkimiselle jos se ei ole tarpeeksi kypsä ja valmis avioliiton solmimiselle?

      Avioliitto on vapaa ehtoinen sopimus jossa kaksi yhdessä asuvaa ihmistä katsoo suhteensa tulleen sille tasolle että se halutaan myös lakisääteisesti vahvistaa ja turvata toinen toisensa asema. Enää ei olla vain nuoria avopuolisoita jotka kokeilevat yhdessä asumista vaan suhteeseen halutaan sitoutua. Perimisoikeus, omaisuuden jako erotessa, leskeneläke, yhteinen sukunimi koko perheelle, lasten hankkiminen jne.

      Jos ei edes näistä asioista päästä yhteisymmärrykseen on vaikea kuvitella että niin suuri asia kuin lapsen kasvatus yhdessä onnistuisi.

    • sinun sukunimesi

      eikä avomiehelläsi ole asiaan mitään sanomista. Jos hän on kelju, niin älä anna hänelle yhteishuoltajuuttakaan, vaan ole lapsesi yksinhuoltaja.

      Lapselle ei kannata antaa isän sukunimeä, jos isä ilmoittaa, ettei tule koskaan menemään lapsen äidin kanssa naimisiin. Mitäpä, jos jättäisit tuon miehen?

      • tulee vai??

        "lapselle tulee automaattisesti sinun sukunimesi"

        sitä ei olekaan kuin kymmenen kertaa tässä topicissa jauhettu...


      • mieheni
        tulee vai?? kirjoitti:

        "lapselle tulee automaattisesti sinun sukunimesi"

        sitä ei olekaan kuin kymmenen kertaa tässä topicissa jauhettu...

        kanssa naimisissa, lapsella on miehen sukunimi, mutta minähän en nimeäni vaihda!! Olen ylpeä siitä että kuulun sukuuni ja haluan sen osoittaa, jos en muulla niin nimelläni sitten. Mieheni suku on sen verran velttoa porukkaa etten halua senkään vuoksi nimeäni vaihtaa.
        Lapsen nimestä käytiin tiukka vääntö, mutta lopulta annoin periksi, koska mieheni sukua ei kukaan muutoin olisi jatkamassa mutta minun suvullani on jatkajia.


      • Tit-ta

        ei ole lahja vaan sopimus lapsen yhteisestä huollosta. Yksinhuoltajuus on valinta ja sillä on seurauksensa.
        Eikä sitä edes välttämättä saa ilman perusteluja enkä usko että sukunimiriita on lastensuojelulle riittävä peruste.
        Miksi sinun sukusi nimi olisi jotenkin parempi kuin miehesi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1778
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1772
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1251
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1164
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1142
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1077
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. 10
      980
    Aihe