Mä ikävöitsen täältä

heikko ja mitätön

Haluaisin vain kirjoittaa minulle vaikeasta asiasta, eli ehkäisystä. Rauhanyhdistyksellä tulee käytyä ja usko tunnustettua, mutta alkaa loppua voimat siihenkin. Halu uskoa ja säilyä uskovaisena on aivan mieletön, suurempi kuin koskaan, mutta evankeliumia on vaikea pyytää omalle kohdalle, koska koen, että tässä joukossa EN saa ajatella tällä tavalla ehkäisystä. En koe huonoa omatuntoa itse ehkäisystä, mutta siitä että "salaan" asian sukulaisilta ja ystäviltä, joille en voi ja uskalla kertoa. Se miksi en voi kertoa: sillä tiedän varsin hyvin virallisen kannan ehkäisyyn = ei ehkäistä, ikinä, muuten ei taivaan portit aukene. Asiaa todella pitkään pohtineena ja ehkäisyn nyttemmin aloittaneena en voi kokea ehkäisyä vääränä Raamatullisesti, tai yleensäkään pelastuskysymyksenä. Olen ottanut ja otan lapseni Jumalan lahjoina vastaan, mutta terveydellisen tilanteeni on johtanut siihen että tilanne on tämä ja en uskalla lisää lapsia tähän tilanteeseen. Olen rukoillut, että Jumala avaisi tämän asian minulle oikein. Samoin sitä että ne harvat ystävät, joita vielä ehkä on, tukisivat ja muistaisivat perhettämme.
On mielenkiintoista huomata, kun olen kuitenkin ehkäisystä jutellut, uskaltamatta paljastaa omaa tilannettani, että uskovaiset ihmiset sanovat että: Ei ehkäisy ole pelastuskysymys, jokainen päättää ja tietää omatunnossaan mikä on oikein. Kuitenkin tiedän että jos joku ehkäisee, niin se on "väärin" ja sen omatunto on "paatunut" siltä osin. Kuitenkin elämässä on kaikenlaisia vastamäkiä, jotka saattavat pistää uskovaisenkin, kuten minun ajatusmaailman muutamassa vuodessa ehkäisyn suhteen nurinpäin. Rukoilen että saisin Jumalalta neuvoja ja että hän antaisi minun nähdä asian oikein. En tiedä kuulostaako tekopyhältä, jos sanon että Jumala on tarkoittanut että näin tapahtuu, kuin on tapahtunut jo mielessäni.
Yksi ristiriitainen asia on että sanotaan että vakavista terveydellisistä syistä voi ehkäistä. Toisaalta toinen puoli uskovaisista ei hyväksy tätäkään, missään tilanteessa, vaan Jumala on kuolemankin Herra. Kuka kuitenkin määrittelee mitä on vakava terveydellinen syy? Jos yksittäinen ihminen näin kokee sydämmessään, niin kyllä silti saa syvää paheksuntaa kanssasisarilta jos heille menee puhumaan kasvotusten omasta tilanteestaan. Tuntuu todella pahalta muutenkin jo kun tietää että "virallisesti SRK:n mukaan en pelastu", kun kuitenkin tunnen itse sydämessäni että olen taivastiellä! En ole halunnut tällaista elämää, että usko hiipuu pikkuhiljaa kokonaan. Tämä on yhtä tuskaa ja itku on herkässä jos asiaa miettiikin.
Ajatukseni tulivat sekavasti kyynelten seasta, mutta oli pakko purkautua. Muistakaa perhettämme iltarukouksissanne. Kauaa en enää jaksa taistella.

92

4723

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimia sinulle

Kyyneleet tuli silmiin tekstiäsi lukiessa. En voi muuta kuin rukoilla voimia sinulle ja perheellesi. En jaksa oikein minäkään uskoa, että tuosta tulisi este taivaaseen pääsylle. Tai mistään muustakaan yksittäisestä asiasta. Onhan näitä "sääntöjä", mutta eikös niitä ole selitetty niin, että heikoimman mukaan mennään. Paljon olisi puhuttavaa, sanoja vaan tällä hetkellä liian vähän. Jumala kuitenkin näkee sydämeemme, sydämen uskollahan me autuaaksi tullaan, ei sääntöjä noudattamalla.

Jaksathan edelleen uskoa, heikolla uskollakin pääsemme perille. Heikoimmaksi mahdolliseksi tunnen itsenikin vähän väliä, tähän asti on kuitenkin jatkanut vielä uskoa.

Voit olla varma, että taivaassa on kuultu asiasi. Jaksa luottaa Jumalaan.

JRRT.

• -vastaus-

...mutta uskon se voi viedä kun se tuo mukanaan niin paljon erilaisia kiusauksia. Tuntuu jatkuvasti siltä että en minä ole oikea uskovainen enää(Onhan tälläkin palstalla sanottu monasti että oikea vl ei ehkäise), ja sitten repsahtaa milloin mihinkin syntiin. Ja seuroihin meno on todella hankalaa kun miettii että "uskaltaako sitä taaskaan mennä, jos vaikka taas saarnassa on lasten saamisesta jotain". Anteeksi pyytäminen edes puolisolta tai keneltä tahansa ja sen evankeliumin uskominen tuntuu yleensä todella vaikealta, kun on tottunut lapsesta asti saamaan KAIKKI synnit anteeksi, eikä vain melkein kaikki. Ainakin evankeliumin julistajan näkökulmasta tilanne on tuo "melkein kaikki". Hankalasti selitetty, mutta jospa ymmärrätte.

• stb
        -vastaus- kirjoitti:

...mutta uskon se voi viedä kun se tuo mukanaan niin paljon erilaisia kiusauksia. Tuntuu jatkuvasti siltä että en minä ole oikea uskovainen enää(Onhan tälläkin palstalla sanottu monasti että oikea vl ei ehkäise), ja sitten repsahtaa milloin mihinkin syntiin. Ja seuroihin meno on todella hankalaa kun miettii että "uskaltaako sitä taaskaan mennä, jos vaikka taas saarnassa on lasten saamisesta jotain". Anteeksi pyytäminen edes puolisolta tai keneltä tahansa ja sen evankeliumin uskominen tuntuu yleensä todella vaikealta, kun on tottunut lapsesta asti saamaan KAIKKI synnit anteeksi, eikä vain melkein kaikki. Ainakin evankeliumin julistajan näkökulmasta tilanne on tuo "melkein kaikki". Hankalasti selitetty, mutta jospa ymmärrätte.

"Ja seuroihin meno on todella hankalaa kun miettii että "uskaltaako sitä taaskaan mennä, jos vaikka taas saarnassa on lasten saamisesta jotain"

-seuroissa saarnataan siis paljonkin lasten saamisesta? minakun luulin etta saarnattaisiin Jumalasta eika lasten saannista? en sano etteiko koskaan siita saisi mainita, mutta kylla minulla ainakin "halytyskellot" menevat paalle jos seuroissa saarnataan TAAS lasten saamisesta jotain...

• stb

en ole vl, mutta halusin kommentoida juttuasi kaikesta huolimatta. on aivan selvaa, etta olet tuskastunut ja mietit teetko syntia kun ehkaiset vai et. en halua millaan tapaa vl:a pilkata tai vaaralla tapaa arvostella, vaan ajattelin tuoda esille oman nakemykseni josta toivon olevan edes vahan apua.

kaytti ehkaisya tai ei, ei ole pelastustekija, josta olemme myos luultavimmin samaa mielta. se, etta ehkaisy olisi syntia, on minusta aivan outo vaite. Raamattu ei missaan kohdin kiella ehkaisyn kayttoa, ei missaan.
      lahes kaikki muut uskovaiset (paitsi vl:t) kayttavat ehkaisya eivatka he pida sita syntina, eika heille tule siita huonoa omaatuntoa. miksi? siksi, koska se ei ole syntia. en yleensakaan ymmarra mista vl:t ovat saaneet paahansa etta ehkaisy olisi syntia.
      he yleensa vetoavat Jumalan kaskyyn maailman alussa "tayttakaa maa", seka oonaan esimerkkiin jolla ei ole mitaan tekemista itse ehkaisyn kanssa. minun mielestani ehdottomasti tarkeinta olisi noudattaa Jumalan tahtoa kuin sita, mita oma seurakunta (oli mika tahansa seurakunta) pitaa tarkeana tai syntia, etenkin jos se on ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.

en nyt oikein tieda mita sanoa sinulle, mutta jos sina tiedat ettet tee syntia kun kaytat ehkaisya, niin silloin se ei ole sinulle syntia. Raamattu kertoo siita, kuinka jotkut asiat ovat syntia jollekin, mutta eivat ole syntia jollekin toiselle. uskotko sina niin? mina uskon. tiedan ihmisia jotka eivat halua kayttaa ollenkaan alkoholipitoisia juomia koska he kokevat sen olevan syntia (joten silloin se olisi heille syntia), mutta esim. minulle se ei ole. en kyllakaan kayta alkoholipitoisia juomia juuri koskaan, ovat turhan kalliita... mutta koita jaksaa.
      ja muista, etta ihmiset ovat erehtyvaisia, joten sen takia myos vl:en tulkinnat Raamatusta voivat olla vaaria, mutta jalleen kerran se ei ole pelastustekija. paaasia olisi, etta olet ok itsesi kanssa. ei Jumala halua etta itkien joudut pahkailemaan ehkaisyn kanssa. kysy Jumalalta mita mielta Han on siita, alaka kuuntele ihmisia.

• Jooo

mitä sinulle tapahtuu, jos kerrot asiasta perheellesi ja jollekkin esim. seurakunnassa.
      Stb jo tuossa edellä kirjoittikin samanlaista mitä minullakin oli mielessä. Kuules nyt, jos sinulla on kotona huollettavia lapsia ja uusi olisi terveysriski, niin ajattele vaikka niiden olemassaolevien lasten kautta. Mitä heille tapahtuu, jos menetät terveytesi. Sinä olet tärkein heille. Piste.

• Masa

Ajauduin jo avioliiton alkuaikoina luonnollisen ehkäisyn käyttöön psyykkisen terveydellisen tilanteeni johdosta (olen mies) ja osin myös sen takia että vaimoni oli kuolla raskausmyrkytykseen jo ennen lapsen saamista. Puolisystemaattinen luonnollinen ehkäisy on jatkunut senkin jälkeen (aviossa oltu 20 v), vaikka olen parantunut ja vaimokaan ei ole enää kuolemanvaarassa. Lapsia on muutamia. Kuljen uskovaisten mukana, minua pidetään uskovaisena, itse olen kokenut asiasta selvästi vaivaa, koska pelkään että olen käytännössä paatunut. Juttelin pari päivää sitten uskovaisen kanssa pitkään asiasta, ja keskustelun jälkeen olen päättänyt että en halua uskosta luopua, ja en koe enää vaivaa asiasta juuri tällä hetkellä. Tiedä miten tilanne jatkuu .. Vaikka kerron tämän niin en uskalla kehottaa tällaiseen.

• Lessumies

ole tuomioistuin! Jos terveystilanteesi on sellainen, että ehkäisy on välttämätön, käytä eh-
        käisyä vapaalla omallatunnolla. Jos sinua ahdistaa
        niin juttele asiasta jonkun uskovaisen lääkärin kanssa, jonka tiedät viisaaksi hengellisestikin. Saat varmasti tukea ja rohkaisua päätöksellesi. Itse olen tavannut useita uskovaisia perheitä, joissa ehkäisyä on terveyssyistä jouduttu käyttämään! --Toisaalta:miksi pahoittaa heikompien mieltä kertomalla asiasta, mikä kuuluu vain sinulle ja rakkaallesi; myös Isä Jumalan edessä!

• vrk
        Lessumies kirjoitti:

ole tuomioistuin! Jos terveystilanteesi on sellainen, että ehkäisy on välttämätön, käytä eh-
        käisyä vapaalla omallatunnolla. Jos sinua ahdistaa
        niin juttele asiasta jonkun uskovaisen lääkärin kanssa, jonka tiedät viisaaksi hengellisestikin. Saat varmasti tukea ja rohkaisua päätöksellesi. Itse olen tavannut useita uskovaisia perheitä, joissa ehkäisyä on terveyssyistä jouduttu käyttämään! --Toisaalta:miksi pahoittaa heikompien mieltä kertomalla asiasta, mikä kuuluu vain sinulle ja rakkaallesi; myös Isä Jumalan edessä!

Ei kaikkea kuulu toitottaa kaikille. Ei se tarkoita, että asia on syntiä jos siitä on vaikea kertoa muille.

On normaalia,että kaikesta ei kerrota kaikille. Eihän sukupuolisista mieltymyksistä ja raha-asioistakaan hölpötetä ympäri kyliä. Kyllä omatunto kertoo uskovaiselle ihmiselle milloin ehkäisy on väärin ja milloin ei.

• neljän äiti

Minä en ymmärrä mitä yhteistä on sydämen uskolla (Jeesukseen) ja ehkäisyn käytöllä tai käyttämättömyydellä.

Ne, jotka haluavat vauvan, antavat siittiöille mahdollisuuden mennä äiti-ihmisen kohtuun ja hedelmöittää munasolun - ne, jotka eivät halua, eivät anna. Ja kummankinlaisia ihmisiä on sekä uskovissa että ei-uskovissa.

Mistä lähtien usko on ollut joillekin kohdunsisäinen asia!!??

• Believer

ole levollisella mielellä. Jumala näkee kipuilusi. Jumala tietää voimiesi määrän. Jumala ei anna kenellekään Häneen vilpittömästi turvaavalle enempää taakkaa kannettavaksi kuin me jaksamme kantaa.

Kirjoitat näin:

"Kuitenkin tiedän että jos joku ehkäisee, niin se on "väärin" ja sen omatunto on "paatunut" siltä osin."

Tuosta minun on sanottava sinulle lohdutuksen sana: Asia EI OLE noin. Tuo on vankkaa vl-oppia, joka on vastoin Raamatun totuutta. Ymmärrän kuitenkin hyvin, että sinä todennäköisesti pitkään vl-tietä vaeltaneena ihmisenä olet "imenyt itseesi" tuon opetuksen ehkäisystä, mutta Jumalan sana ei opeta noin.

On aivan viisasta sinun varmaankin vaieta asiasta vl-piireissä, koska kaikki tiedämme, mikä on reaktio sieltä suunnalta.

Jospa löytäisit jonkun ns. luottoihmisen, jolle voisit Jumalan ohella purkaa taakkojasi. Hän voi olla tuon ehkäisyasian oikein ymmärtävä vl taikka joku ei-vl uskovainen.
      On aina vapauttavaa ja helpottaa oloa, kun saa Jumalan lisäksi jakaa taakkojaan ja paineitaan jonkun ihmisen kanssa.

Sanot, että "usko hiipuu pikkuhiljaa kokonaan".

Tuohon on olemassa vain yksi neuvo: Jos koet tilanteesi vl-joukossa niin vaikeaksi, että alat etääntyä Jumalasta, niin silloin AINOA VAIHTOEHTO on erota vanhoillislestadiolaisuuden piiristä ja etsiä uusi hengellinen koti itselle.

Tiedän, että se ei aina ole helppoa, jos erilaiset siteet ovat vahvat vl-suuntaan. Mutta se ratkaisu ON PAKKO tehdä silloin, jos alat menettää otteen ja yhteyden Jumalaan.

Jumala ei tahdo, että me näännymme jonkin kirkkokunnan/herätysliikkeen oppien puristuksessa. Jumala tahtoo, että Hänen lapsensa saavat myöskin maallista matkaa tehdessään olla lepo ja rauha sydämessään.

Toivon, että saat jatkossa kokea Mestarimme sanojen mukaan seuraavaa:

"Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö."
      Joh. 14:27

Ole siunattu ja jää lepäämään Jumalan kämmenelle kuin pieni linnunpoikanen. Hän vaatettaa kedot kukat ja ruokkii taivaan linnut.

Eikö Hän pitäisi huolta myöskin sinusta!

• VL-M

...kommenttisi SRK:sta oli vähän ihmetyttävä. "virallisesti en SRK:n mukaan pelastu" Kyllä se on niin, että ei SRK tuomitse ketään tekemisien tai tekemättä jättämisien takia.

• sivustaseuraaja

...sellainen kuin sen haluaa tulkita. Ei SRK tuomitse, mutta virallinen kanta kai on että ehkäisy ei ole oikein. Joten viisastelusi lienee turhaa.

• vrk
        sivustaseuraaja kirjoitti:

...sellainen kuin sen haluaa tulkita. Ei SRK tuomitse, mutta virallinen kanta kai on että ehkäisy ei ole oikein. Joten viisastelusi lienee turhaa.

No niinhän se on tännekin kirjoittavilla vl:llä yleinen kanta! Siis meidänkin kantamme on ehkäisyyn yleisesti ottaen kielteinen ja tapauskohtaisesti (terveyssyistä)harkinnanalainen.Eli meillä on tasan sama kanta kuin SRK:lla.

• Masa

Luin juttusi vielä toiseen kertaan, ja totesin että samat on ollut minulla ajatukset ja kivut silloin aikanaan kuin sinulla nyt. Petturuuden tunne, mutta toisaalta että en muuta voinut, en muuhun pystynyt. Ja koin että jos menisin juttelemaan, varmaan saisin kuulla että ei ole sopivaa tuommoinen. Vasta nyt pitkien aikojen kuluttua olen pystynyt ottamaan kisaan pöydälle kokonaisuudessaan ja seikkaperäisesti. Terveystilannettasi emme tiedä tarkalleen, joten tuntuisi että se ratkaisee aika paljon. Ja että jos pystyt löytämään luotettavan ja ei-pelättävän ihmisen jonka kanssa keskustella.

• vanh lest

Ehkäisyasiassa meikäläisten yhteinen kanta on aivan selkeästi että vakavista terveydellisistä syistä voidaan syntyvyyttä säännöstellä, eli raskaus voidaan estää, jos äidin henki on vaarassa.

Tällainen tilanne tulee usein eteen esimerkiksi aina lapsi lapselta pahenevien raskausmyrkytysten yhteydessä.

Normaalisti tehdään sterilisaatio.

Mutta itse en näe estettä muunlaisellekkaan raskauden estämiselle, koska ei ne keinot millä asia "toteutetaan" ko asiaa Jumalan edessä muuksi muuta.

Sanokaa vaan jos olette muuta mieltä. Asiasta lienee monia mielipiteitä.

• -vastaus-

Tuokin kanta on muuttunut aikojen mukaan.
        Ja se taas on varsin vaikeaa arvioida milloin äidin henki on vaarassa ja millä tavalla, varsinkin jos kyseessä on enempi psyykkiset sairaudet.

Ja siitä että mikä on "aivan selkeästi" meikäläisten kanta, on mielestäni turha käydä keskustelua. Olen nimittäin niin monenlaista mielipidettä kuullut, että ei ole mitään yhtä linjaa.

• vanh lest
        -vastaus- kirjoitti:

Tuokin kanta on muuttunut aikojen mukaan.
        Ja se taas on varsin vaikeaa arvioida milloin äidin henki on vaarassa ja millä tavalla, varsinkin jos kyseessä on enempi psyykkiset sairaudet.

Ja siitä että mikä on "aivan selkeästi" meikäläisten kanta, on mielestäni turha käydä keskustelua. Olen nimittäin niin monenlaista mielipidettä kuullut, että ei ole mitään yhtä linjaa.

niin, hengenvaarallista vai ei? Tämä on selkeästi omantunnon kysymys, ja siten henkilökohtainen valinta. Tähän ei voida laatia pykäliä.
        Jokainen tilanne on suhteellinen, ja ratkaisun tekevät asianosaiset itse, toki neuvoja saa pyytää. Mutta: kyse on omantunnon asiasta.

Kun sanon että se on selkeästi meikäläisten kanta, puhun tietenkin omasta näkökulmastani, niinhän kaikki tekevät.

Ainakin minun tuntemani meikäläiset ajattelevat niin, ja se riittää minullekin käsityksenmuodostamiseen.

Saa asiasta muutakin mieltä olla, ei sitä kukaan estä.

Asia on siksi monitahoinen, koska Raamattu ei anna siitä selkeää kuvaa, vaan siitä pitää muodostaa käsitys seurakunnan sisällä.

MInulla on tällainen käsitys ja pidän sitä Raamatullisena ja siis oikeana.

• tomtegubbe
        vanh lest kirjoitti:

niin, hengenvaarallista vai ei? Tämä on selkeästi omantunnon kysymys, ja siten henkilökohtainen valinta. Tähän ei voida laatia pykäliä.
        Jokainen tilanne on suhteellinen, ja ratkaisun tekevät asianosaiset itse, toki neuvoja saa pyytää. Mutta: kyse on omantunnon asiasta.

Kun sanon että se on selkeästi meikäläisten kanta, puhun tietenkin omasta näkökulmastani, niinhän kaikki tekevät.

Ainakin minun tuntemani meikäläiset ajattelevat niin, ja se riittää minullekin käsityksenmuodostamiseen.

Saa asiasta muutakin mieltä olla, ei sitä kukaan estä.

Asia on siksi monitahoinen, koska Raamattu ei anna siitä selkeää kuvaa, vaan siitä pitää muodostaa käsitys seurakunnan sisällä.

MInulla on tällainen käsitys ja pidän sitä Raamatullisena ja siis oikeana.

kun sellainen elämäntilanne tulee, jossa k.o. asiaa on pohdittava, oikea vastaus annetaan.

On vaikea asettua toisen ihmisen asemaan, kuitenkaan.

Terveysongelmissa luottaisin ammattitaitoisiin lääkäreihimme. Kun kerron, minkälainen vakaumukseni on, he kyllä osaavat arvioida tilanteeni

• vrk

olen minäkin.Lisäisin vielä, että äidin tilanteen ei tarvitse aina olla hengenvaarallinen vaan esim sellainen että äidillä on esim psyykenlääkitys jonka vuoksi ei ehkä saa olla raskaana (vaikuttaisi haitallisesti sikiöön). Tällöin on syytä ehkäistä jos äidin tila todella vaatii tuota lääkettä.

• Pirpana

"En koe huonoa omatuntoa itse ehkäisystä, mutta siitä että "salaan" asian sukulaisilta ja ystäviltä, joille en voi ja uskalla kertoa."

En ymmärrä tätä lausettasi. Miksi sinun olisi kerrottava heille ehkäisystäsi? Vai onko lestadiolaisilla tapana levitellä henkilökohtaiset asiansa kaikille? Itse käytän ehkäisyä, mutta en minä siitä esimerkiksi vanhemmilleni kerro, en siksi että siinä olisi mitään salattavaa, vaan koska koen että se on minun henkilökohtainen asiani ja enkä usko, että se edes heitä kiinnostaisi.

Ystävien kanssa joskus olemme esimerkiksi vertaillessa ehkäisyvälineitä keskustelleet, mutta emme siksi että meidän olisi joten pakolla kerrottava mitä kukainen käyttää vai käyttääkö mitään. Sekään ei periaatteessa kuulu heille vaan voisin senkin pitää yksityisasianani.

Ja muistathan vielä, ehkäisy ei ole syntiä.

• -vastaan-

"En ymmärrä tätä lausettasi. Miksi sinun olisi kerrottava heille ehkäisystäsi? Vai onko lestadiolaisilla tapana levitellä henkilökohtaiset asiansa kaikille?"
        ----------------
        Ei tietenkään asia ole noin, anteeksi kun esitin asian epäselvästi. Tarkoitan vain sitä että en uskalla kertoa näistä kaikista ajatuksistani heillekään. Enkä siitä tuskasta joka sisälläni on tämän asian takia. Hankala selittää, ehkä ymmärtäisit paremmin jos olisit saman kokenut, tai edes vl.

• vastaan

on tuossakin asiassa meitä pieniä ihmisiä edellä.

"Hiuskarvakaan ei lähde päästäsi Jumalan sitä sallimatta".

• vrk

Miksi sinun pitäisi keskustella ehkäisystäsi perheen ulkopuolisten esim sukulaisten kanssa? Todella outoa keskustella siitä muiden kanssa. Tottakai saat ehkäistä jos oikeasti voimasi, vaikkapa henkiset ovat loppu. Taivaaseen pääset. Älä kiellä uskoa, höpsis. Usko epäilyksetkin anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Jrt, vrk, vl-äiti

• -vastaus-

En haluakaan kieltää, vaikka joskus tuntuu että teoillaan jo sen on tehnyt. Kaikki muukin synti tarttuu paljon helpommin jo nykyään kun on aikansa miettinyt omaa kantaansa ehkäisyyn.

Ei minun tarvitsekaan keskustella ehkäisystä, mutta ymmärrät varmaan että yksin puolison kanssa asioiden hautominen on todella rankkaa, kun tietää että todellista ymmärrystä ei voi saada. En tarkoittanutkaan että henkilökohtaiset asiani olisivat myös muiden asioita.

• Jep

Sen sijaan ihmiselämää ja ihmisen Jumala-suhdetta kahlitsevat ja vaikeuttavat vl-siteet on ihmisen syytä jossain vaiheessa katkaista.

Itsensä, perheensä ja oman mielenterveytensä säilymisen vuoksi.

• kysyjä
        Jep kirjoitti:

Sen sijaan ihmiselämää ja ihmisen Jumala-suhdetta kahlitsevat ja vaikeuttavat vl-siteet on ihmisen syytä jossain vaiheessa katkaista.

vai muutenko vain tuulet huulia heiluttaa

• Jep
        kysyjä kirjoitti:

Voimakas sympatiani vain on niiden ihmisten puolella, jotka tälläkin palstalla ikäänkuin hätähuudonomaisesti purkavat sisintään ja sitä, miten vl-piireissä ei ymmärretä lainkaan ihmisten hätää ja tuskaa moninaisten ongelmien keskellä.

Ainoat neuvot ovat:

"Et ole enää uskomassa"
        "Tee parannus"
        "Tule takaisin hakomajaan"

Etc.

Karmeaa lähimmäisten henkistä pahoinpitelyä!

• ACIM
        Jep kirjoitti:

Voimakas sympatiani vain on niiden ihmisten puolella, jotka tälläkin palstalla ikäänkuin hätähuudonomaisesti purkavat sisintään ja sitä, miten vl-piireissä ei ymmärretä lainkaan ihmisten hätää ja tuskaa moninaisten ongelmien keskellä.

Ainoat neuvot ovat:

"Et ole enää uskomassa"
        "Tee parannus"
        "Tule takaisin hakomajaan"

Etc.

Karmeaa lähimmäisten henkistä pahoinpitelyä!

Niin, saavatko he täältä lohtua?

• vrk
        Jep kirjoitti:

Etkö näe miten hyvin meillä vl:llä täälläkin synkkaa saatikka real lifessa! Turha urputtaa että näin hyvät suhteet pitäisi katkaista. Upeita kirjoituksia tämänkin avauksen alla.

vrk, vl

• vrk
        kysyjä kirjoitti:

Nämä lestadiolaispalstalla roikkuvat kielteiset yksilöt (muutama myönteinenkin toki on) eivät voi sietää tilanteita joissa he huomaa että meillä on fiksuja heitäkin miellyttäviä mielipiteitä. Heillä käy ilmeisesti erityisesti se omantunnon päälle ja jotta sen ääni paatuisi pitää heittäytyä erityisen ilkeäksi.

He haluavat selvästi pitää omat ikävät mielikuvansa meistä ja ajatella että olemme hyvin armottomia toisillemmekin.Heti jos tämä väärä kielteinen mielikuva uhkaa muuttua he jotenkin tyrmäävät koko keskustelun

• Tyrnimarja
        vrk kirjoitti:

Etkö näe miten hyvin meillä vl:llä täälläkin synkkaa saatikka real lifessa! Turha urputtaa että näin hyvät suhteet pitäisi katkaista. Upeita kirjoituksia tämänkin avauksen alla.

vrk, vl

ovat ei-veeällien kirjoitukset. Kuten koko palstalla.

• sanna
        vrk kirjoitti:

vrk, vl

...vastata tähän ne lestadiolaiset, jotka opettavat että ehkäisy kadottaa uskovan... paljastuisi se opetus kaikille kun muutkin saattavat ne vastaukset lukea kuin lestadiolaiset. Etkö itse näe sitä painostusta joka selvästikin lest. liikkeen sisälle kuuluu? Ja joka kävi ilmi myös tämän keskustelun aloituksesta? Eikö tälle asialle sinun mielestäsi pitäisi tehdä jotain? Varmaan monet lestadiolaiset naiset kipuilevat tämän ehkäisykysymyksen kanssa, ja on uskoa heikentämässä.

• Niilo
        sanna kirjoitti:

...vastata tähän ne lestadiolaiset, jotka opettavat että ehkäisy kadottaa uskovan... paljastuisi se opetus kaikille kun muutkin saattavat ne vastaukset lukea kuin lestadiolaiset. Etkö itse näe sitä painostusta joka selvästikin lest. liikkeen sisälle kuuluu? Ja joka kävi ilmi myös tämän keskustelun aloituksesta? Eikö tälle asialle sinun mielestäsi pitäisi tehdä jotain? Varmaan monet lestadiolaiset naiset kipuilevat tämän ehkäisykysymyksen kanssa, ja on uskoa heikentämässä.

koska on suomut silmillä.

• fem
        vrk kirjoitti:

Nämä lestadiolaispalstalla roikkuvat kielteiset yksilöt (muutama myönteinenkin toki on) eivät voi sietää tilanteita joissa he huomaa että meillä on fiksuja heitäkin miellyttäviä mielipiteitä. Heillä käy ilmeisesti erityisesti se omantunnon päälle ja jotta sen ääni paatuisi pitää heittäytyä erityisen ilkeäksi.

He haluavat selvästi pitää omat ikävät mielikuvansa meistä ja ajatella että olemme hyvin armottomia toisillemmekin.Heti jos tämä väärä kielteinen mielikuva uhkaa muuttua he jotenkin tyrmäävät koko keskustelun

koska vaikkapa nyt tässäkin keskustelussa on
        hyvin arasta asiasta voitu keskustella asiallisesti ja saatu ymmärrystä.Itse olen kuulunut yhteisöön n. 20 vuotta ja en koskaan ole uskaltanut keskustella tai kysyä aroista asoista
        jotka ovat minua painaneet ja nämä asiat ovat olleet vieraannuttamassa minua vl-yhteisöstä.
        Siksi on hyvä, että voi näin nimettömänä kysyä
        asoista jotka ovat olleet tabuja. Siksi olen hieman hämmästynyt, että täälläkin löytyy ihmisiä
        joilla on ollut samanlaisia kiusauksia kuin minulla ja jotka kuitenkin jaksavat uskoa.

• fem
        vrk kirjoitti:

vrk, vl

Olen jopa liikuttunut näin ymmärtäväisistä ihmisistä.

• sanna
        fem kirjoitti:

hyvin arasta asiasta voitu keskustella asiallisesti ja saatu ymmärrystä.Itse olen kuulunut yhteisöön n. 20 vuotta ja en koskaan ole uskaltanut keskustella tai kysyä aroista asoista
        jotka ovat minua painaneet ja nämä asiat ovat olleet vieraannuttamassa minua vl-yhteisöstä.
        asoista jotka ovat olleet tabuja. Siksi olen hieman hämmästynyt, että täälläkin löytyy ihmisiä
        joilla on ollut samanlaisia kiusauksia kuin minulla ja jotka kuitenkin jaksavat uskoa.

..merkitse uskosta luopumista! Ei toden totta, älkää nyt niin luulko hyvät ihmiset.

• fem
        sanna kirjoitti:

..merkitse uskosta luopumista! Ei toden totta, älkää nyt niin luulko hyvät ihmiset.

ja ilmeisesti vastaan väärin, mutta onhan se turvallista olla siinä samassa yhteisössä missä
        on tottunut olemaan.En kuitenkaan halua tuomita
        ja en varmasti ole se joka tuomitsee muiden liikkeiden uskovaiset. Mieluummin olen heidän kanssaan ystäviä kuin vihamiehiä. Tämän kaiken sanon ystävyydellä.

• vrk
        sanna kirjoitti:

on syntiä muista kuin terveydellisistä syistä. Ja en minä pelkää tätä sanoa.(olen siis vl)

• vrk
        fem kirjoitti:

Joo tämä oli hieno keskustelu. Mutta aina ei synny näin hyvää keskustelua. Luulen kyllä, että Jumala voi auttaa ihmistä ihan täällä netissäkin, ja antaa vastauksen kun oikealla mielellä kirjoittaa rehellisesti. Tietenkin kannattaa suhtautua joihinkin neuvojiin varauksella!

VOihan olla jopa,että jotkut saavat parannuksen armon tätä kautta. Uskon ainakin siihen ,että uskovainen voi vahvistua uskossa täälläkin jos saa jakaa ajatuksiaan ja tuntemuksiaan toisten raahustajien kanssa!

• vrk
        fem kirjoitti:

"täälläkin löytyy ihmisiä
        joilla on ollut samanlaisia kiusauksia kuin minulla ja jotka kuitenkin jaksavat uskoa. "

Tästä lauseestasi tuli vielä mieleen seuraavaa: Olen usein seuroissa ajatellut,että tämä lause on vain fraasi: "Pankaa synti pois mutta ei uskoa pois". Viimeisen vuoden aikana se on kirkastunut minulle uudella tavalla. Se tarkoittaa myös sitä,että ei anna kiusaustenkaan, esim ehkäisyasiassa kipuilun hidastaa uskoaan. Joskus joku asia voi olla niin raskas että luulee että kun kieltää uskonsa niin se asia lakkaa vaivaamasta. Voi niin käydäkin mutta tulee varmasti monia uusia raskaita asioita tilalle ja ennen kaikkea menee usko jos sen siis kieltää. Eli heikollakin uskolla kannattaa tehdä jokapäiväistä kokovikaista parannusta ja luottaa siihen, että omatunto kyllä aikanaan kirkastaa synniksi sen, mikä on OIKEASTI syntiä jos se syntiä on. Ei Taivaan Isä anna Häneen luottavan lapsen mennä sokeasti helvettiin.

Kiusaus ja raskaat asiat eivät ole syntiä!Ne kuuluvat elämään. Joinakin päivinä meillä on helpompaa joinakin raskaampaa.

• fem
        vrk kirjoitti:

Joo tämä oli hieno keskustelu. Mutta aina ei synny näin hyvää keskustelua. Luulen kyllä, että Jumala voi auttaa ihmistä ihan täällä netissäkin, ja antaa vastauksen kun oikealla mielellä kirjoittaa rehellisesti. Tietenkin kannattaa suhtautua joihinkin neuvojiin varauksella!

VOihan olla jopa,että jotkut saavat parannuksen armon tätä kautta. Uskon ainakin siihen ,että uskovainen voi vahvistua uskossa täälläkin jos saa jakaa ajatuksiaan ja tuntemuksiaan toisten raahustajien kanssa!

kanssa painiskellut ja öitäni valvonut, että
        tuntuu vain helpottavalta huomata muidenkin ajattelevan samoin.

• vakas@M
        sanna kirjoitti:

Etteköhän vain osoittele sormella nyt itseänne.
        Te olette juuri painostamasa ettei asisi synntyttää lapsia, ja sen kyötä vielä saisitte helvetin vaivaan lisää väkeä, etkö yhtään PELKÄÄ JUmalaa kun noin röyhkeästi uskallat häntä vastaan puhua.
        Kipuilevat eniten teidän rienaamisenne tähden, tehän juuri kyseenalaistetta heidän viisauttaankin kun ovat Jumalalle kuuliaisia.

Ei teillä ole muuta motiivia jutuillenne kuin että saisitte estettyä Vanhurskaan taivasmatkan.

• fem
        vrk kirjoitti:

joilla on ollut samanlaisia kiusauksia kuin minulla ja jotka kuitenkin jaksavat uskoa. "

Tästä lauseestasi tuli vielä mieleen seuraavaa: Olen usein seuroissa ajatellut,että tämä lause on vain fraasi: "Pankaa synti pois mutta ei uskoa pois". Viimeisen vuoden aikana se on kirkastunut minulle uudella tavalla. Se tarkoittaa myös sitä,että ei anna kiusaustenkaan, esim ehkäisyasiassa kipuilun hidastaa uskoaan. Joskus joku asia voi olla niin raskas että luulee että kun kieltää uskonsa niin se asia lakkaa vaivaamasta. Voi niin käydäkin mutta tulee varmasti monia uusia raskaita asioita tilalle ja ennen kaikkea menee usko jos sen siis kieltää. Eli heikollakin uskolla kannattaa tehdä jokapäiväistä kokovikaista parannusta ja luottaa siihen, että omatunto kyllä aikanaan kirkastaa synniksi sen, mikä on OIKEASTI syntiä jos se syntiä on. Ei Taivaan Isä anna Häneen luottavan lapsen mennä sokeasti helvettiin.

Kiusaus ja raskaat asiat eivät ole syntiä!Ne kuuluvat elämään. Joinakin päivinä meillä on helpompaa joinakin raskaampaa.

vain tuntuu, että ne kaikista suurimmat ovat annettu minulle tai miksi minut on valittu kaikista suurimpien kiusausten kohteeksi, varmasti olisi löytynyt vahvempiakin.Tosiaankin
        olen kahden vaiheilla luovutanko vai en ja nämä keskustelut ovat antaneet inhimillisen piirteen
        vl-yhteisölle.Olen kokenut yhteisön hyvin kovana
        ja ymmärtämättömänä erilaisuutta kohtaan.

• sanna
        vrk kirjoitti:

..ihmisten kielteiset mielikuvat lestadiolaisuudesta tosiksi. Liikkeestä eroamista kutsutaan USKONSA KIELTÄMISEKSI!! Te vain saatte sillä aikaan sen, että ne jotka liikkeestänne eroavat, todella luopuvatkin uskostaan. Pahoista teoistanne ja eksyneistä sieluista tulette vielä tekemään tiliä.

• vrk
        fem kirjoitti:

kanssa painiskellut ja öitäni valvonut, että
        tuntuu vain helpottavalta huomata muidenkin ajattelevan samoin.

Surullista, että et ole voinut jakaa taakkaasi. Toisaalta voi sanoa,e ttä ehkä tuo on ollut se sinun koettelemuksesti, tuo ettet ole löytänyt ketään jonka kanssa jakaa asioita ja nyt tuo piina näyttää väistyvän tai ainakin lieventyvän.

Sanotaanhan, että koettelematonta uskoa ei ole. Ehkäpä sinulle tulee nyt helpompi vaihe. Tosin kunnolla helpottaa vasta taivaassa, mutta on se paljon helpompaa kun voi kokea ettei ole yksin.Ja muista: Jeesus oli KAIKESSA kiusattu kuten mekin, kuitenkin ilman syntiä.

• fem
        vrk kirjoitti:

Surullista, että et ole voinut jakaa taakkaasi. Toisaalta voi sanoa,e ttä ehkä tuo on ollut se sinun koettelemuksesti, tuo ettet ole löytänyt ketään jonka kanssa jakaa asioita ja nyt tuo piina näyttää väistyvän tai ainakin lieventyvän.

Sanotaanhan, että koettelematonta uskoa ei ole. Ehkäpä sinulle tulee nyt helpompi vaihe. Tosin kunnolla helpottaa vasta taivaassa, mutta on se paljon helpompaa kun voi kokea ettei ole yksin.Ja muista: Jeesus oli KAIKESSA kiusattu kuten mekin, kuitenkin ilman syntiä.

ne ovat opettaneet nöyryyttä.

• äiti

Ei omista intiimeistä asioistaan - joihin myös sukupuolielämä ehkäisyineen kuuluu - tarvitse kertoa muille, ellei välttämättä halua.

Jumalan edessä me elämme, emmekä ihmisten. Ja Jumala ei ole koskaan vaatimassa ihmiseltä sitä mitä tietyt uskonnolliset yhteisöt vaativat. Ole Jeesuksen seuraaja, älä ihmisten.

• -vastaus-

jonka vastasin tuohon yhtä ylempänä olevaan kohtaan.

• Tintti

Olen ollu vl koko ikäni (jota tällä hetkellä noin 30). Tai ainakin nimellisesti olen sitä tunnustanut koko ikäni. Minunkin kohdallani on totta se, että jos on koko ikänsä saanut suurimmasta osasta elinympäristöään kuulla, miten ajattelemme ehkäisystä/ lasten saannista, on hankala ajatella omilla aivoillaan olevan sen toisin "kuin on opetettu".

Minusta tuntuu pahalta muun muassa se, että tätä ehkäisyasiaa on hyvin vaikea kyseenalaistaa vl -piireissä. Tarkoitan siis siitä, että vaikka kyseenalaistaisin sen oman pääni sisällä, siitä on vaikea puhua vl -piireissä leimautumatta. Muutamien vl -ystävieni/ ystäväpariskuntien kanssa asiasta olen/ olemme mieheni kanssa keskustelleet. Se, mikä on jäänyt vaivaamaan, kerron sen nyt.

On totta, että taivaallinen Isämme tietää elinpäiviemme määrän. Hän myös tietää voimamme. Hän ohjaa elämäämme alusta loppuun ja siunaa monilla hyvillä asioilla (tai niin minusta itsestäni tuntuu, että meitä on siunattu) ja antaa myös koettelemuksia, joissa "uskon kulta puhdistuu". Hän on korkeudessaan elämän antaja ja ottaja ja hän puhaltaa jokaiseen ihmiseen elävän sielun ja toisin sanoen elävän taivastoivon ikävän. Miten Raamatussa ja/ tai muissa tunnustuskirjoissamme (en tarkoita mitään vl -tunnustuskirjoja, koska niitä ei ole, vaan ev. lut kirkon tunnustuskirjoja) on argumentoitu selkeästi se, että ehkäisy olisi syntiä?

Tuntuu pahalta sanoa, että minulle ei riitä se, että "näinhän olemme aina nähneet" tai että "Raamatun henki on sellainen, että ihmisen ei pidä itse olla elämän ja kuoleman herrana".

Miten Raamatulla on perusteltavissa se, että ehkäisy olisi sallittua sitten nk. terveydellisistä syistä, ei muutoin?

Entä onko Raamatussa perusteita siihen, että tämä ehkäisyasia olisi nimen omaan pelastuskysymys, ts. jos haluan olla vl -uskovainen, mutta haluan käyttää ehkäisyä, joudun kuoleman jälkeen helvetin tuleen? Toisin sanoen olenko paatunut tai väärässä hengessä toimiva, jos haluan käyttää ehkäisyä?

Tähän viestiin toivoisin asiallisia vastauksia, enkä lainkaan niitä, että "no niin, juuri tuollaista aivopesua vl -tyypit harrastaa".

Kertaakaan en ole aiemmin muuten kirjoittanut tänne palstalle, mutta seurannut olen melkein kaikki jutut, mitä tääl on ollut siitä saakka, kun lestadiolaiset saivat oman palstan. Eräs Mytyn kirjoitus (aika vasta oli)on jäänyt mieleeni erityisesti, joka ei kyllä keskittynyt tähän ehkäisyasiaan mitenkään, mutta muuta pohdittavaa siinä oli runsaasti. Kuluneelta kesältä olen jäänyt kaipaamaan vl-naisen kirjoituksia, jolla oli terävän tuoreita kannanottoja moniin asioihin. Ja ACIMkin palas takaisin! Aurinkoista syksyä kaikille!

• Se toinen ehkäisevä vl

Tuntui kuin olisin itse kirjoittanut tuon. Olet ajatellut ihan samoja asioita kuin minä. En minäkään koe että ehkäisevä ihminen asettuu Jumalan paikalle päättämään elämästä ja kuolemasta. Lapset ovat minulle Jumalan lahja. Samoin on aviopuoliso ja monet muut asiat. Jopa jäljellä oleva terveyskin on.
        Niin, kaikkea voi aina perustella juuri tuolla että "Pyhä Henki seurakunnassa opettaa näin...", mutta... ihmisiä kai me kuitenkin kaikki ollaan, sen osoittaa jo 70-luku. Monesti minä mielessäni kritisoin v-lestadiolaisuutta, että se tuntuu olevan laki joka pelastaa eikä armo. Vaikka sanotaan että teot eivät pelasta vaan usko, ja että jos on uskomassa, niin teotkin ovat sen mukaiset, niin siitä huolimatta: Tuntuu olevan näin että ulkoiset seikat, oli ne sitten meikkejä tai konserttiharrastuksia tai mitä tahansa, määräävät ihmisten silmissä sen, oletko uskovainen.(Ja tottakai sen mukaan on muovauduttava mikä on sen yhteisön mielipide, jottai ei pahenneta) Toisia ihmisiä ei toki saisi pahentaa, mutta voi hyvänen aika! Ainahan joku pahentuu, oli kyseessä vaikka vain 2dl mustikkamäärän poimiminen takapihalta pirtelöä varten sunnuntai-iltana. Huono esimerkki, ja vielä huonompi selostuskyky. Jätän taas vastuun lukijalle ymmärtää tekstini oikein, heh heh.

Ja vielä ehkäisystä. Olen samaa miettinyt paljon mitä sinäkin: "Miten Raamatulla on perusteltavissa se, että ehkäisy olisi sallittua sitten nk. terveydellisistä syistä, ei muutoin?"
        Lopputulos asian suhteen on varmaan sama kuin sinullakin.

• Tintti
        Se toinen ehkäisevä vl kirjoitti:

Tuntui kuin olisin itse kirjoittanut tuon. Olet ajatellut ihan samoja asioita kuin minä. En minäkään koe että ehkäisevä ihminen asettuu Jumalan paikalle päättämään elämästä ja kuolemasta. Lapset ovat minulle Jumalan lahja. Samoin on aviopuoliso ja monet muut asiat. Jopa jäljellä oleva terveyskin on.
        Niin, kaikkea voi aina perustella juuri tuolla että "Pyhä Henki seurakunnassa opettaa näin...", mutta... ihmisiä kai me kuitenkin kaikki ollaan, sen osoittaa jo 70-luku. Monesti minä mielessäni kritisoin v-lestadiolaisuutta, että se tuntuu olevan laki joka pelastaa eikä armo. Vaikka sanotaan että teot eivät pelasta vaan usko, ja että jos on uskomassa, niin teotkin ovat sen mukaiset, niin siitä huolimatta: Tuntuu olevan näin että ulkoiset seikat, oli ne sitten meikkejä tai konserttiharrastuksia tai mitä tahansa, määräävät ihmisten silmissä sen, oletko uskovainen.(Ja tottakai sen mukaan on muovauduttava mikä on sen yhteisön mielipide, jottai ei pahenneta) Toisia ihmisiä ei toki saisi pahentaa, mutta voi hyvänen aika! Ainahan joku pahentuu, oli kyseessä vaikka vain 2dl mustikkamäärän poimiminen takapihalta pirtelöä varten sunnuntai-iltana. Huono esimerkki, ja vielä huonompi selostuskyky. Jätän taas vastuun lukijalle ymmärtää tekstini oikein, heh heh.

Ja vielä ehkäisystä. Olen samaa miettinyt paljon mitä sinäkin: "Miten Raamatulla on perusteltavissa se, että ehkäisy olisi sallittua sitten nk. terveydellisistä syistä, ei muutoin?"
        Lopputulos asian suhteen on varmaan sama kuin sinullakin.

Niin. Toisaalta sitten jopa pelottaa, että tuleekohan esim. tästä ehkäisyasiasta "tämän ajan eriseura". Sydämessäni toivon, ettei. Olen kuullut monenlaisia kannanottoja niiltä ajoilta, joilloin on ollut eriseuroja ja voi, en haluaisi elää sellaisia aikoja.

Ajatusleikkinähän voi aina kuvitella, että mitä jos "joku/ jotkut tulisivat ensi yönä meille ja vaatisivat minua ja miestäni tilille ehkäisystä". Minä en olisi valmis perustamaan eriseuraa enkä menemään siihen mukaan ollenkaan vaikka joku toinen perustaisi. Menisin sitten kai oikotietä maailmaan, mikäli minä olisin "jo tekojeni puolesta siellä ollut pitemmän aikaa monien mielestä".

Tämä siioni on kuitenkin se keidaspaikka täällä ajassa, mutta väliin tuntuu itsestäni kovin siltä, että jos alan rehellisesti keskustella omista ajatuksistani, iskee luottamuspula. Tiedän monesta näkökulmasta katsottuna, että täällä on turvallista ja hyvää elää niin lasten kuin aikuistenkin ja haluaisin itsekin uskomassa säilyä. Tuntuu silti siltäkin, että jos ehkäisy on "kynnyskysymys/ autuuden ehto" ja monet "pienoiskulttuurijutut", joita silloin tällöin pähkäilen, en ole varma, jaksanko olla tällä vartiopaikalla. Monet asiat olisi helpompia, jos maailmassa olisin, eikä tarvitsisi kaikella hartaudella olla aina niin "syvissä vesissä".

Kyllä minä sitäkin olen miettinyt, että mahdan olla yksi niistä tyhmistä neitsyistä ja kuolleista kaloista. En tiedä, mitä tehdä pitäis. Ainakin seuroihin mennä, sen tiedän. Häätyypi yrittää vaan kuunnellakin tosissaan, väliin kun huonot mahkut vaan, ku on satakakskyt ajatusta samaan aikaan pääs ja lasten perään täytyy jopa molempien vanhempien katsoa :).

• Jalaton suu
        Tintti kirjoitti:

Niin. Toisaalta sitten jopa pelottaa, että tuleekohan esim. tästä ehkäisyasiasta "tämän ajan eriseura". Sydämessäni toivon, ettei. Olen kuullut monenlaisia kannanottoja niiltä ajoilta, joilloin on ollut eriseuroja ja voi, en haluaisi elää sellaisia aikoja.

Ajatusleikkinähän voi aina kuvitella, että mitä jos "joku/ jotkut tulisivat ensi yönä meille ja vaatisivat minua ja miestäni tilille ehkäisystä". Minä en olisi valmis perustamaan eriseuraa enkä menemään siihen mukaan ollenkaan vaikka joku toinen perustaisi. Menisin sitten kai oikotietä maailmaan, mikäli minä olisin "jo tekojeni puolesta siellä ollut pitemmän aikaa monien mielestä".

Tämä siioni on kuitenkin se keidaspaikka täällä ajassa, mutta väliin tuntuu itsestäni kovin siltä, että jos alan rehellisesti keskustella omista ajatuksistani, iskee luottamuspula. Tiedän monesta näkökulmasta katsottuna, että täällä on turvallista ja hyvää elää niin lasten kuin aikuistenkin ja haluaisin itsekin uskomassa säilyä. Tuntuu silti siltäkin, että jos ehkäisy on "kynnyskysymys/ autuuden ehto" ja monet "pienoiskulttuurijutut", joita silloin tällöin pähkäilen, en ole varma, jaksanko olla tällä vartiopaikalla. Monet asiat olisi helpompia, jos maailmassa olisin, eikä tarvitsisi kaikella hartaudella olla aina niin "syvissä vesissä".

Kyllä minä sitäkin olen miettinyt, että mahdan olla yksi niistä tyhmistä neitsyistä ja kuolleista kaloista. En tiedä, mitä tehdä pitäis. Ainakin seuroihin mennä, sen tiedän. Häätyypi yrittää vaan kuunnellakin tosissaan, väliin kun huonot mahkut vaan, ku on satakakskyt ajatusta samaan aikaan pääs ja lasten perään täytyy jopa molempien vanhempien katsoa :).

Olen tismalleen samat ajatukset käyny läpi kun mitä kirjotit tuossa. Ymmärrän todella hyvin mitä tarkoitat. En tiedä edes että mitä enää sanoisin, tai oikeastaan turha sanoa mitään, tietäisit sen kuitenkin, näköjään.

• vanh lest

niinpä niin, ei Raamattu anna mitään ehkäisykieltoa. Onanin kertomus on ainoa missä asia mainitaan mutta ei sitä rehellisesti ottaen minään yleisenä ehkäisykieltona voida pitää.

Miksi meikäläiset sitten hengenvaaran uhatessa estävät uuden raskauden alkamisen? Minulla on kaksi vastausta.

Ensinnäkin Jumalan suojeluhalukkuutta ei saa ehdoin tahdoin uhmata. Jos kuolemanvaara uhkaa, siihen ei saisi suhtautua välinpitämättömästi tyyliin "kyllä Jumala suojelee jos on suojellakseen."

Toiseksi elämää pitää aina suojella. Jos on vaara että äiti tulee kuolemaan raskauden vuoksi, usein menetetään sekä lapsi että äiti. Raskaus estämällä suojellaan äidin elämää. Elämää tulee suojella, ei asettaa uhanalaiseksi.

• vrk

Kiitos kun muistit, olen nykyään nimimerkki vrk, entinen vl-nainen.( Olen yrittänyt loiventaa tyyliäni kun en jaksanut olla koko ajan 'parrasvaloissa'.)

Ajattelen ehkäisyasiasta niin, että haluan Jumalan päättävän lapsilukumääräni mutta jos terveys (ei siis pelkkä mukavuudenhalu tai isokin uupumus, sillä siihen löytyy muita ratkaisuja, kuten sukulaisten,kunnan/kaupungin tuttujen hoitoapua)ei kestä saa pitää taukoa tai tehdä sterilisaation.

On harmi,että asioista ei voi keskustella avoimemmin esim pariskuntien kesken, mutta toisaalta, monestako muustakaan asiasta voi? Olen itse löytänyt erään vl-naistuttavan, mutta vaikka hän puhuu minulle paljon asioistaan ja saan voimaa hänen psalminsa kuuntelemisesta en silti itse jostain syystä halua uskoutua hänelle. Minulle riittää kun puhun mieheni kanssa. Mielestäni jo se, että on aviopuoliso joka on suunnilleen samalla aaltopituudella, on niin iso juttu ja suuri ihme että olisin tosi kummissani jos peräti neljä ihmistä voisi täysin yksimielisesti voida keskustella ehkäisystä. Mutta olen kuullut että joillakin on tällaisia ystäviä. Epäilen silti että tuo olisi kovin yleistä. EIhän sekistäkään puhuminen ole kaikille helppoa

• fem
        vrk kirjoitti:

Kiitos kun muistit, olen nykyään nimimerkki vrk, entinen vl-nainen.( Olen yrittänyt loiventaa tyyliäni kun en jaksanut olla koko ajan 'parrasvaloissa'.)

Ajattelen ehkäisyasiasta niin, että haluan Jumalan päättävän lapsilukumääräni mutta jos terveys (ei siis pelkkä mukavuudenhalu tai isokin uupumus, sillä siihen löytyy muita ratkaisuja, kuten sukulaisten,kunnan/kaupungin tuttujen hoitoapua)ei kestä saa pitää taukoa tai tehdä sterilisaation.

On harmi,että asioista ei voi keskustella avoimemmin esim pariskuntien kesken, mutta toisaalta, monestako muustakaan asiasta voi? Olen itse löytänyt erään vl-naistuttavan, mutta vaikka hän puhuu minulle paljon asioistaan ja saan voimaa hänen psalminsa kuuntelemisesta en silti itse jostain syystä halua uskoutua hänelle. Minulle riittää kun puhun mieheni kanssa. Mielestäni jo se, että on aviopuoliso joka on suunnilleen samalla aaltopituudella, on niin iso juttu ja suuri ihme että olisin tosi kummissani jos peräti neljä ihmistä voisi täysin yksimielisesti voida keskustella ehkäisystä. Mutta olen kuullut että joillakin on tällaisia ystäviä. Epäilen silti että tuo olisi kovin yleistä. EIhän sekistäkään puhuminen ole kaikille helppoa

ihme, että löytyy tälläisiä ajatuksia. Itselläni
        on sukulaiset ja ystävät joiden kanssa on voinut puhua vain täysin turvallisista asoista.Ja mikäli
        on asoita joista ei uskalla keskustella, siinähän
        sitten vieraantuu yhteisöstä ja itse olen nyt sitten tälläinen henkilö.

• vrk
        fem kirjoitti:

ihme, että löytyy tälläisiä ajatuksia. Itselläni
        on sukulaiset ja ystävät joiden kanssa on voinut puhua vain täysin turvallisista asoista.Ja mikäli
        on asoita joista ei uskalla keskustella, siinähän
        sitten vieraantuu yhteisöstä ja itse olen nyt sitten tälläinen henkilö.

Ehkäpä siis oli johdatusta että tulit tänne!
        On niinkin, että ajat muuttuvat ja asioista voi nykyään puhua kaikenuskoisten kanssa avoimemmin kuin joku vuosikymmen sitten. Eihän aiemmin voinut kuukautisistakaan kovin hevin puhua!

Minullakin kesti monta vuotta ennen kuin löysin ystäviä joiden kanssa puhua, vasta pari vuotta olen tuntenut sellaisia ihmisiä joiden minun ei tarvitse koko ajan pelätä syynäävän että mitäköhän tuo tuollakin jutulla tarkoitti.

On ikävää kun sanotaan, että on muka lupa talostella eli puhua vapaasti kaikesta ja sitten käytännössä se ei toimikaan vaan joutuu kohta avauduttuaan toiselle nuhteluun! Tätä ihmettelin vasta erään ystävättäreni kanssa. Toisaalta minulla on lähes koko aikuiselämäni ollut aviomies jonka kanssa olen voinut puhua asioista.

• fem
        vrk kirjoitti:

Ehkäpä siis oli johdatusta että tulit tänne!
        On niinkin, että ajat muuttuvat ja asioista voi nykyään puhua kaikenuskoisten kanssa avoimemmin kuin joku vuosikymmen sitten. Eihän aiemmin voinut kuukautisistakaan kovin hevin puhua!

Minullakin kesti monta vuotta ennen kuin löysin ystäviä joiden kanssa puhua, vasta pari vuotta olen tuntenut sellaisia ihmisiä joiden minun ei tarvitse koko ajan pelätä syynäävän että mitäköhän tuo tuollakin jutulla tarkoitti.

On ikävää kun sanotaan, että on muka lupa talostella eli puhua vapaasti kaikesta ja sitten käytännössä se ei toimikaan vaan joutuu kohta avauduttuaan toiselle nuhteluun! Tätä ihmettelin vasta erään ystävättäreni kanssa. Toisaalta minulla on lähes koko aikuiselämäni ollut aviomies jonka kanssa olen voinut puhua asioista.

kun voi puhua asioista jotka ehkä ovat arkoja tai ainakin itse niitä arastelee ja huomaa toisillakin
        olevan arkoja asioita.Pitää laittaa viesti yläkertaan, että löytyisi saman henkisiä ystäviä.

• Masa

Kaikenlaista voi keksiä noin vertailun vuoksi:
      Esim. arvelen että hyvin monet vl:t ajelee autolla ylinopeuksia päivittäin (minä yhtenä), vaikka se on lain rikkomista ja uskovaiselle sopimatonta. Silti varmaan ajattelemme että taivaaseen mennään. Onko ero vain se että ylinopeudet ovat jokapäiväistä asiaa, josta on vaivatonta puhua jos puheeksi tulee, mutta ehkäisy ei sitä ole ja tuntuu sen takia majesteetilliselta.

• VL-M

...ei puhu ylinopeudestakaan mitään, kehottaa vain kunnioittamaan esivaltaa.

• Uskoako tuota
        VL-M kirjoitti:

Ihanko totta????

• Analogia
        VL-M kirjoitti:

ei puhu myöskään mitään vl-"vain me"-opista.

Kyseessä on vl-harhasaarnaajien harhahatustaan nykäisemä harhaoppi.

Herätysliikkeen perustaja LLL oli aivan eri linjoilla. Mutta Oulun äijät ovat jossain vaiheessa matkan varrella pullistuneet ulos omasta perperistään omassa ylpeydessään ja omavanhurskaudessaan ja ottaneet herätysliikkeeseen tuon rankan Raamatun vastaisen eriseuraopin.

"Vain me"-harhaopin synnyttäjille riittää terveisiksi yksi sana:

HÄVETKÄÄ!!!

• VL-M
        Analogia kirjoitti:

ei puhu myöskään mitään vl-"vain me"-opista.

Kyseessä on vl-harhasaarnaajien harhahatustaan nykäisemä harhaoppi.

Herätysliikkeen perustaja LLL oli aivan eri linjoilla. Mutta Oulun äijät ovat jossain vaiheessa matkan varrella pullistuneet ulos omasta perperistään omassa ylpeydessään ja omavanhurskaudessaan ja ottaneet herätysliikkeeseen tuon rankan Raamatun vastaisen eriseuraopin.

"Vain me"-harhaopin synnyttäjille riittää terveisiksi yksi sana:

HÄVETKÄÄ!!!

...ei puhu monesta muustakaan asiasta "tämän päivän" kielellä, mutta tulkinnat ovat moninaiset.

• PBP

toivotan ja säälin Sinua.

Lestat ovat aina niin hirveän valmiita heittämään sen ensimmäisen kiven ja määrittämään muille mikä on syntiä. Määrämuoto ja -mitta on tärkeintä!

Ja kehtaavat sitten puhua farisealaisuudesta...

• alkuperäinen

Olisit mielummin jättänyt kirjoittamatta viestisi, vai tunnetko hyötyneesi viestistäsi jotain?

• vrk
        alkuperäinen kirjoitti:

Olisit mielummin jättänyt kirjoittamatta viestisi, vai tunnetko hyötyneesi viestistäsi jotain?

Kielteisistä kirjoittajista ei kannata välittää:) Olen itsekin noiden mainitsemiesi ongelmien kanssa paininut. Olen viime aikoina saanut keskustella monen uskovaisen isän ja äidin kanssa ja olen ollut hyvin kiitollinen niistä tuokioista. Täällä on hyvin samanlaisia mielipiteitä tällä kertaa siis täällä chatissä. On tullut kiitollinen mieli ja tunne että meillä on ihana usko. Jaksa vain edelleenkin tallustaa avoimesti, kirjoita tänne ja rukoile että saat hviä vastauksia. Rukoile myös että sinulle annettaisiin hyviä saattomiehiä, eli muutama tai yksi luotettu ihminen. Oma puoliso voi olla riittävä tuki. Asioita ei kannata kauhean laajalle puhua, sillä on paljon ihmisiä jotka elää koko elämänsä läpi iloisesti porskuttaen ja he eivät voi tajuta että jollekin jo odotus on iso hormonaalinen mullistus, isompi kuin toiselle.

• PBP
        alkuperäinen kirjoitti:

Sinäkin reagoit. Vrt. "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa."

• alkuperäinen
        PBP kirjoitti:

Sinäkin reagoit. Vrt. "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa."

...sillä vastasit minun viestiini.

• sanna

..elämääsi. Varmaan hyvä rauhassa ja yksinäisyydessä joskus pohtia asioita, jos mahdollisuus löytyy. Rukouksen kanssa.

Toivottavasti et tästä loukkaannu, sillä koen kuitenkin tärkeäksi sanoa tämän: jos lestadiolaisen liikkeen opetus ja siihen kuuluvat ihmiset liiaksi raskauttavat mieltäsi (ehkäisy)ratkaisusi tähden, niin uuden hengellisen kodin etsiminen voisi olla vapauttavin ratkaisu. Se voi tuntua ajatuksena pelottavalta, jos et ole muihin seurakuntiin kuulunut, mutta pahempi on jäädä horjuttamaan omaa henkistä tasapainoaan ihmisten keskelle, jotka eivät anna sinun vapaasti tehdä omaa ratkaisuasi tässä asiassa. Ja kyllä sitä uuteen seurakuntaan kotiutuu -kannattaa tietenkin etsiä jokin luotettava seurakunta jos sen ratkaisun tekee, esim. luterilaiset seurakunnat ovat yleensä ihan tervehenkisiä ja armokeskeisiä.

Jeesus ja uskon säilyttäminen vahvana on kaikkein tärkeintä, ja jos se ei lestadiolaisessa seurakunnassa onnistu, niin parasta on varjella uskoaan ja poistua. Jeesuskin sanoi, että sen joka seuraa häntä pitää olla valmis luopumaan vaikka isästään ja äidistään, jos he tulisivat muutoin uskon esteeksi.

• alkuperäinen

Olen itsekin miettinyt, että mistä se hengellinen koti sitten mahtaisi löytyä. Olen kuitenkin todennut että se löytyy lestadiolaisuudesta tai sitten sitä ei ole(puhun nyt vain omasta puolestaniÅ). Tiedän että jos jättäisin nyt kokonaan Rauhanyhdistyksen ja sen väen taakseni, tulisin kaipaamaan sitä. Kiitos kuitenkin hyvästä vastauksesta ja hyvää jatkoa sinulle!

• vakas@M

Olen sanaton, ainoastaan sen että syy tähän pelkoosi voi johtua liian voimakkaasta kannanotosta kyseiseen asiaan.

Kehoitetaanhan meitä nuhtekemaan ja samalla myös katsomaan ettemme itse tule kiusatuksi..

Ken sen sitten taitaa, ehkä monikin itse olen siinä myös heikko.

Evankeljumi on Jumalan voima jokaiselle sen uskovalle autuudeksi, sitä on luvattu käyttää niin usein kun siltä tuntuu.

Tämä aika on tosi vaikea aika, muta joka loppuun asti vahvana pysyy hän tulee autuaaksi.

Tämä ehkäisy ei ole luvallinen ja luulenpa että siellä takana on vihulainen joka on valehtelija kuten tiedät, ei se niin vaikeaa ole, ja jos kuolemakin saavuttaa niin onkohan se niin vaikeaa kuin vihulainen kuiskutetlee korviimme.

Enkelsaatto noutaa, ei tarvitse itseään siinäkään vaivata, ja emmehän heikkoina voisikaan itse sinne mennä.

Eräs tuttuni vaaan oli samankaltaisissa
      kiusoissa, mutta kesällä heillä oli siellä pikku tyttönen, eikä ne edellisvuoden kuisat enään näkyneet.

Taivaan Isän siunaamaa kotimatkaa :

• ihmettelee

Ja kappas vain. Vakas on alkanut eväämään lupia ehkäisyltä. Hienoa, jatka samaan malliin!

• uskallan kritisoida!

Määrää mitkä asiat on syntiä ja mitkä ei. nortti ei ole syntiä kun vanhat ukonkäppyrät käryttävät niitä yhtenään vaan ihan omaa tupakanhimoa tyydyttääkseen ajattelematta että tupakka on vaarallsita.Mutta ehkäisy on kielletty koska lest. pässien täytyy saada panna ja naida niin paljon kun huvittaa mutta naisestaan ei tarvi välittää. voi hitto, etten tuu ja paremminsano Sääliks käy vanh.lest. naisia. ja helvetillä heitä uhatataan jos eivät suostu alistumaan pässien omahyväisyydelle ja ukonkäppyröiden päätöksille. Mua melkein itkettää tuo teidän vanhojen ukonkäppyröiden säälimättömyys ja itsekkyys. mulkku teillä on se joka ohjaa teidän aivojenne ajattelua. voi Jeesus auta nuo naisparat pois tuon ikeen alta! mulle tekee todella pahaa tuo teidän itsekkyys ja mulkkunne palvonta

• huoh
        uskallan kritisoida! kirjoitti:

Määrää mitkä asiat on syntiä ja mitkä ei. nortti ei ole syntiä kun vanhat ukonkäppyrät käryttävät niitä yhtenään vaan ihan omaa tupakanhimoa tyydyttääkseen ajattelematta että tupakka on vaarallsita.Mutta ehkäisy on kielletty koska lest. pässien täytyy saada panna ja naida niin paljon kun huvittaa mutta naisestaan ei tarvi välittää. voi hitto, etten tuu ja paremminsano Sääliks käy vanh.lest. naisia. ja helvetillä heitä uhatataan jos eivät suostu alistumaan pässien omahyväisyydelle ja ukonkäppyröiden päätöksille. Mua melkein itkettää tuo teidän vanhojen ukonkäppyröiden säälimättömyys ja itsekkyys. mulkku teillä on se joka ohjaa teidän aivojenne ajattelua. voi Jeesus auta nuo naisparat pois tuon ikeen alta! mulle tekee todella pahaa tuo teidän itsekkyys ja mulkkunne palvonta

minäkin teen sitä usein, mutta kannattaisi muistaa hyvät tavat siinäkin.

• vakas@M
        uskallan kritisoida! kirjoitti:

http://eo.yifan.net/users/l/tuomas/pietari.htm

Lukaiseppa tuo, je kerro sitten mitä ajatuksia sai aikaan.

• sanna
        vakas@M kirjoitti:

http://eo.yifan.net/users/l/tuomas/pietari.htm

Lukaiseppa tuo, je kerro sitten mitä ajatuksia sai aikaan.

...sinä täällä oikein levität?? Varo jo Herran tähden äijä mitä teet, joku nuori tyttö kun tuon lukee niin se ottaa vielä vakavasti. Ja sinä olet vastuussa hänen sielustaan, jos hän harhautuu tai jos muuta pahaa saat aikaan.

"Veljeni, kovin monien teistä ei pidä ryhtyä opettajiksi, sillä te tiedätte, että meidät opettajat tullaan tuomitsemaan muita ankarammin." (Jaak. 3:1)

"Ja kielikin on tuli; meidän jäsentemme joukossa se on vääryyden maailma. Se saastuttaa koko ruumiin ja sytyttää tuleen elämän pyörän, itse liekehtien helvetin tulta." (Jaak. 3:6)

Jumalalla on kyllä ollut tarkoituksensa siinä kun ei ole tuollaista kirjaa Raamattuun huolinut. Jos se kirja olisi oikea ja hyvä, niin kaikkivaltias Jumala olisi sen kyllä Raamattuun järjestänyt. Koska jos tuo teksti pitäisi paikkansa, niin meidän Raamattummehan olisi aivan vajaa eikä riittäisi meitä pelastamaan.

Ja tämä Raamatun sana osoittaa sinun opetuksesi ja tuon esittelemäsi kirjoituksen Raamattuun kuulumattomaksi:

"Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään." (5. Moos. 13:1)

Pelkää Jumalaa vakas@M, äläkä uskalla omiasi lisäillä pyhään Raamattuumme! Muutoin olet väärä opettaja etkä taivaan valtakunnan perillinen.

• vakas@M
        sanna kirjoitti:

...sinä täällä oikein levität?? Varo jo Herran tähden äijä mitä teet, joku nuori tyttö kun tuon lukee niin se ottaa vielä vakavasti. Ja sinä olet vastuussa hänen sielustaan, jos hän harhautuu tai jos muuta pahaa saat aikaan.

"Veljeni, kovin monien teistä ei pidä ryhtyä opettajiksi, sillä te tiedätte, että meidät opettajat tullaan tuomitsemaan muita ankarammin." (Jaak. 3:1)

"Ja kielikin on tuli; meidän jäsentemme joukossa se on vääryyden maailma. Se saastuttaa koko ruumiin ja sytyttää tuleen elämän pyörän, itse liekehtien helvetin tulta." (Jaak. 3:6)

Jumalalla on kyllä ollut tarkoituksensa siinä kun ei ole tuollaista kirjaa Raamattuun huolinut. Jos se kirja olisi oikea ja hyvä, niin kaikkivaltias Jumala olisi sen kyllä Raamattuun järjestänyt. Koska jos tuo teksti pitäisi paikkansa, niin meidän Raamattummehan olisi aivan vajaa eikä riittäisi meitä pelastamaan.

Ja tämä Raamatun sana osoittaa sinun opetuksesi ja tuon esittelemäsi kirjoituksen Raamattuun kuulumattomaksi:

"Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään." (5. Moos. 13:1)

Pelkää Jumalaa vakas@M, äläkä uskalla omiasi lisäillä pyhään Raamattuumme! Muutoin olet väärä opettaja etkä taivaan valtakunnan perillinen.

Kyllä se muualta löytyy se joka lisäilee ja poistaa mielensä mukaan raamatuistakin, kuin vakas@M.
        Tai sitten mielensä jälkeen muutatvat etsien tukea omille kannanotoilleen.

Mitä muuten täällä olen sellaista sanonut että pitäisi tuomiolle vetää?.
        Tuo Linkki ei ole minun kirjoittama, tulihan sieltä ajatuksiakin, toivotaan vielä lisää kommentteja asiaan.

Jumalala on tarkoitus että kaikki ihmiset Pelkäisivät ja rakastaisivat häntä, etkö sano että onpa itsekäs Jumala kun häntä pitää vielä palvoa ja palvellakin.

Kirkon Isät ovat sen valinneet ettei tuota raamattuun, ja tiedäthän että hekin ovat erehtyväisiä.

Oletko noudattanut Jumalan käskyjä tarkasti, luulisin että tällä kommentoimisellakin jo rikoit häntä vastaan elä sano väärää todistusta, kai lyödettäisiin enemmänkin mutta en ole haku päällä justiisa nyt.

Sano mitä lisään , jos niin olisin ethnyt, niin en sitä voisi enään poistaakkaan.

LISÄÄ POISTA on vain ILMESTYSKIRJASTA siihen se kielto kuuluu, ei koko raamattuun..

• sanna
        vakas@M kirjoitti:

Kyllä se muualta löytyy se joka lisäilee ja poistaa mielensä mukaan raamatuistakin, kuin vakas@M.
        Tai sitten mielensä jälkeen muutatvat etsien tukea omille kannanotoilleen.

Mitä muuten täällä olen sellaista sanonut että pitäisi tuomiolle vetää?.
        Tuo Linkki ei ole minun kirjoittama, tulihan sieltä ajatuksiakin, toivotaan vielä lisää kommentteja asiaan.

Jumalala on tarkoitus että kaikki ihmiset Pelkäisivät ja rakastaisivat häntä, etkö sano että onpa itsekäs Jumala kun häntä pitää vielä palvoa ja palvellakin.

Kirkon Isät ovat sen valinneet ettei tuota raamattuun, ja tiedäthän että hekin ovat erehtyväisiä.

Oletko noudattanut Jumalan käskyjä tarkasti, luulisin että tällä kommentoimisellakin jo rikoit häntä vastaan elä sano väärää todistusta, kai lyödettäisiin enemmänkin mutta en ole haku päällä justiisa nyt.

Sano mitä lisään , jos niin olisin ethnyt, niin en sitä voisi enään poistaakkaan.

LISÄÄ POISTA on vain ILMESTYSKIRJASTA siihen se kielto kuuluu, ei koko raamattuun..

..väittänyt, että tuon tekstin muka pitäisi kuulua Raamattuun, mutta nyt Raamattu itse todistaa, ettei siihen mitään pidä lisätä, mitä Raamatussa jo on. Raamatusta ei puutu mitään, sillä Raamattu on Jumalan suunnittelema kirja ihmiskunnalle, ja Jumala kaikkivaltiasko ei olisi pystynyt järjestämään Raamattuun kaikkia niitä kirjoja jotka siihen kuuluvat?

Tämä lainaamani kohta:

"Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään."

...on 5. Mooseksen kirjasta eikä Ilmestyskirjasta. Se on kautta linjan Raamatun opetus, että Jumalan antamiin käskyihin ei mitään pidä lisättämän. Apokryfiset evankeliumit eivät ole luotettavia, siis tuollaiset muka opetuslasten puheet, vaan ne ovat väärennöksiä, ja juuri siksi ne eivät olekaan Raamattuun päässeet. Tyytykäämme siihen mitä Jumala on Raamattuun laittanut. Muilla hengellisillä teksteillä ei ole samaa autoritaarista asemaa kuin Raamatun teksteillä.

• sanna
        sanna kirjoitti:

..väittänyt, että tuon tekstin muka pitäisi kuulua Raamattuun, mutta nyt Raamattu itse todistaa, ettei siihen mitään pidä lisätä, mitä Raamatussa jo on. Raamatusta ei puutu mitään, sillä Raamattu on Jumalan suunnittelema kirja ihmiskunnalle, ja Jumala kaikkivaltiasko ei olisi pystynyt järjestämään Raamattuun kaikkia niitä kirjoja jotka siihen kuuluvat?

Tämä lainaamani kohta:

"Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään."

...on 5. Mooseksen kirjasta eikä Ilmestyskirjasta. Se on kautta linjan Raamatun opetus, että Jumalan antamiin käskyihin ei mitään pidä lisättämän. Apokryfiset evankeliumit eivät ole luotettavia, siis tuollaiset muka opetuslasten puheet, vaan ne ovat väärennöksiä, ja juuri siksi ne eivät olekaan Raamattuun päässeet. Tyytykäämme siihen mitä Jumala on Raamattuun laittanut. Muilla hengellisillä teksteillä ei ole samaa autoritaarista asemaa kuin Raamatun teksteillä.

Näin olet tuosta tekstistä opettanut:

"Varmasti olisi Ollut hyvä ottaa raamattuun, Kirkon isät vain niin pehmenneet että, tai jos heillä itsellään tunto ei kestänyt tuollaista tekstiä."

http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000001168964

Ja näin:

"Mielestäni Pietari on se mies jota pitäisi lukea enemmän, ja jättää Paavali pakanoille tavattavaksi."

http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000098&posting=22000000001169026

Tuolla kommentillasi lienet viitannut juuri tuohon lainaamaasi väärennökseen. Mitä vikaa Paavalin opetuksissa on? Mutta heikoilla jäillä liikut.

• vakas@M
        sanna kirjoitti:

Tämä lainaamani kohta:

Ei puutu mitään ja se on se kirja josta ei saa ottaa eikä lisätä.

En tiedä sanoneeni että tämä olisi raamattua.
        Valitan mutten muista sellaista tehneeni.

Kuten voit linkeistäsi lukea, sanoin että olisi ollut hyvä ottaa raamattuunkin.

No just juu ehkäpä olet oikeassa, ja totuuden nimessä otteisin kyllä pois ainakin osia paavalin kirjoituksista ainakin ne mitkä eivät pidä yhtä muun Raamatun kanssa.

• sanna
        vakas@M kirjoitti:

Ei puutu mitään ja se on se kirja josta ei saa ottaa eikä lisätä.

En tiedä sanoneeni että tämä olisi raamattua.
        Valitan mutten muista sellaista tehneeni.

Kuten voit linkeistäsi lukea, sanoin että olisi ollut hyvä ottaa raamattuunkin.

No just juu ehkäpä olet oikeassa, ja totuuden nimessä otteisin kyllä pois ainakin osia paavalin kirjoituksista ainakin ne mitkä eivät pidä yhtä muun Raamatun kanssa.

Raamatusta joitain kohtia? Merkillinen mies olet. Ehkäisyn julistat synniksi, vaikket sille edes löydä perusteluja Raamatusta. Sitten Raamatusta olisit poistamassa joitain kohtia. Eikö uskosi millään tavalla perustu Raamattuun? Silloin uskosi ei ole kristinuskoa vaan jotain aivan muuta. Mutta kerro minkä Paavalin opetuksen/opetuksia haluaisit pois Raamatusta?

Vanhan liiton lait muuten kaikinensa EIVÄT enää ole voimassa. Lue vaikka Hebrealaiskirje. Te lestadiolaisetkaan tuskin enää teurastatte härkiä ja mullikoita syntienne sovitukseksi, kuten Vanhassa Testamentissa määrättiin.

• äiti

Oletko vakas@M koskaan kysynyt Jeesukselta, mitä mieltä hän on tästä asiasta?

• vakas@M
        sanna kirjoitti:

Raamatusta joitain kohtia? Merkillinen mies olet. Ehkäisyn julistat synniksi, vaikket sille edes löydä perusteluja Raamatusta. Sitten Raamatusta olisit poistamassa joitain kohtia. Eikö uskosi millään tavalla perustu Raamattuun? Silloin uskosi ei ole kristinuskoa vaan jotain aivan muuta. Mutta kerro minkä Paavalin opetuksen/opetuksia haluaisit pois Raamatusta?

Vanhan liiton lait muuten kaikinensa EIVÄT enää ole voimassa. Lue vaikka Hebrealaiskirje. Te lestadiolaisetkaan tuskin enää teurastatte härkiä ja mullikoita syntienne sovitukseksi, kuten Vanhassa Testamentissa määrättiin.

Tuntumaan suusas. ei sillä että olisin etes sellaisat yrittänytkään, mutta vähän käheäksipä menit.

Juu voisin ajatella että laitettaisiin evankeljumit yhteen ja vähän raattaisin paavalin höpinöitä pois.

Muuten kyllä saisi olla ennallaan.

• vakas@M
        äiti kirjoitti:

Oletko vakas@M koskaan kysynyt Jeesukselta, mitä mieltä hän on tästä asiasta?

Että ei vanhan liiton aikan saanut ehkäistä, ja yyden liiton ehkäisy kielto tulee Jeesuksen sanoista "en minä tullut lakia kumoamaan" vaan täyttämään lain.

Raamatussa on sen tiedän sellaisia paikkoja jotka sen tuo esiin suoraan,mutetn ole sitä löytänyt, se hakukone "valikoi" tai sitten on ne paikat otettu pois jossa se on.
        Serverillä olevasta raamatun tekstistä.

Ja sanoja siinä on Jeesus, se on selvästi EI suurilla kirjaimilla.

• nyyrikki

eli eikö raamatussa sanota että toinen synti ei ole toista suurempi? eli niitä ei voi jakaa pieniin ja suuriin synteihin. eli ylinopeuden ajaminen on yhtä uuri synti kuin ehkäsy?
      mutta miksi siitä asiasta on suurinpiitein tehty tärkein "teollinen" asia tässä... vai voiko asiaa ajatella niin että jumala on kirkastanu asian näin... apua, en mä tiedä....itse en naimisissa ole, mutta olen joskus ajatellut että miksi periaatteessa ehkästä, koska se varmasti tuntuu vähintäänkin pahalta, eikö seksiä voi harrastaa mullakin tavalla?....

• vlN

palstalta ei mun mielestä kannata lähteä hakemaan neuvoja tällaisiin kysymyksiin. Ainakaan uskon neuvoja. Toinen asia on inhimillinen lohdutus, sitä varmasti saa.

Mutta itse haluan rohkaista sinua sopimaan asioitasi. Tämän uskon säilyttäminen vaatii voimia. Omin voimin ei jaksaisi. Rukoile niitä ylhäältä. Yritä elää päivän lapsena, tässä hetkessä. Juttele miehesi kanssa. Toivottavasti hän osaisi arvostaa ja rohkaista sinua naisena!

Kun jaksat lapsellisesti uskoa Jumalasta hyvää ja luottaa Häneen saat tietää, että elämässäsi on uskon tuoma ajallinen siunaus mukana. Muista, miten mittaamaton päämäärä on varattu sinuakin varten. Voimia jokaiseen hetkeesi.

• vastaan

Että ei tältä palstalta kannata hakea neuvoja
        uskonelämässä kohtaamiin mahdollisiin ongelmiin.

• vrk
        vastaan kirjoitti:

Että ei tältä palstalta kannata hakea neuvoja
        uskonelämässä kohtaamiin mahdollisiin ongelmiin.

vrk, vanhoillislestadiolainen

• vlN
        vrk kirjoitti:

vrk, vanhoillislestadiolainen

Seurakunnan äänelle kannattaa olla kuuliainen. Pitää pyydellä sen takia nöyrää mieltä. Sieltä saa aina oikean Hengen mukaisen vastauksen. Vaikka kaikkea ei jaksaisi ymmärtääkkään. Kuuliaiset lapset on luvattu siunata hyvin. Niin pysyy usko ja hyvä omatunto ja voi olla varma, että pysyy oikea suunta ja oikea päämäärä. Kumpa jaksettaisi muistaa, että mikään muu ei ole yhtä tärkeää. Tämä aika kestää vain vähän aikaa, eikä koskaan voi tietää, minä päivänä matka päättyy. Tulisi olla kuin matkaan kiiruhtavainen, aina lähtöön valmiina.

• pune

kyllä pitäs tuntee huonoa omaatuntoa ehkäsystä.
      miten voi laittaa pois synnin, jos siitä ei o tuntoa. rukoile että saat asiasta synnintunnon.

• Voi voi

kommentti.

Miksi pitäisi saada synnintunto asiasta, joka ei ole syntiä?

• vlN
        Voi voi kirjoitti:

kommentti.

Miksi pitäisi saada synnintunto asiasta, joka ei ole syntiä?

sen synniksi ja voisi hyljätä sen.

• vl Lyydia

Varmaan näistä asioista tulee suuria kipuja jos ei voi niistä puhua kenenkään perheen ulkopuolisen kanssa. Mutta ehkäpä sittenkin voit. Voit soittaa esim. aivan nimettömänä jollekin luotettavalle uskovaiselle, sellaiselle jota et edes tunne, mutta tiedät kuitenkin. Kysyä häneltä, saatko puhua näistä asioista nimettömänä ja kysyä neuvoa. Olen varma, että näin apua saat.

Minä joskus kipuilin yhden asian kanssa, -ei ollut ehkäisyasia mutta kumminkin minulle vaikea- ja tein juuri näin esittämälläni tavalla. Koin saavani ymmärtämystä ja rohkaisua uskolleni tuosta puhelusta ja eikä tuntunutkaan enää siltä, että pitäisi olla nimetön soittaja.

Tiedän kaksikin uskovaista(vl) naislääkäriä, jotka ovat kertoneet, että uskovaiset äidit ovat ottaneet heihin yhteyttä juuri samasta asiasta josta itse kipuilet. Minäkin uskon, että noilla lääkäreillä, uskonsisarilla, on tuosta asiasta paljon ymmärrystä. Varmaan heille voisit soittaa nimettömänä ja purkaa sydäntäsi.
      En viitsi tähän laittaa noiden lääkäreiden nimiä ja yhteystietoja, mutta ota itsellesi jokin sähköpostiosoite, niin voin lähettää siihen heidän nimensä ja etsiä heidän puh.numeronsa. Jos sinua kiinnostaa tällätavalla purkaa sydäntäsi.

Muista Jeesuksen lupaus: Minä nostan, minä kannan, minä vien perille.

JRRT.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6324
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3160
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1716
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe