KauhuKakara

HuolestunutÄitee

Minulla on 13v tyttö, joka on aina ollut hankala, mutta nyt alkaa juttu leviimään käsiin. Muut lapset ovat 11 ja 9v pojat, kaikki heidän kanssaan mennyt suht. ok.

Tyttö on koulussa aika hyvä, tosin menestys vaihtelee hirveesti. Hän on hyvä kyllä matikassa ja kielissä, mutta nyt sai uskonnon kurssista VITOSEN ! Opettaja soittikin minulle ja sanoi, että ihmettelee että muista aineista tulee kiitettäviä ja uskonnosta tommosia.

Tyttö sanoo, että on ateisti. Ikinä ei olla hänelle uskoa tuputettu, mutta tiedä sitten mistä tuon päähän saanut. Sanoi, ettei haluu mennä ripille vaikka kerroin että siitä saa paljon lahjarahaa.

Nyt pelottaa, että ei kai hän ole jonkin sortin saatanisti.

Itse olen eronnut ja mennyt uudelleen naimisiin. Tytön isä oli viisas mutta "hullu"... Yhden illan suhteen seuraus... Näinkö minua nyt rankaistaan.

Pojat ovat nykyisen aviomieheni kanssa tehty ja he ovat tasapainoisia.

193

31576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tristar

      provo varmasti juujuu. Mutta minähän vastaan kuin ei olisi; monenlaista hiihtäjää mahtuu tälle pallolle.

      Ratkaisu äiteelle; vapauta tyttäresi uskontoaineesta. Jos hän on ateisti (ei siis usko minkään jumalhahmon olemassaoloon) ja kokee uskontotunnit ahdistavina, on hänelle parhaaksi että annat hänelle luvan erota kirkosta ja siten siirtyä elämänkatsomustiedon tunneille uskonnon sijaan.

      Vielä nykyäänkin lapset voidaan pakottaa aivopestäviksi luterilaisen uskonnon oppitunnille perinteen nimissä, vaikka nämä itse eivät uskoa tunnustaisi ja kapinoivatsitä vastaan.

      jos haluat välttää äärireaktiot, annat tytölle tässä mahdollisuuden seurata omaa tahtoaan.

      Saatana hahmona kuuluu kristinuskon piiriin ja jos tyttäresi on ateisti, ei hän myöskään mitään saatana-hahmoa tunnusta. Huoli pois. Ripille pääsy ei myöskään ole mikään pakko nykyjään, naimisiin voi mennä ilman kirkkoakin varsin hyvin.

      Tyttärelläsi on vakaumus eikä häntä saa pakottaa opettelemaan ulkoa jonkun toisen uskontoa.

      ***

      • HuolestunutÄitee

        No mun puolesta tyttö sais tehdä uskon kanssa mitä lystää kun on täyttänyt 15v mutta silmät päästä saadaan hävetä jos ei ripillä käy.

        Tää on pieni kylä ja suvunkin takia haluan nuo rippijuhlat järjestää. Mutta onhan siihen vielä aikaa, toivottavasti tyttö tulee järkiin. Tyhmäähän se olisi rahastakin kieltäytyä.


      • missä maalaisjärki???
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        No mun puolesta tyttö sais tehdä uskon kanssa mitä lystää kun on täyttänyt 15v mutta silmät päästä saadaan hävetä jos ei ripillä käy.

        Tää on pieni kylä ja suvunkin takia haluan nuo rippijuhlat järjestää. Mutta onhan siihen vielä aikaa, toivottavasti tyttö tulee järkiin. Tyhmäähän se olisi rahastakin kieltäytyä.

        Tyttö on 13, eikä tuon ikäinen vielä päätä uskonnostaan yhtään mitään. Mutta jos ei rippikouluun mene, et sinä voi pakottaa.

        Naurettavaa on sen sijaan sun satanismilla pelottelu. Ateisti ei ole saatananpalvoja, ne ovat ihan asia erikseen. Ateristi ei usko mihinkään, ei jumalaan eikä saatanaan.

        Enkä myöskään ymmärrä sun vaahtoamista ripillepääsyn syystä, että ihan saa havetä kylällä ja juhlatkin odottaa! Siinähän sitä on syytä rippikouluun menemiseen...että saa mutsi juhlat. Tulehan sinäkin tälle vuosisadalle.

        Mulla on samanikäinen tyttö, joka saa itse valita meneekö riparille vai ei. Tällä hetkellä sanoo, ettei mene. Ja minä taputan käsiä yhteen.


      • Tristar
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        No mun puolesta tyttö sais tehdä uskon kanssa mitä lystää kun on täyttänyt 15v mutta silmät päästä saadaan hävetä jos ei ripillä käy.

        Tää on pieni kylä ja suvunkin takia haluan nuo rippijuhlat järjestää. Mutta onhan siihen vielä aikaa, toivottavasti tyttö tulee järkiin. Tyhmäähän se olisi rahastakin kieltäytyä.

        Tyttäresi ei usko jumaliin ja sinä tahdot sukulaisten ja naapurien iloksi pistää hänet julkisesti tunnustamaan että uskoo, vieläpä tietyn uskonnon mukaisesti, hänen omaa tahtoaan vastaan?

        "silmät päästä saadaan hävetä jos ei ripillä käy. "

        Kenen vuokis häpeätte? Kuka teitä arvostelee jos tyttärenne ei ota osaa uskontonne rituaaleihin? Minä sanoisin vain; hyvin kasvatettu. Tytöllä on oma tahto ja hän uskaltaa kertoa myös mitä haluaa, ei vain taivu.

        Maassamme vallitsee myös uskonnonvapaus, muistathan sen. Ketään ei saa pakottaa mukaan uskonnollisiis rituaaleihin ellei hän itse niin halua.

        "Tyhmäähän se olisi rahastakin kieltäytyä."

        Kääntyisitkö sinä muslimiksi jos sinulle maksettaisiin siitä pari sataa euroa? Miksi, tai miksi et?

        ***


      • HuolestunutÄitee
        missä maalaisjärki??? kirjoitti:

        Tyttö on 13, eikä tuon ikäinen vielä päätä uskonnostaan yhtään mitään. Mutta jos ei rippikouluun mene, et sinä voi pakottaa.

        Naurettavaa on sen sijaan sun satanismilla pelottelu. Ateisti ei ole saatananpalvoja, ne ovat ihan asia erikseen. Ateristi ei usko mihinkään, ei jumalaan eikä saatanaan.

        Enkä myöskään ymmärrä sun vaahtoamista ripillepääsyn syystä, että ihan saa havetä kylällä ja juhlatkin odottaa! Siinähän sitä on syytä rippikouluun menemiseen...että saa mutsi juhlat. Tulehan sinäkin tälle vuosisadalle.

        Mulla on samanikäinen tyttö, joka saa itse valita meneekö riparille vai ei. Tällä hetkellä sanoo, ettei mene. Ja minä taputan käsiä yhteen.

        En minäkään usko, että hän mikään saatanisti on. Mutta pelkään, että tuollainen meininki voi muuten johtaa huonoille teille. Kun ei ole mitään peruspohjaa.

        En ole itse mikään kiihkouskovainen, mutta peruskristilliset arvot omaan. Kyllä sitä itsekkin tuli tuossa iässä jo kapinoitua, mutta ei tuolla tavalla.

        Ja voi olla tekopyhää sun muuta tuo rippijuhlajuttu. Mutta se nyt vaan on mulle tosi tärkeetä. Ja harmittaa kanssa se, että kumminkin tyttö haluaa multa rahaa kaikenmaailman juttuihin mutta nyt sitten ei hän saa omaa rahaa tuosta.

        Toki rippijuhlatkin maksaa, aika tasan rahat siinä menee, mutta tienaisipa tyttö omaa rahaa. En nyt haluaisi antaa "säästyneitä" rahoja hänelle palkkioksi siitä, että nolaa minut sukuni edessä.

        Ei kai se minun vika ole, että suvussa tämmöiset asiat merkitsee niin paljon.


      • HuolestunutÄITEE
        Tristar kirjoitti:

        Tyttäresi ei usko jumaliin ja sinä tahdot sukulaisten ja naapurien iloksi pistää hänet julkisesti tunnustamaan että uskoo, vieläpä tietyn uskonnon mukaisesti, hänen omaa tahtoaan vastaan?

        "silmät päästä saadaan hävetä jos ei ripillä käy. "

        Kenen vuokis häpeätte? Kuka teitä arvostelee jos tyttärenne ei ota osaa uskontonne rituaaleihin? Minä sanoisin vain; hyvin kasvatettu. Tytöllä on oma tahto ja hän uskaltaa kertoa myös mitä haluaa, ei vain taivu.

        Maassamme vallitsee myös uskonnonvapaus, muistathan sen. Ketään ei saa pakottaa mukaan uskonnollisiis rituaaleihin ellei hän itse niin halua.

        "Tyhmäähän se olisi rahastakin kieltäytyä."

        Kääntyisitkö sinä muslimiksi jos sinulle maksettaisiin siitä pari sataa euroa? Miksi, tai miksi et?

        ***

        13v ei ole valmis itse päättämään uskonasioista!
        Antaisitko sinä lapsesi päättää tuossa iässä noin vakavista aiheista ?


      • Tristar
        HuolestunutÄITEE kirjoitti:

        13v ei ole valmis itse päättämään uskonasioista!
        Antaisitko sinä lapsesi päättää tuossa iässä noin vakavista aiheista ?

        Tyttö itse ei ole valmis päättämään uskonnostaan mutta sinä olet valmis päättämään hänen puolestaan? Hmmh. SInäkö tiedät mitä hänen päässään liikkuu, paremmin kuin hän itse? Ja jos hän eroaa kirkosta nyt, onko hänen mahdotonta liittyä takaisin jos hän tulee toisiin aatoksiin myöhemmin?

        Kyllä, minun lapseni päättävät itse siitä saakka kun alkavat moisia asioita ajatella. Liittyköön vaikka pieksut wiccalaisiin jos niin tahtovat ja tuntevat sen oikeaksi.

        13 v tyttö on ihminen, ja sinun on vieläpä voimakastahtoinen sellainen. Ja sinä pakotat hänet opettelemaan ulkoa uskontoa jota hän ei tunnusta?

        vastaahan kysymykseen. Käännytkö sinä muslimiksi jos maksan sinulle parisataa? Miksi et?

        ***


      • eihän tuollaisessa
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        En minäkään usko, että hän mikään saatanisti on. Mutta pelkään, että tuollainen meininki voi muuten johtaa huonoille teille. Kun ei ole mitään peruspohjaa.

        En ole itse mikään kiihkouskovainen, mutta peruskristilliset arvot omaan. Kyllä sitä itsekkin tuli tuossa iässä jo kapinoitua, mutta ei tuolla tavalla.

        Ja voi olla tekopyhää sun muuta tuo rippijuhlajuttu. Mutta se nyt vaan on mulle tosi tärkeetä. Ja harmittaa kanssa se, että kumminkin tyttö haluaa multa rahaa kaikenmaailman juttuihin mutta nyt sitten ei hän saa omaa rahaa tuosta.

        Toki rippijuhlatkin maksaa, aika tasan rahat siinä menee, mutta tienaisipa tyttö omaa rahaa. En nyt haluaisi antaa "säästyneitä" rahoja hänelle palkkioksi siitä, että nolaa minut sukuni edessä.

        Ei kai se minun vika ole, että suvussa tämmöiset asiat merkitsee niin paljon.

        tapauksessa ole tytön asia säästää sinua tulemasta nolatuksi suvun edessä.
        Se on sinun murheesi jos et sitä kestä.


      • puhuu asiaa
        Tristar kirjoitti:

        Tyttäresi ei usko jumaliin ja sinä tahdot sukulaisten ja naapurien iloksi pistää hänet julkisesti tunnustamaan että uskoo, vieläpä tietyn uskonnon mukaisesti, hänen omaa tahtoaan vastaan?

        "silmät päästä saadaan hävetä jos ei ripillä käy. "

        Kenen vuokis häpeätte? Kuka teitä arvostelee jos tyttärenne ei ota osaa uskontonne rituaaleihin? Minä sanoisin vain; hyvin kasvatettu. Tytöllä on oma tahto ja hän uskaltaa kertoa myös mitä haluaa, ei vain taivu.

        Maassamme vallitsee myös uskonnonvapaus, muistathan sen. Ketään ei saa pakottaa mukaan uskonnollisiis rituaaleihin ellei hän itse niin halua.

        "Tyhmäähän se olisi rahastakin kieltäytyä."

        Kääntyisitkö sinä muslimiksi jos sinulle maksettaisiin siitä pari sataa euroa? Miksi, tai miksi et?

        ***

        itse olin 13-vuotias kun uskonnonopettajan kanssa meni ns. sukset ristiin. En hyväksynyt sitä, että opettaja väheksyi ja haukkui jatkuvasti meidän luokan nuoria ja minun oma äitini antoi neuvoksi että voin aina erota kirkosta, koska hänkin huomasi ettei yhteistyöni ussan open kanssa sujunut. Enkä sitä paitsi olet koskaan ollut mitenkään uskonnollinen - ei perhekään. Minä siis erosin kirkosta eikä elämäni ole yhtään sen erilaisempaa. Eikä sen takia ole tarvinnut hävetä, eikä kukaan ole hävennyt minua.

        Näyttää olevan se status ja oma ego omaa lasta tärkeämpiä asioita. Pahasti mennään p... edellä puuhun jos saan sanoa. Ei ihmekään jos lapsi kapinoi entistä enemmän. Kyllä 13-vuotias tietää mitä tarkoittaa kun erotaan kirkosta. He ovat uskomattoman fiksuja.


      • Samaa mieltä
        HuolestunutÄITEE kirjoitti:

        13v ei ole valmis itse päättämään uskonasioista!
        Antaisitko sinä lapsesi päättää tuossa iässä noin vakavista aiheista ?

        13-vuotias ei ole valmis päättämään noin vakavista asioista. Eikös olekin totaalisesti väärin, että hänet on vastoin omaa tahtoaan ja päätöstään kastettu VAUVANA minkään uskontokunnan edustajaksi? Lasten kuuluisi vasta noin 15-vuotiaana tehdä oma päätöksensä uskontonsta suhteen. Nimenomaan oma päätös, ei vanhempien.

        Mutta etpä näytä itsekään ottavan uskontoa kovin vakavasti. Toisille se on elämän ja kuoleman kysymys, mutta sinä himoitset niitä paria satasta tyttärellesi.

        Ei sen puoleen, en usko koko juttuasi.


      • totta...
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        En minäkään usko, että hän mikään saatanisti on. Mutta pelkään, että tuollainen meininki voi muuten johtaa huonoille teille. Kun ei ole mitään peruspohjaa.

        En ole itse mikään kiihkouskovainen, mutta peruskristilliset arvot omaan. Kyllä sitä itsekkin tuli tuossa iässä jo kapinoitua, mutta ei tuolla tavalla.

        Ja voi olla tekopyhää sun muuta tuo rippijuhlajuttu. Mutta se nyt vaan on mulle tosi tärkeetä. Ja harmittaa kanssa se, että kumminkin tyttö haluaa multa rahaa kaikenmaailman juttuihin mutta nyt sitten ei hän saa omaa rahaa tuosta.

        Toki rippijuhlatkin maksaa, aika tasan rahat siinä menee, mutta tienaisipa tyttö omaa rahaa. En nyt haluaisi antaa "säästyneitä" rahoja hänelle palkkioksi siitä, että nolaa minut sukuni edessä.

        Ei kai se minun vika ole, että suvussa tämmöiset asiat merkitsee niin paljon.

        Mitä noloa siinä on jos lapsesi ei halua riparia käydä? Voi voi kun kylillä puhutaan ja voi voi mitä sukulaisetkin ajattelee.. Hoh hoijaa.
        Onneksi sä et ole mun äiti, toihan on ihan naurettavaa.

        Sulla on fiksu tyttö kun ei suostu aivopestäväksi ja pohtii itse asioita eikä suoraan ota harkitsematta vastaan sitä, mitä koulun uskonto-tunnilla tarjotaan.
        Saisit olla ylpeä lapsestasi, minä ainakin olisin!


      • satanisti..
        puhuu asiaa kirjoitti:

        itse olin 13-vuotias kun uskonnonopettajan kanssa meni ns. sukset ristiin. En hyväksynyt sitä, että opettaja väheksyi ja haukkui jatkuvasti meidän luokan nuoria ja minun oma äitini antoi neuvoksi että voin aina erota kirkosta, koska hänkin huomasi ettei yhteistyöni ussan open kanssa sujunut. Enkä sitä paitsi olet koskaan ollut mitenkään uskonnollinen - ei perhekään. Minä siis erosin kirkosta eikä elämäni ole yhtään sen erilaisempaa. Eikä sen takia ole tarvinnut hävetä, eikä kukaan ole hävennyt minua.

        Näyttää olevan se status ja oma ego omaa lasta tärkeämpiä asioita. Pahasti mennään p... edellä puuhun jos saan sanoa. Ei ihmekään jos lapsi kapinoi entistä enemmän. Kyllä 13-vuotias tietää mitä tarkoittaa kun erotaan kirkosta. He ovat uskomattoman fiksuja.

        Koska tuputtaa,että 13 vuotiaan kakaran pitäisi itse jo päättää elämästään! Siis haloo. Vanhempien tehtävä on valistaa ja auttaa oikeissa päätöksissä ym. Se että 13 vuotiaan pitäisi jo itse päättää kertoo siitä,että tristar taitaa itse olla satanisti koska juuri satanistit opettavat,että pitää uskoa ITSEENSÄ ja tehdä mitä ITSE haluaa. Sori vaan..Jos tämä maailma olisi täynnä ihmisiä jotka vaan uskoisivat itseensä ja tekisivät mitä itseään huvittaa milloinkin niin kusessa oltais! 13 vuotias osaa ajatella,mutta todella lapsenomaisesti. Ei sen ikäinen osaa katsoa vielä pitkälle tulevaisuuteen ym koska murrosikä ym on kaikki vielä päällä. POikkeuksia toki löytyy. Se on heitteille jättöä minun mielestä jos tuonikäisen pitäisi jo ottaa kaikki vastuu tekemisistään ym. Antakaa lapsien olla lapsia! Aikuisia he saavat olla koko loppuelämänsä! Ketään ei voi rippileirille pakottaa,eikä varsinkaan sen takia että siitä saa rahaa! Se pitäisi tapahtua sen takia että kokee uskovansa ym. Pinnallista paskaa tommonen,että saisi hävetä jos suku ei saa juhlia ja siten tyttö ei saisi rahaa. Voi hyvänen aika! Jotkut osaa sitten olla oikeita paskapäitä!


      • Muurahaiskeko
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        No mun puolesta tyttö sais tehdä uskon kanssa mitä lystää kun on täyttänyt 15v mutta silmät päästä saadaan hävetä jos ei ripillä käy.

        Tää on pieni kylä ja suvunkin takia haluan nuo rippijuhlat järjestää. Mutta onhan siihen vielä aikaa, toivottavasti tyttö tulee järkiin. Tyhmäähän se olisi rahastakin kieltäytyä.

        Hyppäätkö äitee kaivoon jos maksetaan tarpeeksi?

        Tyttösi on suoraselkäinen nuori, toisin kuin 95 prosenttia muista nuorista. Vielä 18-vuotiaanakaan moni ei yllä samalle tasolle kuin sinun tyttäresi koska eivät osaa ajatella kriittisesti, SINUN TYTTÄRESI OSAA, vaikka äitee ei osaa itsekään. Ei ole ainakaan sinulta sitä perinyt.

        Ei pahalla, rajat ovat hyvästä, mutta tyttösi vihaa kristinuskoa ja kirkkoa entistä enemmän jos pakotat hänet käymään riparin.

        Ja ota nyt jumalauta se WWW.PROTU.FI talteen, niin saatte pitää juhlatkin!


      • Ravenion
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        No mun puolesta tyttö sais tehdä uskon kanssa mitä lystää kun on täyttänyt 15v mutta silmät päästä saadaan hävetä jos ei ripillä käy.

        Tää on pieni kylä ja suvunkin takia haluan nuo rippijuhlat järjestää. Mutta onhan siihen vielä aikaa, toivottavasti tyttö tulee järkiin. Tyhmäähän se olisi rahastakin kieltäytyä.

        ja vaikuttaa vähä samanlaiselt kirijottelijalt.

        "mutta silmät päästä saadaan hävetä jos ei ripillä käy.

        Tää on pieni kylä ja suvunkin takia haluan nuo rippijuhlat järjestää. Mutta onhan siihen vielä aikaa, toivottavasti tyttö tulee järkiin."

        Kamalaa itsekästä paatosta. herrasiunaa..

        raharaharaha.. joopa joo.


      • Ravenion
        missä maalaisjärki??? kirjoitti:

        Tyttö on 13, eikä tuon ikäinen vielä päätä uskonnostaan yhtään mitään. Mutta jos ei rippikouluun mene, et sinä voi pakottaa.

        Naurettavaa on sen sijaan sun satanismilla pelottelu. Ateisti ei ole saatananpalvoja, ne ovat ihan asia erikseen. Ateristi ei usko mihinkään, ei jumalaan eikä saatanaan.

        Enkä myöskään ymmärrä sun vaahtoamista ripillepääsyn syystä, että ihan saa havetä kylällä ja juhlatkin odottaa! Siinähän sitä on syytä rippikouluun menemiseen...että saa mutsi juhlat. Tulehan sinäkin tälle vuosisadalle.

        Mulla on samanikäinen tyttö, joka saa itse valita meneekö riparille vai ei. Tällä hetkellä sanoo, ettei mene. Ja minä taputan käsiä yhteen.

        "satanismilla pelottelu. Ateisti ei ole saatananpalvoja"

        Mitä ihmettä sinä sotket saatananpalvojatki viel tähä. Ei satanisti ole saatananpalvoja..


      • Ravenion
        HuolestunutÄITEE kirjoitti:

        13v ei ole valmis itse päättämään uskonasioista!
        Antaisitko sinä lapsesi päättää tuossa iässä noin vakavista aiheista ?

        Mie en aio ees antaa uskonnollista kasvatusta. kasteesta puhumattakaan. Jos haluu myöhemmin kuulla uskonnoista yms. ni sitten kerron. Ja jos sitten päättää haluta kristityksi ni sitten ruppee.


      • Sanji1
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        En minäkään usko, että hän mikään saatanisti on. Mutta pelkään, että tuollainen meininki voi muuten johtaa huonoille teille. Kun ei ole mitään peruspohjaa.

        En ole itse mikään kiihkouskovainen, mutta peruskristilliset arvot omaan. Kyllä sitä itsekkin tuli tuossa iässä jo kapinoitua, mutta ei tuolla tavalla.

        Ja voi olla tekopyhää sun muuta tuo rippijuhlajuttu. Mutta se nyt vaan on mulle tosi tärkeetä. Ja harmittaa kanssa se, että kumminkin tyttö haluaa multa rahaa kaikenmaailman juttuihin mutta nyt sitten ei hän saa omaa rahaa tuosta.

        Toki rippijuhlatkin maksaa, aika tasan rahat siinä menee, mutta tienaisipa tyttö omaa rahaa. En nyt haluaisi antaa "säästyneitä" rahoja hänelle palkkioksi siitä, että nolaa minut sukuni edessä.

        Ei kai se minun vika ole, että suvussa tämmöiset asiat merkitsee niin paljon.

        Huoh. Hölmöähän tuo koko homma on. Tavallaan ymmärrän sen, että suvun paineet painaa hartioitasi, mutta aiotko tosissasi syyllistää tyttäresi riparille? Sanoit että välinne ovat jo valmiiksi kireät, epäilen että jos pakotat tyttäresi leirille ja tunneille jossa käsitellään aihetta jonka hän kokee vieraaksi tai jopa epämiellyttäväksi, hän ei asiasta ilahdu.

        Ja mitä omaan rahaan tulee, tarvitseeko 13-vuotiaalla olla omaa pääomaa? Jos lapsi on jatkuvasti kerjäämässä rahaa, käske menemään kesätöihin (tosin aika nuorihan tuo on), mutta jos kyse on normaaleista menoista ja tyttäresi tekee osuutensa kotitöistä, ei kai kyse ole niin kamalasta asiasta?

        Vai onko lapsesi sitä porukkaa joka ei sitten tee kotona yhtään mitään taskurahan eteen? Koska siinä tapauksessa neuvon vain panemaan rahahanat kiinni...


        Vaikka kyse olisikin vain kapinoinnista (omasta mielestänihän riparista kieltäytyminen ei ole kapinointia, mutta tulenkin ateistisesta perheestä ja sain itse päättää menenkö vai en), en usko että on hyvä idea yrittää painostaa lastasi menemään riparille. Ja usko pois, ei se riparilta kieltäytyminen vie lastasi huonoille teille. En tiedä mitä tarkoitat peruspohjalla, mutta ateismi ei tee ihmisestä moraalitonta. Jos lapsesi eksyy huonoille poluille, vika on jossain muualla kuin uskonnottomuudessa...



        Tosiaan tein itse vastaavanlaisia hengellisiä valintoja samassa iässä, ja (mielestäni) kasvoin ihan normaaliksi 20-vuotiaaksi naiseksi :) Eli jos huvittaa kuulla mitä 13-vuotiaan päässä tällaisessa tilanteessa saattaa liikkua, niin heitä vaikka sähköpostilla: [email protected]


      • Sanji1
        HuolestunutÄITEE kirjoitti:

        13v ei ole valmis itse päättämään uskonasioista!
        Antaisitko sinä lapsesi päättää tuossa iässä noin vakavista aiheista ?

        Ei uskosta päätetä. Oletko kokeillut joskus päättää, että nyt et usko Jumalaan? Voit päättää, ettet luota Jumalaan, mutta et voi yhtäkkiä päättää että olento jonka olemassaoloon olet uskonut vuosia ei olekaan olemassa.

        Tyttäresi joko ei ole koskaan kokenut uskovansa, tai sitten jotain on tapahtunut mikä on saanut hänet kokemaan, että Jumalaa ei ole. Tai sitten hän ei kapinoi vai sinua, vaan myös Jumalaa kohtaan, ja tässä tapauksessa melkeinpä veikkaan, että routa porsaan kotiin ajaa.

        Ja tiedätkö miten hölmöltä tuo vihjaus kuulostaa, että vanhempien pitäisi *päättää* lapsen puolesta uskooko lapsi vai ei?

        13-vuotias ei ole miettinyt asioita niin syvällisesti kuin ihmisen pitäisi, mutta jostain syystä pidetään normaalina että ihminen pitää itseään uskovaisena ilman tätä syvvä pohdintaa, mutta ateismia ei. Tekopyhää.

        Et voi pakottaa lastasi uskomaan, enkä näe siinä mitään pahaa että tyttäresi haluaa ottaa vastuun omasta henkielämästään. Kun tuo lapsesi vähän kypsyy ja miettii näitä isoja asioita, hän joko löytää Jumalan tai ei. RIPARI ei saa lastasi yhtäkkiä kokemaan, että hei, Jumala on olemassa.


      • tyttö kärsii?
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        En minäkään usko, että hän mikään saatanisti on. Mutta pelkään, että tuollainen meininki voi muuten johtaa huonoille teille. Kun ei ole mitään peruspohjaa.

        En ole itse mikään kiihkouskovainen, mutta peruskristilliset arvot omaan. Kyllä sitä itsekkin tuli tuossa iässä jo kapinoitua, mutta ei tuolla tavalla.

        Ja voi olla tekopyhää sun muuta tuo rippijuhlajuttu. Mutta se nyt vaan on mulle tosi tärkeetä. Ja harmittaa kanssa se, että kumminkin tyttö haluaa multa rahaa kaikenmaailman juttuihin mutta nyt sitten ei hän saa omaa rahaa tuosta.

        Toki rippijuhlatkin maksaa, aika tasan rahat siinä menee, mutta tienaisipa tyttö omaa rahaa. En nyt haluaisi antaa "säästyneitä" rahoja hänelle palkkioksi siitä, että nolaa minut sukuni edessä.

        Ei kai se minun vika ole, että suvussa tämmöiset asiat merkitsee niin paljon.

        Heti alkuun haluan sanoa, etten ole vielä äiti. Mutta jos lapseni ei haluaisi mennä riparille ja haluaisi erota kirkosta, niin ei se minun maailmaa kaataisi. Omakaan perheeni ei mitään uskovaista sakkia ole, mutta se olisi kuitenkin minun lapseni enkä välittäisi mitä muut ajattelisivat. Mieluummin haluaisin lapseni olevan onnellinen kuin että pakottaisin hänet johonkin suvun tai itseni takia.

        Sinulta on myös tainnut mennä rippijuhlien perusidea ihan ohi? Rahankeräystapahtumako se sinulle on? Minua suorastaan hävettäisi kutsua rippijuhliin paljon ihmisiä ihan vaan siksi, että lapsi saisi rahaa. Mieluummin järjestäisin hyvin pienet juhlat lähisuvun kesken ja sanoisin, että annamme itse rahaa, muut tuokoon jotain muuta. Ihan uskomatonta, millä kaikilla eri syillä sitä rahaa nyhdetään muilta, vielä omilta sukulaisilta!

        Kaiken lisäksi tyttäresi on vielä nuori ja ottaa varmasti vaikutteita ympäristöstään. Jos joku esim. telkkarissa sanoo olevansa ateisti, lapsesi voi ajatella, että hänkin haluaa olla. Ihan ilman ajattelematta asiaa sen enempää. Mutta jos hän tosiaan ymmärtää mitä se tarkoittaa, hän voi myös olla hyvin fiksu. Hän ei ota asioita itsestäänselvyyksinä vaan haluaa pohtia niitä.

        Kun olin hieman tytärtäsi vanhempi, minäkin pohdin, että mihinköhän uskon. Ja täytyy myöntää, etten tiedä vieläkään vastausta, vaikka ikää on jo kohta 30. Minut on kasvatettu uskomaan Jumalaan, mutta ymmärrän myös ateisteja. En voi täysin uskoa sellaiseen mitä en voi omin silmin nähdä.

        Mutta älä missään nimessä pakota tytärtäsi riparille. Onhan muitakin vaihtoehtoja. Et voi pakottamalla vaikuttaa siihen, mihin tyttäresi vanhempana uskoo ja miten hän elää. Se on hänestä itsestään kiinni.


      • Tiesithän

        Tämä vaan ihan muistutuksena, että uskonnon tunnit ei ole mikään ev. lut. juoni vaan kaikille pakollinen oppiaine uskontoon katsomatta. Opetusta saa kaikista uskonnoista, joihin oppilaat kuuluu. Jos olet hare krishna, niin saat sen uskonnon opetuksen, jos ateisti niin sitten elämänkatsomustieto eli ei kyseessä ole mikään aivopesu, vaan uskonnonopetus.


      • ei meillä...
        tyttö kärsii? kirjoitti:

        Heti alkuun haluan sanoa, etten ole vielä äiti. Mutta jos lapseni ei haluaisi mennä riparille ja haluaisi erota kirkosta, niin ei se minun maailmaa kaataisi. Omakaan perheeni ei mitään uskovaista sakkia ole, mutta se olisi kuitenkin minun lapseni enkä välittäisi mitä muut ajattelisivat. Mieluummin haluaisin lapseni olevan onnellinen kuin että pakottaisin hänet johonkin suvun tai itseni takia.

        Sinulta on myös tainnut mennä rippijuhlien perusidea ihan ohi? Rahankeräystapahtumako se sinulle on? Minua suorastaan hävettäisi kutsua rippijuhliin paljon ihmisiä ihan vaan siksi, että lapsi saisi rahaa. Mieluummin järjestäisin hyvin pienet juhlat lähisuvun kesken ja sanoisin, että annamme itse rahaa, muut tuokoon jotain muuta. Ihan uskomatonta, millä kaikilla eri syillä sitä rahaa nyhdetään muilta, vielä omilta sukulaisilta!

        Kaiken lisäksi tyttäresi on vielä nuori ja ottaa varmasti vaikutteita ympäristöstään. Jos joku esim. telkkarissa sanoo olevansa ateisti, lapsesi voi ajatella, että hänkin haluaa olla. Ihan ilman ajattelematta asiaa sen enempää. Mutta jos hän tosiaan ymmärtää mitä se tarkoittaa, hän voi myös olla hyvin fiksu. Hän ei ota asioita itsestäänselvyyksinä vaan haluaa pohtia niitä.

        Kun olin hieman tytärtäsi vanhempi, minäkin pohdin, että mihinköhän uskon. Ja täytyy myöntää, etten tiedä vieläkään vastausta, vaikka ikää on jo kohta 30. Minut on kasvatettu uskomaan Jumalaan, mutta ymmärrän myös ateisteja. En voi täysin uskoa sellaiseen mitä en voi omin silmin nähdä.

        Mutta älä missään nimessä pakota tytärtäsi riparille. Onhan muitakin vaihtoehtoja. Et voi pakottamalla vaikuttaa siihen, mihin tyttäresi vanhempana uskoo ja miten hän elää. Se on hänestä itsestään kiinni.

        En ymmärrä tätä vouhotusta rahasta rippijuhlien yhteydessä...Mä ainakin sain riparilahjaksi koruja ja muuta tavaraa, en muista saaneeni rahaa kun hyvin pienen summan.

        Ei meillä rahalahjojen takia juhlia oo järjestetty eikä järjestetä. Enkä itse anna koskaan rahaa lahjaksi. En omille enkä muiden lapsille.


      • voin
        Tiesithän kirjoitti:

        Tämä vaan ihan muistutuksena, että uskonnon tunnit ei ole mikään ev. lut. juoni vaan kaikille pakollinen oppiaine uskontoon katsomatta. Opetusta saa kaikista uskonnoista, joihin oppilaat kuuluu. Jos olet hare krishna, niin saat sen uskonnon opetuksen, jos ateisti niin sitten elämänkatsomustieto eli ei kyseessä ole mikään aivopesu, vaan uskonnonopetus.

        harjoittaa ateismia? Onko ateismissa mitään seurakuntaanliittymisriittejä tai muita toimintaan liittyviä riittejä vai miten siinä hoidetaan jatkuvuus? Mihin jumalaan tässä uskonnossa uskotaan?


      • Tristar
        satanisti.. kirjoitti:

        Koska tuputtaa,että 13 vuotiaan kakaran pitäisi itse jo päättää elämästään! Siis haloo. Vanhempien tehtävä on valistaa ja auttaa oikeissa päätöksissä ym. Se että 13 vuotiaan pitäisi jo itse päättää kertoo siitä,että tristar taitaa itse olla satanisti koska juuri satanistit opettavat,että pitää uskoa ITSEENSÄ ja tehdä mitä ITSE haluaa. Sori vaan..Jos tämä maailma olisi täynnä ihmisiä jotka vaan uskoisivat itseensä ja tekisivät mitä itseään huvittaa milloinkin niin kusessa oltais! 13 vuotias osaa ajatella,mutta todella lapsenomaisesti. Ei sen ikäinen osaa katsoa vielä pitkälle tulevaisuuteen ym koska murrosikä ym on kaikki vielä päällä. POikkeuksia toki löytyy. Se on heitteille jättöä minun mielestä jos tuonikäisen pitäisi jo ottaa kaikki vastuu tekemisistään ym. Antakaa lapsien olla lapsia! Aikuisia he saavat olla koko loppuelämänsä! Ketään ei voi rippileirille pakottaa,eikä varsinkaan sen takia että siitä saa rahaa! Se pitäisi tapahtua sen takia että kokee uskovansa ym. Pinnallista paskaa tommonen,että saisi hävetä jos suku ei saa juhlia ja siten tyttö ei saisi rahaa. Voi hyvänen aika! Jotkut osaa sitten olla oikeita paskapäitä!

        No niin, nyt sitä ollaan jo satanistia koska uskon että 13-vuotias tietää oman uskonelämänsä paremmin kuin äitinsä.

        13-vutoiaan päätösvalta on syystäkin rajallinne, mutta miksi uskonnonvapaus ei koske lapsia tässä maassa? Miksi vanhempi voi pakottaa lapsen tunnustamaan uskontoa jota tämä itse ei halua tunnustaa?

        "Ketään ei voi rippileirille pakottaa,eikä varsinkaan sen takia että siitä saa rahaa! Se pitäisi tapahtua sen takia että kokee uskovansa ym."

        Sinähän olet tässä täsmälleen samaa mieltä kuin minä. Uskonnostaan sanoin tytön itse olevan päätösvaltaisempi kuin äitinsä hänen puolestaan, en puhunut mistään muusta päätöksistä elämässä. Luithan varmasti?

        Oletko sinäkin sitten satanisti kun olet tuossa aiheessa samaa mieltä kanssani? :D Ollaanko minun uskomuksistani nyt päättämässä puolestani?

        ***


      • Tristar
        Tiesithän kirjoitti:

        Tämä vaan ihan muistutuksena, että uskonnon tunnit ei ole mikään ev. lut. juoni vaan kaikille pakollinen oppiaine uskontoon katsomatta. Opetusta saa kaikista uskonnoista, joihin oppilaat kuuluu. Jos olet hare krishna, niin saat sen uskonnon opetuksen, jos ateisti niin sitten elämänkatsomustieto eli ei kyseessä ole mikään aivopesu, vaan uskonnonopetus.

        Elämänkatsomustieto ei ole uskonto :D

        Uskontojen opetus on eri asia kuin uskonnon opetus. Monipuolinen tieto eri uskonnoista nykymaailamssa kuuluu yleissivistykseen, sen opettaminen että jumalan poika nautlattiin puuhun parituhatta vuotta sitten on yhden uskonnollisen lahkon totuus joka EI, toistan EI kuulu veltiollisen koululaitoksen asioihin.

        Oppilalle tulee jostain syystä tarjota tässä amassa hänen "oman" uskontonsa (siis vanhempiensa uskonnon) opetusta vaikka kaikille hyödyllisempi vaihtoehto olisi siirtyä elämänkatsomustietoon, teoreettiseen uskontojen opettamiseen (siis Ei "kuk pelastui vedenpaisumukselta" vaan "mikä henkilö kristinuskon kertomuksissa pelastui...") tai jättää uskomusten opetus kotien huoleksi.

        Kirkon ja valtion erottaminen toisistaan on nykypäivää, ja sen pitäisi toteutua piakkoin myös koululaitoksessa. Emme voi enää jatkaa uskomusten opettamista lapsille täytenä totena ja kutsua itseämme sivistyneiksi ihmisisksi.

        On kouluja joissa uskonnonopetus lähentelee sitä mitä pudän hyvänä. Ja on kouluja joissa uskonnosta saa viitosen jos ei suostu latomaan opettajalle luokan edessä apostolista uskontunnustusta.

        ***


      • kaikille ja eritoten
        Tristar kirjoitti:

        Elämänkatsomustieto ei ole uskonto :D

        Uskontojen opetus on eri asia kuin uskonnon opetus. Monipuolinen tieto eri uskonnoista nykymaailamssa kuuluu yleissivistykseen, sen opettaminen että jumalan poika nautlattiin puuhun parituhatta vuotta sitten on yhden uskonnollisen lahkon totuus joka EI, toistan EI kuulu veltiollisen koululaitoksen asioihin.

        Oppilalle tulee jostain syystä tarjota tässä amassa hänen "oman" uskontonsa (siis vanhempiensa uskonnon) opetusta vaikka kaikille hyödyllisempi vaihtoehto olisi siirtyä elämänkatsomustietoon, teoreettiseen uskontojen opettamiseen (siis Ei "kuk pelastui vedenpaisumukselta" vaan "mikä henkilö kristinuskon kertomuksissa pelastui...") tai jättää uskomusten opetus kotien huoleksi.

        Kirkon ja valtion erottaminen toisistaan on nykypäivää, ja sen pitäisi toteutua piakkoin myös koululaitoksessa. Emme voi enää jatkaa uskomusten opettamista lapsille täytenä totena ja kutsua itseämme sivistyneiksi ihmisisksi.

        On kouluja joissa uskonnonopetus lähentelee sitä mitä pudän hyvänä. Ja on kouluja joissa uskonnosta saa viitosen jos ei suostu latomaan opettajalle luokan edessä apostolista uskontunnustusta.

        ***

        nimimerkille 'Tiesithän', mutta onko kristinusko lahko?


      • Tristar
        kaikille ja eritoten kirjoitti:

        nimimerkille 'Tiesithän', mutta onko kristinusko lahko?

        Käytän sanaa lahko, koska luterilaisuus on yksi haara kristillisyydeksi kutsutusta puusta. Eri suuntauksia on kymmeniä (ellei jo satoja), ja eri ääripäät poikkevat toisistaan näkemyksiltään niin paljon että on lähes ihme että ne pystyvät kumpikin perustelemaan kantansa samalla pyhällä teksikokoelmalla.

        Minusta luterilaisuus siis on lahko, kuten vanhoillislestadiolaisuus, mormonismi tai jehovantodistajat.

        Toivon etten sekoittanut tekstissä sanoja luterilaisuus ja kristillisyys epäasiallisisssa kohdin. Kristillisyys ei toki ole lahko, vaan uskonto, luterilaisuus johdettu kristilllisyydestä ja laskee itsensä tuon ylämääreen alle.

        ***


      • kdhflsiehg
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        En minäkään usko, että hän mikään saatanisti on. Mutta pelkään, että tuollainen meininki voi muuten johtaa huonoille teille. Kun ei ole mitään peruspohjaa.

        En ole itse mikään kiihkouskovainen, mutta peruskristilliset arvot omaan. Kyllä sitä itsekkin tuli tuossa iässä jo kapinoitua, mutta ei tuolla tavalla.

        Ja voi olla tekopyhää sun muuta tuo rippijuhlajuttu. Mutta se nyt vaan on mulle tosi tärkeetä. Ja harmittaa kanssa se, että kumminkin tyttö haluaa multa rahaa kaikenmaailman juttuihin mutta nyt sitten ei hän saa omaa rahaa tuosta.

        Toki rippijuhlatkin maksaa, aika tasan rahat siinä menee, mutta tienaisipa tyttö omaa rahaa. En nyt haluaisi antaa "säästyneitä" rahoja hänelle palkkioksi siitä, että nolaa minut sukuni edessä.

        Ei kai se minun vika ole, että suvussa tämmöiset asiat merkitsee niin paljon.

        Hah! Pidetäänkö rippijuhlia nykyään vain rahan takia?? No onpa V***N ahnetta porukkaa!!


      • HuolestunutÄitee kirjoitti:

        En minäkään usko, että hän mikään saatanisti on. Mutta pelkään, että tuollainen meininki voi muuten johtaa huonoille teille. Kun ei ole mitään peruspohjaa.

        En ole itse mikään kiihkouskovainen, mutta peruskristilliset arvot omaan. Kyllä sitä itsekkin tuli tuossa iässä jo kapinoitua, mutta ei tuolla tavalla.

        Ja voi olla tekopyhää sun muuta tuo rippijuhlajuttu. Mutta se nyt vaan on mulle tosi tärkeetä. Ja harmittaa kanssa se, että kumminkin tyttö haluaa multa rahaa kaikenmaailman juttuihin mutta nyt sitten ei hän saa omaa rahaa tuosta.

        Toki rippijuhlatkin maksaa, aika tasan rahat siinä menee, mutta tienaisipa tyttö omaa rahaa. En nyt haluaisi antaa "säästyneitä" rahoja hänelle palkkioksi siitä, että nolaa minut sukuni edessä.

        Ei kai se minun vika ole, että suvussa tämmöiset asiat merkitsee niin paljon.

        Sinun kannattaa nyt miettiä pitkään ja ahkerasti kumpi sinulle on tärkeämpää: miellyttää sukua ja pakottaa tyttäresi johonkin jota hän ei halua vai arvostaa tyttäresi näkemystä ja sallia hänelle vapaus itse päättää omasta elämästään. Kenen juhlat ne rippijuhlat muuten on, sinun, tyttäresi, vai suvun?

        Jos todella arvostat tytärtäsi, annat hänelle itselleen mahdollisuuden päättää. Voihan olla että kun ikää tulee lisää, hän voi vielä sittenkin liittyä kirkkoon jos hänestä itsestään siltä tuntuu.

        Ehkä mielestäsi ateisteilla ei ole mitään peruspohjaa, mutta luulen sen johtuvan siitä ettet vain tunne yhtään ateistia, tai ole keskustellut sellaisen kanssa tarpeeksi. Me ateistit olemme nähdäksemme yhtä vakaalla pohjalla kuin kuka tahansa muukin.

        Olethan tietoinen prometheus-leiristä? Sehän on ikäänkuin vaihtoehto rippileirille, ja se voisi olla ikäänkuin kompromissi joka tyydyttäisi toivoakseni kaikkia osapuolia, jopa niitä joille asian ei mitenkään pitäisi kuulua, siis niitä sukulaisia. Prometheusleirillä käsitellään samoja juttuja kuin rippikoulussa, mutta neutraalista näkökulmasta.

        Jos ei ole vielä tuttu, niin suosittelen tutustumaan: http://www.protu.fi/leirit/


      • maan pinnalla
        totta... kirjoitti:

        Mitä noloa siinä on jos lapsesi ei halua riparia käydä? Voi voi kun kylillä puhutaan ja voi voi mitä sukulaisetkin ajattelee.. Hoh hoijaa.
        Onneksi sä et ole mun äiti, toihan on ihan naurettavaa.

        Sulla on fiksu tyttö kun ei suostu aivopestäväksi ja pohtii itse asioita eikä suoraan ota harkitsematta vastaan sitä, mitä koulun uskonto-tunnilla tarjotaan.
        Saisit olla ylpeä lapsestasi, minä ainakin olisin!

        Tyttäresi on varmaan mieleltään vapaa kuin taivaan lintu, Ei elämän tarkoitus voi olla kuluttaa ainoa elämänsä ja aikansa ns. uskovaisten hörhöjen asioiden pohdintaan , elämässä kuuluu elää. Varsinkin ns. herätysliikkeet toimivat suorastaan rikollisesti, kun yrittävät tunkeutua ihmisten sisimpään ja psyykkaavat henkimaailman asioilla etenkin päihdeongelmaisia ja vanhoja jo dementoituneita, siis syyntakeettomia ihmisiä. Tällaiseen pitäisi jo valtiovallankin puuttua.


      • Asiasta tietävä
        missä maalaisjärki??? kirjoitti:

        Tyttö on 13, eikä tuon ikäinen vielä päätä uskonnostaan yhtään mitään. Mutta jos ei rippikouluun mene, et sinä voi pakottaa.

        Naurettavaa on sen sijaan sun satanismilla pelottelu. Ateisti ei ole saatananpalvoja, ne ovat ihan asia erikseen. Ateristi ei usko mihinkään, ei jumalaan eikä saatanaan.

        Enkä myöskään ymmärrä sun vaahtoamista ripillepääsyn syystä, että ihan saa havetä kylällä ja juhlatkin odottaa! Siinähän sitä on syytä rippikouluun menemiseen...että saa mutsi juhlat. Tulehan sinäkin tälle vuosisadalle.

        Mulla on samanikäinen tyttö, joka saa itse valita meneekö riparille vai ei. Tällä hetkellä sanoo, ettei mene. Ja minä taputan käsiä yhteen.

        Saatananpalvonnalla ja satanismilla ei ole juuri mitään yhteistä. Saatananpalvojat uskovat Raamatussa olevaan Saatanaan kun taas satanistit uskovat Saatanan olevan omassa itsessään (satanistien Saatana ei ole siis Raamatun Saatana).


      • Itse huono satanisti
        Asiasta tietävä kirjoitti:

        Saatananpalvonnalla ja satanismilla ei ole juuri mitään yhteistä. Saatananpalvojat uskovat Raamatussa olevaan Saatanaan kun taas satanistit uskovat Saatanan olevan omassa itsessään (satanistien Saatana ei ole siis Raamatun Saatana).

        lähes kaikki ihmiset ovat tietämättään satanisteja. Satanistille on ominaista oman edun ajaminen ja erityisesti viettien toteuttaminen.

        Osakesäästäminen, seksin harrastaminen (lähinnä irtosuhteet), rahan tavoittelu yli oman tarpeen,kaikki satanismia.

        Satanistit eivät todellakaan usko Saatanaan, he eivät usko mihinkään, -paitsi itseensä. Ei heillä ole mitään tarvetta uskoa mihinkään muuhun kuin mitä elämä itsessään heille tarjoaa.

        Tässä mielessä lähes kaikki luterilaiset Suomessa ovat satanisteja. Jos et usko niin mainitse luterilaiselle sano Jeesus niin huomaat kyllä mitä tarkoitan kun he katsovat sinut jotenkin hulluksi.


      • kirkosta eronnut, rippikoul...
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        En minäkään usko, että hän mikään saatanisti on. Mutta pelkään, että tuollainen meininki voi muuten johtaa huonoille teille. Kun ei ole mitään peruspohjaa.

        En ole itse mikään kiihkouskovainen, mutta peruskristilliset arvot omaan. Kyllä sitä itsekkin tuli tuossa iässä jo kapinoitua, mutta ei tuolla tavalla.

        Ja voi olla tekopyhää sun muuta tuo rippijuhlajuttu. Mutta se nyt vaan on mulle tosi tärkeetä. Ja harmittaa kanssa se, että kumminkin tyttö haluaa multa rahaa kaikenmaailman juttuihin mutta nyt sitten ei hän saa omaa rahaa tuosta.

        Toki rippijuhlatkin maksaa, aika tasan rahat siinä menee, mutta tienaisipa tyttö omaa rahaa. En nyt haluaisi antaa "säästyneitä" rahoja hänelle palkkioksi siitä, että nolaa minut sukuni edessä.

