Apuja! Apuja!

äiti äimän käkenä

MbK:n skodu ei starttaa nappulasta eikä polkaisemalla. Akku ladattu, navat putsattu, rele uusittu, sulake vaihdettu, crc:tä virtalukkoon ja hiukan joka koloon. Skodulla ei ole ajettu viime syksyn jälkeen, jolloin siihen tehtiin variaattorin hihnan vaihto, silloin se toimi hyvin. Mikä NYT on vikana?

16

1478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä ehkä

      vaihde vapaalle..

      • äiti ällistellen

        Kiitos vinkistä, mutta ehkä etsin ensin sen tulpan jostain.

        Eikös se ole sellainen valkoinen, kynttilän näköinen?


    • ei starttaa polkimesta??? eikö polin liiku vai meinaatko että ei käynnisty polkimesta tai startista mutta pyörittää kuitenkin kummastakin?
      mikähän sen mbk:n vuosimalli ja tyyppi on?
      saako polttoainetta(kastuuko tulppa)?

      • äiti ärhäkkäänä

        Ei starttaa, ei edes lupaa, kummastakaan. Mykkä.

        Sain illalla vinkin, että on peitettävä ilmanotto startattaessa jos vaikka ei saa bensaa mutta ...

        MbK Nitro 2003, huollettuna ja kunnossa talviteloille laitettu.

        XXXXXXX viedä menopeli taas korjaamolle.


      • äiti ärhäkkäänä kirjoitti:

        Ei starttaa, ei edes lupaa, kummastakaan. Mykkä.

        Sain illalla vinkin, että on peitettävä ilmanotto startattaessa jos vaikka ei saa bensaa mutta ...

        MbK Nitro 2003, huollettuna ja kunnossa talviteloille laitettu.

        XXXXXXX viedä menopeli taas korjaamolle.

        Ei starttaa, ei edes lupaa, kummastakaan. Mykkä.
        **tarkoitatko sanonnallasi että ei pyöritä moottoria vai eikö käynnisty??
        Tulppa on se joka antaa kipinän ja sijaitsee sylinterin kannessa. Tarkista kokeilujesi jälkeen jotta onko tulppa märkä vai kuiva. kipinän saat tarkistettua niin jotta otat tulpan irti sylinteristä mutta laitat sen tulpanjohdon kiinni tulppaa ja maadoitat tulpan sylinterin kanteen(metalliseen osaan) moottoria pyöräyttäessä tulisi kipinän näkyä hyvin kärjen välissä...
        Ai miten saan sen tulpan irti?
        Yleensä moposkootterissa tulee mukana tulpanavain jolla vääntämällä vastapäivään se aukeaa...


      • äiti ärräpää
        PappaSkootteri kirjoitti:

        Ei starttaa, ei edes lupaa, kummastakaan. Mykkä.
        **tarkoitatko sanonnallasi että ei pyöritä moottoria vai eikö käynnisty??
        Tulppa on se joka antaa kipinän ja sijaitsee sylinterin kannessa. Tarkista kokeilujesi jälkeen jotta onko tulppa märkä vai kuiva. kipinän saat tarkistettua niin jotta otat tulpan irti sylinteristä mutta laitat sen tulpanjohdon kiinni tulppaa ja maadoitat tulpan sylinterin kanteen(metalliseen osaan) moottoria pyöräyttäessä tulisi kipinän näkyä hyvin kärjen välissä...
        Ai miten saan sen tulpan irti?
        Yleensä moposkootterissa tulee mukana tulpanavain jolla vääntämällä vastapäivään se aukeaa...

        Punainen nappi oikean kahvan tuntumassa ei aiheuta äännähdystäkään (jarrukahva pohjassa), polkaisemalla ei edes lupaa käynnistyä. Eli pyörittää, muttei "ota kiinni tms".

        Okei, sylinterin tiedän.. eli alakate on otettava pois ja mentävä rähmälleen heppavoimien edessä. Tulpan tunnistan, mutta iik, pelottaa se kipinän iskeminen. Mutta mitä ei nuoren naisen menopelin eteen yrittäisi...

        Kävin ostamassa tulppa-avaimen ja otin samalla mukaan uuden tulpan. Ennakoin ;)

        Kiitos, näillä eväillä ja avuilla mennään.


    • Sökösökösöö.,.

      Näin on näkemättäkin. Koitappa toisella akulla.

      • äiti ällittelee

        Akkuvettä oli piripintaan ja latasimme akun täyteen. Hain uudet ruuvit akun napoihin ja varaosasetä antoi ystävällisesti jotain kuparitahnaa ruuveihin johdatukseksi. Voiko akku siitä huolimatta olla sökö? Mistä sen tietää?

        Hiukan noloa kysellä yksinkertaisia asioita, mutta ennen vanhaan meille tytöille ostettiin ompelukoneet kun pojat saivat ekan solikkansa.

        Yritäpä itse tehdä Singerillä nenäliinataskua blazeriin ;)


      • Sökösökösöö.,.
        äiti ällittelee kirjoitti:

        Akkuvettä oli piripintaan ja latasimme akun täyteen. Hain uudet ruuvit akun napoihin ja varaosasetä antoi ystävällisesti jotain kuparitahnaa ruuveihin johdatukseksi. Voiko akku siitä huolimatta olla sökö? Mistä sen tietää?

        Hiukan noloa kysellä yksinkertaisia asioita, mutta ennen vanhaan meille tytöille ostettiin ompelukoneet kun pojat saivat ekan solikkansa.

        Yritäpä itse tehdä Singerillä nenäliinataskua blazeriin ;)

        voithan toki kokeilla kaverin varmasti toimivalla akulla ensin todetaksesi , että väittämäni on oikein.


      • äiti ällittelee kirjoitti:

        Akkuvettä oli piripintaan ja latasimme akun täyteen. Hain uudet ruuvit akun napoihin ja varaosasetä antoi ystävällisesti jotain kuparitahnaa ruuveihin johdatukseksi. Voiko akku siitä huolimatta olla sökö? Mistä sen tietää?

        Hiukan noloa kysellä yksinkertaisia asioita, mutta ennen vanhaan meille tytöille ostettiin ompelukoneet kun pojat saivat ekan solikkansa.

        Yritäpä itse tehdä Singerillä nenäliinataskua blazeriin ;)

        Laitapa virta päälle avvaimesta ja sitten valot päälle. Jos tuikku syttyy niin akussa kyllä on potkua.
        Sitten vaan rähmälleen mopon alle ja otat sen kynttilän näköisen irti,luultavasti se on märkä.
        Polkaiset muutaman kerran käynnistintä että ylimääräiset bensat lentää mäjelle
        ja sen jälkeen laitat uuden tulpan paikalleen ja polkaiset mopon käymään.


      • Palstan lukija
        vanha-erkki kirjoitti:

        Laitapa virta päälle avvaimesta ja sitten valot päälle. Jos tuikku syttyy niin akussa kyllä on potkua.
        Sitten vaan rähmälleen mopon alle ja otat sen kynttilän näköisen irti,luultavasti se on märkä.
        Polkaiset muutaman kerran käynnistintä että ylimääräiset bensat lentää mäjelle
        ja sen jälkeen laitat uuden tulpan paikalleen ja polkaiset mopon käymään.

        moposkoottereissa valot syttyvät vasta kun se käynnistyy, ei muuten :D


      • Palstan lukija kirjoitti:

        moposkoottereissa valot syttyvät vasta kun se käynnistyy, ei muuten :D

        Taas tulin yhtä tietoa viisaammaksi,kiitos.


      • kaikissa noin
        Palstan lukija kirjoitti:

        moposkoottereissa valot syttyvät vasta kun se käynnistyy, ei muuten :D

        Meidän junnun skootterin (Kymco Super8) valot kyllä saa päälle kunhan on virta-avaimesta kääntänyt virrat päälle, siis ennen starttia jo.

        Taitaa siis riippua merkistä ja mallista että koska syttyy...
        Viksumpaahan se olisi noin, että ei turhaan saa akkua tyhjättyä ennen kuin kone käy.


    • jos ei ole jo vaihdettu

      Vikana saattaa olla niinkin yksinkertainen juttu että bensat vanhentuneet jolloin se ei syty sitten millään. Jo 5kk seisontaa riittää siihen että bensa vanhenee, kokemusta on.

    • äiti äimän käkenä

      Minä yritin tosissani, mutta ei minusta mekaniikkoa tule. Joten luovutin ja kärräsin skodun ja juhannusrahani merkkikorjaamolle *huokaus*

      Miksei nuorisotoimet pidä enää nykyään nuorille moponkorjauskursseja, kysymmä vaan...

      70-luvun puolenvälin tuntumassa ja 80-luvun alussa "meidän" nuorisotalolla sai halukkaat ajaa jopa kevarikorttejakin pientä korvausta vastaan. Onnelliset kevareiden, PV-mopojen ja mankien omistajat virittelivät asentaja/mekaniikon opissa vehkeitään ja me tytöt viihdyttiin kahvilan puolella ja discossa soi Boney M.

      Ennen wanhaan kaikki oli paremmin ;)

      (Virtalukossakin on jotain häikkää..)

      • kfjr

        Käännät sammutusnappulan virta päällä asentoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe