Kiellettäviä leluja?

mieltä kääntää

Katsoin viikonloppuna aamulla tv:stä puolalaista muumi-animaatiota, ja se olikin aivan mainio, Janssonille uskollinen. Mutta mainostaukojen hirvitykset käänsivät mieltäni! Miksi Suomessa pääsee myyntiin asti leluja, jotka ovat vähintäänkin kyseenalaisia? Nyt pienille ja vähän isommillekin pojille kaupataan vihreätä Hulk-naamaria ja irtonyrkkejä. Mukana naamarissa on tietysti äänitehosteet. Rumaa ja typerää! En ikimaailmassa ostaisi tuollaisia vempaimia kenellekään. Miksi näitä väkivaltaan yllyttäviä leluja saa myydä?! Mainoksessa kerrottiin myös mm. Hulk-hirviön autosta, joka on pullollaan erilaisia tehokkaita tappoaseita 'vihollisten' päänmenoksi.
Äitinä ja poikaani rakastavana vanhempana en tiedä vastenmielisempää kuin nämä hulkit ja actionmanit ja moottoroidut tappokoneet. Osaatteko muut vanhemmat sanoa, miten lelut saisi pois markkinoilta tai miten niitä voisi muuten vastustaa kuin jättämällä ostamatta? En usko, että olen tämän asian kanssa yksin.

5

596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja

että olen näköjään yksin tämän asian kanssa, kun kukaan ei kommentoi mitenkään, ei edes hauku niuhottajaksi. Hyvää jussia vaan kaikille (älkää silti ostako lapsillenne huonoja leluja).

• olla vähissä

keinot, joilla pieni ihminen voi lähteä vastustamaan ylikansallisten yritysjättien markkinoille tuuppaamaa saastaa. Ostamatta jättäminen taitaa olla ainoa keino vaikuttaa omalta osaltaan, sekä lapsen kiinnostuksen ohjaaminen toisenlaisiin sivistävämpiin kohteisiin.

• Olen miettinyt ihan samaa..

Itse vain jätän ostamatta, ei kai siinä muuta voi. Lapset tietenkin tahtoisivat yhtä jos toistakin, mutta kyllä yritän aina keksiä "parempia" leluja.

Sama pyssyjen kanssa, olen pienet vesipyssyt ostanut, joita saavat kylvyssä sitten käyttää, mutta kyllähän lapset keksivät pyssyn sitten vaikka oksasta.

• ... silti samaa mieltä...

Ainakin pyssyistä olen samaa mieltä! Kaupoissa on hirveästi kaikkia pyssyjä summuita tappokone härveleitä. Peleissäkin nykyään vain pitää hakata vastustajat tieltä pois! Ja tällaisia sitten kaikki ostaa lapsilleen... eieieiei... Ja sitten kun lapset näillä on tottuneet leikkimään niin koulussa ja muuallakin sitten tapellaan. Veljenikin(ensimmäisestä luokasta lähtien, nyt on viidennellä) on monet kerrat istunut jälki-istunnossa kun on tapellut koulussa. Ja nyt on kolmatta kertaa käsi paketissa...

• aloittaja
        ... silti samaa mieltä... kirjoitti:

Ainakin pyssyistä olen samaa mieltä! Kaupoissa on hirveästi kaikkia pyssyjä summuita tappokone härveleitä. Peleissäkin nykyään vain pitää hakata vastustajat tieltä pois! Ja tällaisia sitten kaikki ostaa lapsilleen... eieieiei... Ja sitten kun lapset näillä on tottuneet leikkimään niin koulussa ja muuallakin sitten tapellaan. Veljenikin(ensimmäisestä luokasta lähtien, nyt on viidennellä) on monet kerrat istunut jälki-istunnossa kun on tapellut koulussa. Ja nyt on kolmatta kertaa käsi paketissa...

Aina löytyy niitäkin, jotka sanovat että väkivaltaiset pelit ja leikit ja tv-ohjelmat ja elokuvat eivät vaikuta ihmisiin raaistavasti, mutta olen täysin eri mieltä. Kyse on niin vahvasti syvään juurtuneista asenteista, ettei niitä ole helppo muuttaa. Ja jos lapsille jo alusta alkaen suunnataan tuollaisia Hulk-maisia leluja, niin enpä usko minkään muuttuvankaan. Tämän Hulkin markkinoijat ehkä yrittävät puoltaa sen paikkaa sillä, että hän on HYVÄ SANKARI ja toimii hyvän puolesta, mutta ei sekään oikeuta silti väkivallan käyttöä. On ihan absudria myydä lapsille isoja vihreitä nyrkkejä, joilla voi raivata vastustajansa pois tieltä! Se on vastuutonta.
        Niin, torjuntakeinot taitavat olla aika vähissä. Ostamatta jättäminen nyt ainakin, mutta kohta ne samat hirvitykset ovat marketin 2 euron laarissa tarjouksena ja menevät kaupaksi kuin häkä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe