Sopiiko lapukka allergiseen perheeseen?

Lapukkafani

Hei. Lapsuudenkodissani on ollut erirotuisia, pitkäkarvaisia pystykorvia. Niiden turkista irtosi paljon hilsettä karvanlähtöaikaan, jolloin koirat saattoivat ärsyttää minua. Muuten pärjäsin koiriemme kanssa hyvin käsihygieniasta huolehtimalla. Jotenkin arki ilman koiraa ei tunnu oikealta, joten olen alkanut etsiä perheeseemme uutta perheenjäsentä. Labradorinnoutajan koulutettavuus sekä liikunnallisuus ovat tekijöitä, jonka vuoksi tahtoisimme tämän rodun edustajan perheenjäseneksemme. Muilla ei ole perheessämme allergioita.

Aikaisemmin mietimme Kiinanpystykorvan eli chow chow:n ottamista, mutta kyseiselle rodulle olen liian allerginen, ja lenkkeily sen kanssa on haastavaa. Onko kenelläkään tiedossa, onko labradorinnoutajilla erityisiä allergioita aiheuttavia tekijöitä? Allergiset reaktiot vaihtelevat nimittäin täysin roduittain. Olen kuullut tuttaviltani, että labradorinnoutaja sopisi hyvin allergiseen perheeseen. Onko näin?
Lapukka olisi pääsemässä nimittäin koiraperheeseen, jossa sen aktiviteeteistä ja liikunnasta huolehdittaisiin sekä siitä oikein hyvin välitettäisiin.

6

857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja paljon...

      Olen itse allerginen ja kyllä lapukka on yksi allergisoivimmista kun taas kestän lähestulkoon kaikkia trimmattavia rotuja mistä ei irtoa karvaa. Ehkä niiden joukossa on teillekin sopiva? Portugalinvesikoira ehkä?

      Kannattaa ajatella terveyttään. Tiedän niin monia jotka ovat joutuneet tulehduskierteisiin kun halunneet koiran "lievästä" allergiasta huolimatta. Siinä voi mennä terveys. Väsyttää ihan jumalattomasti ainakin kun kokoajan kropassa valkosoluhyökkäys päällä...

      • Lapukkafani

        Hei,
        ja kiitos paljon viestistäsi. Olen huomannut itsekin, että siskon trimmattava terrieri ei ärsytä niin paljon kuin heidän pystykorvansa. Lapukoista mulla ei ole kokemusta. Meidän pitänee siis katsoa noita karkeakarvaisia, trimmattavia koiria.

        Kiitos vastauksestasi.


    • kannattaa tosiaan

      kannattaa miettiä ehkä jotain toista rotua. Meidän labbiksemme on ainakin aiheuttanut oireita allergisille, varsinkin syljellään.
      Yksi rotumahdollisuus ois coton de tuleaur

      • labu

        En suosittele. Jokainen koira on oma yksilönsä, joku labbis ei saata allergisoida, mutta joku toinen taas saattaa. Omasta mielestäni allergisoimatonta koiraa ei ole olemassakaan, joku tietty rotu saattaa tietysti olla juuri sinulle sopiva, mutta ei kannata ottaa sitä riskiä. Entä jos otat koiran ja ehdit kiintyä siihen ja rupeat allergisoimaan? Ei ole koirallekaan hyväksi, kun se joutuu muuttamaan kotiaan ja vaihtamaan laumansa. :)


    • allergiakotiin

      Labbis allergisoi ihan siinä missä muutkin koirat.

      Itse tulin allergiseksi sen jälkeen kun olin 5 vuotta ollut koiran omistajana. Koirat ovat edelleen (noutajia) mutta ei tämä aina kovin herkkua ole. Väsyttää kovasti ja aikamoisia lääkemääriä joutuu ottamaan.
      Eli itse kyllä sanoisin että allergisen tulisi haudata haaveet jo oman terveyden vuoksi sekä sitten sen koiran elämän vuoksi.

    • Allergiasta

      Minulla on muutamia ystäviä jotka ovat allergisia koirille. Toisella on labbis ja ei tee mitään vaikka on allerginen, pitkäkarvaiset rodut tekevät kauhean kutinan ja tukoksen.
      Toisella on collie ja se ei tee mitään, mutta pyörähdys labradorin ympärillä saa hänet punaiseksi ja turpoaa.
      Joten kannattanee testata koirien karvoilla mikä olisi paras vaihtoehto.
      Sitten kun se koira on, niin vastustuskykysi "paranee" koko ajan.
      yhdella kaverilla oli koira 10 vuotta, oli allerginen mutta ei tarvinnut syödä lääkkeitä allergiaan vaikka koira olikin. Koira kuoli ja nyt jos käy meidän labbiksen lähellä, niin muuttuu kädet aivan punaiseksi ilman lääkkeitä. Kun ei enää aktiivisesti altistu niille karvoille ja hilseille, niin allergia tavallan "paheni".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8248
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4668
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe