Kiellettäviä leluja?

mieltä kääntää

Katsoin viikonloppuna aamulla tv:stä puolalaista muumi-animaatiota, ja se olikin aivan mainio, Janssonille uskollinen. Mutta mainostaukojen hirvitykset käänsivät mieltäni! Miksi Suomessa pääsee myyntiin asti leluja, jotka ovat vähintäänkin kyseenalaisia? Nyt pienille ja vähän isommillekin pojille kaupataan vihreätä Hulk-naamaria ja irtonyrkkejä. Mukana naamarissa on tietysti äänitehosteet. Rumaa ja typerää! En ikimaailmassa ostaisi tuollaisia vempaimia kenellekään. Miksi näitä väkivaltaan yllyttäviä leluja saa myydä?! Mainoksessa kerrottiin myös mm. Hulk-hirviön autosta, joka on pullollaan erilaisia tehokkaita tappoaseita 'vihollisten' päänmenoksi.
Äitinä ja poikaani rakastavana vanhempana en tiedä vastenmielisempää kuin nämä hulkit ja actionmanit ja moottoroidut tappokoneet. Osaatteko muut vanhemmat sanoa, miten lelut saisi pois markkinoilta tai miten niitä voisi muuten vastustaa kuin jättämällä ostamatta? En usko, että olen tämän asian kanssa yksin.

5

657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja

      että olen näköjään yksin tämän asian kanssa, kun kukaan ei kommentoi mitenkään, ei edes hauku niuhottajaksi. Hyvää jussia vaan kaikille (älkää silti ostako lapsillenne huonoja leluja).

      • olla vähissä

        keinot, joilla pieni ihminen voi lähteä vastustamaan ylikansallisten yritysjättien markkinoille tuuppaamaa saastaa. Ostamatta jättäminen taitaa olla ainoa keino vaikuttaa omalta osaltaan, sekä lapsen kiinnostuksen ohjaaminen toisenlaisiin sivistävämpiin kohteisiin.


    • Olen miettinyt ihan samaa..

      Itse vain jätän ostamatta, ei kai siinä muuta voi. Lapset tietenkin tahtoisivat yhtä jos toistakin, mutta kyllä yritän aina keksiä "parempia" leluja.

      Sama pyssyjen kanssa, olen pienet vesipyssyt ostanut, joita saavat kylvyssä sitten käyttää, mutta kyllähän lapset keksivät pyssyn sitten vaikka oksasta.

      • ... silti samaa mieltä...

        Ainakin pyssyistä olen samaa mieltä! Kaupoissa on hirveästi kaikkia pyssyjä summuita tappokone härveleitä. Peleissäkin nykyään vain pitää hakata vastustajat tieltä pois! Ja tällaisia sitten kaikki ostaa lapsilleen... eieieiei... Ja sitten kun lapset näillä on tottuneet leikkimään niin koulussa ja muuallakin sitten tapellaan. Veljenikin(ensimmäisestä luokasta lähtien, nyt on viidennellä) on monet kerrat istunut jälki-istunnossa kun on tapellut koulussa. Ja nyt on kolmatta kertaa käsi paketissa...


      • aloittaja
        ... silti samaa mieltä... kirjoitti:

        Ainakin pyssyistä olen samaa mieltä! Kaupoissa on hirveästi kaikkia pyssyjä summuita tappokone härveleitä. Peleissäkin nykyään vain pitää hakata vastustajat tieltä pois! Ja tällaisia sitten kaikki ostaa lapsilleen... eieieiei... Ja sitten kun lapset näillä on tottuneet leikkimään niin koulussa ja muuallakin sitten tapellaan. Veljenikin(ensimmäisestä luokasta lähtien, nyt on viidennellä) on monet kerrat istunut jälki-istunnossa kun on tapellut koulussa. Ja nyt on kolmatta kertaa käsi paketissa...

        Aina löytyy niitäkin, jotka sanovat että väkivaltaiset pelit ja leikit ja tv-ohjelmat ja elokuvat eivät vaikuta ihmisiin raaistavasti, mutta olen täysin eri mieltä. Kyse on niin vahvasti syvään juurtuneista asenteista, ettei niitä ole helppo muuttaa. Ja jos lapsille jo alusta alkaen suunnataan tuollaisia Hulk-maisia leluja, niin enpä usko minkään muuttuvankaan. Tämän Hulkin markkinoijat ehkä yrittävät puoltaa sen paikkaa sillä, että hän on HYVÄ SANKARI ja toimii hyvän puolesta, mutta ei sekään oikeuta silti väkivallan käyttöä. On ihan absudria myydä lapsille isoja vihreitä nyrkkejä, joilla voi raivata vastustajansa pois tieltä! Se on vastuutonta.
        Niin, torjuntakeinot taitavat olla aika vähissä. Ostamatta jättäminen nyt ainakin, mutta kohta ne samat hirvitykset ovat marketin 2 euron laarissa tarjouksena ja menevät kaupaksi kuin häkä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe