Kiellettäviä leluja?

mieltä kääntää

Katsoin viikonloppuna aamulla tv:stä puolalaista muumi-animaatiota, ja se olikin aivan mainio, Janssonille uskollinen. Mutta mainostaukojen hirvitykset käänsivät mieltäni! Miksi Suomessa pääsee myyntiin asti leluja, jotka ovat vähintäänkin kyseenalaisia? Nyt pienille ja vähän isommillekin pojille kaupataan vihreätä Hulk-naamaria ja irtonyrkkejä. Mukana naamarissa on tietysti äänitehosteet. Rumaa ja typerää! En ikimaailmassa ostaisi tuollaisia vempaimia kenellekään. Miksi näitä väkivaltaan yllyttäviä leluja saa myydä?! Mainoksessa kerrottiin myös mm. Hulk-hirviön autosta, joka on pullollaan erilaisia tehokkaita tappoaseita 'vihollisten' päänmenoksi.
Äitinä ja poikaani rakastavana vanhempana en tiedä vastenmielisempää kuin nämä hulkit ja actionmanit ja moottoroidut tappokoneet. Osaatteko muut vanhemmat sanoa, miten lelut saisi pois markkinoilta tai miten niitä voisi muuten vastustaa kuin jättämällä ostamatta? En usko, että olen tämän asian kanssa yksin.

5

571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja

      että olen näköjään yksin tämän asian kanssa, kun kukaan ei kommentoi mitenkään, ei edes hauku niuhottajaksi. Hyvää jussia vaan kaikille (älkää silti ostako lapsillenne huonoja leluja).

      • olla vähissä

        keinot, joilla pieni ihminen voi lähteä vastustamaan ylikansallisten yritysjättien markkinoille tuuppaamaa saastaa. Ostamatta jättäminen taitaa olla ainoa keino vaikuttaa omalta osaltaan, sekä lapsen kiinnostuksen ohjaaminen toisenlaisiin sivistävämpiin kohteisiin.


    • Olen miettinyt ihan samaa..

      Itse vain jätän ostamatta, ei kai siinä muuta voi. Lapset tietenkin tahtoisivat yhtä jos toistakin, mutta kyllä yritän aina keksiä "parempia" leluja.

      Sama pyssyjen kanssa, olen pienet vesipyssyt ostanut, joita saavat kylvyssä sitten käyttää, mutta kyllähän lapset keksivät pyssyn sitten vaikka oksasta.

      • ... silti samaa mieltä...

        Ainakin pyssyistä olen samaa mieltä! Kaupoissa on hirveästi kaikkia pyssyjä summuita tappokone härveleitä. Peleissäkin nykyään vain pitää hakata vastustajat tieltä pois! Ja tällaisia sitten kaikki ostaa lapsilleen... eieieiei... Ja sitten kun lapset näillä on tottuneet leikkimään niin koulussa ja muuallakin sitten tapellaan. Veljenikin(ensimmäisestä luokasta lähtien, nyt on viidennellä) on monet kerrat istunut jälki-istunnossa kun on tapellut koulussa. Ja nyt on kolmatta kertaa käsi paketissa...


      • aloittaja
        ... silti samaa mieltä... kirjoitti:

        Ainakin pyssyistä olen samaa mieltä! Kaupoissa on hirveästi kaikkia pyssyjä summuita tappokone härveleitä. Peleissäkin nykyään vain pitää hakata vastustajat tieltä pois! Ja tällaisia sitten kaikki ostaa lapsilleen... eieieiei... Ja sitten kun lapset näillä on tottuneet leikkimään niin koulussa ja muuallakin sitten tapellaan. Veljenikin(ensimmäisestä luokasta lähtien, nyt on viidennellä) on monet kerrat istunut jälki-istunnossa kun on tapellut koulussa. Ja nyt on kolmatta kertaa käsi paketissa...

        Aina löytyy niitäkin, jotka sanovat että väkivaltaiset pelit ja leikit ja tv-ohjelmat ja elokuvat eivät vaikuta ihmisiin raaistavasti, mutta olen täysin eri mieltä. Kyse on niin vahvasti syvään juurtuneista asenteista, ettei niitä ole helppo muuttaa. Ja jos lapsille jo alusta alkaen suunnataan tuollaisia Hulk-maisia leluja, niin enpä usko minkään muuttuvankaan. Tämän Hulkin markkinoijat ehkä yrittävät puoltaa sen paikkaa sillä, että hän on HYVÄ SANKARI ja toimii hyvän puolesta, mutta ei sekään oikeuta silti väkivallan käyttöä. On ihan absudria myydä lapsille isoja vihreitä nyrkkejä, joilla voi raivata vastustajansa pois tieltä! Se on vastuutonta.
        Niin, torjuntakeinot taitavat olla aika vähissä. Ostamatta jättäminen nyt ainakin, mutta kohta ne samat hirvitykset ovat marketin 2 euron laarissa tarjouksena ja menevät kaupaksi kuin häkä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe