Aion hakea voimasähköiseen koulutusohjelmaan AMK:ssa. Miten on oma koulutuspohja (amis) sekä ne vuodet jossa olen ollut alan hommissa? Työkokemuksen haluan ainakin hyväksiluettua, mutta onko sen lisäksi toivoa saada koulunkäynnistä viilattua pois yksi vuosi niin että tarvitsisi käydä vain kolme?
Sähköinsinööriksi amispohjalta
30
11399
Vastaukset
- mistä
näitä sikiää,dude...seriously you gotta be kidding me.
- =DDDDDDDDDDDD
Ei todellakaan, äskenkö vasta kuulit amk:sta?
- asentaja(m)
Minulla on jo yksi ammattitutkinto ja ihan hyvin työkokemusta. Jotenkin ei istu päähän ajatus että pääsisin samalle viivalle ylioppilaiden kanssa.
Ei. Haluan ainakin työharjoittelun ja osan ammattiaineista hyväksiluettua. AMK-tutkinto on järjestäydyttävä kolmessa vuodessa, muuten ei kiinnosta. - täytyy pysyy duunarina
asentaja(m) kirjoitti:
Minulla on jo yksi ammattitutkinto ja ihan hyvin työkokemusta. Jotenkin ei istu päähän ajatus että pääsisin samalle viivalle ylioppilaiden kanssa.
Ei. Haluan ainakin työharjoittelun ja osan ammattiaineista hyväksiluettua. AMK-tutkinto on järjestäydyttävä kolmessa vuodessa, muuten ei kiinnosta.Hyväksi lukuja ei irtoo työkokemuksesta ennen koulun alkua.
nimim. sähkömies ingenjör-opisk.
- Helekutti
Työkokemuksesta ei saa hyväksiluettua mitään, saat siitä lisäpisteitä kun HAET koulutukseen. Sitten vain opiskelet peräsuoli pitkällä kolme vuotta että pääset tavoitteeseesi.
Etkä todellakaan ole samalla viivalla ylioppilaiden kanssa, olet paljon taaempana.- asentaja(m)
että ammatilliseen jatkokoulutukseen valitaan mielummin ylioppilaita kun jo yhden ammattitutkinnon suorittaneita ja työelämässä olleita? Tämä on se mikä ei minun päähän oikein sovi.
- Helekutti
asentaja(m) kirjoitti:
että ammatilliseen jatkokoulutukseen valitaan mielummin ylioppilaita kun jo yhden ammattitutkinnon suorittaneita ja työelämässä olleita? Tämä on se mikä ei minun päähän oikein sovi.
Jos sä olet hakemassa ammatilliseen jatkokoulutukseen niin ehkä sitten olisi parempi hakea sinne kuin amk:hon. Vaikka tästä nyt ehkä tulee taas vittuilua päälle niin amk on nimensäkin mukaa korkeakoulu, ei mikään ammattikoulu.
- asentaja(m)
Helekutti kirjoitti:
Jos sä olet hakemassa ammatilliseen jatkokoulutukseen niin ehkä sitten olisi parempi hakea sinne kuin amk:hon. Vaikka tästä nyt ehkä tulee taas vittuilua päälle niin amk on nimensäkin mukaa korkeakoulu, ei mikään ammattikoulu.
AMK nimenomaan ON ammattikoulutettujen jatkokoulutuspaikka, jossa saa joko uuden ammatin tai laajentaa osaamista. Vaihtoehtoisesti b-yliopisto johon lukiolainen menee kun muualle ei pääse.
Nää, minun kannalta edelleen ammatillinen jatkokoulutus. - Helekutti
asentaja(m) kirjoitti:
AMK nimenomaan ON ammattikoulutettujen jatkokoulutuspaikka, jossa saa joko uuden ammatin tai laajentaa osaamista. Vaihtoehtoisesti b-yliopisto johon lukiolainen menee kun muualle ei pääse.
Nää, minun kannalta edelleen ammatillinen jatkokoulutus.Omalle linjalle ei päässyt yhtäkään pelkästään ammattikoulupohjalta, tai siis yksi pääsi mutta hänkin kyllä oli lukenut lukion oppimäärän. Reputti vain kirjoitukset. Monilla kyllä oli kaksoistutkinto, noin kymmenellä viidestäkymmenestä aloittaneesta.
Sulla on pahimmanlaatuinen harha ammattikoulutuksesta ja sen tasosta.
- kghk
Mitää kursseja ei saa hyväksiluettua, mutta ne voi käydä tenttimässä tekemällä kokeen.
- helpohkoako?
Voisin kokemusten pohjalta sanoa, että lukiossa pitkän fysiikan ja matematiikan lukenut on opiskellut enemmän "insinööripuolen" juttuja kuin amiskasta valmistunut sähköasentaja. Tuplatutkinnon suorittaminen tietysti olisi paras kyseiseen ammattiin. Mutta olet todella hakoteillä jos luulet, että insinööripuolella opiskelu jatkuu siitä mihin amiskassa jäätiin, en jaksa enempää selittää, huomaat sen kun teoreettinen sähkötekniikka alkaa.
Kolmeen vuoteen saat toki koulun käytyä, mutta valmistaudu opiskelemaan rankasti.- näitä
kommentteja! :)
- amiksestaAMKiin
Faktahan on se, että ylioppilaat loistaa pääsykokeissa, mutta sitten kun tulee itse työhön, piirtävät kaavoja jotka ovat käytännössä mahdottomia, eli asentajat todella usein korjailevat insinöörien ''jälkiä'', tämä näkyy hyvin selkeästi kentällä kun pitää olla joka hätään palauttamassa papereita korjauksien kera.
Jos haluaa olla hyvä insinööri, käy amiksen ja tarvittavat lukioaineet. Amista ei pidä vähätellä, mutta ei sinne kyllä pitkää matikkaakaan menty opettelemaan :D kirjaa kouraan vaan!
- qwertyasdfgh
Työkokemusta tuskin saa hyväksiluettua, mutta sähköalan ammattitutkinnosta saattaa saada n.20ov hyväksilukuja kun kerran asiasta kysyin eräältä opettajalta. Perustutkinnosta ei tosiaan saa mitään, koska se on vähimmäispohjakoulutusvaatimuksenakin. Ammattikoulusta valmistunut asentaja on suorittanut 3-vuotisen ammatillisen perustutkinnon, jonka jälkeen hän voi suorittaa ammattitutkinnon n.1-2v, joka yleensä suoritetaan työnohessa. Tämän jälkeen voi vielä suorittaa erikoisammattitutkinnon 1-2v. Erikoisammattitutkinto on aika lailla samalla viivalla ammattikorkeakoulututkinnon kanssa. Ja yleensä työelemässä arvostetaan enemmän tätä tutkintoa kuin AMK tasoista. Riippuen tietysti alasta, sekä työnkuvasta. Sähköalalla erikoisammattitutkinnon suorittaneet asentajat ovat sähköyliasentajia. Nämä ovat niitä miehiä, keneltä inssit kysyvät neuvoja jos eivät omat taidot riitä.
- NoVoiTaivahanTalikynttelit
AMK:uun on pakollisena pohjavaatimuksena joko lukio tai vähintään kolmevuotinen ammatillinen tutkinto. Koska sinä vaadit opintojasi lyhennettäviksi yhdellä vuodella pelkästään sen takia, että olet suorittanut vähimmät PAKOLLISET POHJAOPINNOT, joita ilman AMK:uun ei voi edes hakea, niin eikö samalla perusteella myös lukion kautta AMK:uun menneiden AMK-opintoja pitäisi lyhentää yksi vuosi - ovathan hekin suorittaneet pakolliset pohjaopinnot.
Eli käytännössä vaadit AMK-opintoja lyhennettäviksi vuodella kaikilta, koska sinä et jaksaisi opiskella kuin tasan kolme vuotta etkä päivääkään päälle. Eiköhän olisi kuitenkin parempi, että pidettäisiin tutkinnot ennallaan ja SINÄ vain yksinkertaisesti JÄTTÄISIT HAKEMATTA semmoisiin kouluihin, joissa et jaksa opiskella... - hyvitykset ei
Siis amis-pohjalta sähköinsinööriksi on helvetin hyvä vaihtoehto. Se missä ylioppilaat (etenkin lyhyen fysiikan/matikan) ihmettelevät mikä on kolmivaihesähkö tai diodi niin pystyt tekemään jotain kunnon hommaa varsinkin jos sinulla on työkokemusta.
Itse kursseista ei kyllä hyvityksiä oikein irtoa.
AMK:t karsastavat hyvityksien antamista alempien tutkintojen perusteella kuten vastaavasti yliopistot karsastavat AMK-tutkinnoista annettavia hyvityksiä.
Mutta, erinomainen vaihtoehto on lähteä sähköasentajasta opiskelemaan sähköinssiksi.
Tiedät jo siinä vaiheessa mitä olet tekemässä.
Good luck!- asentaja(m)
Minun aikana perustutkinto käsitti kaksi ensimmäistä vuotta, ja ammattitutkinto kolmannen. Minulla on siis ammattitutkinto, ei ammatillinen perustutkinto.
Toiseksi omaan laajahkot tiedot omalta alalta, kuten joku jo keksi kertoa, joten olen ylioppilaisiin nähden selkeässä etulyöntiasemassa. Ammatin takia ammattikorkeaan lähdetään, ei sivistyksen. Siksi aion vaatia hyvityksiä.
Sitten työharjoittelun juju on tutustuttaa oppilaat oman alan töihin. Mitä hiton järkeä on vuosia alan hommia tehneenä olla ilmaisessa harjoittelussa kun kerran ajan voi käyttää paremminkin? Joko käy koulua tai on PALKALLISESSA harjoittelussa. Ilmaiseksi en töitä tee, piste.
Juuei, nelivuotisesta tutkinnosta yksi vuosi pois, mukaanlukien työharjoittelut. Siinä vaatimukseni. Täysin kohtuullista. - qwertyasdfgh
asentaja(m) kirjoitti:
Minun aikana perustutkinto käsitti kaksi ensimmäistä vuotta, ja ammattitutkinto kolmannen. Minulla on siis ammattitutkinto, ei ammatillinen perustutkinto.
Toiseksi omaan laajahkot tiedot omalta alalta, kuten joku jo keksi kertoa, joten olen ylioppilaisiin nähden selkeässä etulyöntiasemassa. Ammatin takia ammattikorkeaan lähdetään, ei sivistyksen. Siksi aion vaatia hyvityksiä.
Sitten työharjoittelun juju on tutustuttaa oppilaat oman alan töihin. Mitä hiton järkeä on vuosia alan hommia tehneenä olla ilmaisessa harjoittelussa kun kerran ajan voi käyttää paremminkin? Joko käy koulua tai on PALKALLISESSA harjoittelussa. Ilmaiseksi en töitä tee, piste.
Juuei, nelivuotisesta tutkinnosta yksi vuosi pois, mukaanlukien työharjoittelut. Siinä vaatimukseni. Täysin kohtuullista.aikuispuolelle opiskelemaan? Voisit olla koko opiskeluajan oikeissa töissä ja hoitaa opiskeluja iltaisin ja viikonloppuisin, eikä työssäoppiminenkaan olisi ongelma. Opiskeluaika on 3-4v pohjakoulutusesta riippuen. Sinun tapauksessa varmaan tuo 4v. Itse sain tänään tiedon että pääsin kyseiseen koulutusohjelmaan ja innolla odotan koulun alkua. Paljon mielummin suoritan koulun aikuislinjalla ja kerään työkokemusta alalta, kuin kärvistelisin opintotuella 4v ja vasta sen jälkeen siirtyisin työelämään. Työnantajakin arvostaa eritavalla perus lukiokoulutuksen omaavaa sähköinsiä, kuin sellaista jolla on useamman vuoden käytännönkokemus asennustöistä tutkinnon lisäksi.
- asentaja(m)
qwertyasdfgh kirjoitti:
aikuispuolelle opiskelemaan? Voisit olla koko opiskeluajan oikeissa töissä ja hoitaa opiskeluja iltaisin ja viikonloppuisin, eikä työssäoppiminenkaan olisi ongelma. Opiskeluaika on 3-4v pohjakoulutusesta riippuen. Sinun tapauksessa varmaan tuo 4v. Itse sain tänään tiedon että pääsin kyseiseen koulutusohjelmaan ja innolla odotan koulun alkua. Paljon mielummin suoritan koulun aikuislinjalla ja kerään työkokemusta alalta, kuin kärvistelisin opintotuella 4v ja vasta sen jälkeen siirtyisin työelämään. Työnantajakin arvostaa eritavalla perus lukiokoulutuksen omaavaa sähköinsiä, kuin sellaista jolla on useamman vuoden käytännönkokemus asennustöistä tutkinnon lisäksi.
että amk:hon suoraan lukiosta mennyttä arvostetaan enemmän kun ammattikoulun ja työelämän kautta kiertänyt? Täytyy sanoa että tätä kovempaa paskapuhetta en ole vähään aikaan kuullutkaan.
- qwertyasdfgh
asentaja(m) kirjoitti:
että amk:hon suoraan lukiosta mennyttä arvostetaan enemmän kun ammattikoulun ja työelämän kautta kiertänyt? Täytyy sanoa että tätä kovempaa paskapuhetta en ole vähään aikaan kuullutkaan.
Vähän epäselvästi muotoilin lauseen tosiaan. Tarkoitin tietenkin että enemmän työnantajat arvostavat asentajakokemusta kuin lukiokoulutusta.
- ja mitäkin
qwertyasdfgh kirjoitti:
Vähän epäselvästi muotoilin lauseen tosiaan. Tarkoitin tietenkin että enemmän työnantajat arvostavat asentajakokemusta kuin lukiokoulutusta.
Surkeintahan tuossa on se, että oppilaitokset arvostavat eri asioita kuin työnantajat.
Joku keltanokka lukiolainen joka ei tiedä sähköopista juuri mitään pääsee insinööriopiskelijaksi paremmin kuin asentaja jolla on käsitystä ja työkokemusta alasta.
Eli voit vetää siitä omat johtopäätöksesi. - Onpa pojulla suuret luulot
asentaja(m) kirjoitti:
Juuei, nelivuotisesta tutkinnosta yksi vuosi pois, mukaanlukien työharjoittelut. Siinä vaatimukseni. Täysin kohtuullista....ei sen enempää.
Ammattikorkeakoulun pohjakoulutusvaatimus on vähintään kolmevuotinen ammatillinen koulutus tai lukio. Olet siis juuri ja juuri hakukelpoinen, etkä yhtään enempää etkä myöskään oikeutettu mihinkään erikoiskohteluun.
Jolleivät samat säännöt herralle kelpaa kuin tavallisille kuolevaisillekin, niin sen kuin jätät hakematta. Kyllä sinne kouluun muitakin halukkaita on, joten ei sinun sen takia tarvitse uhrautua hakemaan koulutukseen, johon et ole valmis panostamaan samaa aikaa kuin me tavalliset kuolevaiset... - Helekutti
ja mitäkin kirjoitti:
Surkeintahan tuossa on se, että oppilaitokset arvostavat eri asioita kuin työnantajat.
Joku keltanokka lukiolainen joka ei tiedä sähköopista juuri mitään pääsee insinööriopiskelijaksi paremmin kuin asentaja jolla on käsitystä ja työkokemusta alasta.
Eli voit vetää siitä omat johtopäätöksesi.Lukiossa ei ole sähköoppia vai? On ainakin pari kurssia, tosin ne eivät ole pakollisia. Mutta jos on menossa insinööriopiskelijaksi, käy ne melko varmasti.
- perehtyä
asentaja(m) kirjoitti:
Juuei, nelivuotisesta tutkinnosta yksi vuosi pois, mukaanlukien työharjoittelut. Siinä vaatimukseni. Täysin kohtuullista.harjoitteluun. eli amk:ssa työharjoittelut suoritetaan omalla ajalla esim. kesälomalla ja itse ainakin urakkaliksalla.
nimim. sähköinsinööriopiskelija
Ps. jätkä on aika jullikka harjasniska tai sit trolli. - taas..
Helekutti kirjoitti:
Lukiossa ei ole sähköoppia vai? On ainakin pari kurssia, tosin ne eivät ole pakollisia. Mutta jos on menossa insinööriopiskelijaksi, käy ne melko varmasti.
Ja lukion pari kurssia on laajempi kuin ammatillinen kolme vuotta kestävä tutkinto aiheesta?
- Helekutti
taas.. kirjoitti:
Ja lukion pari kurssia on laajempi kuin ammatillinen kolme vuotta kestävä tutkinto aiheesta?
Jos nyt viitsisit vielä eritellä että missä viestissäni sanoin että lukiossa on enemmän sähköoppia? Jumankauta, jos jätkä ei tota enempää osaa lukea ja ymmärtää niin suosittelen ettet edes yritä mihinkään opiskelemaan.
- asennusta
asentaja(m) kirjoitti:
kaveri kuules! ei sen insinöörin mitään tarvi osata asentaa! asia on niin että sinä asennat ja insinööri kertoo sulle miten.
- sähköasentaja....
asennusta kirjoitti:
kaveri kuules! ei sen insinöörin mitään tarvi osata asentaa! asia on niin että sinä asennat ja insinööri kertoo sulle miten.
Sulla ei taida olla mitään tietoa koko alasta? Insinööri ei osaisi kuuna päivänä kertoa miten asennus tehdään :D Insinöörin homma on luoda CADSilla piirrustus, missä näkyy johdotukset, jonka mukaa sähköasentaja toimii. Tämän osaa amiksetkin, mutta ei ole virallista lappua siitä :D
- 3 tutkintoa
Olen käynyt sähköalan ammattikoulun, ammattikorkeakoulun ja yliopiston. Ammattikoulun ja ammattikorkeakoulun välillä on melkoinen hyppäys etenkin matematiikassa ja fysiikassa. Myös ammattikorkeakoulun ja yliopiston välillä on melkoinen hyppäys yleisessä vaikeustasossa, vaikka jo ammattikorkeakoulussa totutaan kolmen tunnin tentteihin. Ei kuitenkaan ole mahdotonta, mutta työtä teettää ja paljon. Ammattikoulusta on mm. se hyöty, että on vahvemmilla kesätyöpaikkaa ekana ja tokana amk-opiskeluvuotena haettaessa. Myös sähkö on ammattikoulun käyneellä todennäköisesti hyvässä hallussa runsaan käytännön kokemuksen vuoksi. Ammattikorkeakoulusta saa nykyään melkoisesti hyväksiluettua yliopistossa, kunhan ala on sama. Pääsee suoraan maisterikoulutusohjelmaa suorittamaan, kunhan käy ensin ns. siltaopinnot.
- Anonyymi
Täytyy sen verran itse sanoa jos joku nykypäivänä täältä tietoa etsii, niin kyllä ainakin meillä sähköinsinööri opinnoissa (2020-24) kaikki amistaustaiset sähkärit olivat reilusti lukiotaustaisia edellä valmiin sähköalan tietämyksen vuoksi. Lukiotaustalla oli toki edellä perus matematiikan/fysiikan kursseilla, mutta heti kun mentiin varsinaisiin ammatillisiin kursseihin niin amistaustalla oli suuri etu. Tästä hyvänä todisteena se että valtaosa lukiotaustaisista lopetti opinnot kahden vuoden sisällä aloituksesta, kun taas amistaustaisissa lopettaneita oli huomattavasti vähemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2042358
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo401572Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1351222Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2881018Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56972Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis288915- 55906
Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20902Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S18765Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58763