Kelan päätökset

hep1

Tuli kelalta hylätty päätös sairausrahahakemukseen. Hakemuksen liitteenä olleessa lääkärinlausunnossa todetaan: Pidän kykenemättömänä tekemään työtään tai siihen läheisesti verrattavaa työtään sekä että olen työkyvytön.
Kelan virkailija puolestaan toteaa ettei minua esitetyn perusteella voida pitää työkyvyttömänä. Työkyvyttömyydellä tarkoitetaan sellaista tilaa jolloin sairastaessa henkilö on kykenemätön tekemään tavallista työtä.
Onko tässä kyse vain vain kelan virkailijan huonosta lukutaidosta vai näinkö he vain väittävät lääkäreiden lausunnot toisiksi?

36

9935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitettavasti

      Päätöksen sairauspäivärahan hylkäämisestä on käsitykseni mukaan tehnyt Kelan vakuutuslääkäri, sillä eihän virkailijalla voi olla sellaiseen päätöksentekoon tarvittavaa osaamista. Kelan lääkärit päätyvät usein eri lopputulokseen kuin lausunnon antanut lääkäri. Kun hylky tulee, niin yhtäkkiä huomaatkin olleesi jopa useita viikkoja "syyttä" pois töistä, kun Kelan lääkäri on todennut sairauslomalaisen työkykyiseksi.

      Yksi syy hylkyyn voi olla myös se, että et olet (Kelan lääkärin mielestä) kuvannut riittävän selvästi, miten sairautesi omasta mielestäsi haittaa työntekoa. Toinen vaihtoehto voi olla se, että lääkärisi lausunto on huonosti laadittu (ja siitä saa sitten potilas kantaa täyden vastuun). Ei muuta kuin uusi tarkennettu hakemus kehiin. Siihen voit liittää vaikka uuden lääkärinlausunnon. Tai voit valittaa päätöksestä, mutta on hyvä tietää, että valituksen käsittelyyn menee rutkasti aikaa. Tivaa uutta hakemusta tai valitusta varten Kelan virkailijalta perusteet päiväraha-anomuksesi hylkäämiseen.

      • kaikki mahdollista

        Kyllä täällä itä-suomessa kelan vakuutussihteeri tekee päätöksen eli "hylkypäätöksen" täällä on ihan kaikkien tiedossa kyseinen henkilö joka hylkää kaiken, hänellä on vain erikoissairaanhoitajan koulutus, ei siis mikään lääkäri. Minunkin sairaspäivärahani kyseinen vakuutussihteeri hylkäsi , katsoi kaiketi kristallipallosta, vaikka lääkärin lausunto/todistus oli yksi alansa huippua edustavan erikoislääkärin antama/kirjoittama. Näkemättä ihmistä ne päätökset tehdään kelalla. Minä olen ollut joulukuusta/07 ilman minkäänläista tuloa sairaslomalla, mutta onneksi en ole yksinhuoltaja.


      • Täyttäsoopaa

        Tuskin olet ollut ilman ninkäänlaista tukea 10 vuotta..Joko miehesi sut elättää tai saat toimeentulotukea, työmarkkinatukea tms.. Etkö ole hakenut sairaspäivärahaa tai eläkettä... Ei kukaan elä 10 vuotta täysin rahattomana, älä huijaa!


      • p.ilkku
        Täyttäsoopaa kirjoitti:

        Tuskin olet ollut ilman ninkäänlaista tukea 10 vuotta..Joko miehesi sut elättää tai saat toimeentulotukea, työmarkkinatukea tms.. Etkö ole hakenut sairaspäivärahaa tai eläkettä... Ei kukaan elä 10 vuotta täysin rahattomana, älä huijaa!

        Tuo edellinen kommentti on kirjoitettu 2008.


      • dochdumich
        kaikki mahdollista kirjoitti:

        Kyllä täällä itä-suomessa kelan vakuutussihteeri tekee päätöksen eli "hylkypäätöksen" täällä on ihan kaikkien tiedossa kyseinen henkilö joka hylkää kaiken, hänellä on vain erikoissairaanhoitajan koulutus, ei siis mikään lääkäri. Minunkin sairaspäivärahani kyseinen vakuutussihteeri hylkäsi , katsoi kaiketi kristallipallosta, vaikka lääkärin lausunto/todistus oli yksi alansa huippua edustavan erikoislääkärin antama/kirjoittama. Näkemättä ihmistä ne päätökset tehdään kelalla. Minä olen ollut joulukuusta/07 ilman minkäänläista tuloa sairaslomalla, mutta onneksi en ole yksinhuoltaja.

        Kukahan on noista ristallipalloista aina perustanut?!
        Laittakaa asialliset "vaatteet" aina kun menette edustamaan itseänne tai"virmaanne"


    • Hep2

      Uusi hakemus ja tarkempi lausunto peliin.

      Hakemus hylätään 'helposti', koska kelan lääkäri
      käsittelee asian VAKUUTUSLÄÄKETIETEEN kannalta ja
      oma lääkäri HOITOlääketieteellisin perustein.
      Kelan duunarit ei päätä, vaikka nimi alla.
      B-todistukset menee aina asiantuntijalääkärille.


      Tietyissä tilanteissa homma kusee. Kiittäkää eduskuntaa. Aamen.

      • vain

        Kyllä se kelan vakuutussihteeri/käsittelijä päättää ensin onko päätös kielteinen vai myönteinen ja "asiantuntija lääkäri" toimii vain kumileimasimena näin kertoo kelalla pitkään työskennellyt.


      • hhlkjlkj
        vain kirjoitti:

        Kyllä se kelan vakuutussihteeri/käsittelijä päättää ensin onko päätös kielteinen vai myönteinen ja "asiantuntija lääkäri" toimii vain kumileimasimena näin kertoo kelalla pitkään työskennellyt.

        Kelassa sosionomi ei päätä vaan asiantuntijalääkäri.
        Merkonoomeista puhumattakaan.

        Noomit vain tallentaa atk:lle. Lääkäri lausuu hylky vai myöntö.


      • ei ne
        hhlkjlkj kirjoitti:

        Kelassa sosionomi ei päätä vaan asiantuntijalääkäri.
        Merkonoomeista puhumattakaan.

        Noomit vain tallentaa atk:lle. Lääkäri lausuu hylky vai myöntö.

        Kyllä ne ei kaikki lääkäreitä ole sen tiedän kun sukulainen on töissä kelalla, " asiantuntija lääkärit" joskus ihan eri paikkakunnalla "päättämässä" ihan muista asioista. Kyllä ihan voit rauhassa haistattaa... taitaa olla väärä lääkitys... Meilläkin "etuporttina" on rasistinen erikoissairaanhoitajan saanut vakuutussihteeri jolla on melkoinen päätösvalta, sen kyllä täällä sairaalan sosialihoitajatkin ovat sanoneet, niin meillä täällä itä-suomessa.


      • ainakin
        hhlkjlkj kirjoitti:

        Kelassa sosionomi ei päätä vaan asiantuntijalääkäri.
        Merkonoomeista puhumattakaan.

        Noomit vain tallentaa atk:lle. Lääkäri lausuu hylky vai myöntö.

        Keväällä oli juttua Kelan "touhuista" Savon Sanomien nettisivuilla ja myös Apu-lehden sivuilla,että ei kannata haistatella kun ei tiedä asiasta mitään. Ei ne kelan " vastaanottovirkailijat" mitään päätäkkään vaan ne "asiantuntijat" lääkärit/sairaanhoitajat omassa "sisäpiirissään". Siinäkin jutussa "lääkäri" oli itse sairaslomalla päättäessään toisten sairaslomaa jne..........


      • tautiluokitus
        ainakin kirjoitti:

        Keväällä oli juttua Kelan "touhuista" Savon Sanomien nettisivuilla ja myös Apu-lehden sivuilla,että ei kannata haistatella kun ei tiedä asiasta mitään. Ei ne kelan " vastaanottovirkailijat" mitään päätäkkään vaan ne "asiantuntijat" lääkärit/sairaanhoitajat omassa "sisäpiirissään". Siinäkin jutussa "lääkäri" oli itse sairaslomalla päättäessään toisten sairaslomaa jne..........

        Siis tiskillä asiakas palvelussa olevat virkailijat eivät tee päätöksiä että sikäli haistattelut menee hukkaan ja ne menee muutenkin hukkaan.

        Kela vaan on sellainen valtavaksi taikinaksi paisunut organisaatio jossa ei vasenkäsi tiedä mitä oikea jalka tekee...

        Niitä päätöksiä työkyvyttömyydestä ei edes lue kukaan. Vaikka lääkäri kirjoittaakin että henkilö on työkyvytön se ei riitä vaan lisäksi pitää olla diagnoosi ICD-10 koodi, eli tautiluokitus sellainen jonka kela on katsonut olevan riittävä kolmen viidesosan työkyvyttömyyteen. Eli työkyvyn pitää olla alentunut enemmän kuin puolet että voidaan kirjoittaa työkyvyttömyys eläke, näin mulle sanottiin kun asiaa aikani tivasin niin sieltä kuin täältäkin!


      • on jos...
        hhlkjlkj kirjoitti:

        Kelassa sosionomi ei päätä vaan asiantuntijalääkäri.
        Merkonoomeista puhumattakaan.

        Noomit vain tallentaa atk:lle. Lääkäri lausuu hylky vai myöntö.

        Kun katsot ns. Kelan "aivoja" Helsingissä pääkallon paikalla "johtajia" on pilvin pimein, on entinen Pohjois-Karjalainen kansanedustajakin johtajan pallilla, konemiehen koulutuksella, että kyllä niissä "haarakonttoreissakin" on muitakin kun lääkäreitä, sen olen minäkin kysynyt "tiskivirkailijalta", eipä kannata sinunkaan haistatella, ennenkuin tiedät jotakin asioista. Tiskivirkailijat ei kyllä mitään päätäkkään, sen luulis' tyhmempikin tietävän.


      • ei riitä
        tautiluokitus kirjoitti:

        Siis tiskillä asiakas palvelussa olevat virkailijat eivät tee päätöksiä että sikäli haistattelut menee hukkaan ja ne menee muutenkin hukkaan.

        Kela vaan on sellainen valtavaksi taikinaksi paisunut organisaatio jossa ei vasenkäsi tiedä mitä oikea jalka tekee...

        Niitä päätöksiä työkyvyttömyydestä ei edes lue kukaan. Vaikka lääkäri kirjoittaakin että henkilö on työkyvytön se ei riitä vaan lisäksi pitää olla diagnoosi ICD-10 koodi, eli tautiluokitus sellainen jonka kela on katsonut olevan riittävä kolmen viidesosan työkyvyttömyyteen. Eli työkyvyn pitää olla alentunut enemmän kuin puolet että voidaan kirjoittaa työkyvyttömyys eläke, näin mulle sanottiin kun asiaa aikani tivasin niin sieltä kuin täältäkin!

        Ihmisellä voi olla dignoosina vaikkapa vakava masennus, mutta se ei välttämättä lainkaan takaa sitä, että ko. henkilö saisi sairauspäivärahaa. Tai jos saakin, niin B-todistusta pitää olla tuomassa jo kuukauden sairastamisen jälkeen ja silloin voikin olla niin, että vakavaa masennusta sairastava on täysin työkykyinen ... siis Kelan mielestä.


      • hupsis
        hhlkjlkj kirjoitti:

        Kelassa sosionomi ei päätä vaan asiantuntijalääkäri.
        Merkonoomeista puhumattakaan.

        Noomit vain tallentaa atk:lle. Lääkäri lausuu hylky vai myöntö.

        Ei niitä lääkäreitä riitä joka toimipisteeseen, vaikka eletäänkin tietokone aikaa (eivätkä ne Kelan lääkärit muutenkaan "lue" kaikkia lausuntoja, ainakaan silmät auki) kierrellen sain vastauksen kun asiaa kyselin, ovat "alansa asiantuntijoita" mutta ei kaikki lääkäreitä. Tiimissä on myös erikoissairaanhoitajia ym.... Eihän ne siinä tiskillä mitään päätäkkään, eikä he edes ole merkonomeja, että sinunkin haistatukset menevät kyllä hukkaan.


      • Vertaistukea
        ei riitä kirjoitti:

        Ihmisellä voi olla dignoosina vaikkapa vakava masennus, mutta se ei välttämättä lainkaan takaa sitä, että ko. henkilö saisi sairauspäivärahaa. Tai jos saakin, niin B-todistusta pitää olla tuomassa jo kuukauden sairastamisen jälkeen ja silloin voikin olla niin, että vakavaa masennusta sairastava on täysin työkykyinen ... siis Kelan mielestä.

        Sain masennusdiagnoosin syksyllä ja pari ekaa kuukautta sairaspäivärahalla, sen jälkeen sain B-todistuksen enkä ole Kelalta saanut sairauspäivärahaa joulukuun puolenvälin jälkeen eli olen sairaslomalla työmarkkinatuella, perustelut kelalla kuten aloitusviestissä. KELA siis toteaa keskivaikeaa masennusta potevan olevan täysin terve. pari B- todistusta sinne on jo toimitettu, ei vaikutusta. Nyt sairauslomaa on kulunut jo yli 6 kk ja pääsin psykologin kartoitukseen. Sairauslomaa vielä toukokuu jäljellä.


      • 1.1.1
        vain kirjoitti:

        Kyllä se kelan vakuutussihteeri/käsittelijä päättää ensin onko päätös kielteinen vai myönteinen ja "asiantuntija lääkäri" toimii vain kumileimasimena näin kertoo kelalla pitkään työskennellyt.

        ...


    • Saman kokenut

      Minä olen tuon saman kokenut myös monta kertaa.
      Magneettikuvat kertovat selvää faktaa selän ongelmista mutta ei mua kelan mielestä mikään vaivaa.

      Kaikkein hauskinta on kuitenkin se, että olen yksityisellä puolella käynyt hakemassa B-lausunnon lääkäriltä, joka kelassa tutkii näitä sairaspäivärahahakemuksia. Silti tulee hylky vaikka itse on lausunnon kirjoittanut. Ei aina meinaa järki riittää.
      Mutta nyt olen sitten työtön työnhakija joka on koko ajan sairaslomalla. Kun ei ole muutakaan tapaa turvata toimeentuloa.

      • touhua

        kokemuksesta tiedän. Monta vuotta tässä on siirrelty meikäläisen papereita edes-ja takaisin. Mitään ei tapahdu. Toimeentuloa ilman myöskin minä, niinkuin moni muukin? Elintasopakolaiset saavat, me emme, oman maan kansalaiset, joilla useilla terveys mennyt raskaassa, ruumiillisessa työssä. Näin hyvinvointivaltio huolehtii sairaistaan.


      • här

        Mulla kans kelä hylkäsi professori tasoisen lääkärin lausunnon, nyt pitää hommata tk: hoitavan lääkärin b- lausunto. en ymmärrä, aluksi ei kelvannut kuin erikoislääkärin lausunto ja nyt ei kelpaa tk lausunto ja ei erikois lääkärin lausunto. En ymmärrä millä helvetin kielellä ne lausunnot tulkitsee, ja mulla oli selvä diaknoosi selästä, mutta kelan lääkäri ei pidä minua työkyvyttömänä.
        Outoa


    • sss sggs

      Täytyy muistaa sekin, että maksun saava omalääkäri kirjoittaa joskus sen mitä potilas pyytää päästäkseen saikulle, eläkkeelle tms.

      Ja toinen lääkäri näkee rivien välistä, milloin on tämäntapainen tilanne. Esim päävaivoissa tavallista, kun asiaa ei voida kokeilla todistaa.

      • uskot

        itsekkään tuollaista väittämää? Tämä päättävien instanssien lääkäritouhu ihmetyttää, kun eivät ole potilasta edes nähneet, saatikka sitten kuulleet. Hylkyyn vaan paperit, ja taas riittää töitä virastotädeille/sedille...


      • , että

        sairaalan lääkärikin kirjoittaa B-lausunnon ja silti se hylätään. On hylätty jopa useammankin sairaalan lääkärin puoltama eläkehakemmus. Luuleeko ne eläkelääkärit olevansa jotakin puolijumalia?
        Pitääkö he hoitavia lääkäreitä tyhminä?
        Miksi lääkäriliitto ei puutu tähän epäoikeudenmukaisuuteen? Eikös eläkelääkäritkin ole vannoneet lääkärivalan?


      • ------------------------------

        itseasiassa erittäin tiukat kriteerit, todisteita pitää löytyä, ennen kuin voi edes hakea eläkettä sen perusteella.

        Takana oltava yleensä useamman erikoislääkärin lausuntoja, sairaalajaksoja ja tutkimuksia ja kattavat psykologiset testit takana, sekä vielä tietyn ajan kestänyt tiivis terapia tai muu vst hoitosuhde ja lääkitys.
        Vasta näillä kriteereillä eläke saattaa mennä läpi, mikäli lopulliseksi diagnoosiksi sattuu paljastumaan eläkkeeseen oikeuttava diagnosinumero.

        Aika harva on valmis kaikkeen tuohon ihan vain huvin vuoksi, lääkkeet, mahd. masennukseen sähköshokkihoito, sairaalatutkimukset psykiatrisella, sitoutuminen vuosia kestävään terapiaan...Se on sellaisenaan jo sen verran raskas höykytys, että jos terve huvikseen lähtisi siihen, olisi kaiken sen jälkeen vähintään se masennus ja uupumus plakkarissa....


      • sairas jaksa
        ------------------------------ kirjoitti:

        itseasiassa erittäin tiukat kriteerit, todisteita pitää löytyä, ennen kuin voi edes hakea eläkettä sen perusteella.

        Takana oltava yleensä useamman erikoislääkärin lausuntoja, sairaalajaksoja ja tutkimuksia ja kattavat psykologiset testit takana, sekä vielä tietyn ajan kestänyt tiivis terapia tai muu vst hoitosuhde ja lääkitys.
        Vasta näillä kriteereillä eläke saattaa mennä läpi, mikäli lopulliseksi diagnoosiksi sattuu paljastumaan eläkkeeseen oikeuttava diagnosinumero.

        Aika harva on valmis kaikkeen tuohon ihan vain huvin vuoksi, lääkkeet, mahd. masennukseen sähköshokkihoito, sairaalatutkimukset psykiatrisella, sitoutuminen vuosia kestävään terapiaan...Se on sellaisenaan jo sen verran raskas höykytys, että jos terve huvikseen lähtisi siihen, olisi kaiken sen jälkeen vähintään se masennus ja uupumus plakkarissa....

        Eikä tolkuttoman sairas jaksa edes koko rumbaa edes läpikäydä, ellei sitten satu olemaan terveitä ja energisiä apuvoimia kaiken maailman papereiden ja perustelujen täyttämiseen. Kaikilla näitä apuvoimia ei vain ole.

        Minustakin on kohtuutonta, että sairaita ihmisiä voidaan höykkyyttää esim. sellaisella paperisodalla, josta terve ihminen harvoin selviytyisi ns. kuivin jaloin.


      • artolainen
        sairas jaksa kirjoitti:

        Eikä tolkuttoman sairas jaksa edes koko rumbaa edes läpikäydä, ellei sitten satu olemaan terveitä ja energisiä apuvoimia kaiken maailman papereiden ja perustelujen täyttämiseen. Kaikilla näitä apuvoimia ei vain ole.

        Minustakin on kohtuutonta, että sairaita ihmisiä voidaan höykkyyttää esim. sellaisella paperisodalla, josta terve ihminen harvoin selviytyisi ns. kuivin jaloin.

        Joitakin ihan ok virkailijoita ja jopa kaksi aluejohtajaa,joiden kanssa on käyty keskustelua tuosta hylky automaatista, elikä epäkohta tunnustetaan kelassakin
        Ongelmana heillä on se, yleinen " ei oo väkeä tarpeeksi" muutamien ylimielinen asennoituminen vajaakuntoisiin, joka aiheuttaa se ettei papereita aina ehditä /"viitsitä" lukea kunnolla ja sen vuoksi alkaa aina usko horjumaan systeemiä kohtaan
        Se päänvaiva ei kuitenkaan ole aina kelan alaisena olevat,vaan vakuutusyhtiöt ovat ne ,jotka sanelevat valssin säkeistöt.
        Kuulostaa ehkä pöljältä mutta,ainoa tapa selvitä täysjärkisenä sairastumisen/ vammautumisen jälkeisessä valtion pesukone pelissä on ottaa omasta ongelmasta henkinen yliote. Vain silloin on voimia ajatella asioita tosiasioiden pohjalta ja on mahdollisuus pärjätä edes jotenkin omien oikeuksien käyttämisessä.
        Yksin on turha edes yrittää kompuroida viritetyssä verkossa. Meitä on muutama erilaisen ryhmittymä esm. aivovamma-,hengitys elin-, tuki ja liikunta elin-, jne karsinoita, joissa yhteensä on n, 400 000 henkilöä, joten yksin ei tarvitse olla
        eikä saakaan olla. Vertaistukea ja apua on tarjolla paljon, mutta sitä täytyy ensin itse pyytää ja


      • Amjd
        artolainen kirjoitti:

        Joitakin ihan ok virkailijoita ja jopa kaksi aluejohtajaa,joiden kanssa on käyty keskustelua tuosta hylky automaatista, elikä epäkohta tunnustetaan kelassakin
        Ongelmana heillä on se, yleinen " ei oo väkeä tarpeeksi" muutamien ylimielinen asennoituminen vajaakuntoisiin, joka aiheuttaa se ettei papereita aina ehditä /"viitsitä" lukea kunnolla ja sen vuoksi alkaa aina usko horjumaan systeemiä kohtaan
        Se päänvaiva ei kuitenkaan ole aina kelan alaisena olevat,vaan vakuutusyhtiöt ovat ne ,jotka sanelevat valssin säkeistöt.
        Kuulostaa ehkä pöljältä mutta,ainoa tapa selvitä täysjärkisenä sairastumisen/ vammautumisen jälkeisessä valtion pesukone pelissä on ottaa omasta ongelmasta henkinen yliote. Vain silloin on voimia ajatella asioita tosiasioiden pohjalta ja on mahdollisuus pärjätä edes jotenkin omien oikeuksien käyttämisessä.
        Yksin on turha edes yrittää kompuroida viritetyssä verkossa. Meitä on muutama erilaisen ryhmittymä esm. aivovamma-,hengitys elin-, tuki ja liikunta elin-, jne karsinoita, joissa yhteensä on n, 400 000 henkilöä, joten yksin ei tarvitse olla
        eikä saakaan olla. Vertaistukea ja apua on tarjolla paljon, mutta sitä täytyy ensin itse pyytää ja

        Kaularankaretkahdus potilaille. Tällanen meininki. http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_1066_2006_p.shtml. Ei oikee tiedä edistyykö asiat ensinkään. Ehkä joskus. Orton tutkii ja vakuutusyhtiöt hutkii.


      • eipä
        Amjd kirjoitti:

        Kaularankaretkahdus potilaille. Tällanen meininki. http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_1066_2006_p.shtml. Ei oikee tiedä edistyykö asiat ensinkään. Ehkä joskus. Orton tutkii ja vakuutusyhtiöt hutkii.

        mitään uutta- ollaan näköjään unohdettu jotain, joten unohdetaan se vastakin. Se kun löytyisi sen verran poliittista tahtoa ja uskallusta nujertaa "nallekopla", uskaltaisin väittää ettei tarvitsisi vaalirahoitusta miettiä kun äänet olisivat valmiiksi taskussa


    • on mennyt

      niin kauan kuin minä muistan. Lopullisen päätöksen tekevät lääkärit kumoavat hoitavan/hoitavien (erikois)lääkäreiden lausunnot edes näkemättä potilasta. Ilmeisesti nämä "Jumalasta seuraavat" todellakin näkevät kaiken ja tietävät kaiken tai ainakin paremmin kuin muut. Tiedän muutaman ihmisen, jotka yrittävät päästä sairauseläkkeelle vakavan sairauden murtamina, mutta "lääkäri" Kelasta estää sen. Ja saman aikaan poliittisen ja virkamies-eliitin edustajat saavat myönteisen päätöksen HETI odottamatta edes lakisääteistä aikaa. ON SE VAAN NIIN VITUN VÄÄRIN! Koeta jaksaa!

      • hep1

        Huvittavinta tässä hommassa on se että kyseessä on sairauspäivärahan jatkohakemus, jo toisen kerran. Kaksi virkailijaa on aiemmin hyväksynyt täysin samanlaisella B-lausunnolla tehdyt hakemukset ja nyt uusi jatkohakemus muka hylättiin.
        No erikoislääkäri ja lausunnon tehnyt klinikka ovat luvanneet asian hoitaa, eivät hekään ymmättäneet tapahtunutta.
        Oikeudellisesti olisi aika hauska käsitellä asiaa koska kelan virkailijat ovat jo aiemmin hyväksyneet saman "potilaan" ja saman lausunnon antaneen erikoislääkärin tekemän sairauspäivärahahakemuksen joka on vielä täysin samansisältöinenkin. Ei pitäisi olla mitään syytä hylätä vaan onkohan kyseessä jokin kelan automaattivastaus silloin kun kuntoutustuki/eläkepäätöshetki lähestyy?
        Katsotaan miten käy, lähiviikot paljastavat.


      • Hermostunut
        hep1 kirjoitti:

        Huvittavinta tässä hommassa on se että kyseessä on sairauspäivärahan jatkohakemus, jo toisen kerran. Kaksi virkailijaa on aiemmin hyväksynyt täysin samanlaisella B-lausunnolla tehdyt hakemukset ja nyt uusi jatkohakemus muka hylättiin.
        No erikoislääkäri ja lausunnon tehnyt klinikka ovat luvanneet asian hoitaa, eivät hekään ymmättäneet tapahtunutta.
        Oikeudellisesti olisi aika hauska käsitellä asiaa koska kelan virkailijat ovat jo aiemmin hyväksyneet saman "potilaan" ja saman lausunnon antaneen erikoislääkärin tekemän sairauspäivärahahakemuksen joka on vielä täysin samansisältöinenkin. Ei pitäisi olla mitään syytä hylätä vaan onkohan kyseessä jokin kelan automaattivastaus silloin kun kuntoutustuki/eläkepäätöshetki lähestyy?
        Katsotaan miten käy, lähiviikot paljastavat.

        Itsellä sama homma. "Potilas on täysin työkyvytön kaivosmiehen tai siihen läheisesti verrattavaan työhön". Kela maksoi kiltisti ensin 3 kuukauden sairauspäivärahat, mutta sitten tulikin hylkäyspäätös "teitä ei voida pitää työkyvyttömänä", vaikka tilanne selkäni suhteen on vain pahentunut entisestään. Eli samaan B-lausuntoa käyttämällä minulle myönnettiin, sekä hylättiin rahat. Kävinpä vielä KYSin fysiatrian erikoislääkäriltäkin B-lausunnon ja sama lausunto tuli sieltäkin "täysin työkyvytön", mutta rahat hylättiin siitä huolimatta samalla selityksellä. Nyt oon ollut ilman tuloja jo 4kk!!! Mahtaakohan Kela ottaa vastuun, jos menisin duuniin ja rikkoisin itteni vielä pahemmin?? Miten voi olla terve ja sairas yhtäaikaa?(näköjään helposti) Varmaan kohta joutuu tässä alkaa syömään vielä mielialalääkkeitäkin...;)


    • sattuupi

      semmoisia töihin,jotka eivät osaa lukea ( on muuten kasvava joukko kelan suojatyökeskuksessa) myös tahallaan lausuntojen vääristely ja jopa väärentäminen on ikävästi lisääntynyt. Kelalla on paljon hyviä työntekijöitä mutta he eivät voi osallistua muuhun kuin asiakkaan neuvomiseen. Nuoleskelemalla päättäväksi on meneillään oleva trendi ihan joka luukussa. Kannattaa lähettää päätöksen tehneelle virkailijalle henk,kohtainen kysely asian varmistamiseksi,että virkailija on sattunut ymmärtämään mistä asiasta edes on kyse

    • pipuli

      Näin se vaan on,minulle käynyt just samoin.En ymmärrä miten lääkärit voi päättää näkemättä potilsata.On tosi kummallista pyrökratiaa;(

      • brysseliin

        Paljon enemmän ihmisten pitäisi tehdä valituksia EU tuomioistuimeen, tai en mä tiijä, mikä instanssi se EU:ssa on. Kysehän on mielivaltaisista päätöksistä.


    • Syrjäytnyt

      Et ole ainut, myös minun pitkäaikainen useista kolareista johtuva niska selkä nikamaväli ja hermojuurivaurio kivut sekä asma, uniapnea ja verenpainetauti sairasloma jota jopa työneuvoja patisti hakeen, niin peruttiin kelalla ja samalla työttömyyspäiväraha, kun en ole kokoaikatyökykyinen. ELI EN SAA MITÄÄN MISTÄÄN. Onko kela leikkimässä Jumalaa, vai ajamassa ihmisiä tahalliseen umpikujaan?'
      Näin juhlitaan hallitus säästöjä ja satavuotiasta Suomea, josta mailmalla hyvä kuva.
      eu:n ihmisoikekeudellekko tässä pitäs valittaa.

      • sasasask

        Tottakai saat toimeentulotukea jos anot tilanteessa että ei ole mitään ja kortistossa haetaan AINA tällaisessa tilanteessa kokoaikatyötä vajaakuntoisena. Näin on ruksi oltava. Te.toimiston on sitten osoitettava mitä työ on vajaakuntoiselle. Käytännössä usein ei mitään mutta näin on tehtävä sillä virallisesti työkyvytön on vain silloin kun kela/vakuutuslääkäri asian toteaa.


      • mormur

        Minulle kävi samalla tavalla. Kun lääkäri lähetti suoraan vastaanotolta sairauslausunnon Kelaan, työttömyysraha katkaistiin heti. Mutta, koska Kela ei myöntänytkään sairauspäivärahaa, jäin aivan ilman mitään tukea. Ei ollut mukavaa olla sairas ja rahaton. Asun yksin syrjäseudulla ja jo ihan ruuan saanti oli iso ongelma. Muutaman viikon jälkeen auttoi sitten kunnan sosiaalitoimi ja sain lääkkeet hankittua.

        No, tein asiasta valituksen Kelaan, eivät oikaisseet tai hyväksyneet. Asia lähti muutoksenhakulautakuntaan, jossa valitus hylättiin myös. Koko käsittely oli farssi, sain vaikutelman ettei valitustani oltu edes luettu. Kumileimasin!
        Nyt sitten vakuutusoikeus saa uutta materiaalia pöydilleen, tosin ei sekään instanssi koskaan mitään muuta hylkypäätöksen saaneen eduksi. Kelan touhu on todella ala-arvoista. Se jopa kehottaa sairasta valehtelemaan terveydentilansa ja semmoinen peli on jo lain tulkinnan rajoilla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe