Aion ostaa uuden tietokoneen ja olen harkinnut MBP:n ostoa. Tiedän jo kohtalaisesti tämän koneen hyvistä puolista (windowsiin nähden), mutta haluaisin kuulla enemmän käyttäjien mielipiteitä mäcin huonoista puolista ja eroista Linuxiin nähden. Eli minkä toivoisit olevan koneessasi paremmin ja onko tämä asia paremmin Linux koneessa?
Olen miettinyt ostaakko kallis mac kone vai halvempi kone ilmaisella linuxilla. Mikä tekee mielestäni macista paremman ostovaihtoehdon. Tarkoitus on nimenomaan ostaa kannettava tietokone.
Mac vs Linux
29
3169
Vastaukset
että minkä koneen ajattelit ostaa suoraan Linuxilla, siis ilman Microsoft-kuppausta? Miniläppärin?
Linux on ihan hyvä tai jopa erinomainen, jos osaa sitä säätää eikä vihaa komentoriviä, tietää mikä se on, hyväksyy karkeahkon tuotteistuksen sekä ymmärtää mitä ohjelmia siihen saa ja mitä taas ei.
Kaikille muille Mac on parempi vaihtoehto näistä kahdesta. Jokainen osaa sitä käyttää (ainakin pienen aktiivisen Windowsin-unohtamisprosessin jälkeen), lähes jokainen löytää tyylikkäät ohjelmat kaikkeen haluamaansa eikä mitään tarvitse säätää jos ei kiinnosta.
Muitakin mielipiteitä voi ilmetä, mutta tämä oli minun.;)Riippuu käyttiksestä. Ei Linuxilla ole mitään tekemistä komentorivin kanssa. Ohjelmistojen kanssa on sama vääntö joka käyttiksellä silkä kaikkiin käyttiksiin ei saa kaikkia ohjelmia.
- Aloittaja.,,.,
En tiedä vielä tarkkaan millaisen läppärin aion ostaa, mutta todennäköisesti jonkun 15" näytöllä varustetun. Ilmeisesti linuxilla varustettuja läppäreitä saa aika huonosti? Ilmeisesti läppäreihin saa asennettua linuxin ainakin rinnalle, mutta tämä varmaan hidastaa läppärin toimintaa ja vie todella paljon tilaa. Saako vistan kokonaan poistettua läppäreistä? Tosin tällöin kyllä maksan turhaa käyttiksestä jota en käytä.
Mihin Linuxiin olisi tarkoitus verrata?
- Aloittaja.,
En ole Linuxiin perehtynyt sen ihmeemmin vielä. Minua ehkä kiinnostaisi eniten linuxversio, joka on helppokäyttöisin ja ilmainen. Koneella aion lähinnä vain surffailla netissä ja "mesettää". Myös kuvia todennäköisesti koneelle tallennan ja saatan ehkä niitä opetella myös muokkaamaan. Mikä ohjelma muuten näissä käyttiksissä korvaa windowsin messengerin?
Aloittaja., kirjoitti:
En ole Linuxiin perehtynyt sen ihmeemmin vielä. Minua ehkä kiinnostaisi eniten linuxversio, joka on helppokäyttöisin ja ilmainen. Koneella aion lähinnä vain surffailla netissä ja "mesettää". Myös kuvia todennäköisesti koneelle tallennan ja saatan ehkä niitä opetella myös muokkaamaan. Mikä ohjelma muuten näissä käyttiksissä korvaa windowsin messengerin?
Kannattaa huomioida, että Linuxista ei mitään erillisiä versioita ole, vaan sitä käytetään monessa käyttöjärjestelmässä. Jokainen käyttöjärjestelmä on suurelta osin täysin oma juttunsa. Linux sitten on sama tai lähes sama olkoot kyseessä digipoksi, GPS, kännykkä jokin käyttöjärjestelmä työasemaan/palvelimeen. Se, että käyttöjärjestelmä käyttää Linuxia näkyy lähinnä niissä asioissa miten homma toimii konepellin alla.
Niitä käyttöjärjestelmiä jotka käyttää Linuxia, ovat ilmaisia ja joita on valmiina esiasennettuna tällä hetkellä tuossa kokoluokassa olisi tarjolla vain Ubuntu. Haitat ja edut Mac OS X:n nähden tulee ilmaisuudesta. Ubuntun tuki kestää vain 3v ja päivityssykli on 2v välein. Mac OS X:llä päivityssykli on noin 3v ja turvapäivityksiä tulee 5v. Luonnollisesti sitä pelivaraa pitää olla, että ei tarvitse samana päivänä päivittää kun tuki loppuu. Ubuntussa on myös lakiteknillisistä syistä tarpeen tehdä parin minuutin käyttöönottosäätö jossa lisätään asennuslähde ja valitaan muutama paketti koneelle. Lähinnä Java ja ne mitä tarvitaan nettivideoita varten. Tätä säätöä tulee myös parin vuoden välein kun käyttistä päivittää. Myös tuotteistus on hieman karkeampaa.
Edut sitten tulee 0€ ylläpitokuluista, sillä Mac OS X:llä uudet käyttisversiot maksaa jotain 130€. Ubuntussa päivitys uuteen käy myös nappia painamalla ettei tarvi minkään asennuslevyn kanssa puljata. Ubuntulla varustettuja kannettavia koneita saa myös halvemmalla. Ubuntussa ohjelmien asennusvaivaa on hyvin vähän, sillä siinä tulee lähes kaikki tarvittava mukana ja kaikki myös päivittyy keskitetysti. Ei tarvise siis itse murehtia uusien versioiden hankkimisesta vaan kellon viereen tuleva kuvake kertoo päivityksistä ja ne tulee kyllä 99.9%:n kaikesta softasta. Ubuntulle on tällä paremmin pelejä tarjolla ja tällä hetkellä tietoturva on paremmalla mallilla jos niillä jotain merkitystä.
aMSN löytyy Ubuntusta mukana ja muutama muukin MSN:ää tukeva ohjelma. Asennan tuota myös Windows -koneisiin Live Messengerin ongelmien takia. Ubuntun vahvuuksia sinun käyttöösí olisi kyllä se, että ohjelmistot on valmiina kuvanmuokkauksesta lähtien. Käyttöönottosäätöön sitten olisi hyvä kysyä joltain apua kuka pistää nettivideot yms. toimimaan vaikka sen voi itsekin tehdä. Käyttöönottosäätöön menevä aika kyllä sitten säästyy helposti päivityksen ja ohjelmistojen valmiudessa.
Mutta jos tuo on iso haitta ja haluaa viimeisteltyä tuotteistusta ja kiillotusta niin sitten Macbook olisi parempi.
Ubuntu -koneita saa ainakin täältä:
http://www.linuxkauppa.fi/tryhma/1- vesku_orig
M-Kar kirjoitti:
Kannattaa huomioida, että Linuxista ei mitään erillisiä versioita ole, vaan sitä käytetään monessa käyttöjärjestelmässä. Jokainen käyttöjärjestelmä on suurelta osin täysin oma juttunsa. Linux sitten on sama tai lähes sama olkoot kyseessä digipoksi, GPS, kännykkä jokin käyttöjärjestelmä työasemaan/palvelimeen. Se, että käyttöjärjestelmä käyttää Linuxia näkyy lähinnä niissä asioissa miten homma toimii konepellin alla.
Niitä käyttöjärjestelmiä jotka käyttää Linuxia, ovat ilmaisia ja joita on valmiina esiasennettuna tällä hetkellä tuossa kokoluokassa olisi tarjolla vain Ubuntu. Haitat ja edut Mac OS X:n nähden tulee ilmaisuudesta. Ubuntun tuki kestää vain 3v ja päivityssykli on 2v välein. Mac OS X:llä päivityssykli on noin 3v ja turvapäivityksiä tulee 5v. Luonnollisesti sitä pelivaraa pitää olla, että ei tarvitse samana päivänä päivittää kun tuki loppuu. Ubuntussa on myös lakiteknillisistä syistä tarpeen tehdä parin minuutin käyttöönottosäätö jossa lisätään asennuslähde ja valitaan muutama paketti koneelle. Lähinnä Java ja ne mitä tarvitaan nettivideoita varten. Tätä säätöä tulee myös parin vuoden välein kun käyttistä päivittää. Myös tuotteistus on hieman karkeampaa.
Edut sitten tulee 0€ ylläpitokuluista, sillä Mac OS X:llä uudet käyttisversiot maksaa jotain 130€. Ubuntussa päivitys uuteen käy myös nappia painamalla ettei tarvi minkään asennuslevyn kanssa puljata. Ubuntulla varustettuja kannettavia koneita saa myös halvemmalla. Ubuntussa ohjelmien asennusvaivaa on hyvin vähän, sillä siinä tulee lähes kaikki tarvittava mukana ja kaikki myös päivittyy keskitetysti. Ei tarvise siis itse murehtia uusien versioiden hankkimisesta vaan kellon viereen tuleva kuvake kertoo päivityksistä ja ne tulee kyllä 99.9%:n kaikesta softasta. Ubuntulle on tällä paremmin pelejä tarjolla ja tällä hetkellä tietoturva on paremmalla mallilla jos niillä jotain merkitystä.
aMSN löytyy Ubuntusta mukana ja muutama muukin MSN:ää tukeva ohjelma. Asennan tuota myös Windows -koneisiin Live Messengerin ongelmien takia. Ubuntun vahvuuksia sinun käyttöösí olisi kyllä se, että ohjelmistot on valmiina kuvanmuokkauksesta lähtien. Käyttöönottosäätöön sitten olisi hyvä kysyä joltain apua kuka pistää nettivideot yms. toimimaan vaikka sen voi itsekin tehdä. Käyttöönottosäätöön menevä aika kyllä sitten säästyy helposti päivityksen ja ohjelmistojen valmiudessa.
Mutta jos tuo on iso haitta ja haluaa viimeisteltyä tuotteistusta ja kiillotusta niin sitten Macbook olisi parempi.
Ubuntu -koneita saa ainakin täältä:
http://www.linuxkauppa.fi/tryhma/1Nyt oli jo pakko kun näitä vuodatuksias olen muutaman viikon ihmetellyt...
Okei, "Linux" on se "kerneli" ja meidän matosten tulee jumalauta ymmärtää mistä puhutaan! Distro on distro ja sillä siisti!
5v.??? Niitähän tulee OSX:iinkin tarpeen mukaan. Ja "päivityssyklikin" näytti just lyhentyneen vuoteen (Snow Leopard).
Jaa parin minuutin;) Lisää siihen myös googletustaito sekä varsin hyvä englannin kielen taito plus paksu nahka!
Java on pikku juttu, sitä ilman pärjää. Esim. wlan voi olla erimpi asia. Myönnetään,Ubuntu 8.04 oli eka "distro" jossa wlan asentui Dell D420:ni a) automaagisesti ja ennen kaikkea b) graafisesti. Aina ennen komentorivijumppa on ollut tosiasia. onnistunut toki, mutta mie olenkin em. asioissa tosi hyvä.
Sain Anysee-digiboksinikin toimimaan 8.04:ssä, kiitos suomalaisen ajuripioneerin. Se oli eka kerta! (Macissa se ei toimi vieläkään). Hurjaa komentorivi (eikun "Pääte-") jumppaa se tosin vaati, ajuria kun ei oltu paksetoitu vaan se piti itse kääntää.
Nyt sinä höpötät taas. Jos olet itse asentanut jonkin ohjelman, ei ole ollenkaan varmaa, päivittyykö se koskaan. Tosin olet asentaessasikin yleensä nähnyt jo niin paljon vaivaa että tietänet mitä odotettavissa on.
"Tietoturva" ei kyllä ole yhtään sen paremmalla mallilla; 0 virusta molemmissa! Miksi moinen heitto??
aMSN:ää ei kyllä ainakaan 8.04:ssä ole! Ja jos käyttöönottosäätöön tarvitsee "hieman" apua niin onkos se sitten helppo? Kaikki nuo ohjelmat löytyy myös OSX:n, ja ovat paljon helpommin asennettavia ja käyttöönotettavia. Et ole tainnut OSX:iä ikinä käytellä??
Jaa mikä? Ohjelmat eivät ole useinkaan kovin "valmiit linux-pohjaisissa käyttöjärjestelmissä. Harrastuneisuutta vaaditaan aika lailla!
Saa varmaan, mutta hinta ei jostain syystä Mikkisversiosta alennu? Kui?
Ai niin ja jos jäi epäselväksi, Linux päihittää kotikäytössä ainakin MS-tuotteet mennen und ein bisschen tullen. Distrojen helpoksi hehkuttaminen kuitenkin ylittää välillä uskonnollisuudessaan jopa myyttisen Macismin!
Olen tyytyväinen oman Dellini toimintaan Ubuntu 8.04:kanssa, eipä tarvi XP:tä (pthyi!) buuttailla!
Ai niin. Linux-foorumeilla (joita kyllä riittää!) ei vielä suositella Ubuntu 8.04:n asennusta mihinkään, se kun ei kuulemma ole vielä "vakaa" (ennen tulevaa "servicepäkkiä"). Onpahan ainoa jossa olen pärjännyt ilman viikon mittaista Pääterumbaa. vesku_orig kirjoitti:
Nyt oli jo pakko kun näitä vuodatuksias olen muutaman viikon ihmetellyt...
Okei, "Linux" on se "kerneli" ja meidän matosten tulee jumalauta ymmärtää mistä puhutaan! Distro on distro ja sillä siisti!
5v.??? Niitähän tulee OSX:iinkin tarpeen mukaan. Ja "päivityssyklikin" näytti just lyhentyneen vuoteen (Snow Leopard).
Jaa parin minuutin;) Lisää siihen myös googletustaito sekä varsin hyvä englannin kielen taito plus paksu nahka!
Java on pikku juttu, sitä ilman pärjää. Esim. wlan voi olla erimpi asia. Myönnetään,Ubuntu 8.04 oli eka "distro" jossa wlan asentui Dell D420:ni a) automaagisesti ja ennen kaikkea b) graafisesti. Aina ennen komentorivijumppa on ollut tosiasia. onnistunut toki, mutta mie olenkin em. asioissa tosi hyvä.
Sain Anysee-digiboksinikin toimimaan 8.04:ssä, kiitos suomalaisen ajuripioneerin. Se oli eka kerta! (Macissa se ei toimi vieläkään). Hurjaa komentorivi (eikun "Pääte-") jumppaa se tosin vaati, ajuria kun ei oltu paksetoitu vaan se piti itse kääntää.
Nyt sinä höpötät taas. Jos olet itse asentanut jonkin ohjelman, ei ole ollenkaan varmaa, päivittyykö se koskaan. Tosin olet asentaessasikin yleensä nähnyt jo niin paljon vaivaa että tietänet mitä odotettavissa on.
"Tietoturva" ei kyllä ole yhtään sen paremmalla mallilla; 0 virusta molemmissa! Miksi moinen heitto??
aMSN:ää ei kyllä ainakaan 8.04:ssä ole! Ja jos käyttöönottosäätöön tarvitsee "hieman" apua niin onkos se sitten helppo? Kaikki nuo ohjelmat löytyy myös OSX:n, ja ovat paljon helpommin asennettavia ja käyttöönotettavia. Et ole tainnut OSX:iä ikinä käytellä??
Jaa mikä? Ohjelmat eivät ole useinkaan kovin "valmiit linux-pohjaisissa käyttöjärjestelmissä. Harrastuneisuutta vaaditaan aika lailla!
Saa varmaan, mutta hinta ei jostain syystä Mikkisversiosta alennu? Kui?
Ai niin ja jos jäi epäselväksi, Linux päihittää kotikäytössä ainakin MS-tuotteet mennen und ein bisschen tullen. Distrojen helpoksi hehkuttaminen kuitenkin ylittää välillä uskonnollisuudessaan jopa myyttisen Macismin!
Olen tyytyväinen oman Dellini toimintaan Ubuntu 8.04:kanssa, eipä tarvi XP:tä (pthyi!) buuttailla!
Ai niin. Linux-foorumeilla (joita kyllä riittää!) ei vielä suositella Ubuntu 8.04:n asennusta mihinkään, se kun ei kuulemma ole vielä "vakaa" (ennen tulevaa "servicepäkkiä"). Onpahan ainoa jossa olen pärjännyt ilman viikon mittaista Pääterumbaa."Okei, "Linux" on se "kerneli" ja meidän matosten tulee jumalauta ymmärtää mistä puhutaan! Distro on distro ja sillä siisti!"
Suomessa puhutaan käyttöjärjestelmistä.
"5v.??? Niitähän tulee OSX:iinkin tarpeen mukaan. Ja "päivityssyklikin" näytti just lyhentyneen vuoteen (Snow Leopard)."
Oletettavasti sen voin skipata. Ja ei, en ole ihan 100% tuosta turvapäivityksistä kun Applen jakama informaatio tuotteiden elinkaaresta ja tukikäytännöstä on jossain helvetin piilossa kun ei meinaa löytyä. Tuo 3v tuki ja 5v turvapäivitykset on oikeasti arvio minkä tein tutkimalla Mac OS X:n eri versioiden tuki tietoja, että onko tuki loppu, tuleeko turvapaikkoja ja jne. Jos voit tarkentaa ja oikaista tätä jollain urlilla niin se olisi hyvä.
"Jaa parin minuutin;) Lisää siihen myös googletustaito sekä varsin hyvä englannin kielen taito plus paksu nahka!"
Ei tarvitse. Parin minuutin homma se on, mutta jos käyttöjärjestelmä on täysin vieras niin kyllähän sitä joutuu opettelemaan ja tähän menee iltapäivä. Itse kyllä suosittelenkin, että sen käyttöönottosäädön tekee joku toinen koska menee muuten menee turhan hankalaksi jos käyttis on ihan vieras. Kyllä se sitten käy ihan oikeasti parissa minuutissa kun on kerran tehnyt.
"Sain Anysee-digiboksinikin toimimaan 8.04:ssä, kiitos suomalaisen ajuripioneerin. Se oli eka kerta! (Macissa se ei toimi vieläkään). Hurjaa komentorivi (eikun "Pääte-") jumppaa se tosin vaati, ajuria kun ei oltu paksetoitu vaan se piti itse kääntää."
Tukemattomien laitteiden käyttö nyt tietysti tietää vaivaa. Jos sellaisia haluaa käyttää niin nämä voi tehdä käyttöönottosäädön yhteydessä Joku Muu.
"Nyt sinä höpötät taas. Jos olet itse asentanut jonkin ohjelman, ei ole ollenkaan varmaa, päivittyykö se koskaan."
Yleensä ohjelmat asennetaan "raksi ruutuun". Sieltä ne lisää/poista -valikosta löytyy tai synapticista ja kyllä tosiaankin päivittyvät. Samoin jos asentaa käyttiksen ulkopuolelta lisäämällä se lähde ja sitten hoitamalla ruksimisen niin taas päivittyy automaattisesti. Ne ohjelmat mitä taas klikkaillaan asennuspaketeista eivät päivity (elleivät sisällä omaa päivitysmekanismia, mutta tätä ei lasketa), mutta niitä on oikeasti todella vähän.
"Tosin olet asentaessasikin yleensä nähnyt jo niin paljon vaivaa että tietänet mitä odotettavissa on."
Mitä ihmeen "vaivaa"? Ubuntussa asentamiset on oikeasti vaivattomimpia. Jos ei klikkaamalla selviä käyttiksen omista ohjelmista niin sitten tuplaklikkaamalla asennuspakettia.
" "Tietoturva" ei kyllä ole yhtään sen paremmalla mallilla; 0 virusta molemmissa! Miksi moinen heitto??"
Viruksia ja troijalaisia löytyy Ubuntulle sekä Mac OS X:lle. Mac OS X:ssä on turva-aukkoja kuitenkin usein paikkaamatta kuukausia ja tässä keväällä/talvella oli testi missä verratiin Mac OS X:n, Windows Vistan ja Ubuntun tietoturvaa. Mac OS X kaapattiin parissa minuutissa. Ubuntu voitti. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Ubuntun ja Mac OS X:n käytön jatkuvasti yleistyessä, näiden piilevät tietoturvareiät tullaan vielä hyödyntämään. Apple tosin on mielestäni todella vaarallisilla vesillä kun tämän tietoturvapolitiikka tuntuu olevan aika "lepsua". Luottavat aivan liikaa siihen käyttöjärjestelmän arkkitehtuuriin ja pieneen markkinaosuuteen. Se todennäköisesti kostautuu vielä.
"aMSN:ää ei kyllä ainakaan 8.04:ssä ole!"
Onpas. Siellähän se Lisää/poista -sovellusvalikossa lepää. Raksi ruutuun vaan.
"Ja jos käyttöönottosäätöön tarvitsee "hieman" apua niin onkos se sitten helppo?"
Voi sen itsekin tehdä mutta käy kyllä helpommin jos joku toinen näyttää ekalla kerralla tai tekee valmiiksi. Tarvitsee sitä käyttöönottosäätö tukea muuallakin. Vaikkapa juuri sillä Microsoftin tuotteella missä ei videot toimi tai PDF:t näy.
"Kaikki nuo ohjelmat löytyy myös OSX:n, ja ovat paljon helpommin asennettavia ja käyttöönotettavia. Et ole tainnut OSX:iä ikinä käytellä??"
Niin löytyy mutta jos ei ole _valmiina_. Paljon vaikeammin siis toimii jos pitää itse ruveta metsästämään jotain kuvankäsittelyohjelmaa tms.
"Jaa mikä? Ohjelmat eivät ole useinkaan kovin "valmiit linux-pohjaisissa käyttöjärjestelmissä. Harrastuneisuutta vaaditaan aika lailla!"
Tuotteistuksen taso kyllä on karkeampi Ubuntussa ja jos se kiillotuksen puute häiritsee niin sitten Mac OS X on parempi. Tunnetusti mikään ohjelma ei ole ikinnä "valmis" vaan jokaista ohjelmaa kehitetään ja ylläpidetään jatkuvasti. Jo senkin takia, että maailma muuttuu ympärillä ja ohjelma ei toimi jos sitä ei ylläpidetä.
"Saa varmaan, mutta hinta ei jostain syystä Mikkisversiosta alennu? Kui?"
Miksi laadukkaamman tuotteen pitäisi olla halvempi?
"Distrojen helpoksi hehkuttaminen kuitenkin ylittää välillä uskonnollisuudessaan jopa myyttisen Macismin!"
Minä en ole mikään käyttisuskovainen. Ubuntu vaan on ilmaisista käyttiksistä paras peruskäyttöön. Rahalla sitten saa Mac OS X:ää, Susea yms.
"Ai niin. Linux-foorumeilla (joita kyllä riittää!) ei vielä suositella Ubuntu 8.04:n asennusta mihinkään, se kun ei kuulemma ole vielä "vakaa" (ennen tulevaa "servicepäkkiä")."
Juu, viimeinen käyttäjätesti vaihe. Se mikä Vistalla oli. Jos nyt on jo toimiva systeemi niin kannattaa odottaa se pari viikkoa. En minäkään ole Ubuntu 7.10:stä vaihtanut vielä uudempaan.
"Onpahan ainoa jossa olen pärjännyt ilman viikon mittaista Pääterumbaa."
Minä en shelliä käytä Ubuntussa yhtään enempää kuin vaikka Windows XP:ssä.
- mika2
... macit ovat hyviä koneita ja ne on kyhätty sangen laadukkaista komponenteista kokoon, joten omankin kokemuksen mukaan rauta on niissä toimivaa. Sähän voit halutessasi ajaa Linuxiakin siinä macissa joten mac ei sulje pois mitään vaihtoehtoa.
Itse olen ollut tyytyväinen maciin ja OsX:än. Jos nyt jotain valittamista pitää etsiä, niin Finderissä on ärsyttävä piirre että saman nimistä kansiota kopioitaessa vanhan päälle, se ei osaa joustavasti täydentää vain muuttuneita tietoja, vaan kirjoittaa kaiken yli. Pakkauksen hallinta on myös aika kökösti toteutettu eli eli arkistoja ei voi joustavasti selailla eikä niihin lisäillä tietoja vaan se paketti pelkästään luodaan tai puretaan esim windowsin resurssinhallinnassa ja muistaakseni ubuntussakin tämä oli tyylikkäämmin hoidettu. OsX:än on saatavana kuitenkin apuohjelmia arkistojen hallintaan, joista ilmaiset osaavat vain purkaa paketteja ja maksulliset osaavat myös luoda niitä.
Eipä oikein muuta valitettavaa ja minusta OsX on erittäin tyylikäs ratkaisu käyttikseksi ja mac tietokoneeseen erittäinkin suositeltava vaihtoehto jo pelkästään päivitystensä takia (nimittäin apple hoitaa myös rautapäivitykset keskitetysti ja niitä vaille jää, jos käyttää macissaan muuta kuin OsX:ää).
Minusta Linuxin keskeiset jakelut ovat erittäin hyviä ja toimivia vaihtoehtoja, mutta käyttöön otossa kannattaa rautayhteensopivuus varmistaa (hankkia se linuxin ehdoilla) niin homma toimii heittämällä ilman mitään säätöä. Tai hankkia valmiiksi paketoitu systeemi (niitäkin alkaa saamaan). Jos rauta ei ole kunnolla yhteensopivaa ja joutuu alkaa säätämään voi homma alkaa tympiä. Linux Ubuntulla on hyvä suomenkielinen foorumi josta saa ihan ohjeitakin, vaikka joskus tuntuu, että jos jotain kysyy niin sieltä tulee kymmenen vastausta miten pärjä ilman sitä kysyttyä juttua.
Sitten kun linuxjakelun on istuttanut rautaan, on sen käyttö huoletonta ja helppoa ja sillä kyllä hoitaa kaikki keskeisimmät askareet kuin muillakin käyttiksillä. Jos olet rakastunut joihinkin ohjelmistoihin, on sinun valittava käyttis sen mukaan mihin sen rakkaasi saa asennettua. - Aloittaja.,.,.
Kiitos asiallisista vastauksista tähän asti. Paljon uutta huomioitavaa on löytynyt. Muutkin voi kirjoittaa mielipiteitään, vaikka hieman toistoa tulisikin.
Mitä MBP:n peruspakettiin kuuluu ohjelmapuolella? Ja hyvin tärkeä seikka on se, että millaisia waretus ohjelmia löytyy macbook pro:lle? Toimiiko samat torrentit?
Hyvin vaikea päättää kumpaan kallistun. Macbook pro kyllä hieman himottaisi, koska itse konetta minun ei tarvitse maksaa itse vaan saan sen lahjana. Muut siitä aiheutuvat kulut jäävät kuitenkin oman kukkaron huoleksi.- mika2
... on ihan sama kaikissa maceissa. Järjestelmän mukana toimitetaan iLife ohjelmapaketin viimeisin versio, joka sisältää työkalut videoiden leikkaukseen, DVD levyjen luontiin, musiikin tekoon, kalenteri, email, osoitekirjat etc. valokuvien arkistointiin ja säätöön tulee myös ohjelma. Lisäksi mukana on Trialit MS officessta ja siitä applen omasta toimistopaketista. Mitään toimistosoftaa ei mukaan toimiteta kuten ei windowsissakaan, mutta systeemin Texturi on huomattavan monipuolinen ja tukee tavallisimmat tiedostomuodot MSofficen viimeisimpiä myöten. Lisäksi NeoOffice ja OpenOffice on saatavana ja olen kuullut huhuja että Lotus Symhonystakin tulisi OsX versio jossakin vaiheessa.
Waretusta en kannata, mutta OsX:le löytyy piraattisoftaa ihan samalla lailla kuin muihinkin järjetelmiin. Photoshop lienee tavallisin wretettavasofta. Itse suosittelen kyllä tutkimaan laillisten ohjelmien tarjoamia mahdollisuuksia. Torrenteista en osaa sanoa kun en käytä. Myös avoimen koodin ohjelmia on läjäpäin tarjolla. Oikeastaan mun mielestä ainoa asia, missä OsX jää jälkeen windowsille ja Linuxille on toimistosoftat jotka tuppaa olemaan vähän jähmeätoimisia macilla ja lisäksi tuki nokia puhelimelle ei ole ihan windowsluokkaa, mutta kalenterit ja osoitteistot synkkautuu ja musakirjastonkin voi synkata suoraan iTuneksessa.
Macbook pro on räyhäkäs vehje joka kannattaa tietysti ottaa jos mahdollista. Macbook air on seksikäs, mutta se ei ole riittävä ainoaksi koneeksi vaan tarkoitettu pöytäkoneen kylkiäiseksi. Macbook on myös hyvä ja riittävä monelle, jos pro on liian kallis tai iso. >Macbook pro kyllä hieman himottaisi, koska itse konetta minun ei tarvitse maksaa itse vaan saan sen lahjana.
Siinä tapauksessa olet hullu jos tyydyt vähempään, kun Macissa voit leikkiä juuri sillä käyttiksellä jolla haluat (etenkin jos harrastat hyi-hyi-waretusta, Mac-kone on todellinen paratiisi) jos OS X:n helppous alkaa väsyttää.
Mun on absoluuttisesti mahdotonta käsittää mitä vaikeaa tässä päätöksenteon kannalta voi olla.RepeRuutikallo kirjoitti:
>Macbook pro kyllä hieman himottaisi, koska itse konetta minun ei tarvitse maksaa itse vaan saan sen lahjana.
Siinä tapauksessa olet hullu jos tyydyt vähempään, kun Macissa voit leikkiä juuri sillä käyttiksellä jolla haluat (etenkin jos harrastat hyi-hyi-waretusta, Mac-kone on todellinen paratiisi) jos OS X:n helppous alkaa väsyttää.
Mun on absoluuttisesti mahdotonta käsittää mitä vaikeaa tässä päätöksenteon kannalta voi olla.Varmaankin ylläpitokulujen & vaivan vähyys ja valmiina olevat ohjelmistot Ubuntussa verrattuna Mac OS X:n viimeisteltyyn tuotteistukseen ja kiillotettuun ulkoasuun mutta haittapuolena se, että käyttöönottosäätö olisi hyvä jos Joku Muu tekee kun lakiteknillisistä- ja tukisyistä jotain paketteja ei ole asennettu Ubuntussa. Toisaalta päivityssykli Mac OS X:ssä vuoden pitempi, että JOS päivitys menee syystä tai toisesta munille ja tarvitsee tukea sen takia niin Mac OS X:llä tätä olisi harvemmin (ja tästähän sitä tietysti maksetaan...) Ja toisaalta tietoturvahommat taas hoidettu paremmin Ubuntussa ja hintaerolla taas ei ilmesesti nyt ole väliä.
Minusta tuo on ihan makuasia. Ottaa sen mitä asioita arvostaa enemmän. Jos olisi esim. vaikka videoeditointi harrastusta ja haluu ostaa sen Final Cutin niin en epäröisi hetkeäkään ottaa Applea. Toisaalta jos haluaa nimenomaan softat ilmaiseksi ja ne softat mitä tarvitsee on valmiina (esim. kuvankäsittely, digikuvien hallinta, selain yms.) niin Ubuntu sitten kyllä menisi ohitse.
Waretusta en tue enkä suosittele. Kyllä ohjelman tekijöille se raha kuuluu ja jos ei halua maksaa niin sitten tukee sellaista minkä saa lisenssin puolesta ilmaiseksi.
- Tässä oikeita kysymyksiä
Ei ole olemassa yhtään pelkäksi Linuxiksi ristittyä käyttöjärjestelmää ja Mac on tietokone eikä käyttöjärjestelmä.
Tässä sinulle järkeviä vertailuja:
Mac vs. PC
Mac OS X vs. Ubuntu Linux
Mac OS X vs. OpenSuse Linux
UNIX vs. Linux
Ja jos oikeasti tiedät käyttöjärjestelmistä noin vähän niin Linux käyttöjärjestelmiä en voi rehellisesti suositella. Esim. Ubuntu on hyvä käyttöjärjestelmä, mutta ongelmatilanteiden ilmentyessä paljon vaikeampi kuin Mac OS X.- mika2
...OsX ole yhtään Linuxia helpompi ongelmatilanteissa, mutta siihen ei vain tule yhteensopivuusongelmia, kun se systeemi on niin hyvin paketoitu ja lisäksi se on valmistajan puolesta tuettu Linuxia kattavammin.
- Aloittaja.,.,
Tiedän kyllä, että macin käyttis on mac os X, mutta en jaksanut sitä loppua tuohon kirjoittaa ja kaikki todennäköisesti ymmärsi että käyttiksistä oli kyse. Tiedän myös että on eri linuxeja, mutta niiden eroista en kyllä tiedä. Olen käyttänyt joskus jotain vanhaa linuxia kaverini koneella, mutta näihin uudempiin en ole tutustunut lainkaan.
- mies..
Aloittaja.,., kirjoitti:
Tiedän kyllä, että macin käyttis on mac os X, mutta en jaksanut sitä loppua tuohon kirjoittaa ja kaikki todennäköisesti ymmärsi että käyttiksistä oli kyse. Tiedän myös että on eri linuxeja, mutta niiden eroista en kyllä tiedä. Olen käyttänyt joskus jotain vanhaa linuxia kaverini koneella, mutta näihin uudempiin en ole tutustunut lainkaan.
Kyllä torrenteilla lataa siinä missä muillakin käyttiksillä, kuten itse juuri lataan Transmissionilla Susen Livd-CD:tä, niin laillista kuin laitontakin materiaalia :)
- mies..
OSX on "Linux"!! Parempi sellainen, helppokäyttöinen ja yhden valmistajan takaama tuki, toimivuus ja laitteisto!
Jos haluat "Linuxin" joka toimii heti kun pistät töpselin seinään, valinta on MBP!
Plussana on monet kaupalliset softat, jotka ovat myös Windowsin puolella defacto!
Huonoja puolia? Hmm.. nyt pistit kyllä vaikeen kysymyksen? Mikä olis huono puoli macissa? Noh, toki niitä ei saa halvalla!- mika2
.... en ihan yhtäläisyysmerkkejä niiden väliin vetäisi. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin OsX:n sisällä hyrrää mikrokerneli ja se luokitellaan unixiksi. Linux kerneli on pohjaltaan monoliittinen, josta on jalostettu ajansaatossa modulaarinen ja se luokitellaan unixlikeksi. Hyviä ne on kumpanenkin ja käyttäjän kannalta on tietysti yhdentekevää minkä tyyppistä kerneliä missäkin käytetään.
Selvä sukulaisuushan noiden välillä on kyllä nähtävissä, että sikäli olet oikeassa.
Aika harva kaupallinenkaan käyttis pystyy tarjoamaan sellaista herkkua kuin esim. ubuntu, jossa lisää/poista sovellutuksessa löytyy yhden klikkauksen takaa yli kaksikymmentätuhatta (siis 20 000) ohjelmaa vapaasti käytettäväksi. mika2 kirjoitti:
.... en ihan yhtäläisyysmerkkejä niiden väliin vetäisi. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin OsX:n sisällä hyrrää mikrokerneli ja se luokitellaan unixiksi. Linux kerneli on pohjaltaan monoliittinen, josta on jalostettu ajansaatossa modulaarinen ja se luokitellaan unixlikeksi. Hyviä ne on kumpanenkin ja käyttäjän kannalta on tietysti yhdentekevää minkä tyyppistä kerneliä missäkin käytetään.
Selvä sukulaisuushan noiden välillä on kyllä nähtävissä, että sikäli olet oikeassa.
Aika harva kaupallinenkaan käyttis pystyy tarjoamaan sellaista herkkua kuin esim. ubuntu, jossa lisää/poista sovellutuksessa löytyy yhden klikkauksen takaa yli kaksikymmentätuhatta (siis 20 000) ohjelmaa vapaasti käytettäväksi.Mac OS X:n kerneli on Mach. Linux sitten on toinen kerneli jota käyttää esim. Ubuntu tai Suse.
- mika2
M-Kar kirjoitti:
Mac OS X:n kerneli on Mach. Linux sitten on toinen kerneli jota käyttää esim. Ubuntu tai Suse.
Mää en nyt vaan meinaa millää oppia, koita kestää :-D
- Aloittaja.,.
Ehkä olen hieman kallistunut lisää tuon Macin puolelle sen helppouden takia. Uskon kyllä, että tuossa tietoturva asiassa on kyllä perää. Linuxeja varmasti päivitellään paremmin sen suhteen kuin macceja. Ainakin olen saanut sellaisen kuvan, että hieman ylimielisiä ovat tämän laitteen erinomaisuuden suhteen kun taas linuxeja kehitetään jatkuvasti puurtamalla ja vauhdilla. Eli on aika helppo uskoa siihen, että linux on tulevaisuuden kehityksellä ei ole kuitenkaan minun koneenhankintaani kovin suurta merkitystä, koska aika nopeastihan nämä käyvät vanhoiksi jokatapauksessa.
Olisin kiinnostunut tietämään kuinka hyvin mac OS X:n ohjelmia saa waretettua? Eli löytyykö niitä hyvin. Itselläni ei nimittäin ole aikomustakaan maksaa 100€ esim. kuvankäsittelyohjelmasta, jota en ehkä käytä kovinkaan paljoa. Onko kenelläkään tietoa että löytyykö mac:ssa toimivia shakkiohjelmia? Pokerisoftia ilmeisesti löytyy ainakin FTP.- aloittaja,.
" Eli on aika helppo uskoa siihen, että linux on tulevaisuuden kehityksellä ei ole kuitenkaan minun koneenhankintaani"
Siis: Linux on tulevaisuuden käyttis. Käyttiksen kehityksellä... Itseasiassa tietokoneen rauta kyllä kestää varsin pitkään nykyisin kun ne ei enää samalla tavalla nopeudu niinkuin ennen. Tai siis, tehoa tulee lisää mutta se ei ole samalla tavalla "nopeutta" kuin ennen. Muistit ei hae nopeammin vaan ne vain siirtää nopeammin ja prosessorit ei laske nopeammin vaan ne laskee useampaa asiaa samaan aikaan. Ja se mikä tällä on merkitystä on tietysti se, että ohjelmistot ei tätä nykyistä kehitystä oikein osaa hyödyntää joten tietokoneen nopeutus käy ensisijaisesti ohjelmistoissa jotka alkavat hyödyntämään konetta paremmin. Jos ostat kunnollisen läppärin nyt niin sen kyllä voi odottaa kestävän 10v.
Waretukseen tuskin saat mitään erityisiä ohjeita täältä mutta olettaisin, että onnistuu varsin heikosti. Mac OS X:n käyttäjillä on kulttuuri, että softasta on varaa maksaa ja siksi Mac OS X:llä onkin sarevare lisenssin ohjelmistot menestyneet apuohjelmissa. Mac OS X:n kyllä sitten saa monia Ubuntun ohjelmistoja hankittua erikseen kuten vaikka sen GIMP:n. GNU Chess on aika varmasti myös portattu ja jos ei ole niin lähdekoodista kääntämällä pitäisi ainakin onnistua. GNU Chessin graafisesta käyttöliittymästä en tiedä, en ole niin tarkkaan perehtynyt. Ostamalla sitten saa varmasti shakkiohjelman.
Ubuntussa (7.10) sitten näkyi olevan pokerisoftia kolme kappaletta ja viisi shakkiohjelmaa mukana, uudemassa Ubuntussa voi olla enemmän.- mika2
.... ei tällä saitilla sääntöjenkään mukaan saa ohjeita antaa. Itse olen syyllistynyt waretukseen, mutta en sitä enää kannata ja olen systemaattisesti pyrkinyt laillisten ohjelmien pariin ja päässytkin.
Noin ylisummaan voin sanoa, että kyllä niitä waretussoftia macillekin löytyy, vaikka ei ihan samassa mitassa kuin windowsille. Photarit ja muutama muu suositto ohjelmisto löytyy ihan helpostikin. Nykyisin nämä aktivointi hässäkät muutamissa softissa aiheutta sen, että waretettu tuote on olennaisesti huonompi kuin ostettu, koska sitä ei voi päivittää ja niissä voi olla muutakin bugia kun pitää niitä aktivointi kräkkejä ajaa.
Shakki pelejä macille löytyy, mutta en ole tutustunut asiaan niin paljoa, että tietäisin löytyykö sille oikein kunnollista shakki simulaattoria kuten windowsille joku fritz tms. - ooäs äksä
M-Kar kirjoitti:
Itseasiassa tietokoneen rauta kyllä kestää varsin pitkään nykyisin kun ne ei enää samalla tavalla nopeudu niinkuin ennen. Tai siis, tehoa tulee lisää mutta se ei ole samalla tavalla "nopeutta" kuin ennen. Muistit ei hae nopeammin vaan ne vain siirtää nopeammin ja prosessorit ei laske nopeammin vaan ne laskee useampaa asiaa samaan aikaan. Ja se mikä tällä on merkitystä on tietysti se, että ohjelmistot ei tätä nykyistä kehitystä oikein osaa hyödyntää joten tietokoneen nopeutus käy ensisijaisesti ohjelmistoissa jotka alkavat hyödyntämään konetta paremmin. Jos ostat kunnollisen läppärin nyt niin sen kyllä voi odottaa kestävän 10v.
Waretukseen tuskin saat mitään erityisiä ohjeita täältä mutta olettaisin, että onnistuu varsin heikosti. Mac OS X:n käyttäjillä on kulttuuri, että softasta on varaa maksaa ja siksi Mac OS X:llä onkin sarevare lisenssin ohjelmistot menestyneet apuohjelmissa. Mac OS X:n kyllä sitten saa monia Ubuntun ohjelmistoja hankittua erikseen kuten vaikka sen GIMP:n. GNU Chess on aika varmasti myös portattu ja jos ei ole niin lähdekoodista kääntämällä pitäisi ainakin onnistua. GNU Chessin graafisesta käyttöliittymästä en tiedä, en ole niin tarkkaan perehtynyt. Ostamalla sitten saa varmasti shakkiohjelman.
Ubuntussa (7.10) sitten näkyi olevan pokerisoftia kolme kappaletta ja viisi shakkiohjelmaa mukana, uudemassa Ubuntussa voi olla enemmän.Shakkipeli eli Chess tulee OS X:n mukana. Perustuu tähän mainittuun GNU Chess ohjelmaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chess_(application)
- 2,4
Mikään mörkö ostakaa ja kokeilkaa mikäli ei sitten jostain syystä innosta muutaman vuoden vanhoinakin niistä saa vielä rahaa.
- Aloittaja.,.,
Olen päättänyt ostaa MBP:n koska macin rauta vaikuttaa testien mukaan tehokkaammalta kuin normaalin pc:n rauta. Lisäksi maciin todennäköisesti ei tule yhtä paljon yhteensopivuusongelmia kuin linuxin kanssa. Esimerkiksi ipod toimii ainakin varmasti macissa.
Pitää katsoa jos maciin ei löydy kaikkia tarvitsemiani ohjelmia jotka linuxiin löytyisi niin saatan asentaa linuxin OS X:n rinnalle ja opetella myös sitä. Vaikuttaa nimittäin mielenkiintoiselta käyttöjärjestelmältä myös.
Kiitokset vastanneille. Itse käytän nyt macbookkia. Kaverini kävi viikonloppuna, hän ei oikein osaa muuta käyttää kuin Linuxia ja tuli tämän maci kanssa toimeen, kun pääsi komentonsa käsin kirjoittamaan. Eli periaatteessa hinta ratkaisee, itse kääntyisin macin puoleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1498841Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492609Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282397- 432381
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1961823- 971817
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä411219Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126