Koivupahka

Nikkari

Kuinka saa koivupahkan kuivatettua ettei se halkeile?

3

1959

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai paremminkin puun kosteuden ja ympäröivän ilman suhteellisen kosteuden pienen eron ylläpito, eli sitä eroa ei saa päästää liian suureksi. Suomeksi: ei märkää puuta kuivaan sisäilmaan, varsinkaan talvella keskuslämmityksen rutikuivaan tilaan.

Minulla on tapana liimata tuore sahauspinta heti umpeen vähintäin kahteen kertaan Erikeeperillä (annan kuivua liiman välillä) ja sitten puu kuivaan ulkotilaan jonne ei sada vettä suoraan sisälle (ei auringonpaisteeseen) vaikka autotalliin tai liiteriin. Puu saa kuivua rauhassa ainakin talven yli.

Jos haluaa pelata varman päälle niin liimattu puu ensin muovipussiin johon tekee pari pientä "hengitysreikää" ja sitten ulkovarastoon. Vaarana on homehtuminen, pussiin voi laittaa jotakin homeenestokemikaalia (esim. puutarhakaupasta, nyt kun sitä vanhaa "hyvää" sahojen käyttämää KY5:ta ei saa enää...)

Tämä systeemi pelaa myös paksuille lankuille/parruille. Ammattikuivaamothan käyttävät kamarikuivaamossa höyryä ensi alkuun jotta puun kosteus ja ilman suhteellinen kosteus pysyvät ihannetasapainossa ja puun kosteus pääsee vain hiljakseen poistumaan jännitteitä jättämättä.

Kuten näet, homma ei ole mitäänkään hätäiselle. Ennen vanhaan jalopuille jotka menivät huonekalujen tai veistosten tekoon luonnonkuivaukselle laskettiin noin 15-20 mm puun paksuutta/vuosi vauhtia, eli siinä meni kevyesti muutama vuosi ohuenkin parrun kuivatteluun. Vaan eipä halkeillut ja kiertynyt sen jälkeen koskaan.
      Lykkyä tykö ja terveiset.

• Nikkari

Entäs kuoriminen? Kannataako se kuoria tuoreena? Lähtis ainaki helpommin...

• Nikkari kirjoitti:

Entäs kuoriminen? Kannataako se kuoria tuoreena? Lähtis ainaki helpommin...

ja tasaisemmin. Kyllä se kuori lähtee myöhemminkin. Se (ei niin hirmuinen) lisävaiva korvaa paremman laadun (= vähemmän halkeilua) pahkan kuivuessa. Terveiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      284
      10792
    2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      216
      4736
    3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      9
      2309
    4. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      127
      1831
    5. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      159
      1795
    6. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      92
      1188
    7. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1126
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      34
      974
    9. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      7
      928
    10. Olen humalassa oleva mies

Jos olet nainen, kysy mitä mieleen juolahtaa.
      Ikävä
      139
      875
    Aihe