Katsoin viikonloppuna aamulla tv:stä puolalaista muumi-animaatiota, ja se olikin aivan mainio, Janssonille uskollinen. Mutta mainostaukojen hirvitykset käänsivät mieltäni! Miksi Suomessa pääsee myyntiin asti leluja, jotka ovat vähintäänkin kyseenalaisia? Nyt pienille ja vähän isommillekin pojille kaupataan vihreätä Hulk-naamaria ja irtonyrkkejä. Mukana naamarissa on tietysti äänitehosteet. Rumaa ja typerää! En ikimaailmassa ostaisi tuollaisia vempaimia kenellekään. Miksi näitä väkivaltaan yllyttäviä leluja saa myydä?! Mainoksessa kerrottiin myös mm. Hulk-hirviön autosta, joka on pullollaan erilaisia tehokkaita tappoaseita 'vihollisten' päänmenoksi.
Äitinä ja poikaani rakastavana vanhempana en tiedä vastenmielisempää kuin nämä hulkit ja actionmanit ja moottoroidut tappokoneet. Osaatteko muut vanhemmat sanoa, miten lelut saisi pois markkinoilta tai miten niitä voisi muuten vastustaa kuin jättämällä ostamatta? En usko, että olen tämän asian kanssa yksin.
Kiellettäviä leluja?
5
657
Vastaukset
- aloittaja
että olen näköjään yksin tämän asian kanssa, kun kukaan ei kommentoi mitenkään, ei edes hauku niuhottajaksi. Hyvää jussia vaan kaikille (älkää silti ostako lapsillenne huonoja leluja).
- olla vähissä
keinot, joilla pieni ihminen voi lähteä vastustamaan ylikansallisten yritysjättien markkinoille tuuppaamaa saastaa. Ostamatta jättäminen taitaa olla ainoa keino vaikuttaa omalta osaltaan, sekä lapsen kiinnostuksen ohjaaminen toisenlaisiin sivistävämpiin kohteisiin.
Olen miettinyt ihan samaa..
Itse vain jätän ostamatta, ei kai siinä muuta voi. Lapset tietenkin tahtoisivat yhtä jos toistakin, mutta kyllä yritän aina keksiä "parempia" leluja.
Sama pyssyjen kanssa, olen pienet vesipyssyt ostanut, joita saavat kylvyssä sitten käyttää, mutta kyllähän lapset keksivät pyssyn sitten vaikka oksasta.- ... silti samaa mieltä...
Ainakin pyssyistä olen samaa mieltä! Kaupoissa on hirveästi kaikkia pyssyjä summuita tappokone härveleitä. Peleissäkin nykyään vain pitää hakata vastustajat tieltä pois! Ja tällaisia sitten kaikki ostaa lapsilleen... eieieiei... Ja sitten kun lapset näillä on tottuneet leikkimään niin koulussa ja muuallakin sitten tapellaan. Veljenikin(ensimmäisestä luokasta lähtien, nyt on viidennellä) on monet kerrat istunut jälki-istunnossa kun on tapellut koulussa. Ja nyt on kolmatta kertaa käsi paketissa...
- aloittaja
... silti samaa mieltä... kirjoitti:
Ainakin pyssyistä olen samaa mieltä! Kaupoissa on hirveästi kaikkia pyssyjä summuita tappokone härveleitä. Peleissäkin nykyään vain pitää hakata vastustajat tieltä pois! Ja tällaisia sitten kaikki ostaa lapsilleen... eieieiei... Ja sitten kun lapset näillä on tottuneet leikkimään niin koulussa ja muuallakin sitten tapellaan. Veljenikin(ensimmäisestä luokasta lähtien, nyt on viidennellä) on monet kerrat istunut jälki-istunnossa kun on tapellut koulussa. Ja nyt on kolmatta kertaa käsi paketissa...
Aina löytyy niitäkin, jotka sanovat että väkivaltaiset pelit ja leikit ja tv-ohjelmat ja elokuvat eivät vaikuta ihmisiin raaistavasti, mutta olen täysin eri mieltä. Kyse on niin vahvasti syvään juurtuneista asenteista, ettei niitä ole helppo muuttaa. Ja jos lapsille jo alusta alkaen suunnataan tuollaisia Hulk-maisia leluja, niin enpä usko minkään muuttuvankaan. Tämän Hulkin markkinoijat ehkä yrittävät puoltaa sen paikkaa sillä, että hän on HYVÄ SANKARI ja toimii hyvän puolesta, mutta ei sekään oikeuta silti väkivallan käyttöä. On ihan absudria myydä lapsille isoja vihreitä nyrkkejä, joilla voi raivata vastustajansa pois tieltä! Se on vastuutonta.
Niin, torjuntakeinot taitavat olla aika vähissä. Ostamatta jättäminen nyt ainakin, mutta kohta ne samat hirvitykset ovat marketin 2 euron laarissa tarjouksena ja menevät kaupaksi kuin häkä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411493
- 1221266
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261053Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89984Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313881- 99833
- 38732
- 109676
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.59672Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144644