FUSKUN ASKELVARIAATIOT

Esko

Hei,

olen tanssimisen lisäksi harjoitellut eri kursseilla kaikenlaisia fuskun häkkyröitä. Silmiini ovat kuitenkin tanssipaikoilla taltioituneet muutamat mieshenkilöt, joiden tanssin erinomaisuus ei tule esiin ylenpalttisesta häkkyröinnistä vaan tavallisuudesta poikkeavista askelvariaatioista. Normaalin tasatahtisen h-h-n-n liikuskelun sijaan näillä henkilöillä on aivan poikkeava askellus: erikoisia sivuaskeleita, täppejä yms. (vaikea kuvata kun en osaa). Joka tapauksessa tuo perusaskelkuvio rikotaan ja tanssi näyttää todella upealta. Missä näitä opetetaan/saa tietoa kun en ole saamassani opetuksessa missään törmännyt?

Esko

12

2645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei

      Ensin opetellaan perusaskel ja sitten sitä ruvetaan rikkomaan... näinhän se menee kaikissa tansseissa ja soitossakin.

      Jatkokursseilla näitä mennään... täpit, potkut, pyyhkäisyt jne Todella hauskaa!

      Aselluksessa on vielä erilaisia joustoja... musiikin mukaan.

      Sitten jos hirveesti rikotaan, niin aletaan jo puhua taiteesta tai vähintään jostain alalajista...

    • fuskaaja

      Kun pitää välin tanssitettavaan lyhyenä, ts. ei missään vaihessa suorin käsin kuvioita, saa tanssiin näyttävyyttä. Samoin tietty rauhallisuus ja kiireettömyys näyttää hyvältä. Turha viljellä kymmentä kuviota, yhden tanssin aikana viidelläkin erilaisella kuviolla pärjää. Vielä kun rauhoittaa kuvioiden välin, ts. ei kiirehdi seuraavaan kuvioon heti, vienti ja tanssi rauhoittuu.

      • 2. Fuskaaja

        Totta joka sana! Vielä lisäisin että muutama perusperusasia kuten oikea/hyvä/lajinomainen jousto, hyvä ryhti ja perusvartalonkäyttö on asiat joilla fuskun saa näyttävämmäksi eikä vielä ole yhtäkään askelvariaatiota!

        Ensin kannattaa panostaa huolella ym. asioihin ja sitten vasta askelvariaatioita häkkyröitä. Kuviot minimiin ja perustanssi niin hyvään kuntoon kuin mahdollista! peiliä,videota, palautetta, itsekritiikkiä ja tietenkin rutkasti harjoittelua! Siitä se lähtee!


      • vuskaaja
        2. Fuskaaja kirjoitti:

        Totta joka sana! Vielä lisäisin että muutama perusperusasia kuten oikea/hyvä/lajinomainen jousto, hyvä ryhti ja perusvartalonkäyttö on asiat joilla fuskun saa näyttävämmäksi eikä vielä ole yhtäkään askelvariaatiota!

        Ensin kannattaa panostaa huolella ym. asioihin ja sitten vasta askelvariaatioita häkkyröitä. Kuviot minimiin ja perustanssi niin hyvään kuntoon kuin mahdollista! peiliä,videota, palautetta, itsekritiikkiä ja tietenkin rutkasti harjoittelua! Siitä se lähtee!

        Että lavalla tanssittaessa fuskukin on sosiaalitanssi, katsekontakti, hiukan muuta kontaktia, silmäpeliä. Jne.


      • SwingFusku

        Ei tarvi osata ainuttakaan kuviota. Riittää kun hallitsee käden ali periaatteen ja heittoperiaatteen viennin ja seuraamisen, niin se on siinä. Loppu onkin vientiä ja seuraamista. Myös opetuksessa on yleistynyt tapa, "missä unohdetaan kuviot" ja opetus on puhtaasti viennin ja seuraamisen opettelua.


    • TapSwivel

      Swingimpi tyyli ja myös asenne fuskuun kaiken muuttaa voi.

      Palaat aivan alkutekijöihin ja opettelet harjoitustilanteessa askeltamaan fuskun paikallaan. Kun tämä toimii rutiinilla, niin alat askeltamaan fuskun askelia vapain suunnin. Varsinkin rock-askeleen kun korvaat vapailla askelsuunnilla, niin tanssi muuttuu jo aika lailla. Vapaisiin askelsuuntiin voit askeltaa helposti sivuttaisia ristiaskelia. Se mitä nopeilla pystyy tekemään on osittain myös nopeuskysymys. Kun vaan opettelet kaikkea muuta kuin mitä fuskun perusaskelkuvio on, niin saat jo perusaskelrytmillä melkoista vaihtelua tanssiin.

      Tap-askeleet ovat myös helppo tapa lisätä tanssimisen vaihtelevuutta ja myös svengiä. Fuskun perusaskelrytmiin hhnn (1, 2)(3, 4)(5)(6) on helppo ottaa tap-askeleet iskuille 2 ja 4. Harjoittelumusiikiksi käy hyvin selkeä back-beat rytminen eli paino on parillisilla iskuilla, koska se tavallaan ohjaa tekemään jotakin parillisilla iskuilla. Tap-askeleen voi korvata jollakin muullakin pikkutekemisellä - vaikkapa kevyillä potkuilla tai sipaisuilla tai painoton jalka vain käy toisen jalan vieressä.

    • Fuskun alkeiskursseilla opetetaan lähinnä perusaskelta HHNN ja se onkin syytä oppia hyvin ja lajinomaisesti.

      Jatko- tai konkarikursseilla yms. opetellaan perusaskellusta elävöittämään muunlaisella askelrytmityksellä. Askeleet menevät kyllä musiikin mukaan (toivottavasti!), mutta alkuperäisen perusaskelluksen HHNN rytmitys voi välillä muuttua.

      Rytmitys voi olla periaatteessa melkein mikä tahansa muotoa xHyN, missa x ja y ovat jotain numeroita. Samaa sääntöä voidaan soveltaa ja sovelletaan myös foksiin ja muihinkin tansseihin paitsi buggiin, jossa nainen tikittää koko ajan askel/isku. Tässäkin voi olla joitakin poikkeuksia.

      • Ehkäpä otan neuvosta vaarin ja seuraavalla kerralla menen fuskua vain muutamalla kuviolla. Vienti samalla selkeytyy ja rauhoittuu, uskon, että se on daamillekin mukavampaa.

        Hyviä neuvoja!

        PS
        Ihan sama pätee soittoonkin! Yhtyeemme rumpali on vikkelän luonteensa mukaisesti ahkera viljelemään kaikenlaisia välibreikkejä. Väsyneenä hän keskittyy enemmän pelkän peruskompin tuottamiseen. Toivon usein, että hän olisi jo keikalle lähtiessä valmiiksi väsynyt...


      • Junakomppi
        Kiippari kirjoitti:

        Ehkäpä otan neuvosta vaarin ja seuraavalla kerralla menen fuskua vain muutamalla kuviolla. Vienti samalla selkeytyy ja rauhoittuu, uskon, että se on daamillekin mukavampaa.

        Hyviä neuvoja!

        PS
        Ihan sama pätee soittoonkin! Yhtyeemme rumpali on vikkelän luonteensa mukaisesti ahkera viljelemään kaikenlaisia välibreikkejä. Väsyneenä hän keskittyy enemmän pelkän peruskompin tuottamiseen. Toivon usein, että hän olisi jo keikalle lähtiessä valmiiksi väsynyt...

        Anna rummuttaa vaan ihan vapaasti. Niitä junakompin soittajia on aivan tarpeeksi. Moni konebändikin saa aikaan monipuolisemmat rytmit, kuin nuo junakomppaajat.


      • Konajumppi
        Junakomppi kirjoitti:

        Anna rummuttaa vaan ihan vapaasti. Niitä junakompin soittajia on aivan tarpeeksi. Moni konebändikin saa aikaan monipuolisemmat rytmit, kuin nuo junakomppaajat.

        Aivan täsmälleen! junakompin lyöjiä on liikaa! Rumpali joka viljelee breikkejä ym. temppuja on varsinkin osaavalle tanssijalle aarre! Ruusuja rumpalillenne!


    • kuin

      annat vaan musiikin viedä. Yhdistele kaikkea mitä osaat.

    • mittaaja

      Kyse on siitä, että askelia varioivat viejät vievät jokaisen askelen erikseen ihan niin kuin syliotteessakin. Luonnollisesti seuraavaa askelta on muistettava pohjustaa edellisen askelen lopussa. Askelien, ajoituksen ja vartalonkäytön varioiminen onnistuu sen jälkeen kun alkaa tulla fiilis, että pystyy viemään perusaskelen. Helpoin tapa aloittaa varioiminen lienee tanssin pysäyttäminen (mielellään silloin kun musiikissa on tauko tai "hiljainen" kohta). Kun vienti ja seuraaminen sujuu, on lähinnä viejän mielikuvitus ja seuraajan seuraamisen halu rajana tulkinnalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      127
      5289
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      189
      4986
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      85
      3474
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      108
      2998
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      25
      2341
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      239
      1789
    7. Vanhat miehet eivät muista

      Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      3
      1410
    8. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

      Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      108
      1364
    9. Toivottavasti odotat minua

      Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      82
      1345
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

      Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      139
      1065
    Aihe