        Ei kai se minun vika ole, että suvussa tämmöiset asiat merkitsee niin paljon.

        oletko todellakin noin kaamea omaan napaasi tuijottaja???? herää nyt hyvä ihminen. sanot itse olevasi jonkun sortin uskovainen, vaikket kiihko- sellainen. on mielestäni moraalisesti erittäin väärin laittaa lapsi rippikouluun jo pelkästään rahan hankkimisen takia, ei uskonto ole rahan hankkimiseen tarkoitettu. muistappas itse mitä uskontunnustuksessa sanotaan " minä uskon jumalaan..." eikö ole vähän väärin lausua tuota, jollei usko!!! minulle on kakarasta saakka paukutettu päähän, ettei muiden tekoja tarvitse hävetä, ainoastaan omia mokia. eikä se ole kyllä mielestäni edes häpeämisen aihe, jollei ripille halua. mietipä nyt hiukan. jos lasta kuunnellaan erotilanteessa jo kaksitoistavuotiaana, niin eikö hänellä ole myöskin jo älliä miettiä niitä uskonasioita. älä vähättele lapsesi arvostelukykyä. jos hän haluaa ripille, niin saahan sinne mennä minkä ikäisenä haluaa. jos haluaa. siirtyisitkö sinäkin jo tälle vuosituhannelle :)


      • järkyttynyt

        siis HALOO,ei voi olla tommosella älyä päässä joka ei edes tajua että 13V ON TÄYSIN LAPSI JA HAKOTEILLÄ oleva semmoinen, ja vanhempien on tämäkin uhma-iän oikku käytävä läpi juuri tämän lapsensa kanssa. mutta ei 13v TODELLAKAAN PÄÄTÄ mihin uskontoon kuuluu tai haluaako kuulua mihinkään KIRKOSTA EROAMISESTA NYT PUHUMATTAKAAN. kyllä se on vanhemmat jotka päättävät KAIKKI RATKAISUT 13v ikäisen penikan asioista niin kauan kun kersan jalat on vanhempiensa ruokapöydän alla, kun on oma pöytä ja itsehankittu ruoka, on myös päätöskykyinen. tyttö on varmaan kuulut kavereilta ateismista, mutta ei tosiaankaa tajua mitä se OIKEASTI pitää sisällään. jote ÄITI ole tiukkana, älä missään nimessä anna tuon ikäisen päättää noin Vakavista asioista ennenkun on kypsä tajuamaan koko asiaa.EIKÄ 13V:LLÄ OLE VIELÄ MITÄÄN VAKAUMUKSIA, aivan sairas tuo sun viesti. HÄPEÄ EDES PÄÄSTÄÄ SUUSTASI TUOMMOISIA. TAI SITTEN OLT ITSE "LUISUNUT USKONNOSTASI" MUTTA ÄLÄ LEVITÄ JA ANNA EPÄTOIVOISELLE ÄIDILLE NOIN SAIRAITA NEUVOJA, KUN KERSA ON TÄYS KAKARA VIELÄ. P.S PIDÄ ÄITI PÄÄSI, NUMERO KOULUSSA EI MAILMAA KAADA, NIIN KAUAN KUN SINÄ KANNAT RUOAT JNE...TYTTÄRELLESI NIINKAUAN SINÄ OLET KAPTEENI SIINÄ LAIVASSA JA LAPSESI NOUDATTAA SINUN (ei kavereidensa) sääntöjä kunnes on täysi.ikäinen ja elättää itse itsensä. p.s JAKSAMISIA SINULLE ÄITI, PUHU, HALAA, PUHU, HALAA JNE,,,NIIN TYTTÄRESTÄSI KASVAA KUNNON KANSALAINEN MEIDÄN USKONTOON.


      • Tristar
        järkyttynyt kirjoitti:

        siis HALOO,ei voi olla tommosella älyä päässä joka ei edes tajua että 13V ON TÄYSIN LAPSI JA HAKOTEILLÄ oleva semmoinen, ja vanhempien on tämäkin uhma-iän oikku käytävä läpi juuri tämän lapsensa kanssa. mutta ei 13v TODELLAKAAN PÄÄTÄ mihin uskontoon kuuluu tai haluaako kuulua mihinkään KIRKOSTA EROAMISESTA NYT PUHUMATTAKAAN. kyllä se on vanhemmat jotka päättävät KAIKKI RATKAISUT 13v ikäisen penikan asioista niin kauan kun kersan jalat on vanhempiensa ruokapöydän alla, kun on oma pöytä ja itsehankittu ruoka, on myös päätöskykyinen. tyttö on varmaan kuulut kavereilta ateismista, mutta ei tosiaankaa tajua mitä se OIKEASTI pitää sisällään. jote ÄITI ole tiukkana, älä missään nimessä anna tuon ikäisen päättää noin Vakavista asioista ennenkun on kypsä tajuamaan koko asiaa.EIKÄ 13V:LLÄ OLE VIELÄ MITÄÄN VAKAUMUKSIA, aivan sairas tuo sun viesti. HÄPEÄ EDES PÄÄSTÄÄ SUUSTASI TUOMMOISIA. TAI SITTEN OLT ITSE "LUISUNUT USKONNOSTASI" MUTTA ÄLÄ LEVITÄ JA ANNA EPÄTOIVOISELLE ÄIDILLE NOIN SAIRAITA NEUVOJA, KUN KERSA ON TÄYS KAKARA VIELÄ. P.S PIDÄ ÄITI PÄÄSI, NUMERO KOULUSSA EI MAILMAA KAADA, NIIN KAUAN KUN SINÄ KANNAT RUOAT JNE...TYTTÄRELLESI NIINKAUAN SINÄ OLET KAPTEENI SIINÄ LAIVASSA JA LAPSESI NOUDATTAA SINUN (ei kavereidensa) sääntöjä kunnes on täysi.ikäinen ja elättää itse itsensä. p.s JAKSAMISIA SINULLE ÄITI, PUHU, HALAA, PUHU, HALAA JNE,,,NIIN TYTTÄRESTÄSI KASVAA KUNNON KANSALAINEN MEIDÄN USKONTOON.

        Voisin sanoa että puhut aika selvää kieltä juuri minun pointtini puolesta.

        "NIIN TYTTÄRESTÄSI KASVAA KUNNON KANSALAINEN MEIDÄN USKONTOON."

        Indeed.

        13-vuotiaalla on aivot ja mieli. Ei oel vanhempien asia sanella mitä lapsi saa uskoa tai olla uskomatta. Lapsen mieli muovautuu aikuisuuteen saakka, ja muuttuu vielä aikuisenakin, pakottamalla nuorta mieltä tiettyyn muottiin saa aikaan vain vastareaktion.

        Onnea vaan sille "teidän uskonnolle". Seuratkaa johtajaa. Kuka sinut opetti uskomaan?

        ***


      • Tristar
        Tristar kirjoitti:

        Voisin sanoa että puhut aika selvää kieltä juuri minun pointtini puolesta.

        "NIIN TYTTÄRESTÄSI KASVAA KUNNON KANSALAINEN MEIDÄN USKONTOON."

        Indeed.

        13-vuotiaalla on aivot ja mieli. Ei oel vanhempien asia sanella mitä lapsi saa uskoa tai olla uskomatta. Lapsen mieli muovautuu aikuisuuteen saakka, ja muuttuu vielä aikuisenakin, pakottamalla nuorta mieltä tiettyyn muottiin saa aikaan vain vastareaktion.

        Onnea vaan sille "teidän uskonnolle". Seuratkaa johtajaa. Kuka sinut opetti uskomaan?

        ***

        jotta et kuvittelisi että pidän alaikäisen oikeutena päättää kaikesta itseensä kuuluvasta, kuten joku tuossa oli aiemmin kai ymmärtänyt (miten se onnistui??), teen lisäyksen.

        "Ei oel vanhempien asia sanella mitä lapsi saa uskoa tai olla uskomatta."

        Lisää tuohon kohtaan: "mitä henkiolentoihin tulee".

        ***


      • *****
        Tristar kirjoitti:

        jotta et kuvittelisi että pidän alaikäisen oikeutena päättää kaikesta itseensä kuuluvasta, kuten joku tuossa oli aiemmin kai ymmärtänyt (miten se onnistui??), teen lisäyksen.

        "Ei oel vanhempien asia sanella mitä lapsi saa uskoa tai olla uskomatta."

        Lisää tuohon kohtaan: "mitä henkiolentoihin tulee".

        ***

        mutta vanhemmat päättävät mm. siitä opiskeleeko lapsi uskontoa ja kuuluuko kirkkoon. 13-vuotias on todellakin vielä niin tuulellakäyvä ja lapsellinen, ettei vanhempien pidä lähteä mukaan jokaiseen kotkotukseen. Vanhempien tehtävä tuossa tilanteessa, on sanoa lapselle, että hän saa itse päättää, mihin uskoo, ja että pakko ei ole uskoa todeksi sitä mitä uskontotunneilla opetetaan, mutta koulu käydään siltäkin osin kunnolla, turhia temppuilematta.

        En tiedä yhtäkään lasta, joka oltaisiin aivopesty koulun uskontotunneilla mihinkään uskontoon! Yleensä lapsi uskoo tiettyyn ikään asti siihen, mihin kotonakin uskotaan, ja jos kotona ei kuuluta mihinkään lahkoon ja tuputeta sen uskomuksia, niin mitään vaaraa pelkistä koulun uskontortunneista ei varmasti ole.


      • Tristar
        ***** kirjoitti:

        mutta vanhemmat päättävät mm. siitä opiskeleeko lapsi uskontoa ja kuuluuko kirkkoon. 13-vuotias on todellakin vielä niin tuulellakäyvä ja lapsellinen, ettei vanhempien pidä lähteä mukaan jokaiseen kotkotukseen. Vanhempien tehtävä tuossa tilanteessa, on sanoa lapselle, että hän saa itse päättää, mihin uskoo, ja että pakko ei ole uskoa todeksi sitä mitä uskontotunneilla opetetaan, mutta koulu käydään siltäkin osin kunnolla, turhia temppuilematta.

        En tiedä yhtäkään lasta, joka oltaisiin aivopesty koulun uskontotunneilla mihinkään uskontoon! Yleensä lapsi uskoo tiettyyn ikään asti siihen, mihin kotonakin uskotaan, ja jos kotona ei kuuluta mihinkään lahkoon ja tuputeta sen uskomuksia, niin mitään vaaraa pelkistä koulun uskontortunneista ei varmasti ole.

        Et varmasti vastusta sitäkään että lapsellesi koulussa opetetaan totena koraania ja siihen littyviä rituaaleja.

        Minun katsantokannastani täysin sama asia. Yhden tai tisen uskonnon rituaalit, vain koska niin on tapana tehdä. En voi ymmärtää miksi.

        "että hän saa itse päättää, mihin uskoo, ja että pakko ei ole uskoa todeksi sitä mitä uskontotunneilla opetetaan, mutta koulu käydään siltäkin osin kunnolla, turhia temppuilematta. "

        Miksi tiettyä uskontoa pitää opetella jos sillä ei ole himpun verran merkitystä?? Mikä ihme siinä painaa niin paljon??

        ***


      • poazu
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        En minäkään usko, että hän mikään saatanisti on. Mutta pelkään, että tuollainen meininki voi muuten johtaa huonoille teille. Kun ei ole mitään peruspohjaa.

        En ole itse mikään kiihkouskovainen, mutta peruskristilliset arvot omaan. Kyllä sitä itsekkin tuli tuossa iässä jo kapinoitua, mutta ei tuolla tavalla.

        Ja voi olla tekopyhää sun muuta tuo rippijuhlajuttu. Mutta se nyt vaan on mulle tosi tärkeetä. Ja harmittaa kanssa se, että kumminkin tyttö haluaa multa rahaa kaikenmaailman juttuihin mutta nyt sitten ei hän saa omaa rahaa tuosta.

        Toki rippijuhlatkin maksaa, aika tasan rahat siinä menee, mutta tienaisipa tyttö omaa rahaa. En nyt haluaisi antaa "säästyneitä" rahoja hänelle palkkioksi siitä, että nolaa minut sukuni edessä.

        Ei kai se minun vika ole, että suvussa tämmöiset asiat merkitsee niin paljon.

        Häpeäisin minä sinua. Oletko todellakin niin naiivi että elät vain muita ihmisiä varten, mitä ne asioista sanovat ja ajattelevat ja ripille pitää mennä että rahaa saa.
        Tyttäresi tuntuu olevan jopa järkevämpi kuin sinä koskapa hän on kuitenkin ajatellut asioita, eikä mene rahasta ripille. Nuoren ajattelevaisen ihmisen mieli voi muuttua vielä moneen suuntaan, mutta on rehellisempää omata aitoja periaatteita, kuin tehdä asioita vain näön vuoksi, vaikka omaa tuntoa vastaankin.
        Kannattaisi sinunkin pohtia oman uskosi motiiveja, jos toisten mielipide ja raha on asioissa ykkös sijalla.


      • HuolestunutÄitee kirjoitti:

        En minäkään usko, että hän mikään saatanisti on. Mutta pelkään, että tuollainen meininki voi muuten johtaa huonoille teille. Kun ei ole mitään peruspohjaa.

        En ole itse mikään kiihkouskovainen, mutta peruskristilliset arvot omaan. Kyllä sitä itsekkin tuli tuossa iässä jo kapinoitua, mutta ei tuolla tavalla.

        Ja voi olla tekopyhää sun muuta tuo rippijuhlajuttu. Mutta se nyt vaan on mulle tosi tärkeetä. Ja harmittaa kanssa se, että kumminkin tyttö haluaa multa rahaa kaikenmaailman juttuihin mutta nyt sitten ei hän saa omaa rahaa tuosta.

        Toki rippijuhlatkin maksaa, aika tasan rahat siinä menee, mutta tienaisipa tyttö omaa rahaa. En nyt haluaisi antaa "säästyneitä" rahoja hänelle palkkioksi siitä, että nolaa minut sukuni edessä.

        Ei kai se minun vika ole, että suvussa tämmöiset asiat merkitsee niin paljon.

        mitä ihmettä sillä meinasit? Etteikö muksullasi tai ylipäänsä ateistina olemiselle ole peruspohjaa..? Ota nyt hyvänenaika itteäsi niskasta kiinni! "nolaa minut sukuni edessä" PAH! Kumpi on sulle tärkeämpi: sukusi vai lapsesi?

        En itsekään kuulu kirkkoon, mutta olisihan tuo hyvä pienen ateistinkinalun oppia vähän uskonnoista.. Itsekin lueskelin niistä vähän väliä, ihan kiinnostavia FICTIO-juttuja, varsinkin vanhan kansan tarut sun muut mytologiat :)


      • järkyttynyt kirjoitti:

        siis HALOO,ei voi olla tommosella älyä päässä joka ei edes tajua että 13V ON TÄYSIN LAPSI JA HAKOTEILLÄ oleva semmoinen, ja vanhempien on tämäkin uhma-iän oikku käytävä läpi juuri tämän lapsensa kanssa. mutta ei 13v TODELLAKAAN PÄÄTÄ mihin uskontoon kuuluu tai haluaako kuulua mihinkään KIRKOSTA EROAMISESTA NYT PUHUMATTAKAAN. kyllä se on vanhemmat jotka päättävät KAIKKI RATKAISUT 13v ikäisen penikan asioista niin kauan kun kersan jalat on vanhempiensa ruokapöydän alla, kun on oma pöytä ja itsehankittu ruoka, on myös päätöskykyinen. tyttö on varmaan kuulut kavereilta ateismista, mutta ei tosiaankaa tajua mitä se OIKEASTI pitää sisällään. jote ÄITI ole tiukkana, älä missään nimessä anna tuon ikäisen päättää noin Vakavista asioista ennenkun on kypsä tajuamaan koko asiaa.EIKÄ 13V:LLÄ OLE VIELÄ MITÄÄN VAKAUMUKSIA, aivan sairas tuo sun viesti. HÄPEÄ EDES PÄÄSTÄÄ SUUSTASI TUOMMOISIA. TAI SITTEN OLT ITSE "LUISUNUT USKONNOSTASI" MUTTA ÄLÄ LEVITÄ JA ANNA EPÄTOIVOISELLE ÄIDILLE NOIN SAIRAITA NEUVOJA, KUN KERSA ON TÄYS KAKARA VIELÄ. P.S PIDÄ ÄITI PÄÄSI, NUMERO KOULUSSA EI MAILMAA KAADA, NIIN KAUAN KUN SINÄ KANNAT RUOAT JNE...TYTTÄRELLESI NIINKAUAN SINÄ OLET KAPTEENI SIINÄ LAIVASSA JA LAPSESI NOUDATTAA SINUN (ei kavereidensa) sääntöjä kunnes on täysi.ikäinen ja elättää itse itsensä. p.s JAKSAMISIA SINULLE ÄITI, PUHU, HALAA, PUHU, HALAA JNE,,,NIIN TYTTÄRESTÄSI KASVAA KUNNON KANSALAINEN MEIDÄN USKONTOON.

        Veikkaan, tai siis ainakin toivon,että tristalin alleviivattu huomio on ettei VÄKISIN sysätä muksua johonkin johon se ei halua olla osallinen. Oma äitini pakotti minut menemään riparille, koska "normaalit fiksut nuoret tekee niin! siellä on kivaa ja saa uusia kavereita" kärsin kahdesti pahasta migreenikohtauksesta siellä, itkin pariin otteeseen ja kammoksuin muutenkin ihmisporukassa pakollista roikkumista.. Mutta kaksi vuottahan on aikaa vielä, tytöllä voi mieli muuttua jos kenties kamujen seurana haluaa mennä..?

        Samaa mieltä: en myös usko että tyttö osaa kunnolla selittää mikä on ateisti. Jos häneltä nyt tulisi joku kysymään mikä moinen on ja miksi, niin veikkaisin vastauksen jäävän aika tyngäksi. Siksi harmitti lukea että uskonnosta 5 :( En minäkään kirkkoon kuulu,mutta lueskelen uskonnoista silloin tällöin, kivaa fiktiota, vähän kun fantasioita lukis :D Mytologiat varsinkin! Pärjäisi paremmin muiden uskovien joukossa ja olisi enemmän oikeutettu moisia kritisoimaan tarpeentullen,jos tietopohjaa löytyisi..


      • *****
        Tristar kirjoitti:

        Et varmasti vastusta sitäkään että lapsellesi koulussa opetetaan totena koraania ja siihen littyviä rituaaleja.

        Minun katsantokannastani täysin sama asia. Yhden tai tisen uskonnon rituaalit, vain koska niin on tapana tehdä. En voi ymmärtää miksi.

        "että hän saa itse päättää, mihin uskoo, ja että pakko ei ole uskoa todeksi sitä mitä uskontotunneilla opetetaan, mutta koulu käydään siltäkin osin kunnolla, turhia temppuilematta. "

        Miksi tiettyä uskontoa pitää opetella jos sillä ei ole himpun verran merkitystä?? Mikä ihme siinä painaa niin paljon??

        ***

        Kun itse kävin peruskoulua, lähes jokainen lapsi/nuori kävi samoilla uskontotunneilla, eikä kukaan heistä kärsinyt tai muuttunut uskovaiseksi. Nykyisin uskontotunnit ovat yhä enemmän yleissivistäviä ja moni uskonnonopettajista ei itsekään usko siihen, mitä opettaa (opettajalta vaaditaan vain tietty tietomäärä, ei omaa uskoa), joten aivopesu on yhä vähemmän oletettavaa. :D

        Pääpointti oli kuitenkin se, että vanhempien ei pidä lähteä mukaan 13-vuotiaan kotkotuksiin ja päähänpistoihin, eikä todellakaan hyväksyä sitä, että jotakin oppiainetta aletaan vastustamaan lyömällä se 'läskiksi'. 13-vuotias on usein tuollaisissa päätöksissä kuin tuuliviiri, eikä tarvita kuin yhden tietynlaisen kaverin/tuttavuuden sana, niin hups- lapsi onkin yht'äkkiä ateisti, ja sitten sattuu tulemaan saman henkilön kanssa riita ja hups- lapsi ei enää olekaan ateisti... :D

        Ja kyllä se vain niin on, että vanhemmilla on oikeus päättää viimekädessä alaikäisten asioista (etenkin vasta 13-vuotiaan)- joskin niistä pitää keskustella ja neuvotella lapsen/nuoren kanssa yhä enemmän iän karttuessa- juuri tuosta syystä, että heikäläiset ovat itse usein aivan tuuliajolla ja monesti hakoteillä päätöstensä ja päähänpistojensa kanssa.


      • Tristar
        ***** kirjoitti:

        Kun itse kävin peruskoulua, lähes jokainen lapsi/nuori kävi samoilla uskontotunneilla, eikä kukaan heistä kärsinyt tai muuttunut uskovaiseksi. Nykyisin uskontotunnit ovat yhä enemmän yleissivistäviä ja moni uskonnonopettajista ei itsekään usko siihen, mitä opettaa (opettajalta vaaditaan vain tietty tietomäärä, ei omaa uskoa), joten aivopesu on yhä vähemmän oletettavaa. :D

        Pääpointti oli kuitenkin se, että vanhempien ei pidä lähteä mukaan 13-vuotiaan kotkotuksiin ja päähänpistoihin, eikä todellakaan hyväksyä sitä, että jotakin oppiainetta aletaan vastustamaan lyömällä se 'läskiksi'. 13-vuotias on usein tuollaisissa päätöksissä kuin tuuliviiri, eikä tarvita kuin yhden tietynlaisen kaverin/tuttavuuden sana, niin hups- lapsi onkin yht'äkkiä ateisti, ja sitten sattuu tulemaan saman henkilön kanssa riita ja hups- lapsi ei enää olekaan ateisti... :D

        Ja kyllä se vain niin on, että vanhemmilla on oikeus päättää viimekädessä alaikäisten asioista (etenkin vasta 13-vuotiaan)- joskin niistä pitää keskustella ja neuvotella lapsen/nuoren kanssa yhä enemmän iän karttuessa- juuri tuosta syystä, että heikäläiset ovat itse usein aivan tuuliajolla ja monesti hakoteillä päätöstensä ja päähänpistojensa kanssa.

        Koskka isnun uskonnonopetuksestasi ei "kukaan kärsinyt", on koko aihe siis ok. Niinkö?

        "Pääpointti oli kuitenkin se, että vanhempien ei pidä lähteä mukaan 13-vuotiaan kotkotuksiin ja päähänpistoihin, eikä todellakaan hyväksyä sitä, että jotakin oppiainetta aletaan vastustamaan lyömällä se 'läskiksi'. "

        Kysymys on oppianeesta joka perustuu uskomuksiin ja taruihin, yhden lahkon käsityskeen maailmasta ja jonka kanssa muu kouluopetus on ristiriidassa. Hmmh?

        13-vutoiaalla pitäisi myös tosiaan olla se vapaus olla tuuliviiri ja kehittää ajatuksiaan kokeilujen kautta. Sehän on koko pointti! EI voida oelttaa että lapsesta kasvaa kiltti tietyn uskonnon jäsen vain koska hänet vauvanan siihen liitetään ja sitä koulussa opetetaan. Eikö? Sanot "ei ole haittaa", mitä hyötyä sitten? (minä näen kyllä haittojakin, mutta keksis inä hyötyjä)

        Elämään vaikuttavia päähänpistoja ei saa lapselta sallia, mutta minä ksyyn, miksi ajatukset ovat tällaisia? Miksi vanhemmat kokevat oikeudekseen määrätä mihin lapsen pitäisi USKOA? Toisen ihmisen, olkoonkin nuori, ajatuksia EI voi toinen ihminen hallita.

        kerro nyt minulel selvin sanoin, mihin vaikuttaa lapsen kirkosta eroaminen 13-vutoiaana? Mitä haittaa siitä on, eli miksi vanhempien tulisi voida pitää lapsi jäsenenä USKONNOLLISESSA yhteisössä vasten tämän tahtoa?

        ***


      • Ei sun tyttären
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        No mun puolesta tyttö sais tehdä uskon kanssa mitä lystää kun on täyttänyt 15v mutta silmät päästä saadaan hävetä jos ei ripillä käy.

        Tää on pieni kylä ja suvunkin takia haluan nuo rippijuhlat järjestää. Mutta onhan siihen vielä aikaa, toivottavasti tyttö tulee järkiin. Tyhmäähän se olisi rahastakin kieltäytyä.

        "Tää on pieni kylä ja suvunkin takia haluan nuo rippijuhlat järjestää."
        Just joo - kyse on enemmän sun halustasi kuin sun tyttäresi halusta.

        Sun ei kannata ainakaan alkaa pakottamaan - voi olla, että muuten sun tytär häippää...


      • Nimetön
        HuolestunutÄITEE kirjoitti:

        13v ei ole valmis itse päättämään uskonasioista!
        Antaisitko sinä lapsesi päättää tuossa iässä noin vakavista aiheista ?

        Kyllä tuon ikänen ihminen tietää, haluaako uskoa Jesseen vai haluaako olla uskomatta. Älä yritä tuputtaa tytölle uskontoa pakolla, ei se ainakaan tilannetta helpota yhtään!
        Ja millä lailla uskonasiat on tärkeitä?! Oletko nyt sitä mieltä, että kristinusko on ainoa oikea vaihtoehto, ja että tyttäresi ei pelastu kun tuomio koittaa?
        Olet kyllä itsekkäin äiti mitä tiedän, jos suvun tai juhlien takia patistat tyttöä ripille.
        On jokaisen oma asia, mihin uskoo. Siihen ei varsinkaan ulkopuolisella suvulla pitäisi olla mitään sanottavaa.


      • HuolestunutÄitee kirjoitti:

        En minäkään usko, että hän mikään saatanisti on. Mutta pelkään, että tuollainen meininki voi muuten johtaa huonoille teille. Kun ei ole mitään peruspohjaa.

        En ole itse mikään kiihkouskovainen, mutta peruskristilliset arvot omaan. Kyllä sitä itsekkin tuli tuossa iässä jo kapinoitua, mutta ei tuolla tavalla.

        Ja voi olla tekopyhää sun muuta tuo rippijuhlajuttu. Mutta se nyt vaan on mulle tosi tärkeetä. Ja harmittaa kanssa se, että kumminkin tyttö haluaa multa rahaa kaikenmaailman juttuihin mutta nyt sitten ei hän saa omaa rahaa tuosta.

        Toki rippijuhlatkin maksaa, aika tasan rahat siinä menee, mutta tienaisipa tyttö omaa rahaa. En nyt haluaisi antaa "säästyneitä" rahoja hänelle palkkioksi siitä, että nolaa minut sukuni edessä.

        Ei kai se minun vika ole, että suvussa tämmöiset asiat merkitsee niin paljon.

        Kyllä 13v ikäisen tulisi "elättäjänsä" toiveitakin noudattaa, se on sitä vanhemman kunnioitusta. Itselläni soisi tosiaan varoituskellot, kuten sinullakin. Toivottavasti tunnet jotenkin tyttäresi kavereita, heidän jutuistaan saa mahdollisesti suuntaa mihin ollaan menossa ja mitä kokeillaan.
        Kaikki neljä kakaraani kävivät ripillä, joten en ole paras neuvoja ripparin tärkeyteen, joskaan eipä heillä varmaankaan olisi ollut vaihtoehtoja.
        Mielestäni on lasten "toteltava", kunnes itse maksavat laskunsa.


      • HuolestunutÄitee
        rar56 kirjoitti:

        Kyllä 13v ikäisen tulisi "elättäjänsä" toiveitakin noudattaa, se on sitä vanhemman kunnioitusta. Itselläni soisi tosiaan varoituskellot, kuten sinullakin. Toivottavasti tunnet jotenkin tyttäresi kavereita, heidän jutuistaan saa mahdollisesti suuntaa mihin ollaan menossa ja mitä kokeillaan.
        Kaikki neljä kakaraani kävivät ripillä, joten en ole paras neuvoja ripparin tärkeyteen, joskaan eipä heillä varmaankaan olisi ollut vaihtoehtoja.
        Mielestäni on lasten "toteltava", kunnes itse maksavat laskunsa.

        Tässä oli fiksua tekstiä, eikä pelkkää haukkumista. Sen verran olen tietoinen tyttäreni ystävistä, että hänellä on muutama itseään vanhempi tyttökaveri. Heidän kanssa ainakin netissä juttelee, että sieltä on voinut tulla vaikutteita.

        Mut ei hän sentäs pukeudu mustiin ja maalaa naamaa petolinnun perseeksi, joten ei kai hän nyt sentään mikän Saatanisti ole.

        Onpas tänne tullut hurjasti viestejä. Suurin osa haukkuu minua siitä, että mietin vain suvun suhtautumista minuun ja tyttäreen. Silti luulen, että kyllä muutkin tositilanteessa miettii mitä muut heistä ajattelee.

        No rauha maassa ja ihmisillä hyvä mieli...


      • Hirmumanta
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        En minäkään usko, että hän mikään saatanisti on. Mutta pelkään, että tuollainen meininki voi muuten johtaa huonoille teille. Kun ei ole mitään peruspohjaa.

        En ole itse mikään kiihkouskovainen, mutta peruskristilliset arvot omaan. Kyllä sitä itsekkin tuli tuossa iässä jo kapinoitua, mutta ei tuolla tavalla.

        Ja voi olla tekopyhää sun muuta tuo rippijuhlajuttu. Mutta se nyt vaan on mulle tosi tärkeetä. Ja harmittaa kanssa se, että kumminkin tyttö haluaa multa rahaa kaikenmaailman juttuihin mutta nyt sitten ei hän saa omaa rahaa tuosta.

        Toki rippijuhlatkin maksaa, aika tasan rahat siinä menee, mutta tienaisipa tyttö omaa rahaa. En nyt haluaisi antaa "säästyneitä" rahoja hänelle palkkioksi siitä, että nolaa minut sukuni edessä.

        Ei kai se minun vika ole, että suvussa tämmöiset asiat merkitsee niin paljon.

        Nolaa sinut sukusi edessä!!! Mene hyvä "huolestunut äitee" nyt itseesi ja mieti, mitä kirjoitat. Anna todellakin tytön päättää, meneekö riparille vai ei!


      • 13-vuotias
        puhuu asiaa kirjoitti:

        itse olin 13-vuotias kun uskonnonopettajan kanssa meni ns. sukset ristiin. En hyväksynyt sitä, että opettaja väheksyi ja haukkui jatkuvasti meidän luokan nuoria ja minun oma äitini antoi neuvoksi että voin aina erota kirkosta, koska hänkin huomasi ettei yhteistyöni ussan open kanssa sujunut. Enkä sitä paitsi olet koskaan ollut mitenkään uskonnollinen - ei perhekään. Minä siis erosin kirkosta eikä elämäni ole yhtään sen erilaisempaa. Eikä sen takia ole tarvinnut hävetä, eikä kukaan ole hävennyt minua.

        Näyttää olevan se status ja oma ego omaa lasta tärkeämpiä asioita. Pahasti mennään p... edellä puuhun jos saan sanoa. Ei ihmekään jos lapsi kapinoi entistä enemmän. Kyllä 13-vuotias tietää mitä tarkoittaa kun erotaan kirkosta. He ovat uskomattoman fiksuja.

        Voiko 13-vuotias erota kirkosta? Eikö lapsi seuraa äitiään? Niin olen ymmärtänyt. Jos äiti eroaa, lapsi voi myös erota, mutta ei yksin.

        No enpä tiedä, kysynkin juuri siitä syystä.


      • Tristar
        13-vuotias kirjoitti:

        Voiko 13-vuotias erota kirkosta? Eikö lapsi seuraa äitiään? Niin olen ymmärtänyt. Jos äiti eroaa, lapsi voi myös erota, mutta ei yksin.

        No enpä tiedä, kysynkin juuri siitä syystä.

        lainaus eroakisrkosta.fi -sivulta osiosta "lasten asema"

        "Lakitekstissä ilmaistaan asia niin, että 12–14-vuotiaan tulee antaa suostumus huoltajien tekemään eroilmoitukseen, ja 15–17-vuotiaan tulee tehdä itse eroilmoitus ja saada siihen huoltajien suostumus."

        "Lapsen tai lapsia voi erottaa samalla kun eroaa itse, tai muulloinkin, vaikka itse jäisi kirkon jäseneksi."

        Vanhempien suostumuksella siis onnistuu. Ei yksin.

        ***


      • totuuden torvi
        missä maalaisjärki??? kirjoitti:

        Tyttö on 13, eikä tuon ikäinen vielä päätä uskonnostaan yhtään mitään. Mutta jos ei rippikouluun mene, et sinä voi pakottaa.

        Naurettavaa on sen sijaan sun satanismilla pelottelu. Ateisti ei ole saatananpalvoja, ne ovat ihan asia erikseen. Ateristi ei usko mihinkään, ei jumalaan eikä saatanaan.

        Enkä myöskään ymmärrä sun vaahtoamista ripillepääsyn syystä, että ihan saa havetä kylällä ja juhlatkin odottaa! Siinähän sitä on syytä rippikouluun menemiseen...että saa mutsi juhlat. Tulehan sinäkin tälle vuosisadalle.

        Mulla on samanikäinen tyttö, joka saa itse valita meneekö riparille vai ei. Tällä hetkellä sanoo, ettei mene. Ja minä taputan käsiä yhteen.

        Oikeastaan, jo 12-vuotiaalla lapsella on oikeus päättää oma uskontonsa. Siis tuossa iässä, vanhemmilla ei ole enää oikeutta päättää lapsen uskontoa. Tyttö voisi erota siis kirkosta jos haluaisi, ja tuon ikäinen tyttö kyllä tietää uskonnosta ainakin tarpeeksi, koska sanoi olevansa ateisti. Se että on nuori, ei tarkoita sitä että ei tiedetä mitään uskonnosta, tai saatikaan kirkosta eroamisesta. Itsekin erosin kirkosta ylä-aste ikäisenä, enkä ole vieläkään liittynyt takaisin. Uskoni jumalaan ei ole vahvistunut yhtään, joten oikean päätöksen tein, kun en rippikouluun mennyt.


    • kuikkaliini

      Tuo sana tuputettu paljasti, että juttu on provo.
      Tollaista tyttöä ei ole olemassakaan, eikä muuten koko perhettä.
      Eikä äidit pohdi tuollaisia.

      Ei mee läpi! Tää juttu kuulu tähän "ei-rippikoulua" kampanjaan.

      • Tristar

        mutta hei, se on hyvä kampanja ja ansaitsee keskustelua. Sitäpaitsi -on ihan oiekasti perheitä josisa toimitaan näin, omakin äitini on yhä kirkon jäsen koska ei tahdo että mummi järkyttyy. Niinkin mummi siitä eroamisesta ikinä mitään tietäisi :D

        ***


      • Rantapallopää
        Tristar kirjoitti:

        mutta hei, se on hyvä kampanja ja ansaitsee keskustelua. Sitäpaitsi -on ihan oiekasti perheitä josisa toimitaan näin, omakin äitini on yhä kirkon jäsen koska ei tahdo että mummi järkyttyy. Niinkin mummi siitä eroamisesta ikinä mitään tietäisi :D

        ***

        Joo, oli tämä sitten provo tai ei, niin kyllä tämänkaltaista meininkiä aika usein on. Tosin harvemmin lapset kyllä haluu ripistä kieltäytyä jo rahan toivossa. Kyllä minä olin tuossa iässä ateisti (varmaan kiihkeämpi kuin nykyisin), mutta mielelläni otin juhlat ja etenkin ne n. 5 000 markaa vastaan silloin aikoinaan.

        Sama se juttu oli ylioppilasjuhlissa, ei mua olisi kiinnostanut juhlia sinällään mutta ei mua haitannut kun äiti piti juhlat itselleen ja rahat tuli mulle.

        Omia lapsia on vasta tulossa ja itse olen kirkosta sittemmin eronnut. Ei sitä sitten tiedä, jos he alkavat vinkumaan rippijuhlien (ja etenkin niiden rahojen perään). Kuitenkin tuon konfirmaation suuri osa suorittaa nyt ja vielä tulevaisuudessakin.


      • Tristar
        Rantapallopää kirjoitti:

        Joo, oli tämä sitten provo tai ei, niin kyllä tämänkaltaista meininkiä aika usein on. Tosin harvemmin lapset kyllä haluu ripistä kieltäytyä jo rahan toivossa. Kyllä minä olin tuossa iässä ateisti (varmaan kiihkeämpi kuin nykyisin), mutta mielelläni otin juhlat ja etenkin ne n. 5 000 markaa vastaan silloin aikoinaan.

        Sama se juttu oli ylioppilasjuhlissa, ei mua olisi kiinnostanut juhlia sinällään mutta ei mua haitannut kun äiti piti juhlat itselleen ja rahat tuli mulle.

        Omia lapsia on vasta tulossa ja itse olen kirkosta sittemmin eronnut. Ei sitä sitten tiedä, jos he alkavat vinkumaan rippijuhlien (ja etenkin niiden rahojen perään). Kuitenkin tuon konfirmaation suuri osa suorittaa nyt ja vielä tulevaisuudessakin.

        rippijuhlille kirkkoihin kuulumattomille; prometheus-leiri (vastaava kuin ripari mutta uskonnoton) ja "aikuiseksitulojuhla" samaan aikaan kun kirkkoon kuuluvilla on rippijuhlat. Saavatpahan lahjansa ja äiti saa pirskeensä, eikä kenellekään edes tartte kertoa että leiri oli uskonnoton jos siltä tuntuu :D ja kaikki voittavat! Voihan sen papin kutsua kahville vaikka äidin mieliksi :D

        ***


      • Kuikkaliini
        Tristar kirjoitti:

        rippijuhlille kirkkoihin kuulumattomille; prometheus-leiri (vastaava kuin ripari mutta uskonnoton) ja "aikuiseksitulojuhla" samaan aikaan kun kirkkoon kuuluvilla on rippijuhlat. Saavatpahan lahjansa ja äiti saa pirskeensä, eikä kenellekään edes tartte kertoa että leiri oli uskonnoton jos siltä tuntuu :D ja kaikki voittavat! Voihan sen papin kutsua kahville vaikka äidin mieliksi :D

        ***

        Minusta bisnesmaailma ja suuremmat marketit, tai ehkä mäkkäri voisivat järjestää pippalot teinille riparin sijaan.

        a) ei tarvitsisi rasittaa päätään joillain ikivanhoilla ja tylsillä moraalisäännöillä kuten kymmenen käskyä jne.

        b) ei tarvitsisi pappia kaapuinen vaan mäkkärin Ronald voisi hauskuuttaa aikuistumisrituaalissa.

        c) pankkimaailman edustaja voisi kertoa hyvistä luotoista ja miten hommata mahdollisimman suuret velat

        d) kaupan suurten keskusliikkeiden edustaja voisi esitellä mitä kaikkea kamaa ja krääsää teini tarvitsee, sitähän kamaa riittää

        muuta ei sitten tarvitakaan tässä yhteiskunnassa.
        Niin, ehkä joku erotiikkaliikkeen edustaja voisi kertoa uusimmista leluista.

        Siinä koko aikuiselämä, mihin nuori voi suuntautua. Eihän nykymoderni ihminen tarvitse mitään henkisiä tai hengellisiä arvoja.


      • Tristar
        Kuikkaliini kirjoitti:

        Minusta bisnesmaailma ja suuremmat marketit, tai ehkä mäkkäri voisivat järjestää pippalot teinille riparin sijaan.

        a) ei tarvitsisi rasittaa päätään joillain ikivanhoilla ja tylsillä moraalisäännöillä kuten kymmenen käskyä jne.

        b) ei tarvitsisi pappia kaapuinen vaan mäkkärin Ronald voisi hauskuuttaa aikuistumisrituaalissa.

        c) pankkimaailman edustaja voisi kertoa hyvistä luotoista ja miten hommata mahdollisimman suuret velat

        d) kaupan suurten keskusliikkeiden edustaja voisi esitellä mitä kaikkea kamaa ja krääsää teini tarvitsee, sitähän kamaa riittää

        muuta ei sitten tarvitakaan tässä yhteiskunnassa.
        Niin, ehkä joku erotiikkaliikkeen edustaja voisi kertoa uusimmista leluista.

        Siinä koko aikuiselämä, mihin nuori voi suuntautua. Eihän nykymoderni ihminen tarvitse mitään henkisiä tai hengellisiä arvoja.

        Että jos ei uskontoa niin ei moraalia tai arvoja? Jees... uskotkos että me ateistit yritämme olla hyviä ihmisiä ja parantaa maailmaa siinä missä mahdollista.

        Minun näkökannastani se on ksrititty jonka ei tarvitse huolehtia mistään hyvästä elämästä, sehän saa kuollessaan kaiken anteeksi ja saa taivaspaikan kun vain katuu. Eikö näin? Me jotka emme usko jumalien meitä pelastavan yhtän miltään, kohtaamme tekojemme ja tahtomme seuraukset ihan konkreettisesti tässä elämässä ja se, jos mikä, tuo vastuuntuntoa.

        Eläisitkö sinä moraalittomasti ja typerästi jos et pelkäisi jumalasi rankaisevan sinua siitä? Et eläisi? Miksi me muutkaan sitten?

        ***


      • kuikkaliini
        Tristar kirjoitti:

        Että jos ei uskontoa niin ei moraalia tai arvoja? Jees... uskotkos että me ateistit yritämme olla hyviä ihmisiä ja parantaa maailmaa siinä missä mahdollista.

        Minun näkökannastani se on ksrititty jonka ei tarvitse huolehtia mistään hyvästä elämästä, sehän saa kuollessaan kaiken anteeksi ja saa taivaspaikan kun vain katuu. Eikö näin? Me jotka emme usko jumalien meitä pelastavan yhtän miltään, kohtaamme tekojemme ja tahtomme seuraukset ihan konkreettisesti tässä elämässä ja se, jos mikä, tuo vastuuntuntoa.

        Eläisitkö sinä moraalittomasti ja typerästi jos et pelkäisi jumalasi rankaisevan sinua siitä? Et eläisi? Miksi me muutkaan sitten?

        ***

        Arvot ne on naapurin Mustillakin! Hän arvostaa lihaa, eritoten kokolihaa. Lisäksi hän tykkää haukkua.
        Musti on ateisti.


      • Tristar
        kuikkaliini kirjoitti:

        Arvot ne on naapurin Mustillakin! Hän arvostaa lihaa, eritoten kokolihaa. Lisäksi hän tykkää haukkua.
        Musti on ateisti.

        Musti on varmasti ateisti, elukka ei osaa ekksiä jumalia itselleen vaan pitää korkeimpana auktoriteettinaan laumanjohtajaa.

        Mustilla on hyvä maku. Haukkumisen voi jättää vähemmälle, mutta kokoliha on hyvää.

        ***


      • HuolestunutÄitee
        Tristar kirjoitti:

        Musti on varmasti ateisti, elukka ei osaa ekksiä jumalia itselleen vaan pitää korkeimpana auktoriteettinaan laumanjohtajaa.

        Mustilla on hyvä maku. Haukkumisen voi jättää vähemmälle, mutta kokoliha on hyvää.

        ***

        Päätinkin, että otetaan hiukan toinen linja. Antaa asian olla. Eiköhän tyttö tule toisiin aatoksiin kun juttelee kavereidensa kanssa, käsittääkseni ne on kaikki menossa ripille ihan normaalisti.

        Tuossa iässä kun mieli muuttuu nopeemmin kuin musiikkimaku.


      • Tristar
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        Päätinkin, että otetaan hiukan toinen linja. Antaa asian olla. Eiköhän tyttö tule toisiin aatoksiin kun juttelee kavereidensa kanssa, käsittääkseni ne on kaikki menossa ripille ihan normaalisti.

        Tuossa iässä kun mieli muuttuu nopeemmin kuin musiikkimaku.

        Jos mieli muuttuu, se muuttuu. Kannatukseni uudelle linjallesi! Pakottaminen ei kannata.

        ***


      • oot huolissas?
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        Päätinkin, että otetaan hiukan toinen linja. Antaa asian olla. Eiköhän tyttö tule toisiin aatoksiin kun juttelee kavereidensa kanssa, käsittääkseni ne on kaikki menossa ripille ihan normaalisti.

        Tuossa iässä kun mieli muuttuu nopeemmin kuin musiikkimaku.

        Eikö jo tuo että tyttö on ajatellut asiaa ja menestyy hyvin koulussa paitsi uskonnossa kerro että hän osaa ajatella myös itse?

        "Häpäisee minut." Kummasta tässä nyt on kyse; sinun vai tyttäresi hyvinvoinnista? Itsekin sanoit ettei riparilla muuten väliä, mutta kun se raha.. voi paskat näitä ihmisii, sama juttu kun että lukio pitäisi käydä koska juhlista saa rahaa.. -ärin murin-

        Itse kaduin riparille menoani, paitsi sen puolesta että pääsin kummiksi. Kummina minun pitäisi opettaa pojalle uskonnollisia arvoja ja antaa lahjoja. Niin en tosiaankaan tee, kirkosta eroamista olen harkinnut ja ohjaan poikaa koko ajan ajattelemaan itse ja keskustelemaan kokemuksista ihmisten kanssa. Minua ei oltu kastettu ennenkuin päätin riparille menosta vanhempieni kanssa. Pääosassa yhteisön painostuksesta sillä pienestä kylästä ollaan ja rippikoulun menemättä jättäminen, jo se että en ollutkaan kastettu oli jo kauhea shokki ja vuoden puheenaihe. Kadun koko elämäni sitä etten silloin ollut tarpeeksi rohkea tuomaan esiin sitä mitä halusin!

        Älä nyt vaan mene ja ohjaa tytärtäsi "paremmalla tiedolla koska nuori ei osaa itse päättää mitä haluaa" kyllä rippikoulun voi käydä myöhemminkin jos tulee toisiin aatoksiin, mutta virheitään ei pääse pakoon!

        Tv. riparin käynyt, ylioppilas, opiskelija


      • Kuunpalvoja
        HuolestunutÄitee kirjoitti:

        Päätinkin, että otetaan hiukan toinen linja. Antaa asian olla. Eiköhän tyttö tule toisiin aatoksiin kun juttelee kavereidensa kanssa, käsittääkseni ne on kaikki menossa ripille ihan normaalisti.

        Tuossa iässä kun mieli muuttuu nopeemmin kuin musiikkimaku.

        Kuten otsikossa totean, älykkäämpi lapsi saa joskus vanhempansa hämilleen. Niin tälläkin kertaa.

        On kuitenkin hienoa, että annat lapsesi päättää. Jos oikein päättelin niin kyseessä ihan totisesti on ateisti. Ateistien päätä ei käännetä odottelemalla, ja massaan vetoamalla, he ovat tehneet päätöksen ihan itse -- ilman massan tukea.

        Harmi vain, että uskontoa koulussa syötetään yksipuolisesti, ja suuremmin kertomatta että Matematiikkan ja muiden faktatieteiden lomassa lapsille syötetäänkin musta-tuntuu tietoa totena. Kukaan ei vaan tunnu huomaavan, että tälläinen yhden uskonnon tuputtaminen ei ole kenellekkään hyväksi.

        On aina hienoa huomata kun lapsi jo tuossa iässä huomaa että hänelle työnnetään pajunköyttä.

        Muuten:

        Olisi kiva tietää tästä mainitsemastasi "hullusta" (hedelmöityksen toinen osapuoli), joka saattoi sittenkin olla järkipäinen, kuten matematiikan laitoksella taannoin kuulin: "Täältä kannetaan aina sillon tällön väkeä pehmustettuun kämppään". Kyvykkäillä ei ole tapana ollakkaan massan mukana seuraavia, vaan nimenomaan niitä, jotka näyttää vähän seilaavan vastavirtaan tai vähintäänkin snorklaavan hietikolla.


      • 13-vuotias tyttö
        Kuunpalvoja kirjoitti:

        Kuten otsikossa totean, älykkäämpi lapsi saa joskus vanhempansa hämilleen. Niin tälläkin kertaa.

        On kuitenkin hienoa, että annat lapsesi päättää. Jos oikein päättelin niin kyseessä ihan totisesti on ateisti. Ateistien päätä ei käännetä odottelemalla, ja massaan vetoamalla, he ovat tehneet päätöksen ihan itse -- ilman massan tukea.

        Harmi vain, että uskontoa koulussa syötetään yksipuolisesti, ja suuremmin kertomatta että Matematiikkan ja muiden faktatieteiden lomassa lapsille syötetäänkin musta-tuntuu tietoa totena. Kukaan ei vaan tunnu huomaavan, että tälläinen yhden uskonnon tuputtaminen ei ole kenellekkään hyväksi.

        On aina hienoa huomata kun lapsi jo tuossa iässä huomaa että hänelle työnnetään pajunköyttä.

        Muuten:

        Olisi kiva tietää tästä mainitsemastasi "hullusta" (hedelmöityksen toinen osapuoli), joka saattoi sittenkin olla järkipäinen, kuten matematiikan laitoksella taannoin kuulin: "Täältä kannetaan aina sillon tällön väkeä pehmustettuun kämppään". Kyvykkäillä ei ole tapana ollakkaan massan mukana seuraavia, vaan nimenomaan niitä, jotka näyttää vähän seilaavan vastavirtaan tai vähintäänkin snorklaavan hietikolla.

        Olen ateisti ja päättänyt siitä itse. Juice Leskistä, suosikkiartistia lainatakseni:
        "Tiedän, mitä haluan. Tiedän, miten vähään kykenen." Vanhempi sisareni on jo käynyt rippikoulun. Hän uskoo jumalaan ja kuuntelee gospelia. Hän myös käy kirkossa aina silloin tällöin.

        Äitini ei hyväksy suuntaustani. Ei myöskään isovanhempani. Eräänä päivänä kerroin heille olevani ateisti. Hetken ajan kuluttua he olivat päättäneet, että en tiedä, mitä kyseinen sana tarkoittaa.

        Ehdotin äidilleni, että menisin Prometheus-leirille rippileirin sijaan. Olin aiemmin samana päivänä koonnut kaikenlaista tietoa siitä, että osaisin perustella kantani. Äitini ei edes tiennyt, mikä kyseinen leiri on.

        Uskonnon opetuksesta koulussani en pidä, mutta siitä huolimatta uskonnon kohdalla todistuksessani komeili - mikäs muu, kuin 10. Samalla lukukaudella olin osallistunut valtakunnalliseen Raamattuvisaan, sijoitus ei ollut paras mahdollinen, mutta mielestäni hyvä. Vaikka ateistiksi tunnustaudunkin, olin luokkamme paras kyseisen kilpailun ensimmäisessä vaiheessa, henkilökohtaisessa kisassa.
        Kisaan täytyi siis lukea raamatusta tiettyjä osia. En uskonut sanaakaan lukemastani, mutta ei se haitannut. Pidin sitä (kirjallisuuden, etenkin fantasian ystävänä) jonkinlaisena satuna.

        Tekeekö siis jokin minusta huonomman ihmisen, likaisen yksilön teidän kristinuskoon kuuluvien rinnalla? Kenties minut leimataan satanistiksi tai jopa saatananpalvojaksi, mutta sellainen en ole. Olen ateisti. En tiedä, aikooko äitini silti pakottaa minut rippileirille. Varmaa on, että vapaaehtoisesti en sinne mene. Kiitän teitä, jotka puolustavat meitä vähemmistöä tai jopa itse kuuluvat siihen. Jumala on minulle pelkkä taruhahmo vaikkapa Harry Potterin, Frodo Reppulin tai Artemis Fowlin rinnalla. Kiitän.


      • :D :D
        13-vuotias tyttö kirjoitti:

        Olen ateisti ja päättänyt siitä itse. Juice Leskistä, suosikkiartistia lainatakseni:
        "Tiedän, mitä haluan. Tiedän, miten vähään kykenen." Vanhempi sisareni on jo käynyt rippikoulun. Hän uskoo jumalaan ja kuuntelee gospelia. Hän myös käy kirkossa aina silloin tällöin.

        Äitini ei hyväksy suuntaustani. Ei myöskään isovanhempani. Eräänä päivänä kerroin heille olevani ateisti. Hetken ajan kuluttua he olivat päättäneet, että en tiedä, mitä kyseinen sana tarkoittaa.

        Ehdotin äidilleni, että menisin Prometheus-leirille rippileirin sijaan. Olin aiemmin samana päivänä koonnut kaikenlaista tietoa siitä, että osaisin perustella kantani. Äitini ei edes tiennyt, mikä kyseinen leiri on.

        Uskonnon opetuksesta koulussani en pidä, mutta siitä huolimatta uskonnon kohdalla todistuksessani komeili - mikäs muu, kuin 10. Samalla lukukaudella olin osallistunut valtakunnalliseen Raamattuvisaan, sijoitus ei ollut paras mahdollinen, mutta mielestäni hyvä. Vaikka ateistiksi tunnustaudunkin, olin luokkamme paras kyseisen kilpailun ensimmäisessä vaiheessa, henkilökohtaisessa kisassa.
        Kisaan täytyi siis lukea raamatusta tiettyjä osia. En uskonut sanaakaan lukemastani, mutta ei se haitannut. Pidin sitä (kirjallisuuden, etenkin fantasian ystävänä) jonkinlaisena satuna.

        Tekeekö siis jokin minusta huonomman ihmisen, likaisen yksilön teidän kristinuskoon kuuluvien rinnalla? Kenties minut leimataan satanistiksi tai jopa saatananpalvojaksi, mutta sellainen en ole. Olen ateisti. En tiedä, aikooko äitini silti pakottaa minut rippileirille. Varmaa on, että vapaaehtoisesti en sinne mene. Kiitän teitä, jotka puolustavat meitä vähemmistöä tai jopa itse kuuluvat siihen. Jumala on minulle pelkkä taruhahmo vaikkapa Harry Potterin, Frodo Reppulin tai Artemis Fowlin rinnalla. Kiitän.

        Ihan varmasti 13-vuotiaan tekstiä. Joo joo- uskotaan uskotaan... :D


    • Ankel ofa Darknessi

      Selevä satanisti... Omassa huoneessa viilaa rannetta puukon tylsällä terällä, selevä tappaus. Jeesus-leirille uskoa oppimaan välittömästi.

      Kokeileppa syöttää valkosipuli, jos ei tykkää... Selevä vamppyyri!!

      • Yks 95-syntyny

        Oletko tosissasi? Sitä vaan että en minäkään erityisemmin Jumalaan sun muihin usko, enkä siltikään viiltele ranteitani yms. Eikä vamppyyreja edes ole olemassa.


      • tark ankel
        Yks 95-syntyny kirjoitti:

        Oletko tosissasi? Sitä vaan että en minäkään erityisemmin Jumalaan sun muihin usko, enkä siltikään viiltele ranteitani yms. Eikä vamppyyreja edes ole olemassa.

        katoppa vaatekaappiisi, jos vaatteesi ovat mustia -> olet satanisti.. onhan olemassa!


      • Yksi vaan
        tark ankel kirjoitti:

        katoppa vaatekaappiisi, jos vaatteesi ovat mustia -> olet satanisti.. onhan olemassa!

        Hö. Misksi satanisti käyttäisi mustia vaatteita? Taas sekoitetaan Saatananpalvojat ja gootit ja satanistit kauniisti sekasotkuun. Satanismi EI ole mitään palvomista tai millään tavalla oikein "minkäänlaista" erityistä. Elämistä tässä maailmassa tämänmaailman ehdoilla.

        Uskonnon ja uskontojen (siis kaikkien) kieltämistä se kyllä on. Niiden miettimisen sijaan satanisti esim. harrastaa seksiä ja nauttii siitä sen kaikissa muodoissa. Rahaa voi myös tehdä, -mieluiten osakekaupoilla, nopeasti ja kevyesti. Ruoalla pelaaminen pörssissä on eritoten suositeltavaa.


    • nykyaikaisia

      joita ei oo kunnolla kasvatettu. Sä oot niitä vanhempia jotka ei osaa kasvattaa kakaroita oikein. Nykyään näkee vaikka missä niitä huonosti kasvatettuja kauhukakaroita. Esim. kirjastossa vanhemmat antaa kakaroiden kiljuu, vaikka muut haluu lukea rauhassa. Mun seinänaapurissakin asuu niitä vanhempia jotka ei välitä, vaikka pieni kakaransa rääkyy kaikki aamut, päivät, illat ja yöt. Mulla hajoo korvat nykykakaroiden takii. Kirjastossa ollessani harkitsen todellakin selkäsaunan antamista sekä huutaville kakaroille, että heidän vanhemmille.

      • muuten olla

        itsekin kakara vielä!


    • näin on...

      Jos lapsi saa kokeista vitosia uskonnosta se tekee tietenkin ihmisestä heti satanistin tai jopa saatananpalvojan. No ei vaan, ei kaikkia kiinnosta kaikki aineet. Tässä voi olla taustalla jotain muutakin, ehkä tyttäresi ei esimerkiksi pidä siitä tavasta jolla uskontoa hänelle opetetaan. Ei ateismissa ole mitään pahaa.

    • näin on...

      Jos lapsi saa kokeista vitosia uskonnosta se tekee tietenkin ihmisestä heti satanistin tai jopa saatananpalvojan. No ei vaan, ei kaikkia kiinnosta kaikki aineet. Tässä voi olla taustalla jotain muutakin, ehkä tyttäresi ei esimerkiksi pidä siitä tavasta jolla uskontoa hänelle opetetaan. Ei ateismissa ole mitään pahaa.

    • mitä tilaa :)

      Ikinä et ole hänelle uskoa tuputtanut niin onko sitten ihme jos on ateisti?! Kerroit vielä,että kannattaa mennä ripille kun saa paljon lahjoja?? Siis HALOO! Jos äidillä on tollaset ajatukset niin eihän sitä lapsikaan voi juuri "viisaampi" olla. Nuoresta asti opetetaan että kannattaa tehdä jotain mistä ns. hyötyy..Ja lapsi vielä yhden illan tulos..Voi voi. Jos äiti on ollut/on noin vastuuntunnoton niin et voi sen enempää lapseltakaan odottaa. Lapset ottavat mallia aikuisista ja varsinkin vanhemmistaan. Joten älä valita kun olet omat mokasi tehnyt ja anna nyt tyttäresi tehdä omat.

    • v84.....

      Vittu te olette tyhmää porukkaa jotka olette oppinne saaneet aikoinaan...Herätkää todellisuuteen ja 2000 luvun aikaan.Sillä rippikoululla ole mitään väliä jos tyttös ei sitä käy..mut mä kävisin sen vieläkin koska siellä oli hauskaa frendien kans ja sai sitä ryyppyrahaa vähäsen.Mäkin olen ateisti ja nykyään kaikki alkavat olla ateisteja just sen takia koska se on kaikkein viisainta ja järkeensäkäypää..Ei tyttös mikään satanisti ole etkö sä tiedä ees ateistin ja satanistin eroa?huhhuh mitä porukkaa

    • N24

      Mulla oli 13-15 v semmoinen goottivaihe ja se meni ohi. Muistan kun oma äitini pelkäsi minun olevan saatanan palvoja. Sen takia sitte otettii yhteen useasti ja olin tod. hankala tapaus murrosiässä. herranjumala sentään. Otti koville sillon. En kuulu ite kirkkoon ollenkaan. Erosin parivuotta sitten kun koin ettei siitä ole minulle hyötyä mitenkää päin. Meiti ei istu kirkossa vapaaehtosesti millonkaan. Ainoastaan silloin kun on pakkorako. Enkä ole muita ihmisiä huonompi.Naimisiin menen maistraatissa. aamen :D

      Se kuuluu vaan tuohon ikään. Kaikkea vastaan pitää kapinoida. En itekkää tykänny yhtää uskonnosta ton ikäsenä. Ehkäpä siksi kun se on nii pirun tylsä aine. En lukenu yksiinkään uskonnon kokeisiin. Ei jaksanu.. Ei kiinnostanu se uskosta jeesustelu tuolloin. eikä kyllä nyttenkään. Kaikesta huolimatta olen nyt töissä käyvä aikuisopiskelija ja elän siivosti. Ei ole mitään ongelmia ollut.

      Sinähän voit yrittää jutella sen tyttös kanssa asiasta, että mikä on. Muista antaa aikaa selvittää hänen oma kantansa asiasta. Itseäni ärsytti suunnattomasti se kun äitini aikoinaan tyrmäsi kaiken suoralta kädeltä heti. En saanut oikein perustella omia näkökantojani ja päätöksiäni. Rippikoulu oli pakko käydä ja se se oli inhaa ku ei ihteä yhtään huvittanut. Mitä hyötyä siitäki oli?! Ei mitään ku erosin kirkostakin. :) Tämä on vain minun näkökulma :) Toivottavasti vähän valaisi asiaa.

      ÄLÄ HUOLI! =)

    • qwerttyzzz

      todella fiksu pakko myöntää. itsekkin olin täysin ateisti tuossa iässä ja sain samoja numeroita uskonnosta kun ei jaksanut kiinnostaa sen satukirjan(raamatun) sisältö ym. kaikki muut aineet sujuikin mallikkaasti. mutta joo et missään nimessä saa pakottaa häntä mihinkään uskonto hömppeleihin ilman hänen tahtoaan vain siksi, että suku luo paineita...pikkuhiljaa uskonto häviää tästä maailmasta muutenkin, fiksut heittää sen sivuun nyt jo.

      • Koskaan

        Uskonnon häviämisestä on puhutta 2000 vuotta, mutta niin vain Jeesukseen yhä uskotaan. Se jos mikä todistaa Jumalan voiman mahdin. Mikään muotivirtaus ei säilyis 2000 vuotta.

        Ja sittenkun se häviäminen näyttäis olevan tuloillaan, tarkottaa se vaan että lopun ajat ovat täällä... ja tuskin ne kaukana ovatkaan.


      • Tristar
        Koskaan kirjoitti:

        Uskonnon häviämisestä on puhutta 2000 vuotta, mutta niin vain Jeesukseen yhä uskotaan. Se jos mikä todistaa Jumalan voiman mahdin. Mikään muotivirtaus ei säilyis 2000 vuotta.

        Ja sittenkun se häviäminen näyttäis olevan tuloillaan, tarkottaa se vaan että lopun ajat ovat täällä... ja tuskin ne kaukana ovatkaan.

        "häviämisestä on puhutta 2000 vuotta, mutta niin vain Jeesukseen yhä uskotaan. Se jos mikä todistaa Jumalan voiman mahdin"

        Minkä niistä?

        Kun muuta valtauskonnot ovat vanhempaa perua kuin kristinusko, on jännittävää väittää että juuri iän perusteella olisi jokin uskonto jotenkin "oikeassa" jumalineen. Jeesukseen uskottu 2000 vuotta? Sumerin jumalat ovat 3500 vuotta vanhempia. Hassua kyllä, samalta ajalta on myös todisteita siitä että yhteisössä oli myös ateisteja. Hmmh.

        Lopun aikoja ne odottelivat alkukristitytkin omana elinaikanaan. Siinä parituhatta vuotta sitten. Siitäa sti sama laulu on jatkunut, lopun aika tulee... ihan kohta.

        ***


      • Asioita_tutkinut
        Tristar kirjoitti:

        "häviämisestä on puhutta 2000 vuotta, mutta niin vain Jeesukseen yhä uskotaan. Se jos mikä todistaa Jumalan voiman mahdin"

        Minkä niistä?

        Kun muuta valtauskonnot ovat vanhempaa perua kuin kristinusko, on jännittävää väittää että juuri iän perusteella olisi jokin uskonto jotenkin "oikeassa" jumalineen. Jeesukseen uskottu 2000 vuotta? Sumerin jumalat ovat 3500 vuotta vanhempia. Hassua kyllä, samalta ajalta on myös todisteita siitä että yhteisössä oli myös ateisteja. Hmmh.

        Lopun aikoja ne odottelivat alkukristitytkin omana elinaikanaan. Siinä parituhatta vuotta sitten. Siitäa sti sama laulu on jatkunut, lopun aika tulee... ihan kohta.

        ***

        Niin, kristinusko ei ole vanhempi, koska Jumalan Poika tuli maan päälle 2000 vuotta sitten. Uskonnon perusteet ovat olleet samat kuitenkin hamasta maailmankaikkkeuden synnystä.

        Tuo on juuri kristinuskon ero muihin valtauskontoihin. Siinä on tullut Jumalan Poika maan päälle ja hän on tehnyt ihmisille ymmärrettväksi uskonnon todellisen sanoman.

        Muut valtauskonnothan perustuvat vain siihen yhteen "ilmoitukseen".


      • Tristar
        Asioita_tutkinut kirjoitti:

        Niin, kristinusko ei ole vanhempi, koska Jumalan Poika tuli maan päälle 2000 vuotta sitten. Uskonnon perusteet ovat olleet samat kuitenkin hamasta maailmankaikkkeuden synnystä.

        Tuo on juuri kristinuskon ero muihin valtauskontoihin. Siinä on tullut Jumalan Poika maan päälle ja hän on tehnyt ihmisille ymmärrettväksi uskonnon todellisen sanoman.

        Muut valtauskonnothan perustuvat vain siihen yhteen "ilmoitukseen".

        "Uskonnon perusteet ovat olleet samat kuitenkin hamasta maailmankaikkkeuden synnystä. "

        Kuten jokaisen muunkin uskonnon edustajat sanovat omasta uskonnostaan. Ja jokaisella on siihen omassa traditiossaan perusteet. Kristinusko ei minun nähdäkseni eroa tässä muista mitenkään.

        "Muut valtauskonnothan perustuvat vain siihen yhteen "ilmoitukseen"."

        Tarkeintaisitko, mistä ilmoituksesta mahdat puhua?

        ***


    • OrginalCheyenne

      Jos on Satanisti, ei ole oikea ateisti...
      Minullakin on ollut joskus koulussa ollessani alaluokilla uskontonumero 9, mutta myöhemmin se tippui niin että päästötodistuksessa se oli 5.
      Tuossa 5-6 luokilla uskonnon opetus (ja kiinnostavuus) muuttu aika rankasti, kun sekin muuttuu enemmän "satujen kerronnasta" vakavaksi ja tylsäksi aineeksi....

    • Kaktuss

      Sinulla on fiksu tytär, joka osaa ajatella omilla aivoillaan.

      Anna hänen erota kirkosta, niin hän voi lukea elämänkatsomustietoa koulussa ja saa siitä todennäköisesti paljon paremman numeron mitä uskonnosta.

      Katso myös www.protu.fi, sillä tytärtäsi voi kiinnostaa leirin viettäminen ei-uskonnollisessa seurassa. Protu vastaa rippikoulua, mutta on suunnattu elämänkatsomustietoa lukeville nuorille.

      Omalla kokemuksella sanon. Olinpa itsekin joskus 14-vuotias ja vitonen uskonnosta... ja erosin kirkosta saman ikäisenä, en mennyt ripille. Enkä muuten ole minkään sortin satanisti, eikä ole tyttäresikään, hän kuulostaa ikäisekseen fiksulta nuorelta : D

    • nasdadsa

      Atesti ja satanisti on himpun eriasia.

    • Pablo Escobar

      Luther aikoinaan jo tiesi tuon kaltaisten uskovaisten moraalin.


      "Kun kolikko kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa"

      • riparin käynyt

        vaikka ei kuuluiskaan kirkkoon ei se ihmisestä välttämättä tee ateistia.Kirkkoon kuuluminen kun oikeastaan on vain nimi listassa ja makselet kirkollisveroa.sekin vähän outoa meillä suomen maassa ettei edes pääse jäseneksi jos ei ole käynyt rippikoulua.Ei ihme jos ulkomailta muuttaneet ei voi liittyä kirkkoon.Ruotsissa esim.vihitään avioliittoon vaikka et kävisikään rippikoulua.Minusta kannattaisi keskustella tuon ikäisen kanssa,mikä tarkoitus rippikoulun käynnillä on.(ei rahan saanti)Monet nuoret seuraa kavereittensa mielipiteitä.


    • tuosta huolestuisi

      13 v. hakee vielä itseään, ei ole enää lapsi, mutta ei aikuinenkaan, joten eiköhän tuommoiset kuulu ihan itsensä etsimisvaiheeseen. Omat lapseni on jo aikuisia, ja kaikenmoisia hullutuksia on ollut meilläkin (mm. tytär kulki koko yläasteen mustissa vaatteissa musta tukka hulmuten), ja kaikki meni aikanaan ohi ja lapsistani kasvanut ihan tasapainoisa aikuisia.

      • Hoitoalan ammattilainen

        Tässä tapauksessa kysyjä ei tiedä mistä asiasta puhuu!!! Satanisti on jotain aivan muuta mutta aiheen arkaluontoisuudesta ja osan porukkaa kysymykseesi vastanneiden tietämättömyydestä johtuen en asiaa ala tarkemmin erittelemään. Tytär on aivan varmasti viisaampi kuin äitinsä, joka on mennyt tekaisemaan heti uuden miehen kanssa 2 muuta lasta, kohdallesi sopisi ennenmmin sosiaalityöntekijät ja perheneuvolan samaten, koska "hulluus" on aika raaka ilmaisu omasta lapsesta syyllistäen näin lapsen isää,puolet lapsen geeneistähän on sinulta ja puolet isältä. Ole varovainen, joku voi seurata vielä asiantuntevammin kirjoituksiasi kuin minä.


    • Ravenion

      Hahaha

      Katoppa wikipediasta mitä sanotaan ateismista ja mitä satanismista (jos sanotaan). EI NIITÄ SAA SOTKEA KESKENÄÄN!

      Kumpikin on ihan hyvä suuntaus. Satanimsi on itseasiassa humanismia, mutta koska humanismi ei ole uskonto ja satanismi taas on.. Tai miu mielest se vaa oli. Nykyää seki o pelkkä elämänkatsomus. Ni siksi se ei ole Humanismia. Satanismi ei kiellä Jumalaa mutta satanisti uskoo jumalan sijasta itseensä.
      Ihminenhän loi jumalan. ja vielä omaksi kuvakseen. Kuten itse aattelen vaikken ole ateisti enkä satanisti. Hinduilla ja Egyptiläisillä sitten taas oli jumalilla ihmisyyden lisäksi muitakin piirteitä.
      Jos tuammone muka joteki perityis tytön isältä ni hyvä vaa. Mitä tarkoitar että oli "hullu"? Sitäkö että hänkin oli toisinajattelija?

      Ateismista en sano mitään muuta kuin että ateisti kieltää jumalan olemassaolon.

      Sinulla on fiksu lapsi. Onnittelen :D

      • milian ei kirj.

        >>>Ateismista en sano mitään muuta kuin että ateisti kieltää jumalan olemassaolon.


    • kilari

      koska SÄ olet tollanen kilari!

      löysää vähän. huolestu sitten kun joku lahdattu kraakku ilmestyt sen huoneeseen. tai älä ees sillon, sun tyttäreshän voi vaan ommella sen kuntoon...

    • Plösöö

      Joo satanismin merkit on kyllä vahvasti esillä. Käyttääkö tyttö mielellään tummia vaatteita? Onko hiukset pitkät ja mustat? Kuunteleeko tyttö lovexii tai muuta leikkiheviä? nämä ovat selkeitä satanismin merkkejä. ja mikäli tytär pyytää lupaa mennä jonkin näiden bändien keikalle on syytä olla erityisen huolestunut!

      • juuriniinjuuriniin..

        huhhuh.. O.o


      • tiudaufool

        Ateisti, Satanisti ja saatananpalvoja.

        Kaikki erilaisia, nimistä ehkä samankaltaisia, mutta yksikään ei liity toisiinsa.

        Ateismi ja satanismi ovat järkeviä ajattelutapoja, jollei halua tunnustaa kristinuskoa. Satanismi ei tosin kiellä jumalaa kokonaan kuten ateismi.

        Saatananpalvojat.. nii no.. kullakin on oma käsitys tästä. Kuoleva laji. Oikeita saatananpalvojia tuskin enää missään on, sellaisia jotka tunnustaisivat kaikki saatananpalvontaan liittyvät rituaalit sun muut.

        Käykää lukemassa vaikkapa wikipediasta jokaisesta ajattelutavasta niin tuleepahan selko siihenkin ettei muiden tarvitse olla korjaamassa teidän tietämättömyyttänne.


    • tyttö18v

      Jos ei usko siihen, mihin sinä uskot, on satanisti? :D

      Mitä jos tyttö on vain fiksu eikä usko mihinkään jumaliin tai palvo ketään olematonta?

    • ihme oo

      jos uskonto on 5 ,nehä tuputtaa netissä eroon kirkosta !! Eikä kaikkien tarvii olla mitään uskovaisii !! Itellä myös keskikoulussa uskonto 5 ja kävin riparin ,, mut en oo mikään "pirun palvoja" .... Monii kavereita ketkä ei oo käyny rippikouluu ja sou vot ?? Iha ok Suomalaisii ,eikä mitää palvojii..

    • Sanji1

      Ensiksikin saatananpalvoja ja satanismi on eri asioita.

      Toisekseen ei ole mitään väärää jos lapsesi on ateisti. Harvoin noin nuorena tosin ollaan funtsittu asioita loppuun asti, mutta siihenkin riittää aikaa.

      Itse olin samanlainen, en mennyt riparille koska koin, että se olisi ollut tekopyhää koska en usko Jumalaan. Tosin uskonto kiinnosti aina, edelleenkin, ja tämä kiinnostus on auttanut selvittämään päätä uskonasioissa. Rippi-ikäisenä tiesin vain etten usko Jumalaan ja aatteet olivat naiiveja, nykyään ateistiset aatteeni ovat pitkien pohdintojen tulosta.

      Suhtautumiseni uskontoon ei silti ole muuttunut. Mytologiana se kiinnostaa, mutta en ole koskaan kokenut että uskonto toisi tähän maailmaan mitään sellaista hyvää, mitä siihen tuodaan myös uskonnottomilta tahoilta - apua ja toivoa, niihin ei tarvita harhaluuloja. En myöskään aio kastaa mahdollista tulevaa lastani, mutta luultavasti laitan hänet ala-asteella uskonnontunneilla, pelkästään mielenavartamisen takia. Yläasteella saa päättää itse mitä haluaa.


      Ehkä kannattaisi sanoa tyttärellesi että olet ylpeä, että hän pitää vakaumuksestaan kiinni eikä mene riparille pelkästä ahneudesta. Voit samalla sanoa, että kannattaa kuitenki olla objektiivinen.

    • Ymmärrän tyttöäsi hyvin, toisia vaan ei kiinnosta jeesus-jumala-uskonto asiat ja pitää sitä tarpeettomana ja mikä ei jaksa vähempää kiinnostaa.

      Itse tein koulussa uskonnon tehtävät vaan koska ne oli helppoja ja numeroiden takia. Rippikoulua tai leiriä en käynyt koska ei jaksa vähempää kiinnostaa. Jos ei usko jumalaan, ei usko. Ei esim. isämeidän rukousta voi lausua kun sitä ei tarkota. Saishan siitä joo lahjoja yms jos kävis mutta miksi käydä kun ei usko jumalaan eikä mihinkä näihin uskonto juttuihin.

      Ei oo oikeesti mitään syytä olla huolissaan.

      Tyttäresi on ehkä ihan itse miettinyt asiaa ja tajunnut ettei mitään jumalaa ole, miksi sellaseen uskoa?

      Voi olla ihan ateisti, ei oo pakko uskoa mihinkään uskontoon. Mistä voi saada ees päähänsä et olis joku satanisti? Tiedätkö edes mitä satanisti meinaa?

    • leimata oma tyttö

      satanistiksi ja hankalaksi vaan siksi, että sai 5 uskonnosta. ei ihme, jos teillä tulee vielä suurempiakin ongelmia, kun yleensäkään tuosta tehdään niin iso haloo ja syytellään "hullua" isää tms. mikä on muuten erittäin lapsellista.

      itse en kuulu kirkkoon vaikka ripille meninkin (rahan takia, millä muuten itsekin lastasi sinne houkuttelit) en koe silti olevani mikään satanisti, itse asiassa koen olevani jonkin sortin uskovainen ja sain huonot numerot uskonnosta... mitä sitte?

      • äiti minäkin

        Suomessa on valtion kirkko , ja sen mukaan eletään. Mä olen kumminkin itse eronnut kirkosta vuosia sitten , kun lapset tulivat sitä pyytämään (eivätkä saaneet alaikäisinä itse erota). He olivat asiaa keskenään puineet ja miettineet , ettei kirkko meille mitään anna ja uskontotuntien sijaan voisi olla hyödyllisempää käydä elämänkatsomustiedon tunneilla.
        Yksi lapsista jatkoi uskontotunteja , loput siirtivät ET-tunneille - yksi halusi prometheusleirille , muita ei ole koko asia kiinnostanut pennin vertaa.
        Yhtäkään satanistia tai saatananpalvojaa ei perheessämme silti ole , eikä suku ole meitä rippijuhlien puutteesta lynkannut.


    • provoilua

      Suomi24:n velvollisuus olisi poistaa tämä. Törkeää ateismin mustamaalaamista ja ihan selvää provoilua. Ihan sama jos kirjoittettaisiin vaikka, että kaikki muslimit ovat terroristeja. Sellainen ihan varmasti poistettaisiin, mutta miksei tätä?

    • PiPPuRi

      Tuskimpa on satanisti, itse olen koko ikäni ollut ateisti ja nyt täysi-ikäisenä erosin kirkosta. Oma äiti myös sanoi, että mene rippikouluun saat paljon rahaa, mutta ei kiinnostanut enkä mennyt! Ihan normaali itsekin olen.. (kai) :)

    • toivottavasti apua

      Etsikkoaikaa elävä tytär haluaa tänään olla ateisti ja huomenna uskovainen. Huomaathan olla siirtämättä ajatuksia lapsen hulluudesta ja toisten tasapainoista tyttäreesi. Usko että kaikki ovat yhtä tasapainoisia ja hyviä - sinun silmissäsi.

    • turhaan huolestunut

      En olisi sinuna huolestunut tytöstäsi. Itsekään en mennyt rippikouluun, koska olin niin täynnä jo koulutuntien kristillisestä ylitarjonnasta. Kaikenlaiset kirkkoreissut ja ala-asteen pakolliset rukoilemiset ja virren veisaamiset todella saivat minut läpeeni kyllästyneeksi. Ei se rahakaan edes saanut päätäni käännettyä, sillä omista aatteista luopuminen ei ole lahjottavissa. Tee tyttärellesi palvelus ja tue häntä mielipiteissään.

    • Lissu

      Olen oman lapseni kohdalla kokenut saman. Ei halunnut rippikouluun. Ajattelin samoin, että onko hänen ajatusmaailmansa satanismia. Keskustelimme asiasta ja hänen mielestä voi olla ateisti eikä se tarkoita satanismia. Täytettyään 18 hän erosi kirkosta. Ei kannata tuomita lasta, seurata mihin suuntaan ajatusmaailma menee. Mikäli huolta herää, voi turvautua ammattiauttajan apuun.
      Meillä tyttäremme on lukenut raamattua ja tietää paljon asioita millä perustella omaa elämänkatsomustaan. Ei se rippikoulu ole ainoa oikea tie elämässä ja voihan aikuisenakin käydä rippikoulun jos mieli muuttuu.
      Lasta ei pitäisi koskaan hänen kuultensä "haukkua" että olet samanlainen kuin isäsi vaan löytää hyviä puolia, kehumisen aihetta.
      Lapsi tarvitsee vapautta mutta myös vastuuta tekemisistään.

    • Äitee kans

      Epäilet tyttäresi olevan satanisti. Satanismistä en liiemmin tiedä, mutta oma tyttäreni ollessaan 7 luokalla inhosi myös uskontoa,ei halunnut rippikouluun ja halusi erota kirkosta. Sovimme asian, että tytär erosi kirkosta ja uskonnon sijaan on koulussa elämän katsomustiedettä.Riparin sijaan tytär kävi prometheus-leirin viime vuonna ja olemme olleet kaikki tyytyväisiä.Vaihtoehtoja on olemassa!!
      T:Äitee kans.

    • Se nuorempi näkökanta

      On todellakin epätodennäköistä, että tyttäresi olisi satanisti. Ateismi on todellakin aivan eri asia kuin saatananpalvonta. Jos tyttäresi ei pidä uskonnosta et voi häntä siihen pakottaa, katsele vähän aikaan onko tämä vain jokin vaihe vai haluaako hän tosissaan jättää kristinuskon. Tyttö on kyllä nuori, mutta kyllä 13-vuotias osaa jo miettiä itse omia asioitaan. Kaikestahan ei todellakaan voi pitää.

      Suomessa lapsen ei täydy käydä rippikoulua ja sehän on lapsen oma päätetttävä asia. On itsellänikin tuttuja jotka eivät ole käyneet rippikoulua ja se ei ole mikään häpeän aihe. Miksi teidän pitäisi hävetä, jos ette itsekkään ole niin uskovaisia.

      Voin sanoa etten itse häpeäisi jos lapseni ei kävisi rippikoulua.

    • juoppoartisti

      Ei ketään saisi pakottaa uskontoon.
      Se että lapsesi ei halua olla kristitty, ei kerro siitä että hän on saatananpalvoja vaan siitä että hänellä on omat aivot ja kyky päättää asioista itsenäisesti ja tehdä omia omaa elämäänsä ja tulevaisuuttansa koskevia valintoja.

      Onneksi olkoon, sinulla on älykäs tytär.

    • grt

      Mitäs kauheaa siinä olisi, jos hän olisikin satanisti (jota tosin kertomastasi päätellen epäilen, mutta kuitenkin)?? Satanismi on uskonto siinä missä muutkin, ja paremmin asiaan perehtyneet tiedostavatkin, että oikeassa satanismissa on kyse ihan muusta, kuin viiltelystä, eläinrääkkäyksestä, verenjuonnista ym. Median antama kuva satanismista ei voisi olla väärempi, tosin angstiset teinit ovat osittain syynä tämän omituisen kuvauksen vallalla oloon. Kannattaa perehtyä asioihin ennen paniikkia. Sinun tyttäresi kohdalla on kuitenkin varmaan niin, ettei häntä yksinkertaisesti KIINNOSTA uskonnot, ja siksi numerot ovat huonoja.

    • p.r.o.v.o

      provo

    • 666 pedon luku

      Tyttäresi on selvästi joutunut saatanan kaappaamaksi.
      Tee näin: Vie tyttö jääkylmään suihkuun n. 30min.
      Jonka jälkeen kutsut papin vihkiveden ja ristin raamatun kera ajamaan saatanan pois tytöstäsi.

      Tällä tavoin me Oululaiset lestadiolaiset teemme lapsillemme, elleivät he tee juuri niin kuin me haluamme.

      • Hanna-täti

        ..muutama vuosi sitten oli tiedejulkaisussa juttua, että pedon luku onkin 616! Mahtaa kaikilla "pahoilla" hevareilla joilla tatuoituna väärä luku olla hauskaa! :D
        Onneksi se rimmaa Iron Maidenin biisiin..six one six is number of the beast..tättädädää..


      • Nimetön
        Hanna-täti kirjoitti:

        ..muutama vuosi sitten oli tiedejulkaisussa juttua, että pedon luku onkin 616! Mahtaa kaikilla "pahoilla" hevareilla joilla tatuoituna väärä luku olla hauskaa! :D
        Onneksi se rimmaa Iron Maidenin biisiin..six one six is number of the beast..tättädädää..

        Siitä ei ole mitään "tietoa". On esitetty teorioita että Paholaisen luku olisikin 616 tai 665 (taisi olla muitakin), mutta mikään niistä ei ole täysin paikkansapitävä. Mene Hanna-täti takaisin lukemaan seurakunnan lehteä ja älä puutu asioihin joista et tiedä, nolaat vain itsesi.


    • nuhvetti

      Tuskin sinua mistään rangaistaan, jos tytöstäsi on oikkuinen tullut. Ja vaikea sanoa noin lyhyen kuvauksen perusteella onko hän satanisti tai ties mikä. Voihan hän kapinoida jotakin vastaan huonolla koulu-uskonto menestyksellään. Taitaa kuulua siihen murrosikään tuo kapinamieliala. Voihan se siitä tasoittua kun rippikouluikä lähestyy tai sitten ei. Ei kait häntä kuitenkaan tarvi sinne pakottaakkaan, taitaa siitäkin olla hengenhedelmälle enemmän haittaa kuin hyötyä jos pakolla sielä on. En tiedä onko teillä uskonnollinen koti, mutta ainahan vanhemmilla on huoli lapsistaan. Ja eihän se usko rahalahjoilla sinne sydämmeen tule, se tulee jos on tullakseen.

    • Nimetön

      Seurasin aikoinaan oman ottotytön tekemisiä ja tulin siihen tulokseen, että tyttöjen kaveriporukoissa
      kiersi jonkin sortin blacmetal tai satanistijutut, tosin miedossa muodossa. Osaltaan kapinointi kuuluu ikään, ehkä muita murkkuvaikeuksia on tulossa.

    • BlueLightning

      mikä satanisti,nää tälläset satanistit on pelkkää huuhaata.Jollei uskonto kiinnosta,niin ei se tee kenestäkään satanistia.Kuka rippikouluun innolla haluais.Miettikää ihmiset jotain mukavampia asioita.Tälläset on kuin salaliitto teorioista,jotka suurin osa on samaa huuhaata

    • sad21

      Ei ole satanisti. On ateisti jos kerran niin itse sanoo.

    • tai jotain

      onks uskonto muka sit nii vitu tärkee aine. ei se muakaa paskaakaa kiinnosta. onks siin jotain pahaa jos o ateisti eikä usko ukkeleihi jotka kävelee vetten pääl. en mäkää haluu ripil mut en silti satanisti oo.

      • dippisdipps

        Ateistit eivät ole satanisteja, eivätkä satanistitkaan ole mitään saatananpalvojia! JUmalanvittu ottakaa vaikka sanakirja käteen ennenkuin mitään alatte aukomaan.


    • järki käteen

      Vaikka sinä et olisikaan uskontoa tuputtanut niin yhteiskunta ympärillämme ei pidä ensisijaisen normaalina kristillisyydestä luopumista - niin kuin juuri missään muuallakaan minkään valtauskonnon kritiikkiä.
      Mutta on kehittymässä aika, jolloin perintönä ei kulje kaavoihin kahlittu usko siihen, miten on aina ennenkin ollut. Tyttäresi osoittaa omakohtaista ajattelua ja niin kauan kun hän ei kellekään mitään vahikoa tee, sinun kannattaisi olla ylpeä.
      Toinen Suomemme järjettömyys on kiihkoinen vaatimus olla hyvä kaikessa. Ole onnellinen tyttäresi matikka- ja kielipäästä! Sinä puhut uskonnon vitosesta kuin hän olisi saanut jonkin parantumattoman sairauden! Ajattelevalle ihmiselle uskonnontunnilla tuskastuminen ei ole mikään ihme, kun edelleen enemmän opetetaan tunnustuksellisesti kristinuskoa eikä uskontoa käsitteenä, toimintamallina sekä kaikkia historiassa ja nykyisyydessä esiintyviä vaihtoehtoja.
      Ja sitten: ateisti uskoo(heh), ettei minkäänlaista jumaluutta ole ja satanismista en niin tarkkaan tiedä että voisin sanoa.

      Yhteenveto: tyttö saa kiitettäviä paitsi uskonnosta; mainitset muista hankaluuksista, mutta et erittele niitä, joten hankala kommentoida; ja huolestut ripillehaluamattomuudesta kuin rutosta: "rankaisu" on sinun tulkintasi - ei sen enempää eikä vähempää. Eikä poikiesi tulkittu tasapainoisuus ole aviomiehesi ansiota: he vain eivät ole asettuneet poikkiteloin sinun omien odotustesi ja toiveittesi kanssa - vielä.

      Onnea ja menestystä äläkä ole noin hurjan huolestunut

    • pitänyt?

      kasvattaa sitä lasta jo aiemmin? Tässä on nyt ihan selkeä kuvio lapsellasi.Lapsesi hakee seuraa ja turvallisuutta yhteisöstä,joka nyt sattuu olemaan satanistit,ihan yhtä hyvin olis voinut olla vaikka joku lentopalloseura. Yleensä tällaiset lapset eivät ole saaneet vanhemmiltaan sitä kaipaamaansa läheisyyttä eikä sitä turvallisuutta eikä myöskään niitä rajoja. Tähän sopii nyt hyvin se vanha sananlasku,turha sitä on hohhailla,kun paska on jo housuissa.

    • Tyttäresi ei todellakaan ole satanasti vaikkei hän olisikaan kiinnostunut kristinuskosta.
      Heikkoon uskonnon numeroon on aika varmasti syynä se, että hänen kiinnostuksensa kyseistä ainetta kohtaan on olematon. Sellaisten aineiden kohdalla opiskelumotivaatio yleensä laskee olemattomiin ja tuloksena on huono arvosana. Rippikoulun käyminen on jokaisen oma päätös eikä siihen voi ketään pakottaa. Yritä kunnioittaa tyttäresi päätöstä.Sinuna ottaisin myös käsitteistä selvää ateisti ei todellakaan tarkoita satanistia.

    • nempukka

      ei heti tarvitse olla satanisti jos sanoo olevansa ateisti. sitäpaitsi satanismi ja saatananpalvonta on kaksi täysin ERI asiaa.
      ateisti ei usko jumalaan mutta ei se tarkoita sitä että silloin uskoo saatanaan. en minäkään esimerkiksi usko siihen että juuri tämä "meidän" jumala ois just se ainut oikea eikä se silti tee musta mitään pahuuden voimien lordia x)

      ja kaikenlisäksi tuossa iässä tahdotaan kokeilla kaikenlaista ja etsitään niitä omia rajoja ja katsotaan mikä itselle sopisi. kyllä mäkin tossa iässä heittäydyin gootiksi (eikä silläkään ole mitään tekemistä saatanan kanssa) ja kokeilin yhdessä vaiheessa olla ateistikin mutta ei ne sopineet mulle. mulle ei muutenkaan sovi tuommoinen lokeroituminen että on pakko olla just jotain tiettyä ja pakko olla samanlainen pissis kun kaikki muutkin tai muuten ei ole edes ihminen jos sattuu olemaan vaikka pinkki tukka eikä blondi niinkuin muillakin. se jos mikä on sairasta että vaaditaan samanlaisuutta, jokainen ihminen on erilainen, jos kaksi muuta lasta on sinun sanojasi lainaten "normaaleja" niin kyllä se kolmaskin on, hän ei vaan satu pitämään samoista asioista sisarustensa kanssa eikä sitä voi edes vaatia. mun mielestä jokainen saa koittaa ja tehdä sitä mitä tahtoo ja parhaaksi näkee kunhan ei satuta itseään tai muita. jokainen kuitenkin elää itselleen ja omaa elämäänsä. mieti vaikka omalle kohdallesi jos joku tulisi sanomaan että et sä voi ajatella ja elää tolla tavalla, sun pitää tehdä näin että se ois mulle mieliksi. ei se todellakaan mene noin, ei täällä olla sitä varten että miellytetään muita.
      minä olen saanut aina tehdä kaikkea mitä olen halunnut eikä musta ole tullut mitään ojan pohjalla makaavaa narkkarihuoraa. en edes juo tai polta, mulla on kummilapsi intiassa ja kierrätän kaiken minkä voin ja harrastan eläintensuojelua. kaiken olen siis saanut tehdä oman pääni mukaan just tolla periaatteella mitä aiemmin sanoin ja kuulostaako siltä että musta on tullut jotenkin hirveä?
      tottakai rajoja pitää olla mutta ei lapsia voi pullossakaan kasvattaa ja vahtia jokaista liikettä. ja mitä noihin koulu arvosanoihin tulee niin ei tuo ole mitenkään paha juttu, ei kaikessa voi olla paras. oli mullakin enkku nelonen ja hyvin oon pärjänny. ja tuo uskontokin on semmonen aihe että ei sitä paljon missään työhaastatteluissa tarvita jos ei sitten papiksi aio ;) että eipä se maailmaa kaada.

      tuossa ei siis ole mitään huolestuttavaa, toisilla ihmisillä vain on hankalampi luonne.
      sitten kannattaa alkaa huolestua saatananpalvonnasta jos alkaa ilmestyä väärinpäin olevia ristejä, viiltelyjälkiä tai jotain lahkotoimintaa eli jos saatananpalvonta on kyseessä niin sen kyllä huomaa mutta nuo kuvailemasi asiat eivät siihen todellakaan viittaa.
      vähän siis pipoa löysemmälle ja hyvää jatkoa perheellenne

      • on kieltäjä.

        Jos on ateisti kieltää Jumalan olemassaolon,eli sittenhän täytyy ensin uskoa,että on Jumala,ja sitten kieltää Hänet.On myös etsijöitä,jotka eivät tiedä onko Jumalaa.Itse uskon,että on.


      • Tristar
        on kieltäjä. kirjoitti:

        Jos on ateisti kieltää Jumalan olemassaolon,eli sittenhän täytyy ensin uskoa,että on Jumala,ja sitten kieltää Hänet.On myös etsijöitä,jotka eivät tiedä onko Jumalaa.Itse uskon,että on.

        Ateisti. A-teisti, ei-teisti. Ateismi on määritteenä teistin vastakohta, teisti uskoo persoonallisen jumalan oelmassaoloon, ateisti ei usko. Siinä mitään kieltämisiä ole :D

        Lue enemmän, luulet vähemmän. Se on aina hyvä neuvo.

        ***


    • Nemesis_q

      Ymmärrän huolesi mutta jos tyttö ilmoittaa olevansa ateisti niin se ei tarkoita, että hän on saatanisti! Tunnen monta ateistia ja he eivät todellakaan ole saatanisteja. Ja se on hyvä, että tyttö ajattelee omilla aivoilla eikä tee niin kuin muut.

      Ole huoleti ja ole ylpeä, että tyttö haluaa kulkea omia polkuja ja eikä halua mennä massan mukana!

    • ehkä tavis

      Minun tyttäreni kiinnostui suht'samanikäisenä maailman eri uskonnoista ja tutkiskeli niitä. Hän piti lopulta juutalaisuutta kauneimpana uskontona. Raahasi minut ja isoäitinsäkin synagogaan. Ei hänestä kuitenkaan juutalaista tullut. Rippileiriltä jouduin hakemaan hänet leirin puolivälissä pois koska pappi oli hänen kysymykseensä, että ovatko kaikki maailman muut uskonnot vääriä ja joutuvatko niihin uskovat evankelisluteraisen ajatustavan mukaan helvettiin, sanonut että joutuvat. Tätä ei tytär nielaissut ja hain tytön pois. Naimisiin hän meni maistraatissa ja kahden kesken aviomiehensä kanssa. Se oli hiukan tuskallista äidille, muttei ylitsepääsemätöntä.
      Tyttäreni on edelleen oman tiensä kulkija ja olen hänestä ylpeä. Hän on monikulttuurisessa perheessä itse äitinä, antaa lastensa valita aikuisina uskontonsa tai ateismin. On kuitenkin vienyt lapsia evankeliluterilaisen kirkon piiriin päiväkerhoihin sanoen että lapset saavat pienestä pitäen tutustua rauhassa erilaisiin uskontoihin. Myös äidin ja isän uskontoihin.
      Siinä perheessä siis isä on tapamuslimi, äiti tapakristitty ja lapset ateisteja.
      Omalla rippileirilläni pappi antoi minulle raamatunlauseen omaksi tienviitaksi jonka sisältö meni suunnilleen näin: Pidä sinä itselläsi se usko mikä sinulla on sillä autuaita ovat ne jotka sydämestään uskovat eivätkä teeskentelijät. Pappi piti minun uskoani lahjana.
      Ai mihin uskon? Uskon siihen että sieluni kuuluu Jumalalle, ja sitä vaalien, säilyttäen tietyn lapsenuskoni, olen pelastettu. Uskon olevani erityisen suojeluksen piirissä ja uskon minun Jumalani olevan läsnä elämässäni. Usko tulee sisältäpäin ja pitämällä sielunsa avoimena, olemalla toisille hyvä ja tuntemalla myötätuntoa, palvelee Jumalaa parhaiten.
      Ehkä tyttäreni on löytänyt jotakin samanlaista?

      Sinä huolestunut äiti. Paljon lahjarahaa rippikoulun käytyään? Yhden illan suhteen tulos? Pojat tasapainoisia? Tyttö aina ollut hankala? Mietihän miten koet oman lapsesi???? Erilainen tie on rankka mutta antoisa. Olisit ylpeä ja kannustava äiti. Ei kaiken todellakaan tarvitse mennä niinkuin aina-ennenkin-on-tehty-niin.

    • Ota asioista selvää.

      Eli siis. Lapsesi sanoo olevansa ateisti. entä sitten? Ateisti ei usko Jumalaan, eikä Saatanaan, eikä mihinkään mitä ei voi itse omilla silmillään todistaa olevaksi.
      Mahdatkin olla melkoinen uskovainen, kun et edes tiedä, mitä satanismi on.
      Saatananpalvojat ovat niitä pellejä, jotka uhraavat lemmikkimarsuja ja potkivat hautakiviä ja syövät mummoja.
      Satanismi on se "kehittyneempi" ja "sivistyneempi" muoto tästä kaikesta.
      Satanisti uskoo olevansa itse oma jumalansa, kaiken jumala, ja olevansa itse vastuullinen kaikesta. Saatana on siis vain vertauskuva omalle voimavaralle käytettäväksi.
      Satanismissa harvemmin tehdään minkäälaisia uhrauksia, joten voit olla huoleti vaikka lapsesi satanisti olisikin, jota epäilen, sillä 13-vuotias harvemmin tietää näistä asioista kansanomaisesti sanottuna paskaakaan. Tässäkin kerroin vain murto-osan asioista joita Satanismi sisältää, niistä voit itse kädä lukemassa. Netsitä löytyy kyllä infoa aiheesta.

      Sinä et voi pakottaa lapseasi uskomaan. Tulee päivä, jolloin tyttö ilmoittaa haluavansa eroon kirkosta. Silloin sinun on kunnoitettava lapsesi päätöstä itsenäistyä ja ajatella omilla aivoillaan . Ketään ei voi pakottaa eikä houkutella rippileirille "lahjarahojen" tai jonkinlaisen "puhdistautumisen" kautta.

      Voit esimerkiksi tarjota hänelle prometeus-leiriä, jossa elämää ei käsitellä Jumalan vaan oman itsensä kautta.
      Tietysti kyse voi olla vain näyttämisen halusta tai siitä että tahtoo näyttää kavereille. Kaikkia ei nyt vain satu kiinnostamaan uskonnollinen paskanjauhanta yhtäpaljon kuin toisia.

      En myöskään usko että syyllinen on tytön isä, jota nimität hulluksi.
      Jokaisella ihmisellä on oma tahto ja vapaus valita. Uskominen ei siirry geeneissä. älä syrji omaa lastasi vain, koska hän ei usko.

    • ...

      Tasan tarkkaan ei ole satanisti, näin uskaltaisin sanoa.
      Vaikka ei uskontoa olekkaan tuputettu, niin silti hänestä voi tuntua siltä, ettei kristinusko yksinkertaisesti ole häntä varten.
      Uskonnon kokeen huono numero johtuu varmaankin siitä, että ei vain satu kiinnostamaan kristinuskon jutut. Tyttärestäsi varmaan tuntuu, että kristinuskosta ei tule olemaan hänelle koskaan mitään hyötyä, jos hän ei kerran aio rippikouluakaan käydä.
      Itse juuri tuon ikäisenä aloin __ajatella omilla aivoillani__!! Kyseenalaistin kirkon opit jne, ja tässä välissä myös uskonnonnumeroni putosi - vain siitä syystä, että vetelin hiukan herneitä nenään uskonnontunneilla siksi, että minulle ei annettu tilaa omille mielipiteilleni yli-uskovaisen maikan tunneilla.. Rippikoulun sijaan kävin Prometheus-leirin, joka on siis pääasiassa uskontokuntiin kuulumattomille tarkoitettu "aikuistumisleiri", johon pääsee mukaan toki myös muut kuin uskontokuntiin kuulumattomat kiinnostuneet. Prometheus-leirillä nuorille annetaan eväitä oman maailmankatsomuksen rakentamiseen, leirillä on suvaitseva ja turvallinen tunnelma ja siellä oppii OIKEASTI tuntemaan sekä itsensä että muut leiriläiset.
      Omalla leirilläni oli aikaa tutustua vain viikko, mutta voin kuitenkin täysin rehellisesti sanoa, että muut leiriläiset sen viikon jälkeen tuntevat minut paremmin kuin kukaan muu. Ja tunnen myös itseni paremmin!
      Mitä jos ehdottaisit tyttärellesi Prometheus-leirille menoa? Leirejä järjestetään ympäri Suomea, tänäkin kesänä yli 70 leiriä. Täksi kesäksi tyttäresi ei enää leirille ehdi, mutta entä ensi kesänä? Leiri on erittäin avartava kokemus. Lisäöä löytyy sivustolta http://www.protu.fi ! :-)

    • MinäVain-

      Pikkusiskoni on nykyään 14vuotias, ja jostain 12 vuotiaasta asti hänen mielipiteensä ym. ovat vaihdelleet koko ajan :D Ja uskonnossa myös, ensin hän kannattaa jotain uskontoa, jonkun ajan päästä jotain toista uskontoa =) Etsii vieläkin itseään, oikeaa tietä. Silti on menossa rippileirille :) Jossain vaiheessa ei ollut menossa. Ei mielestäni kannata tossa vaiheessa vielä huolestua :)

      • MinäVain-

        Minä kun olin 13 niin mielipiteeni heittelehtivät minne sattuu ja olin välillä gootti, poppari, hoppari yms :D :D :D
        En ollut menossa riparille mutta kun aika oli lähestymässä, menin silti koska yllättäen halusinkin sinne jne. Murkkuikä kun lähestyy, ei tiedä mistään mitään, mitä haluaa elämältään, mikä musiikki on se oma juttunsa ja tyyli jne. Puhumattakaan uskonnosta :D


      • jaapatijaa
        MinäVain- kirjoitti:

        Minä kun olin 13 niin mielipiteeni heittelehtivät minne sattuu ja olin välillä gootti, poppari, hoppari yms :D :D :D
        En ollut menossa riparille mutta kun aika oli lähestymässä, menin silti koska yllättäen halusinkin sinne jne. Murkkuikä kun lähestyy, ei tiedä mistään mitään, mitä haluaa elämältään, mikä musiikki on se oma juttunsa ja tyyli jne. Puhumattakaan uskonnosta :D

        Uskonnot pitäis olla kiellettyjä alle 18vuotiailta. Jos kerran ihminen ottaa vastuun itsestään täytettyään 18vuotta niin kyllä siihen samaan pompsiin kuuluu minusta uskonnotkin. Se että mihin käytät vapaa-ajan ja sunnuntait, kenen oppien mukaan toimit ja ajattelet tms. Kyllä lapsen pitäisi saada leikkiä ja tarvittavan oppimäärän hän saa koulusta. Vieläkö kaikki kävisivät elämänkatsomustiedon kurssin eikä uskonnonkurssia. Ainakin minun aikanani oli yläasteella uskonnonopettajana harrasuskovainen joka myöhemmin kastettiin papiksi. Kovin oli monipuolista uskontojen tutkimista ja kritisointia... heh heh

        Ite en käyny rippikoulua kun ei tuntunut tarpeelliselta. Ja kaiken lisäksi oli silloin kesätöitä täyspäiväsesti. Vanhemmat kysyivät aionko käydä rippikoulun ja kun ilmoitin että en, niin se oli sitten sillä selvä. Enkä ole katunu. En ole koskaan uskonut jumaliin tai mihinkään semmoseen mitä en näe.

        Ja mielen muuttumisesta, olen joskus sanonut etten halua lapsia tahi ole menossa naimisiin. Aika tiukkoja mielipiteitä ja päätöksiä. Jankannut sitä ihan aikuiseksi saakka. No nyt kuitenkin on mieli muuttumaan päin, eikä nuokaan asiat tunnu kovin mahdottomilta. Taidan olla vielä aika lapsi kun noin mieli muuttuu...


    • jjjjjooooo

      kuulehan "huolestunut äitee". puhut siihen tyylin kuin lapsesi olisi suurin piirtein hullu: isä on hullu ja lapsi yhden illan jutun seuraus ja sanot tuohon että tällä tavallako minua siiä rangaistaan? lapsesi on aivan normaali joka vain kuuluu siihen ryhmään ettei usko kristinuskoon yms. ja tämä ei mistään rankaisemisesta johdu vaan aivan oman tyttäresi omasta mielipiteestä, mutta tyttäresi on kumminkin vasta 13 vuotias joten mielipide saattaa hyvinkin vielä elämän mittaa muuttua. ja vaikka ei muuttuisikaan niin hyväksy tyttäresi sellaisen kuin hän on.eli eihän tämä juttu nyt käsiin leviämässä ainakaan tämän jutun takia ole:)otahan rauhassa koska pahimmat vuode ovat vielä edessä.:)tsemppiä

    • Oletko katkera tyttären isä...

      Tytöt osaavat olla murkkuiässä hankalia mutta myöhemmin ovat helpompia. Pojat ehkä helpompia murkkuiässä mutta myöhemmin hankalampia. Itselläni kaksi tytärtä ja poika kasvaneet murkkuiän ohi, nuoremmat poja nyt murkkuiässä ja nuorin tyttö odottaa tuloaan.
      Älä kosta tyttärellesi isän aiheuttamaa pahaamieltä. Vaikka oletkin poiken isän kanssa yhdessä edelleen.
      Tytäresi etsii identiteettiään ja jo isän poissaolo voi pahentaa murkkuikää, siksi läsnäolevan vanhemman täytyy ottaa huomioon herkemmin lapsen mielialat.

    • Nimetön

      Millä tavalla hullu oli tyttäresi isä.? Tietty uhmakkuus kuuluu ikään . Minäkin olin erittäin uhmakas juuri tuon ikäisenä. Kävin tosin riparin mutta juhliin en halunnut ,enkä mennyt.. Kukkia minulle ei saanut tuoda. Ne kukat jotka tuotiin kirkkoon minä heitin jokeen.Kyllä se siitä lutviutuu ja tyttäresi saattaa olla ouikeassa ohjauksessa jopa neron luokkaa
      terveiaisin toinen omia mielipiteitä omaava

    • 13-vuotias ei ole vielä varmastikaan lopullisesti päättänyt kantaansa uskon asioihin, voihan se muuttua. Ja tuskimpa se ettei halua mennä rippileirille viittaa satansimiin. Ateisti ei ole automaattisesti sama kuin häiriintynyt tms.
      Itse olen uskossa ja rippikuouluni käynyt, eikä siellä kyllä ainakaan silloin kovin paljoa vastauksia saanut omiin kysymyksiin, kyllä ne vastaukset tulivat ihan muualta.
      Kyllä nuorelle ihmiselle usko voi antaa paljon hyvää (niinkuin rippileirikin) mutta empä näe että ripille ketään pakottaa voisi. Keskustella voi asioista sitäkin enemmän.

    • Valkoinen Ruutu Musta

      Ihmisille tulee aina noihin aikoihin päähänpinttymiä, joilla kokevat parantavansa maailmaa. Ekologisuutta, vegetarianismiä ynnä muuta.

      Tämä on selkeä veto uskonnonvapauteen. Olisitte ylpeä tyttärenne valinnasta katsella ympäriinsä ennenkuin hän valitsee jonkin asian mitä uskoa. Kaikki eivät tuota mahdollisuutta saa edes tässä maassa.

      Se, että ei ota osaa valtavirran aikuistumisriittiin ei tarkoita, että on satanisti.

    • tyttösi hakee vain huomiota ja purkaa pahaa oloaan. Osta sille uus tietokone ja jotain simsejä nii kyllä se siit rauhoittuu..

    • alkanut

      miettiä tuollaisia asioita. En minä tuon ikäisenä ajatellut moisia asioita ollenkaan, tein vaan niin kuin käskettiin.
      Muistan ettei mikään rippileiri-touhu minua kylläkään kiinnostanut, joten kävin riparin vaan ihan kirkon kouluhuoneessa, siellä ei tarvinnut6 kuin kuunnella ja opetella perus-ruokukset ulkoa, se oli sillä selvä.
      Kyllä minusta tuon ikäisen pitäisi ihan muita asioita miettiä kuin että uskooko oikeasti vai ei. Ettekö voisi ihan vaan sopia niin että hän käy riparin lyhyen kaavan mukaan alta pois ja miettii vasta aikuisena näitä uskon-asioita tarkemmin?

    • Deah

      Se että ei usko valkopartaiseen vanhaan mieheen pilven reunalla heittelemässä salmoita ihmisten niskoille, ei tarkoita sitä että tyttö olisi sekaantunut tai sekaantumassa "pimeisiin voimiin". Se tarkoittaa että tyttärelläsi on omanlaisensa käsitys siitä miten maailmankaikkeus on syntynyt ja miten kaikki täällä toimii. Jollei usko jumalaa, ei voi uskoa myöskään henkiseen pahuuteen? Itse olen ateisti enkät tarvitse mitään hihhulointiasioita sekoittamaan päätäni.

    • tuohon ikään kuuluu

      se että koulu ei kiinnosta ja uskonnon tunnit myöskään, ainakaan itseä ne eivät ylä-asteella kiinnostanut. kapina vaihe menossa tytöllä mutta ohi se menee iän myötä :)

    • Joskus lapsia

      En aio kertoa hänelle/heille minkään sortin jumalista. Mikä oikeus minulla on kertoa lapselle, mikä jumala on olemassa? En minä tiedä. Sitäpaitsi jos kertoo lapselle esim. kristinuskon jumalasta, joutuu kertomaan myös helvetistä. Sen lapset kokevat usein hyvin pelottavana asiana. Jos lapseni nuorena/aikuisena haluaisi uskoa johonkin jumalaan, en olisi sitä vastaankaan. En voi pakottaa ketään olemaan uskomatta, tai uskomaan johonkin.

    • tuskinpa tyttösi on mikään saatanisti.minulla on kolme tytärtä ja keskimmäinen ei ole käynyt rippikoulua ja erosi kirkosta heti kun täytti 18v.oisi eronnut jo aikaisemminkin mutta siihen pitää alaikäisellä olla molempien vanhempien lupa kun meillä on yhteishuoltajuus,minä olisin sen luvan antanut mutta isä ei.tyttäreni sanoi jo ala-asteikäisenä että ei mene rippileirille eikä usko jumalaan.kunnioita lapsesi ajatusta ja anna itse päättää uskostaan.ihan kunnon tyttö on,nyt jo aikuinen.

    • et voi olla tosissas

      Siis automaattisesti jos ihmisen uskonkäsitykset eroaa omistasi hn on satanisti? Ja paljonkohan oli "äidillä" ikää? 5 v?

    • teinikinitseollutjoskus

      En vaivautunut edes lukemaan muiden kommentteja, mutta etköhän hieman ylireagoi? Miten juttu muka leviää käsiin jos se saa uskonnosta vitosen? Kannustaisit häntä niissä aineissa jotka kiinnostavat! Jos uskonta ei kiinnosta niin se on ymmärrettävää. Olin itsekin ihan samanlainen ja olen nykyäänkin ateisti. Mutta että satanisti..? Kyllä sä siitä merkkejä näkisit jos asia olis näin. Ja muistahan että satanisti ja saatanapalvonta on ihan kaksi eri asiaa. Jos tyttöä ei kiinnosta uskonta TEINI-IÄSSÄ niin se tuskin on maailmanloppu. (huomaa sarkasmi)

    • mie vain

      Tota noin, kun 13-vuotias sanoo että on ateisti, hän ei ole silloin satanisti, vaan angstaa uskonnon tunteja vastaan... Kyllä itsekin muistan koulun tylsimmät tunnit, eli uskonnon tunnit, itsekin olen aina sanonut olevani ateisti joten meni uskonnon tunnit päin peetä koska aihe ei koskettanut eikä kiinnostanut. Jos lapsi ruppee pukeutuu mustiin, laittaa lävistyksiä, niin ei silloinkaan ole hätää, se ei tarkoita myöskään että olisi satanisti. Yleisesti ottaen, muutama tuttuni jotka ovat satanisteja, ovat kiinnostuneet uskonnosta!
      Mutta niin, sinulla ei ole hätää. Jos lemmikkieläimiä alkaa kadota niin sitten voi jo epäillä saatananpalvontaa ;)

      • Nyt järki kätee ja lopeta toi vaahtoaminen siintä et tytön on pakko mennä ripille.. mä olen ite käynny rippileirin, ja siel todellakin oli ihan mukava olla vaikka ei ottan vakavasti niit juttuja mut sainpahan ainaki kavereita sieltä.. kieltämättä sain rahaa aika paljon, mut ei mun vanhemmat sen takii mua sinne laittan et saisin rahaa tai et nolaisin sukulaiset.. Äidin vahemmat ei kuulu kirkkoo.. no äiti kuuluu ja sen kautta myös.. mut en mä anna sen häiritä.. normaaleita täs silti ollaa..xD
        itse olen aina ollut hieman narsistinen ihminen kaiken suhteen. mut en mä mikää saatananpalvoja ole tai satanisti.. Anna tytölles aikaa miettii.. haluuko hän leirille, kouluu vai promolle.. o.O


    • daaaa

      kysy haluaako tyttö prometheusleirille. muuten kuin ripari, mutta siellä ei puhuta sen enempää jeesuksesta kuin saatanastakaan, mutta saa kavereita ja kivan kokemuksen.

      mutta ai niin, eihän se käy, kun sinun mielestäsi tärkeintä on saada _riparin_ tuloksena rahaa ja pelastaa sinut "nolatuksi tulemiselta".. naurettavaa, todella.
      et edes maininnut että tytön pitäisi saada jotain jumalallisia kokemuksia. mitä pirua se sitten riparilla edes tekee?

    • 333

      tässä aikuisten suhtautuminen nähdään lapset kasvaa ja haluaa vaikuttaa omiin asioihinsa onko se oma asia mihin uskoo?
      minun mielestä se on
      ja onko sillä väliä onko ateisti vai juutalainen

    • jim9585
    • natas ipuupeslep

      Jos hän on ateisti, eikä siis usko Jumalan olemassaoloon, niin miten hän voisi uskoa Saatanan, Jumalan luomaan enkelin, olemassaoloon?

      Ymmärrän, ettei ateistia välttämättä kiinnosta uskonnot, hänhän ei usko korkeampiin voimiin (uskontotunneillahan puhutaan eri uskonnoista, ei pelkästään kristinuskosta). Kuitenkin uskonnot, uskoi jumaliin tai ei, vaikuttavat ja ohjaavat useimpien kansojen elämää, kulttuureja ja ihmisten suhteita yms., joten ei se nyt turha aine ole ateistillekaan. Onhan se hänenkin hyvä tietää, miksi toiset tekevät, niinkuin tekevät, kun ulkomaalaisten kanssa on hänenkin pakko olla jollain tavalla tekemisissä tulevaisuudessa. Vaikkei olisikaan, eri uskonnot ja niihin uskovat vaikuttavat hänen elämäänsä joka tapauksessa.

      Mut joo, 13-vuotias on vaan keksinyt, ettei usko Jumalaan, niin mitä siitä? Niin varmaan on jo käynyt Joulupukinkin kanssa? Murkut on murkkuja, se voi olla kapinointia tai sitten on oikeasti sitä mieltä. 13-vuotiaat nyt voivat muuttaa mieltään aika tiuhaan tahtiin.

      Ihan terve merkki se minusta on, että hän osaa kyseenalaistaa asioita, eikä kaikkea purematta niele.

    • isän tyttö

      Tytössä ei mitään vikaa! Yksin uusioperheessä. "


















































      " HUOMATKAA MINUT" !! HUOM ISÄ,HUOM ÄITI MINÄ OLEN
      TÄRKEÄ JA KIITOKSEN ARVOINEN !
      ÄITI, RUKOUKSELLA JA KIITOKSELLA PYYDÄ JUMALAN JOHDATUSTA LAPSELLESI.

    • dragonella

      Älä välitä, jos lapsesi on ateisti. Voit tietenkin kertoa hänelle, että ateisti on kommunismin luoma ajatussuunta. Minun poikani halusi erota kirkosta ja annoin luvan. Hän erosi kirkosta, ei käynyt rippikoulua ja oli elämänkatsomustunneilla. Yllättäen huono uskontonumero vaihtui hyväksi elämänkatsomusnumeroksi. Poikani oli kiinnostunut erityisesti buddhalaisuudesta, mutta kun kristinuskosta puhuttiin, tiesi hän siitäkin asioita. Nyt muutaman vuoden päästä, hän uskoo Jumalaan, jonka on löytänyt itse, kun kukaan ei tyrkyttänyt ja kääntänyt häntä ev.lut.kirkkolaiseksi. Ateisteilla on muuten paljon vahvempi usko omaan ajatusmalliinsa, kuin tavallisella rippikoulun käyneellä usko ev.lut.kirkkoon. On molemmista lapsista kokemusta. Elämänkatsomustiedossa on se hyvä puoli, että se kertoo kaikista uskonnoista ja elämänkatsomuksista, joita taas uskontotunneilla ei niin paljon opiskella.

      • ev. lut.

        "Voit tietenkin kertoa hänelle, että ateisti on kommunismin luoma ajatussuunta."

        Josta seuraisi se, että hän julistautuisi sitten kommunistiksi. Sitten voi jo vanhempaakin hävettää, kun lapsi alkaa kulkea Stalin-paita päällä ja Lenin-rintanappi rinnassa, hehe.

        Ateisteja on ollut aina, eivät kaikki ihmiset yksinkertaisesti usko tai edes voi uskoa taruihin tai yliluonnollisiin korkeampiin voimiin. Esim. muinaisessa Intiassa on dokumentoitu ateismista jo 3000 vuoden takaa.

        Mutta kommunisteille ateismi oli tärkeä siitä syystä, ettei kommunistiselle aatteelle sopimattomia ajatuksia leviäisi tai kirkoilla olisi vaikutusta ihmisten ajatuksiin ja mielipiteisiin, vaan kaikki mielipiteet, kaikki valta ja kaikki omaisuus olisi kommunistien ylimmän johdon käsissä. Tietysti kommunistit halusivat myös viedä kirkkojen omaisuuden.


      • maailmankatsomus.

        Ateisteja oli jo ennen kuin kommunismia edes oli olemassa.


      • 0229
        ev. lut. kirjoitti:

        "Voit tietenkin kertoa hänelle, että ateisti on kommunismin luoma ajatussuunta."

        Josta seuraisi se, että hän julistautuisi sitten kommunistiksi. Sitten voi jo vanhempaakin hävettää, kun lapsi alkaa kulkea Stalin-paita päällä ja Lenin-rintanappi rinnassa, hehe.

        Ateisteja on ollut aina, eivät kaikki ihmiset yksinkertaisesti usko tai edes voi uskoa taruihin tai yliluonnollisiin korkeampiin voimiin. Esim. muinaisessa Intiassa on dokumentoitu ateismista jo 3000 vuoden takaa.

        Mutta kommunisteille ateismi oli tärkeä siitä syystä, ettei kommunistiselle aatteelle sopimattomia ajatuksia leviäisi tai kirkoilla olisi vaikutusta ihmisten ajatuksiin ja mielipiteisiin, vaan kaikki mielipiteet, kaikki valta ja kaikki omaisuus olisi kommunistien ylimmän johdon käsissä. Tietysti kommunistit halusivat myös viedä kirkkojen omaisuuden.

        Ateismia ei kannata ajatella aatteena (kuten moni tuntuu viestiketjussa tekevän), sillä kyse on jo sanakirjankin mukaan yksinkertaisesti siitä ettei ihminen usko jumalaan (teismin vastakohta).

        Millä perusteella usko jumalaan on ihmisen normaalitila? Ateisteja on ollut aina. Buddhalaisuuskin on ateistinen uskonto. Se ei sisällä oppia jumalan olemassaolosta.

        Se mitä kommunismin ja ateismin suhteeseen tulee, on myös kyllä aivan muuta kuin edellinen kirjoittaja antoi ymmärtää. Neuvostoliitossa ja muuallakin käytäntö oli varmasti aika värikästä ja kirkko joutui silmätikuksi jo omaisuutensakin vuoksi, mutta kommunismin ja ateismin suhteeseen on oikeakin syy joka ei liity ahneuteen:

        Karl Marx kirjoitti (usein väärin suomennettuna) että "uskonto on kansan oopiumia" viitaten näin siihen, että missä rikkaat vetävät oopiumia hukuttaakseen murheensa, on tavallisella kansalla tätä tarkoitusta varten usko. Sosialismiin kuului materialistinen ajattelutapa, jossa elämä ja yhteiskuna on rakennettava TÄSSÄ ja NYT - ei "tuolla puolen" tai paratiisissa. Ei ole olemassa mitään parempaa paikkaa. Kansan ei pitäisikään odottaa kuolemanjälkeistä onnea vaan saada parempi maailma aikaan nyt ja tässä elämässä - kommunismissa vallankumouksen kautta.

        En nyt ota kantaa sosialismiin ja kommunismiin yleensä, mutta halusin vain tehdä selväksi että:

        1) Ateismi on olennainen osa Marxin tieteellistä sosialismia

        2) Ateismi ei ole aate vaan yksinkertaisesti tilanne jossa ihminen ei syystä tai toisesta usko jumalaan. Tai ei yksinkertaisesti koe syytä uskoa.


    • satanistinen

      jos tytär sanoo että on ateisti ni usko siihen, jos hän olisi satanisti ni mitä väärää siinä on. Tyttö uskoo että itse voi vaikuttaa asioihin eikä mikään yläkerran jumala. Satanistit uskovat itseensä ja tieteeseen. Hän ei kulje muitten joukossa vaan itsenäisesti.

      • gdsjh

        Satanismi vastustaa kristinuskoa, mikä voi olla aivan ymmärrettävä asia joillekin, jotka joutuvat sellaisessa ympäristössä elämään, missä uskonto on liian painostavassa ja määräävässä asemassa ihmisten elämässä. Suomessa näin ei yleisesti ole, vaikkakin joidenkin lahkojen piirissä voi ollakin niin.

        Sinänsähän satanismi on samanlaista "pakkosyöttöä" tai asiansa tunkemista kuin mikä tahansa muukin liike, jossa yritetään saada ihmiset oman ajatuskannan taakse. Se on samanlainen itseään oikeassa ja muita väärässä pitävien ryhmä, kuten uskonnollisetkin yhteisöt. Ei sille ole tarvetta siellä, missä ateisteja ei syrjitä. Toisinkuin satanisti, ateisti tuskin pyrkii tekemään muista ateisteja, vaan antaa ihmisten uskoa mihin haluavat.

        Satanismiin liittyy myös himojen ja halujen korostamista. Ne ovat muutenkin ihmisillä olemassa ja sinänsä ihan tavallisia ja luonnollisia asioita, joten en ymmärrä sitäkään, miksi niistäkään tarvitsee kummemmin meuhkata, ellei joku vastapainoisestiu mesoa, ettei niitä muka saisi olla.


    • askdöasd

      Enemmän olisin huolissani sinuna tytön kaveripiiristä ja päihteiden käytöstä kuin jonkun uskonnon numeroista! Satanismi on muuten ihan neutraali asia eikä tarkoita samaa kuin saatananpalvoja

    • voi itku

      Kaksinais moraalista toimintaa.. mene ripille ja saa rahaa... Miksi nykyään kaikki asiat mitataan rahasa? Minun toinen tytöistäni kävi riparin toinen protuleirin, kyllä se huuto loppuu aikanaa vaikka suku ei saanut kuin yhdet rippijuhlat. Ikävää kun asioita pitää tehdä suvun mieliksi! Oma kuopukseni ilmoitti olevansa ateisti jo kauan ennen rippikoulu ikää ja kapinoi koulun uskontotunteja vastaan minkä ikinä kerkisi. Vuosia myöhemmin olen huomannut, että tyttö on joutunut pohtimaan "rankemman" kautta omaa olemustaa muuhun maailmaan ja uskontoon. Eikä tänä päivänä sano olevansa ateisti (eipä saa kirkkohäitä). Surulliselta kuulostaa myös tuo satanismilla "pelottelu" varsinkin kun vaikuttaisi, että koko asia ei ole edes ajankohtainen teidän perheesä. Mukava on varmasti lapsen kuulla kuinka oma isä on "hullu" ja veljien isä niin ihanan fiksu.. TOiaalta voi äitinä miettä kenelle kinttunsa levittää ja antaa panna paksuki!Aikuisena kuitenkin pitää tietää kuinka yhdenillan suhteissa kannattaa käyttäytyä. Luulisi, että kyläällä ja suvulla on ollut puimista tuosta yhdän illan suhteesta. Taitaapi olla, että tyttäresi on teidän perheen aikuinen ja sinä äiti kiukutteleva "murkku".

    • ole satanisti

      Varhaisteinit jotka eivät usko Jumalaan, reagoivat juuri noin.
      Eli ei hätää, sillä ikää kun tulee lisää, niin hänen ajatukset saavat selvemmän kuvan maailmasta.
      Anna hänen olla ateisti, sillä ei siinä mitään pahaa ole.

      Maailma nyt vain on nykyään niin raadollista, että nuoret reagoivat siihen omalla tavallaan.

      4 lapsen isukki.

    • Lapin muori

      Hei!

      Tuntuipa ihan älyttömältä jutulta. Itse olen elänyt jo 46 suloista vuotta. Peruskoulun päästötodistuksessa komeili uskonnosta 6. Aihe ei siis lukuaineena mitenkään kiinnostanut. Lisäksi olin 15-vuotiaana kiinnostunut paljon enemmän elämästä ja kesälomasta kuin rippikoulusta. Sen suoritin mennessäni naimisiin, kun halusin kirkkohäät. Kaksi kuulustelua ja ehtoollinen ja sillä selvä. Mietinpä vaan, kuinka paljon hauskoja juttuja olisin menettänyt silloin nuorena, jos olisin ollut rippikoulussa. Heh. Sisimmässäni taistelen edelleenkin siitä, onko Jumala olemassa ja, jos on niin mitä varten? Aina hädän hetkellä kun on apua huutanut niin ei sitä ole kuulunut. Ei ne numerot koulussa loppupeleissä johda mihinkään tiettyyn suuntaan. Suurin osa tunnetuista taiteilijoistakin on menestynyt koulussa huonosti. Töihin pääsee, kun osoittaa olevansa hakemaansa paikkaan kyvykäs ja halukas, eikä se työnantaja niihin numeroihin takerru. Vietä ihmeessä aikaa ja keskustele lapsesi kanssa, älä tuhlaa tärkeitä hetkiä tänne kirjoittelemalla.
      Hyvää jatkoa erityisesti tyttärellesi ;-)

    • Eväät tytöllä

      Ei taida äidin puolelta olla kovinkaan hyvät geenit.
      Yhdenillansuhde ilman ehkäisyä.

    • olemme

      me jotka kannattavat länsimaista elämäntapaa, kun vain vähän katsot ympärillesi, huomaat sen.

      Siinä on turha enää jumalaa itkeä apuun kun on jo kertaalleen antanut meille planeetan monimuotoisuudessaan elettäväksi. eipä riittäny, piti lähtee pätemään, paremmuutta ja voimantuntoa..

      ostin leviksen farkut ja geeniperimäni parantui samantien muiden silmissä, kiitos mainonnan!!!

    • itse luin elämänkatsomustie...

      Suosittelen ottamaan hieman selvää ennen kuin menet vielä pilaamaan suhteen tyttäreesi!

      Ei ateismi ole mikään paha ollenkaa. Se vain kertoo, että tyttäresi ajattelee asioita ja hänellä on mielipiteitä. Massan mukana uskominen sen sijaan on naurettavaa.

      Voisit puhua tyttäresi ja opettajan kanssa vaihtoehtoisesta oppiaineesta. Elämänkatsomustieto. Itse luin sitä yläasteen, koska olen ateisti. Se käsittää elämänarvoja filosofian tapaan.

    • jontts22

      Tyttösi tuntee ettei oikeen kuulu perheeseen, koska hänellä eri isä joka oli yhden illan juttu.

      Miettikää ny naiset oikeesti sitä että "ette voi tehdä aborttia." Ajatelkaa sitä lasta oikeesti, älkääkä vaan väittäkö ajattelevanne.

      Toinen asia, ateisti nuoria, enimmäkseen nuoria naisia, on nykyään hirveesti. Koittakaa selittää likoille että kristinuskon jumala ei ole pilven päällä istuva parrakas ukko, vaan synonyymi rakkaudelle ja koko raamattu on symboliikkaa, eikä siinä ole mitään coolia olla uskomatta raamattuun. Sanoma siinä on ainoa tärkeä, ei se uskooko että veden voi muuttaa viiniksi.

      Jotkut tosin ovat niin tyhjäpäitä, että turha järkeä tuputtaa.

    • ateisti myös

      Lauseesi "Sanoi, ettei haluu mennä ripille vaikka kerroin että siitä saa paljon lahjarahaa."

      Rahallako "kristittyttäjä" lahjotaan uskomaan???
      Tyttäresi on ateisti ei satanisti ei kaikkien tarvitse uskoa humpuukinn, tässä tyttärellesi hyvä linkki http://www.eroakirkosta.fi/erolomake

    • Kolmu

      Eli sun mielestä tyttö on satanisti, kun uskonto ei kiinnosta ja sanoo olevansa ateisti?

      Onko tuo uskonnon kiinnostumattomuus nyt niinkään ihme, jos uskoa ei ole tuppuutettu. Tytössä ei ole mielestäni mitään vikaa, sillä itseäni ei kiinnosta uskonto oppiaineena pätkääkään. Yläasteen opettaja oli aivan outo.. saa nyt nähdä miten lukiossa.

      Kuitenkaan vikaa ei ole tytössä, vaan ehkä uskonnon opettajassa?

    • aaasd..

      Sehän tekeekin mahtavan satanistin, jos saa uskonnon kurssisa vitosen. Jepjep.

    • virth

      Minun tyttö teki saman ilmoitti että ei mene rippileirille vaan prometarius leirille pitkällisen keskustelun jälkeen tehttiin kompromissi tyttö sai prometariusleirin ja äiti sai järjestää rippijuhlat prometarius leiri oli sekä äidin että tyttären mielestä parempi prometariusleirillä kerrotaan oikeasta elämästä... että mitäs sitten kun seurustellaan , erotaa, jne.. tyttö kasvoi henkisesrti siellä tosi paljon suosittelen lämpimästi..ps. kun on tyttären saattanut yli 20 v (pois kotoa) niin tietää mitä lapsen kasvastus onmeillä isä ja poika kolistelee sarviaan

    • Milloinka kukaan pikku prinsessa tai prinssi on syntynyt muusta kuin parin sekunnin tapahtumasta.

      Ja jos nyt et tule teini-ikäisen esikoisen kanssa mitä parhaimmin toimeen, niin ei nyt pikku tyttö sen paholaisempi siitä ole.

      Mistäs tiedät vaikka hän puolestaan pitäisi Sinua mustana noitana.
      tai valkoisena noitana. Lapsien ajattelumaailmaa on vaikea joskus kuvitella.

      Lapsillakin on samanlaisia hahmottomia ajatuksia toisista naishenkilöistä.

      Ehkä hän kammoaa sitä laatua kristillisyyden tulkintaa mitä esität. Esim. Jos hän haluaisi tietää enemmän biologiesta isästään, etkä itse pärjäile kaikkien elämäsi pirstojen kanssa esittämään hänelle, miten kristinusko käytännössä toteutuu.

      ole hänelle ainoastan erittäin hyvä, ja sano että kukaan ei yleens synny muusta kuin rakkaudesta.

      Kuka muuten rakkauden syntejä teki enemmän kuin Daavid, eikä Jumala niistä Daavidia moittinut,
      vaan aivan muista asioista, erään upseerinsa kuoleman välillisestä tuotamuksesta, koska halusi hänen vaimonsa.

      Joskus 13 vuotias valitse elämänsä suunnan päinvastaiseksi kuin vanhempansa, koska vanhempien toteutusmalli ei vastaa ihanteita.

      Jätä tyttäresi sielun asiat aivan intaktiksi toistaiseksi. Älä kadota oman lapsesi sielua pahoilla sanoillasi.

      jos uskonnosta on vitonen, se osoittaa kyllä aika epäpedagogista koulua. Uskolla ei ole pisteytystä ennenkään ollut.

      Kirkkohistoria taas on faktaa, ja tietysti se täytyy päntätä kuten muukin historia, se on kulttuuria.

      Jos tyttäresi on näsäviisas ja suututtanut opettajan väitelyissä, asia voi myös olla opettajan agression heijastumaa, jos on vitonen.

      • hihhulit

        jaksaa paasata omia näkemyksiään loputtomiin, muttei ymmärrä että nyky-yhteiskunnassa ei enää käännytetä tavallisia ihmisiä vain paasaamalla mustavalkoista idealismia. Kirkko tulee toivottavasti kaatumaan ja moiset uskonjuhlat siinä samalla. Juhlikoon kuka tahtoo mutta omissa oloissaan. Suomessa luterilaisuutta jaksetaan rahoittaa vaikka systeemi on vanhentunut eikä sovellu lainkaan tähän maailmaan samoin kuin vanhoillinen armeijapartiolaisuus, molempien yrittäessä karistaa itsenäinen ajattelu tyystin. Ei toimi ja siksi molemmat instituutiot tulevat murenemaan ( ja hyvä niin!!!)


    • emmijeij

      Rippikouluun menoa kannattaisi perustella "tutustut uusiin ihmisiin / saat paljon uusia kavereita ja tekemistä" kuin, että "saa rahaa". Jos itselläsi on noin maallinen käsitys elämästä, niin miksi vastustat tyttäresi ateismia? Voi tyttöparkaa, kun on tuollaisen äidikseen saanut. Toivottavasti et ole mennyt sanomaan hänelle, että tytön geenit ovat huonompia kuin poikien, koska isä oli "hullu". Ja lapsi ei ole ikinä rangaistus. Suutelisit pikemminkin maata kiitollisena, sillä kaikki eivät saa tai kykene hankkimaan lapsia joko fyysisten tai lainsäädännöllisten tekijöiden takia.

      Monet nuoret eivät käy rippikoulua. Jos uskonnosta saa todistukseen vitosen, se vain todistaa, ettei kiinnosta (mitä en yhtään ihmettele, koska peruskoulun uskonnonopetuksesta on karsittu kaikki opetukset ja jätetty tylsät vuosiluvut ja kirkonhallinnon selvitykset jäljelle). Tosin on typerää pilata todistuksensa vain lapsellisen "ei kiinnosta"-jutun takia.

      Vielä loppukommentiksi, että satanisti ja saatananpalvoja ovat kaksi aivan eri asiaa.

    • merkit ilmassa

      itse olin nuorempana samanlainen ja uskonnosta numero 6. nykyisin olen pahimman luokan satanisti, rak.inssi joka suunnittelee/korjaa kirkkoja. Saa nähä milloin tuikkaan tuleen koko paskan.

      • joka päivä

        työmaalle menness' potkin hautakivet nurin.


    • ,,,,,,,,,,,,,,,

      Oi voi. Ei, tyttäresi ei ole satanisti. Hän vain ei koe uskontoa tarpeeksi kiinnostavaksi aineeksi opiskella kunnolla.
      Itse olen pian 18v. tyttö. Ikinä en ole kokenut olevani uskovainen, mutta silti sain uskonnosta yläasteella aina 9. Uskonto oli aineena mielenkiintoinen ja minulla oli hauska opettaja.
      Matematiikassa olen aina kokenut olevani hyvä, mutta tunneilla ei yksinkertaisesti kiinnostanut istua. Opettaja oli kamala ja tunnit tylsiä: numero 5-7.
      Se on kuule niin että tuon ikäisenä numerot riippuu paljolti siitä onko aihe kiinnostava.
      Sittemmin erosin kirkosta ja tein lukiossa valinnan alkaa lukemaan elämänkatsomustietoa uskonnon sijaan. Päätökseen olen tyytyväinen, mutta aivan yhtä tyytyväinen olen siihenkin että opiskelin uskontoa.
      Se nimittäin on todella tärkeä asia tuntea sikäli että se koskettaa niin montaa ihmistä. Johan se kuuluu suomalaiseen (ja miksei myös muunmaalaiseen) yleissivistykseenkin tietää edes jotain kristinuskosta.
      Pahin mitä voit tässä tilanteessa tehdä on alkaa tuputtamaan rippikoulua ja uskonnontunteja ehdottomana pakkona. Tällöin tyttösi 99% varmuudella alkaa kapinoida todenteolla ja vetää kokeista vieläkin huonompia numeroita.

    • masurkka kolmelle

      Heh, kuulostaa huonolta provolta.

      Suosittelen tyttärelle et-opetuksen piiriin siirtymistä. Siellä ei tarvitse keskustella uskonnosta.

      Raha on aika huono motivaatio houkutella täysin vastentahtoista/halutonta nuorta riparille. Seurakunnat eivät toivo, että nuori lähetetään riparille vastoin tahtoaan, koska riparilla keskustellaan ja käydään läpi kristinuskon keskeistä oppisisältöä.

      Nuoren kanssa olisi hyvä päästä jonkinlaiseen sopimukseen riippumatta onko lopputulos vanhempia/sukulaisia etc. miellyttävä vai ei.


      Kesän jatkoa kaikille!

    • ateisti henkeen ja vereen

      Millä perusteella kristinuskoa pitäisi tuputtaa pakolla toisille? Mikä tekee siitä niin tärkeän? Toki, antaahan se hyviä elämän arvoja, mutta ei niihin itse kristinuskontoa tai mitään muutakaan uskontoa tarvitse. Hyväksyn kyllä uskon Jumalaan muilta, mutten sitä, että pakotetaan tai ainakin yritetään vaikuttaa toisten uskomuksiin. Tällä perusteella kannatan ajatusta, että elämänkatsomustieto tulisi pakolliseksi uskonnon opetuksen sijasta, syystä jonka monet ovat jo maininneet. Miksi pitäisi hyväksyä yksi "jumaluus" totuutena tietämättä muista oikein mitään? Uskonnolisista perheistä tulevilla on todennäköisempää uskoa itsekin Jumalaan, joka mielestäni johtuu elämänpituisesta aivopesusta, puhutaan ettei 13v. pysty päättämään itse uskonasioista, mutta kun sitä olisi tuputettu koko elämä ja hän päättäisikin uskoa Jumalaan, olisiko se sitten vapaasta tahdosta?

      Miksi ei vaikka ajattelisi filosofisesti pohtien esimerkiksi elämää ja sen tarkoitusta? Ajatella siis itse eikä enemmistön mukana. Uskaltaako uskovainen kyseenalaistaa Jumalansa olemassaoloa ja ajatella kriittisesti? Tuskin, ajattelun pohja sinänsä jo puolueellinen, kun ei muuta vaihtoehtoa ole annettu. Kukapa suostuisi hylkäämään asian jonka on koko elämänsä uskonut olevan tosi?

      Ja eikö uskonnot ylipäätänsä voisi uskoa vain jumaluuteen sinänsä yrittämättä muodostaa siitä jotakin olentoa.

      Tämä on toki vain minun mielipiteeni, johon voi ottaa kantaa ja kommentoida.

      • Uskis

        Kyllä minä ymmärrän, että kristinuskoa "tuputetaan". Minä uskon Raamattuun ja eipä ole kovin mukava kohtalo niillä, jotka loppuun asti Jumalan kieltävät - lueppas Ilmestyskirja (sieltä voit myös todeta kuinka viiltävän tarkasti sen ennustukset kuvaavat nykyaikaa, varsinkin kun tuntee symbolien merkitykset).

        Kyllä minäkin olisin hädissäni, jos tyttäreni olisi valitsemassa tietä "ikuiseen hammastenkiristykseen Tulisessa Järvessä".


      • ateisti henkeen ja vereen
        Uskis kirjoitti:

        Kyllä minä ymmärrän, että kristinuskoa "tuputetaan". Minä uskon Raamattuun ja eipä ole kovin mukava kohtalo niillä, jotka loppuun asti Jumalan kieltävät - lueppas Ilmestyskirja (sieltä voit myös todeta kuinka viiltävän tarkasti sen ennustukset kuvaavat nykyaikaa, varsinkin kun tuntee symbolien merkitykset).

        Kyllä minäkin olisin hädissäni, jos tyttäreni olisi valitsemassa tietä "ikuiseen hammastenkiristykseen Tulisessa Järvessä".

        Ensinnäkin raamatusta on useita eri tulkintoja ja sitä on muokattu vuosien mittaan. Mikä siis on estänyt myös ilmestyskirjan muokkauksen? Myös symbolien merkitykset ovat voineet muuttua siitä mitä ne alunperin ovat tarkoittaneet.
        Mitä "ikuiseen tuliseen järveen" ja helvettiin sinänsä tulee, ateistit eivät usko tähän joten ei ole väliä mitä raamattuun uskovat sanovat. Ja miten se on valinnasta kyse haluaako uskoa Jumalaan vai ei? Jos ei vain usko niin ei usko ja se ei helvettiin tuomitse, kun ei siihen usko.
        Raamatunkin on vain kirjoittanut ihminen(tai oikestaan useampikin).
        Ihme kyllä, jos ihmiset ovat tasa-arvoisia ja kuitenkin he, jotka eivät usko samaan kuin itse tuomitaan suoralta kädeltä helvettiin eli jotenkin huonommaksi ja "pahemmaksi" kuin itse.

        Sama se mitä ennustukset sanovat, koko Kristinusko on mielestäni ollut alunperin vallankäyttöväline ja he, jotka sitä vastaan ovat astuneet on teloitettu.


    • tälläistä

      Tuskinpa tyttäresi mikään satanisti on. Hän on vain ja ainoastaan murrosiässä ja hän vain kapinoi.
      Itse olin samanlainen tuon ikäisenä ja jälkeenpäin ajateltuna tein vaikka mitä vain ja ainoastaan järkyttääkseni vanhempiani.
      Itsekään en aikonut mennä rippileirille, rahanhimo sai muuttamaan mieleni. En sietänyt minkään sortin juhlia teininä ja koko rippijuhlan ajankin mökötin vain tuolissa istuen tuulitakki päällä. Vanhempani olivat muutenkin ihan kauhuissaan käytöksestäni, luulivat minua satanistiksi, narkkariksi yms. Itse vain hykertelin sisäisesti enkä edes mennyt korjaamaan heidän harhaluulojaan. Todellisuudessa olin ihan kiltti tyttö joka vain liikkui paljon kavereidensa kanssa eikä viihtynyt kotona. Mutta nyt tuosta ajasta on jo 13 vuotta ja ihan tasapainoiseksi kahden lapsen äidiksi olen kehittynyt :)

      • Hohhoijaakkaaaa

        Ei se rippikoulu niin tärkeä juttu ole. Sen ehtii käymään vaikka vasta aikuisena jos haluaa. Ja viis siitä vaikka ussan numero on vitonen, se ei maailmaa kaada.

        Häpeä ennemmin sukuasi jos se mollaa tyttäresi päätöstä olla menemättä rippikouluun.


    • Ongelmaäiti?

      Rippikouluikään on 2 vuotta. Murroikäiselle se on pitkä aika.
      Miksi opettaja soittaisi uskonnon numerosta? Soittaisiko hän terveysopista tai maantedosta?
      Miksi juuri uskonnon nro opettajaa kiinnostaisi.

      Opettajat ovat nähneet laumoittain murrosikäisiä. Kyllä he tietävät, millaisia he ovat.
      Monet vanhemmat eivät tunne muita kuin oman lapsensa.

      Kuvittelet vain ja herätät turhia ongelmia. Muista vanha satu paimenpojasta, joka turhaan peloitteli susilla. Kun todella sudet tulivat, kukaan ei enää uskonut.
      Sinulla ei varmaan ole mitään tietoa, millainen olisi "jonkin sortin saatanisti", joten rauhoitu.

      Tyttäresi ei voi mitään sille, että hän on todellinen vahinkolapsi. Älä ikinä vetoa siihen. Hänellä on oikeus hyvään itsetuntoon siinä kuin aviolapsillasikin.

    • :DD

      Miulla menee kielet koulussa hyvin mutta en päässy koko uskonnon kurssia ollenkaan läpi, menestys vaihtelee, olen ateisti ja aion erota kirkosta, en meinannut mennä rippikouluun mutta viihdyin siellä kavereiden takia ihan hyvin... En usko että on huolen aihetta, ehkä tyttö ei vaan halua uskoa jumalaan. Parasta varmaan jutella sen ittensä kanssa asiallisesti eikä pelästyä ihan pienestä........

    • muskaattori

      Hei ei lapsesi välttämättä ole satanisti vaan käy vaikeaa murrosikää läpi, olen itse joutunut tekemään hyvin radikaaleja toimia oman tyttäreni kohdalla ja nyt tyär sanoi, että hyvä kun hänet pysäytettiin, tyttäreni on muuttanut tapojaan ja nyt menee syksyllä jopa 10 luokalle kun pysäytimme tytön touhut Lastensuojeluviranomaisten kanssa. Lastensuojelu viranomaiset ovat sitä varten että heiltä saa apua kun sitä pyytää, on hyvä jos pyydämme apua niiltä jotka tietävät nuorten ongelmiin ratkaisun, olen erittäin tyytyväinen siihen miten lapseni sai apua viranomaisilta olen itsekin ollut 4 lapsen yksinhuoltaja ja sain kokea ihmeen 16.v odottelun jälkeen ja menin 2007 uudelleen naimisiin. t. Tupu

    • sanna90

      voihan se olla niinkin, että ero on vaikuttanut tyttäreesi ja hänen uskolliseen suuntautumiseen.. itse olen 18 ja uskoin muutama vuos sitten nirvanaan eli jälleensyntymiseen ja mielestäni kristinusko oli liian tehty uskonto, joka vaan ei ollut itsestäni uskottava.. silloin nuorena se usko kumminkin rupes haihtumaan ja oli vaan pelkkä päähänpinttymä.. nykyään olen ihan harras kristitty.:-). mitä tarkoitit että isä on/oli "hullu"? millä lailla? nimittäin kun minun vanhemmat eros isä oli todellakin hullu!!! hänen äitinsä kuoltua hän luuli että kaikki yrittää tappaa hänet, sen takia oli viisainta erota...

    • Palle Knulllare

      Hyvin jos on käynyt niin tyttäresi on todennäköisesti harmaasta ja aivottomasti karjalaumasta poikkeava yksilö, joka ei massan mukana mene näkymättömän taivastaikurin kerhopitoihin eli ripariin.

      Jos ei niin tyttäresi on valitettavasti kovemman luokan satanisti joka uhraa neitsytpossuja belsebuupille. Pahoittelen.

      • Palle Knulllare

        Ai niin poikasi ovat oivaa koneiston tykinruokaa, joista todennäköisesti tulee tyypillisiä tylsiä Suomen kansalaisia, jotka maksavat veronsa.


    • heissan böö

      ja vielä ihmettelet miks tyttös on tommonen ku "äiti" on tollanen idiootti...
      mut joo hyvä provo :)
      naisissa on se vika,että ne "kasvattaa" lapsia

    • Tappo

      Tokihan sitä satanisteja ollaan jos koulussa huonosti menee.

    • HEVIPETO91

      Tyttäresi on ateisti, eikä usko jumalaan. Hänen mielestään on ehkäpä jopa naurettavaa uskoa johonkin olemattomaan. Mikä saa sinut siis kyselemään, että onko hän saatanisti?
      Wikipedia sanoo saatanismista näin:
      "Saatananpalvonta viittaa sellaisiin uskonnollisuuden muotoihin, joissa keskeisessä osassa on juutalais-kristillis-islamilaisen henkilöidyn pahuuden, Saatanan, palvonta."

      Tietääkseni ei ole tähänkään päivään mennessä pystytty todistamaan tieteellisesti, että jumala tai saatana ovat olemassa.
      Jumala on ehkä lapsesi mielestä pelkkä ihmisen mielen tuotos, joten miksei hän pitäisi paholaistakin sellaisena?

      Koulumenestyksestä voin sanoa, että on äärettömän vaikeaa yrittää kiinnostua asioista, jotka eivät tosiaankaan kiinnosta. Kysyppä koululta (ja tietysti tytöltä itseltään, että haluaako hän)voiko tyttösi vaihtaa ensi vuonna uskonnon elämänkatsomustiedon opiskeluun.

      • Lolzdaa

        Kyseinen henkilö pelkäsi tyttärensä olevan SATANISTI.. Satanismi ei liity mitenkään saatananpalvontaan.

        Lainaus:

        "satanismi arvostaa ihmisen lihallisuutta ja näkee elämän tässä ja nyt, ainoana merkityksellisenä todellisuutena. Tuonpuoleinen jää korkeintaan epämääräiseksi arvailuksi, tai se kiistetään kokonaan. Eri kulttuurien mytologioista ja arkipäivästä yhdistämä ajattelusuuntaus on lähellä biologista ja aineellista todellisuuskäsitystä: ihminen nähdään eläimenä muiden eläinten joukossa, joskus parempana, usein muita eläimiä julmempana. Niinpä satanismi ei sisällä uskoon pohjautuvaa näkemystä elämän jatkumisesta kuoleman jälkeen, vaan keskittyy arkipäiväisen elämän yksityiskohtiin."


    • Nimetön

      Ei sinun tyttäresi varmastikaan mikään satanisti ole. Voin sanoa oman kokemuksen perusteella,että aina välillä tekee mieli kapinoida vanhempia vastaan. Itse olen ev.lut. perheestä, mutta nyt 17 vuotiaana tein oman päätökseni, ja se oli että erosin kirkosta, eli olen Ateisti. En ole omasta mielestäni todellakaan mikään satanisti, en vaan usko jumalaan.Ketään ei voi pakottaa uskomaan mihinkään. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä, vaikka olisikin 13 v. Ripillä en ole käynyt, koska katson sen olevan täysin vasten omaa tahtoani. Ja rahallahan ei sitten pidä lahjoa ketään noudattamaan "ns. perinteitä", eikö vain? :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe